Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Hoe lang nog?

Boris Johnson verder in het nauw: kabinet loopt leeg, ministers vragen premier af te treden
Joop

Marokkaanse Nederlanders maken vluchtplan voor het geval Wilders wint

  •  
14-02-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
kabinet-stopt-registratie-dubbele-nationaliteit
Marokkaanse Nederlanders bereiden zich voor om Nederland te ontvluchten, mocht dat na de verkiezingen nodig zijn. Dat blijkt uit een reportage in de Volkskrant. Zij hebben er geen vertrouwen in dat ze nog veilig zijn in een land waar de PVV van Geert Wilders het voor het zeggen heeft.
In de Volkskrant doen enkele Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond hun verhaal. Zo is er een gezin dat geld opzij heeft gezet om tijdelijk naar Canada uit te wijken. ‘De wereld escaleert,’ zegt advocaat Tim Robbe, getrouwd met een Marokkaans-Nederlandse. Samen hebben ze drie kinderen. Robbe:
‘Ik verwacht niet dat Wilders aan de macht komt en net als Trump per decreet gaat regeren. Mijn nachtmerriescenario is meer dat zijn ideeën zo breed worden gedeeld onder Nederlanders dat het leidt tot geweld. Straks wordt er een Marokkaanse jongen of meid doodgeslagen, puur vanwege de komaf.’
Ook de 37-jarige documentairemaker en universiteitsmedewerker Khadija Al Mourabit houdt er rekening mee dat zij straks niet meer veilig is:
‘Twintig jaar geleden dachten we bij de uitspraken van Janmaat nog: dat gaat nooit gebeuren. Laatst keek ik met mijn moeder naar een item op het NOS Journaal over de moslimban van Trump. Ik zag de angst in mijn moeders ogen.’
Oud-Kamerlid Tofik Dibi begrijpt de onrust. Ook hij is bezig zijn Marokkaanse papieren in orde te maken, mocht het nodig zijn over te gaan op “plan B”: ‘Niet dat ik mijn koffers al gepakt heb,’ laat Dibi weten. Net als andere makers van een backup-plan hoopt hij dat het niet zover zal komen:
‘Ik wil in Nederland blijven. We weten donders goed dat we niet beter af zijn in Marokko of Turkije.’
Jacob Dagevos is niet verrast dat veel Marokkaanse Nederlanders een plan B voorbereiden. Hij is hoogleraar migratie en integratie aan de Erasmus Universiteit en onderzoeker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Hij merkt het ‘groot gevoel van onbehagen’ bij Marokkaanse Nederlanders al langer: ‘Vooral na de minder-minderuitspraak van Wilders zag je een opflakkerend gevoel van ongerustheid.’
Onrust Het SCP schreef in december al een rapport over de onrust die speelt bij Nederlanders met een migratieachtergrond. Dat rapport is nu opnieuw uitgebracht. Uit de cijfers van het SCP blijkt dat veertig procent van Marokkaanse, maar ook Turkse Nederlanders zich niet meer thuis voelt in Nederland. Zij hebben hun kansen op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt zien slinken en hebben vaker te maken met discriminatie. Veel jongeren met een Marokkaanse of Turkse achtergrond vallen volgens het SCP mede om die reden terug op het geloof: ‘De moslimidentiteit is een alternatief voor een identificatie met Nederland.’ Ook Surinaamse Nederlanders, volgens het SCP ‘een groep waarvan de structurele positie relatief goed is’, voelen zich in toenemende mate niet meer thuis in Nederland. Dat gevoel wordt mede gevoed door de discussie over het uiterlijk van Zwarte Piet.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (72)

artikel
artikel17 feb. 2017 - 9:53

Het is toch een voorrecht om twee paspoorten te bezitten. Je houd hiermee alle mogelijkheden open.Je wordt dus niet zo snel een vluchteling met twee nationaliteiten want je kan zo in het andere land gaan wonen. Wat ik dan weer niet begrijp dat er ondanks de peilingen zoveel asielzoekers uit Marokko komen en hier zeker willen blijven.

Pardon2
Pardon216 feb. 2017 - 12:35

DaanOuwens 14 februari 2017 at 11:39 @ Django Je opmerking getuigd van weinig begrip. Veertig procent van de allochtonen voelt zich hier niet meer thuis. Dat zijn mensen die in ieder geval niet zullen integreren. En merkwaardig genoeg is het vaak de best opgeleide groep die rondloopt met dat gevoel. @Daan, Je doet dit wel vaker, Marokkanen/Turken/islamieten als de totale allochtonen gemeenschap in Nederland weergeven. Dat geeft een fout beeld. Het ging om 40% van de Marokkanen en Turken.

Minoes2
Minoes216 feb. 2017 - 8:30

Jammer dat je soms die mogelijkheid niet hebt, welke Nederlander dan ook die het zou willen. Heb je hem wel dan kun je jezelf heden ten dagen ook bevoorrecht noemen. Hoe vaak ik de laatste jaren niet denk; ik wil hier weg, dat wil je niet weten.

cornelis36
cornelis3615 feb. 2017 - 10:26

Hoeveel Nederlanders zijn al vertrokken omdat ze zich in eigen land niet meer thuis voelen? En dat heeft niets met de PVV en/of Wilders te maken.

Sardar2
Sardar214 feb. 2017 - 20:57

Nederland ontvluchten! Dat is al lange tijd aan de gang gekomen, al 10-12 jaar. Ik heb zelf ook elders een huis gekocht voor mijn gezin om niet verrast te worden. Historisch gezien heeft Nederland geen mooie reputatie in dit gebied. Laatste jaren lieten zien dat de kans degelijk groot is voor een praktische deportatie van migranten. Ik hoop natuurlijk dat ik zou niet hoeven om nog eens politieke asiel vragen elders. Maar wie weet. In het omslaan van democratie en recht naar dictator of repressie, neigt de burger normaal om ertegen te strijden. Bij (politiek/sociaal) bewuste migranten is die neiging al lang geleden overbodig geraakt. Het meemaken van (institutioneel) racisme wordt lang afgedaan als een bijkomend effect van migratie. Men “droeg” het mee! Dat was in ieder geval minder nadelig dan aan een maffiabaas 30%-40% van je salaris moeten betalen om het werken in NL mogelijk te maken. Nog eerder veel vluchtelingen hadden al gekozen om hun toevlucht elders, in VS, Canada, Sweden enz. te zoeken. Maar met de komst van populistisch nationalisme en politieke racisme van Fortuyn en Wilders is de actieve vijandige houding tegen migranten erbij gekomen. De hele (blanke) politiek heeft voor migranten, tegen xenofobie en islamofobie helemaal niks gedaan. De racisme van Wilders is door andere partijen genormaliseerd en als een deel van politieke elite omarmd. Van links tot rechts, politiek Nederland liet zien niet voor migrant als medeburger te kiezen. Het is doodnormaal dat migranten maatregelen treffen tegen deze ontwikkelingen en voor hun toekomst en voor hun kinderen.

Wittemuis2
Wittemuis214 feb. 2017 - 18:15

Natuurlijk hebben er velen een plan B . Ik als witte geboren en getogen ollander rot ook op als het land die geblondeerde indo als premier maakt. Ik vertrek naar IJsland. Wat die vent voor ogen heeft wil ik niks mee te maken hebben en waarom zou men dan blijven, nietwaar ? Vooralsnog geloof ik niet dat dePVV aan regeren toekomt.

Pater Familias
Pater Familias14 feb. 2017 - 15:29

Goh, een vriendin van mij maakt helemaal geen vluchtplannen. Ze weet ook niet wat ze met haar Marokkaanse paspoort moet, daar heeft ze namelijk nooit om gevraagd. En ja, ze stemt rechtser dan ikzelf. Blijkt dus maar weer dat het geen homogene groep is. Tofik zegt verstandige dingen. ‘Ik wil in Nederland blijven. We weten donders goed dat we niet beter af zijn in Marokko of Turkije.’ Daarom, ontworstel je eens van die Marokkaanse of Turkse identiteit. Je toekomst ligt hier. Die bi-culturele identiteit zorgt alleen maar voor veel schizofrenie gevallen. Durf gewoon eens met trots te zeggen dat je Nederlander bent.

5 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens14 feb. 2017 - 18:42

@ Pater Familias Durf gewoon eens met trots te zeggen dat je Nederlander bent? Er is niemand met Marokkaanse roots die daar enige aanleiding toe heeft. .

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen14 feb. 2017 - 19:13

[ Durf gewoon eens met trots te zeggen dat je Nederlander bent. ] Ik heb een mono-culturele identitiet. Ik durf uitsluitend met schaamte te zeggen dat ik Nederlander ben voornamelijk vanwege de stortvloed van het type reacties zoals de jouwe die mensen dringen adviseerd een deel van zichzelf uit te schakelen. Als ik me schaam voor mijn Nederlanderschap, waarom zou Tofik dan trots moeten zijn? Of ben je van mening dat ik maar statenloos moet worden omdat de aanmatigende toon van jouw soort Nederlanders me niet aanstaat?

Sardar2
Sardar214 feb. 2017 - 21:03

@ flardinga 14 februari 2017 at 19:30 “zij zelf zich ook niet meer zien als of Marokkaan of Turk in het geboorteland van hun familie, zij zitten in een soort niemandsland, tussen Nederlander zijn of Turk of Marokkaan en allebei kan dit hun identiteit niet volledig dekken,” Een blanke die probeert de “migrant” uitleggen op basis van hoe hij de wereld ziet; met zijn nationalisme. Dat “niemandsland” van jou is de “blanke Nederland”.

Sardar2
Sardar214 feb. 2017 - 21:19

@ Pater Familias 14 februari 2017 at 16:29 “Ontworstel je eens van die … identiteit.” Probeer eens zelf die loslaten en laat zien hoe moeten anderen hun identiteit “ontworstelen”. Jij begrijpt gewoon niet dat men kan niet zijn identiteit “organiseren”, inwinnen of verliezen. Een Limburger die zich “ontworstelt” (als dat kan) is niet meer een Nederlander. Dat geldt ook voor een Hagenaar en ook voor een Neder-Turk. Een Neder-Marokkaan die zijn (Neder-)Marokkaans identiteit loslaat, laat ook Nederland loos. Want de Neder-Marokkaan is “1-identiteit” en geen “2-delige”. Dat heb je nog niet begrijpen, ook vele blanke geesten niet. En ik vermoed van huidige generatie wie deze kan niet opvatten zal ook die nooit begrijpen.

Pater Familias
Pater Familias14 feb. 2017 - 21:53

Flardinga: "ik behandel of probeer ieder persoon als individu hetzelfde te behandelen en geen onderscheid te maken, maar begrijp het dilemma wel." Mooi gesproken, ik probeer het ook. Is wel een opgave, maar is de enige juiste weg. Ieder mens wil namelijk als individu beoordeelt worden. DaanOuwens, Fout. Zoals ik al aanhaal, een van mijn beste vriendinnen heeft Marokkaanse roots. Ze heeft niets met Marokko, niets met het Marokkaanse paspoort en niets met de Marokkaanse identiteit. Wat misschien belangrijk is, ze is niet religieus. Dat zal allicht meespelen waarom ze zich niet tot de groep Marokkanen ziet. Je gaat mee in het PVV verhaal dat alle minderheden dezelfde identiteit hebben, en dat hebben ze niet. Jansen & Jansen, ik ben ook maar mono. Niets aan te doen, Ik bezit wel de kracht om Nederland positief te veranderen. Soms op kleine schaal, soms wellicht wat groter. Ik snap best dat het voor sommigen lastig is om zich te handhaven in onze maatschappij. Die is namelijk hard en soms oneerlijk. Maar waarom functioneert de ene migranten groep beter dan de andere? Is het racisme? Of is het omdat bepaalde culturen nu eenmaal wat moderner zijn dan andere culturen en zich daardoor makkelijker aanpassen? En ook binnen die migrantengroepen die minder goed functioneren zie je een uitsplitsing. Mannen functioneren meestal slechter ten opzichte van de vrouwen. Die mannen zijn bang, en die willen inderdaad liever terug naar hun conservatieve wereld.

menage
menage14 feb. 2017 - 15:21

"Ook Surinaamse Nederlanders, volgens het SCP ‘een groep waarvan de structurele positie relatief goed is’, voelen zich in toenemende mate niet meer thuis in Nederland. Dat gevoel wordt mede gevoed door de discussie over het uiterlijk van Zwarte Piet." Stemmen een hoop Surinamers geen PVV?

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe14 feb. 2017 - 16:39

Volgens het SCP wel begreep ik.

Richard555
Richard55514 feb. 2017 - 16:41

Dat klopt een hoop Surinamers stemmen inderdaad geen PVV.

menage
menage15 feb. 2017 - 15:15

@Richard Mooi onderbouwd betoog

Don Quichote
Don Quichote14 feb. 2017 - 13:43

Quote Volkskrant: "Volgens Dibi leeft plan B vooral onder Marokkaanse Nederlanders omdat 'in die hoek de hardste klappen vallen'. Zelf heeft hij ook een noodplan: binnenkort gaat hij met een groepje vrienden naar het Marokkaanse consulaat om zijn papieren in orde te maken. 'Niet dat ik mijn koffers al gepakt heb', zegt Dibi. 'Ik wil in Nederland blijven.' Dat geldt voor de meeste bedenkers van een plan B. 'We weten donders goed dat we niet beter af zijn in Marokko of Turkije.'" dus wel de papieren in orde maken, om vervolgens niet te gaan omdat het in Nederland toch beter is ..... En pa nog op het nieuws dat er weer een grote uitstroom van hoog opgeleide Nederlanders vanuit Turkije terug naar Nederland is ivm de toestand in Turkije op dit moment... en een ander is al sinds 2012 bezig met de voorbereidingen om te kunnen gaan .... Waarom krijg ik dan het gevoel dat dit weer een "statement" is ?

Josef K
Josef K14 feb. 2017 - 13:01

Bij heel wat juweliers en pompbedienden zie je ook de angst in de ogen. Hoor je niemand over.

1 Reactie
jahoor2
jahoor214 feb. 2017 - 16:25

Hoor je genoeg over. Is geen reden om Marrokkanen weer als criminelen weg te zetten.

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 feb. 2017 - 12:31

Plan B? In Canada is het niet veel anders dan in Europa: tweede generatie moslims trekken zich terug in eigen kring, worden religieuzer, voelen zich meer moslim dan canadees. Uiterlijk vertoon van de moslimidentiteit in de vorm van hoofddoek- en niqaabgebruik nemen toe, en de niet-moslim canadees denkt er het hare/zijne van.

Harmen Keizer
Harmen Keizer14 feb. 2017 - 12:19

Grappig. Was u erbij, destijds?

arjenZH
arjenZH14 feb. 2017 - 12:04

Schandelijk hoe er in PVV kringen en op Geenstijl over Turken en Marokkanen gesproken wordt. Volstrekt logisch dat ze zich daar bepaald niet happy bij voelen. Maar zoals gewoonlijk belicht Joop maar weer 1 kant van de medaille. De andere kant van de medaille is namelijk dat een groep Nederlanders zich niet meer thuis voelt in Nederland, doordat onze culturele gewoontes en gebruiken onder druk staan door de komst van vele nieuwkomers. De hier luid bejubelde anti- Zwarte Piet acties zijn daarvan een voorbeeld. Men maakt zich hier terecht hard voor dat immigranten de ruimte moeten krijgen om zich te onplooien en hun geloof mogen beleiden. Maar autochtonen die opkomen voor de eigen cultuur worden weggezet als intolerante Witte Tokkies. En dat is nu juist wat Wilders zo in de kaart speelt. Links Nederland wil het maar niet begrijpen.

2 Reacties
jahoor2
jahoor214 feb. 2017 - 16:22

Eens Autochtonen met zorgen prima. Rechts extremisten foute boel. Als je gewoon wat minder migratie wilt kan dat ook gewoon besproken worden en hoef je niet perse migranten als gevaarlijk weg te zetten. Wel dan ook graag even een oplossing erbij voor wie als ik oud word mijn billen moet wassen. Want genoeg autochtone verplegers zijn er bijvoorbeeld niet.

nieko47
nieko4715 feb. 2017 - 8:35

Klinkt nogal koloniaal Jahoor: De migranten zijn goed genoeg om jouw billen te wassen?

jahoor2
jahoor214 feb. 2017 - 11:53

Sinds Trump maakt iedereen een vlucht plan. Behalve de tokkie dis wil graag blijven als het hier een monocultuur van racisten wordt met een grote sterke leider.

3 Reacties
arjenZH
arjenZH14 feb. 2017 - 12:10

Een land als Japan is ook een monocultuur met volstrekt eigen tradities die men met hand en tand verdedigt.. Reis eens naar Japan en zie hoe bijzonder en authentiek het land nog is. Ze bereiken dat onder andere door maar zeer beperkt immigranten toe te laten. Spanningen tussen bevolkingsgroepen zijn er om die reden niet. Is Japan nu volgens jou een racistisch land, dat moet worden aangepakt? Of is dat gewoon hun vrije keuze?

Josef K
Josef K14 feb. 2017 - 12:57

Maakt 'iedereen' een vluchtplan? Hmm, apart.

jahoor2
jahoor214 feb. 2017 - 16:18

Spanningen zijn er ook in Japan. Hokkaido bijvoorbeeld. Ook lopen er meerdere godsdiensten door elkaar daar. Shinto, Boeddhisme en Christendom. Het streven naar een monocultuur is een onmogelijk streven en leidt altijd tot discriminatie, uitsluiting, oorlog etc.

Karel Karstens
Karel Karstens14 feb. 2017 - 11:52

Er is ook een andere tendens gaande. Zie Frankrijk: http://www.volkskrant.nl/buitenland/-dissidenten-van-nu-gaan-juist-van-west-naar-oost~a4461999 Eigenlijk wil gewoon iedereen weg - van auto- tot allochtoon - van links (naar tweede huisje op Ibiza) naar rechts (naar Rusland).

9 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus14 feb. 2017 - 12:24

"Eigenlijk wil gewoon iedereen weg" Het gaat om enkele tientallen roomse Fransozen. Dat is niet bepaald iedereen. Bovendien zijn het niet bepaald de slimsten, als ze menen dat Rusland een monocultureel christelijk land is. Wie legt ze even uit dat er 7 miljoen moslims wonen?

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 feb. 2017 - 12:35

Noorwegen heeft voorlopig de gelijkheid (niet gelijkwaardigheid, dat is een sociaal conservatief/ SGP concept) van mannen en vrouwen nog hoog op de agenda. Mocht de nood aan de vrouw komen dan blijf ik hier. Het is hier ook stukken minder vol.

Josef K
Josef K14 feb. 2017 - 12:58

Er staan ondertussen toch ook best wel veel mensen aan de grenzen te dringen om juist binnen te komen. Vreemde tijden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 feb. 2017 - 16:04

" Wie legt ze even uit dat er 7 miljoen moslims wonen?" zouden er wel meer kunnen zijn maar die wonen wel in bepaalde delen van Rusland. Als je de bevolking van Rusland met die van Nederland vergelijkt blijft het aantal moslims natuurlijk percentueel wel stukken kleiner.

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 feb. 2017 - 16:07

"wel" moet zijn "ook"

ton14024
ton1402414 feb. 2017 - 18:39

Danielle Rusland heeft 6,5% moslims, Nederland waarschijnlijk ook.

Piet de Geus
Piet de Geus15 feb. 2017 - 2:44

"Als je de bevolking van Rusland met die van Nederland vergelijkt blijft het aantal moslims natuurlijk percentueel wel stukken kleiner." Nee, het ligt in dezelfde orde van grootte. Maar die moslims hebben het in Rusland en de vazalstaten wel een stuk minder prettig. Dat de Russen zich met Syrië bemoeien heeft niet alleen te maken met geopolitieke belangen in dat land. Ze vechten er ook tegen moslimterroristen uit o.a. de Kaukasus die ze zelf hebben gecreëerd. Die roomse Fransozen in Rusland hebben daar kennelijk allemaal geen enkel benul van. Het zijn net zulke grote onbenullen als de lieden die beweerden dat het in Syrië toch zo lekker veilig op straat was onder Assad, al was dat omdat de bevolking sidderde van angst. Dan leef je in net zo'n bubbel als iemand die het zo prettig toeven vindt aan de Copa Cabana, terwijl een paar kilometer verderop complete oorlogen worden gevoerd in de favela's en zij zelf ook slachtoffer kunnen worden als ze de verkeerde zijstraat inlopen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe16 feb. 2017 - 12:17

"het ligt in dezelfde orde van grootte." dat dacht ik niet, er zijn zo'n slorige 140 miljoen russen, maar dat die moslims het in Rusland en de vazalstaten niet prettig hebben mag bekend worden verondersteld. De russiche tjestjeen die ik kende kwam uit Moermansk en studeerde een jaartje in Noorwegen. Ging weer terug, een uitzondering neem ik aan. Mijn andere kennissen wilden allemaal graag weg uit Rusland maar niet omdat ze moslim waren. Er zitten ook aardig wat Syriers in Rusland, sommigen al vele jaren. Die deden enige tijd geleden ook pogingen om Rusland te verlaten, oa. door illegaal de grens over te steken in Noord-Noorwegen. Sommigen zijn weer teruggegaan, dat wel. Maar in het algemeen denk ik dat er meer mensen uit dan in willen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe16 feb. 2017 - 12:26

Tjetjeen. Percentages zeggen ook niet zoveel. Grote delen van Rusland hebben uiteraard een even laag of lager percentage moslims dan, pak 'm beet, Oost-Groningen.

Gringo2
Gringo214 feb. 2017 - 10:21

De tweede wereldoorlog is met name gewonnen door de geallieerden door de strijd van de sovjet unie. Een totalitair moorddadige dictatuur onder Stalin. Doelde u daarop met de progressieve krachten? Of op de westelijke geallieerden onder aanvoering van de kapitalistische Verenigde Staten? Als de wereldoorlogen iets duidelijk hebben gemaakt is het dat de sterkste wint. Of je "goed" of "fout" bent is totaal niet relevant voor de winst.

Beppy2
Beppy214 feb. 2017 - 9:45

een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest.,doch dat nooit op zal dagen.

1 Reactie
X4
X414 feb. 2017 - 14:56

Bingo

JStokx
JStokx14 feb. 2017 - 9:39

Zo zo, gaan we er zelfs van uit dat Wilders 76 zetels haalt?

Harmen Keizer
Harmen Keizer14 feb. 2017 - 9:36

Dat is hun goed recht. Maar net zoals al die Amerikanen die zogenaamd de VS gingen ontvluchten, het is vooral praatjes.

Thuru
Thuru14 feb. 2017 - 9:16

Oh oh oh, wat zou het erg zijn als Wilders zou winnen en eventueel kabinet zou vormen.. Het zal allemaal wel meevallen. Wacht het gewoon af zou ik zeggen en veroordeel het niet gelijk.

7 Reacties
Vuurrood
Vuurrood14 feb. 2017 - 9:40

Zo is dat! Mussert was tenslotte ook een zegen voor dit land!

Earl Johnson
Earl Johnson14 feb. 2017 - 9:54

Ik blijf niet meer lang in NL als hij aan de macht is. Ik denk dat veel opgeleide mensen hun heil elders gaan zoeken.

DaanOuwens
DaanOuwens14 feb. 2017 - 10:41

@ Thuru net zoals in de VS waar Trump gewoon doet wat hij zegt? Vindt je jouw opmerking zelf ook niet wat kortzichtig?

Django3
Django314 feb. 2017 - 12:22

Earl En welk land zit er op jou te wachten? Want wat breng je eigenlijk mee? Een koffer vol rancune? Enne doe mij nou nog even dat linkje over die 52% nederchristenen die volgens jou tegen moslims zouden zijn. Thx maar weer.

jahoor2
jahoor214 feb. 2017 - 16:27

Rechts extremisten vallen nooit mee.

ton14024
ton1402414 feb. 2017 - 18:13

Earl, Dan zie ik liever iemand anders vertrekken. Moet toch een makkie zijn met z´n allen.

Break on through
Break on through14 feb. 2017 - 18:21

@ Earl Johnson, @ Jahoor, PVV zakt de afgelopen weken fors in de peilingen. Mocht er onverhoopt een PVVzege komen dan nog zal er een coalitie gevormd moeten worden en daarnaast hebben we een rechtsstaat...

RU486
RU48614 feb. 2017 - 9:09

Overdrijven is ook een kunst.

Libertain
Libertain14 feb. 2017 - 9:02

Als je de reacties goed leest blijkt dat de burgers angstigs zijn dat het blokkeren van Artikel1 van de Rechtstaat zal in de toekomst steevast onder de neoliberalen blijven doorgaan: ‘Ik verwacht niet dat Wilders aan de macht komt en net als Trump per decreet gaat regeren. Mijn nachtmerriescenario is meer dat zijn ideeën zo breed worden gedeeld onder Nederlanders dat het leidt tot geweld. Straks wordt er een Marokkaanse jongen of meid doodgeslagen, puur vanwege de komaf.’

1 Reactie
Thuru
Thuru14 feb. 2017 - 10:26

Ook daar hoef je heus niet bang te zijn. Zelfs als NVU meer dan 20 zetels zou halen ooit in theorie, zelfs ook dan hoef je heus niet bang te zijn. Kans overigens dat NVU dat ooit zou halen is inhiel, ze doen overigens ook niet mee 15 maart. Conclusie: bang zijn voor PVV is gewoon onzin en niet nodig.

Django3
Django314 feb. 2017 - 8:51

Dit lijkt mij niet een reden voor een PVV stemmer om niet op de PVV te stemmen, integendeel. Hij ziet hiermee zijn wens nu al in vervulling gaan.. Maar in alle ernst: is iedereen nu he-le-maal hysterisch geworden in dit land? Zijn er nog kalme en redelijk denkende mensen overgebleven? Is er nog iemand die denkt; ach, laten we vertrouwen hebben in de democratie (Wilders wordt door de overige partijen heus wel opzij geschoven), in de rechtstaat (de meeste voorstellen van Wilders zijn onmogelijk in onze rechtstaat) en laten we nu eerst eens afwachten hoe de hazen gaan lopen? Nee? Totale paniek des doods met zijn allen..? Pff

10 Reacties
Dunya2
Dunya214 feb. 2017 - 9:52

Meestal ben ik het niet eens met uw analyse, maar deze analyse is uitstekend. Een dergelijke situatie zal niemand accepteren, we hebben het te goed om alles te laten escaleren. We zijn de democratie, de rechtstaat, de redelijkheid en het poldermodel meer dan gewend, dat laten we ons door niemand afnemen.

Earl Johnson
Earl Johnson14 feb. 2017 - 9:56

bedoelt u diezelfde democratie die rechtse populisten in Europa en Amerika aan de macht zijn gekomen?

DaanOuwens
DaanOuwens14 feb. 2017 - 10:39

@ Django Je opmerking getuigd van weinig begrip. Veertig procent van de allochtonen voelt zich hier niet meer thuis. Dat zijn mensen die in ieder geval niet zullen integreren. En merkwaardig genoeg is het vaak de best opgeleide groep die rondloopt met dat gevoel. Jouw opmerkingen zijn ook weinig terecht. iedereen kan het nieuws zien. In de VS worden mensen die 25 jaar in het land leven uitgezet. En moeten hun kinderen die in de puberteit van 13 tot 15 jaar achterlaten. Mensen lezen dat. Wilders zal doen wat trump ook doet. Dan zijn deze emoties logisch en niet hysterisch. Voor deze mensen is het te laat als duidelijk is hoe de hazen gaan lopen. Nu is er de mogelijkheid uit vrije keus weg te gaan. Als de PVV meer invloed krijgt is het gedaan met die vrije keus.

Don Quichote
Don Quichote14 feb. 2017 - 12:08

@ Daan Ouwens quote : "de VS worden mensen die 25 jaar in het land leven uitgezet" maar waarom worden ze uitgezet?

menage
menage14 feb. 2017 - 15:23

Joop is niet Nederland, het internet ook niet. Iedereen in mijn omgeving is nog volstrekt normaal.

Django3
Django314 feb. 2017 - 15:26

Daan Que? Jij was toch de man die de angst voor terrorisme wegrelativeerde met "we moeten er maar mee leren leven, het is niet anders". En nu loop je hier de onheilsprofeet uit te hangen. Terwijl terrorisme een realiteit is en we tav Wilders nog maar moeten zien of 'ie de verkiezingen wint EN in een kabinet terecht komt. Tijd om je angstprioriteiten eens op een rijtje te krijgen, denk ik.

Django3
Django314 feb. 2017 - 15:28

Earl Ja die democratie ja. Heb je een probleem met democratie Earl? Net als jij ook een probleem hebt met feiten. Heb je voor mij nog dat linkje Earl, over die 52% nederchristenen die tegen de moslims zijn? Thx

Datmeenjeniet...
Datmeenjeniet...14 feb. 2017 - 16:52

Daan, 'Je opmerking getuigd van weinig begrip. Veertig procent van de allochtonen voelt zich hier niet meer thuis.' En hoeveel procent van de autochtonen stemt rechts? Onder andere omdat ze zich hier niet meer thuis voelen? Heeft u daar ook begrip voor?

DaanOuwens
DaanOuwens14 feb. 2017 - 18:47

@ Don Vito 25 jaar illegaal. Dus? @ Django De kans dat je slachtoffer wordt van een terroristische aanslag is kleiner dat het slachtoffer worden van een ongeval. De kans dat de PVV de samenleving verziekt is een serieuze dreiging. Breng jij je prioriteiten maar eens op orde en lees een krant.

Django3
Django315 feb. 2017 - 7:36

Daan Maar misschien kun je mij even vertellen hoe groot de kans is dat iemand nu slachtoffer wordt van een politicus die niet eens verkozen is?

JanDuine2
JanDuine214 feb. 2017 - 8:49

Triest, diep en diep triest!

Hjs2
Hjs214 feb. 2017 - 8:33

Man man, sorry hoor, de aandacht en angst voor onze blonde indo is zo overdreven. 20% max stemt op gem, 80% dus NIET. We moeten genaand "luisteren" naar die stemmers, maar vooral ook naar de VIER x zo grote groep die hem niet wil. Doodzwijgen die polder poetin/erdogan/trump. Geen een werkbaar plan, alles zou nederland ver naar achter werpen.

5 Reacties
Harmen Keizer
Harmen Keizer14 feb. 2017 - 9:38

Van alle andere leiders zijn de percentages die hun NIET wil, nog veel groter dat 80%, dus wat is je punt?

Vuurrood
Vuurrood14 feb. 2017 - 9:42

Vertel dat ook even tegen het PVVPiemelkoor.

Remco Vanlent
Remco Vanlent14 feb. 2017 - 11:07

GL zal misschien 10 procent van de stemmen halen, dan is de groep die die hem niet wil NEGEN keer zo groot , Dan hoeft er naar dat groepje nog veel minder geluisterd te worden toch ?

DaanOuwens
DaanOuwens14 feb. 2017 - 12:45

@ Harmen Keizer/ Remco Vanlent Blijkbaar leven jullie al een paar jaar in een bubbel. Wilders is met ruime afstand de meest gehate politicus van Nederland. Hij is alleen populair bij zijn aanhang. De rest haat hem. De waardering die Wilders krijgt van andere kiezers is een 3 overige partijleiders zitten ver boven de 5 en sommigen nog hoger. Pak eens een krant en haal je info niet van Facebook. Welkom in de echte wereld.

Richard555
Richard55514 feb. 2017 - 13:12

Remco dat klopt tenzij ze in een coalitie komen. Zo niet dan rest de oppositie en dan zal er niet zo heel vaak naar ze geluisterd worden, behalve wanneer het een beetje aansluit bij wat de coalitie wil. Zo zal het dus ook voor de PVV zijn. We horen wat je zegt, we horen wat je wilt, maar wij zijn het er niet mee eens dus jammer we doen het toch anders.