Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Ultraconservatieve vrouwenhaters in Amerikaans Hooggerechtshof schaffen recht op abortus af

Zware klap voor vrouwenrechten in de VS
Joop

Lubach fileert schijnheilig jatwerk van Rumag

  •  
30-03-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Arjen Lubach legt in zijn show uit hoe het razendpopulaire online merk Rumag de kluit belazert. Rumag is een marketingbedrijf dat zich voordoet als een club hippe creatieven terwijl het in werkelijkheid schaamteloos teksten van anderen jat en presenteert als van zichzelf.
Het onbeschaamde plagiaat is al opmerkelijk maar nu is het bedrijf nog een stap verder gegaan en doet zich voor als ondersteuner van goede doelen door t-shirts te verkopen waarvan de opbrengst naar het Rode Kruis gaat. Dat wil zeggen een deel van de opbrengst. En een veel kleiner deel dan de argeloze Rumag-fan waarschijnlijk denkt. Zo verdient het bedrijf ook nog eens fors aan de coronacrisis. Rumag verdedigt de handelwijze door te stellen dat ze dan het Rode Kruis beter kunnen helpen. Die bedenkelijke praktijk werd vorige week onthuld door Quote.
Lubach noemt Rumag, waar presentator Humberto Tan in investeerde, “het triestste merk van deze eeuw” en sluit geheel in stijl af met een eigen toepasselijke Rode Kruis actie.
Update: Rumag bracht een statement naar buiten naar aanleiding van de uitzending van ZML. Daarin schrijven ze te zijn geschrokken van de uitzending en zich niet te herkennen in het geschetste beeld. Het statement werd onder meer gedeeld door Humberto Tan, aandeelhouder in Rumag:
Daarop reageerde de redactie van ZML met een eigen statement :
"Dat Rumag is ‘geschrokken’ van de inhoud van ons verhaal lijkt ons sterk. Gelijksoortige kritiek werd afgelopen week al dagenlang geuit op diverse social media. Rumags reactie toen was dat mensen ‘knopjes van zebrapaden moesten gaan likken’ en ‘hun smoel moesten houden’. "
 

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (13)

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai30 mrt. 2020 - 13:03

Tuig meer kan ik er niet van maken als je het filmpje ziet gepost door I am Legion 30 maart 2020 at 08:50 weet je genoeg.

Frits Jansen
Frits Jansen30 mrt. 2020 - 9:53

Het woord "schijnheilig" slaat goed beschouwd nergens op. Dat suggereert de pretentie een goede daad te hebben gedaan. Het is een trap na.

Zwerfstein
Zwerfstein30 mrt. 2020 - 8:04

ach ja, Bifi-worst heeft ook een marketingbureau ingehuurd. Overal billboards "6 redenen om naar de supermarkt te gaan". Worstjes van slachtafval verpakt in te veel plastic, gaaf hoor.

prgrssf
prgrssf30 mrt. 2020 - 7:00

WIE.NU.NOG.EEN.RUMAG.T-SHIRT.DRAAGT.IS.EEN.LOOSER.

I am Legion
I am Legion30 mrt. 2020 - 6:50

Het onder vermaak van publiek grondig fileren van Rumag om dit stelselmatig jatten, d.i. zonder verwijzing naar bronnen, vragen van toestemming, en betaling van rechten, gebeurde voor Lubach al door Harry Hol. Niet dat ik daarmee Lubach dan weer het verwijt van jatten wil maken natuurlijk. Kijk maar. https://www.youtube.com/watch?v=B5NolKrUMOY

8 Reacties
Insan3
Insan330 mrt. 2020 - 7:25

Als je het fragment daadwerkelijk zou bekijken zou je zien dat hij dat ook doet...5:15

vdbemt
vdbemt30 mrt. 2020 - 8:17

Heb je zelf wel goed gekeken? Lubach heeft meerdere fragmenten uit deze 'talkshow' om, inderdaad, dezelfde boodschap nu voor een groter publiek te brengen.

Zandb
Zandb30 mrt. 2020 - 8:26

Legion U suggereert dus zo maar even dat "ter vermaak van publiek" zowel Harry Hol als Lubach iets aan de orde stellen, wat naar hun mening niet deugt. En waarom moeten wij dan wel uitdrukkelijk weten, dat Lubach niet de eerste was, als het niet is om een verwijt te maken? Wat mag, m.a.w. het nut zijn, van reacties die niets duidelijk maken? Volgens het gezonde verstand is zoiets overbodig en verspilling.

Marinus C.
Marinus C.30 mrt. 2020 - 10:00

Anders dan RUMAG vermeld Lubach wel duidelijk waar zijn idee vandaan kwam.

I am Legion
I am Legion30 mrt. 2020 - 10:12

@vdbemt Dus zeg ik dat Harry Hol Rumag fileerde, dat Lubach dat liet zien, en er nog eens op grond daarvan zelf aan meedeed wat ik hem dus ook al in mijn eerste reactie verwijt.

badgast
badgast30 mrt. 2020 - 10:57

Lego laat weer van zich horen zonder blijk te geven van enige kennis van de inhoud. Er is zelfs nauwelijks enige aanwijzing dat Lego meer heeft gelezen dan de kop van het artikel. Want Lubach quote zowel Quote als het programma van Harry. Hij laat er ook uitgebreid stukjes van zien. En, niet onbelangrijk,Lubach legt de verbinding tussen de twee en brengt eea onder de aandacht van een breder publiek dan de gebruikelijke lezers van, pakweg, Quote. Waarmee de actie van Lubach ruim de moeite waard is, zou ik zeggen. Zulks in tegenstelling tot het commentaar van Lego. Maar ook dat is zoals we het gewend zijn.

Zandb
Zandb30 mrt. 2020 - 13:36

Legion Rumag verdient over de ruggen van de coronacrisis. En datzelfde doet Lubach ook? Want die heeft Rumag niet zelf bedacht en Harry Hol wel? Hoe krommer kan je in vredesnaam nog denken? Sinds wanneer moet het AD rechten betalen aan De Telegraaf, wanneer ze er een vergelijkbare opvatting op na houden t.a.v. een bepaald onderwerp, maar dat de Telegraaf net iets eerder is? Ja zelfs, dat De Telegraaf heb op het spoor zou zetten?

vdbemt
vdbemt30 mrt. 2020 - 16:53

@IamLegion. Ik weet dus (opnieuw) niet bij je door te dringen. Is dat Zandb wél gelukt? Die heeft het erg goed beschreven.