Maak korte metten met alcoholverkoop aan jongeren
• 25-03-2011
• leestijd 2 minuten
Jongeren kunnen te makkelijk aan alcohol komen. Niet alleen ouders en supermarkten, maar ook kroegen moeten hun verantwoordelijkheid nemen
Alcohol kopen is voor minderjarigen net zo eenvoudig als het kopen van frisdrank, zo concludeert Universiteit Twente in een onderzoek. Het wordt tijd dat we daar korte metten mee gaan maken. Wie drie keer wordt betrapt op het verkopen van alcohol aan minderjarigen, moet wat de PvdA betreft de deuren van de alcoholafdeling sluiten. Dit ‘three strikes you’re out’-principe hebben we al eerder voorgesteld, maar is helaas zo afgezwakt door het kabinet dat supermarkten gewoon hun gang kunnen blijven gaan.
Uit het onderzoek blijkt dat kinderen onder de 16 jaar heel makkelijk alcohol kunnen kopen in de supermarkt. Natuurlijk ligt de eerste verantwoordelijkheid bij kinderen zelf en vooral hun ouders. Maar dat ontslaat bijvoorbeeld supermarkten er niet van dat ook zij een verantwoordelijkheid hebben om het drankgebruik bij jongeren te ontmoedigen.
Jarenlang beloven supermarkten beterschap, maar met die vrijblijvendheid schieten we niets op. Het is tijd voor harde maatregelen. We zijn -terecht- streng op coffeeshops om verkoop van wiet aan jongeren onder de achttien tegen te gaan. Tegen kroegen en vooral supermarkten treden we daarentegen veel minder streng op, terwijl dit wel van het grootste belang is om te voorkomen dat onze jongeren zich kunnen klemzuipen.
De maatregel ‘three strikes, you’re out’ hebben we drie jaar geleden voorgesteld en is ook in de conceptwet van de minister gekomen. Het voorstel houdt in dat, wanneer een supermarkt drie keer wordt betrapt wanneer zij alcohol verkoopt aan jongeren onder de zestien, de alcoholafdeling voor bepaalde tijd dicht moet.
Ons voorstel was heel strikt, maar dit kabinet heeft de maatregel afgezwakt. Nu kunnen gemeenten de maatregel inzetten, maar dat is net verplicht. Kortom, dit kabinet geeft supermarkten weer meer ruimte, terwijl ze jarenlang aantoonbaar falen en hun verantwoordelijkheid niet nemen. Daarom stellen wij voor: wederom strikt ‘three strikes, you’re out’ overal en altijd. Niet vrijblijvend, maar verplicht. Daarbij moet ook de handhaving goed geregeld zijn. Want alleen de combinatie van een strenge regel met een hoge pakkans zorgt ervoor dat supermarkten aan de slag gaan en hun verantwoordelijkheid zullen gaan nemen.
Tenslotte moeten niet alleen ouders en supermarkten, maar ook kroegen hun verantwoordelijkheid nemen. Ook daar kunnen jongeren nog vaak gemakkelijk aan drank komen. Ik zal in het debat over de drank- en horecawet dat binnenkort in de Tweede Kamer zal plaatsvinden dan ook voorstellen het ‘three strikes you’re out-principe ‘ook voor kroegen te laten gelden.