Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte negeerde archiefwet en wiste jarenlang elke dag sms’jes

Landsadvocaat: toestel premier had ruimte voor slechts 20 berichten
Joop

Longarts roept familie coronapatiënten op: 'Neem je moeder in huis'

  •  
18-11-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ANP-410443681
Het afdelingshoofd longgeneeskunde van het Erasmus MC in Rotterdam heeft een dringende oproep gedaan aan familieleden van met coronapatiënten om hen na ziekenhuisopname in huis te nemen. Dat meldt RTV Rijnmond. Volgens Joachim Aerts blijven veel ziekenhuisbedden nu onnodig bezet, omdat de doorstroom naar de thuis- en verpleegzorg is vastgelopen.
De patiënten moeten eigenlijk door naar verpleeghuizen, revalidatiecentra of naar de thuiszorg, maar omdat ook daar een groot tekort aan medewerkers en plek is, zijn de wachtlijsten er enorm. En dus blijven de patiënten in het ziekenhuis. Aerts hoopt dat familieleden van deze patiënten gehoor zullen geven aan zijn oproep: ‘Als het kan, neem je moeder in huis want daarmee maken we bedden leeg.’
‘Dat is iets waarvan ik nooit gedacht had, dat je dat in Nederland zou meemaken,’ zegt Aerts over het uitstellen van zorg voor regulieren patiënten. Toch is het nodig vanwege de ernstige onderbezetting waarmee veel ziekenhuizen kampen als gevolg van de coronacrisis. In het Erasmus MC gaat het om ‘minimaal dertig ziekenhuisbedden’ die ‘onnodig bezet’ zijn.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (40)

frankie48
frankie4819 nov. 2020 - 8:45

Ja, leuke oproep van iemand die gewend is om thuis te gaan komen in woning met waarschijnlijk meer als honderd vierkante meter aan vloeroppervlakte en waarin enkele slaapkamers gesitueerd zijn die dienst doen als strijk-, training-, of bioscoopkamer. Maar als je in van de grote steden in een sociale huurwoning woont moet je al blij zijn dat je een bergkast hebt van drie vierkante meter waar je een strijkplank in kwijt kunt!

GoudenBergen
GoudenBergen18 nov. 2020 - 19:37

De zorgcapaciteit is afgestemd om de normale, gemiddelde vraag. Niet op een pandemie, die zich een keer per eeuw voordoet.

3 Reacties
GoudenBergen
GoudenBergen18 nov. 2020 - 19:39

Er gaat zo'n 90 miljard per jaar naar de zorg. Dat is hoe je het ook wendt of keert een enorm bedrag.

Libertain
Libertain19 nov. 2020 - 6:46

@Gouden, wie verbrast dan die bedrag volledig om managers exorbitante vergoedingen te betalen en zinloze projecten steeds op peil te houden?

The Apple
The Apple19 nov. 2020 - 17:16

Pandemieën doen zich met grote regelmaat voor, ernstige en minder ernstige. De volgende kan ook ernstiger zijn, dus je kunt je er maar beter tegen wapenen dan het bagatelliseren.

harmmeijer
harmmeijer18 nov. 2020 - 14:49

Tsja, de verzorgingstehuizen moesten zo nodig gesloopt. Hoe dramatisch dat voor de bewoners - tegenwoordig cliënten genoemd - is geweest werd schrijnend weergegeven in de serie ‘De geheime dagboeken’ van Hendrik Groen seizoen 2. Het was schandalig, snoeihard en confronterend, maar de realiteit.

Bert de Vries
Bert de Vries18 nov. 2020 - 14:22

Het is zinloos om het te zeggen, maar de hoofdverantwoordelijken voor de ineenstorting van de zorg zijn CDA, VVD, PvdA en D66. Zij hebben de zorg naar de knoppen bezuinigd om het bedrijfsleven te kunnen faciliteren met hogere subsidies en lagere belasting. En om geen enkele andere reden. Feit is, dat de overgrote meerderheid van de kiezers dit heeft gesteund. Hetzij uit onwetendheid, hetzij uit onverschilligheiid, hetzij uit overtuiging. De eerste twee groepen hebben geen recht van spreken, de laatste groep moet bij de volgende verkiezingen weer dezelfde keuze maken.

4 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin18 nov. 2020 - 15:17

En de ziekenhuizen zelf. Daarnaast de specialisten in die ziekenhuizen die het kabinet van advies voorzien en de handen niet schoon hebben in deze.

Bert de Vries
Bert de Vries18 nov. 2020 - 19:35

Minoes, mee eens en niet mee eens. Want wat doet de arts of de ziekenhuisdirectie die een kanker- of hartpatiënt weigert omdat er geen bed vrij is?

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 nov. 2020 - 7:34

Bert de Vries Ik begrijp je vraag denk ik niet. Ik bedoelde voor de crisis. Ik weet niet of je dat begrepen hebt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 nov. 2020 - 16:29

Bert de Vries Hier wordt het mooi in kaart gebracht: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/19/hoe-efficientie-de-nederlandse-zorg-al-jarenlang-kwetsbaar-maakt-a4020757

The Apple
The Apple18 nov. 2020 - 14:07

Eens kijken hoeveel mensen gewild zijn op die manier persoonlijk de gevolgen van tien jaar neo-liberale afbraak-politiek te dragen. Gelukkig hebben de mensen die op de VVD stemmen geld genoeg om thuis de nodige voorzieningen aan te brengen, dus dat scheelt weer een slok op een borrel.

3 Reacties
The Apple
The Apple18 nov. 2020 - 14:09

Worden mensen die van een uitkering moeten rondkomen dan niet gelijk gekort op hun uitkering?

Minoes&tuin
Minoes&tuin18 nov. 2020 - 15:19

Die worden meteen gekort. En als ze even vergeten het meteen door te geven dan weet je hoe de overheid hier handelt. Als ze niet uitkijken staan ze binnen no-time met moeder/vader en het zuurstofapparaat op straat. Bovendien wonen de meesten tegenwoordig te klein daarvoor gezien het aantal vierkante meters dat ze mogen bewonen.

Zapata
Zapata18 nov. 2020 - 16:51

De uitkering van moeder wordt meteen gekort wat voor inkomen de kinderen ook hebben. Want dan is ze samenwonend met haar AOW en dan krijg je minder.

Hans4449
Hans444918 nov. 2020 - 13:47

Leuk idee, ik heb een speciaal mantelzorghuis laten bouwen en ingericht naar de zin van mn schoonmoeder. Grote pui achter aan het water met een woonkamer badkamer en slaapkamer, volledig aangepast. Wat denk je... binnen een jaar was ze het zat, ze kreeg eten en als er iets was kon ze terecht. Ze had een eigen voordeur en woonde dus zelfstandig. Blijkbaar niet goed genoeg. Ben wel klaar met de goede bedoelingen en mantelzorg. Dus makkelijk gezegd maar wat mij is overkomen gun ik niemand. Voor de volledigheid kan ik u vertellen dat ze nu in de opvang zit.

2 Reacties
Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...18 nov. 2020 - 15:02

Triest verhaal. Misschien had je haar iets meer moeten entertainen.

Zapata
Zapata18 nov. 2020 - 16:52

Botsende persoonlijkheden, dat kan.

NoahAmber
NoahAmber18 nov. 2020 - 13:10

Longarts roept familie coronapatiënten op: ‘Neem je moeder in huis’ De oproep is niets mis mee. Het in huis nemen van moeders zit echter niet zo in de Nederlandse cultuur. Dat in tegenstelling tot i.e. de Antilliaanse, Surinaamse en Zuid-Europese cultuur. En zo zijn er nog veel meer culturen waar dat vanzelfsprekend is.

6 Reacties
Gerygrr
Gerygrr18 nov. 2020 - 15:56

Tja Noah Amber, De oproep niet nee. Het probleem zit daar niet. Ik ben niet de jongste meer en heb sinds mijn jeugd meegemaakt hoe de maatschappij veranderde. Doordat de regeringen met de PvdA zoals geleid door premier Joop den Uil de mensen juist de verzorgingsmaatschappij boden konden mannen en vrouwen beiden aan het werk. De gemeenschap nam over wat individuele burgers niet meer konden of hoefden doen, zoals voor je ouders zorgen. De neoliberale politiek heeft deze zekerheden afgebroken, zonder ander alternatief te bieden dan het mantelzorgen! We moeten nu wel met beide partners werken anders kun je je vaste lasten niet betalen laat staan de kinderen laten studeren. De overheid overvraagt de mensen en heeft zich rijk gerekend over de ruggen van de steeds armere bevolking. Bij mijn Griekse schoonouders heb ik gezien hoe die opvang werkte. Prima, maar het was alleen mogelijk en geaccepteerd, omdat de overheid niet ingreep of in bejaardenhuisvesting investeerde. Overigens waren het ook de grootouders, die op de kinderen pasten.

NoahAmber
NoahAmber18 nov. 2020 - 16:53

@Grijsje63 18 november 2020 at 16:56 Tja Noah Amber, Ik kan je anekdote volgen. Maar het gaat mij erom dat het in huis nemen van ouders in Nederland niet echt ingesloten is in de cultuur. Niet meer en niet minder.

Gerygrr
Gerygrr18 nov. 2020 - 22:35

Noah, Niets is anekdotisch! Inwoning was hier normaal. Zelf meegemaakt. Het is geen kwestie van cultuur, maar van armoede en het ontbreken van sociale regelingen. Zoals ook hier ooit.

Gerygrr
Gerygrr18 nov. 2020 - 22:41

https://www.historischnieuwsblad.nl/ouderenzorg-in-nederland-is-beter-dan-ooit/

NoahAmber
NoahAmber20 nov. 2020 - 16:15

@Grijsje63 18 november 2020 at 23:35 Noah, Niets is anekdotisch! Ben bang dat je mij niet begrijpt. Nog één keer. Het in huis nemen van ouders indien nodig zit niet ingebakken in de Nederlandse cultuur. Dat jij dat wel doet en/of gedaan hebt is anekdotisch. N=1

Gerygrr
Gerygrr22 nov. 2020 - 16:14

Noah, Heb je gelezen wat er in de link staat? Gewoon onze cultuur en gemeengoed!

Fredje3
Fredje318 nov. 2020 - 12:46

Hmmm daar betalen we toch voor? Wat ik bedoel is... We betalen heel veel verzekering en volgens de maatschappijen doen wij dit om de hogere kosten voor later te kunnen bekostigen. Dus jong en gezond, je betaald, maar gebruikt niets en oud en ongezond, je betaald, maar je kost meer dan dat je betaald. Dus de verzekeringen dienen dit gewoon te betalen en natuurlijk komen zij dan weer met onvoorziene omstandigheden, maar trappen we niet in. Die keren zij ook niet uit (overmacht) bij andere type verzekeringen, dus het wordt tijd dat zij hun enorme geldvoorraden nu maar een keer aanspreken om de te korten op te lossen. Daar is geen verhoging voor nodig, dat geld hebben ze al descennia binnengeharkt.

3 Reacties
De Vries3
De Vries318 nov. 2020 - 13:30

U betaalt hier niet voor. De politiek heeft geregeld dat er geen budget hoeft naar een enorme reserve capaciteit in het geval van een pandemie. U kunt nergens een schadevergoeding claimen als er voor u straks geen ruimte is in het ziekenhuis of het verpleeghuis vanwege de pandemie.

Bouwman2
Bouwman218 nov. 2020 - 14:24

Dat noemen ze doorschuiven, Fred. Die Rotterdams meneer van Erasmus MC heeft het niet over een beetje schuieren en schuiven maar over stevig poetsen.

Fredje3
Fredje318 nov. 2020 - 15:44

@De Vries, we betalen daar wel voor, we krijgen het niet, net zoals we alleen maar reactionele zorg krijgen en geen voorkomende. En maakt u zich maar geen zorgen dat ik iets ga claimen. Ik zie de zorgpremie alleen maar als dreiggeld zoals bij de maffia. Ik maak er praktisch geen gebruik van, want de zorg die ik nodig heb, wordt niet vergoed. Buiten de premie om ben ik zo 400 euro per maand kwijt om elke dag te kunnen blijven functioneren en claimen bij een criminele organisatie heeft toch geen zin. @Bouwman, nee dat is het juist niet. Juist als je kijkt waarom we zorg betalen weet je gewoon dat we jaren veel hebben betaald, weinig nodig hebben gehad en dat dat geld gebruikt moet worden wanneer we het wel nodig hebben. De ze er dure managers van betalen en elke keer weer tijdens grote ICT projecten plotseling draaien en weer opnieuw willen beginnen, wanbeleid mag nooit bij de klanten worden neergelegd.

Ernst3
Ernst318 nov. 2020 - 12:37

Juist. Of ga (omstebeurt) bij hem/haar logeren.

webmaatje
webmaatje18 nov. 2020 - 11:45

Laat Aerts zijn boodschap maar naar de politiek sturen. Die is verantwoordelijk voor het zorgbeleid. Waarom moeten mensen die al zo belast waren door thuiswerken en homeschooling nu nog verder overbelast worden met de zorg voor hun ouders?

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman218 nov. 2020 - 14:29

Waarom hebben ouders überhaupt kinderen? Kinderen zijn vaak heel slecht voor je loopbaan, vooral voor vrouwen. Je bent goed en wel op weg naar de top, hangen ze aan je broek en hup, je kunt ze wel schudden.

LaBou
LaBou 18 nov. 2020 - 17:48

"Waarom hebben ouders überhaupt kinderen?" Zonder kinderen zouden het geen ouders zijn. En kinderen mag je niet schudden, dat valt onder kindermishandeling.

Libertain
Libertain18 nov. 2020 - 11:15

("...de doorstroom naar de thuis- en verpleegzorg is vastgelopen."). en ("..zijn de wachtlijsten er enorm.') Het neoliberaal zorg van VVD was door hen bedoeld om met marktwerking alles magisch op te lossen tevens spotgoedkoop te maken, of niet? Fascinerend hoe slecht het neoliberalisme in de zorg maar blijft presteren. Lijkt het een mooie verkiezingsthema te worden.

5 Reacties
Middenman
Middenman18 nov. 2020 - 11:39

Beetje vergezocht. Niet alleen de VVD is/was neoliberaal, ook D66, PvdA, CDA en tot op zekere hoogte zelfs GL. En welk beleid is in staat om voorbereid te zijn op een crisis van deze omvang? En als dat al zou kunnen, zouden we als samenleving dan bereid zijn om de kosten daarvan te dragen? De politiek is neoliberaal geworden omdat de samenleving dat is geworden. Neo-liberaal, individualistisch, gericht op eigen belang, de verantwoordelijkheid altijd buiten jezelf zoeken, etc. Daar is de politiek een afspiegeling van, niet andersom.

Marinus Calamari
Marinus Calamari18 nov. 2020 - 12:37

@Middenman Niet alleen de VVD, maar het is wel het meest fanatieke clubje dat de laatste jaren het meeste gesloopt heeft. Verder is duidelijk dat sommige samenlevingen het een stuk beter doen als andere, dus je beter voorbereiden op een crisis als deze, is dus heel goed mogelijk. Verder is de Nederlandse zorg, met dank aan de marktwerking, duurder dan je op basis van de tegenvallende en almaar afnemende kwaliteit zou verwachten. Dus je kunt je met minder geld beter voorbereiden. De politiek is neoliberaal geworden, omdat steeds meer politici steeds meer werken voor het bedrijfsleven. Dus moet er geld uit de samenleving weg gegraaid worden om die bedrijven te stimuleren. Daar is alleen een parasitaire minderheid voor, dus een deel van de rest moet met neoliberale sprookjes gepaaid worden. En niet te vergeten met angstzaaierij en zo, het is niet voor niets dat de VVD iedere paar jaar een extreemrechtse afsplitsing heeft. Als je de bevolking voorliegt zodat ze tegen hun belang instemmen zodat je meer kunt graaien ten koste van gemeenschap, dan ligt de verantwoordelijkheid daarvan toch echt ook bij jou

Middenman
Middenman18 nov. 2020 - 13:45

@Marinus Calamari - Je zegt: "Verder is duidelijk dat sommige samenlevingen het een stuk beter doen als andere, dus je beter voorbereiden op een crisis als deze, is dus heel goed mogelijk." Dat hoor en lees ik vaker, maar ik heb er nog geen overtuigende voorbeelden van gezien. In ieder geval geen landen waar ik graag zou willen wonen, zoals China. In dit artikel (van voor de Corona) wordt het uitgeplozen:https://www.ad.nl/economie/onze-zorg-behoort-tot-de-beste-van-europa-maar-is-dat-wel-zo~ad60af19/ Ja, Nederland heeft hoge zorgkosten per hoofd van de bevolking, maar Zwitserland, Duitsland en Noorwegen nog hoger. Het eigen risico is in Nederland relatief laag. Volgens de https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2019/zorgstelsel-nederland-nummer-1-europa. Volgens de Euro Consumer Health Index staat Nederland na Zwitserland op nummer 2 met het beste zorgstelsel. De makers van deze index waarschuwen dat vergelijken moeilijk is omdat ieder land wel specifieke problemen heeft. In het ene land werkt dit beter en in het andere land dat. We zitten ons hier in Nederland vooral wat aan te praten om politieke punten te kunnen scoren, maar objectief bekeken is het zo slecht nog niet.

Bouwman2
Bouwman218 nov. 2020 - 14:33

Middenman, je hebt je naam goed gekozen. Waaom hebben mensen een hekel aan de politiek? Omdat ze niet geleerd hebben van zichzelf te houden.

Zapata
Zapata18 nov. 2020 - 16:49

@Middenman. /De politiek is neoliberaal geworden omdat de samenleving dat is geworden/ Nee dit keer je om. Neoliberalisme is een economische en maatschappelijke visie die zo rond 1972 zijn intrede in de maatschappij deed (de neoliberale theorie bestaat al van ruim voor de tweede wereldoorlog) nadat er economische stagnatie intrad onder het model van Keynes. Dit is een heel duidelijke politieke keuze geweest. Stap voor stap is het leven en de mindset van burgers zo aangepast dat ze zich wel neoliberaal moesten gaan gedragen. /Volgens de Euro Consumer Health Index staat Nederland na Zwitserland op nummer 2 met het beste zorgstelsel. / Dit is een van de vele ranglijstjes die op het internet te vinden zijn waarbij op andere ranglijstjes Nederland wel goed maar beduidend minder goed scoort.

Oud-Vosje
Oud-Vosje18 nov. 2020 - 10:50

Wat een fijn bericht. Het laat zien hoe de gezondheidszorg in Nederland is geregeld. Met dank aan onze minister van veel woorden en hippe schoenen, maar een beleid van lik me vestje.