Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Remkes presenteert stikstofconclusie

Uitstoot boeren-grootvervuilers 'beëindigen' en 'voorlopig' vasthouden aan 2030
Joop

Mama mia, mama mia, waarom juist deze song?

  •  
30-12-2012
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Nederland is het enige land ter wereld dat Bohemian Rhapsody op 1 zet
Het is weer eind december en tijd voor de moeder aller lijsten: de Top 2000. Muziek minnend Nederland verzamelt zich rond de radio, tv of livestream om zich te laven aan hun favoriete nummers en bijbehorende herinneringen.
Als er iets is wat wellicht nog fijner is dan de op de radio voorgelezen gekunstelde metaforische epistels van het luisterend publiek (“Onze puzzel van het St. Marcoplein in Venetië van precies 2000 stukjes is net af. Eigenlijk stond gewoon ieder puzzelstukje voor een liedje”, of  “Als ik in God zou geloven, zou dit de stem van een engel zijn”), dan is het wel het je kunnen verkneukelen over wat er allemaal voor muziek in staat en op welke plek.
Natuurlijk, zoals met elke kunstvorm, is het gevoel bij muziek zeer subjectief. Vraag mij niet waarom Brabant van Guus Meeuwis hoog op nummer 27 staat, want ik zal het niet met droge ogen kunnen uitleggen. En waarom The Smiths slechts op 1607 staan is voor mij juist een gotspe (heel veel hulde daarentegen voor Slayer op 199). Waar ik mij echter nog het meest over verbaas is de (bijna) vaste nummer 1 in de lijst. 
Even los van de kwaliteit van het nummer qua vorm en inhoud, want natuurlijk is het een compositie van hoge kwaliteit, vraag ik mij vooral af waarom het juist in Nederland zo ontzettend goed doet. Het nummer had in de Top 100 aller tijden in de jaren ’80 en ’90 altijd al een top notering (of in ieder geval top 3) en in de top 2000 stond het alleen in 2005 en 2010 op nummer 2.
Desondanks staat het in de Rolling Stone 500 Greatest Songs of All Time slechts op nummer 163. Het Engelse Q Magazine stelde een lijst van 1001 nummers samen waar het zelfs op een anonieme plek 524 prijkte (net onder het kreunnummer French Kiss van Lil’ Louis overigens). NME magazine publiceerde een lijst van de beste nummers van de jaren ’70 en daar stond het pas op nummer 52.
Deze droge cijfers zeggen an sich ook niet zoveel natuurlijk, maar dan blijft het alsnog verwonderlijk dat Bohemian Rhapsody (dat was ook wel duidelijk zonder het te noemen toch?) juist in Nederland altijd zo goed scoort. In een niet representatieve steekproef onder vrienden ben ik bijvoorbeeld ook niemand tegen gekomen die het in zijn of haar top zou laten voorkomen. 
De enige verwijzing die ik gevonden heb naar een groep mensen die het ook op nummer 1 hebben staan is het personeel van het Britse leger. Met andere woorden: of de Top 2000 polls worden en masse beïnvloed door de Tommies of er blijft voor mij een raadsel bestaan over de ontastbaarheid van dit nummer. Is het gewoonte? Is het een gevoel dat ik niet ken? Is het een grote groep mensen die iets delen wat ik kennelijk niet deel? Mocht iemand dit lezen en een antwoord hebben, laat het hieronder achter, stuur me een tweet en help mij aan een antwoord. Bismillah!

Meer over:

opinie, leven,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (35)

bakkwast
bakkwast30 dec. 2012 - 19:52

mensen die god aanroepen voor een popsong? trouwens op 1 hoort bloed zweet en tranen van hazes te staan!

JoopSchouten
JoopSchouten30 dec. 2012 - 19:52

Ik vind Queen kitch-rock. Té gelikt. Voor mij moet muziek oorspronkelijk en enigzins 'gruizig' zijn. Nederlanders zijn gemakkelijk te beïnvloeden. Da's weer duidelijk.

CliffClavin1993
CliffClavin199330 dec. 2012 - 19:52

Mijn smaak is het bepaald niet, dat Bo Rap (zo liefkozend genoemd door de diehards). Het is m.i. geen goede compositie, net zo min als Paradise By The Dashboard Light dat is. Ik denk dat de gedachte achter al die adoratie is: het is zo ingewikkeld, en er zitten zo veel verschillende stukken en, en het wordt zo perfect uitgevoerd, dan móet het wel het beste nummer aller tijden zijn. Ben ik het niet mee eens. Child In Time en Stairway To Heaven lijden aan dezelfde euvels, en scoren dan ook al erg hoog. Kortom: ik zie niets in bombast in de popmuziek. Ook niet in andere kunstvormen, trouwens.

EricDonkaew
EricDonkaew30 dec. 2012 - 19:52

Mensen praten elkaar na. Niet alleen in de politiek, maar ook als het gaat om muziek. Ik kan mij daarom ook wel vinden in het eerste punt van Jeroen Mirck, Een of meer gezaghebbende personen hebben ooit gezegd dat Bohemian Rapsody een geweldig nummer is en die stelling heeft dus veel volgers gekregen. In het buitenland ontbreken deze apostelen van dit Queen-nummer. Bohemian Rapsody vind ik een redelijk stuk muziek van een vrij goede groep. Maar het is inderdaad kitscherig en heeft een vreemde tekst. Ronduit lelijk vind ik de 'overgang' tussen het rustige en het drukke deel. Het vloeit niet mooi in elkaar over, er is geen bruggetje. Het nummer staat dan ook ver buiten mijn persoonlijke top-100. Als je dan een voorliefde hebt voor een nummer met meerdere tempowisselingen, luister dan naar Band on the run van Paul McCartney en The Wings. De verschillende onderdelen van dit nummer vloeien hier wel lekker in elkaar over.

tinnitus2
tinnitus230 dec. 2012 - 19:52

Ik weet wel waarom dit nummer altijd op één staat. Kijk, Nederlanders zijn een handelsvolkje; kosten en baten, waar voor je geld. Bohemian Rapsody stamt uit 1975, de hoogtijdagen van de prog (of, zoals we het toen noemden, symfonische rock). In die tijd werden de grenzen van de popsong opgerekt; lange stukken in meerdere delen, lange solo's , vreemde maatsoorten etc., met wisselend resultaat. Muziek die niet op de radio kwam (althans niet voor 20:00) want er zaten geen singles bij, het was typische LP-muziek . Maar natuurlijk waren er bands die de kloof tussen kunst en hitlijst probeerden te overbruggen. En BR was daar het meest succesvol in. Ga maar na: een ballade, gitaarsolo, stukje opera, stukje hardrock en weer terug naar de ballad. En dat alles in nog geen 6 minuten ! Conclusie: Bohemian Rhapsody is het ultieme waar-voor-je-geld nummer. En daarom is het in Nederland zo populair.

GingerTed
GingerTed30 dec. 2012 - 19:52

Had inderdaad niet anders zo moeten zijn dat Baby Dee met "Safe Inside The Day" bovenaan zou staan. Alleen dit hoef ik te horen en ik ben weer helemaal.... Ja wat eigenlijk: Safe Inside The Day: http://www.youtube.com/watch?v=0s-94S63HfA

Rootman
Rootman30 dec. 2012 - 19:52

Beter onderwerp: Wat is uw huidige keuze??? Voor mij: Dit jaar: Man down: Rihanna Voor de top 2000: Sympathy for the Devil- Stones

krehyea
krehyea30 dec. 2012 - 19:52

De lijst blinkt toch al niet uit in kwaliteit.. Dat krijg je als je heel veel mensen naar hun favoriet vraagt, een boel middle of the road muziek. I follow rivers van Triggerfinger, Adele tig keer in de top 100. Zelfs Kane staat in de lijst, need I say more? Dan op nummer 383 pas de eerste electronische dansplaat, of wat daar in de buurt komt tenminste, Massive's Unfinished Sympathy. Die had van mij wel ergens in de top 20 mogen staan. Volgende dansplaat? Psy met Gangnam style. Überhaupt niet serieus te nemen dus, die hele lijst. 25 jaar house/dance wordt vergeten.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen30 dec. 2012 - 19:52

Mama mia, mama mia, waarom juist dit betoog? Simpel, het is Nederlands favoriete bezigheid in de oudejaarsweek, zeuren over de Top 2000!

lebansje
lebansje30 dec. 2012 - 19:52

Laat dan eens cijfers zien. Simpele cijfers waaruit wij, het onderschatte klootjesvolk, kunnen zien waarom Queen (voor mij altijd nummer 1, maar dat terzijde) altijd nr. 1 staat met dit nummer. Als je dat niet kunt? Lazer op met je gezeik.

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer30 dec. 2012 - 19:52

"Queen (voor mij altijd nummer 1, maar dat terzijde) altijd nr. 1 staat met dit nummer." Sorry hoor maar hoe belachelijk. Idioter kan het eigenlijk niet. Een prutsgroepje. Het is een volstrekt raadsel dat dit weinigvoorstellende nummer al zo lang op 1 staat. Het is wel duidelijk dat Nederlanders de ballen verstand van muziek hebben.

MollySweet
MollySweet30 dec. 2012 - 19:52

The Smiths op 1607??? Blasfemie! Maar de gemiddelde Nederlander heeft echt geen bal verstand van muziek, loopt de meute achterna, en je hoeft er tenslotte alleen maar goed op te kunnen dansen, deinen of meeklappen. Iets dieps of poetisch hoeft er niet in te zitten; beetje beuken gekoppeld aan wat valse emoties en theatraliteit is meer dan genoeg. Over het algemeen weet men niet eens waar een nummer over gaat. Doe mij maar zoiets als the Mediaeval Baebes. Geen hond kent ze hier in NL, maar dat is pas muziek. Damn wat kunnen die vrouwen zingen en wat zijn ze mooi! Al moet ik eerlijk zeggen dat pop mij al jaren amper kan bekoren, het is niks dan wegwerpproducten die je om de oren vliegen. Geld, geld en nog eens geld, lijkt het motto te zijn. Jammer. Maar met figuren als Justin Bieber en dergelijke weten we dan nu ook wel dat het niet om kwaliteit gaat. Ach, ik zet nog eens een cd-tje op van Jazz in the Charts. Lekker mono, die ouwe jazz. Billie Holiday met een nog jonge, onaangetaste stem, al zong ze wel een stuk emotioneler naarmate ze ouder werd. Dat is muziek van een zeer hoge plank. Moet je niet meer om komen, bestaat niet meer, dat soort geweldige muziek.

1 Reactie
Warius2
Warius230 dec. 2012 - 19:52

Maar dat gedweep met The Smiths mag ook wel wat minder hoor. Het is altijd The Smiths die on- en offline door muziekliefhebbers worden aangehaald wanneer het gesprek een wat-staat-tegen-de-verwachting-in-edoch-veel-te-laag-in-de-top-2000-wending neemt.

Noordkaapfujin
Noordkaapfujin30 dec. 2012 - 19:52

De Bohemian Rhapsody staat op ongekend niveau. Het nummer wordt slechts overtroffen door Het Busje Komt Zo. Bij de eerste akkoorden keert mijn alvleesklier binnenstebuiten. Mijn huisgenoten bergen dan alle scherpe voorwerpen achter slot en grendel en lopen vervolgens een blokje om. Vanwege dit nummer en dit nummer alleen is het snoer van de radio ingekort, zodat de stekker uit het stopcontact schiet voordat ik het raam heb bereikt. Tot nu toe waren die paar seconden stilte voldoende om mij tot mijn zinnen te brengen. Het nummer is gecomponeerd door Satans beste leerling, toen draaiorgels hun effect begonnen te verliezen. Als muziek parfum is, is de Bohemian Rhapsody Zyklon B. Het is de motorolie onder de wijnen, de cirkelzaag onder de violen, de gordelroos onder de zinnelijkheden. In de HGTTG is het op verzoek van de uitgever vervangen door Vogonische poézie, om minderjarige lezers te beschermen. André Rieux durft het niet te spelen. Als er één nummer uitblinkt in quasi-intellecualistische overdaad, in het kijk-ons-eens-diepzinnig-zijn, in richtingloze kitsch waar niet om te lachen valt, is het de Bohemian Rhapsody. Zolang er één persoon vrijwillig naar luistert, is er geen hoop voor de mensheid.

2 Reacties
msj_meijerink
msj_meijerink30 dec. 2012 - 19:52

Goh, bij jou ook?

marietjejansen
marietjejansen30 dec. 2012 - 19:52

Hahaha

Jeroen Mirck
Jeroen Mirck30 dec. 2012 - 19:52

Mij schieten twee redenen te binnen: 1. De invloed van enkele Nederlandse deejays. Sinds jaar en dag wordt dit nummer geplugd door invloedrijke radiomakers. Als luisteraars laten we ons daar braaf door hersenspoelen. 2. De Nederlandse voorliefde voor de mierzoete musicals van Joop van den Ende maakt dat we ook vallen voor het theatrale meesterstuk van Queen, meer dan de rest van de wereld.

2 Reacties
bakkwast
bakkwast30 dec. 2012 - 19:52

u overschat de invloed. ik denk dat de meeste mensen dit gewoon een heel goed nummer vinden. en het blijft toch hilversum 2 publiek. veertigers en vijftigers.de top 100 van bv radio 5 ziet er heel anders uit. mvrgr j.bakkert

JoopSchouten
JoopSchouten30 dec. 2012 - 19:52

Precies Jeroen. Het wordt tijd muziek te promoten zoals Chick Corea, Weather Report en The Mahavishnu Orchestra ... Om mee te beginnen. : )

[verwijderd]
[verwijderd]30 dec. 2012 - 19:52

"natuurlijk is het een compositie van hoge kwaliteit" Je kunt een suikerspin ook een compositie van hoge kwaliteit noemen. Reuze knap toch, al die ragfijne draadjes van zoetigheid. En dat allemaal bijeen gehouden door een enkele stokje! Dat hele Bohemian Rhapsody was natuurlijk niet meer dan een nakomertje: andere bands hadden de bombast al tot over het randje opgeblazen, zoals ELO en the Eagles. Niet voor niets ontstond de punk uitgerekend in die tijd. En wat bleek toen: als je even in zo'n suikerspin knijpt hou je niets anders over dan plakkerige handen en een lullig stokje!

1 Reactie
Noordkaapfujin
Noordkaapfujin30 dec. 2012 - 19:52

Amen.

JanB2
JanB230 dec. 2012 - 19:52

Het is echt een goed nummer. Steekt ruim boven de main-stream uit (ook in die tijd). Maar goed, in een echte top 2000 horen voor mij toch zeker: The Talking Heads The Smiths Frank Zappa The Sex Pistols Pink Floyd The Police (muzikaal zwaar onderschat) The Blue Nile Emerson, Lake and Palmer Grace Jones Ian Dury Nina Hagen Lou Reed David Bowie Miles Davis (genoeg materiaal op de grens tussen pop en jazz) Herbie Hancock (idem (neem "Rockit")) om maar een greep uit een onder- of nietvertegenwoordigde danwel laag geplaatste categorie te doen.

1 Reactie
hannogroen
hannogroen30 dec. 2012 - 19:52

'in een echte top 2000 horen voor mij toch zeker:....' Laat me raden, je bent rond de vijftig..

[verwijderd]
[verwijderd]30 dec. 2012 - 19:52

ik zou natuurlijk een leuk bandje kunnen noemen dat nog nooit op de radio kwam en dan roepen dat nederland niets van muziek weet. dat suggereert dan zo lekker dat ik er wel verstand van heb. bohemian rapsody kent 3 schaalwisselingen, genrewisselingen, en is inderdaad, muziektechnisch gezien, een van de meer verfijnde popongs. smaken verschillen. ik kan het nummer waarderen op zijn tijd, maar niet te vaak. zoals met heel veel muziek. waaronder een flink aantal nummers van The Smiths die ik na 30 seconden liever uitzet. Zelfs al is het cool ze cool te vinden. http://www.youtube.com/watch?v=uV1aADFl2XM nomeanso. decennia lang toeren deze heren de hele wereld. voor weinig.

1 Reactie
SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra30 dec. 2012 - 19:52

== nomeanso. decennia lang toeren deze heren de hele wereld. voor weinig. == Ze hebben ooit een geweldig project gedaan met Jello Biafra; The sky is falling and I want my mummy. Kan me nog herinneren dat ik - helemaal gallisch van alle countrymuziek - over een vrijwel verlaten Interstate reed in Nebraska met dit keihard op... Ja, hoe omschrijf je dat? Bevrijdend, denk ik. :) http://www.youtube.com/watch?v=94Sc0VimJKY

Dewik2011
Dewik201130 dec. 2012 - 19:52

Een beetje nichterig liedje op nr 1 past wel bij Nederland, waar de vrouwen masculine trekjes hebben en de mannen femineme trekjes.

2 Reacties
Warius2
Warius230 dec. 2012 - 19:52

Dat dus. + wat anderen zeiden over gezaghebbende personen die het promoten & het is een "ingewikkeld" nummer dus het moet wel goed zijn.

arieroos
arieroos30 dec. 2012 - 19:52

[Een beetje nichterig liedje op nr 1 past wel bij Nederland, waar de vrouwen masculine trekjes hebben en de mannen femineme trekjes. ] Mamma, just killed a man, Put a gun against his head, Pulled the trigger, now he's dead Inderdaad, erg nichterige mannen in dat liedje ...

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa30 dec. 2012 - 19:52

De wereld kent de echte levende musiek via de Nederlandse taal, maar niet door Nederlanders wel door een Belg. Luister even, trek je oren om hoog en doe je ogen dicht, monsieur!! Ay Marieke, Marieke Ik hield van jou Tussen de torens Van Brugge en Gent Ay Marieke, Marieke De tijd gaat gauw Tussen de torens Van Brugge en Gent Zonder liefde, warme liefde Waait de wind, de stomme wind Zonder liefde, warme liefde Weent de zee, de grijze zee Zonder liefde, warme liefde Lijdt het licht, het donker licht En schuurt het zand over mijn land Mijn platte land, mijn Vlaanderenland Ay Marieke, Marieke De Vlaamse lucht Grijs als de torens Van Brugge en Gent Ay Marieke, Marieke De Vlaamse lucht Zij weent met mij Van Brugge tot Gent .....ect...

2 Reacties
JanB2
JanB230 dec. 2012 - 19:52

Jacques Brel => hoort er ook in.

hminkema
hminkema30 dec. 2012 - 19:52

Deze tekst is niet van een Belg, maar van een Nederlander. De Nederlander heet Ernst van Altena. Hij vertaalde het Franse origineel in een nog mooiere Nederlandse versie.

hphilippens
hphilippens30 dec. 2012 - 19:52

Voor mij staat Bach bovenaan en die heeft heel wat nummertjes gemaakt.

1 Reactie
hminkema
hminkema30 dec. 2012 - 19:52

Kijk, dat is nou aardig. Je bijdrage ontlokte me de eerste schaterlach van 2013 - en pas toen zag ik wie 'm geschreven had. We zetten voor Beter Onderwijs weer ons beste beentje voor in het nieuwe jaar, Huub. En ik wens je het geluk & de gezondheid die we daar voor nodig hebben.

a.doorgeest
a.doorgeest30 dec. 2012 - 19:52

Leuke vraagstelling van Vincent van der Vlies. Een poging tot een antwoord te komen: laat Bohemian Rhapsody nu ongeveer mijn eerste kennismaking zijn geweest met het fenomeen popmuziek; ik nam de single met dit nummer in de zomer van 1975 over van een vriend van mij voor het toen niet onaanzienlijke bedrag van 2 gulden 50. En wie schetst mijn verbazing: na 37 jaar vind ik het nog steeds een steengoed, nauwelijks overtroffen nummer. Zonder me ooit aan polls te hebben bezondigd om het ding op nummer 1 in welke top zoveel dan ook te krijgen. Tot zover de persoonlijke - dus in hoge mate irrelevante - component. Nu even naar de kwaliteiten van Bohemian Rhapsody: het is een climax-nummer met een apotheose, en juist climax-nummers zijn altijd heel geslaagd en bijzonder. En dan denk ik aan een nummer als The Bells van Lou Reed - werkelijk schitterend, het A louse is not a home - bloedstollende tekst met grootse muziek eronder van Peter Hamill; een aantal fantastische nummers van David Bowie als Rock 'n roll suicide, Cygnet committee en werk van The Doors als L.A. Woman en het hartverscheurende Transmission van Joy Division. Bohemian Rhapsody is toegankelijk, begrijpelijk, dramatisch, buitengewoon muzikaal. een aansprekend verhaal over moord, wroeging en berechting op een perfecte wijze vertolkt, door een tragische persoonlijkheid die later aan Aids zou overlijden; bovendien gemaakt door een band die vanwege haar muzikaliteit door Britten is uitgeroepen tot beste popgroep aller tijden; in het engels bovendien, de taal van onze overburen... En waarom dan juist den Nederlander zo enthousiast over dit lied? Vanwege de zeer aansprekende video die het lied begeleidde halverwege jaren 70? Omdat 't gewoon hele mooie muziek is? Juist hierop - in den breedte - moet ik het antwoord schuldig blijven. Maar niet getreurd: laat de zaak uitpeilen door niemand minder dan Maurice de Hond. De Hond peilt zo'n beetje alles en zal de juiste set vragen weten samen te stellen om tot een bevredigend antwoord van het grote publiek te komen. Hoe achterhaal je de waarheid in dit soort zaken? Middels brede research. Maar de vraag blijft goed van Van der Vlies. Maar zonder gedegen onderzoek blijft het gissen naar een allesomvattend antwoord.

1 Reactie
tinnitus2
tinnitus230 dec. 2012 - 19:52

Het is opvallend hoe dit soort discussies altijd verzanden in "die band vind ik goed en die band vind ik stom", met dan vervolgens veel voorbeelden van de de eigen favorieten. We zijn kennelijk toch allemaal pubers gebleven. Zo kan ik me goed herinneren dat ik op 14-jarige leeftijd lijstjes van mijn favoriete bands in de tafels van het natuurkunde lokaal zat te krassen, wat me een week lang schuren en lakken na schooltijd opleverde, omdat ik op heterdaad werd betrapt. Ik zeg het nog een keer: Bohemian Rhapsody is het ultieme waar-voor-je-geld nummer, daarom staat het altijd op nummer één. Het is een complete symfonie in 6 minuten, daar houden Nederlanders van. Stairway To Heaven, Child in Time, Music en nog zo een paar meer bewegen zich op hetzelfde terrein. Ook allemaal nummers uit midden jaren '70, net voor de punk. Ik zal me verder niet bezondigen aan nu weer zelf mijn eigen favorieten op te noemen (OK, eentje dan: Captain Beefheart), want daar gaat de discussie niet over, wat mij betreft. O ja : http://www.youtube.com/watch?v=PB3RbO7updc