Joop

Mariëtte Hamer moet formatie weer op gang brengen

  •  
11-05-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
63 keer bekeken
  •  
MARIETTE HAMER NA GESPREK MET INFORMATEUR

© DEN HAAG - Informateur Herman Tjeenk Willink spreekt in de Stadhouderskamer in de Tweede Kamer SER-voorzitter Mariette Hamer. Foto: Mariette Hamer geeft na het gesprek een toelichting aan jou

SER-voorzitter Mariëtte Hamer wordt morgen benoemd tot nieuwe informateur. De naam van de oud-fractievoorzitter van de PvdA werd al langer genoemd. Morgen debatteert de Tweede Kamer over het eindverslag van informateur Herman Tjeenk Willink, die naar voren werd geschoven nadat Mark Rutte en de verkenners van D66 en VVD er een puinhoop van hadden gemaakt.
De keuze voor Hamer lijkt te zijn ingegeven door de wens van VVD en D66 om de PvdA bij de formatie te betrekken. De sociaaldemocraten staan niet te trappelen om Mark Rutte weer in het zadel te helpen, maar zouden VVD, D66 en het CDA wel aan een meerderheid kunnen helpen. De Volkskrant schrijft :
" Het profiel van Hamer sluit in elk geval aan bij de suggestie van haar voorganger Tjeenk Willink. Hij stelde voor dat er een nieuwe informateur komt die op afstand van de actuele politiek staat met ‘een breed sociaal-economisch profiel’. Hamer is de voorzitter van de SER, het belangrijkste adviesorgaan van het kabinet op het gebied van sociaal-economische onderwerpen. In de raad zitten vertegenwoordigers van zowel werkgeversorganisaties als vakbonden."
Hoe vaak spreek je iemand met een andere kijk op de wereld? Joop.nl, EW en Arminius willen je uitnodigen voor een wandeling of een videogesprek met iemand die over sommige zaken een andere mening heeft. Doe je mee? Beantwoord de eerste stelling hieronder. Meer lezen over De Wandeling? Klik hier. Zie je hieronder geen stelling? Pas je cookie-instellingen aan of klik hier.
window.addEventListener('message', function (evt){ var embed = document.getElementById('mycountrytalks-embed'); var currentScrollTop = 0, newScrollTop = 0; var additionalSafeSpace = 50; if (evt.origin === 'https://app.mycountrytalks.org') { if ("wasResized" in embed.dataset) { currentScrollTop = document.documentElement.scrollTop || document.body.scrollTop; newScrollTop = currentScrollTop + embed.getBoundingClientRect().top - additionalSafeSpace; window.scrollTo(0, newScrollTop); } embed.style.height = evt.data + 'px'; embed.setAttribute('data-was-resized', 'true'); } }, false);
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (122)

Gambardella
Gambardella13 mei 2021 - 6:40

Prima ontwikkeling, en een scherpe en wijze vrouw. Natuurlijk blijft Rutte in het zadel - dat mag ik toch hopen - links en rechts hebben geprobeerd hem van zijn paard af te gooien. Niet gelukt. Respect voor zo’n survivor.

1 Reactie
gimli55
gimli5513 mei 2021 - 8:03

Zo lang er een meerderheid is, die racisme en discriminatie goedkeurt, de slachtoffers in de kou laat staan. Dir macht als doel heeft, is er iets mis met het democratisch gehalte van de politiek. De neoliberalen kunnen trots zijn en opgelucht adem halen, Rutte 4 is in de achterkamertjes gered. Dat heeft niets met de frustratie van de oppositie te maken, maar met het gebrek aan betrouwbaarheid en integriteit van de regeringspartijen van de laatste 40 jaar. Wanneer machtsmisbruik niet adequaat wordt aangepakt en de neoliberalen trots zijn en wijzen naar het aftreden vlak voor de verkiezingen en het gehele kabinet met hun leiders weigeren een consequentie te trekken over dat machtsmisbruik, en dan druk ik me nog matig uit. Het machtsmisbruik is geschiedt over een tiental jaren en de regeringspartijen dragen daar met hun verstikkende meerderheid en kadaver discipline de verantwoordelijkheid voor. Dat een prima ontwikkeling noemen is stuitend en dan heb je niets van werkelijke democratie en dualisme begrepen. Dan is macht het doel en is racisme en discriminatie het gevolg. De coalitie is al gevormd, nu nog even de partijen erbij zoeken, die de status quo in stand houden. De nieuwe bestuurscultuur zal een farce blijken en de repressie zal toenemen. Lees het laatste boek van Philip Blom - Het grote wereld toneel. Daar beschrijft hij de laatste stuiptrekkingen van een falend systeem. Hoe langer het duurt, voordat het verdwijnt, hoe groter de schade aan de maatschappij. Veronderstellen dat ons systeem oneindig door zal gaan, staat haaks op de gebeurtenissen uit het verleden. Er zijn vele culturen verdwenen en afgebroken, en vaak in een zeer korte tijd.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 mei 2021 - 5:36

Niets open democratie! De TK als volksvertegenwoordiging, bestaat nog steeds niet, wordt nog steeds niet serieus genomen, bevolkingsgroepen worden buiten de orde gesteld, de coalitierijen zijn nu al gesloten. Bepaalde tweede kamerleden worden buitengesloten van dezelfde informatie. Dat is de enige conclusie die ik nog kan trekken.

4 Reacties
Jozias2
Jozias213 mei 2021 - 7:53

Hoe had je het anders gezien Minoes? Kennelijk hebben meerdere partijen Hamer genoemd bij de informateur en heeft de informateur deze suggestie door gegeven. En je zou echt willen gaan debatteren over namen van personen als mogelijke informateur (en dus wellicht ook publiekelijk afbranden) zonder dat diegene op de hoogte is?

Pater
Pater15 mei 2021 - 11:26

@Minoes Het is totaal geen democratisch voorschrift dat moties met alle partijen besproken moeten worden. Je zou eens moeten navragen bij hoeveel SP-moties de SP niet van te voren met D66 heeft overlegd!

Minoes&tuin
Minoes&tuin15 mei 2021 - 17:02

Pater Dit was een totaal ander debat. Dit was een debat om een informateur/formateur aan te stellen terwijl er nog een vertrouwenscrisis was en er eerder wel zaken zijn uitgesproken die hier niet mee stroken. Het ging hier ook nog om de roep om een nieuwe bestuurscultuur waar ferme uitspraken over zijn gedaan, ook t.o.v. partijen, die hier niet mee stroken.Meestal zijn die gezamenlijk getekende en ingediende moties ook totaal open en niet geheim. Dit was ook geen gezamenlijke motie. Dit kun je niet vergelijken met een debat over een bepaald onderwerp als coalitie of oppositie partijen, regering en parlement. Zeker niet in het licht van de kern van het debat nog voor aanvang van het debat waarin iets nog besloten moest worden en de eerder ferm gedane uitspraken hieromtrent.

Pater
Pater16 mei 2021 - 14:18

Het was een vooraf afgesproken motie, zoals duizenden eerder. Denk eens aan de motie Azarkan, amen met Geert Wilders (PVV), Wybren van Haga (FvD), Caroline van der Plas (BBB) en Sylvana Simons (BIJ1) diende Azarkan een motie van wantrouwen in tegen het hele kabinet, al in de eerste paar minuten van het debat. Dat was nota bene een motie die vroeg om transparantie.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 mei 2021 - 5:02

Ik had het debat al meteen gelaten voor wat het was en na de mededeling van Rutte over de vooraf in elkaar gezette gezamenlijke motie, opgestapt. Er stond immers al vast wie de informateur zou worden. Alles begon zoals het eindigde, alleen was de gymzaal verlaten voor een kopje thee. Waarom dan nog debatteren om iemand 'aan te stellen' Rutte Kaag, twee van hetzelfde soort. Toen Marijnissen vroeg waarom zij nu pas de motie las en daarvan op de hoogte was in tegenstelling tot anderen, antwoordde Kaag, dat de SP niet voor Europa was dus zij niet voor de SP. Ah dacht ik, daar begint de uitsluiting al, het een loopje nemen met de parlementaire democratie, het niet dulden van tegenmacht. Maar dat Rutte niets had met Marokkanen en vluchtelingen en de multiculturele samenleving, hij verantwoordelijk was voor de toeslagenaffaire in in zijn kielzog D66 om het onder de mat te vegen, was ondanks de toeslagenaffaire en de discriminatie daarin, dan weer geen enkel probleem voor haar. Dat het Leijten was die door vasthoudendheid en hard werken het voor die ouders en tegen discriminatie had opgenomen, deed er niet toe. Zo progressief zijn ze nu ook weer niet dat D66. Het gaat niet om de mensen maar om de knikkers tenslotte, om de macht. En dat alles gelardeerd met de dezelfde Rutte dooddoener nl. dat het land bestuurd moest worden. Die twee zijn elkaars evenbeelden.

5 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin13 mei 2021 - 5:08

evenbeeld.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 mei 2021 - 5:21

Blijkbaar staat ze voor honderd procent achter het verkiezingsprogramma van de VVD en het CDA . Ik heb het gehad met die volksverlakkerij die politiek 'bedrijven' heet. Het heeft met mensen, met samen leven en samenleving, niets meer te maken. Als D66 aan de macht is is ze er maar voor een deel van de bevolking de overigen zijn niet meer dan letterlijk de onderdanen waar zij gebruik van maakt, waarop zij kan lopen, niet meer dan gehorigen. Het land is D66.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 mei 2021 - 5:29

gehorigen = horigen

Rode druppel
Rode druppel13 mei 2021 - 7:33

Minoes. Laat het los en laat het maar gebeuren. Kijk eens 30 jaar terug. Wat blijft er over van de middenpartijen ? VVD, CDA, PvdA en later ook met D66. Onderling wisselden ze, maar gezamenlijk bleef de macht. Nu hebben ze alle 4 de partijen nodig om een meerderheid te hebben, stemmers gaan steeds meer naar de flanken. Als extreem rechts daaruit als bovenliggende stroming naar boven komt, hebben deze 4 partijen hun zin. Overigens, mijn maag draait van Klaver momenteel. Kan er geen goed woord voor over hebben.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 mei 2021 - 17:41

Rode Druppel Het valt niet mee al vele jaren aan te moeten zien wat er zich voor je ogen afspeelt, wetende dat de mensen na jou, er wel mee verder moeten. Wat een poppenkast, wat een toneelstuk wordt daar opgevoerd.. Ze hebben niet eens meer door hoe doorzichtig ze zijn en dat hetgeen ze produceren niets anders is dan gebakken lucht.

Uilenspiegel
Uilenspiegel12 mei 2021 - 14:41

De verschillen in het midden zijn nauwelijks marginaal, zo lijkt men op elkaar, dus Rutte regeert weer vrolijk verder met wat slippendragers. Daarnaast wat stoere debatten tussen middenpartijen, voor de bühne en voor Mariëlle Tweebeeke. En dat is het wel.

Exkraker
Exkraker12 mei 2021 - 14:29

Slimme zet, Hamer effent zo het pad voor regeringsdeelname van de PvdA.

Pindaklaas
Pindaklaas12 mei 2021 - 14:02

Laten we ons geen illusies maken. Alles blijft zoals het was. Misschien een nieuw kleed om het vuil onder te schuiven en het volk stof in de ogen te kloppen, maar verder blijft het gewoon bij het oude achterbakse gedoe. Mensen aan de onderkant verder uitknijpen, mensen aan de bovenkant meer toespelen, multinationals hun belastingvoordelen en ontwijkingen gunnen, en liegen en bedriegen. Willen we echt dat er wat veranderd dan moet er een soort van revolutie komen, en die komt er gewoon niet.

3 Reacties
harmmeijer
harmmeijer12 mei 2021 - 15:22

Helaas leven we momenteel in een zeer rechts land. Er zal nog heel wat water door de Rijn moeten voordat een groot deel van Nederlandse burgers door krijgt dat we bezig zijn terug te gaan naar het begin van de vorige eeuw. We zijn al een aardig eind op weg.

Jonkheer
Jonkheer 12 mei 2021 - 15:52

@Merel - We leven niet in een zeer rechts land. We leven in een land die jij en ik liever een stuk linkser zouden zien. Dat is een groot verschil.

EenMening
EenMening12 mei 2021 - 16:37

@Pindaklaas "Mensen aan de onderkant verder uitknijpen, mensen aan de bovenkant meer toespelen, " Je vergeet de middenklasse, zonder een sterke middenklasse is er geen welvaart en democratie. De mensen aan de onderkant en de bovenkant betalen nauwelijks belasting, het is de middenklasse die het leeuwendeel opbrengt. Dat is altijd zo geweest, in 1562 werd dit zo verwoord: ‘Deux aes en heeft niet, six cinque en gheeft niet, quater dry die helpen vrij’. Dit gezegde verwijst naar het dobbelspel: de armen (twee aes) bezitten niets, de rijken (zes en vijf) geven niets en de middenstand (drie en vier) is wel bereid te betalen. https://www.bijbelsdigitaal.nl/deux-aesbijbel-1562/

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 mei 2021 - 12:54

Er verandert niets! Alles blijft bij het oude!

9 Reacties
Harba Lorifa2
Harba Lorifa212 mei 2021 - 13:49

Ik ben er idd ook bang voor Minoes&tuin.

Pater
Pater12 mei 2021 - 13:54

Hopelijk wordt CU vervangen door GL en PvdA. Gezien het feit dat er een (extreem-)rechtse meerderheid is: het optimale resultaat. Je kunt Rutte wel blijven weigeren, maar dan drijf je hem wel naar extreemrechts toe.

Pindaklaas
Pindaklaas12 mei 2021 - 13:59

Ja, daar heb je helemaal gelijk in.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde12 mei 2021 - 15:24

Minoes, wat is het oude? Met PvdA en misschien GL erbij, zonder CU, en een aangeschoten Rutte ziet Rutte 4 ertoch wat anders uit dan het oude kabinet. En dan heb ik het niet eens over de inhoud: minder marktwerking, meer geld naar de zorg, een verhoging van het minimumloon en de bijstand, strengere stikstof regels, meer woningbouw, minder landbouw, meer natuur. En dat allemaal zonder enige inbreng van SP voor wie alles inderdaad bij het oude blijft, mee kijken vanaf de zijlijn, zich verschuilend achter anti Rutte sentiment.

Exkraker
Exkraker12 mei 2021 - 15:39

@ Martin Er is nauwelijks marktwerking en er gaat al vreselijk veel geld naar de zorg.

Zapata
Zapata12 mei 2021 - 15:54

Onzin Pater, extreem rechts heeft 29 zetels, de VVD 35. Kom je uit op 64. D66 gaat nooit met extreem rechts. Geef nu maar gewoon toe, de baantjes zijn weer belangrijker dan de principes. Ín ieder geval heeft GL voor dat ze over vier jaar uit de kamer verdwijnt dan toch nog een minister mogen leveren. Gefeliciteerd kerel.

Frans Kwakman
Frans Kwakman12 mei 2021 - 16:06

Voor de SP verandert er niets, alles blijft bij het oude. Goed gesproken Martin, wiens partij een groter geheim is dan de plaats van de staatsgeheimen. Echter ik vermoed een donkerbruin, anti SP partijtje. En als ik juist ben dan had ik dat ook liever geheim gehouden. Succes, mevr. Hamer, ik heb u ooit tijdens een discussie als PvdA leidster gewonderd. Ver voor Samsom en de zijnen. Dus ik neem maar aan dat u niet voor de VVD-charmes zal vallen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 mei 2021 - 13:02

Voor de mensen die het het hardste nodig hebben dat er een sociaal beleid komt en een einde aan armoede, verandert er niets! Ook niet voor de mensen die hen daarin steunen. Het neoliberalisme krijgt met D66 een extra boost. Er zal geen dualisme in de politiek komen, alles blijft bij het oude. Machtspolitiek!

Pater
Pater15 mei 2021 - 11:11

@Zapata Jammer dat je logica zo gebrekkig is. Als het bij GL om de baantjes draait, waarom deden ze dan in 2017 niet mee? Waarom zouden ze dan het risico nemen van verdwijnen bij de volgende verkiezingen, zoals jij veronderstelt, dan heeft dat baantje immers wel erg kort geduurd? Goedkope kletspraat, kerel. Als links een regering met VVD/CDA/D66 onmogelijk maakt door deelname te weigeren, en VVD en CDA de keus hebben tussen nieuwe verkiezingen of samenwerking met Wilders, sluit ik dat laatste niet uit. Ze kunnen dan, ook naar de eigen leden toe, zeggen: links laat ons geen andere keus. Ja21 staat ongetwijfeld te trappelen. Ze hebben dan een ruime meerderheid. Ik zeg niet dat dat gaat gebeuren, wel dat dat risico dan ontstaat. Mits er in de onderhandelingen op solidariteit en duurzaamheid herkenbare resultaten worden bereikt (die zullen natuurlijk nooit optimaal zijn) vind ik weigeren onverantwoordelijk: het is op beide punten de hoogste tijd voor daden!

Phil2
Phil212 mei 2021 - 11:08

In het landsbelang is als er snel een kabinet komt. De VVD en Rutte maken de demissionair premier tot inzet van de formatie. Dat laatste is dus niet in het landsbelang, omdat het onnodig vertraagt. Alternatieven. Of wederom naar de stembus, met de eventuele consequentie dat de VVD zetels verliest. Of Rutte in een volgend kabinet, maar dan niet als PM. Doe maar EZ of zo. Kan die een keer babbelen met mensen die visie hebben. Dat betekent een Maarten Biesheuvel variant met Kaag als PM.

2 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 mei 2021 - 13:11

https://www.frontaalnaakt.nl/archives/rutte-gaat-nooit-meer.html [Maar laten we niet pessimistisch maar pragmatisch zijn en het tragische van de realiteit onder ogen zien: Rutte vertrekt nooit meer uit Den Haag. Ook al zou uit de notulen van de ministerraad blijken dat hij persoonlijk heeft geprobeerd een aanslag te plegen op Pieter Omtzigt, ook al komt Willem Alexander in zijn DAF Cabrio naar de Tweede Kamer om hem daar weg te halen, hij zal zich vastklampen aan het spreekgestoelte, hij zal gillen dat het niet waar is, hij zal blijven liegen – totdat hijzelf of Nederland erbij neervalt. Nee, laten we de harde waarheid maar onder ogen zien: Rutte vertrekt alleen met een rollator uit het Catshuis.]

Zapata
Zapata12 mei 2021 - 15:05

@Griezel, insiders binnen de VVD fluisteren dat ze voor de eerste 200 jaar al gekloonde versies van Rutte hebben. Niemand die nu leeft zal het meemaken ooit nog van Merk verlost te worden.

Bert de Vries
Bert de Vries12 mei 2021 - 10:57

VVD plus D66: 58 zetels. Plus PvdA: 67 zetels. Tekort voor een meerderheid: 9 zetels. GroenLinks 8 zetels. Vereist dus een 5e partij. Plus GroenLinks is waarschijnlijk uitgesloten. CDA 15 zetels. Leidt waarschijnlijk tot een verbond met onzekere toekomst. Een oplossing zonder grote schade voor één of meer coalitiepartijen is uitgesloten.

7 Reacties
Jozias2
Jozias212 mei 2021 - 12:36

Waarom is groen links uitgesloten? Klaver wil wel en is bereid al zijn punten in te leveren. Qua programma zou volt er als 5e partij prima bij kunnen.

Bert de Vries
Bert de Vries12 mei 2021 - 13:08

Jozias, een 5-partijen coalitie is nauwelijks stuurbaar. Volt is een piepjonge partij zonder ervaren politici of stafleden. Ze zou een stemapparaat worden. Ook zou ze in debatten worden vermorzeld door de geroutineerde woordvoerders van sommige oppositiepartijen. Trouwens, op dit moment is niets dat er op wijst dat Volt ook maar een schijn van kans heeft.

ton14024
ton1402412 mei 2021 - 13:13

Zeur niet over zetels. Pak nu door en zorg voor het debat. Voer de discussie in de kamer tot de ruime meerderheid aan neuzen min of meer de zelfde kant op wijzen.

Pater
Pater12 mei 2021 - 13:57

Aangezien PvdA en GL één lijn trekken heeft Rutte weinig keus.

LaBou
LaBou 12 mei 2021 - 16:50

"Klaver wil wel en is bereid al zijn punten in te leveren." Geen probleem. Zijn we bij de volgende verkiezingen gelijk van zo'n neplinkse partij af.

Bert de Vries
Bert de Vries12 mei 2021 - 17:47

Pater, jij neemt aan dat het CDA afvalt?

Pater
Pater15 mei 2021 - 13:37

@Bert Nee, ik ga uit van deelname CDA: VVD zal weigeren te regeren met D66/PvdA/GL zonder CDA.

Kit2
Kit212 mei 2021 - 10:08

Het dramatische is niet dat de PvdA een kans lijkt te krijgen om beleid in Rutte IV bij te sturen. Op 9 zetels moet je misschien in vredesnaam maar met die rol van Hamer genoegen nemen en hopen dat je die rol zinnig uitspeelt. Over dat laatste maak ik me zorgen. Dat we met twee ministerposten en een staatssecretaris ons weer erg druk gaan maken over LBHT-kwesties, mompelen over inclusiviteit zonder daar inhoud aan te geven, kankeren op buitenlandse leiders, kortom het loze gebrabbel waarmee de partijdinosaurussen ons de verkiezingsnederlagen in hebben geluisd, en dat het belang van de gewone mensen in de zorg, op de werkvloer, de flexers, minimumloners, ZZP-ers op een tientje per uur, woningzoekenden en leenstelselstudenten gemakshalve weer op het tweede plan staat en vervolgens 4 jaar lang vergeten wordt. Wat ik wil zeggen: ONZE problemen zitten diep, diep, diep in de uitholling van de PvdA, niet in het gelieg van Rutte, het geklungel van Kaag of de zompigheid van het CDA.

1 Reactie
Pater
Pater12 mei 2021 - 14:07

Zelfbedrog van een ongekend hoog niveau. De lonen in zorg en onderwijs, de flexbanen en het minimumloon stonden, naast duurzaamheid, centraal bij de linkse partijen.

Markzelluf
Markzelluf12 mei 2021 - 9:50

Tjeenk Willink loopt al sinds de jaren '70 in de ambtenarij en politiek rond, Hamer vanaf 1984. Kortom, frisse wind, er komen andere tijden!

2 Reacties
HappyBuddha
HappyBuddha12 mei 2021 - 10:27

Welk guppie zou jij het dan willen laten doen?

WeesGeenKees
WeesGeenKees12 mei 2021 - 10:32

Je bedoelt dat toch hopelijk wel ironisch neem ik aan....

Zapata
Zapata12 mei 2021 - 8:15

Kunnen de PvdA en GL ook even meenemen in hun overwegingen dat de zogenaamde nieuwe politiek en transparantie totale onzin is en alleen in woorden bestaat. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/rutte-belooft-opening-van-zaken-maar-zijn-ministerie-weigert-appjes-en-sms-jes-openbaar-te-maken~b00f8802/ Niet dat ik denk dat zulke zaken van belang zijn voor de PvdA en GL. Spinnen en draaien en het rotsmoesje we moeten verantwoordelijkheid nemen want we zijn weer eens in crisis.

4 Reacties
Peter Stans
Peter Stans12 mei 2021 - 9:56

Nou en.... Tijd om te besturen. Het geleuter over bijzaken hoort daar waar het hoort...

Zapata
Zapata12 mei 2021 - 11:28

@Stans, ik begrijp dat u democratie en staatsrecht maar bijzaken vindt. Maar wat let u, pak uw driewieler en ga besturen.

Exkraker
Exkraker12 mei 2021 - 14:31

@ Zapata Kom op zeg, appjes en sms-jes openbaar maken.... Dat is een DDR-manier van politiek bedrijven.

Zapata
Zapata12 mei 2021 - 15:41

Maar Exkraker toch, u heeft niet de leeftijd en zekers niet de moeite genomen om u in te lezen in de DDR. Transparantie was daar helemaal uit de boze en elkaar bespioneren en voorliegen dagelijkse kost. Zoiets als de Rutte doctrine.

Joop Schouten
Joop Schouten12 mei 2021 - 8:05

Whuh, Voorzitter van de SER? (Is dat ook niet zo'n wegpromoveerbaantje?) Wat een dom idee haar voor het karretje te spannen... Gewoon oprutte graag.

3 Reacties
Peter Stans
Peter Stans12 mei 2021 - 9:56

Eh nee dat is geen wegpromoveerbaantje. Wat doe jij?

WeesGeenKees
WeesGeenKees12 mei 2021 - 11:28

Burgemeester, SER, RvS, etc. zijn toch allemaal wegpromoveerbaantjes. Noem mij één bestuurder met écht verstand van zaken en een kritische houding. Ja ik weet er wel één maar die zit kapot gemaakt ziek thuis.

Exkraker
Exkraker12 mei 2021 - 14:34

@ Kees Ik herinner me helemaal niet dat Pieter Omtzigt bestuurder is geweest.

frankie48
frankie4812 mei 2021 - 7:59

Lijsttrekker van de PvdA , L. Ploumen moet voor de bühne het spelletje hard to get blijven opvoeren. Terwijl de linkse kiezers juist willen dat zij zich niet langer schuldig gaan lopen maken aan zulke rechtse schijnvertoningen waar achterafkamertjespolitiek aan ten grondslag bleek te liggen, en kotsmisselijk worden van neoliberale 'acteer'-prestaties waar zij constant slachtoffer van zijn geworden.

6 Reacties
Peter Stans
Peter Stans12 mei 2021 - 10:00

Veel linkse kiezers zijn naar D66 overgestapt. Waaronder ik. Niet zonder reden. Die partij nam wel verantwoordelijkheid namelijk. Waar Klaver en een zwakke Ploumen alleen maar nee riepen.

gimli55
gimli5512 mei 2021 - 10:09

D'66 is niet links en zit met de VVD in de EU fractie, dom besluit. Zeker net als Jozias, die is al lid van de PvdA sinds 25 jaar. Fijn die verantwoordelijk nemen maar nooit de gevolgen dragen. Dan is het een loze kreet, komt vaak voor bij neoliberalen. Er is nog geen fundamenteel probleem opgelost, nu is het pensioen akkoord weer een jaar uitgesteld. Wow, wat een succes voor D'66.

LaBou
LaBou 12 mei 2021 - 11:08

Gezien de toon van zijn reacties is stans niet bepaald links.

Jozias2
Jozias212 mei 2021 - 12:43

@gimli Fijn toch dat u uw politieke overtuigingen mag hebben en ik de mijne? En elke vier jaar kiezen we de mensen die ons mogen vertegenwoordigen en bepalen zo de politieke verhoudingen. En volgens mij is het de taak van elke politieke partij om zoveel mogelijk te bereiken uit haar verkiezingsprogramma. Dat lukt volgens mij nooit 100% maar wel beter in de regering dan structureel roepend langs de zijlijn.

gimli55
gimli5512 mei 2021 - 13:46

Iets in Den Haag willen bereiken is nooit het doel, maar een middel om het beste voor de burger van Nederland te betekenen, dan is de oppositie in een dual systeem even waardevol als de regeringspartijen. Als er een wint, verliest de ander. Dat is ook het resultaat voor de bewoners van Groningen of de slachtoffers van het Toeslagschandaal. Zonder Check and Balances, met de bekende Rutte doctrine is er een oneerlijk speelveld gecreëerd, waarbij de neoliberalen constant wijzen naar de overwinning. Terwijl de slachtoffers nog steeds wachten op compensatie, en dat op hun buik kunnen schrijven in het huidige falende systeem. De politiek hoort het welzijn en welvaart voor ogen te hebben, niet de wens tot overwinnen. Lees het boek van Philip Blom _ Het grote wereldtoneel. Erg verhelderend en erg raak. Dat is niet identiek, voor het geval dat je die vraag wilde stellen. Sarcasme off.

Jozias2
Jozias213 mei 2021 - 7:58

@gimli Als je iets wil bereiken voor de zwakkeren in de samenleving en dat niet via Den Haag wil doen dan moet je niet de politiek gaan werken maar bij het Leger des Heils ofzo. Uiteraard mag ik hopen dat politieke partijen daar zitten om hun achterban te vertegenwoordigen en op basis van hun ideologie de politieke keuzes te maken dan wel te beïnvloeden. Ik kan me voorstellen dat GL en de PvdA tot de conclusie komen dat na de afgelopen vier jaar oppositie voeren hen dat niet zoveel heeft gebracht dus wellicht is het tonen van relevantie in een kabinet een betere optie.

Tolvandewelvaart
Tolvandewelvaart12 mei 2021 - 6:35

Het valt op dat de beste bestuurders vaak uit de PVDA komen.

1 Reactie
Zapata
Zapata12 mei 2021 - 8:16

Vrachtwagenbestuurders misschien.

P Haan
P Haan12 mei 2021 - 5:20

Misschien is het goed om bij dit soort artikelen ook even uit te leggen wat de taak en het mandaat van de IN-formateur is, want aan de reacties te zien is dat niet helder. https://nl.wikipedia.org/wiki/Informateur De PvdA benoeming is ruis en schadebeperking. Wie de formateur wordt zal alles duidelijk maken. (Spoiler: Rutte)

Kuifje3
Kuifje311 mei 2021 - 20:02

PvdA wil nog wat zetels kwijt... ik ben echt benieuwd waar dit gaat eindigen.

1 Reactie
Exkraker
Exkraker12 mei 2021 - 15:41

D66 kreeg ook een flinke electorale dreun na deel te hebben genomen aan het vorige kabinet van Rutte. Of juist niet...?

Thuiszitter
Thuiszitter11 mei 2021 - 19:19

PvdA had toch een soort van pact met GL ? Die zullen dan ook wel meegaan regeren , heeft Jesse ook zijn zin . Het land moet toch geregeerd worden zullen ze wel zeggen . En dat is waar natuurlijk, had het liever anders gezien maar meeste stemmen gelden .

1 Reactie
Paard van Christus
Paard van Christus12 mei 2021 - 8:21

GroenLinks is één van de grootste verliezers van de verkiezingen, die moet je natuurlijk wel belonen met regeringsverantwoordelijkheid, lijkt me niet meer dan logisch toch?

Tom Lucassen
Tom Lucassen11 mei 2021 - 18:32

PvdA gaat echt niet zonder andere linkse partij, die kijken wel uit na Rutte II.

9 Reacties
LaBou
LaBou 12 mei 2021 - 5:50

Die gaan gewoon "verantwoordelijkheid" nemen. Ze laten dus gewoon GL vallen en gaan braaf VVD/CDS/D66 beleid uitvoeren.

Mark Huysman
Mark Huysman12 mei 2021 - 7:37

@Labou Dat braaf VVD/CDA/D66 beleid uitvoeren kan denk ik ook wel met GL erbij.

korheiden2
korheiden212 mei 2021 - 8:20

@Thuiszitter en @Tom : Ja, dat was ook mijn eerste gedachte. VVD en CDA zullen GL het liefst buiten de deur willen houden. Maar veel slechter kan het voor de PvdA nauwelijks nog worden, lijkt me. Vier jaren oppositie heeft geen enkele zetel winst opgeleverd. De socialisten zullen hopelijk vooral op sociaal-economisch gebied wat binnen kunnen halen. De 40 miljard die ze bij het bedrijfsleven willen halen zullen er niet komen. We gaan zien hoe sterk de banden met Klaver c.s. zijn.

Peter Stans
Peter Stans12 mei 2021 - 10:01

@labou, D66 is een progressieve partij. Groen Links kan aanschuiven, als ze dat niet willen, is dat hun keuze en hun pech. Daar kan dit land verder niet op wachten. Of we moeten nog drie jaar blijven hangen in dit kleuterachtige gedrag. Kan hoor, blijft dit demissionaire kabinet nog gewoon zitten.

gimli55
gimli5512 mei 2021 - 10:13

@PS Waaruit blijkt hun progressiviteit? Het noemen maakt het nog niet waar. Kom maar met voorbeelden, waaruit blijkt dat D'66 progressief is? Ze hebben hun eigen kroonjuweel afgeschoten en hebben gewoon VVD beleid gevoerd. Het gaat erom wat ze hebben gedaan en wat ze hebben kunnen doen. Dat was en is niet progressief.

LaBou
LaBou 12 mei 2021 - 11:11

Stans, als veranderen om het veranderen, zeker als dat een duidelijke verslechtering betekent, inhoudt dat je dan progressief bent dan is D66 progressief. In alle andere betekenissen zijn ze dat zeker niet.

LaBou
LaBou 12 mei 2021 - 11:13

@Marc Huysman: ben ik met je eens, maar ik bedoel meer dat ze GL laten vallen als dat een voorwaarde is voor het nemen van "verantwoordelijkheid".

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 mei 2021 - 12:57

Progressief zegt niets. Dat is zonder context een totaal inhoudsloos woord. Het is al erg genoeg dat ze daar de overwinning mee kunnen boeken. door te suggereren dat ze links zijn. Waar overigens de media sterk aan bijgedragen hebben.

Pater
Pater15 mei 2021 - 11:37

@Huysman GL gaat braaf VVD/CDA/D66-beleid uitvoeren ? 1 Je zult GL ongetwijfeld niet links genoeg vinden, zoals ik Bij1 een vrouwvijandige houding verwijt als het om moslima's gaat, dat mag, maar ze benoemen tot uitvoerders van CDA- en VVD-beleid is onzin en neigt tot sectarisme: alles wat niet links genoeg is moet bestreden worden. 2 Het ontgaat je blijkbaar dat D66 op veel punten een progressieve partij is, o.a. op milieu; sociaal-economisch hebben ze deze keer het meest linkse programma sinds Van Mierlo vastgesteld. Het zou mooi zijn als PvdA/D66/GL een nieuwe regering op een aantal punten naar links kunnen trekken. Maar als je GL al een uitvoerder van rechts beleid noemt is D66 als het ware de Satan zelf.

Uitgekleed
Uitgekleed11 mei 2021 - 18:09

Onprettig verrast. Hamer is niet onafhankelijk van de politiek en samen met Ploumen is Rutte uit de brand

2 Reacties
Peter Stans
Peter Stans12 mei 2021 - 9:59

Hamer is voorzitster van een onafhankelijk adviesorgaan van werkgevers en werknemers samen. Veel beter gaat dit zeikland het niet krijgen.,

gimli55
gimli5512 mei 2021 - 13:50

@ PS Zeker net zo onafhankelijk als de RvS, de belastingdienst, het UWV en vele andere maatschappelijk relevante instituten. Die vrijwel allemaal geleid worden door oud politici van bekende pluimages. Lees het rapport Ongekend onrecht nog eens door en kijk dan of die onafhankelijkheid nog iets voorstelt.

Bouwman2
Bouwman211 mei 2021 - 17:55

Mevrouw Hamer is vaak onderschat en van de PvdA en de SER. Als iemand kwaliteit in huis heeft, dan Hamer wel. Met haar ligt een kabinet, met Rutte, D66, GL & PvdA voor de hand. Dus zonder het instabiele CDA, centrum en gematigdheid precies wat de kiezer vertelde bij de TK21. . De kiezer is het gechicaneer nou wel een beetje zat. Staak de afrekencultus, en heb je geen vertrouwen dan moet je die maar maken, want in wantrouwen kun je net zo min wonen als in geouwehoer. . .

4 Reacties
DenFlexwerker
DenFlexwerker11 mei 2021 - 18:24

Afrekencultus: laten we van dader Rutte maar eens het slachtoffer maken. De vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken. Niets mis met gezond wantrouwen: het voorkomt weer vier jaar Rutte-doctrine.

Peter Stans
Peter Stans11 mei 2021 - 18:50

Volgens mij dan geen meerderheid.

WeesGeenKees
WeesGeenKees12 mei 2021 - 10:31

Dus de burger moet van jou keihard gestraft worden maar politici mogen alles. Want dat is wat je zegt met stop de afrekencultus. Dit vind jij dus geen enkel probleem voor een Minister-President: https://twitter.com/zegmaar_lydela/status/1361983021709156353?lang=en

Bouwman2
Bouwman212 mei 2021 - 15:32

Stoppen met afrekenen. dat is vloeken in de kerk. Meteen reppen reageerders zich om te melden, dat dat nooit hun bedoeling kan zijn. Blijkbaar zegt WeesGeen Kees, met mij is afgeerkend, dus reken ik ook met een ander af. Ik neem wraak. Wraakzucht is een klassieke hoofdzonde en bovendien versprilling van tijd en moeite. Ik heb al een versteld wie de kezen waren. dus ik zeg: Wees wél kees, Kees. .

Bert de Vries
Bert de Vries11 mei 2021 - 17:48

Zou de PvdA echt willen inzetten op een volgend fiasco? VVD en D66 is logisch. Beide zijn in economisch en sociaal opzicht spijkerhard rechts. En in sociaal opzicht botsen ze nauwelijks. In Rutte 2 en onder Kok volgde de PvdA die lijn. En ze werd er naar beloond. GroenLinks wil hoe dan ook meeregeren. De partij wil wel eens GroenLinkse ministers zien. Maar de magie van Klaver, weinig meer dan een aardige poseur, is bijna uitgewerkt. De recente verkiezingsnederlaag is alleszeggend. Over het CDA past slechts eerbiedig zwijgen. VVD, D66, PvdA en GroenLinks is 75 zetels. Dat maakt de positie van zo'n coalitie uiterst zwak. Zesde partijen in overvloed, maar de kans is heel groot dat een kleine zesde partij in een coalitie in de duisternis verdwijnt.

4 Reacties
Bouwman2
Bouwman211 mei 2021 - 18:20

Waarover je niet spreken durft moet je zwijgen. Dat heb je juist gezien. Net als JHVH, je weet het toch wel? Uit eerbied.

Peter Stans
Peter Stans11 mei 2021 - 19:12

Er zijn op de vvd na geen grote (serieuze partijen, het gedrocht wilders reken ik niet mee). Dus dan is 10 zetels al aardig wat. Dus ja, ik mag hopen dat serieuze partijen EINDELIJK (na 2 maanden op de handen gezeten te hebben) eens wat gaan doen. En zich niet als een bange wezel opstellen uit angst voor zetelverlies.

Sonic2
Sonic211 mei 2021 - 20:44

@ Bert de Vries Misschien kan de PvdA nog naar 7 of 8 zetels, maar ik denk dat dan de bodem wel bereikt is. Zelfs na afbraak kabinet Rutte 2 waarin Samsom iedereen verraden heeft, hielden ze negen zetels over. In die zin heeft de PvdA weinig te verliezen. Volgens mij is geen van alles ideaal. Gedogen is niet ideaal. Oppositie voeren is niet ideaal met Ploumen als leider. En aan regeren zitten ook allerlei haken en ogen.

gimli55
gimli5511 mei 2021 - 21:55

Verantwoordelijkheid nemen is een middel en geen doel, we hebben aan Rutte 2 gezien als middel doel wordt met de participatie wet als gedrocht. Wanneer rechtse partijen beginnen te wijzen naar verantwoordelijkheid is het resultaat meestal zo, dat zij zelf niet gevolgen dragen van dat beleid. Die opmerking is dan ook erg makkelijk en gratuit, het behelst geen inhoud en wordt alleen gebruikt om de aandacht van eigen falen te maskeren.

Jozias2
Jozias211 mei 2021 - 17:32

Logische en verstandige keuze. Al eerder aangegeven dat een kabinet met vvd D66 pvda Gl en volt op dit moment het meest logisch is. Eventueel zou men het ook zonder volt kunnen proberen en per onderwerp op zoek gaan naar een meerderheid met een oppositie partij.

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman211 mei 2021 - 17:59

Inderdaad, maar Volt i nog lang niet aan regeren toe. Een kabinet van de door jou genoemde kleur kan best door met wisselende meerderheden. Je weet wat de SGP zegt? Steunen waar het kan.

Jozias2
Jozias211 mei 2021 - 20:14

@bouwman Dat klopt enerzijds. Maar een kabinet in deze samenstelling past qua programma wel het meeste bij volt. Volt is nu met drie zetels in de kamer gekomen en kan dan wel gelijk de relevantie aantonen. Toch iets waar de SP en pvv last van hebben. Kiezers die telkens stemmen op een partij die aan de kant blijft staan en daarom afhaken is een bedreiging voor dergelijke partijen.

Zapata
Zapata11 mei 2021 - 17:10

Tsjonge jonge, oude wijn in oude zakken. Niets veranderd. PvdA en GL zullen wel de nieuwe bruidjes van Rutte worden die over vier jaar totaal afgeleefd en uitgewoond afgedankt worden. In feite moeten zulke partijen gereduceerd worden tot een zeteltje of twee. Dan kunnen ze de VVD niet meer in het zadel houden. Ze doen er in ieder geval hun best voor.

13 Reacties
Peter Stans
Peter Stans11 mei 2021 - 19:12

Aha de SP-mentaliteit. Overal over krijsen maar nooit zelf ergens verantwoordelijkheid voor willen nemen.

Zapata
Zapata11 mei 2021 - 19:42

@Stans Zo zo de VVD mentaliteit 30.000 mensen de vernieling in helpen en daar geen actieve herinnering aan hebben.

Sonic2
Sonic211 mei 2021 - 21:22

@ Peter Stans Opzich is de SP het andere uiterste, maar verantwoordelijkheid nemen doe je alleen( en zeker als linkse partij) als er echt inhoudelijk een beleid is waar je verantwoordelijkheid voor wilt nemen. Verantwoordelijkheid nemen is prima. Maar doe dan ook iets als je regeert. En dan niet het foute.

gimli55
gimli5511 mei 2021 - 22:40

@ Peter Stans Verantwoordelijkheid nemen is een middel en geen doel, we hebben aan Rutte 2 gezien, als middel doel wordt, met de participatie wet als gedrocht. Wanneer rechtse partijen beginnen te wijzen naar verantwoordelijkheid is het resultaat meestal zo, dat zij zelf niet de gevolgen dragen van dat beleid. Die opmerking is dan ook erg makkelijk en gratuit, het behelst geen inhoud en wordt alleen gebruikt om de aandacht van eigen falen te maskeren.

Mark Huysman
Mark Huysman12 mei 2021 - 7:49

@Zapata Aan de andere kant: er kan dan wel een duidelijke scheiding binnen links (of datgene wat doorgaat voor links) plaatsvinden. De SP en Bij1 (en misschien PvdD) zouden zich als linkse oppositie kunnen profileren. Ik weet dat dit ttv Rutte2 niet goed werkte maar dat komt ook deels omdat GL toen tot de oppositie gerekend werd terwijl de partij feitelijk vlak daarvoor nog Rutte gered had met het zgn ‘lente-akkoord’. Als de linkse oppositie probeert het verzet dat er vast gaat komen probeert te bundelen dan zou dat kunnen helpen om helderheid te verschaffen over het verschil tussen links en ‘links’.

Peter Stans
Peter Stans12 mei 2021 - 9:58

@Zapata, ik stem geen vvd, maar zou het bijna alsnog gaan doen. Overigens was vrijwel de hele kamer destijds heel enthousiast voor. Met de publieke opinie erbij. Degenen die nu zogenaamd ach en wee roepen hebben enorme boter op hun kop.

Peter Stans
Peter Stans12 mei 2021 - 10:03

@Sonic, Ofwel, de SP gaat nooit verantwoordelijkheid nemen. Er is altijd wel iets wat niet deugt, ze willen alleen met links (alsof die allemaal met de anti-EU van de SP in zee willen). En vergeten dan maar voor het gemak (weten die kiezers veel) dat dit land nu eenmaal per definitie gematigd rechts is.

Peter Stans
Peter Stans12 mei 2021 - 10:04

@gimli55 Je hoeft het lamlendige gedrag van de SP niet te verdedigen of uit te leggen. Voor mij heeft die partij voor eens en altijd afgedaan. Daarom dus ook D66 gestemd....

Ryder
Ryder12 mei 2021 - 11:15

"Dan kunnen ze de VVD niet meer in het zadel houden." Er is sowieso geen mogelijkheid om de VVD van regeringsdeelname af te houden. Of hoe zie je dat dan? PvdA en GL zullen het maximale uit de onderhandelingen halen en zo een links stempel op een nieuw kabinet drukken. Ik geef hen geen ongelijk.

Zapata
Zapata12 mei 2021 - 11:44

@ Stans, daar hebben we de volgende VVDer die beweert geen VVDer te zijn en vroeger links gestemd te hebben. Tuurlijk jongen als jij links bent was Hayek een socialist. Zekers heeft tien jaar geleden de hele kamer om een strengere aanpak van uitkeringsfraude gevraagd. Maar een gedeelte van de kamer kwam al in 2015 er achter dat die controle volledig uit de hand liep en dat een boel mensen gemangeld werden door de belastingdienst. Vrij laat overigens want er werden al mensen gemangeld voor de Bulgarenfraude. Dat kunt u gerust nalezen in plaats van semi daadkrachtige oneliners te plaatsen. Maar dat gedeelte van de kamer, die mensen hebben sindsdien alles op alles gezet om zaken recht te zetten en zijn daarbij jarenlang door luitjes zoals u en partijen waar u op stemt (nee u bent nooit links geweest, neem je ouwe moer in de maling) tegengewerkt, belogen en bedrogen. Waarom? Omdat u en de luitjes die op dezelfde partijen stemmen het heimelijk wel heel erg fijn vinden als mensen zo vreselijk gemangeld worden. Immers, misschien houdt u er nog wel een paar knaken extra aan over.

Zapata
Zapata12 mei 2021 - 12:55

En waarom niet Ryder. Als niemand wil dan komt er geen regering. En w.s. nieuwe verkiezingen. Als dat alleen maar het vertrek van Rutte oplevert is dat al winst. Alhoewel een VVDer een VVDer blijft.

gimli55
gimli5512 mei 2021 - 13:51

@PS Voor mij ook ,maar vrijwel zeker om een andere reden.

Pater
Pater15 mei 2021 - 11:24

@Zapata Als je consequent bent moet je juist blij zijn: PvfA en GL tot bijna niks gereduceerd, eindelijk vrij baan voor radicaal links! Wat een minderwaardig commentaar op Stans trouwens. Zeer op de persoon gespeeld. @Gimli "Verantwoordelijkheid nemen is een middel en geen doel (...)": eens. Als de onderhandelingen niks opleveren moeten ze niet meedoen. Maar juist in een tijd, waarin alleen de VVD nog achter het neoliberalisme staat, moeten resultaten mogelijk zijn. We hebben behoefte aan daden, met name op de hoofdpunten solidariteit en duurzaamheid, niet aan een eeuwige oppositie.

Joop den Uil
Joop den Uil11 mei 2021 - 16:54

wellicht komt de ouderwetse PvdA nu eens uit de verf nadat Asscher Bosch en Samsom hun best hebben gedaan er een VVD-tje van te maken. Het zal een mooi tandem zijn: Hamer en Ploumen naast elkaar in het kabinet. Go for it !!

8 Reacties
Jozias2
Jozias211 mei 2021 - 17:33

De informateur een plek geven in het kabinet is nu juist niet meer de bedoeling.

DaanOuwens
DaanOuwens11 mei 2021 - 17:47

@ Joop den Uil Jij schrijft: Het zal een mooi tandem zijn: Hamer en Ploumen naast elkaar in het kabinet. Go for it !! Ik snap niet eens hoe je dit kan verzinnen. Het is totale onzin. Hamer is gevraagd omdat zij voorzitter is van de SER. Zij komt sowieso niet in een kabinet.

Bouwman2
Bouwman211 mei 2021 - 18:01

Mevrouw Hamer gaat natuurlijk niet slapen in een bed dat ze zelf heeft opgemaakt. Of eet jij je kroket soms in gedachten verzonken?

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland11 mei 2021 - 18:41

Waar brengt u ons naar toe? Naar Fabeltjesland?

Peter Stans
Peter Stans11 mei 2021 - 19:10

@Jozias, je verwart informateur met formateur (de a.s premier). Verder vind ik Ploumen tot heden als partijleidster vrij zwak overkomen helaas.

Jozias2
Jozias212 mei 2021 - 7:52

Nee peter, ik verwar helemaal niets. Na Opstelten Rosenthal, kamp, ollongren, van ark en koolmees was het een les dat de informateur een zekere afstand moet hebben tov Den Haag vandaag. Dan zou het logisch zijn dat de informateur niet ook een plek gaat krijgen in de toekomstige regering. De formateur wel, die formeert zijn kabinet.

Peter Stans
Peter Stans12 mei 2021 - 10:06

@Jozias, Van Ark en Koolmees waren verkenners.... geen informateurs. Dat waren in het verleden van deze eeuw, Wijffels, Lubbers, en Tjeenk Willink. Nu waarschijnlijk Hamer en die zal ook niet in een kabinet komen met haar huidige functie.

Jozias2
Jozias212 mei 2021 - 14:18

@peter, Dat verwacht ik ook niet maar dat we toch ook mijn bewering?

Greendutch
Greendutch11 mei 2021 - 16:44

Très bien! Ziet men hoe goed PvdA’ers bij kunnen dragen aan de toekomst vd politiek in dit land

4 Reacties
DenFlexwerker
DenFlexwerker11 mei 2021 - 17:09

Ja, ze kunnen toch moeilijk Rutte, met hun onofficiële motto aan de haal laten gaan: "regeren, zeker als het ten koste gaat van principes of geloofwaardigheid".

Bouwman2
Bouwman211 mei 2021 - 18:12

C'est ci bon de partir n'importe où .....de se dire des mos doux ....un espoir merveilleux ... Ce soir? Demain? La semaine prochain?

HappyBuddha
HappyBuddha12 mei 2021 - 10:29

@Bouwman 11 mei 2021 at 20:12 C’est ci bon de partir n’importe où …..de se dire des mos doux ….un espoir merveilleux … Ce soir? Demain? La semaine prochain? Is dat de nette variant van Salu salo saloppe

EenMening
EenMening12 mei 2021 - 16:27

des mots doux la semaine prochaine