Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Man zwaargewond na racistisch haatmisdrijf bij rellen Verenigd Koninkrijk

  •  
06-08-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
3045 keer bekeken
  •  
ANP-429973073

Bij de racistische rellen die het Verenigd Koninkrijk al een week in zijn greep houden, is in de nacht van maandag op dinsdag een zwaargewonde gevallen. In Belfast viel een groep rechts-extremisten een man aan die vervolgens op zijn hoofd werd gestampt. De politie beschouwt de aanval als een haatmisdrijf.

Een xenofobe meute van enkele tientallen mensen, gooide stenen en molotovcocktails naar de politie en naar anti-racisten, stak een politieauto in brand en probeerde de restanten van een supermarkt in brand te steken die tijdens een eerdere rel op zaterdag ook al in brand was gestoken. De winkel is eigendom van een persoon met een immigratie-achtergrond. Agenten wisten dit keer de brand te doven voor verdere schade aan het pand werd toegebracht.

“Er is nooit een rechtvaardiging voor dit soort gewelddadig gedrag,” zegt minister Gordon Lyons tegen de BBC. “Er is geen rechtvaardiging voor aanvallen op de politie, die moeten stoppen en dat moet direct gebeuren.”

Ook in andere delen van het land gingen extremisten opnieuw massaal de straat op om hun racisme op migranten te botvieren. In de stad Plymouth, in het zuidwesten van Engeland, werd de politie aangevallen met onder meer stenen en vuurwerk. Dat meldt ANP. Een aantal agenten liep daarbij lichte verwondingen op. In het Noord-Engelse Darlington werden bakstenen naar agenten gegooid. Een 18-jarige man zit vast op verdenking van onder meer het aanvallen van een agent.

De Britse politie heeft sinds de rellen een week geleden uitbraken bijna vierhonderd mensen opgepakt. Die rellen braken uit na een steekpartij in Southport waarbij drie kinderen werden gedood. Er werd vervolgens ten onrechte beweerd dat de 17-jarige jongen een islamitische asielzoeker is, waarna door het hele land racisten zich tegen niet-witte Britten en migranten keerden. Daarbij werden meerdere asielzoekerscentra belaagd en in brand gestoken. In Hull werd een man uit zijn auto gesleurd door een horde rechtsextremisten, waarna vanuit de omstanders werd geroepen dat het slachtoffer moest worden gedood.

De Britse premier Keir Starmer heeft de politie maandag extra ondersteuning toegezegd bij de aanpak van rellen. Er staan 6000 gespecialiseerde agenten klaar, aldus justitieminister Heidi Alexander dinsdag tegen BBC Radio 4. Ze zei ook dat de regering vijfhonderd extra cellen beschikbaar stelt, zodat er plek is voor iedereen die voor de rellen tot een gevangenisstraf wordt veroordeeld.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (32)

FINANCE
FINANCE
24 feb. 2025 - 20:00
Deze reactie is verwijderd
Andries.E Hogeveen
Andries.E Hogeveen
6 okt. 2024 - 18:37
Een stelletje stadse geitenwollen sokken bepalen wat er in de natuur gebeurt. En zijn totaal ondeskundig. Wat is het volgende olifanten, beren? Laat de populatie door een deskundige beheert worden en weg met die moordenaar.
Rob Schoon
Rob Schoon
6 okt. 2024 - 10:29
Wolven moeten van hun beschermde status af zodat we kunnen reguleren, dus de wolf die overlast geeft gewoon afschieten. Dat doen we ook met herten, reeën, wilde zwijnen, hazen, koeien,kippen, niks bijzonders aan. De dieren zullen zich moeten aanpassen want wij hebben bewezen dat niet te doen, we worden alleen maar meer, en hebben een deel, van het leefgebied van de dieren dus, nodig. Rob
MickeydeB
MickeydeB
5 okt. 2024 - 18:50
Tijd om de boerderijen te collectiviseren.. proletariaat verenigd u..
dirk den boer
dirk den boer
30 sep. 2024 - 11:25
Louise Fresco over de wolf vandaag in de nrc: behalve een klimaat-. woon-, migratie, energie, biodiversiteit en zorgcrisis, hebben we ook nog eens een wolfcrisis in wording, dat verwacht zij dus, binnenkort in ons theater der nederlanden...zou ze best wel eens gelijk in kunnen krijgen.
4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 sep. 2024 - 15:12
Dr Teupen schreef in zijn boek "De Zelfmoord der Menschheid" (1945) dat er een mensenplaag heerst. Dat zou hij nu wellicht een crisis hebben genoemd. Zie ook: https://beeldbank.hgnieuwkoop.nl/cgi-bin/fotos.pl?ident=00701&search=1945-1950&veld=datering&display=gallery&istart=1
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 sep. 2024 - 16:25
TeupKen
dirk den boer
dirk den boer30 sep. 2024 - 23:40
Wat is erger, een crisis of een plaag? In de bijbel is sprake van de 10 plagen, niet van crises. Je kunt last van kikkers, horzels, noodweer hebben, maar hoe erg ook, het blijft een plaag, en wordt nooit een crisis. Maar bij die wolf kan het dus wel. Een plaag is hij vanaf de eerste slachtoffers van de schapenboer en de terreinbeheerders vd Veluwe (moeflons gedecimeerd), een crisis in wording is het omdat we in een gepolariseerd land wonen waarin we niet goed meer weten hoe te handelen, en welke oplossingen of concessies er overwogen kunnen worden.
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 okt. 2024 - 9:47
Teupken is een zeer getalenteerde polemist. De mens is de enige echte plaag en we richten onszelf te gronde.
Klaas Leest Wel
Klaas Leest Wel
29 sep. 2024 - 14:46
Heel apart dat vele mensen hier zo'n hekel hebben aan reeën, herten, wilde zwijnen, konijnen, hazen, kalfjes, schapen en zo verder. Er is gewoon geen plaats hier voor de wolf. Nederland is veel te dicht bevolkt. Heel apart ook dat vegetariërs zo pro wolf zijn, ben nog geen vegetarische wolf tegengekomen.
Rick de Man
Rick de Man
29 sep. 2024 - 1:45
Ga je zorgen maken over de 150+ slachtoffers en vooral slachtoffertjes die jaarlijks vallen door aanvallen van pitbulls en aanverwante vechthonden vijf maanden geleden werdt er nog een baby platgekauwd door een pitbull maar geen boeren die hun beklag deden of burgers die verongelijkt in de microfoon van SBS verslaggevers stonden te brullen dat de pitbulls een gevaar voor de samenleving zijn ,en met name gevaarlijk voor kinderen. Let wel 150+ kinderen en volwassenen worden het ziekenhuis in gebeten en zelfs gedood en daarbij raken ook nog honderden stuks huisdieren en vee gewond en of gedood door deze zelfde vechthonden. Kortom het volk is onbenullig en hypocriet!
Rick de Man
Rick de Man
29 sep. 2024 - 1:44
Deze reactie is verwijderd
Rick de Man
Rick de Man
29 sep. 2024 - 1:44
Deze reactie is verwijderd
dirk den boer
dirk den boer
28 sep. 2024 - 10:48
Na lezing van de reacties hieronder: zou men wel beseffen dat wolf en hond hetzelfde dier, zelfde soort zijn, die gewoon met elkaar kruisen en nageslacht krijgen, Canis lupus? Zou het kunnen dat de wolvenliefde eigenlijk gewoon de hondenliefde is, de huisgenoot die men uitlaat en waarover men opschept tegen andere hondenbezitters? Dat besef ik zelf eigenlijk ook pas na lezing van een en ander, en heb hier nooit iets over gelezen of gehoord, eigen idee dus. Toen ik op TV die wolf in Groningen netjes over de stoep zag rennen, dacht ik nog: hoeveel mensen in de straat hebben door dat het geen herdershond is? ja, de zooloog zou het zien, maar de gewone man of vrouw?
5 Reacties
dirk den boer
dirk den boer28 sep. 2024 - 15:59
Tweede idee van mij, vandaag, bij mijn 2de biertje, (niet mijn maximum, want soms al 3 ideeen per dag gehad voor ik in bed stap). Dieren, planten en microben en bacterieen passen zich laatste eeuwen aan aan aanwezigheid van de mens, zijn huisdieren en vooral zijn afval. Geldt natuurlijk voor de ratten en huismuizen, de schaamluis, maar ook voor de ijsbeer, de bruine en zwarte beer, de kokmeeuwen (kijk eens achter de ploegende boer), de zilvermeeuwen aan het strand en op zee achter de vissersschepen). Plus aan de microben in de gracht en de oppervlakswateren natuurlijk, nooit zoveel stikstof, hormonen en andere gekkigheid daarin). De wolf past precies in dit systeem, krijgt allerlei lekkers in de bossen en parken, wordt gefotografeerd, hoeft nergens voor te duchten (zoals vroeger overal), krijgt zelfde challenges die hij in de steentijd ook al gehad heeft en waardoor hij uiteindelijk hond werd, (arme puppies die overreden werden op de gevaarlijke snelweg) en met groot succes.
dirk den boer
dirk den boer30 sep. 2024 - 23:46
Ook de papagaaien in Zd Amerika passen zich aan. Hun biotoop in de bergen wordt vernietigd, dus zoeken ze massal hun heil in de steden en parken, war bomen en struiken wel mogen blijven staan, en de gevels aan de rotswanden doen denken.
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 okt. 2024 - 9:54
Ook vossen zoeken noodgedwongen de stad op. Er is een video van chief mouser Larry die een vos wegjaagt bij Downingstreet 10. https://www.theguardian.com/politics/2022/oct/11/larry-the-cat-fox-no-10-downing-street-chief-mouser-pm
dirk den boer
dirk den boer1 okt. 2024 - 12:00
Het verschijnsel heeft ook een wetenschappelijke naam: synantropie. Wordt steeds belangrijker, want mensen trekken weg uit de dorpen en het boerenland en vestigen zich in steden, al of niet in sloppen (daar liever niet, maar komt er in Latijns Amerika en Afrika wel vaak op neer)
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 okt. 2024 - 12:43
[Wordt steeds belangrijker]. Het lukt alleen een handjevol opportunisten.
Posi Tive
Posi Tive
27 sep. 2024 - 10:40
Ik blijf het vreemd vinden dat mensen zo tegen de wolf is. Wij mensen houden de dieren, wij gebruiken hen voor plezier, voor diens vacht of diens vlees en vervolgens zijn we boos als een wolf hen pakt. Want oh dat is zo zielig voor die beesten. Wellicht de manier waarop, al kan je denken dat de stroomstoten en levend koken van dieren niet veel humaner is. Voor alle mensen die bang zijn dat ze door een wolf worden gegrepen, dat is onzin. Wolven zijn schuwe dieren die bijna nooit in jouw buurt komen. Als dit gebeurd is t groot in het nieuws terwijl al die mensen die gebeten worden door honden nauwelijks voorbij komen en veelvuldig gebeurd. En als we er dan toch over hebben het grootste gevaar voor de mens is nog altijd de mens. Voor wat wij doen tegen andere mensen fysiek of mentaal en wat wij doen met de planeet, de natuur, luchtvervuiling en het klimaat. Wij zijn een veel groter gevaar voor onszelf dan de wolf zal zijn of zelfs welk ander roofdier ook. Dus wat geeft ons het recht om hen te doden zoals we dat met velen diersoorten al hebben gedaan en in de toekomst gaan doen? En het is ook gemakkelijk te voorkomen dat we er zo min mogelijk last van hebben. Ga niet met jonge kinderen of honden in deze natuurgebieden lopen, ga niet per se die foto in de buurt van de wolf maken, laat de welpjes met rust en zorg dat je met respect voor het dier doorloopt. En als je je daar niet aanhoudt is t niet de schuld van de wolf maar van jezelf.
hansdetorenkraai
hansdetorenkraai
27 sep. 2024 - 9:29
De som is simpel wolven werpen twee nesten per jaar. Met voldoende voeding zijn dat ongeveer 5/7 welpjes per worp Dat is per jaar zo'n 12 jongen Dat loopt fors op. Ik vraag me af of ons land daar plek genoeg voor heeft. Voor de rest, ben banger voor een macho met een pitbull dan een wolf.
4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2024 - 10:52
De welpjes krijgen geen medische zorg. De kindersterfte is er hoog.
Pater
Pater28 sep. 2024 - 5:57
Bij gebrek aan ruimte passen wolven hun worp aan.
Minoes&tuin
Minoes&tuin28 sep. 2024 - 7:42
Naar ik begrepen heb is het aantal juist teruggelopen. De som is helemaal niet simpel. Nog een vraagje; Waarom hebben de mensen dan niet al jaren geprotesteerd tegen wilde zwijnen. Ook zij zijn gevaarlijk in de tijd dat ze jongen hebben. Zolang mensen niet bereid zijn maatregelen te nemen ter bescherming van schapen en zichzelf, niet bereid zijn wolven te zien als wilde op zich shuwe dieren, dieren die je niet voedt om een foto te maken of die je niet leert waar de gemakkelijke prooi zich bevindt is het gewoon niet nodig om de wolf aan te vallen..In feite houdt de wolf zich verre van mensen als mensen zich verre van de wolf houden en het dier met rust laten in de eigen omgeving...
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 sep. 2024 - 15:15
Minoes&tuin Jagers willen die zwijnen natuurlijk graag houden. Ook W.A. jaagt graag op de zwijntjes.
EricDonkaew
EricDonkaew
27 sep. 2024 - 3:58
Drie jonge wolfjes dood: https://www.ad.nl/binnenland/drie-jonge-wolven-doodgereden-op-provinciale-weg-was-een-harde-les~ad047912/
EricDonkaew
EricDonkaew
27 sep. 2024 - 2:28
Ik zit er een beetje tussenin. Ik vind, om meerdere redenen, dat de wolf niet in Nederland thuishoort. Ligt niet aan de wolf, ligt aan Nederland. Heel weinig echte natuur en overal snelwegen, spoorlijnen en hekken. Vooral hekken. Maar die dieren afschieten vind ik ook weer zo wat. Een 'ontmoedigingsbeleid' zou het mooiste zijn, maar is dat goed te realiseren? Het beste is misschien om die dieren te verdoven en te steriliseren. Kunnen ze de rest van hun leven wolf zijn, maar zich niet meer vermenigvuldigen. Ik vermoed dat dit een groot draagvlak heeft.
4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2024 - 9:26
Er komen jaarlijks enorme aantallen reeën, herten, zwijnen, hazen, egels, eekhoorns, vogels en andere dieren om het leven in het verkeer. Ook vangen en steriliseren? Er lopen veel te veel wegen kriskras over de Veluwe. De N-224 tussen Arnhem en Ede afsluiten voor doorgaand verkeer zou ook een hoop levens sparen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2024 - 9:33
Naast de N224 maakt ook de weg tussen Otterlo en Arnhem (N310) veel slachtoffers. Ook menselijke voetgangers kunnen er nauwelijks oversteken zonder kilometers om te lopen.
EricDonkaew
EricDonkaew28 sep. 2024 - 3:43
@DDefoe: Er komen jaarlijks enorme aantallen reeën, herten, zwijnen, hazen, egels, eekhoorns, vogels en andere dieren om het leven in het verkeer. ------------------------- Maar dan komt voor mij het andere aspect om de hoek kijken: egeltjes. eekhoorntjes en vogeltjes vallen geen schapen aan. Vanwege het resultaat van de optelsom van het passieve en het actieve aspect kom ik tot de conclusie dat er helaas - ik zeg er nadrukkelijk bij: helaas - geen plaats is voor de wolf in Nederland.
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 sep. 2024 - 15:04
Ook honden vallen schapen aan. Nederland hondenvrij?
Kees Flipsen
Kees Flipsen
26 sep. 2024 - 20:13
Goed dat het wat gemakkelijker word om wolven aan te pakken. Voor de schapenhouder is het een groot probleem wolven in de omgeving. Aan de andere kant word het gevaar van de wolf door veel mensen overdreven. Een hond daar ben ik banger voor, en terecht als je ziet hoeveel mensen er jaarlijks gebeten worden door een hond. Sommige houden daar levenslange verminkingen aan over.
Nvlt
Nvlt
26 sep. 2024 - 19:21
Misschien is het beter om minder boeren te hebben we produceren toch meer dan nodig is het meeste gaat richting buitenland en zo komt er meer grond vrij voor natuur😆
1 Reactie
JoopSloop2
JoopSloop227 sep. 2024 - 14:29
Deze reactie is verwijderd
Nvlt
Nvlt
26 sep. 2024 - 19:17
Tja Nederland dent al jaren dat ze de natuur helpen en weten wat nodig is. Wilde koeien of paarden vervolgens een groot probleem met herten...en nu dit laatste de WOLF en nu denken we dat beesten zich op een bepaald deel van een gebied blijft neeee natuurlijk niet beesten hebben geen grenzen . En dan dat lul verhaal dat een wolf hier niet hoort!!! Het enige wat van nature hier niet hoort zijn wij de MENS wij slopen de natuur in tegenstelling van de dieren die wanhopig een bestaan op bouwen t liefst zonder toedoen van ons
1 Reactie
dirk den boer
dirk den boer27 sep. 2024 - 11:52
Als je zegt dat mensen van nature niet in nederland thuis horen, zegt dat wat over wat je onder natuur verstaat. Iets heel erg maagdelijks vrees ik. Iets romantisch (de romantiek begon pas mee te speln in het west europese leven van alledag rond 200 jr geleden, daarvoor was natuur eerder iets vijandigs, dreigends en lastigs dan iets positiefs, verhevens en maagdelijks. En uiteraard kwam die romantiek niet uit de koker van boeren en burgertjes, maar uit de dichterlijke aders van filosofen en dichters (en, ook belangrijk, niet van nlse dichters en filosofen, het vond zelfs pas laat enige navolging bij ons, maar inmiddels lijkt de kogel door de kerk).
r v b
r v b
26 sep. 2024 - 17:52
Auto's maken veel meer doden. Ik ben voor een autoverbod. Pas daarna gaan we over wolven spreken.
3 Reacties
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick27 sep. 2024 - 6:37
We zouden het eens drie maanden moeten doen. Dan zijn mensen zo genezen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2024 - 9:27
Er is een krankzinnig dicht wegennet. Eerst maar eens wat asfalt verwijderen
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2024 - 10:19
Vergunningenstelse. De auto is heel geschikt voor gehandicapten, ouderen en lui in dunbevolkte gebieden zoals midden-Zweden.
Poeh, poeh
Poeh, poeh
26 sep. 2024 - 16:20
Als je er voor kiest de wolf weer zijn oorspronkelijke plek te geven in ons land, dan zul je moeten beginnen mrt zijn habitat te herstellen. Dat betekent fors indikken en zonodig opruimen van wonen, werken en infrastructuur. Wat we er nu van gemaakt hebben is voor een wolf hartverscheurend. Dat wil je dat beest niet aandoen. Dus wegsturen hier.
4 Reacties
Antipopu
Antipopu26 sep. 2024 - 16:27
En niet te vergeten veel, heel veel minder weiland.
Pater
Pater27 sep. 2024 - 1:44
Niemand heeft het over een herstel van het landschap van eeuwen geleden, dat maak jij ervan. Wolven zien zelf kans zien om te leven in het huidige landschap.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2024 - 9:40
Eeuwen terug hoeft niet. De grote asfalt explosie kwam opgang in de jaren 60. Het A50 trace Zwolle - Arnhem had ook nooit over de Veluwe mogen lopen.
Pater
Pater28 sep. 2024 - 5:59
@Danielle Prachtige vergezichten. Maar dat duurt nog wel even ...
DitIsMijnMening
DitIsMijnMening
26 sep. 2024 - 15:39
Ik begrijp deze cruciale rol niet zo. Ze zijn er jaren niet geweest en toch liep alles door in ons ecosysteem. Voorheen leerde de wolf bang te zijn voor de mens. Kwam een wolf te dicht in de buurt dan had deze een probleem. Nu leren de wolven dat ze niets te vrezen hebben van de mens. Het is natuurlijk een kwestie van tijd voor dat mis gaat. Nu is er (nog) wild genoeg, maar als er teveel wolven komen, gaat de wild populatie vanzelf naar beneden tot er een tekort onstaat. (Dat is gewoon normaal in de natuur.) Wat doen hongerige dieren die geen eten meer vinden? Die gaan richting de mens. Dat zie je al in het in de half desolate outback van Amerika met b.v. beren, kun je nagaan wat hier in ons overbevolkte landje gaat gebeuren.
5 Reacties
hgroen2
hgroen226 sep. 2024 - 17:56
nee ons ecosysteem staat juist op instorten. wolven leren alleen om niet bang te zijn voor de mens, als de mens het dier bijv voert of zijn vee niet goed afschermt als er een tekort aan prooien is, krijgen wolvinnen minder welpen. wolvenroedels passen zich qua grootte vanzelf aan beren is geen vergelijk. is geen wolf en heeft geheel ander gedrag. onvergelijkbaar
dirk den boer
dirk den boer26 sep. 2024 - 21:34
Ook in de steentijd ging de wolf al richting mens, en paste zich aan aan het afval (botten, ingewanden, stukken huid met vleesresten) dat die mens rond zijn legersteden weg wierp. De hond kreeg langzamerhand vorm uit die vroege wolvenmal. In die tijd wisten mensen beter dan wij hoe om te gaan met rond zwervende wolven die de nabijheid vd mens zochten (had vele voordelen, hij hoefde niet meer te gaan jagen, afval genoeg).
Pater
Pater27 sep. 2024 - 1:46
Jagers hebben maar al te graag het gat dat de wolf achter liet ingevuld.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2024 - 8:11
(Menselijke ) jagers hebben een hekel aan concurrenten.
dirk den boer
dirk den boer27 sep. 2024 - 11:56
En dat bijvoeren en slecht afschermen, Groen, is dus de dagelijkse, gewone praktijk in NL. Kun je nagaan....
aeverhoog
aeverhoog
26 sep. 2024 - 14:49
Maar goed dat de boeren het hier voor het zeggen hebben: al eeuwen zorgen ze oor de teruggang van de natuur, het inklinken van de bodem en steeds hogere maatschappelijke lasten die niet door hen worden gedragen. Dit past precies.
Frans Akkermans3
Frans Akkermans3
26 sep. 2024 - 14:39
Ik begrijp die verheerlijking van de natuur en die nostalgie niet. Niet van links, niet van rechts. We hebben tientallen jaren zonder die wolven goed kunnen samenleven in dit dichtbevolkte land. Dat je de soort niet uit wil laten sterven begrijp ik. Kies daar dan geschikte gebieden voor uit. Wat je niet beheert wordt een plaag. En ja, optreden tegen loslopende honden en katten valt daar ook onder.
6 Reacties
dirk den boer
dirk den boer26 sep. 2024 - 15:42
Helemaal eens frans, maar leg het eens uit aan een nostalgische, romantische stedeling in het veilige Westen des lands? Ik ben ook hardstikke voor die wolf in zijn biotoop, in Siberie of Kazachstan zo, waar we onze 2 tijgers naar verhuisd hebben(naar een gebied waar zijn prooidieren, herten en gazellen, ook al uitgestorven waren, die moeten we daar dus ook eerst weer introduceren, ja graag, plus een kudde koeien om de veeboeren schadeloos te stellen als ze zich gaan vergrijpen aan hun koeien, ja, zo blijf je leuk bezig natuurlijk, het is soms toch niet om te geloven allemaal, maar het is gewoon wel zo...
hgroen2
hgroen226 sep. 2024 - 17:57
alleen stortte ons natuur in elkaar. en dat is voor iedereen slecht nieuws. vooral voor de boeren. helaas is er een groep boeren, net als jij, die slechte geinformeerd maar wat roeptoeteren. geldt voor dirk den boer ook.
itsme3
itsme326 sep. 2024 - 18:40
Het grote probleem van de Nederlandse natuur is altijd het gemis van een top predator om het wild in toom te houden. En omdat de mens niet tegen uitgehongerde hertjes kan, worden deze dan ook in grote getale afgeslacht door de jagers (daar kunnen die zelfde mensen dan blijkbaar weer wel tegen).
EricDonkaew
EricDonkaew27 sep. 2024 - 2:17
@groen ----------------- Mensen die volgens jou roeptoeteren, kunnen ook wel eens gewoon een andere mening hebben. Lastig hoor, die vrijheid van meningsuiting.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2024 - 11:01
Het "geschikte gebieden uitkiezen" leidt nergens toe. In heel Europa laat men het beschermen van de flora en fauna graag aan anderen over.
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 okt. 2024 - 10:01
[Wat je niet beheert wordt een plaag. ] Christelijke onzin. Mensen zijn ongeschikt voor het beheren van de natuur. Overal waar ze voet aan de grond zetten begonnen ze met uitroeien.
Marcel666
Marcel666
26 sep. 2024 - 13:21
Boeren... Ik trek mij niets aan van wat boeren zeggen. Altijd maar klagen en janken dat ze het zo slecht hebben. En intussen zie je op boeren terrein dikke villa's gebouwd staan. En ze rijden niet meer met van die kleine tractoren.... Nee het zijn mega grote machines welk de gehele weg blokkeren. Jammer dat het volk zich onlangs als makke schapen achter de boeren hebben geschaard. Toen Unive met een oneindig kapitaal de boertjes met hun tractoren de snelwegen blokkeerde om zo de politiek af te dwingen. Wat een zielig volk zijn die boeren.
Gajes
Gajes
26 sep. 2024 - 11:52
Noorwegen schoot trouwens ook de wolven af in een helikopter. Gevolg, er is nu een eland probleem. Hier heeft een schapenboer zijn schapen 15 keer laten aanvallen. Reden ? De vergoeding die je krijgt per schaap. Al die ( hobby) boeren die last hadden van een aanval in 2023 , en dat waren dus 5 boeren ipv 20 ( want 15 aanvallen op het vee van 1 boer zijn geen 15 boeren ) hadden geen wolfwerende omheining of een niet goed onderhouden wolfwerende omheining. Ik geloof dat Ouwehand dat zei, dat men de beschaving van een land of cultuur kan peilen in hoe men met dieren omgaat. En ik dacht dat het niet erger kon met dit klompenvolk en Hepi en Hepi ( voor de jongeren hier, Amerika heeft waterboarden , wij hadden Hepi en Hepi als martelmethode ). Maar nee, jaren later zitten we met een platinablonde füher, 2.5 miljoen NSB volk, staan ook enkeldiep in de boerenstront, en dan hebben we een prachtig dier in ons midden die gratis en voor niets onze biodiversiteit regelt ( wolven reguleren niet alleen de genenpool van prooidieren door de zwakkere er tussenuit te halen, ze verspreiden ook zaden middels hun vacht en voorkomen veelvraat aan jongere gewassen ), en omdat de boer te belazerd is om ff goed die gesubsidieerde omheining te zetten of te onderhouden, moet de wolf afgeknald gaan worden, zodat miljoenen andere dieren verder kunnen met hun lijden. En oh ja, voor my little pony, wat een gelul ten koste van een dier in vrijheid.
7 Reacties
EricDonkaew
EricDonkaew26 sep. 2024 - 12:54
@Gajes: Ik geloof dat Ouwehand dat zei, dat men de beschaving van een land of cultuur kan peilen in hoe men met dieren omgaat. ----------------- Nee, dat zei Ouwehand niet. Dat zei Gandhi. Wel even tien klassen verschil.
Joop1961
Joop196126 sep. 2024 - 12:59
Het draait helaas te vaak om eigen gewin en het is n illusie te denken dat wij n geciviliseerd volk zijn . Dan kijk ik naar mijn grote voorbeelden de Inuit en de natives oa die alleen dat nemen wat noodzakelijk is . Het is n andere kant om te leven maar je kunt daar ook ergens tussen in gaan zitten en daar bedoel ik mee dat t allemaal wel iets minder zou mogen met consumeren. Onze jongere generatie is op weg de nieuwe Amerikaanse obesitas cultuur over te nemen en weten amper het verschil tussen n merel en n kraai.
de passie preker
de passie preker26 sep. 2024 - 14:27
Joop: Dan kijk ik naar mijn grote voorbeelden de Inuit en de natives oa die alleen dat nemen wat noodzakelijk is .- romantische onzin : als Inuit /natives geld en macht krijgen kopen ze ook eerst een Sneeuwscooter, speedboot en geweer.
dirk den boer
dirk den boer26 sep. 2024 - 15:54
Hahaha, passie, ja wie zei dat ook alweer als eerste? Antropoloog in West Afrika? Belevenissen in a cabin of zoiets? Als ze bij die primitieve jagers een geweer invoerden, schoten ze gewoon alles dood wat ze aankonden, niks balans, flink er tegenaan tot het op was, daarzo en bij ons, geen enkel verschil
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2024 - 19:49
De brandstof voor de sneeuwscooters kunnen de Inuit inmiddels niet meer betalen.
Karingin
Karingin27 sep. 2024 - 2:37
En bedankt Gajes, nou heb ik dus dat liedje in mijn hoofd....'k Lig op mijn kussen stil te dromeeeeeen 🤨
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2024 - 11:16
In het Noorse parlement wordt ieder jaar gesteggeld over het afschotquotum voor de wolf en andere toppredatoren. De boeren- & jagerslobby is er erg machtig.
Aldtsjerk
Aldtsjerk
26 sep. 2024 - 11:41
Er zijn pak hem beet twee miljoen honden* in Nederland. Jaarlijks worden zo’n 150.000 mensen* gebeten. Elke 1000 honden bijten gemiddeld 75 mensen. Er is een geval bekend van een meisje dat gebeten is, op 50 wolven, dus 1000 wolven bijten gemiddeld 20 mensen. De kans dat een lieve “hij doet nooit wat” hond je bijt is vier maal zo groot. Ik zou zeggen, onmiddellijk verbod op honden. * de getallen zijn moeilijk te verifiëren, maar beter vond ik niet.
4 Reacties
dirk den boer
dirk den boer26 sep. 2024 - 12:27
" Hij doet nooit wat"- hond, ja zelf ook 3x door gebeten. En wordt ook van de wolf gezegd nu, nee, hij zal nooit een mens aanvallen (wel een schoothondje, schaap, geitje of pony). Nergens ter wereld leeft die wolf zo nauw samen met de mens, hij leert snel dat hij niet bang hoeft te zijn, dus zijn gedrag is veranderlijk. Die wolf was trouwens ook eerste de gedomesticeerde metgezel van de mens, maar dan moeten we wel heel erg ver terug in de tijd.
hgroen2
hgroen226 sep. 2024 - 18:01
dirk den boer jij kletst echt uit je nek. de wolf wordt niet mensgericht alleen maar om dat mensen in zijn omgeving zijn. dat is juist de reden dat en wolf mensschuw is. de meeste dieren zijn dat trouwens. het is de mens die de wolf over zijn angst helpt door bijv voeren tc de wolf is nog nooit, echt nog nooit gedomesticeerd geweest. de wolf heeft die eigenschap niet. dat is het verschil tussen honden en wolven. een verschil in dna zorgt ervoor dat de hond wel gedomesticeerd kan worden maar een wolf nooit. erg lariekoek dirk
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2024 - 19:52
Een van de biologen die ik kende uit een practicum ethologie had een wolf thuis maar die moest wel in de kennel. Tam werd hij niet.
dirk den boer
dirk den boer26 sep. 2024 - 21:41
Uiteraard zijn er grote verschillen, in uiterlijk en gedrag, tussen het gedomesticeerde dier nu (kip, schaap, geit of hond) en het wilde dier waar het van afstamt , 5, 10 of 20 duizend jaar geleden.
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten
26 sep. 2024 - 10:17
Jongens, kan het ietsje minder tendentieus?
Joop1961
Joop1961
26 sep. 2024 - 10:00
Sneu dat de wolf als kwaad wordt gezien terwijl er bepaalde hondenrassen worden gekweekt die mensen totaal kunnen verscheuren en waar kinderen soms voor het leven getekend bij de chirurg vandaan komen. Maar er zijn ook boeren die bewust hun vee open stellen zodat wolven die doden of verwonden om daar geld voor op te strijken als verdienmodel. Vd Leyen is voor mij Europees de zwakke schakel dus dat zomaar kan is asociaal maar ja dat is de EU ook wel !
PVDB2
PVDB2
26 sep. 2024 - 9:46
En dat terwijl de meeste bijt incidenten door honden wordt gedaan. Een wolf, een schuchter dier, zal zelden een mens bijten. Ook op het gebied van livestock worden er meer dieren doodgebeten door honden dan door wolven. De baasjes daarvan kan je beter aanpakken. Zoals onlangs weer bleek dat de eerste hulp steeds meer bijtwonden te behandelen krijgt. Ziektes, al dan niet door insecten, zijn een veel grotere doodsoorzaak dan wolven. Zowel in Nederland dan in de VS. Maar liefst 1300% meer schapen worden in de VS gedood door honden dan door wolven. Die niet veel zullen verschillen met hun Europese genoten. Je zal de boer moeten compenseren voor het verlies. Ook voor die dieren die door honden aangevallen worden. Voor het schaap blijft het einde verhaal. Maar dan natuurlijker dan in een slachthuis waar er een half miljoen per jaar het einde vinden. Het is de verwaarloosde natuur waar we hopeloos achterlopen op het gebied van samenleven met wilde dieren. Wat men nog graag minder heeft. Maar waar een geplande en nodige verkleining van de veestapel met 30%, naast vele andere voordelen, ook op dit gebied een voordeel kan geven.
9 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2024 - 12:52
De te verkleinen veestapel zit al vnl binnen. Schapen zijn niet geschikt voor bio-industrie. Die lopen dus buiten en daarmee risico's.
dirk den boer
dirk den boer26 sep. 2024 - 16:06
De meeste schapen die gepakt worden zijn ook niet van boeren, het zijn gewoon hobbydieren, zoals die zwarte van de dames van de landgoederen. Stel je voor dat heel NL verandert in een stevig hekkenwerk, type circus van vroeger toen de tijgers nog optraden, en waar dan de dassen en herten en vossen ook maar moeten zien te dealen, daar hadden die dames ook zo hun idee over
hgroen2
hgroen226 sep. 2024 - 18:02
DanielleDefoe schapen neit geschikt voor bio industrie. waar denk je waar al je lamsvlees van daan komt
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2024 - 20:26
Schapen staan niet het hele jaar binnen, ook niet in Nieuw-Zeeland. Als vegetarier eet ik uiteraard ook geen lam.
dirk den boer
dirk den boer26 sep. 2024 - 21:46
Ookde gans liet zich nooit in de bioindustrie dwingen, Danielle, dat werd de kalkoen voor de kerstdis, de gans bleef een betrekkelijk vrije vogel (al worden er soms nog wel wat van gemest voor de lever, deel van hun leven).
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2024 - 8:14
Er zijn ook maar een beperkte tijd ganzeeieeren te koop.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2024 - 8:21
Dirk den Boer De dames zien natuur als een hobbyboerderij annex pretpark. Alles voor en door de mens. Die visie wordt denk ik vrij breed gedeeld. Niet de mijne.
dirk den boer
dirk den boer28 sep. 2024 - 11:04
Maar je was toch stikjaloers op de dames, Danielle? Of was dat ook satire??
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 okt. 2024 - 14:32
Een langoed lijkt me nog steeds leuk.
Molly Veenstra
Molly Veenstra
26 sep. 2024 - 9:27
Veel mensen ervaren -al dan niet terecht- de wolf als een bedreiging. Wil je de wolf effectief beschermen tegen afschot, moet je die mensen aan je kant zien te krijgen. De militante toon van dit artikel gaat daarbij niet helpen. Het is een preek, uitsluitend bedoelt voor eigen parochie.
15 Reacties
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten26 sep. 2024 - 10:18
Eens.
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2024 - 10:24
Voor veel mensen is biodiversiteit ook veel te abstract. Zorgelijk ook dat jongeren geen margriet van een korenbloem kunnen onderscheiden.
Henk Douma
Henk Douma26 sep. 2024 - 11:15
@DD: en dat is belangrijk omdat?
Anna R. Chist
Anna R. Chist26 sep. 2024 - 11:15
Mee eens mevrouw Defoe. Mensen doen net alsof de natuur iets is dat het tegenovergestelde is van de menselijke wereld. Insektensterfte, allerlei diersoorten die uitsterven. Het staat op pagina 16 in een artikeltje van 5 regels. Ik zwerf veel tussen de bomen en de velden en ik zie dat het heel erg gesteld is in vergelijking met vroeger. Enige dat de mensen opvalt is het aantal insekten op hun bumper.
EricDonkaew
EricDonkaew26 sep. 2024 - 11:16
Ik geef jou zelden een like, maar ik vind dit goed geformuleerd.
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2024 - 11:23
Hoe krijg je mensen zover om de planeet te delen met andere dieren ipv alles ten bate van de eigen soort op te eisen?
DaanOuwens
DaanOuwens26 sep. 2024 - 12:04
@ Molly Veenstra Jij schrijft: Wil je de wolf effectief beschermen tegen afschot, moet je die mensen aan je kant zien te krijgen. Dat kan niet, want zij ervaren de wolf als bedreiging. Net zoals zij ervaren een asielcrises. Zij ervaren de hond niet als bedreiging. Zelfs de eigen bullyXL, mastiff, cane corso, pittbull niet en die bijten veel meer dan wolven. Je denkt kennelijk dat je een discussie kan voeren op basis van argumenten. Dat is niet zo.
Anna R. Chist
Anna R. Chist26 sep. 2024 - 12:29
[Hoe krijg je mensen zover om de planeet te delen met andere dieren ipv alles ten bate van de eigen soort op te eisen? ] kinderen! Kinderen zien het wel! We leren af om onszelf deel van de natuur te zien.
Joop1961
Joop196126 sep. 2024 - 12:41
Klopt ja !
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2024 - 12:56
Een minder militante toon zou ook weinig helpen. Misschien zijn er nog wat twijfelaars maar veel zullen het er wel niet zijn.
Molly Veenstra
Molly Veenstra26 sep. 2024 - 13:49
@Daan - 'Je denkt kennelijk dat je een discussie kan voeren op basis van argumenten. Dat is niet zo.' Op basis waarvan wil je dan discussieren? Het lukt inderdaad niet altijd mensen te overtuigen met argumenten, maar soms lukt het wel. De zwakte van dit artikel is in mijn ogen overigens niet een gebrek aan argumenten of inhoud, maar de negatieve toon. Jagers zijn 'bloeddorstig' en 'sadistisch'. Ursula van der Leyen: 'houd een pony gevangen voor haar plezier'. De bevolking is 'sentimenteel' en 'simpel'. Enzovoort. Dit soort kwalificaties hadden best achterwege kunnen blijven. De boodschap waar het om gaat was er niet onduidelijker op geworden en het artikel had aan overtuigingskracht gewonnen.
hgroen2
hgroen226 sep. 2024 - 18:03
de toon is niet militant. jij wentelt je liever in je eigen vooroordeel en schiet op inhoudsloze wijze een goed artikel af. zelfreflectie zou je beter passen
Molly Veenstra
Molly Veenstra26 sep. 2024 - 22:17
@groen - 'jij wentelt je liever in je eigen vooroordeel en schiet op inhoudsloze wijze een goed artikel af.' Wat is dat nu weer voor kletskoek? In de eerste plaats heb ik een hekel aan afschieten, vooral aan het afschieten van wolven. Ik vindt het geen goed artikel, maar niet vanwege de inhoud. Inhoudelijk kan ik mij in dit artikel best vinden. Mij gaat mij echter niet om de inhoud. Voor de derde keer: Het. Gaat. Mij. Om. De. Toon. Ik ben ervan overtuigd dat die bozige, moraliserende, stigmatiserende toon, uiteindelijk vele wolven het leven zal gaan kosten. Misschien zelfs aan kan bijdragen dat de wolf weer uit Nederland verdwijnt. Dus vindt ik dat ik daar iets van moet zeggen. Schiet ik daarmee het artikel af? Dat moet dan maar. De wolf terug in Nederland, is belangrijker dan dit slechte artikel.
Molly Veenstra
Molly Veenstra26 sep. 2024 - 23:26
@Danielle - 'Misschien zijn er nog wat twijfelaars maar veel zullen het er wel niet zijn' Meer dan je denkt! Onze twitter en tweet-wereld vertroebeld de werkelijke verhoudingen. In gepolariseerde discussies houden twijfelaars zich bij voorkeur stil. Waarom zou je een luide tetter opzetten? Je verliest vrienden, misschien zelfs wel werk. Bij de vorige verkiezingen hebben de twijfelaars de verkeerde kant op getwijfeld. Straks twijfelen ze misschien weer de goede kant op.
DaanOuwens
DaanOuwens27 sep. 2024 - 17:52
@ Molly Veenstra Jij schrijft: Het lukt inderdaad niet altijd mensen te overtuigen met argumenten, maar soms lukt het wel. Wel nee, ik denk niet dat jij een helder voorbeeld kan geven van een discussie waarin jij een genuanceerd betoog hield en iemand met rechtse of extreem rechtse opvattingen jouw inzicht geen delen. Dat gebeurd gewoon niet. Ik denk dat de toon van het artikel dus prima en terecht is. SpijkerMaarten en EricDonkaew steunen nu jouw betoog maar je opvatting volgen zullen ze nooit doen, kortom verspilde moeite.
DanielleDefoe
DanielleDefoe
26 sep. 2024 - 9:17
Ook in nog relatief natuurrijke landen zoals Noorwegen werden predatoren zoals wolven en lynxen uitgeroeid. Momenteel is de wolf er een bedreigde soort. Waarschijnlijk hopen de autoriteiten dat de laatsten bezwijken aan inteelt. In Finland is het aantal slechts ongeveer 300 wat neerkomt op zo'n 60 roedels. Zoals altijd en overal dringen schapen- en rendierhouders aan op afschieten.
8 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2024 - 9:29
Het aantal roedels in Noorwegen werd twee jaar geleden geschat op drie. Van enige vorm van bescherming is in de praktijk geen sprake. Noorwegen is geen EU maar schendt wel de Conventie van Bern (1979). In heel Scandinavië maken jagers-en boerenlobbies de dienst uit. Biodiversiteit kan ze gestolen worden.
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2024 - 9:31
PS voor een gezonde wolvenpopulatie wordt het minimum aantal geschat op 500 individuen.
Oud links
Oud links26 sep. 2024 - 9:52
Misschien de wolven populatie eens Europees beleid voor maken, in Noorwegen zouden die dieren bijvoorbeeld heel veel ruimte kunnen hebben terwijl ze hier in zeer drukke recreatie gebieden moeten delen met de wandelende, paardijdende, fietsende en hardhollende meute.
dirk den boer
dirk den boer26 sep. 2024 - 12:02
Ik zit ook te wachten tot een wolf achter een jogger op bospad aangaat en aanvalt, omdat schapen en moeflons in de buurt op zijn. Wat als een kleuter er aan gaat? Krijg je dan van de wolfvriendelijke mensenmeute te horen dat er nog zoveel kleuters over zijn, en dat de moeder maar beter op had moeten passen? We zullen zien, afwachten maar, want veel actie in NL zie ik er niet van komen, of heeft Caroline ook een lievelingsponey?
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2024 - 13:09
OudLinks Kansloos voorstel. De meeste Noren hebben niks met natuur die je niet kunt uitbaten of opeten. Schapen lopen de hele zomer zonder herder rond in de bergen. Niet alleen van de wolf maar ook van de lynx en de veelvraat moeten ze weinig niks hebben. Als er een Zweedse beer per ongeluk een teen over de grens steekt breekt helemaal de pleuris uit. Elders in het Noorden is het niet beter.
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2024 - 13:11
weinig/niks
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2024 - 13:12
Recreatie in Nederland verplaatsen naar het platteland kan prima. Laat de natuur over aan de dieren en de voetgangers.
dirk den boer
dirk den boer27 sep. 2024 - 11:36
Over dat natuurrijke Noorwegen en planeet delen: gisteren naar A New Kind of Wilderness, film van Jacobsen over gezin in de Noorse wildernis, geweest (en dacht dat een natuurfilm zou zijn, ietsje anders dus) en zou graag weten wat jij ervan vindt, en dacht al kijkend meteen aan jou bij de diverse scenes, de Sami speelden er een rol in, de half wilde kinderen die eigen groentes teelden, bomen hakten, een met het universum in gebed waren, op afstand de slacht van stiertje ferdinand mochten bijwonen (dit zal ze wel niet kunnen waarderen, dacht ik direct ook) . Beer en wolf in geen velden of wegen te bespeuren. En merkwaardige opvoedingsgewoontes van kinderen daar, die ik niet ken van eigen jeugd (Noors? of gewoon universeel modern??). Graag dus je reactie..
Robbin_T
Robbin_T
26 sep. 2024 - 9:03
"De wolf, het wilde dier dat vijftig jaar geleden praktisch was uitgeroeid door bloeddorstige jagers en dankzij verwoede inspaningen van natuurbeschermers weer tot leven kwam, moet opnieuw voor zijn leven vrezen. " "Het is nog onduidelijk onder wat voor omstandigheden en voorwaarden de wettelijke bescherming straks vervalt en jagers hun geweren kunnen leegschieten op de dieren." Als je een opinieartikel wil schrijven over wolvenen hun status in Europa dan zou het enorm helpen als het niet op een dergelijke naieve, kinderlijke toon is. De jacht behelst iets meer dan bloeddorstige jagers die hun geweren leegschieten op weerloze lieve diertjes.
3 Reacties
dirk den boer
dirk den boer26 sep. 2024 - 12:18
Volgens psycholoog William James moet je je zo uiten en schrijven zoals je jezelf het beste voelt en dus vanuit eigen bubbel (dus niet empathisch). En dan kom je als stedeling die zich niet alleen over de slavernij en de bioindustrie schuldig voelt, maar ook over de rucksichtloze eliminering van alle wilde natuur in NL, tot aan de laatste restjes oerbos in 19de eeuw. Kwestie van gevoel en identiteit
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2024 - 13:20
Dirk den Boer William James heeft gelijk. Er is ook geen enkele reden om jagers te romantiseren.
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 sep. 2024 - 13:26
Zelfs de aannemer (?) die dat laatste stukje oerbos vernielde voelde zich schuldig. Mede dankzij de rampzalige aanleg van de A50 is natuurherstel er maar beperkt mogelijk. Overigens bestaat natuurherstel/beheer natuurlijk idealiter uit niet-mee-bemoeien. https://www.gld.nl/nieuws/7428357/hier-werd-150-jaar-geleden-het-laatste-oerbos-van-nederland-gekapt
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick
26 sep. 2024 - 8:53
"Ze ging daartoe over nadat haar zogenaamde 'lievelingspony', die ze voor haar plezier gevangen hield, in december 2022 door een wolf werd gedood." Beetje vreemde tekst, "zogenaamde" en lievelingspony tussen aanhalingstekens. Maar dat is het met nimby-idealisten. Op het moment dat eigen huisdieren er aan gaan, is die wolf niet meer zo leuk. Dan blijkt het leed van al die hobby boeren ineens geen gezeur meer.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor