Mannelijke bestuurders in Groot-Brittannië hebben drie keer meer kans dan vrouwen om betrokken te raken bij aanrijdingen waarbij voetgangers ernstig gewond raken of komen te overlijden. Dat blijkt uit een analyse van The Guardian.
In een periode van 18 maanden waren 4.363 mannen en 1.473 vrouwen betrokken bij ongelukken waarbij voetgangers zwaargewond raakten of om het leven kwamen. Hoewel in tien jaar tijd het aantal en de snelheid van de aanrijdingen daalde, is de kloof tussen mannen en vrouwen groter geworden.
Het blijkt dat als mannen achter het stuur zitten, voetgangers meer kans hebben om ernstig gewond te raken of te overlijden dan lichtgewond ervan af te komen. Voor vrouwen is deze kans minder groot. Zo blijkt dat bij ongeveer 33 procent van de ongelukken waarbij een man reed, deze resulteerden in ernstig of dodelijk letsel, tegenover 28 procent bij vrouwen. Het verschil zou deels te maken hebben met het soort voertuig dat werd gebruikt. In 2021 was een op de vier sterfgevallen onder voetgangers op wegen te wijten aan een aanrijding met een bestelwagen, vrachtwagen of bus.
Mannen zouden niet alleen meer kans hebben om schade te brengen aan voetgangers. Zij zouden ook zelf meer kans hebben om te overlijden bij verkeersongelukken. Volgens het laatste rapport van het Department for Transport waren in 2021 78 procent van de verkeersdeelnemers die stierven tijdens deze ongelukken van het mannelijk geslacht.
Opvallend is dat mannen volgens een onderzoek van de verkeersveiligheidsorganisatie Brake in 2020 drie keer meer kans hadden om boven de snelheidslimiet te rijden. Bijna dertig procent van hen gaf aan dat ze meer dan 100 km per uur hadden gereden. Slechts negen procent van de vrouwen gaf hetzelfde antwoord.
Vorig jaar 3 dodelijke ongelukken in mijn buurt. Ik zie discriminatie op het zebrapad. Mensen die gas geven als je oversteekt. Mensen die je zogenaamd niet zien. Busjes die vlak voor de zebra geparkeerd staan zijn ook gevaarlijk. Die ongelukken moeten verkeerstechnisch wel wat opleveren. Die jongen die bij zijn moeder ging eten en werd doodgereden door een dronken klootzak zonder rijbewijs heeft ons een verbreding van de fietsruimte opgeleverd. Zeker een meter erbij. Aangezien wij bijna platgereden werden op het zelfde zebrapad waar vlak daarvoor iemand was doodgereden vonden wij dat de parkeerplaats voor het zebrapad moest verdwijnen,en dat hebben we ook gekregen,na melding bij de gemeente Rotterdam hebben ze daar bollen geplaatst. Autoverkeer zoals het nu is is onacceptabel. Automobilisten zijn asociaal.
Het klopt dat mannen zo veel vaker betrokken zijn bij aanrijdingen. Maar is het waar?
Rijden er niet ook nog steeds drie keer vaker mannen in auto's dan vrouwen?
In ieder geval werken er veel meer mannen in de transport en maken ze gemiddeld veel meer kilometers. Dit soort artikelen vind ik het probleem van de moderne journalistiek: Onzin analyses enkel voor de clicks. Iedere keer dat een krant zoiets toch weer publiceert hoop ik dat er een negatieve consequentie zal zijn, waardoor ze ermee zullen stoppen. Maar dat valt meestal tegen want hun geloofwaardigheid zijn de meeste toch allang kwijt.
Statistiek is een vak en journalisten snappen daar doorgaans heel weinig van. Zeker als een misinterpretatie voor een leuke kop of artikel kan zorgen. Het feit dat er meer mannelijke bestuurders een ongeluk veroorzaken, wil niet perse zeggen dat de kans groter is dat een mannelijke bestuurder een ongeluk veroorzaakt dan een vrouwelijke als ze een ritje in een auto maken. Het voorbeeld van de andere soorten wagentypes wat betreft bestelbusjes geeft aan dat de Guardian een opfrisser kan gebruiken. Als je geen rekening houdt met aantal kilometers dat iemand maakt, het soort voertuig of het beroep van de mensen is dit een nietszeggend resultaat.
Feiten zijn feiten. Als voetganger loop je gevaar op straat door automobilisten, en de kans dat je door een man wordt aangereden is groter dan de kans om aangereden te worden door een vrouw.
@rvb Een dergelijk ‘feit’ heeft nul waarde als het enkel gaat om de absolute aantallen. Dat kun je ook stellen dat ligfietsen veel minder ongelukken veroorzaken dan normale fietsen.
@rvb Klopt helemaal. Als je op straat loopt is de kans om aangereden te worden vele malen groter dan dat je op de stoep loopt. Das ook een feit.
@r v b: dat kan wel een feit zijn, maar daaruit volgt NIET dat mannelijke chauffeurs een drie keer zo hoge kans als vrouwelijke chauffeurs hebben om bij zo'n aanrijding betrokken te raken, en dát is wat er in het artikel wordt beweerd. Zonder de relevante data te kennen, kunnen we niet uitsluiten dat die kans juist voor vrouwen groter is.
Statistiek is een vak waar niet alleen journalisten weinig van begrijpen. The Guardian geeft te weinig informatie om zinnige conclusies te trekken.
Wel benieuwd naar de cijfers in Nederland, al denk ik dat die iets minder zullen zijn dan in het VK. De auto is namelijk veel meer heilig in het VK dan in Nederland. In Nederland ben je gewend rekening te houden andere weggebruikers, zoals fietser en voetgangers. Steden zijn er ook meer ingericht op niet-auto-gebruikers. Echter in het VK bestaat er bij automobilisten een zeker dedain ten opzichte van mensen die niet gebruik maken van een auto. Aangewakkerd bijvoorbeeld door columns en artikelen in de wat rechtsere pers die onderstrepen dat het juist fietsers zijn die een gevaar vormen.
"Het verschil zou deels te maken hebben met het soort voertuig dat werd gebruikt. In 2021 was een op de vier sterfgevallen onder voetgangers op wegen te wijten aan een aanrijding met een bestelwagen, vrachtwagen of bus." De stelling zou dus ook kunnen zijn dat de kans groter is dat je aangereden word door een beroeps chauffeur. Toevallig zijn dat grotendeels mannen. Tijd voor een vrouwen quota!!
Grappig dat gekwetste alfamannetjes altijd meteen aan dwang denken als ze menen een of ander onrecht te zien. Oké joh prima, maar dan ook een mannenquotum in de verpleegkunde, kraamzorg, kinderopvang, basisschoolonderwijs enzovoort. Weet je wat, we verplichten al die vrachtwagenchauffeurs om een jaartje te switchen met de juffen en de zusters. Wie denk je dat zich het eerst jankend ziek meldt...?
Een quota op zich is geen 'dwang'. Niemand die soliciteerd 'moet'. En "mannen janken eerder dan vrouwen lekker puh"? Dat soort dom sexistische pesterij daar zou je te oud voor moeten zijn.
Het aantal vrouwelijke buschauffeurs neemt toe. Daar ben ik niet ongelukkig over.
"Mannelijke bestuurders in Groot-Brittannië hebben drie keer meer kans dan vrouwen om betrokken te raken bij aanrijdingen waarbij voetgangers ernstig gewond raken of komen te overlijden." Dat is een stelling die zegt dat dat bij mannelijke bestuurders die kans relatief hoger is oftewel dat er bij de gemiddelde man een procentueel hogere kans is daarop dan bij de gemiddelde vrouw. Vervolgens lees je dan over de onderliggende data die dit zou aantonen: "In een periode van 18 maanden waren 4.363 mannen en 1.473 vrouwen betrokken bij ongelukken waarbij voetgangers zwaargewond raakten of om het leven kwamen." Maar dat gaat dus in tegenstelling over relatieve data, oftewel procentueel aandeel onder mannen tegenover over de vrouwen, over absolute aantallen die tegenover elkaar zijn gezet. Het houdt dus geen rekening ermee dat er wellicht meer mannelijke bestuurders zijn dan vrouwen wat het verschil in absolute aantallen verklaart.
Juist, neem alleen al het feit dat maar 1% van de vrachtwagenchauffeurs in de UK vrouwelijk is. Daar gaat de analyse.
Inderdaad, kansrekening en statistiek blijven voor veel mensen toch moeilijk. Wat eigenlijk bedoeld wordt is: bij aanrijdingen waarbij voetgangers ernstig gewond raken, is de kans dat de bestuurder een man is, drie keer zo groot als de kans dat het een vrouw is. Dat zegt echter nog niets over de kans voor een man resp.een vrouw om bij zo'n aanrijding betrokken te raken. Het is bijvoorbeeld a priori niet onmogelijk dat die kans voor een vrouwelijke bestuurder groter is dan voor een mannelijke bestuurder.
@Satya Het artikel heb ik bij de eerste keer al goed gelezen en dito begrepen. Men vergeet de invloed van relatieve ten aanzien van absolute aantallen bij een vergelijken van groepen van verschillende grootte.
Mannen hebben vaker een ernstig ongeluk maar welke sekse veroorzaakt de meeste ongelukken?
Mannen willen racen ; komt allemaal door Max (en daarvoor door Miami Vice en de Transporter). Auto's zijn ook gebouwd voor mannen (oa pedalen en vorm van het stuur) en om te knetteren. De oer-auto is natuurlijk de tractor. Die gaat te langzaam om te racen maar heeft wel de aerodynamica voor de toekomst.
Water is nat? Als je deze cijfers niet corrigeert voor autobezit (mannen > vrouwen) en gedlacht van bestuurders van vrachtwagens en busjes (veel voetgangerslachtoffers volgens Guardian), dan is dit weer een voorbeeld van een artikel dat beter door een beta geachreven kan worden....
Over het algemeen, rijden mannen , vaker, en maken over het algemeen meer kilometers . Zal veel daarmee te maken hebben
Van de mannen boven de 17 heeft 85 procent een rijbewijs, van de vrouwen 75. Hoeveel vrouwen durven niet op de snelweg te rijden? Hoeveel vrouwen durven er niet met een caravan of aanhanger te rijden? Of in een vreemde omgeving?
Plus het feit dat maar 1% van de vrachtwagenchauffeurs in Engeland vrouw is.