Joop

Massale actie Extinction Rebellion op Brusselse autobeurs

  •  
18-01-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Klimaatrebellen van Extinction Rebellion hebben vandaag actiegevoerd op het Autosalon, de grote autobeurs in de Belgische hoofdstad Brussel, op de drukste dag van het evenement. Actievoerders ketenden zich vast in geshowde modellen, kalkten leuzen op auto’s en smeerden nepbloed op tentoongestelde auto’s. Het was volgde de actiegroep niet de bedoeling vernielingen met blijvende schade aan te richten. De politie arresteerde 187 actievoerders. Sommigen hadden zich vastgelijmd om te voorkomen dat ze al te snel afgevoerd konden worden.
signal-attachment-2020-01-18-140608_001
"Om 15 uur was er een actie aan de stand van Shell. Één van de activisten overgoot zich met nepbloed en riep “Shell kills”. Nadien legde hij zich neer voor de stand. Als er een actie plaatsvindt, proberen bewakingsagenten die met mobiele wanden af te schermen. Maar dat trekt soms nog meer aandacht. Op Parking C worden er ook valse parkeerboetes onder de ruiten van de wagens gestoken met daarop een anti-autoboodschap. Om 16 uur vond de grote slotactie aan de in- en uitgang plaats. Tientallen activisten lieten zich op de grond vallen, maar werden meteen door de ordetroepen naar buiten gedragen. Onder hen ook heel wat tieners."
dav

© dav

Extinction Rebellion protesteert om het imago van autofabrikanten te keren. Ze verwijten de industrie dat zorgen om het klimaat alleen met de mond beleden worden en dat ze de verkoop van SUV’s opvoeren terwijl ze goede sier proberen te maken met elektrische auto’s.
"Voor de organisatoren komt het protest hoogst ongelegen. Zaterdag is traditioneel een topdag. Bovendien is het Autosalon goed voor 30 procent van de Belgische jaarverkoop. De sector ligt bij de milieuactivisten onder vuur omdat die steeds groter wordende SUV’s promoten, terwijl de verkoop van de elektrische wagen slechts voorzichtig van de grond komt. De politie was al op voorhand op de hoogte van de actie. Extinction Rebellion zat afgelopen week met hen samen. Ook Febiac, de automobielfederatie die het Autosalon organiseert, werd erbij betrokken. De standhouders werd geadviseerd niet te reageren op provocaties."

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (87)

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 jan. 2020 - 10:01

Mij de afsluiting van de Auto-Salon spraken ze er in het Belgische journaal met geen woord over. Het ging enkel over de verkoopcijfers. Dat het salon heet zegt wel iets over de Belgen.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart19 jan. 2020 - 19:41

Zo is het wel ongeveer. Vooralsnog is elke auto - al zijn daar gradaties in - een aanslag op het leven. En dus is elke aanslag op een auto een daad van mededogen, een schreeuw om leven.

5 Reacties
Katootje2
Katootje219 jan. 2020 - 22:58

Kalm aan, dan breekt het lijntje niet: laten we nou eerst maar eens beginnen met het besmeuren van die pooierbakken. Als je geluk hebt ligt er vast wel ergens hondenpoep in de buurt. Hondenbezitters, gewoon laten liggen die troep!

Semmel
Semmel20 jan. 2020 - 8:10

@katootje : ""laten we nou eerst maar eens beginnen met het besmeuren van die pooierbakken"" Waar spreken "we" af? Ik ben er bij. Noem maar een tijd en een plaats! Zin in! Hopend op een eerlijke reactie, verblijf ik.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart20 jan. 2020 - 8:46

Kalm aan? Dat doe je maar thuis of op de openbare weg. Hier snijden we hoeken af en redeneren we op het scherpst van de snede. Dit is een laboratorium waar we ideetjes met zeer hoge snelheid tegen elkaar laten botsen, om te zien of er nieuwe inzichten ontstaan.

Katootje2
Katootje221 jan. 2020 - 10:27

Semmel - Het gaat om spontane individuele acties. Afspreken verhoogt slechts de pakkans.

WatVroegerLinksWas
WatVroegerLinksWas23 jan. 2020 - 9:50

"laten we nou eerst maar eens beginnen met het besmeuren van die pooierbakken" Vooral doen. Als er gerechtigheid bestaat in dit universum, hoop ik dat je betrapt wordt door een eigenaar die net zo link en krankzinnig is als jij.

Linkse Meid
Linkse Meid19 jan. 2020 - 16:29

Op zichzelf een goede actie. Dankzij de imperialisme neemt iedereen de auto, zelfs op stukjes van minder dan één kilometer. De auto is een moordmachine voor dieren en kleine onschuldige kinderen die niet op de wereld zijn gezet, ten einde aangereden te worden door een roekeloze persoon. En niemand vraagt zich per rit af, hoeveel kindermoorden er plaats vinden in landen als Bangladesh, wanneer daar de boel onderstroomt waar kinderen wonen die niet kunnen zwemmen. (Voor de beginners, de auto stoot gassen uit en dat veroorzaakt overstromingen)

5 Reacties
Robert Follon
Robert Follon19 jan. 2020 - 18:53

Van bijdragen als deze bekruipt me spontaan de wil om 30 x met 160 de A10 rond te rijden... Gewoon omdat het kan.

Stuurman aan wal
Stuurman aan wal19 jan. 2020 - 19:22

Dankzij het imperialisme? Welnee, het was helemaal niet nodig om de auto op te dringen aan de wereldbevolking. De auto is als vervoermiddel en statussymbool zó populair, dat iedereen er één wil hebben. Voor heel veel mensen betekent het gebruik v.d. auto vrijheid! En ja, daar heb je gelijk in, de vrijheid van de één, zorgt voor de onvrijheid van de ander.

Marin Cielo
Marin Cielo19 jan. 2020 - 19:28

Ik neem aan dat jij altijd te voet gaat, nog nooit in een vliegtuig hebt gezeten en zo? Ik geloof het meteen. Imperialisme is een natuurlijk gegeven, net zoals eten of gegeten worden. Maar goed, ik ben erg benieuwd naar hoe jij in deze tijd in Nederland door het leven gaat. Meestal lukt het niet zo met dat deugen en slaat het om in frustratie en moeten anderen het ontgelden. Kijk, ik deug voor geen meter, kan ook niet anders als moderne mens, maar heb dat besef ook en probeer er wel iets aan te doen, binnen de mogelijkheden dat is en hou mezelf niet voor de gek.

Katootje2
Katootje219 jan. 2020 - 23:06

Oproep aan alle bejaarden: gewoon op de inhaalstrook blijven rijden, liefst naast een EuroCombi van 25 meter lengte.

JanB2
JanB219 jan. 2020 - 23:36

@ Follon Beetje labiel aan het worden? Omdat het kan? Ik zou zeggen: we lezen het wel. Misschien haal je het journaal van 20.00 ook nog.

W2
W219 jan. 2020 - 16:16

Het valt mij op dat vele reageerders hier op Joop of heel mild reageren of zelfs positief reagere want maatschappelijk etc. Dit is andermans bezit en vele reageerders hier moeten zich afvragen of men ook zo mild of zelfs positief had gereageerd als dit met uw eigen bezit was gebeurd b.v. uw huis, eigen auto of fiets! Waarschijnlijk waren de reacties dan heel anders geweest....

1 Reactie
Robotnik1
Robotnik119 jan. 2020 - 18:31

Geweld mag dan opeens

Robotnik1
Robotnik119 jan. 2020 - 14:35

Jammer van die zeer zuinige Honda. Ik vond op de site van Honda dat deze wagen tot stand gekomen is om als hybride de transitie naar neutraal mogelijk te maken in de toekomst. Zonde dat er nu extra verf en middelen gebruikt moeten worden om de auto opnieuw te spuiten.

Marinus C.
Marinus C.19 jan. 2020 - 13:43

Persoonlijk denk ik dat het aan allebei,ligt. Als er sprake is van een wettelijke schuldvraag, zoals bij drugshandel, is over het algemeen de aanbieder schuldiger dan de afnemer. Denk ik

Marinus C.
Marinus C.19 jan. 2020 - 12:40

Ik sta in principe achter ER hoor, maar ben niet zo'n fan ven het aan andermans spulletjes komen. Niet omdat rechts anders hysterisch gaat doen over "vernielingen" want rechts bedenkt altijd wel een reden om hysterisch te doen, maar gewoon omdat ik denk dat het beter is van andermans eigendommen af te blijven.Ik hoef trouwens niet eens het topic door te spitten om te weten dat dezelfde mensen die geen probleem zien in het omploegen van malievelden en het rammen van provinciehuizen, nu de kleren scheuren en hun hoofden met as bedekken, omdat er wat waterverf over een auto heen is gemorst.

8 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander19 jan. 2020 - 13:40

Wat heft 'rechts' nou ineens weer te maken met reageren op spulletjes vernielen. Dus als je links bent geeft t niet om anderen hun spullen te laten vernielen? Wat een moraal, en dan nog verbaasd zijn als er ineens een standhouder gewoon zo'n verwend nest van ER in elkaar timmert omdat ie niet wil dat z'n bezit vernield wordt…. Oh, maar dan is Leiden in last hier, want 'rechts geweld'. Hypocriet

Marin Cielo
Marin Cielo19 jan. 2020 - 15:05

Hysterie is toch echt een extreem links dingetje hoor. Bij rechts is het over het algemeen meer arrogantie en boeien. Goed dat ze vragen om aandacht voor het milieu, slecht dat vernielen weer. Dat is toch weer hysterie en onmacht. Volvo staat er trouwens weer mooi op. Volvo en Tesla, van die accu's waarvoor kinderen van 5 het moeten afzien en waar iedereen in moet gaan rijden van correct Nederland. IK heb een auto van 20 jaar oud, bijna als nieuw, waarom verzinnen ze niet iets om dat ding aan te passen? Ik doe wel mee, altijd goedkoper dan een nieuwe.

ton14024
ton1402419 jan. 2020 - 15:11

Loveit

MountEverest
MountEverest19 jan. 2020 - 15:26

@Marinus Met activisten van het type ER bestaat er een groot risico dat de stap van activisme naar extremisme gemaakt wordt. Dit gedrag is op het randje of er al over heen. Mensen die iets of iemand moeten redden zijn vaak bereid heel ver te gaan. Een dierenactivist die meent dat dieren dezelfde rechten hebben als mensen kan er toe komen om "echte" mensen te bedreigen en te beschadigen. De Engelse dierenactivisten die rond het jaar 2000 mensen bedreigden en soms zelfs naar het stonden, zijn hiervan een waarschuwend voorbeeld.

Marinus C.
Marinus C.19 jan. 2020 - 16:25

@ Norm Volgens mij heb ik duidelijk aangegeven dat ER, wat mij betreft, met de handjes van andermans spulletjes af moet blijven. Jouw post is vooral ook een een prima demonstratie van mijn stelling dat rechts dingen vaak gewoon dingen verzint om hysterisch over te doen. @MountEverest En wat is je voorstel? iedereen die een mening heeft die jou niet aanstaat, preventief oppakken? Want dat lijk je wel een beetje te insinueren.

MountEverest
MountEverest19 jan. 2020 - 19:22

@Marinus Linkse, rechtse en jihadistische extremisten worden als het goed is in de gaten gehouden door de AIVD. De NCTV heeft de overgang van activisme naar extremisme van dierenactivisten expliciet genoemd. Hij refereerde daarbij aan de dierenactivisten/extremisten in het VK rond 2000.

Pater
Pater20 jan. 2020 - 2:05

@Mt Everest Deze actievoerders zijn zeer bewust geweldloos, niet te vergelijken met de zeer fanatieke dierenactievoerders.

Marinus C.
Marinus C.20 jan. 2020 - 8:53

@MountEverest. Iedere ideologie kan doorslaan naar extremisme, dus? Verder is extremisme een nogal vage en vooral ook subjectieve term. Het duidt trouwens niet eens perse op bereidheid tot geweld en zo, maar op het hebben van opvattingen die ver buiten de main-stream vallen. Het is een compleet waardeloze term eigenlijk, daarom zal dom-rechts er ook wel dol op zijn.

hannes59
hannes5919 jan. 2020 - 11:42

Als ik, als klant, een SUV wil. Ligt dan dan aan de aanbieder of aan mij? Ik hoef trouwens die SUV's niet, vindt ze verschrikkelijk lelijk.

5 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander19 jan. 2020 - 13:42

@Nahlork Ik had ook zo'n oom: Mercedes vond ie maar niks, totdat ie 'm ook kon betalen…

ton14024
ton1402419 jan. 2020 - 15:10

De meesten willen wat de buurman heeft, maar dan duurder.

JanB2
JanB219 jan. 2020 - 23:37

"Ik hoef trouwens die SUV’s niet, vindt ze verschrikkelijk lelijk" SUV's zijn ook voor ouwe lullen (hoge instap he).

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 jan. 2020 - 13:12

JanB een noemenswaardig punt!

JanB2
JanB221 jan. 2020 - 0:44

Precies. Die dingen zijn helemaal niet sexy. Juist het tegenovergestelde.

Oost-Nederlander
Oost-Nederlander19 jan. 2020 - 11:20

Wat een idiote actie. Sta je daar mensen lastig te vallen, auto's onder te kladden en jezelf vast te ketenen om je gelijk te halen. En het ergste van allemaal is nog wel dat de standhouders geadviseerd werd om niet te reageren op provocaties. Dus je word onredelijk lastig gevallen terwijl de rode loper wordt uitgerold voor deze puberale actievoerders.

Joop den Uil
Joop den Uil19 jan. 2020 - 9:29

Komende zomer massaal naar Zandvoort neem ik aan ... of worden ze dan ook afgekocht door het daar heersende kapitaal

5 Reacties
Rick Hofland
Rick Hofland19 jan. 2020 - 12:36

Tsja.... bij de F1 werken bij de motorfabrikanten alleen al zo’n 500 man per team aan absolute top technici aan de continue doorontwikkeling van de motoren. In het fossiele brandstof tijdperk heeft dit gezorgd voor enorme stappen in efficiëntie en waarvan die technieken zo ook bij de auto’s voor consumenten voor zuinigere auto’s heeft gezorgd. De laatste paar jaar zijn zo o.a. door de hybride motoren veel vorderingen gemaakt op het gebied van energie terug winnen. Door de competitie tussen de fabrikanten worden zo veel sneller ontwikkeld dan als er alleen voor de consumenten zou worden ontwikkeld waarbij iedere investering qua ontwikkeling eerst terug verdiend moet worden alvorens een nieuwe stap wordt gezet. Nu het er op lijkt dat de F1 zich uitgedaagd voelt door een groeiend marktaandeel van de Formule E gaat de F1 voor een veel schoner alternatief middels synthetische brandstof op basis van CO2 die uit de buitenlucht wordt gewonnen. De FE is eigenlijk erg smerig want die loodzware milieu onvriendelijke accu’s worden door diesel aangedreven aggregaten opgeladen. Zo kan de F1 misschien wel DE aanjager worden voor 100% schone mobiliteit voor zowel auto’s, vliegtuigen en scheepvaart. Dat schijnt toch weer een heel ander licht op die duivelse F1 toch?

Don Bosch
Don Bosch19 jan. 2020 - 12:51

Welk ‘heersende kapitaal’? En wie worden er dan afgekocht? Ik zou ook graag een toelage van het ‘heersende kapitaal’ ontvangen. Dan beloof ik dat ik niet naar Zandvoort kom! Waar kan ik me aanmelden?

Buitenstaander
Buitenstaander19 jan. 2020 - 13:33

Mag hopen dat ze gewoon van het terrein gesleept worden. Allemaal show niets echts aan die mensen.

ton14024
ton1402419 jan. 2020 - 15:04

Nou Rick, wat verbruikt zo´n F1 auto dan? Dat zit toch dichter bij 1:2 dan 1:20.

JanB2
JanB219 jan. 2020 - 23:39

Allemaal show. Precies. Valt er tenminste nog íets te zien, ipv alleen een paar autootjes die rondjes rijden. Mijn zege hebben ze.

Rick Hofland
Rick Hofland19 jan. 2020 - 8:11

Er is gelukkig inmiddels wel goed nieuws voor de autobranche vanuit de Formule 1 die vaak een vooruitgeschoven post vormen voor nieuwe technieken die dan ook bij gewone auto’s toe kunnen worden gepast. Het moet nog worden besloten maar de plannen liggen er en de brede steun binnen de constructeurs is er om vanaf 2025 met hybride 2 takt motoren te gaan rijden waarbij de brandstof synthetisch zal zijn en vanaf 2030 wil men als doelstelling hebben dat ook alle logistiek ondersteunende voertuigen en vliegtuigen waarmee de sport zich verplaats van GP naar GP alleen nog maar synthetische brandstof verbruikt om zo 100 % schoon te zijn en nul CO2 meer uit te stoten. Hiermee zijn ze dan nog schoner dan de Formule E want elektrische auto’s hebben waarschijnlijk nog tot in de verre toekomst stroom nodig die niet 100% CO2 vrij kan worden opgewekt en tevens erg veel vervuilende milieu belastende accu’s nodig hebben. De techniek voor synthetische brandstof bestaan al meer dan 100 jaar waarbij CO2 afkomstig van de gassen van fossiele brandstoffen te samen met water en elektriciteit tot een stabiel mengsel kan worden geproduceerd, maar daarbij werd dus altijd nog veel CO2 de lucht in gepompt en het proces kostte relatief veel energie. De plannen voor nu zijn echter gebaseerd op CO2 dat eerst uit de lucht wordt onttrokken (de techniek hiervoor ligt op tafel en alle wetenschappers zijn het er over eens dat dit mogelijk moet zijn) en zo doende ontstaat er een circulair verbruik van CO2. Daarnaast kan voor de opwekking gebruik gemaakt worden van de restenergie bij windmolens en zonnepanelen op de momenten dat die energie opwekken waar op piek momenten geen ruimte voor is op het spanningsnet, of natuurlijk molens en panelen die gewoon continue stroom leveren voor dit proces. Het proces tot opwekking van deze schone synthetische brandstof blijft nog steeds relatief veel energie kosten, maar omdat de windmolens en zonnepanelen veel rendabeler worden zouden ze naar verhouding nog steeds efficiënter ingezet worden dan dat nu het geval is zonder opslag van energie. Het grote voordeel van deze schone synthetische brandstof is dat het veilig en goed te distribueren en te gebruiken is, meer dan bij 100 waterstof het geval is. Een sport als de Formule 1 is natuurlijk als de duivel voor de milieubeweging, maar omdat er door de motoren fabrikanten in de strijd om de winst enorme bedragen in de ontwikkeling van de motoren worden gestoken gaat de ontwikkeling van nieuwe technieken heel snel en zijn die vervolgens dan ook goed toe te passen bij gewone voertuigen. Het zijn voorlopig nog maar plannen, maar als ze dit bij F1 voor elkaar weten te krijgen zouden ze een grote stap kunnen zetten waar het klimaat mee gediend zou zijn.

6 Reacties
Tom7
Tom719 jan. 2020 - 9:10

Bedankt voor de info Rick, interessant. Ben me wat aan het verdiepen, omdat m,n autootje na bijna 15 jaar aan vervanging toe is denk ik. Was afgelopen donderdag op de Salon in Brussel, had eerder reportages op de BRT gezien waaruit bleek dat ook diesel tegenwoordig bij de top van minste schade aan milieu, behoort, en dat LPG de meest schadelijke is geworden, voornamelijk door de winning van het gas waarbij veel Methaan weglekt. Ging voornamelijk voor Renault die ook veel van zijn ontwikkelingen uit de Formule 1 heeft gehaald, ze brengen komende zomer een plug in hybride op de markt, werkelijk een fantastisch staaltje, er werd ook goede uitleg gegeven die zeer druk bezocht werd. Aangezien ik zonnepaneeltjes op het dak heb tank ik dan min of meer gratis en ben redelijk milieu vriendelijk lijkt me, voor wat de eerste 50 kilometers betreft. Daarnaast bied men een denkende routeplanner aan, dit systeem weet dan wanneer je tijdens de rit het meeste bij laad door te remmen en dergelijke, hierop past hij automatisch aan wanneer je het meeste gebruik van elektrisch of benzine gebruik gaat maken. Dacht dat het vandaag de laatste dag was van de Autosalon in Brussel, raad een ieder aan die geïnteresseerd is om zich zo milieu vriendelijk per auto te verplaatsen, deze beurs te bezoeken. Voor de "Rebellen" is er binnen kort in de, https://fietsenwandelbeurs.nl/index.php/nl/ Ook leuk natuurlijk ;)

joop12342
joop1234219 jan. 2020 - 14:44

Hej Tom, lpg staat toch voor liquid petrol gas? Komt daar dan methaan vrij? Ik dacht in mijn simpelheid dat het een bijproduct van olie raffineren was. Ik heb net mijn picanto op gas laten overbouwen. Soms 49 cent de liter en een kleine ronde tank, waar het reservewiel zat. Weinig meer wegenbel. vanwege de kleine gas installatie. Praat me even bij.

Tom7
Tom719 jan. 2020 - 16:24

Hey Joop1234, Je hebt helemaal gelijk het moet LNG zijn, mijn excuus, (misschien een beetje Freudiaans omdat ik lange tijd op LPG tankers heb gevaren) maar in reportage werd wel de lekkage van Methaan bij winning van LNG als vervuiler genoemd. Achteraf gezien vreemd eigenlijk. Hoeveel energie of vervuiling bij het kraken van aardolie naar LPG vrijkomt weet ik niet. Maar mooi dat jij zo,n oplossing hebt gevonden.

JanB2
JanB219 jan. 2020 - 18:51

LPG is in wezen een afvalproduct van de petrochemische industrie. Het wordt niet gericht geproduceerd, het komt simpelweg vrij bij bepaalde processen. Daarin zit ‘m ook de meerwaarde voor het milieu als je het gebruikt als autobrandstof. Feitelijk verwerk je afval dat sowieso gevormd wordt en anders afgefakkeld moet worden en tegelijkertijd spaar je op die manier benzine uit. Bovendien is LPG een schone brandstof die nagenoeg volledig uit propaan en butaan bestaat en bijvoorbeeld weinig tot geen aromaten bevat.

Tom7
Tom719 jan. 2020 - 20:16

Bedankt Jan, klopt, daarnaast vervoerden we ook propyleen en butadieen als afgeleide via kraakprocessen van aardolie, van die laatste werd in de laatste jaren dat ik dat werk deed bekend, dat het wel degelijk giftig en kankerverwekkend was. Maar goed blijft voor mij vreemd waarom ze in Belgie in twee journaal uitzendingen LNG gebruikten als vergelijkingsmateriaal t.o.v. elektrisch, diesel of benzine rijden in personen auto,s.

JanB2
JanB219 jan. 2020 - 23:46

Geen idee. Zal er een beetje vanaf hangen wat voor vergelijking er precies gemaakt wordt. Of ze hebben bij het belgische journaal geen idee waar ze het over hebben, kan natuurlijk ook. Feit is dat LPG in België aan veel pompen te krijgen is en bovendien voor een prijs die stukken lager is dan hier in Nederland. Dat laatste geldt voor nagenoeg alle brandstoffen maar LPG springt er helemaal uit. Vaak is de prijs zelfs lager dan 50 cent per liter.

Stuurman aan wal
Stuurman aan wal19 jan. 2020 - 8:08

Deze meisjes en jongens tonen een aardig stukje performance art, maar bij deze generatie verwacht ik eigenlijk eerder het in huilen uitbarsten en boos stampvoeten, i.p.v. het je dood laten vallen. Ha ha, en ik ben niet eens een boomer, ok?

Jan Van Der Plas
Jan Van Der Plas19 jan. 2020 - 7:23

Die Belgische autobeurs is één grote maffiabende. Ik weet dat via een Belgische autojournalist die vertelde mij dat een groot deel van de standhouders met een pistool op zak loopt. Nee prima actie van Extinction Rebellion.

1 Reactie
Buitenstaander
Buitenstaander19 jan. 2020 - 10:03

... vertelde mij…. tuurlijk, en ik zag ze ook, enorme glocks. pffff

Phantom3
Phantom319 jan. 2020 - 6:01

Ik ben voor klimaatprotesten, maar andermans eigendom vernielen is nooit goed te praten.

1 Reactie
ton14024
ton1402419 jan. 2020 - 14:50

Behalve bij onze aardbol dan.

Pater
Pater19 jan. 2020 - 1:43

Mooi signaal, goeie actie, niks vernield.

5 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander19 jan. 2020 - 10:04

Nee hoor, beetje kladden, vastketenen en lak beschadigen… Kijken wat u doet als ze bij u in de tuin 'niets vernielen'.

Hallahan2
Hallahan219 jan. 2020 - 10:55

Niets vernield? Dus het kalken van leuzen op auto's is geen vernieling?

Don Bosch
Don Bosch19 jan. 2020 - 12:49

Niets vernield? Bekijk de foto nog eens goed, en lees het stukje nog een keer! Goed dat er actie gevoerd wordt, maar van andermans spullen blijf je af!

joop12342
joop1234219 jan. 2020 - 14:46

Een pater is altijd positief. In mijn tijd al. Belezen mensen.

Pater
Pater20 jan. 2020 - 2:03

Waterverf en lippenstift hoor. En de plakten zich aan elkaar vast, niet aan de auto's. Politie en organisatie waren van te voren geïnformeerd. Wat een gezeur.

Grietje Genot
Grietje Genot18 jan. 2020 - 23:55

Het is nu nog allemaal tam en speels en ludiek. We zitten met smart te wachten op de echte, hardere acties. Kom op, jongens en meisjes, het is jullie toekomst.

5 Reacties
Rick Hofland
Rick Hofland19 jan. 2020 - 8:54

Ik ben meer voor actie voeren voor mooie alternatieven. Ga bijvoorbeeld protesteren voor het nationaliseren van de NS en ProRail zodat we 3 keer zo veel trajecten aan kunnen leggen voor 6 keer zo veel treinen en dan gratis openbaarvervoer, want als het van ons allemaal is waarom er dan nog geld voor vragen. Ik weet zeker dat heel veel automobilisten hun auto dan laten staan. Zeker als dan ook nog eens de reiskosten vanuit bedrijven aan het personeel niet meer vergoed worden. Het klinkt wat grotesk, maar dit zijn wel maatregelen die echt een verschil zouden maken, “harde acties” tegen auto verkopers en fabrikanten is niets anders dan jezelf op voorgrond zetten en je vooral heel goed voelen over jezelf, een verschil zal je er niet mee maken.

Hallahan2
Hallahan219 jan. 2020 - 10:53

Totdat er slachtoffers vallen en dan zeker weer wijzen met je vingertje? Want geloof me, dit gaat en keer mis. En of het slachtoffer dan aan de linker of rechterzijde van het politieke spectrum valt weet ik niet, maar dat ze gaan vallen weet ik wel.

Grietje Genot
Grietje Genot19 jan. 2020 - 11:11

Overigens denk ik - als ik alles wik en weeg - dat 'extinction' verreweg de betere optie is. (Opdat deze lijdensweg stopt met mij, heb ik me dan ook niet voortgeplant) Maar als je dat toch wil, moet je ook radicaal en eerlijk zijn: bezit is diefstal, of in ieder geval bedrog, of tenminste een fictie. Anders blijft het dweilen met de kraan open.

Grietje Genot
Grietje Genot19 jan. 2020 - 11:33

Je bent een pragmaticus, Rick, een politicus, wellicht, maar geen rebel. Jij mag de scherven opruimen, straks :)

Don Bosch
Don Bosch19 jan. 2020 - 12:45

@ Rick, Gratis openbaar vervoer bestaat niet. Het zal betaald moeten worden, zeker de uitbreiding die jij voorstelt.

Pensionada2
Pensionada218 jan. 2020 - 22:04

Kan ik het beschadigen van auto’s vergelijken met het beschadigen van een deur in een provinciehuis?

4 Reacties
itsme3
itsme319 jan. 2020 - 9:16

Nee, het eerste is erger. In geval van de vernieling van de deur was er een klein groepje die over de schreef ging en een schade van 13,000 euro veroorzaakte. Bij extent rebellion het de hele meute die als hoofddoel heeft om schade aan dure auto's toe te brengen.

Jorah
Jorah19 jan. 2020 - 11:37

Dat kan je wel vergelijken denk ik. Verschil is dat boeren en sympathisanten hebben aangeboden om de boel kosteloos te repareren. Deze klimaatrebellen zullen dat naar alle waarschijnlijkheid niet doen. Ik verwacht minimaal een drietal afkeurende opinieartikelen over deze actie op Joop.

ton14024
ton1402419 jan. 2020 - 14:46

Jazeker, je zou eenvoudig het schadebedrag kunnen noemen. Voor de prijs van een wasbeurt krijg je nog geen offerte voor die deur.

Jorah
Jorah19 jan. 2020 - 15:43

Want verf, krassen en andere lakschade gaat weg met een wasbeurtje. Helaas gaat die vlieger niet op. Het spuiten vaan autodelen kost behoorlijk wat geld. Hebben de klimaatrebellen inmiddels al aangeboden de schade te vergoeden Ton?

Loebkesman
Loebkesman18 jan. 2020 - 21:52

“ Actievoerders ketenden zich vast in geshowde modellen, kalkten leuzen op auto’s en smeerden nepbloed op tentoongestelde auto’s. ” Hoera voor links! Drunken Pumpkin kom er maar in. Let’s downplay!

4 Reacties
Katootje2
Katootje218 jan. 2020 - 22:56

Waarom zou je zo'n geweldige actie "downplayen"?

F.M.A. thoe Schimmelpenninck van de Oye
F.M.A. thoe Schimmelpenninck van de Oye18 jan. 2020 - 23:03

Drunken Pumpkins duikt de laatste tijd regelmatig bij GeenStijl op, de wereld is niet meer wat het ooit was...

joop12342
joop1234219 jan. 2020 - 9:13

Het zijn dus gewoon linkse tokkies.

Loebkesman
Loebkesman19 jan. 2020 - 12:12

@ikzelf Ja. Het moet wel op hetzelfde niveau blijven als de rest van de comments. Toch Katootje?

Kaas2
Kaas218 jan. 2020 - 21:14

Belachelijk om auto's van iemand anders te gaan bekladden. Doe dat bij je eigen spullen! Het zijn uiteindelijk de consumenten zelf die voor een SUV kiezen. Is er geen vraag naar fan stoppen de fabrikanten vanzelf met het maken van grote auto's. Benieuwd waarom zelfs tesla lastig werd gevallen op de beurs.

13 Reacties
Katootje2
Katootje218 jan. 2020 - 22:55

Kaas: "Het zijn uiteindelijk de consumenten zelf die voor een SUV kiezen." Misschien moeten we dan ook maar beginnen om die te bekladden, dan houden die consumenten uiteindelijk zelf wel op om voor een SUV te kiezen. -

Pater
Pater19 jan. 2020 - 1:44

Actie is gericht op de bedrijven maar natuurlijk ook op de consument.

Pensionada2
Pensionada219 jan. 2020 - 9:11

Katootje: roep je hier nu op tot misdadig gedrag. Weet je wel dat dit strafbaar is?

Buitenstaander
Buitenstaander19 jan. 2020 - 10:06

@Katootje Dat sommigen hier niet sporen wisten we al. Kijken hoe blij u wordt als ze morgen uw huis bekladden van 'het hogere doel'. Zieke geest.

hannes59
hannes5919 jan. 2020 - 11:47

Katootje, Petje af voor je inhoudelijke reactie, echt weer top. (Sarcasme)

Buitenstaander
Buitenstaander19 jan. 2020 - 13:45

@Z_Edje Katootje is verward heet dat. Bezuinigingen.

ton14024
ton1402419 jan. 2020 - 14:10

Z-edje, ´´Je hebt met een oude vervuilende Peugeot 504 dwars door Europa gereden (https://joop.bnnvara.nl/opinies/100). Die 504 heeft een CO2 uitstoot waar een Audi Q7 zich nog diep voor zou schamen.´´ Een oude auto rijden kan juist gunstig zijn, een Audi Q7 is waarschijnlijk ongunstig.

Gandalf2
Gandalf219 jan. 2020 - 14:30

@katootje Uw eigendommen mogen dus gewoon gesloopt worden? Wat gij niet wilt dat u geschiedt, gedoe dat ook een ander niet.

Katootje2
Katootje219 jan. 2020 - 18:37

"Die 504 heeft een CO2 uitstoot waar een Audi Q7 zich nog diep voor zou schamen." Niet als je er 70km/uur mee rijdt en de motor uitzet elke keer als je een heuvel afrijdt en bovendien was het mijn auto niet; zelf reed ik al sinds de jaren '70 op LPG. Als iets strafbaar is, is mijn eerste reactie om te kijken hoe ik de wet kan ontduiken en bekladden is niet slopen. Gezien de reacties -vooral van wie ze komen- lijkt het me een heel goed idee: het treft blijkbaar precies de doelgroep. Linkse mensen doen er goed aan om hem met oud- en nieuw buiten het bereik van jullie vuurwerk in de een of andere parkeergarage te zetten.

Jorah
Jorah19 jan. 2020 - 19:51

De motor afzetten als je een heuvel afrijdt... Duidelijk dat je geen enkele rijervaring hebt Katootje, je zou een gevaar op de weg zijn.

KM2
KM219 jan. 2020 - 20:50

Je verlagen tot het kinderlijk gaan dreigen met het bekladden van andermans spullen omdat je het niet eens bent met hun keuzes is tot daar aan toe. Je tweede reactie om jezelf gelijk te geven is krom en tendentieus. Hokjesdenken naar een nieuw niveau, je doet het goed Katootje!

4Vier!
4Vier!19 jan. 2020 - 21:08

Katootje 19 januari 2020 at 19:37 “ Als iets strafbaar is, is mijn eerste reactie om te kijken hoe ik de wet kan ontduiken en bekladden is niet slopen. Gezien de reacties -vooral van wie ze komen- lijkt het me een heel goed idee: het treft blijkbaar precies de doelgroep.” Verwar je eigen asociaal wereldbeeld niet met dat van anderen. Ook al heb ik geen auto, ook al heb ik geen eigen bedrijf, ik vind het vernielen van andermans spullen altijd kwalijk. Het maakt dan niet uit of het het vernielen van een fonkelnieuwe dikke auto betreft in een auto showroom of het vernielen van een oud zoveelste handsje in een Vogelaarwijk. Mensen hebben gewoon met hun poten van andermans spullen af te blijven.

Katootje2
Katootje219 jan. 2020 - 22:49

Jorah: " je zou een gevaar op de weg zijn." Zeker weten: het eerste dat je ontdekt is dat in zo'n 504 de stuurbekrachtiging dan niet meer werkt. Dat vergt veel concentrate: de hand aan de pook en de voet bij het koppelingspedaal. En dat allemaal bijna 48 uur aan één stuk, zonder speed, op stokbrood en een fles rode wijn, ja, ja, 't is wat. We konden elkaar wel afwisselen, maar je slaapt niet echt lekker in zo'n ding. "Als ik dit thuis vertel gelooft geen mens me", zei Marco toen we aangekomen waren.