© cc-foto: AmrThele
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Ik heb nooit iets met school gehad, op de lagere school verveelde ik me wezenloos. Op de middelbare school was ik altijd de jongste van de klas en voerde eerlijk gezegd niet zoveel uit. In de examenklas van de HAVO zakte ik omdat ik letterlijk niets uitvoerde, een 3 voor Engels ("Oh ik had je niet eens verwacht op dit mondeling examen", zei mijn Engelse leraar), een 4 voor Natuurkunde/Scheikunde etc. De tweede keer examen doen slaagde ik eenvoudig, even hard werken en klaar was Kees. Daarna naar het HBO ook weer gezakt in de examenklas, tweede keer makkelijk geslaagd. Daarna werken en naast mijn baan een avond-HBO gedaan die gruwelijk zwaar was. Niet gezakt en in 1 keer geslaagd met een 8 voor mijn afstudeeropdracht. Later hoorde ik van een andere leraar dat ze mij geen 9 hebben gegeven want dat vonden ze zielig voor mijn zus die dus ook een 8 kreeg. Ja en toen stapte ik op mijn motor en trok tijdens al mijn vele vakanties (7 weken per jaar met ATV) de wijde wereld in. Toen pas had ik voor het eerst het idee dat ik echt iets leerde want ik moest improviseren, creatief zijn en dat vond ik leuk want het was een uitdaging. Zo mocht ik in 1989 de USSR niet in want verboden op de motor terwijl je wel met een auto naar USSR mocht. Huh? Afijn ik nadenken, nadenken en toen in eens EUREKA! Ik heb gewoon overal tegen iedereen op het Russische reisbureau en de Russische ambassade gezegd dat ik met 'own transport' ging en dat was voor hun een auto en dus mocht ik erin. En zo reed ik een paar dagen later de grens over (toen nog +3 uur erbij) op een verboden vervoermiddel, op een verboden tijdstip want na zonsondergang, op een verboden weg en werd 's avonds om 22.30u door een militair in een legertruck naar de 'Kamping' gebracht. Daarna nog veel meer verre motorreizen buiten Europa gemaakt waarbij ik soms alles uit de kast moest halen qua creativiteit en improvisatie. Ik heb toen documenten vervalst, visa vervalst afijn noem het allemaal maar op en ik heb het gedaan. Mooie tijd en heel erg veel geleerd over het echte leven op deze planeet dat 99,9% van de mensen nooit zal zien en werkelijk geen idee van heeft. Ik heb hele heftige dingen gezien die ik liever niet had willen zien. Waarom denk je dat zoveel Nederlandse militairen radgek terugkomen van missies buiten Europa. Om niet gek te worden moet je mentaal een truc uithalen die er op neerkomt dat je een totaal nieuwe referentiekader op moet bouwen anders ga je er aan onderdoor onderweg op zo'n verre motorreis in je uppie. Ik reis nog steeds en vorig jaar heb ik zo'n bizarre motorreis gemaakt dat ik achteraf tegen mezelf heb gezegd: "Dit was mentaal en lichamelijk zo absurd zwaar dit had ik niet moeten doen!" 18.634 km in amper 25 rijdagen over absurd slechte wegen.... Elke keer dacht dat het niet gekker kon maar wel dus. Weer wat geleerd en het mooiste is dat ik achteraf moest zeggen dat de mensen mijn motorreis hebben gemaakt. Zonder die mensen onderweg in die landen had ik het nooit gered. Gratis geld gekregen van een Harley-rijder toen ik nergens cash geld (ik had 3.000,- euro cash bij me) kon wisselen, spontaan geld gekregen van een jongedame achter de hotelbalie en nog vier hele mooie mensen die spontaan mijn overnachting betaald hebben. En een jaar later moet ik zeggen dat het eigenlijk toch wel een hele mooie motorreis was dankzij die mooie, aardige fantastisch lieve mensen. Jep ze bestaan nog echt waar! Hier bestaat geen school voor, het is eigenlijk een levenslange school die nooit ophoudt.............
Er zijn weinig opvoedkundige dingen die zo pervers en destructief zijn als ons schoolsysteem en ik heb vooral medelijden met de kinderen die al zo aangepast zijn dat ze denken dat ze niet zonder kunnen. Ze proberen iets van je te maken dat je niet bent om je in te lijven in iets waar je niet aan mee zou moeten doen. Free yourself, ga iets doen dat je leuk vindt en als je dan problemen tegenkomt waar je zo gauw geen oplossing voor weet, pak er dan een boek bij. Tegenwoordig heb je zelfs het internet, wat een luxe. - Schooling the World - https://www.youtube.com/watch?v=oDxYWspiN-8
"Free yourself, ga iets doen dat je leuk vindt " Gamen op de PlayStation en Tiktok filmpjes maken als oplossing?
Veel leerlingen, dat is al jaren zo, komen uit dusdanig problematische thuissituaties, dat alleen school ze perspectief biedt.
Jozias - Het schijnt dat je daar ook geld mee kunt verdienen, net als met voetballen. Maar ik ben geen expert op dat gebied. Jij wel? Wat kun jij eigenlijk wel?
Grijsje63 - Vandaar dat neo-liberalen de bevolking zover afknijpen dat ze gewoon geen andere keuze hebben. Jozias doet laatdunkend over kids die met computers spelen, maar zou hij weten hoe je Linux naast Windows installeert? Ik schreef -door de nood gedwongen- in 1981 al een boekhoudprogrammaatje voor een Sinclair Spectrum, na het lezen van "Basic voor Beginners". Er ging een wereld voor me open. Door de nood gedwongen -ergens in Koerdistan kwam het koelwater uit de uitlaat- weet ik hoe je de koppakking vervangt en de kleppen moet stellen. Ik heb hier geleerd hoe je huizen bouwt, waar je op moet letten bij het kopen van bakstenen en weet beter hoe je kaaimannetjes kunt stropen als de meeste Brazilianen. Spreek 5 talen. Niets, maar dan ook niets daarvan heb ik op school geleerd. Ik ben niet principieel tegen scholen, geheel in tegendeel. Maar wel tegen ONZE scholen. Ik herhaal: ze proberen iets van je te maken dat je niet bent, om je in te lijven in iets waar je niet aan mee zou moeten willen doen. Soms denk ik wel eens dat domme mensen daar minder last van hebben als slimme mensen.
"Jozias doet laatdunkend over kids die met computers spelen" Ik doe niet laatdunkend en zeker niet over computervaardigheden maar ik had het over een PlayStation. Dat is bedoeld om spelletjes te spelen. Prima dat jij kaaimannen kunt stropen maar ik wordt in het ziekenhuis liever geholpen door iemand die daar voor opgeleid is. Ben je naar Brazilië gevlogen met een piloot die dacht laat ik eens gaan doen wat ik leuk vind zonder enige o opleiding?
Nee, ik hoop dan altijd dat hij piloot is geworden omdat hij dat leuk vindt. Weet jij eigenlijk wel wat je allemaal kunt doen met een PlayStation? Wat doe/deed jij verder nog, behalve logisch nadenken? O, en zelfs in Brazilië zul je in het ziekenhuis geen kaaiman tegenkomen. Mij dus ook niet, ik heb een hekel aan ziekenhuizen, maak je geen zorgen.
The Apple, Waarschijnlijk komt u niet uit een problematische thuissituatie. Uw reactie is te begrijpen. Scholen proberen op zich niets anders dan alle kinderen het onderwijs te bieden, dat hen moet voorbereiden op onze maatschappij. Niet op de Braziliaanse jungle. Leerkrachten hadden ooit autonomie, maar dankzij het liberalisme is het vak uitgehold en de leerkrachten overbelast en uitvoerders van een hun opgelegd beleid geworden. De salarissen zijn navenant.
We kunnen wel weer een semantische discussie houden over leerachterstand, maar we kunnen ook gewoon actie ondernemen om te zorgen dat leerlingen meer onderwijsuren krijgen. Is allemaal niet zo moeilijk en we hebben duizenden ervaren mensen die hieraan mee kunnen helpen. Stuitend hoe slecht het initiatief en de coordinatie vanuit bijvoorbeeld het ministerie van Onderwijs en daaraan gelieerde organisaties is (wat doen die mensen dan de hele dag?). Een aantal suggesties: 1. open thema kanalen op Youtube en Publieke Omroep, en geef online (opgenomen) lessen in de verschillende vakken op verschillende niveaus. (doen sommige docenten al) 2. open online / telefonisch hulplijnen - waar je vragen kan stellen over de onderwerpen - we hebben duizenden studenten die hierbij kunnen helpen 2. voor de allerkleinsten: herhaal uitzendingen van Sesamstraat, Klokhuis en allerlei andere leerzame programmas Kortom: kom uit de luie stoel en help alle schoolgaande kinderen met leerzame (onderwijs) programma's, want dit gaat nog wel ff duren. Het is allemaal niet zo moeilijk..
Het is allemaal niet zo ingewikkeld, laat kinderen die een achterstand opgebouwd hebben gewoon een jaartje doubleren. Dat kan weinig kwaad en geeft ruimte om de schade in te halen. (vooropgesteld dat Corona na de zomervakantie wel enigszins onder controle zal zijn.)
"Gewoon een jaartje doubleren". Een heel slecht idee! Een kind wat door de crisis qua kennis is achter komen te lopen heeft niet automatisch een sociaal emotionele achterstand. Met name de kinderen in groep 8 worden nu geraakt. Ze hebben een deel van groep 7 gemist, nu een deel van groep 8 en hebben weinig inhaalmogelijkheden want volgend jaar middelbaar onderwijs. Deze kinderen zijn er sociaal vaak echt aan toe de stap naar het middelbaar onderwijs te maken. Daarnaast haal je kinderen met doubleren uit hun veilige en vertrouwde omgeving qua vriendjes en vriendinnetjes. Dan kun je als basisschool beter 'summer schools' organiseren.
Eens kijken wat ik deed toen ik zo oud was en er geen school was. Ik las alles wat los en vast zat, was gek op klassieke muziek, had een paludarium op mijn kamer waarin ik een slootkant had nagebouwd, viste stekelbaarsjes met een worm en een draadje -zonder haakje- om de slijmhuid niet te beschadigen, wist waar je nog koningssalamanders kon vinden, leerde zeilen in een Canadese kano op de Rijn, zwierf dagen lang rond op de Hoge Veluwe. Andere kinderen vonden dat ik teveel "moeilijke woorden" gebruikte en wisten alleen maar wie Ria Valk was (twee eenzame cowboys), dus dat klikte meestal niet. Die sociaal emotionele achterstand ben ik nooit meer te boven gekomen.