© cc-foto: code83
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Ik ontdekte vanochtend het volgende bericht in The Guardian, en vind het interessant genoeg om het hier, waar het toch ook om kerosine en vervuiling gaat, een plaatsje te geven; lees het, je kunt ervan leren: https://www.theguardian.com/technology/2022/jan/05/fossil-fuel-firms-among-biggest-spenders-on-google-ads-that-look-like-search-results Tja, die even grote als onbetrouwbare 'companies', die hebben een Januskop. Het ene (mis)doen, en het andere vertellen aan een goedgelovige wereld, dat is hélemaal hun ding.
Wat nog niet aan bod kwam, en wat je desgewenst ook kunt projecteren naar de situatie in Nederland (Schiphol) - hoeveel totaal overbodige, onnodige, en te voorkomen geluidsoverlast wordt hierdoor veroorzaakt? Tel op: verspilling van tijd, geld, energie, en dure brandstof; uitstoot (emissie) van toxische substanties; geluidshinder, nou ja, er zal vast nog meer te bedenken zijn dat niet had gehoeven. Het lijkt warempel wel een geslaagde satire op het tijdsgewricht waarin wij leven. Problemen oplossen door nieuwe problemen te creëren. Ik moet bekennen dat ik op een stout momentje tóch nog een frivool verdienmodel voor die geplaagde Lufthansa kon bedenken. Lege vliegtuigen in de lucht zijn perfecte anonieme en geheime locaties om tóch winstgevende activiteiten te ontplooien; houd dan wél de burgerbevolking via de Bild-Zeitung voor 'dat dit 'leegvliegen' nu eenmaal moet om die Duitse trots, die nationale vliegfirma, goed aan de gang te kunnen houden', 'damit sie zukunftssicher bleiben kann', zo iets, en verkondig nimmer wat je écht gaat doen. Ondertussen vorm je de betrokken 'kisten' om tot vliegende luxe-bordelen. Uiteraard zal er een zeker opgeld bij een ticket berekend worden (wegens pluche, bling-bling, aangepaste verlichting, extra douche- en wasgelegenheid, condoomautomaten, en erotische hulpstukken voor wie daarvan houdt), maar daar staat toch zóveel vlieggenot tegenover... Er zullen vast en zeker wel voldoende door Corona werkloos geworden mooie escortdames zijn, die de rol van stewardess op zich willen nemen. Vooraf moet wel een formulier dat een zwijgplicht oplegt ondertekend worden; maar dat is geen probleem. Kijk eens Jopers, zó ontvouw ik mij als een heus neoliberaal, die ferm bij de tijd is. Élke crisis biedt nieuwe kansen, als je maar creatief mee wil denken. Ik sprak over 'verdienmodel', en dat is mild gezegd: hier bied ik een ontwerp aan voor een ware goudmijn! Een naam voor de zodanig opgeleukte Duitse luchtvaartgigant heb ik ook al in petto: Die Puffhansa!
Gezond verstand is in de Nederlandse politiek als steeds moeilijker te vinden, bij de EU vraag ik me af of ze het ooit gehad hebben.
Dat is toch of was ook zo bij bepaalde budgetten? Alles opmaken aan het einde van het jaar, zodat je aantoonde het nodig te hebben en het zo het jaar er op dit ook weer ontving.
Een voorspelling: de tijd is nabij dat een sollicitant niet meer op zijn CV zal vermelden dat hij bij de EU werkzaam geweest is. Dat zou namelijk bij elke rechtschapen werkgever als ernstig minpunt gelden, en de kans op een aanstelling tot nul reduceren. Die werkzoekende kan veel beter voor die periode invullen: 'betrokken geweest bij milieu-activisme', of: 'vrijwilligerswerk in een bejaardentehuis'. 'EU' zal een soort brandmerk worden, een ernstige smet op iemands blazoen, en geassociëerd worden met de georganiseerde criminaliteit en met motorbendes als Satudarah. Hoe de tijden toch kunnen veranderen... soms (hopelijk) zelfs ten goede.
Lange tijd hebben we die kritiek niet mogen leveren. Het is niet anders dan een bevestiging voor mij, helaas!
De EU zou verboden moeten worden. Het is gewoon een criminele organisatie.De bendeleden meteen oppakken en opsluiten.
De EU brengt nauwelijks voordeel. Het gebruikte argument (Verhofstadt) bij de Brexit was dat het de vrede tussen lidstaten bestendigd. Het democratisch gehalte is er niet beter door geworden met een overbetaald EU nepparlement, en de enorme geldverslindende bureaucratische instellingen die regelingen produceren waar niemand op zit te wachten. Er is geen eenheid is en de concurrentie tussen lidstaten heftiger is dan ooit. Het is beangstigend zoals we worden ingesloten, terwijl de weg terug of een pas op de plaats vrijwel onmogelijk is.
Houden ze toch niet lang vol. Kost kapitalen. Uiteindelijk zal de luchtvaart enorm moeten inkrimpen. Niet door Corona maar door olie schaarste. Lijkt erop dat minder consumeren echt de nieuwe trend aan het worden is. Prijzen van niet essentiële producten en diensten zullen enorm stijgen, dan consumeert men vanzelf minder.
Alles lijkt duurder te worden doordat nu pas de gevolgen komen van het jarenlang euro’s bijdrukken (opkopen Zuid-Europese staatsschulden) Helaas blijven de inkomens achter bij de hierdoor ontstane inflatie waardoor alles duurder wordt. Dus minder consumeren is vooral een trend die ontstaat door armoede, niet door keuze. De olieschaarste is maar tijdelijk. Als de economische toestand weer stabiliseert, stabiliseren de olieprijzen ook weer, gecorrigeerd voor inflatie.
Voor politicus hoef je nog geen Ingenieur te zijn, maar enig gezond verstand mag toch wel van hen verwacht worden!
Ja zolang slots belangrijker zijn dan het nodeloos vervuilen van de lucht die we ademen, moeten we het maar accepteren, vind ik. Tenzij zulke vervuiling economisch onverstandig (zeg maar duur) wordt.
Ik ben verheugd over de reacties tot nog toe - ze variëren van emotioneel tot rationeel gefundeerd, maar de ondertoon is dezelfde: negatief, teleurgesteld, en verbolgen. Laat ik er wat voor de sporadisch aanwezige Duitse meelezers, en hen die het Duits machtig zijn, er nog dit aan toevoegen: 'Bei der Lufthansa piept's wohl!' 'Sind die da von allen guten Geistern verlassen?' 'Die kümmern sich einen Dreck ums Klima und um uns!' '18.000 Geisterflüge? Das ist ja plem-plem; das ist ja schlimmer als Der Fliegende Holländer selber!' 'Dies ist ein Fall für die Kommissare von 'Tatort'! Diese Idioten gehören im Knast!' ...und so weiter. Weitere Vorschläge sind willkommen, Leute von Joop!
@ Hanneke Kouwenberg (06:51u) - haha, goeie. 'Wo ist Schimanski? Mann soll diese Halunken das Handwerk legen! Sie gehören hinter Gittern, und die Lufthansa ist so tief abgesunken... wirklich, die ist im Sumpf verschwunden, moralisch und ethisch... offenbar viel zu viel Bier getrunken auf der Chefetage... ich nenne diese Firma: 'Suffhansa', damit das mal klar ist!'
Heerlijk toch dit, en dan schermt die leipo TimmerFrans maar met het Klimaat-Klimaat-Klimaat-en-nog-eens-Klimaat. Hebben ze dan echt zelf niet door hoe lachwekkend ze zijn in Brussel???
“ De Europese Unie eist dat luchtvaartmaatschappijen 80 procent van hun zogeheten ‘slots’ op vliegvelden gebruiken. Doen ze dat niet, dan kunnen ze hun start- en landingsrechten kwijtraken.” Heerlijk die EU. Tegen alle Milieumaatregelen in.
Lufthansa besluit om toch leeg te vliegen, dat is geen EU besluit. Heerlijk die Lufthansa.. tegen alle milieumaatregelen in.
Verbaast mij totaal niet. Nadat de EU door aantoonbare fraude van de tegenstanders van pulsvissen deze relatief milieuvriendelijke visserij verbood kan dit er nog wel bij. Krankzinnig is nog zacht uitgedrukt. Ik ga bij de volgende verkiezingen absoluut op een anti-EU partij stemmen.
[ Ik ga bij de volgende verkiezingen absoluut op een anti-EU partij stemmen. ] Moet je vooral doen, dan komen er nog meer nationalisten aan de macht en dat zijn nu net diegenen die de wetenschap negeren ten gunste van hun eigen vissersvloot...
Maar die 18.000 vluchten laten ze dus wel doorgaan Ze hebben allemaal geen kinderen of kleinkinderen waar ze zich zorgen om maken bij lufthansworst
Het is vooral de EU die voor dit absurde gedoe verantwoordelijk is. Lufthansa heeft de keuze: of absurd doen en met lege vliegtuigen vliegen of de landingsrechten verliezen. Ze kiezen voor hun voortbestaan. De EU heeft ook een keuze: of coulance ivm corona of doen alsof er niets aan de hand is en vasthouden aan de buraucratische regels. Men kiest voor gemakzucht en het eigen ego.
voortbestaan van de mensheid of van lufthansworst ? moeilijk....moeilijk
'Vorig voorjaar werd de verplichting om een minimumaantal vluchten uit te voeren echter weer van kracht.' Dat doet de EU om haarzelf bestaansrecht te geven en je eigen club bezig te houden. Andere logica is er niet. Sta je daar om vanwege het milieu je lampje in de tuin niet aan te zetten
Die slots hebben ze niet echt gebruikt, en horen ze dus alsnog kwijt te raken. Als de slots verdwijnen is er minder ruimte voor nieuwe vluchten, het bespaart Lufthansa veel geld en is beter voor iedereen die niet van vervuiling houdt. Een echte win-win!
Nee.. dan zou de EU daar de wetgeving voor moeten aanpassen. Lufthansa blij, en minder vervuiling.
[ Als de slots verdwijnen is er minder ruimte voor nieuwe vluchten, ] Die slots verdwijnen helemaal niet, die worden dan aan anderen gegund of verkocht.
Let's Hear It Again For The European Union! Nee echt; dit is te bizar voor woorden, dat zou het al zijn zonder de opwarming van de aarde en ook als er nog geen dramatische emissie van gevaarlijke 'toxicants' in het milieu zijn. File Under: 'As Mad As A Hatter'! Om te janken, dit bericht.
In dit soort regelingen zijn vaak vaak teksten terug te vinden die letterlijk door door lobbyisten zijn opgesteld. Reken maar dat de luchtvaartindustrie een veel te dikke vinger in de pap heeft gehad bij de manier waarop deze slots worden verdeeld. In Nederland is de invloed van bedrijfslobby nog veel groter. Zonder EU waren we nog veel meer aan dit soort nukken en grillen van de lobby uit het bedrijfsleven overgeleverd.
joost - zonder die EU hadden we het zelf uitgemaakt. Gewoon "baas in eigen buik". En als het bedrijfsleven zo'n grote invloed heeft is dat ons probleem. Als je dat toestaat ben je verkeerd bezig. En ja ik stem zeker op een partij die minder EU inmenging voor staat. Als die over 3 jaar nog toegestaan is.
@frans Nederland staat alleen machteloos tegenover multinationals en landen als China en de VS. Net zo machteloos als jij, in je eentje tegenover de lobby van clubs als VNO-NCW. Baas in eigen buik, laat me niet lachen. Je provider weet welke sites je bezoekt, je kabelmaatschappij weet welke programma’s je kijkt. Je werkgever bepaald het werk dat je doet en wanneer je dat doet, Je bank weet in detail waar je je geld aan verdient en waar je het aan uitgeeft. Google leest je mail, Facebook volgt je gedrag op sociale media en jij denkt dat de EU de grote boeman is. Haha
@Joost Dat is toch geen reden om te bukken?! Dat je zo redeneert geeft al aan wat voor kant we op gaan, bedoeld of onbedoeld.
Jammer, joost, dat je geen enkele zelfstandigheid over gehouden hebt. Jammer dat je niet wil lachen want dat zou je zeker moeten doen hoor. De meeste bedrijven welke je noemt zijn aan geheimhouding gebonden. Facebook is er uit sinds ik paypal moest gebruiken, en dat pp al alles van mij wist. Google tracht ik zoveel mogelijk te vermijden, net als sociale media. In mijn job was ik een redelijk zelfstandig werker hoor. En ik heb een bloedhekel aan autoriteiten die zich bemoeien met zaken waar ze niet voor aangesteld zijn. Daarom ik wil een EU, eigenlijk EEG met minder landen en met als hoofdmissie economie, handel. Daar zou ik mee instemmen, met die EU absoluut niet.
Om mij hoef je je niet te beklagen hoor Frans. Ik houd me ook zo ver mogelijk van zaken als sociale media, digitale TV en de gangbare dictatoriale bedrijfscultuur. Opmerkelijk dat je je beschermd voelt door privacy regels die vanuit de EU met veel pijn en moeite zijn verwezenlijkt. Net als jij ben ik tegen autoriteiten die zich bemoeien met zaken waar ze niet voor aangesteld zijn. We verschillen alleen sterk in de opvatting hoe we onszelf kunnen wapenen tegen dit soort machtsmisbruik en uitbuiting. Jij zoekt de oplossing in individualisme. Je hoopt veilig te zijn op je eilandje waar instanties zich niet met je bemoeien. Ik heb de overtuiging dat we de belangrijkste verworvenheden in onze samenleving te danken hebben aan collectieve inspanningen van mensen die voor ons hebben geleefd. We staan nu voor mondiale uitdagingen die we alleen met collectieve actie kunnen oplossen. Met meer individualisme en onenigheid maken we het onderlinge wantrouwen alleen maar groter, lossen we problemen niet op en vallen we bij elke nieuwe crisis verder terug naar een feodale of kolonialistische maatschappij. Net als het landsbestuur functioneert de EU inderdaad niet goed. In plaats van afschaffen is juist meer transparantie, meer macht van burgers en verdergaande democratisering nodig.