Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

'Luchtvervuiling snelwegen zorgt voor hersenletsel'

  •  
08-04-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ANP-130_300.jpg
Onderzoek toont schade aan hersendelen die betrokken zijn bij geheugen en leren
Onderzoekers van de University of South California zeggen aangetoond te hebben dat de luchtvervuiling bij snelwegen zorgt voor hersenschade.
Dat meldt Time. Eerder was al aangetoond dat luchtvervuiling aandoeningen aan de luchtwegen en hartproblemen kan veroorzaken, maar volgens de onderzoekers kunnen we daar nu hersenletsel bij optellen. Ze baseren zich  op een dubbele studie, waarbij ze muizen blootstelden aan luchtvervuiling en hetzelfde deden met gekweekte hersencellen. De resultaten van beide onderzoeken was hetzelfde: schade aan cellen die betrokken zijn bij geheugen en leren en een vorm van ontsteking die ook worden geassocieerd met Alzheimer.

Meer over:

nieuws, groen

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (17)

brynnar
brynnar8 apr. 2011 - 7:42

Okeeeeee, wie kopt hem als eerste in? :-)

Harmen2
Harmen28 apr. 2011 - 7:42

Soms zijn er onderzoeken die voor kennisgeving moet aannemen, dit is er ook een.

drsKipping
drsKipping8 apr. 2011 - 7:42

Maar dat ligt toch echt allemaal aan de rokers hoor, de onderzoeken van de antirooklobby hebben dat al aangetoond. Rookt u niet ? Dan ligt het aan het meeroken , de zogenaamde tweedehands rook. Althans , zo zullen eventuele claims tegen overheden ten aanzien van long-, en hartproblemen afgedaan gaan worden, vermoed ik.

ElChe
ElChe8 apr. 2011 - 7:42

Gaat u gerust slapen. Het kabinet waakt over u.

msj_meijerink
msj_meijerink8 apr. 2011 - 7:42

En dan mis ik nog de uitkomsten van een onderzoek dat onderzocht wat de invloed is van de magnetische straling op de hoofden van alle treinende en trammende forenzen!

[verwijderd]
[verwijderd]8 apr. 2011 - 7:42

Deze is leuk: "... indicates that the kind of pollution we're exposed to when we sit in gridlock could impact another important body part: the brain..." Gridlock in Nederland? Om de 5 jaar ongeveer: 1999, 2005, 2010 Of deze: "... Nor were the mice exposed for very long in the study — just 150 hours over 10 weeks, in three sessions per week lasting at least five hours each. Those numbers should worry frequent commuters, who might be exposed to bad freeway air over an even longer period than the mice were in the study..." De muizen werden niet echt lang blootgesteld, slechts gemiddeld 15 uur per week in sessies die minimaal 5 uur duurden. Da's puur vergassen! Goed, het valt binnen mijn vakgebied dus wie weet zal ik het eens doornemen maar vooralsnog volg ik het advies van Hein van Leeuwen.

2 Reacties
rgeurtsen
rgeurtsen8 apr. 2011 - 7:42

okay Aert jouw vakgebied. Leg aub vor ons leken uit waarom deze fijnstof een niet relevante vervuiling is. En de gevonden correlaties geen ankele causale redenaties toelaten?

eeweew
eeweew8 apr. 2011 - 7:42

15 uur per week in uitlaatgassen zitten is geen uitzondering hoor, mensen die naast een snelweg wonen zitten er de hele dag in.

[verwijderd]
[verwijderd]8 apr. 2011 - 7:42

Dat vooral fijnstof niet fijn is voor onze gezondheid, dat weten we, ja. Maar wat is de verdere relevantie van dit nieuws? De fijnstofbelasting daalt al jaren in Nederland, ook op de meest vervuilde plekken. De stikstof en ammoniakbelasting daalt al jaren in Nederland, ook op de meest vervuilde plekken. De zwavelstofdioxide-belasting is in tientallen jaren tijd zodanig gedaald dat deze geen enkele factor meer vormt, niet voor onze gezondheid en niet voor de natuur. En dat terwijl de verkeersintensiteit enorm is toegenomen. We zijn er natuurlijk nog lang niet, vooral fijnstof en ammoniak zijn nog een probleem, maar we zijn zeer goed op weg. Nu zullen azijnpissers (wel op zijn plaats hier, die term :-) ), natuurlijk beweren dat de luchtvervuiling hier afschuwelijk hoog is, dat heel Nederland met het nieuwe kabinet vol wordt geasfalteerd en dat Armageddon voor de deur staat, maar de werkelijkheid is dat we de toekomst wat dit betreft met optimisme tegemoet kunnen zien. Als we maar niet zo suf zijn om kolencentrales te bouwen of kernenergie volledig uit te sluiten, vol inzetten op elektrisch rijden en schonere motoren, dan komt het meer dan goed. En vervuiling zal er altijd zijn in en rond de stad en rond wegen, het gaat er alleen om het niveau acceptabel te krijgen, en die kant gaan we op.

4 Reacties
Pjotrs
Pjotrs8 apr. 2011 - 7:42

"De fijnstofbelasting daalt al jaren in Nederland, ook op de meest vervuilde plekken. De stikstof en ammoniakbelasting daalt al jaren in Nederland, ook op de meest vervuilde plekken. De zwavelstofdioxide-belasting is in tientallen jaren tijd zodanig gedaald dat deze geen enkele factor meer vormt" Hoog tijd dus om die belastingen weer te verhogen. Zo moet die 18 miljard toch binnen te harken zijn?

pvandenbemt
pvandenbemt8 apr. 2011 - 7:42

....en als een kabinet maar niet die goede ontwikkeling gebruikt om goede sier te maken en toe te staan weer lekker 130 km te rijden.

TheoJ2
TheoJ28 apr. 2011 - 7:42

[De fijnstofbelasting daalt al jaren in Nederland, ook op de meest vervuilde plekken.] Misschien op die plekken, maar in zijn algemeenheid is dit niet juist. De belasting door fijnstof is jarenlang dalende geweest, maar sinds 2000 is er geen daling van belang meer vastgesteld. De trend is nu juist weer meer vervuiling, door toename van het autoverkeer en maatregelen als de 130 km.

ErnsTT2
ErnsTT28 apr. 2011 - 7:42

EHm de fijnstof stijgt alweer jaren sinds het gebruik van steeds opener (stiller) ZOAB, dat op banden werkt zoals een kaasschaaf op kaas. Kortom wel een beetje de *feiten* als uitgangsbasis erbij pakken graag, en niet teveel Lobbyen graag... Als je inderdaad alleen de uitstoot van de *uitlaat* meet, is er een fikse daling, maar helaas komt daar wel een stijging van PM10 van mechanische oorsprong, puur en alleen omdat er zo'n enorme toename aan voertuigkilometers is. Echter zou ik graag willen weten wat het onderzoek eigenlijk heeft gebruikt als "lucht" want dat een continue blootstelling aan CO (dus niet CO2) ernstige gevolgen voor *alle* organen heeft weten we allang, je gaat er zelfs gewoon helemaal dood aan, want koolmoxide hecht zich aan heamoglobine waardoor je cellen gewoon zuurstof tekort krijgen, en je *daardoor* hersenbeschadigingen krijgt (necrose)

[verwijderd]
[verwijderd]8 apr. 2011 - 7:42

Over hersenletsel gesproken ; voetbal veroorzaakt 65.000 gevallen van hersenletsel per jaar ! (178 per dag) Hockey iets minder. En dan hebben we het alleen over hersenletsel. Doet iemand daar moeilijk over ? De ziekenfondsen bijvoorbeeld ? Welnee, "sport" is juist heel goed voor lijf en leden. En hoeveel "hersenletsel" veroorzaakt het moderne onderwijs, de moderne arbeidsmarkt, het moderne jong zijn, de moderne "ratrace" ?

1 Reactie
dino_radja
dino_radja8 apr. 2011 - 7:42

dat kan je ontwijken door niet te gaan voetballen. fijnstof kan ik niet ontwijken, omdat de automobilist lak heeft aan het ongemak van anderen en zijn troep niet opgeruimd wordt. accijnzen dus omhoog, zodat we de fijnstof van auto's kunnen opruimen.

[verwijderd]
[verwijderd]8 apr. 2011 - 7:42

Ik rij niet ik rook

1 Reactie
Pjotrs
Pjotrs8 apr. 2011 - 7:42

"Ik rij niet ik rook" Dat kun je niet met elkaar vergelijken. Jij rookt in eerste instantie over je eigen longen en blaast alleen door jouw longen gereinigde rook uit. Automobilisten niet: die laten de uitlaat heel asociaal aan de buitenkant van de auto monteren. De enkeling die zich daarin "vergist" is een zelfmoordenaar. Dat geeft het verschil wel aan. Toch hoor je veel gezeur over rokers en krijgen automobilisten vrij spel.