Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Maccabi-hooligans probeerden huizen van Palestina-sympathisanten binnen te dringen

  •  
09-11-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
26972 keer bekeken
  •  
telaviv

Hooligans van Maccabi Tel Aviv hebben deze week geprobeerd om huizen binnen te dringen van Amsterdammers die Palestijnse vlaggen hadden opgehangen. Dat vertellen zij aan Het Parool. De relschoppers hadden het onder meer voorzien op het huis van een 32-jarige bewoonster van het centrum.

Ze ligt al in bed als ze zich ook beseft dat er direct onder haar raam een groep Maccabisupporters in het Hebreeuws aan het scanderen is. “Ik heb een pro-Palestijnse poster voor mijn raam hangen, buren hebben Palestijnse vlaggen,” zegt ze. “Toen ik mijn gordijn opendeed om te kijken werd het geschreeuw nog harder. Ze begonnen tegen mijn deur te trappen. Ik was echt heel erg bang, ik was alleen thuis en door uit het raam te kijken wisten ze dat ik thuis was.”

Ook elders in het centrum werden Amsterdammers die sympathiseren met de Palestijnse zaak, ernstig bedreigd en geïntimideerd.

Zo verzamelen tientallen Maccabi-aanhangers zich woensdagnacht voor Villa Mokum, een kraakpand op het Rokin waar diverse Palestijnse vlaggen hangen. Op video’s is te zien hoe ze stenen naar de ramen gooien, het pand beklimmen en de vlaggen eraf rukken. “Ze trapten tegen onze deuren en probeerden ons huis binnen te komen,” zegt een 23-jarige bewoner van het pand. “Ze staken hun middelvinger op en maakten onthoofdingsgebaren, zeiden ‘we’re going to kill you and we will come back’.”

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (28)

Mc-B
Mc-B
13 okt. 2024 - 11:32
Israel wil alleen de vijandige terroristen uitroeien en heeft het niet op de Palestijnse bevolking gemunt. Maar aangezien Hezbolla zich niet als een leger gedraagt en zich her en der tussen gewone burgers ophoudt, maakt Hezbolla van deze burgers een militair doelwit. Netanyahu heeft Libanon opgeroepen de Hezbolla uit te leveren. Dan stopt Israel de militaire activiteiten direct. Libanon heeft een keus. Dus laten we de keus van de Palestijnen respecteren en niet Israel beschuldigen van genocide. In Gaza zitten ook nog steeds Israelische gijzelaars gevangen. Dus zolang die niet vrij zijn, lijkt me een wapenstilstand niet voor de hand liggen.
Karingin
Karingin
1 okt. 2024 - 17:12
Het escaleert verder; Iran valt Israël aan...het wordt steeds gezelliger daar
Anno2024
Anno2024
1 okt. 2024 - 15:35
Het Israëlische leger is mijns inziens met een bevrijdingsactie bezig. De Libanese bevolking bevrijden van Hezbollah terroristen. Het Libanese leger heeft zich ook vrijwillig teruggetrokken. Israël krijgt daar min of meer vrij baan. Israël wegzetten als agressor slaat de plank volledig mis. Wij zagen de Canadezen in 1945 toch ook niet als agressor.
1 Reactie
Mark Huysman
Mark Huysman1 okt. 2024 - 20:28
[Wij zagen de Canadezen in 1945 toch ook niet als agressor.] Nee, dat waren de Duitsers. Die bezetten ons land en voerden een genocide uit. Hetzelfde als Israël nu doet. Dat land bezet Palestina en is bezig met een genocide.
Ramon147
Ramon147
1 okt. 2024 - 12:51
Het probleem random berichten in de media is dat het vaak wordt overdreven. Het is begrijpelijk want Nederlandse volk is een vreedzaam volk . je woont nu eenmaal in een land waar ze halve stad lam leggen en hele politie korps laten uitrukken en dat allemaal voor een kat die op een bom vast zit . Ik kan me herinneren toen ik 12 j oud was ging elke dag alarm af . Kwamen straaljagers een paar bommen gooien en een paar uur later wij gingen gewoon naar school . Dit klinkt dus voor nederlandse volk vreemd en dat is volkomen begrijpelijk . Daarnaast heb jij ook de media ,natuurlijk . Die blazen de boel continu op. Wederom begrijpelijk want dit is hun werk . Dit is geen oorlog . Er zijn wat spanningen tussen twee landen . Israël gooit een paar bommen Hezbollah schiet een paar less heavy mid-rang raketten terug ( met name Katjoesja raketten , tot zover ) . Zelfs grond offensief van Israël is ook op dit moment in een zeer kleine schaal . Kunnen de spanning oplopen en tot een echte oorlog leiden ? het is mogelijk , maar dat betwijfel ik . Ik denk niet dat het zover komt .
6 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist1 okt. 2024 - 14:20
Het is wel oorlog. Zoek het maar op in het woordenboek.
Bruce Stone
Bruce Stone1 okt. 2024 - 16:34
Inderdaad is het grotendeels een symbolische actie om het oorlogskabinet van Netanyahu overeind te houden. Het was een wens van Ben-Gvir, the ''kingmaker'' van het kabinet - https://www.britannica.com/biography/Itamar-Ben-Gvir Daar waar Ashkenazi min of meer genoegen nemen met de bezetting van Palestijnse gebieden, willen Misrahi o.l.v. Ben-Gvir dat Israël compleet gezuiverd wordt van Palestijnen van the river to the sea. Daarvoor moet een groter regionaal conflict uitgelokt worden wat deze oorlogsmisdadigers zullen misbruiken om Palestijnen te verdrijven uit "zelfverdediging.'' Een echte invasie wint Hezbollah ''hands-down." Het werkelijke doel is een overreactie vanuit Iran. Het aantal onschuldige slachtoffers t.o.v. strijders (1000:1 of zoiets) door zio-nazi's en reacties daarop in het westen toont conform 1938 de volstrekte morele impotentie van het westen aan.
r v b
r v b1 okt. 2024 - 17:10
Israel is bezig met genocide, en uitbreiding van Lebensraum. Dat is in de geschiedenis eerder gebeurd, door een buurland van Nederland.
Ramon147
Ramon1471 okt. 2024 - 19:35
@ Anna R. Chist Dat is juist het probleem . Je kent het van woordenboek , ik heb zelf midden in gezeten . 8 jaar lang ( 4 jaar daarvan zelf gevochten in de loopgraven ) . Ik heb mooie foto's van waar je nachtmerries van krijgt . Deze mensen zijn aan gewend en dat geldt voor mensen in Israël ook . Komen raketten ,gaat alarm af , de schuilkelder in en daarna het leven gaat door . De kans op Oorlog in een grote schaal is klein . Amerikanen raken zeker bij betrokken en ze willen dat risico van steeds meer bondgenoten in Mid-oosten kwijt raken , het liefst niet nemen . Wat Iran betreft , ze zijn bang voor sancties . Meer sancties staat gelijk aan meer binnenlandse protesten en misschien zelfs een revolutie . Daar zitten ze niet op te wachten . Wat je nu ziet gebeuren is meer symbolisch . Maar nogmaals , kan idd hoog oplopen en tot een echte oorlog leiden . het is mogelijk !!
Ramon147
Ramon1471 okt. 2024 - 19:36
@ r v b Ik had het over Libanon. Niet Gaza !!
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 okt. 2024 - 9:22
Ondertussen neemt het aantal kolonisten op de West-Bank voortdurend toe en wordt er voor hen en door hen steeds meer land geconfisceerd. De 2-staten oplossing raakt ook daardoor steeds meer uit zicht.
Cor van Zetten
Cor van Zetten
1 okt. 2024 - 11:59
Deze reactie is verwijderd
1 Reactie
JohnVKR
JohnVKR1 okt. 2024 - 12:36
"Dat is wat anders dan relatief zeer doelgerichte luchtaanvallen." Honderden burgerslachtoffers, gisteren weer en heel gezin vermoord. Leuk dat je de Israëlische leugens voor zoete koek slikt. de werkelijkheid on the ground is een totaal andere.
Plantman
Plantman
1 okt. 2024 - 10:59
Rusland valt Oekraine binnen en word onder druk gezet door de Navo. (Zoals het hoort) Israel valt twee landen binnen, slacht ongewapende burgers en kinderen af. Maar word geholpen door westerse landen waaronder die van ons. Wie zijn hier de terroristen. Wie terroriseert wie. Wij toch met het wegkijken, wapens leveren en ondersteunen. Ik schaam mij diep.
6 Reacties
Middenman
Middenman1 okt. 2024 - 11:53
@PLantman - Dat is geopolitiek. Rusland, Iran, Syrië, Hezbollah en Hamas horen 'bij elkaar'. Overigens wordt Israël achter de schermen ook gesteund door een flink aantal Arabische landen, omdat Iran en Hezbollah ook hun vijanden zijn.
a.doorgeest
a.doorgeest1 okt. 2024 - 12:01
@ Plantman - Goeddeels onjuiste vergelijking die je hier op tafel legt. Israël is op 7 oktober op een schandalige wijze door Hamas aangevallen vanuit Gaza, het zuiden. Een regelrechte oorlogsverklaring, en dan krijg je die handelswijze dubbel en dwars terug. Een vergelijking hier met Rusland/Oekraïne slaat de plank volledig mis. Vanuit het noorden bestookt Hezbollah Israël willens en wetens, ook een grond voor oorlog c.q. legitieme zelfverdediging. Je mag je schamen, maar doe dat dan vooral voor je eigen onjuiste en veel te simplistische zienswijze...
Volrin
Volrin1 okt. 2024 - 15:36
@a.doorgeest Ook u blijft dezelfde al ontkrachtte quatsch nablaten. Dit conflict begon niet op 7 oktober en Israel is geen compleet onschuldige partij.
migrant
migrant1 okt. 2024 - 15:44
Hezbolla, Hamas, Yemen de Palestijnen, worden opgehitst door Iran. Eigenlijk is Iran de grootste ophitser. Iran helpt ook Rusland. Mag Israel dan rekenen op westerse hulp?
a.doorgeest
a.doorgeest1 okt. 2024 - 16:19
@ Volrin - Je woorden hier zijn me te beperkt. In mijn andere bijdrage plaats ik forse kanttekeningen bij het gedrag van Israël op de Westbank van de afgelopen decennia, dat trouwens steeds erger en mensonterender wordt en is geworden. De aanval van Hamas op 7 oktober jl. was een regelrechte oorlogsverklaring aan Israël; dat het daarna bommen en granaten begint te regenen, behoeft geen betoog. Dat Israël daarbij disproportioneel is gaan handelen en het internationale oorlogsrecht bewust en grootschalig schendt of lijkt te schenden, is buitengewoon kwalijk en wordt door mij op geen enkel moment ontkend.
r v b
r v b1 okt. 2024 - 17:12
Het grote verschil tussen Rusland en Israel is dat Rusland de oekrainers wil onderwerpen, Israel wil de Palestijnen uitroeien of verjagen. Dat heet etnische zuivering.
a.doorgeest
a.doorgeest
1 okt. 2024 - 10:47
De eerste regel van dit artikel is wel erg kinderlijk en simplificerend qua inhoud en toonzetting. Israël wordt met name door Hamas en Hezbollah in zijn voortbestaan bedreigd en slaat thans snoeihard terug om de openlijke agressie tegen dit land, die na 7 oktober jl. een wel een erg hoge vlucht heeft genomen, adequaat de kop in te drukken. Kwestie van legitieme zelfverdediging. Dat hierbij onschuldige burgerdoden vallen, valt immens te betreuren. In algemene zin is op het gedrag van Israël qua (dis)proportionaliteit en volstrekt illegale bezetting en handelswijze/oorlogvoering in Gaza en op de Westbank heel veel aan te merken, maar op het moment dat een vreemde mogendheid - Iran dus - daadwerkelijk en al jaren werk maakt om je land en bevolking integraal van de kaart te vegen, wat het geval is, zul je zelfverdedigend moeten optreden. Het conflict rond Israël en de bezette gebieden is immens tragisch en complex. Gesimplificeerde berichtgeving hierover doet onvoldoende recht aan de onderliggende werkelijkheid, en helpt de zaak voor mijn gevoel dan ook niet verder....
17 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens1 okt. 2024 - 12:40
@ a.doorgeest Jij schrijft: Israël wordt met name door Hamas en Hezbollah in zijn voortbestaan bedreigd Jij ga at hier op een kinderlijke en simpele manier de mist in. Zowel Hamas als Hezbollah en zelfs Iran kunnen Israël niet in het voortbestaan bedreigen. Als je het aantal doden aan de ene en aan de andere zijde vergelijkt kan je alleen maar tot de conclusie komen dat je iets totaal onzinnigs beweert dat notabene het fundament is onder je hele betoog. Met dit soort missers kan jij geen klachten hebben over de kwaliteit van de berichtgeving.
Mark Huysman
Mark Huysman1 okt. 2024 - 12:57
[…maar op het moment dat een vreemde mogendheid - Iran dus - daadwerkelijk en al jaren werk maakt om je land en bevolking integraal van de kaart te vegen] Daar maakt Iran juist helemaal geen werk van. Het enige land dat daadwerkelijk anderen van de kaart veegt is de vestigingskolonie Israël. [Het conflict rond Israël en de bezette gebieden is immens tragisch en complex.] Het is juist zeer simpel. Israël is gevestigd door de Palestijnen van hun land te verdrijven. Vervolgens heeft het land de overgebleven stukjes land van de inheemse bevolking illegaal bezet en gekoloniseerd. Over het hele gebied heeft Israël een apartheidssysteem gevestigd. Op dit moment is het bezig om het genocidale karwei af te maken. Van Gaza is niks meer over, 42.000 doden waarvan 17.000 kinderen, op de Westoever worden dorpen ontruimd, oogsten vernietigd en mensen neergeschoten dan wel zonder proces in martelgevangenissen opgesloten. En in Libanon worden honderden mensen tegelijk omgebracht. Zoals gezegd, het enige land dat anderen van de kaart veegt is Israël.
Anna R. Chist
Anna R. Chist1 okt. 2024 - 13:18
Ach hou toch eens op die massamoordenaars te verdedigen.
fluf
fluf1 okt. 2024 - 13:57
"Dat hierbij onschuldige burgerdoden vallen, valt immens te betreuren. In algemene zin is op het gedrag van Israël qua (dis)proportionaliteit en volstrekt illegale bezetting en handelswijze/oorlogvoering in Gaza en op de Westbank heel veel aan te merken," Decennia van bezetting en onderdrukking: slecht. Illegale landroof: slecht. Moordpartijen: slecht. Verzet daar tegen: Heel slecht. Het verzet breken: gerechtvaardigd. Jullie insteek is simplistisch. Mijn insteek waterdicht.
Ewout Pool
Ewout Pool1 okt. 2024 - 14:34
Beste heer Doorgeest, het artikel is inderdaad wat eenzijdig. Israël is inderdaad niet een vreedzaam buurland binnengevallen zonder reden. Maar het ontstaan van Hezbollah is weer de Israëlische inval en bezetting geweest in de jaren ‘80. Wat weer het gevolg was van… wat weer het gevolg was van…. En zo terug tot ongeveer de mislukte Joodse opstand in de Romeinse tijd. Uw reactie vind ik daarom ook eenzijdig. Hezbollah is een terroristische club, maar Israël pleegt oorlogsmisdaden. Beide zijn dus niet bepaald zonder enige blaam.
a.doorgeest
a.doorgeest1 okt. 2024 - 15:02
@ Daan Ouwens - Lijkt erop dat je het nodige gemist hebt, wat dit onderwerp betreft. Iran heeft zowel Hezbollah als Hamas bewapend, terreurbewegingen die uit zijn op de vernietiging van de staat Israël. Tot op heden niet gelukt, maar de intenties zijn overduidelijk. Kortom: je zwamt, maar niet op een al te hoog niveau, volgens mij.
Volrin
Volrin1 okt. 2024 - 15:38
@a.doorgeest U bent degene die zwetst geem van die drie actoren zijn een daadwerkelijke bedreiging voor het voortbestaan van Israel.
Willem D2
Willem D21 okt. 2024 - 16:06
Anna, ik neem aan dat je Hezbollah in Syrië bedoeld?
Willem D2
Willem D21 okt. 2024 - 16:07
bedoelT
a.doorgeest
a.doorgeest1 okt. 2024 - 16:21
@ Volrin - Alle drie de actoren waarop je doelt hebben - voor zover mij bekend - vernietiging van de staat Israël heel hoog in hun vaandel staan. Ook als historicus kun je daar je ogen niet voor sluiten, denk ik.
a.doorgeest
a.doorgeest1 okt. 2024 - 16:23
@ Anna R. Chist - Ik verdedig geen massamoordenaars, maar als je als land wordt aangevallen, mag je jezelf verdedigen - zo simpel is dat. En dan wel onder eerbiediging van het internationale oorlogsrecht, en dat wordt door Israël helaas en grootschalig op menig moment met voeten getreden, zo lijkt het...
Mark Huysman
Mark Huysman1 okt. 2024 - 17:57
@a.doorgeest Je verdedigt het onverdedigbare. Etnische zuiveringen, kolonialisme, bezetting, apartheid, genocide.
DaanOuwens
DaanOuwens1 okt. 2024 - 21:12
@ a.doorgeest Jij schrijft: terreurbewegingen die uit zijn op de vernietiging van de staat Israël. Tot op heden niet gelukt, maar de intenties zijn overduidelijk. Het is niet relevant wat intenties zijn, het is relevant wat kan gebeuren. En de vernietiging van de staat Israël is geen optie. Beweren dat dit wel het geval is getuigt van kortzichtigheid net zoals de toon van je reactie. En je verdedigt inderdaad massamoordenaars. Je kan wel ongenuanceerde standpunten droppen maar als wordt tegen gesproken zou je een poging kunnen die kritiek te weerleggen. Jij bakt daar helemaal niets van.
a.doorgeest
a.doorgeest2 okt. 2024 - 9:12
@ Daan Ouwens - Typisch een zuur-linkse reactie van jouw kant. Echt onconventioneel nadenken over veel zaken kun je kennelijk niet, dikwijls volkomen opgesloten in het vermeende eigen gelijk. Meningen die niet volgens de dogma's van de kapelaan zijn, dienen slechts op wankele gronden verketterd te worden. 't Was voorspelbaar, maar blijft onjuist je zienswijze. Iran is uit op de totale vernietiging van Israël en heeft daartoe lange armen in Gaza en Libanon opgezet. Volkomen legitiem daar tegen op te treden. Alleen Israëlhaters en (latente) antisemieten zien dat anders...
LaBou
LaBou 2 okt. 2024 - 10:46
"Alleen Israëlhaters en (latente) antisemieten zien dat anders..." En aangezien jij dat heel anders ziet ben jij een Israël-knuffie. Maar dat blijkt eigenlijk ook uit je reacties, al probeer je nog zo hard dat weg te schreeuwen.
a.doorgeest
a.doorgeest2 okt. 2024 - 11:02
@ LaBou - Dat zie je verkeerd. In principe pro-Joods, maar zeer kritisch op het huidige Israël, da's mijn positie.
Mark Huysman
Mark Huysman2 okt. 2024 - 13:43
[In principe pro-Joods] Wat is dat voor rare uitspraak? Is het niet normaal om mensen te beoordelen op wat ze zeggen en doen ipv hun religieus/etnische achtergrond?
geronimo3
geronimo3
1 okt. 2024 - 10:28
Ik ben echt nieuwsgierig wat nou de bedoeling is van de regering van Bibi? Dit land die werkelijk alle internationale wetten,regels mag overtreden, zij zitten klem nu als koloniale bezetter van illegale nederzettingen, ik hoor dat er vele met dubbele paspoorten het land uitvluchten want hun nederzettingen die illegaal zijn daar kunnen die met 2 paspoorten niet meer terugkeren door hun eigen beleid met steun van de Navo, ik ben nieuwsgierig wat de lange termijn gaat zijn van dit apartheidsregime, ik zie het somber in, ik schrijf al jaren voor Amnesty Vlaanderen om iets te doen voor anderen maar als het om deze natie gaat zijn er blijkbaar geen regels,wetten waar zij zich aan hoeven te houden, bijzonder toch!
WillemdeGroot
WillemdeGroot
1 okt. 2024 - 10:21
Laten we ons schamen voor de 'mensheid'!
Ranonkel2
Ranonkel2
1 okt. 2024 - 10:18
Aangezien hezbollah na netjes vragen niet stopt met de rakketen en de regering in Libanon hezbollah niet stopt zit er niks anders op. Het word de hoogste tijd dat de Israëlische burgers bij de grens weer terug kunnen na hun woningen. Dit gaat niet lukken zolang hezbollah actief is.
6 Reacties
Redskibeat
Redskibeat1 okt. 2024 - 12:06
Israël heeft in 1948 ook niet netjes gevraagd of de 700.000 Palestijnen van hun gebied wilden verdwijnen. Ook niet of de duizenden slachtoffers het er mee eens waren dat ze door de Zionisten werden gedood.
Ranonkel2
Ranonkel21 okt. 2024 - 13:26
Redskibeat, 1948, 74 jaar geleden. Hoe lang houden mensen daar nog aan vast? Israel bestaat nu een keer en doet wat het nodig is om de blijven bestaan. Rond die tijd zijn er meerdere nieuwe landen onstaan. Soms doordat bijvoorbeeld het ottomaanse rijk instorte en soms doordat een regio zich met geweld afscheide. Overal hebben mensen zich bij de nieuwe situatie neergelegd en nergens zie je dus dit soort geweld. Vrede in Israël begint bij het accepteren dat Israël bestaat. Als het dan weer een generatie rustig is en er weer een klein beetje vertrouwen is kan gekeken worden maar de verdeling van land bijvoorbeeld.
Volrin
Volrin1 okt. 2024 - 15:39
Aangezien Israel na decennia lang netjes vragen niet stopt met het koloniseren van de Westoever, is Hamas dus gerechtvaardigd Israel aan te vallen. Volgens uw 'logica'.
LaBou
LaBou 1 okt. 2024 - 16:08
"1948, 74 jaar geleden. Hoe lang houden mensen daar nog aan vast? Israel bestaat nu een keer en doet wat het nodig is om de blijven bestaan." Onzin. Dat zouden die zionistische terroristen in Tel Aviv wel willen. Als ze echt willen blijven bestaan zullen ze zich, net als bijv. de Russen aan regels moeten houden. En als Israël dat niet hoeft hoeft Rusland dat ook niet. Dát is de konsekwentie van dit soort gelul.
Karingin
Karingin1 okt. 2024 - 16:34
Flikker toch op, de Palestijnen wordt niet eens een eigen stukje land gegund, ze worden keihard uit hun huis geschopt en krijgen een kogel als ze protesteren
DEMSiRi
DEMSiRi1 okt. 2024 - 21:18
@Ranonkel2 Dus volgens jou hadden we hier in Nederland gewoon Spaans moeten praten... 80 Jaren oorlog voeren was het niet waard!
DEMSiRi
DEMSiRi
1 okt. 2024 - 10:12
Volgende fase in het genocidale Zionistisch plan... Lebensraum ausbreitung gewünscht? https://www.middleeasteye.net/news/israeli-settler-group-advertises-new-properties-southern-lebanon
Joop  den Uil
Joop den Uil
1 okt. 2024 - 10:06
De grondoorlog beperkt zich grotendeels tot de grensstreek tussen Libanon en Israel, met als reden om de 70.000 ontheemde Israeliers die er verjaagd zijn weer terug te laten keren en voortbestaan op te herbouwen. De toezegging van Netanyahu is dat deze grondstrijd slechts kort zal duren.
2 Reacties
Redskibeat
Redskibeat1 okt. 2024 - 12:02
Netanyahu is niet te vertrouwen. Het is zijn belang de oorlogen zo lang mogelijk te laten duren, tot na de Amerikaanse verkiezingen.
r v b
r v b1 okt. 2024 - 13:20
Er zijn wat kolonisten uit bezet gebied gevlucht, niks mis mee.
FYM
FYM
1 okt. 2024 - 10:01
En dat allemaal niet om hun veiligheid te waarborgen maar opdat Israël ongestoord verder kan gaan met het stelen van andermans land en de oorspronkelijke bewoners goed- of kwaadschiks te verdrijven. Dat met een westers stempel van goedkeuring. Klinkt dat even bekend! Wat een onmensen die dit willens en wetens mogelijk maken. Maar uiteindelijk zal wie zaait ooit oogsten.
Anna R. Chist
Anna R. Chist
1 okt. 2024 - 9:47
Nog even wat achtergronden https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2024/09/30/libanon-wat-je-moet-weten-over-de-moord-op-nasrallah/
Mark Huysman
Mark Huysman
1 okt. 2024 - 9:36
Als aanvulling op mijn post hieronder, zie ook dit artikel: https://www.politico.com/news/2024/09/30/us-israel-military-hezbollah-00181797 (Hochstein is topadviseur van Biden en McGurk is Biden’s coördinator voor het Midden-Oosten) “In mid-September calls and meetings, Israeli officials outlined broadly that their military was preparing to make the shift. They didn’t offer details. Hochstein and McGurk relayed to their Israeli counterparts that — while they still urged a cautious approach — the timing was likely opportune for such a move, especially after Hezbollah had been significantly degraded in the months prior. Behind the scenes, Hochstein, McGurk and other top U.S. national security officials are selling Israel’s Lebanon operations as a history-defining moment — one that will reshape the Middle East for the better for years to come.”
EA-traveler
EA-traveler
1 okt. 2024 - 9:33
Ik heb deze reportage van de NOS ook gezien. Het ging niet om vluchtelingen van buiten Libanon. Deze Christelijke Libanezen zijn bang dat er Hezbollah aanhangers naar hun gebied komen zodat zij zelf ook doelwit worden. Doelwit in een oorlog die niet hun oorlog is.
Mark Huysman
Mark Huysman
1 okt. 2024 - 9:25
[De Amerikaanse president Biden had Netanyahu gevraagd af te zien van de grondaanval maar heeft nu de traditionele verklaring afgegeven dat de verwoestende Israëlische aanval gezien moet worden als een acceptabele verdediging.] Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: de Biden-administratie maakt de genocide in Gaza en de moordpartijen in Libanon mogelijk. Dit is een Amerikaans/Israëlische klassiek westerse koloniale genocide. Biden-Harris laten schurkenstaat Israël meer zijn gang gaan dan welke administratie dan ook. Zelfs Reagan en Bush jr. wilden Israël nog wel eens tot de orde roepen. Biden-Harris staan onvoorwaardelijk achter de Israëlische misdaden.
Coolplayer
Coolplayer
1 okt. 2024 - 9:19
Netanyahu hoopt hierbij Iran uit de tent te lokken en zo ook Amerika te betrekken bij deze oorlog en uiteindelijk het hele westen, voortzetting van deze oorlog is voor Netanyahu een kwestie van politieke overleving.
frankie48
frankie48
1 okt. 2024 - 8:52
Zou hij het ook acceptabel kunnen vinden als er uit naam van de vele onschuldige slachtoffers, er nu weer mensen gaan opstaan die wraak willen gaan nemen voor het leed wat hun ten onrechte is aangedaan door het Joodse volk.
Radio-Head
Radio-Head
1 okt. 2024 - 8:46
Uit het Guardian artikel aangaande de omgekomen Syrische TV presentator. "Alon Pinkas, a former Israeli diplomat and critic of Benjamin Netanyahu, warned that any ground incursion could lead to the kind of deadly mission creep that had characterised the previous operations of 1982 – which helped spark the creation of Hezbollah and led to a 15-year Israeli occupation of southern Lebanon – and 2006." Previous onbestrafte operations 1982 zoals, TRT World - World in Focus: Sabra and Shatila: A Forgotten War Crime (4 min.06) https://www.youtube.com/watch?v=TglK0XjiCDs "Hey you, standing in the road always doing what you're told, Can you help me?" Pink Floyd ~Hey You~ The Wall (AI enhanced Music Video) https://www.youtube.com/watch?v=zP1xXAMgGz8 "Hey you, don't tell me there's no hope at all Together we stand, divided we fall."
Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon
1 okt. 2024 - 8:43
Kwaadaardig frame. Het primaire doel is Hezbollah uit te schakelen. Met een een grondoffensief kan dit juist met grotere precisie. Het is Hezbollah dat zich net als Hamas in Gaza dat zich willens en wetens verschantst tussen de burgerbevolking...
2 Reacties
Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon1 okt. 2024 - 8:44
Verschanst
Volrin
Volrin1 okt. 2024 - 15:45
Waarom hebben ze dan eerst vele burgers omgebracht met bombardementen?
Druzhni
Druzhni
1 okt. 2024 - 8:35
Tja ik snap die Libaneze christenen wel. Al die armoede en vernietiging omdat een paar Sjiieten een heilige oorlog moeten voeren tegen je zuidelijke buren. Ik snap die Soennitische Libanezen ook wel. Hezbollah slacht voor Assad je broeders af in Syrië. Hoe ironische dat het de Israëliërs zijn die het instrument van wraak zijn. En ik snap de gematigde Libanezen ook wel. Die willen niks hebben met die enge theocratische fundamentalisten. De enige die rouwig lijken te zijn dat Hezbollah nu wordt vernietigd zijn moslimbroeders ayatollahs en closet hezbollah Idealisten, of mooi samenvattend, Antisemieten.
9 Reacties
weereenmening
weereenmening1 okt. 2024 - 8:42
Hezbollah toont trots de Hitlergroet tijdens hun parades. Je moet wel uitzonderlijk naïef of blind zijn om zo'n groep te steunen.
Vuurrood
Vuurrood1 okt. 2024 - 8:48
Druzhni: En ik snap de gematigde Israëli ook wel. Die willen niks hebben met die enge theocratische fundamentalisten in hun regering.
Mark Huysman
Mark Huysman1 okt. 2024 - 9:05
[Al die armoede en vernietiging omdat een paar Sjiieten een heilige oorlog moeten voeren tegen je zuidelijke buren.] Als je de verdedigingsoorlog van Hezbollah tegen schurkenstaat Israël een ‘heilige oorlog’ noemt ben je aardig van het padje. Er is niks religieus aan de strijd die Hezbollah voert. Ze verdedigen hun land en ze zijn solidair met de Palestijnen die in overgrote meerderheid soennitisch zijn.
Anna R. Chist
Anna R. Chist1 okt. 2024 - 9:14
Ow die christenen in Libanon. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbaden_in_Sabra_en_Shatila
Pindaklaas
Pindaklaas1 okt. 2024 - 9:25
Je vergeet even wat Israel de laatste 80 jaar gedaan heeft. Hezbollah en Hamas zijn ontstaan als verzetsbewegingen. Alleen hier noemen we het terroristen. Iedereen zou rouwig moeten zijn om wat daar gebeurt.
Kees Flipsen
Kees Flipsen1 okt. 2024 - 10:00
Hamas, Ezbollah en IS en andere terreur/bevrijdingsbewegingen hadden niet bestaan zonder foute beslissingen of bemoeienis van de westerse landen en Israël. Het bestaan van de staat Israël is de grootste bron van alle kwaad in het midden oosten.
Volrin
Volrin1 okt. 2024 - 10:33
Noem eens keer namen, in plaats van die laffe anonieme en loze beschuldigingen.
Mark Huysman
Mark Huysman1 okt. 2024 - 13:12
[Hezbollah toont trots de Hitlergroet tijdens hun parades.] Doe normaal, dat is niet de Hitlergroet. Dat is een traditionele groet die sjiieten doen tijdens de verjaardag van imam Mahdi. Nazisme is een westerse uitvinding die in het christelijke Europa massa-aanhang verwierf en het is tamelijk ziek (en ook wel wanhopig) dat (christelijke?) westerlingen zoals jij nu proberen mensen uit het Midden-Oosten aan het nazisme te linken.
Kees Flipsen
Kees Flipsen1 okt. 2024 - 14:35
De CIDI reageer groep is hier weer bezig geweest. Veel duimpjes zegt gelukkig niets over de waarheid.
Frans Akkermans3
Frans Akkermans3
1 okt. 2024 - 8:25
Het doel van het IDF is volgens dit bericht 'mensen te doden en vernielingen aan te richten'. Een duidelijk geval van het door elkaar halen van oorzaak en gevolg. De strategie van Israel is er op gericht om zich te ontdoen van haar omsingeling door de bekende bondgenoten van Iran. Ik denk dat Syrië ook nog aan de beurt komt. Of het om een haalbaar doel gaat kan ik niet beoordelen. Dat dat alles gepaard gaat met veel dood en verderf, met verwoesting van mensenlevens, is duidelijk. Er bestaat niet zoiets als een oorlog die niet gruwelijk is. Of dat alles haalbaar is en zinvol kan ik niet beoordelen. Of het met minder geweld gepaard kan gaan evenmin. Dat het optreden van Israel legitiem is wel duidelijk volgens artikel 51 van de VN.
6 Reacties
Ella WW
Ella WW1 okt. 2024 - 8:43
@Frans Akkermans3 "Het doel van het IDF is volgens dit bericht 'mensen te doden en vernielingen aan te richten'." Inderdaad merkwaardige journalistiek.
Redskibeat
Redskibeat1 okt. 2024 - 8:44
Om de oorzaak nog even terug te halen: Het vestigen van Israël in 1948 met Al-Nakba (het vermoorden en verdrijven van Palestijnen van hun grondgebied) alsmede de decennialange bezetting, onderdrukking, vermoorden van en het schenden van de rechten van de Palestijnen. 7 oktober was geen oorzaak, niet meer dan een punt in de geschiedenis wat weer gaat plaatsvinden vanwege de houding van Israël. Alles in 1948 geëquipeerd door het koloniale UK en de USA...
Vuurrood
Vuurrood1 okt. 2024 - 8:49
Akkermans: Het is geen oorlog wat Israël onderneemt. Het is gewoon genocide!
Coolplayer
Coolplayer1 okt. 2024 - 9:29
En wat is de strategie van Israëlische kolonisten op Westelijke Jordaanoever, ook zich te ontdoen van haar omsingeling door de bekende bondgenoten van Iran , als we het over door elkaar halen van oorzaak en gevolg.
Anna R. Chist
Anna R. Chist1 okt. 2024 - 9:34
Legitiem? Leg dat dan eens uit!
Volrin
Volrin1 okt. 2024 - 10:34
Er is meer in het internationaal oorlogrecht dan VN artikel 51. En dat Israel iets beweerd betekend niet dat het waar is.
r v b
r v b
1 okt. 2024 - 8:24
de moordlust van de Israeli's is grenzeloos.
3 Reacties
Joop1961
Joop19611 okt. 2024 - 8:29
Net zoals hun tegenstanders!
Volrin
Volrin1 okt. 2024 - 15:47
@Joop Two wrongs dont make a right.
LaBou
LaBou 1 okt. 2024 - 16:13
Inderdaad jopie. En zoals Israël nu te keer gaat zal dat aantal tegenstanders alleen nog maar toenemen.
Kees Flipsen
Kees Flipsen
1 okt. 2024 - 8:12
Er zijn mensen die blij zijn dat er een Joodse staat is, vooral nu weer dit in verband met de verkiezingswinst van de FPO in Oostenrijk maar ze vergeten minstens een ding. Nergens is het voor Joden onveiliger dan in Israël zelf. Zionisten hopen dat wel goed komt. Heel naïef om dat te denken. Als Israël door gaat met de harteloze, immorele politiek tegen de Palestijnen, dood den verderf blijft zaaien in Gaza en omringende landen en niet open staat voor een rechtvaardige vredesregeling met het Palestijnse volk komt dat nooit goed.
3 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens1 okt. 2024 - 8:42
@ Kees Flipsen Je analyse klopt maar het komt dan ook nooit meer goed. Er zullen altijd Israelische doden vallen, Israël zal altijd mensen doden, degenen die daar kritiek opleveren zijn antisemieten. Voor heel veel Nederlanders heeft het leven van een burger die door Israël wordt gedood geen echte waard. Israelische burgers zijn sowieso van mening dat hun leger iedereen mag doden. Kortom het doden houdt niet op.
Gerygrr
Gerygrr1 okt. 2024 - 10:32
Waarom zijn na de oorlog zoveel joodse mensen naar Israël gemigreerd? Waarom zouden ze liever in dat onveilige nieuwe staatje wonen dan in hun laatste woonplaats? Kijken wij met andere ogen naar de wereld dan de mensen toen? In ieder geval is Netanyahu een oorlogsmisdadiger. Veel Israëli weten dat ook en zouden hem niet herkiezen.
Kees Flipsen
Kees Flipsen1 okt. 2024 - 12:35
@Daan. Ik zie het ook somber in wat de toekomst van het gebied en de het Palestijnse volk betreft. Toch moeten we niet opgeven. Gelukkig zien steeds meer mensen dat Israël altijd al verkeerd zat en handelde. Dat het Zionisme het probleem is. (Meer grondgebied met zo weinig mogelijk Palestijnen)
NoSapiens
NoSapiens
1 okt. 2024 - 8:04
Slaap zacht mr president. Terwijl duizenden gedood gewond en ontheemd raken zal u en uwen niets overkomen. En de wereld staat te kijken en doet niets. Nosapiens = geen wijsheid
2 Reacties
Sparta2
Sparta21 okt. 2024 - 9:00
Bedoel je met je napraten van hippie liedjes dat er duizenden Israëliërs gedood gewond en ontheemd zijn? En er hier mensen dat op 7 oktober nog even gaan vieren?
Willem D2
Willem D21 okt. 2024 - 19:45
@Volrin geen antwoord op de vraag.
weereenmening
weereenmening
1 okt. 2024 - 8:04
Dood en verderf onder Hezbollah inderdaad. En zoals we zien is de bevolking daar niet rauwig om.
12 Reacties
weereenmening
weereenmening1 okt. 2024 - 8:04
@wem rouwig
DaanOuwens
DaanOuwens1 okt. 2024 - 8:38
@ weereenmening Jij schrijft: En zoals we zien is de bevolking daar niet rauwig om. En jij bent ook niet rouwig om een paar onschuldige dode burgers.
weereenmening
weereenmening1 okt. 2024 - 8:52
@DaanOuwens "En jij bent ook niet rouwig om een paar onschuldige dode burgers." Dat klopt. Mijn medeleven reikt niet verder dan de mensen die ik ken. Eerlijk gezegd denk ik dat medeleven met vreemden een illusie is. Wat voor mij echt telt, is het voortbestaan van de mensheid. Daarom moet fascisme zonder aarzeling worden bestreden.
DEMSiRi
DEMSiRi1 okt. 2024 - 10:14
200.000 Libanezen ontheemd en op de vlucht... denk dat ze dat de Israëli's niet in dank zullen afnemen, maar wie ben ik!
Willem D2
Willem D21 okt. 2024 - 10:21
Daan Wie is er volgens jou schuldig aan de dood van de burgers? De terrorist die burgers als schild gebruikt of diegene die het schild negeert en door het schild heen de terrorist doodt?
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 okt. 2024 - 10:39
Het is een doodlopende weg. Israëlische troepen vallen Libanon van tijd tot tijd binnen. Nasrallah wist Israël pas na achttien jaar bezetting er toe te brengen zijn troepen terug te trekken in 2000. Deze inval zal ook de laatste wel niet zijn en ook nu zal Israël zich tzt terug moeten trekken.
Bruce Stone
Bruce Stone1 okt. 2024 - 11:58
Klopt. De Libanezen hebben goede herinneringen aan de invallen van Israël. Inmiddels vieren zo'n 100.000 Libanezen vakantie in Syrië en worden deels vervangen door 40.000 Arabische soldaten: https://www.newarab.com/news/40000-arab-fighters-arrive-syria-back-hezbollah-report Kortom, uw agitprop is van een misdadig laag allooi.
Oud links
Oud links1 okt. 2024 - 13:02
Onder de circa 1 miljoen voor Assad gevluchte Syriërs ook vooral veel gejuich om Israël dat Hezbollah een kopje kleiner maakt. Die Syriërs zijn blijkbaar nog niet vergeten hoe zij als beesten zijn behandeld en door Hezbollah. Eigenlijk is er niemand in het Midden-Oosten behalve de Hamas leiding en de Iraanse dictators rauwig om Hezbollah, het zwaar onderdrukte Iraanse volk in geval niet.
Volrin
Volrin1 okt. 2024 - 15:50
"Eerlijk gezegd denk ik dat medeleven met vreemden een illusie is. " Zoals zovele van uw gedachten, is dat onjuist.
Volrin
Volrin1 okt. 2024 - 15:50
"Eerlijk gezegd denk ik dat medeleven met vreemden een illusie is. " Zoals zovele van uw gedachten, is dat onjuist.
Volrin
Volrin1 okt. 2024 - 15:53
@WillemD2 1. Het hoeft geen of/of te zijn. 2. Israel is verantwoordelijk voor de bevelen die ze geven, wapens die ze gebruiken en doelwitten doe ze kiezen.
weereenmening
weereenmening1 okt. 2024 - 18:00
@Volrin U denkt dat ik dat niet denk?
r d h
r d h
1 okt. 2024 - 7:52
Gaan we nu ook wapens sturen naar Libanon? Net als Oekraïne worden ze door een vreemde mogendheid binnen gevallen
11 Reacties
weereenmening
weereenmening1 okt. 2024 - 8:40
Vreemde mogendheid? Volgens mij is Hezbollah inmiddels goed bekend met het Israëlische leger.
Joop1961
Joop19611 okt. 2024 - 8:46
Nee , vanuit Libanon bestookt Hezbollah Israël ..Ooh dat wist je nog niet ?!
water_plant
water_plant1 okt. 2024 - 8:48
Heeft de regering van Libanon gevraagd om wapens om tegen het IDF te vechten? Vecht het leger van Libanon momenteel tegen het IDF? Al die landen willen gewoon die terroristen weghebben, maar hebben de middelen en kunde niet. Israel wel.
LastShadowPuppet
LastShadowPuppet1 okt. 2024 - 8:49
Alleen vanuit Oekraïne werd niet jarenlang raketten afgevuurd op Rusland voor zo ver ik weet.
Druzhni
Druzhni1 okt. 2024 - 8:53
Nee, want Libanon zal de oorlog niet vechten. Iraanse proxies wel maar die gaan wij niet steunen zolang Denk niet aan de macht is.
Vuurrood
Vuurrood1 okt. 2024 - 8:53
Deze reactie is verwijderd
E w T
E w T1 okt. 2024 - 9:09
r d h . Lijkt voorlopig nog niet nodig. Israël heeft het de leiding van Irans onderknuppels die Libanon al decennia lang terroriseren al een heel eind kalt gestellt. Misschien krijgen de Libanezen nu ook een kans om een werkbare maatschappij zonder de reliparasieten in te richten.
Willem D2
Willem D21 okt. 2024 - 10:22
Rare vergelijking Oekraïne viel voor 2022 Rusland niet aan.
LaBou
LaBou 1 okt. 2024 - 10:51
Geenmening moet diezelfde redenatie eens loslaten op het Russisch-Oekrainse conflict. Maar dan ligt het ineens héél anders volgens deze oorlogshitser.
weereenmening
weereenmening1 okt. 2024 - 13:39
@Willem D2 Maar als je net doet alsof dat wel zo is, dan klopt het. Zo kun je ook beweren dat Israël fascistisch is en Hamas een verzetsbeweging, of doen alsof Hezbollah Assad niet steunt. Door simpelweg feiten die je politiek niet bevallen te ontkennen, kun je vrij gemakkelijk een beeld schetsen van een fascistisch Israël met een geheim complot om de wereld te vernietigen.
Volrin
Volrin1 okt. 2024 - 15:55
@weereenmening Doet u nu alsof, of weet u echt niet wat 'vreemde mogendheid' betekend?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor