Joop

Marokkanen als reservaatdieren

  •  
10-12-2012
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
239 keer bekeken
  •  
RTEmagicC_zandloper.jpg
De Marokkanendeskundige kijkt alleen naar afkomst en laat andere factoren weg
In 1998 hoorde ik na het uitbreken van de rellen tussen Marokkaanse jongeren en de politie op het Overtoomse Veld voor het eerst de Marokkanendeskundige. Het was meteen een hele rits Marokkanendeskundigen want zo’n professie wordt in groepen afgeleverd.
In een stuk in NRC/Handelsblad werd, lang voordat kranten als Telegraaf of omroepen als PowNed het deden, het Marokkanenprobleem al gedefinieerd. Met wisselend succes. De duiding verliep langs een voorspelbare lijn. Om te beginnen was het Marokkanenprobleem altijd een Marokkanenprobleem. Zoals olijfolie in water drijft het als een bel door de Nederlandse samenleving zonder zich ergens aan vast te hechten.
Het ging nog een stap verder: de problematiek werd geheel losgekoppeld van alles wat er mogelijkerwijs ook mee te maken mocht hebben, zoals: discriminatie, werkloosheid, taalachterstand en de onmogelijkheid van de tweede generatie om de achterstand van de eerste generatie in een gracieuze sprong weg te werken.
Wel kreeg de geografische ligging van de Rif ruime aandacht. Omdat het een nogal ruig, bergachtig gebied is waar de verschillende stammen geïsoleerd existeren zou dit een cultuur in de hand werken van achterdocht en naijver. Een andere theorie die op de jongens werd losgelaten behelsde de staat van de hormoonhuishouding. Bij deze jongens zou een hogere waarde dan gemiddeld van een bepaald stofje in het lichaam aanwezig zijn, wat ervoor zorgde dat ze als dolle stieren op hol sloegen in het zicht van het politieblauw. De derde verklaring was weer historisch en ging terug tot vermeende vijandschap van Riffijnen (het merendeel van de Marokkanen woonachtig in Nederland hebben in deze noordelijke regio hun roots liggen) tegenover het Marokkaanse koningshuis.
Dit potje Marokkanen voor de arbeider verklaart amuseerde me zeer. Er was natuurlijk altijd wel iemand die dan dapper opperde dat deze jongens toch ook gewoon Nederlanders waren, etcetera, maar die stem voelde als een schaamlapje. Niet een overtuigend argument. Zoals het betaamt in dat soort stukken werden er ook een stuk of wat wetenschappelijke onderzoeken geciteerd.
Na het stuk met belangstelling gelezen te hebben kwam ik tot de conclusie dat het met de persvrijheid in Nederland helemaal niet zo slecht gesteld was. Elke mening kwam wel een keer aan bod. Echt druk maakte ik me niet, zo ongeloofwaardig leek het me dat iemand dit soort analyses voor zinnig zou zien dat ik het allemaal snel vergat. Ik zat mis. In de jaren erna zou nog vaak teruggevallen worden op de etnische verklaring van Marokkanen-gerelateerde incidenten.
Het legertje Marokkanen-deskundigen groeide. Sommigen ervan gingen undercover bij salafitische breiclubs, anderen trokken op met Marokkaane hangjongeren. De fascinatie voor de fringe-groepen van de Marokkaanse gemeenschap amuseerde me; het gemak waarmee op basis van deze inkijkoperaties deze deskundingen zich in de media opvallend gemakkelijk lieten verleiden tot generaliserende uitspraken over de hele groep verbaasde me. Het isoleren van de Marokkaanse dynamiek los van de bredere Nederlandse context schokte me. De Marokkaan teruggebracht tot een reservaatdier, of nog erger, een gevangene in een gevangenis waar men hem, in afwachting van het definitieve oordeel, alvast in heeft gestopt. Een gevangenis ergens ver weg aan de grens van ons land staat, op een trapveld. 
Na de bizarre doodslag van de afgelopen week stonden de kranten weer vol met Marokkanendeskundigen. Ze herhalen de teksten van 1998. Niet veel bijgeleerd lijkt het, ook niet in het overvloedig citeren van sociaal-wetenschappelijk onderzoek. Wat wel veranderd is, is dat van de deskundigen bij het stuk een pasfoto staat. Ze mogen gezien worden.
Het laatste boek van Abdelkader Benali is Zandloper
Opinies over deze kwestie

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (24)

GingerTed
GingerTed10 dec. 2012 - 18:21

Er zit natuurlijk wel wat in. Het is zelfs misschien wel de oorzakelijke kern van veel samenhangende problemen. De grootste Marokkanendeskundigen zijn de Marokkanen zelf en ook heel van hen kijken vaak alleen naar afkomst en laten andere factoren weg.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai10 dec. 2012 - 18:21

Niet veel bijgeleerd lijkt het, ook niet in het overvloedig citeren van sociaal-wetenschappelijk onderzoek. Wat wel veranderd is, is dat van de deskundigen bij het stuk een pasfoto staat. Ze mogen gezien worden. Tja dat klopt, want het is dan ook geen millimeter veranderd of beter geworden. Ben bang dat we nog dieper in de stront gaan zakken (maar ik ben gelukkig geen Marokkanendeskundige)

harryo2
harryo210 dec. 2012 - 18:21

Ik dacht eigenlijk meer aan de morele paniek van onze eigen GeenStijlers als één van de belangrijkste aspecten van wat we hier zien. Het begint al weer heel aardig massa-psychotische trekjes te vetonen hier.

keck66
keck6610 dec. 2012 - 18:21

Abdellah haalt allerhande sociaal-culturele aspecten aan die ten grondslag liggen aan de problemen met marokkaanse jongens en kopt tegelijk 'reservaatdieren' wat natuurlijk de suggestie heeft van 'biologie' of 'afkomst' zo u wilt. Ik hoor in de media juist en vooral dat dit een veel breder maatschappelijk probleem is van opvoeding, dus de relevantie van dit stukje ontgaat me enigszins.

ELandsmeer
ELandsmeer10 dec. 2012 - 18:21

Abdelkader Benali; Ik heb mijn hele leven in de scheepvaart en zware industrie gewerkt en daar honderden Marokkanen tegen gekomen die letterlijk en figuurlijk hun leven op offerden voor de Ned. economie die zonder hun bijdragen daar aan, nooit zo snel en hoog had kunnen stijgen. In de zestiger en zeventiger jaren kwamen er velen met verbrande longen of invalide thuis te zitten, en omdat ze te weinig Nederlands arbeidsverleden hadden onder zeer armoedige omstandigheden. al gouw werd ook dat ze misgund en werden met de nek aan gekeken door nota bene juist die nederlanders die zelf nog nooit een fl.... uit gevoerd hadden. Dat de kinderen en klein kinderen die het voor hun vaders respectievelijk opa's en oma's opnamen en zich afkeerde van de maatschappij is niet meer dan normaal, jammer alleen dat de regel zo word bevestigd. Nu met gemaakte verontwaardiging te roepen nadat ze eerst hebben weg gekeken van het accident, is niet in overeen stemming met bijvoorbeeld Haren of als het een blanke jongen was geweest dan was het alleen maar een hooligan en werd niet alle negatieve vooroordelen van de nederlandse volksaard er bij gehaald.

lembeck
lembeck10 dec. 2012 - 18:21

Punt is alleen dat zoveel van deze mensen altijd vinden dat 'de ander' schuldig is en zijzelf nooit. Hier wonen ook mensen van Marokkaanse afkomst. Ik kan met hen beter praten dan met veel 'eigen' mensen. Ze komen niet uit het Rift gebergte en als ik ze moet geloven zijn de mensen die hier in ons land wonen, grotendeels afkomstig uit het Rift gebergte. Er wordt in Marokko ook op ze neer gekeken, is mij verteld. Dat is vreselijk, ja. Deze buren denken dat een van de belangrijkste oorzaken het veel te klein moeten wonen met grote gezinnen is. Geboorte controle mag niet. Al zouden veel vrouwen dat graag willen. Bijna elk jaar een nieuw kind erbij is voor de moeders ook vaak heel moeilijk en PA is nergens te vinden. Hoewel, die zit in het theehuis, als hij geen baan heeft. Je zal zo opgroeien. En de vrienden van je grote broer met dikke auto's en veel blingbling om hun nek en polsen rondrijden. Dat willen zij ook. Ik denk dat dit belangrijke oorzaken zijn voor het gedrag van een grote groep van deze jochies. En nu nemen de meiden dat gedrag ook al over. En dan mogen wij daar niets van zeggen? Waarom niet, als uit alle rapporten blijkt dat ze, samen met de Antillianen, bovenaan staan als het gaat om overlast en kleine criminaliteit?

bruces
bruces10 dec. 2012 - 18:21

Dit is net zo'n lulverhaal als HALAL. De boer gooit varkensmest over het land (mais) en het weiland (gras). De mens, koe, geit en schaap eet die mais-producten, melk en gras (dieren). Iedereen blij want het vlees is halal en de maïskolven ook. Gewoon NEPPERS. Wij van het platteland lachen ons een breuk, als wij dat zien.

bruces
bruces10 dec. 2012 - 18:21

Mostafa. Voordat je weer begint te bleren als een schaap, eerst lezen wat er staat. Omsmelten. Nu roep je weer voor een tientje ben je mijn vriendje.

[verwijderd]
[verwijderd]10 dec. 2012 - 18:21

Marokkanen plaatsen zichzelf in reservaten.Pesten de oorspronkelijke bewoners weg. En vinden het vreemd, als daar commentaar op geleverd wordt. Dat wordt door jonge reservaters niet getolereerd en die gaan , om van anders uitingen maar te zwijgen. Ik heb ze niet bij elkaar gezet, doen ze zelf. Daarom praat men zo over hen.

2 Reacties
RvDugt
RvDugt10 dec. 2012 - 18:21

Onzin die heeft met het beleid van de overheid te maken, die goedkope arbeidskrachten uit den vreemde het liefst in wijken bij elkaar liet en laat hokken. Problematiek hiervan wordt al heel lang aangekaart door de SP, maar ja niemand wilde luisteren naar die linkse maoisten. Dus niet zeuren en gewoon op de blaren zitten en de voortzetting van het beleid aanschouwen door PVDA en VVD.

Candide2
Candide210 dec. 2012 - 18:21

EEN IRRITANTE KLEINE GROEP 'Marokkanen plaatsen zichzelf in reservaten. Pesten de oorspronkelijke bewoners weg.' Je overdrijft, jet gaat niet om ALLE Nederlanders van Marokkaanse afkomst. Het gaat om een heel specifieke groep. Dat heb ik uit persberichten en berichten van o.a. de Amsterdamse politie begrepen. Die groepen pesten niet alleen mensen de wijk uit, maar plegen ook misdrijven. Ook aarzelen ze niet om hun eigen mensen te bedreigen. Ze zijn dikwijls met naam en toenaam bekend en al vele jaren. Het tuig uit de Diamantbuurt in Amsterdam heeft een aantal keer het NOS Nieuws gehaald. Over het tuig dat die homo's uit Utrecht is min of meer hetzelfde bekend. Gouda, is van hetzelfde laken een pak. Het begint met rondhangen en klieren en het eindigt als een criminele bende. De meeste Nederlanders van Marokkaanse afkomst doen dit niet, dus wek ook niet die indruk. Als je meer wil weten over criminaliteit en allochtonen, dan weet R. Hartman wel een link naar een CBS-rapport. Overigens moet R. Hartman nog een simpele vraag van mij beantwoorden. Het zijn geen eskimo's http://www.youtube.com/watch?v=_ktfnqe1XIE Van hangen naar crimineel http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/article/detail/2430592/2011/05/07/Hangjongeren-Diamantbuurt-nu-gewelddadige-criminelen.dhtmlhttp://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/2819101/2011/07/26/Bendeleden-Diamantbuurt-al-263-keer-aangehouden.dhtml

krehyea
krehyea10 dec. 2012 - 18:21

Het probleem ansich is niet zo ingewikkeld hoor: deels foutieve opvoeding, deels gebrek aan opvoeding. It's as simple as that. Daarmee ban je niet iedere wandaad uit, maar je komt een heel eind. En de manier van opvoeden ligt verankerd in de Marokkaanse cultuur. Als ze dan het gevoel hebben gediscrimineerd te worden, kunnen ze geen andere uiting vinden dan hetgeen we helaas dagelijks zien. Beide aspecten (opvoeding en discriminatie) moeten in een ideale wereld aangepakt worden, maar ik heb sterk de indruk dat met opvoeden een veel grotere slag te slaan is.

2 Reacties
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman10 dec. 2012 - 18:21

[Het probleem ansich is niet zo ingewikkeld hoor: deels foutieve opvoeding, deels gebrek aan opvoeding. It's as simple as that. Daarmee ban je niet iedere wandaad uit, maar je komt een heel eind. En de manier van opvoeden ligt verankerd in de Marokkaanse cultuur. ] En vertel eens, hoe zou je iets aan dat door jouw geformuleerdeprobleem kunnen doen? (even afgezien van de vraag of je analyse hout snijdt)

Candide2
Candide210 dec. 2012 - 18:21

Voorheen was de sociale controle hier ten lande ook meer aanwezig dan nu. Daardoor werden jongeren ook gecorrigeerd. Dat valt me trouwens op in een land als Hongarije. Daar spreken volwassenen kinderen van anderen aan op hun gedrag als dat nodig is. Tegen de ouders zeggen ze dan dat ze hun kind beter in de gaten moeten houden. En de ouders voelen zich wel degelijk aangesproken en trekken het zich aan. In alle vriendelijkheid gebeurt dat en men accepteert het van elkaar. Als je dat hier doet lig je in no time op de intensive care. Het doet ouderwets aan, maar als je daar oversteekt als het voetgangerslicht op rood staat, word je er op aangesproken.

basOoms
basOoms10 dec. 2012 - 18:21

1998 en nu 2012. Er is weinig veranderd in 14 jaar dus.

1 Reactie
Candide2
Candide210 dec. 2012 - 18:21

ECONOMIE Er is in die jaren vooruitgang geboekt, afhankelijk van de economische situatie. Traditioneel zijn mensen uit de laagste sociaal-economische groep oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers, als daders en als slachtoffers. Veel allochtonen verkeren in deze groepen. Dit is niet uniek, het is van alle tijden en alle landen. CBS Uit onderzoeken van het CBS komt naar voren dat onderwijs de sleutel is naar verbetering van de sociaal-econimische situatie, dat weer leidt tot verlaging van criminaliteit en verbetering van de integratie. Dat is, zoals ik al schreef, eerder in onze geschiedenis vertoond. De positie van m.n. Nederlanders van Marokkaanse afkomst is verbeterd vergeleken met 14 jaar geleden, toont het CBS al jaren aan. Net als autochtone jongens lopen de Marokkaanse jongens ook achter. Het aantal verdachte autochtone jongens is met 50% toegenomen. De meisjes doen het in dat opzicht veel en veel beter. Ik mag je aanraden de rapporten van het CBS te lezen. R. Hartman kan je aan de link helpen.

Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort10 dec. 2012 - 18:21

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3355639/2012/11/29/Marokkanen-zijn-Marokkaanse-overlast-spuugzat.dhtml Geweld en voetbal etc heeft niets te maken met Mocro's, maar bij Mocro's speelt er wel een extra factor. Het reservaat wordt natuurlijk gewoon door de eigen cultuur in stand gehouden. Lees het artikel. Er is geen integratie. Vies woord, ik weet het, maar het blijkt wel een probleem. Ook in de derde generatie. In Rotterdam ontkomt je niet aan de sissende Mocro's die alles wat vrouw is en geen hoofddoek op haar hoofd heeft voor hoer uitmaakt. Haram, niet gelovig, geen hoofddoek, dus hoer. Een vieze vuile hoer waar je niet thuis mee kan komen: maar wel prima om op te oefenen. Het begint bij de vierambachtstraat, en gaat Spangen in, om nog maar te zwijgen over zuid. Men voelt zich allerminst onderdeel van het land waar hun grootouders naartoe gekomen zijn. Wat ook wel blijkt uit wat ik meemaakte in mijn studententijd toen ik woonde bij het Mathenesserplein in Rotterdam (vrijwel naast de Annasr Moskee voor Marrokkanen in 010). De jongetjes van 6/10 liepen er s'avonds over straat tijdens het WK, schreeuwend dat kk NL moest verliezen, want kk kaas. Etcetera. De haat wordt er met de paplepel ingegoten. En dat is slechts het minst dreigende voorbeeld. Een man van in de 70 werd kapot gehoekt omdat ie een broodje mexicano at. Tja, da's varken he? Dus krijg je klappen met je kk kaas smerige hollander. Niet netjes gelovig moslim, haram. Dus klappen, op je muil. E.e.a. werd prima verwoord door Fortuyn dat het tuig elkaar niet kapotschopt, maar zich vooral focust op de autochtone bevolking, in het welbekende filmpje waarin hij de profetische woorden over zijn eigen dood uitspreekt. Markant: maar de meeste toenadering was er ten tijde van de dood van van Gogh. De Annasr moskee had toen 24/7 bewaking, en wij gingen altijd een praatje met ze maken en thee drinken toen we terug kwamen van de societeit. Gezellig. Evenwel blijft dan nog staan dat er een breder en veel dreigender gebrek aan opvoeding en beschaving is in Nederland (en de wereld) in algemene zin: Men hoekt elkaar voor het minste en geringste in elkaar. Iedereen heeft een schietlontje tegenwoordig. Mijn studententijd was een mooie les voor hoe het er aan toegaat. Heb er middenin gewoond. Vaak genoeg in Cabo bars geweest om aan de grog te zitten. Suri bars aan borgoe etc. Weinig problemen gehad. Lekker vlees bij Schell, en bij de Mocro slager naast de Annasr. Maar als je begint bij Kruisplein in Chinatown, en via Suri, Anti, en Cabo (middellandstraten) bij viermbacht in de Mocro wijk komt. Daar. Daar begint de pure haat pas. En die is er NIET onder de Turken.

2 Reacties
Kellhus
Kellhus10 dec. 2012 - 18:21

Mooi verhaal, heel herkenbaar. Ik heb grotendeels hetzelfde meegemaakt toen ik nog in Rotterdam woonde voor mijn studie. Wat ik ook redelijk bizar vond was de haat (en dat was het) tussen groepen Antilianen en Marokkanen, wat vaak tot uiting kwam in het uitgaansleven. En dan met name hoe rascistisch de marokkanen waren als deze het over eerstgenoemden hadden. Dat was eigenlijk mijn eerste aanraking met racisme anders dan van de hand van de 'blanke man'. Wat ook gelijk duidelijk maakte dat racisme onder alle lagen en kleuren van de bevolking voorkomt.

lembeck
lembeck10 dec. 2012 - 18:21

Alsof je erbij geweest bent. Je verhaal klopt voor de volle 100%. Ach, je was er ook bij. Ik ook, trouwens. Oude Westen, Delfshaven en Bloemhof en later ook Schiebroek met zeker 4 scholen in het lager voortgezet onderwijs. Boodschappen doen met het karretje deed je alleen als alle kids in de klassen zaten. Niet op een andere tijd. In de flat zat ik redelijk. Schuin boven me Afghanen - zeer beschaafde en keurige mensen en bijzonder aardig - en daar weer schuin boven een ouder Turks echtpaar. Ongelooflijk lieve mensen. Op de galerij Bosniërs - alweer geweldige mensen. Dan op 2 hoog 2 Nigerianen die aan Santeria deden tot griezels van veel echte oude Rotterdammers en in de eengezinswoninkjes steeds meer Marokkaanse families die begonnen met de tuinen dicht te timmeren met 2 meter hoge schuttingen. Daarna al het groen eruit en tegels erin. De 3-jarige van een zo'n familie was meer waard dan het 10jarig dochtertje dat als hoog begaafd was getest. Maar een kans om hogerop te komen zal ze niet krijgen. Die kleine meid liep veel te huilen en dat werd door haar 3 jarige broertje doorgegeven. De vader mepte er vrolijk op los. De andere zoons moesten we zien te ontwijken. Roofden alles wat los en vast stond in andermans tuinen weg en vernielden het daarna. De tram naar de stad was na 12.00 uur niet meer te gebruiken, als er scholieren in zaten. Maar als er maar 5 of 6 in zaten durfde ik nog wel. Bespuugd, geduwd - ja, bijna onder een tram - en schoppen tegen mijn boodschappenwagentje leerde ik snel om alleen na 9 uur 's morgens boodschappen te doen bij de Lidl om de hoek. Het is de zoveelste reactie die feitelijk hetzelfde zegt als wat o.a. SuperWillie zegt. Sorry, maar het is nu eenmaal zo. En het houdt niet op bij 18 want ook dan proberen ze je onderuit te schoppen als ze je 's avonds zien fietsen. "HOER!" roepen tegen een oudere vrouw was nog het minste. Ik ging wel naar cursussen, maar werd gehaald en gebracht. Want fietsen van Schiebroek naar de Straatweg via de Kleiweg was geen pretje. En dit is alleen nog maar Rotterdam.

Superwillie
Superwillie10 dec. 2012 - 18:21

De reden is niet zo moeilijk. De ouders. Ken vele verhalen uit mijn directe omgeving van voetbaltrainer en kinderleidster. Kinderen van drie of vier jaar oud die totaal niet luisteren, waar niks mee te beginnen is. Daar waar een normaal kindje gaat huilen of verdrietig word als de trainer / leidster ze boos toespreekt. Daar spugen deze jongetjes je in je gezicht of schoppen tegen je schenen. De meeste hier noemen dit onderbuik gevoelens. Het is echter wel de realiteit van alledag en de ervaringen van mensen niet de vooroordelen.

1 Reactie
Candide2
Candide210 dec. 2012 - 18:21

'Daar spugen deze jongetjes je in je gezicht of schoppen tegen je schenen.' Waar ik me in dit verband altijd over verbaas is het gedrein en zelfs erger van kleine kinderen in overvolle supermarkten als ze geen snoep krijgen, die daar verleidelijk op kindooghoogte uitgestald ligt. Er zijn nogal wat ouders die dan de wanhoop nabij zijn en om de zaak te sussen hun kroost maar hun zin geven. Discussies van moeders met een kind van vijf, alsof het een volwassene is. Ouders hebben het vaak moeilijk om grenzen te stellen en (kleine) kinderen maken gebruik van die ruimte. Dat kan leiden tot opvoedingsproblemen. Je vraagt je af wat daarvan wordt als je puber zijn en volwassen. Nou, eigenlijk hoef je je dat niet af te vragen, dat is te zien.

bruces
bruces10 dec. 2012 - 18:21

Zen. Je kunt kletsen als Brugman, maar hoe wil jij een vierkante fles rond maken ? Omsmelten en opnieuw beginnen ? Mensen kun je niet omsmelten. Dat is het probleem.

2 Reacties
Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa10 dec. 2012 - 18:21

Je kunt kletsen als Brugman, maar hoe wil jij een vierkante fles rond maken ? Het kan heel goed, het vierkant flasje laten smelten in een ijser bak en weer in een ronde vorm gieten, je hebt dan een ronde fles. Dus, Zen heeft grote gelijk, jij klest maar wat, ja, maar dat doe je al een tijdje hoor, hier.

MarkKonings
MarkKonings10 dec. 2012 - 18:21

Dit is veel te pessimistisch. In de situatie van de Marokkanen is al een boel veranderd. De huidige probleemgroep bestaat overwegend uit de tweede generatie. De derde generatie zit grotendeels op de peuterspeelzaal. Die tweede generatie is reeds sterk geassimileerd vergeleken met de echte gastarbeiders. Iedereen spreekt de Nederlandse taal. In plaats van vrijwel analfabeet te zijn gaat een derde naar het HBO of WO. Een werkloosheidspiek van 50% eind jaren tachtig was al 2001 teruggebracht tot 10%. Een "taboe op voorbehoedmiddelen" kent de tweede generatie kennelijk niet want de vruchtbaarheidscijfers zijn gedaald tot autochtoon niveau. Je kunt natuurlijk tegenwerpen "Maar het zijn nog steeds Marokkanen!" en in zekere zin is dat waar. Maar zou dat een probleem moeten zijn? Als het je gaat om hun objectieve slechte eigenschappen dan moet je weten dat die door miljoenen autochtonen in dezelfde mate gedeeld worden...