Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Losse flodders voor de plezierjacht

  •  
04-04-2013
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
85 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
Het protest van de Volkskrant tegen een verbod op plezierjacht mist het doel
Eigenlijk had het een hamerstuk moeten zijn, maar toch willen sommige mensen opnieuw debatteren over een verbod op plezierjacht. Blijkbaar geeft nog niet iedereen toe dat ‘omdat het leuk is’ geen overtuigende reden is om dieren te doden. Ook de Volkskrant verzet zich tegen wetswijzigingen, door die in een reeks artikelen weg te zetten als emotioneel, hypocriet en tegennatuurlijk. Het ochtendblad geeft ongewild het goede voorbeeld, door met losse flodders te schieten.
Emotioneel Eerst besteedt Volkskrant Magazine vijf volledige bladzijden aan de levenslange jachtfascinatie van Marcus Huibers. De journalist beschrijft hoe hij zich als kind vergaapte aan de everzwijnen in de stripboeken van Asterix en Obelix. Maar nu is de jacht vooral een beladen onderwerp, want “als het over dieren gaat, raken de gemoederen gauw verhit”. Die koeienknuffelende dierendwepers zouden eens wat minder emotioneel moeten reageren, en wat meer open moeten staan voor de ratio.
Het stuk wordt bevreemdend wanneer Huibers zijn eigen interesse voor het schieten van een dier toelicht: “Dat moet een welhaast religieuze ervaring zijn, een heilig verbond tussen de jager en zijn prooi, dat de jager dichter bij God brengt (en zijn prooi uiteindelijk ook), één met de natuur in het almachtige universum, in de circle of life, van de jager die leven neemt en leven geeft.” Het jagerslied eindigt met de stelling ‘dat je schiet om te jagen, in plaats van dat je jaagt om te schieten’.
Wie zulk semi-esoterisch gekwebbel in een roman leest, gooit het boek met een zucht terzijde; wie het in een daadwerkelijke discussie over reële levens hoort, moet er kennelijk serieus op reageren. De verhandeling van Huibers is niet bepaald een triomf der menselijke rede – maar als het schieten inderdaad secundair is, kan de jager voortaan ook een camera in plaats van een geweer gebruiken. Dat is het enige rationele wat over dit betoog gezegd kan worden.
Hypocriet Vervolgens wordt in een redactioneel commentaar benadrukt hoe hypocriet een jachtverbod zou zijn. De bio-industrie blijft immers wel bestaan, en die is toch zeker veel erger? “Het verbieden van plezierjacht is getuigenispolitiek die onze hypocriete omgang met de natuur versterkt”, schrijft journalist Peter Giesen, want “[een] afgeschoten haas of fazant heeft waarschijnlijk een beter leven gehad dan het varken dat in een te krappe behuizing wordt vetgemest alvorens het zijn einde vindt in een slachthuis.” Het is nonsens de jacht aan te pakken en de intensieve veehouderij te negeren.
Helaas is ‘hypocrisie’ inmiddels de favoriete beschuldiging van opiniemakers die zo druk zijn met kritisch overkomen dat ze nauwelijks nog tijd hebben om over hun onderwerp na te denken. Dat op locatie A onnodig leed bestaat, is immers een weinig overtuigende reden om vergelijkbaar leed op locatie B te blijven toestaan. Ik hoor Giesens reactie al wanneer hij in Utrecht een straatbedelaar tegenkomt: ‘Ik geef jou geen geld, want in Afrika wonen mensen die nog véél armer zijn.’ Zelfs de kleinste gift zou hem, volgens zijn eigen normen, namelijk tot een hypocriet maken.
Onnatuurlijk Tot slot komt deze week schrijfster Pauline de Bok aan de beurt, die bijna een hele pagina nodig heeft om te beweren dat jagen nu eenmaal in de menselijke aard zit. Volgens de auteur is het “overmoed om onszelf boven de natuur te verheffen, ónze natuur” want “in ons schuilt ook een jager” en het is “een kwalijke vorm van social engineering” wanneer we dat proberen de bestrijden. Haar motto is: “Ten diepste jagen wij niet om te heersen over de natuur, maar omdat wij natuur zijn.”
De Bok vergeet vermoedelijk dat ook racisme in de menselijke natuur zit ingebakken. Maar zelfs als ze dat niet wist, had ze de zwakte van haar stelling moeten inzien. Zoals filosoof Sam Harris schrijft in Het morele landschap: “In feite geeft iedereen die een bril draagt of zonnebrandcrème gebruikt hiermee aan dat hij niet van zins is het leven te leven dat zijn genen voor hem hebben voorbereid.” We gehoorzamen niet simpelweg aan onze natuur, en veel grootse prestaties van de mens hielden juist een overwinning daarvan in.
Hameren Voorstanders van een verbod op plezierjacht kunnen de Volkskrant dankbaar zijn. Al weken worden kolommen gevuld met pleidooien tegen initiatieven in die richting, en de argumentenoogst bestaat uit een lange lap van niet-onderbouwde metafysica, een volstrekt ondoordachte drogreden, en een complete ontkenning van menselijke beschaving en morele vooruitgang. Als dat echt de sterkste redeneringen tegen een verbod zijn, blijkt opnieuw dat dit eigenlijk een hamerstuk is.

Meer over:

opinie, groen
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (3)

wizzkaz
wizzkaz4 apr. 2013 - 12:24

De natuur in zichzelf overwinnen kan de mens vergeten, maar een poging doen kan geen kwaad. Daar is hij als enige diersoort toe in staat.

lembeck
lembeck4 apr. 2013 - 12:24

Avaaz zegt dit erover, aks het gaat over de jacht op Masai grondgebied. Ik zou dit stuk liefst aan W.A. sturen, omdat ook hij hoort tot de mensen die graag betalen om dieren dood te schieten. Dear friends, Within hours, Tanzania's President Kikwete could start evicting tens of thousands of the Maasai from our land so hunters can come and kill leopards and lions. Last time Avaaz raised the alarm, the President shelved the plan. Global pressure can stop him again. Click to help us urgently: We are elders of the Maasai from Tanzania, one of Africa’s oldest tribes. The government has just announced that it plans to kick thousands of our families off our lands so that wealthy tourists can use them to shoot lions and leopards. The evictions are to begin immediately. Last year, when word first leaked about this plan, almost one million Avaaz members rallied to our aid. Your attention and the storm it created forced the government to deny the plan, and set them back months. But the President has waited for international attention to die down, and now he’s revived his plan to take our land. We need your help again, urgently. President Kikwete may not care about us, but he has shown he’ll respond to global media and public pressure -- to all of you! We may only have hours. Please stand with us to protect our land, our people and our world’s most majestic animals, and tell everyone before it is too late. This is our last hope: http://www.avaaz.org/en/stand_with_the_maasai_loc/?bBnepdb&v=23734 Our people have lived off the land in Tanzania and Kenya for centuries. Our communities respect our fellow animals and protect and preserve the delicate ecosystem. But the government has for years sought to profit by giving rich princes and kings from the Middle East access to our land to kill. In 2009, when they tried to clear our land to make way for these hunting sprees, we resisted, and hundreds of us were arrested and beaten. Last year, rich princes shot at birds in trees from helicopters. This killing goes against everything in our culture. Now the government has announced it will clear a huge swath of our land to make way for what it claims will be a wildlife corridor, but many suspect it’s just a ruse to give a foreign hunting corporation and the rich tourists it caters to easier access to shoot at majestic animals. The government claims this new arrangement is some sort of accommodation, but its effect on our people’s way of life will be disastrous. There are thousands of us who could have our lives uprooted, losing our homes, the land on which our animals graze, or both. President Kikwete knows this deal would be controversial with Tanzania’s tourists - a critical source of national income - and does not want a big PR disaster. If we can urgently generate even more global outrage than we did before, and get the media writing about it, we know it can make him think twice. Stand with us now to call on Kikwete to stop the sell off: http://www.avaaz.org/en/stand_with_the_maasai_loc/?bBnepdb&v=23734 This land grab could spell the end for the Maasai in this part of Tanzania and many of our community have said they would rather die than be forced from their homes. On behalf of our people and the animals who graze in these lands, please stand with us to change the mind of our President. With hope and determination, The Maasai elders of Ngorongoro District SOURCES The Guardian: Maasai fury as plan to lure Arabian Gulf tourists threatens their ancestral land http://www.guardian.co.uk/world/2013/mar/30/maasai-game-hunting-tanzania allAfrica: Land Grab Could Spell 'The End of the Maasai' http://allafrica.com/stories/201303290873.html IPP Media: Maasai villagers frustrate efforts to vacate for Ortelo http://www.ippmedia.com/frontend/?l=52669 The Guardian: Tanzania denies plan to evict Maasai for royal hunting ground http://www.guardian.co.uk/world/2012/aug/15/tanzania-evict-maasai-uae-royals The Guardian: “Tourism is a curse to us” http://www.guardian.co.uk/world/2009/sep/06/masai-tribesman-tanzania-tourism New Internationalist Magazine: “Hunted down” http://www.newint.org/columns/currents/2009/12/01/tanzania/ Society for Threatened People: Briefing on the eviction of the Loliondo Maasai http://lib.ohchr.org/HRBodies/UPR/Documents/session12/TZ/STP-SocietyThreatenedPeople-eng.pdf FEMACT: Report by 16 human rights investigators & media on violence in Loliondo http://www.pambazuka.org/en/category/advocacy/58956/print

Abigail_1
Abigail_14 apr. 2013 - 12:24

Wat een goedkope en feitelijk immorele manier van redeneren houden zowel Huibers (God er nog bij halen: ik heb het idee dat we a. deze planeet moeten delen en al haar levensvormen respecteren, niet gebruiken als voorwerp om onze lagere lusten op bot te vieren) die zich kennelijk moreel verheven voelt boven triljoenen levensvormen waarin hij niet geinteresseerd is maar het leven ontzegt. En dat is goddelijk? De Bok doet het anders maar in feite komt haar betoog als je dat al zo kunt noemen op hetzelfde uit. Geen respect voor leven maar schieten op alles wat beweegt. En met onderhuidse agressie de lust voor doden want dat is jagen, goed praten. Redeneringen die hout snijden hebben beide niet. Die zijn er ook niet. Respectloosheid en bloeddorst want dat is jagen kunnen niet verhullen dat jagen op zich wreedheid binnen een menselijk karakter versterkt als ook gevoelloosheid. Geen zwetsverhalen dus om de ware aard te verhullen!