Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

Kabinet wil zo snel mogelijk avondklok invoeren

  •  
20-01-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Het demissionaire kabinet is vastbesloten een avondklok in te voeren, om zo verdere besmetting van het coronavirus terug te dringen. Woensdagmiddag lichten Mark Rutte en Hugo de Jonge die beslissing toe. De avondklok moet vrijdag ingaan en zal van kracht zijn tussen 20.30 en 4.30 uur. Niemand mag tussen die uren op straat zijn zonder geldige reden en een geldige verklaring. Overtreding van de avondklok geldt als misdrijf, er staat een boete van 95 euro op. De avondklok geldt voor iedereen, in heel Nederland, tot in principe 10 februari. De Tweede Kamer moet wel nog akkoord gaan met de maatregel.
De invoer van de avondklok is volgens Rutte bedoeld om het aantal bewegingen te beperken. ‘Niemand wil een avondklok, niemand staat erbij te juichen,’ aldus Mark Rutte, die het voornemen voor de avondklok ‘zo snel mogelijk’ aan de Kamer wil voorleggen. Maar, zo zegt hij, het advies van het OMT is helder: ‘Doe nu het noodzakelijke’. Om die reden kondigt het kabinet nog meer maatregelen aan.
Op de site van de Rijksoverheid staan de uitzonderingen voor de avondklok:
“U gaat alleen naar buiten als het noodzakelijk is. Dit is uitsluitend toegestaan:
  • In geval van een calamiteit;
  • Als uzelf, een hulpbehoevend persoon of een dier dringend (medische) hulp nodig heeft;
  • Als u van uw werkgever voor werk naar buiten moet;
  • Als u naar het buitenland reist of terugkeert naar Nederland;
  • Als u onderweg bent in verband met een uitvaart en dit kunt aantonen;
  • Als u onderweg bent in verband met een oproep van een rechter, officier van justitie of bezwaar- of beroepschriftenzitting en dit kunt aantonen;
  • Als u een aangelijnde hond uitlaat. Dit doet u in uw eentje.
Als het toch noodzakelijk is om naar buiten te gaan, moeten mensen een formulier ‘Eigen verklaring avondklok’ meenemen. Als het nodig is dat je voor werk naar buiten gaat, moet je ook een werkgeversverklaring tonen.”
Behalve de avondklok komt er ook een dringend advies om het aantal bezoekers thuis te beperken. Nu zijn dat er nog twee, maar dat wordt teruggebracht tot één. Reizigers naar Nederland moeten verplicht in quarantaine tot ze een negatieve coronatest kunnen overleggen. Er komt een vliegverbod van en naar Groot-Brittannië en Zuid-Afrika en een reeks landen buiten de Schengen-zone, omdat daar nieuwe, mogelijke besmettelijkere Covid-mutaties rondgaan. Het vliegverbod gaat aanstaande zaterdag in.
Video niet te zien? Klik hier.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (135)

Thuiszitter
Thuiszitter21 jan. 2021 - 16:53

Ik heb het debat een beetje gevolgd, ik vraag mij nog steeds af of een avondklok gaat werken, 10-15% zegt de Jonge echter andere wetenschappers spreken dit weer tegen. Zo was Kuipers een duidelijke voorstander voor de avondklok en zijn collega Gommers was geen voorstander. Zij gaan nu van 20.30 naar 21.00 uur althans daar is een meerderheid voor. Persoonlijk maakt het mij geen bal uit maar begrijp dat het genoeg mensen psychische pijn oplevert.

Juppé🎗
Juppé🎗21 jan. 2021 - 16:05

Na het kwartje van Kok en de 1000 euro van Rutte gaat Nederland de komende maanden kennelijk genieten van het halfuurtje van Jetten.

Buitenstaander
Buitenstaander21 jan. 2021 - 16:01

Een typisch NL discussie: Niet kijken of het ook een additionele bijdrage kan zijn, en dan op tijd invullen. Maar nee, we gaan het hebben of jongeren waarsch wel creatief zijn, en of het 20.30 of 21.00 moet worden, is het weer een handje klap van politieke partijen voor hun achterbannetjes ipv goed bestuur: Wij willen graag allemaal een plasje doen, en iedereen moet ietsvan zchzelf in elk voorstel terugvinden. dat vinden wij democratie. En vooral.....half zwanger zijn. Gezeur.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*21 jan. 2021 - 15:35

Geachte meneer MartinvanderLinde, heel goed verwoord, bedankt!.????????

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde21 jan. 2021 - 15:00

Aan sommige reacties hieronder is goed te zien hoe onnozel mensen kunnen zijn. Sommigen halen zelfs beroepsquerulant Maurice de Hond aan, zo als gelovigen hun god aanroepen als ze er zelf niet meer uitkomen. Anderen komen met de meest tenenkrommende beweringen, je waant je compleet in complottenland. Ik zie het als een teken van mentale zwakte en van een twijfelachtige moraal om niet te willen inzien dat er eindelijk eens iets gedaan moet worden. Vooral nu blijkt dat veel van ons de afspraken aan hun laars lappen. Door jullie gedrag is de avondklok nodig. Is dat kwartje soms niet gevallen? Of het werkt weten we niet, maar alles is geoorloofd om het virus zo veel mogelijk de kop in te drukken. Dus zeur niet, hou je kop als je niks beters te melden hebt dan deze kleinzieligheid. Wat een kinderlijk gejammer.

9 Reacties
Tweekeerbellen
Tweekeerbellen21 jan. 2021 - 15:23

Best Martin, De heer De Hond heeft uiterst doorwrocht kritiek op het huidige coronabeleid. Er is best wat af te dingen op de modelleringen van het RIVM en dat doet hij dus ook. Hij gebruikt cijfers uit de wetenschap, dezelfde inputcijfers die het RIVM hanteert en zijn kennis van statistische modellen. En op basis van dit alles trekt hij andere conclusies dan het RIVM. Daar mag u uiteraard een mening over hebben, maar dat maakt hem geen querulant. Ik heb op zijn website vandaag zijn kritiek gelezen op de modellering van het RIVM aangaande de noodzaak tot een lockdown. Ik nodig u uit dat ook te doen. Al is het maar u te realiseren dat statistiek weliswaar een exacte wetenschap is, maar geen exacte uitspraken produceert. Dan uw opmerking over het gedrag en het 'aan de laars lappen'. In mijn eigen omgeving zie ik de overgrote meerderheid van de mensen zich over het algemeen keurig aan de voorschriften houden. Wat meespeelt in de besmettingen is dat mensen nu voor langere tijd in een slecht geventileerde, droge omgeving zitten. Een prima omgeving voor een virus. Niet voor niets is de winter traditioneel het 'griepseizoen'. Ik vind het nogal kort door de bocht om te stellen dat de huidige besmettingen te wijten zijn aan onverantwoord gedrag. Je zou evengoed kunnen stellen dat het aantal besmettingen het gevolg is van té verantwoord gedrag, namelijk het massaal binnen zitten. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen21 jan. 2021 - 15:41

Daar zit wat in. Degenen die echt recht van klagen hebben hierover, zijn de mensen die al die tijd netjes de regels hebben opgevolgd. Die worden nu vanwege het wangedrag van anderen geconfronteerd met deze maatregel.

rvb2
rvb221 jan. 2021 - 16:27

De avondklok wordt ingevoerd omdat via vliegtuigen de britse mutant hier is gekomen. En dat vliegen mocht gewoon. Het zijn juist die mensen die zich aan de regels van Rutte hielden waardoor de avondklok ingevoerd wordt. Is die avondklok nodig? nee. Het is een keuze. Vandaar dat KLM over bijna de hele wereld gewoon mag doorvliegen. Ook dat is een keuze. Het personenvervoer door de lucht stil leggen is een effectieve maatregel, dat staat niet vast van de avondklok. Maar een rechts kabinet vindt het niet erg om mensen hun sociaal leven onmogelijk te maken, als grote bedrijven maar zo weinig mogelijk getroffen worden. Ons leven wordt geofferd aan de KLM, die als dank extra mensen gaan ontslaan. Enige solidariteit is voor de KLM te veel gevraagd.

gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 16:32

Nu ís het wachten op de nieuwe hype die Rutte los laat op Nederland. De meeste uit het verleden hebben ook niet gewerkt, daarom waren steeds weer nieuwe niet werkende hypes nodig. De schuld wordt voorspelbaar neergelegd bij andersdenkenden, dan kunnen de usual suspects weer los gaan op het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel van de "wappies", nu zelfs aangehaald door Rutte om zonder inhoud Wilders van repliek te dienen. Wie vergeet hier met inhoudelijke argumenten te komen, dat is voor de aanhangers van de invoering van niet werkende maatregelen niet nodig. Het is makkelijker en lui om van achter een toetsenbord het op de man of vrouw te spelen, persoonlijke aanvallen te plaatsen. Wie is hier met kinderlijk gehammer bezig? Wie wijst naar anderen en mist inhoudelijkheid en intelligentie?

gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 16:44

@Kees Is er wetenschappelijk ooit cijfers bekend gemaakt die jullie veronderstelling waar maken, dat de ongehoorzamen en querilanten verantwoirdelijk zijn voor de toename van het virus. Ik heb het vaker gevraagd, maar ik heb nog nooit een inhoudelijk relevante uitkomst gezien van jullie veronderstellingen. Gezien het gebrek aan toename bij grote bijeenkomsten in het verleden, die buiten waren georganiseerd, is je opmerking foutief en is er geen enkel bewijs geleverd door het RIVM en het OMT, waar de regering hun info vandaan hebben.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen21 jan. 2021 - 20:06

Gimli "Is er wetenschappelijk ooit cijfers bekend gemaakt die jullie veronderstelling waar maken, dat de ongehoorzamen en querilanten verantwoirdelijk zijn voor de toename van het virus." Nou ja, we hebben natuurlijk dat geval in Hillegom gehad, waar tientallen besmettingen waren terug te leiden tot één café waar ze het een avondje bont hadden gemaakt: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5172401/corona-cluster-hillegom-uitbraak-cafe-uitgaan-de-kleine-beurs Ik ben geen wetenschapper (wat dat betreft zou je het beter aan JanB kunnen vragen), maar in het algemeen: het isoleren van mensen is een beproefde methode om verspreiding van een ziekte tegen te gaan. Als een aantal mensen dan dat isolement doorbreken, dan ondermijnt dat de effectiviteit van zo'n maatregel, en dat is vooral vervelend voor iemand die zichzelf wel van alles ontzegt. Maar inderdaad, in het geval van dit virus lijkt een samenkomst in de buitenlucht minder erg te zijn.

gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 20:28

@Kees Erg veel als dan redenatie en veronderstellingen. De tijd besteedt doir de politiek aan de schade was nihil. De beslissing was al genomen en er zijn naderhand redenen gezocht om het te rechtvaardigen. Geen wetenschappelijke cijfers of ondersteuning, alleen heel veel handje klap over een half uur. Gezien het succes van het vorige falen, zal binnenkort wel weer een nieuwe hype nodig zijn om de toename de kop in te drukken en als die niet komt, us er vast weer een andere reden om weer iets nieuws uit te proberen. Zoals ik al zei, we worden niet geregeerd uit visie, maar met maatregelen. Er wordt gedebatteerd over invulling van maatregelen zonder richting en visie.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen21 jan. 2021 - 20:59

Als je last hebt van visie moet je langs de oogarts! Maar even serieus, ik weet dat je er zo over denkt Gimli. Bedenk wel dat isolatie al sinds de oudheid gebruikt wordt om verspreiding van ziektes tegen te gaan. In die zin zijn het geen absurde maatregelen.

gimli55
gimli5522 jan. 2021 - 8:22

@Kees Isolatie is een uitstekend wapen van de Covid crisis. Die isolatie beperkte zich vroeger tot de patienten en besmette personen. Weet je nog de ratelaar bij lepra patienten, de kuuroorden voor TBC patienten. We hebben nu al een hele maatschappij op slot gegooid, zonder te kijken naar de bijkomende schade van psychische aard. Nu gooien we s'nachts helemaal alles dicht. Ik zie geen rekenkundige onderbouwing van verlaging van de besmetting. Die is al gaande en de London hype is al uitgelegd. De maatregeen berusten op als dan redenatie, waarbij uitsluitend word uitgegaan van het aller slechtste scenario, het OMT bestaat vrijwel volledig uit virologen. Terwijl er zeker iets te zeggen is, over het opnemen van andere maatschappelijk relevante wetenschappers. Het is het bekende beton blok waarnaar Rutte kijkt, het beperkt zijn zicht door de tunnel waar hij naar kijkt. Hij heeft geen visie. Hierna komt vast weer een verslechtering, er is altijd wel een reden te vinden om het slechtste scenario nog slechter te beoordelen. Het niet werkende vaccin na een bepaalde tijd, of het niet werkende vaccin tegen de mutaties. Het wordt gebracht als een natuurramp, waar niet aan te ontkomen is. Gesteund door de MSM en de enquetes op eenvandaag. Terwijl het allemaal politieke keuzes zijn. Laat Rutte daar nu juist vaak in te falen, waar weinig aandacht voor is, met behulp van diezelfde MSM en enquetes en peilingen. Als zijn aanhangers het zelf zeggen : Ja, Rutte maakt vele fouten, maar toch doet het best wel goed. Oogklepjes op, een nog grotere onderdrukking regelen. Deze avondklok is niet het einde, er volgt nog veel meer. Je weet dat maatregelen vrijwel niet verdwijnen?

P Haan
P Haan21 jan. 2021 - 14:57

Ook wel weer hilarisch hoe Rutte al die figuren ineens in een rol dwingt waarin ze verantwoordelijk gemaakt worden voor deze beslissing. Een beetje zeiken voor de buhne kunnen ze allemaal wel, maar nu moeten ze met een beargumenteerd voor of tegen komen. En daar gaan we ze, hoop ik, in Maart verantwoordelijk voor houden. Strak statement van de PvdA. Mooi.

X4
X421 jan. 2021 - 14:54

En wat levert het op? Alleen maar vraagtekens. Maar van alle maatregelen worden de pharma- en techbedrijven (Google, Facebook, Amazon, etc.) in ieder geval schatrijk. Wat leveren al die maatregelen zoals mondkapjes eigenlijk op? Betrouwbare overheid? Mensen zijn gevaccineerd met volgens afspraak de tweede na drie weken. Nu de eerste spuiten er in zitten veranderen de spelregels. Wordt het zes weken. Smerig gewoon! Ondertussen zit de jeugd straks met een geknakte schooltijd, werkloosheid, woningnood, psychische schade en groeit sociaal gebrekkig op. Ik zit hier nu met een puber thuis voor wie het allemaal niet meer hoeft. Alles is weg. Wij doen er alles aan incl. professionele hulp. En wat straks meneer de minister? Wat straks leden van het OMT als ik op het kerkhof sta omdat mijn kind er niet meer is? Barst allemaal daar in Den Haag!

2 Reacties
LBNB
LBNB21 jan. 2021 - 15:43

@x Je staat absoluut niet alleen met dit soort problemen. Een groot gedeelte van Nederland is al wakker en is tegen de draconische maatregelen en wil de virologen niet meer volgen. Het probleem is enerzijds de propaganda vanuit de media dat het een verschrikkelijk virus is en anderzijds laffe politici die steeds meer verbieden. Constant krijgen wij beelden uit steeds weer andere landen (zonder context) en worden we bang gemaakt. Nooit is het constant 1 land, omdat het nergens non stop hommeles is, maar steeds een andere plek. De enige oplossing om er uit te komen is wanneer de politiek de experts niet langer het beleid laat voeren.

gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 16:34

In Israel zijn 12.000 mensen besmet na vaccinatie, sommigen zelfs na de 2de prik. Het Pfizer vaccin blijkt toch niet zo effectief te zijn. Maar, ja die ongehoorzamen die zijn natuurlijk overal de schuld van.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander21 jan. 2021 - 14:32

Hondenriem Onze honden zijn dood. Maar aan de schuur hangt nog een hondenriem. Beetje vieren, dan weer naast en - ze luisterden goed- ook even loslaten. Met een goed opgevoede hond kan dat. De stakkers denken nu dat dat ook met een virus kan, ja zelfs dat ze het virus eronder krijgen. Als je zo losgeslagen bent van de natuur, zoals VVD en CDA en nog heel wat andere partijen krijg je dit visieloze jojo gedoe. En dan hoop je van de Gommerstjes en Kuiperstjes in al die babbelprogramma's af te zijn mogen zij wel weer s'avonds vrij op straat lopen. Ik zie hier geen BOA's of politie rondlopen die om een 'ausweis bitte' vragen. Maar mocht het na 20:30 uur worden dan neem ik mijn oude hondenriem mee: "Ik ben op zoek naar mijn losgebroken hond, helpt u even mee?" Prachtig die sterrenhemel en de stilte. Veel mooier dan babbelen Op1. PS: Neem jezelf en je medebewoners serieus en kies voor humor. De rest is veel te deprimerend

Aart van de aap
Aart van de aap21 jan. 2021 - 14:15

En wat ik dan grappig vind, is dat jullie dan ook allemaal collectief binnen blijven, savonds hahaha Alsof je een klein kind bent. Moedertje staat zegt dat ik om zeven uur naar bed moet, omdat dan Sesamstraat geweest is. Dus dan doe ik dat. Ik ben teleurgesteld in mensen. Ben je nou een volwassen, trots, autonoom, zelf nadenkend, intelligent persoon ? Of ben je een soort infantiele, incompetente zeug ? Willen we naar een soort Noord Korea toe ? Want dit gebeurt nu dus, voor je ogen. Stapje voor stapje voor stapje. En als het zover is, kan je niet meer terug. En ik heb je gewaarschuwd

2 Reacties
P Haan
P Haan21 jan. 2021 - 14:49

En evengoed gun ik je een lang, gezond en gelukkig leven. Mooi land, toch?

Aart van de aap
Aart van de aap21 jan. 2021 - 15:25

Je kan me niet zoveel gunnen, want je kent me niet. Mooi land ? Sommige mensen in dit land, zijn mooi. Maar het land als geheel en haar beleid, haar regering, zou ik nou niet 'mooi' noemen. Net als dat een uitgesmeerde hondendrol ook niet 'mooi' te noemen is. Maar, dat ligt dan aan je definitie van mooi.

[verwijderd]
[verwijderd]21 jan. 2021 - 13:02

--- Dit bericht is verwijderd —

6 Reacties
gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 13:36

Helemaal mee eens. Daarnaast worden de bijkomende negatieve effecten op geen enkele wijze meegenomen, want de psychische schade is niet meetbaar, of de leerechterstand van BO en VO leerlingen. Wat de Hond uitlegt is geen rocket science, deelt ook de twijfels en wat ik erg belangrijk vind, is dat de Hond altijd bronvermelding geeft. Altijd een plek, waar je zijn denkbeelden en mening kun controleren. In tegenstelling met het RIVM, het OMT en de regering, die veronderstellingen en als dan conclusies als dichtgetimmerde zekerheden poneren, zonder bronvermelding met alleen de opmerking : alle wetenschappers zitten op 1 lijn. Zo niet, dan treedt de omerta in werking om de afwijkende mening te neutraliseren. Met de smoes dat terugkijkend er altijd kritiek kan zijn, nou die zijn er nu ook al. Je moet ze net als bij de toeslagaffaire wel willen zien. Laat dat nu juist een essentieel probleem zijn in het neoliberale systeem.

Archie Bunker
Archie Bunker21 jan. 2021 - 14:47

In de tweede kamer zitten voornamelijk alpha's. Dat zie je terug in hoe ze reageren op cijfers. Met de orde van grootte van getallen gaat men soms volledig de fout in. Zo ook met exponentiele groei. Hetzelfde fenomeen zie je terug bij de klimaatplannen. Waarom trekt Bert Slagter, lid van OMT, niet meteen aan de bel?

P Haan
P Haan21 jan. 2021 - 14:51

Bron van de Hond is meestal de Hond.

gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 16:38

@PHaan Dan heb je nog nooit een artikel van hem gelezen. De meeste reacties zijn ook altijd, dat hoef ik niet. Ik weet toch al wat er in staat. Hoe dom kun je zijn, net als iemand die Marijnissen niet bij WNL wilde zien, zelfde argumentatie en wel een lap tekst over niets op Joop. Erg voorspelbaar en niet inhoudelijk.

P Haan
P Haan21 jan. 2021 - 16:57

De Hond is al jaren een bekende die zich niet laat ontwijken, ongeveer de Gerard Joling van de praatprogramma's en nieuwsoutlets. Dus niets van hem gelezen hebben is godsonmogelijk. En in de eerste fase, als je dan op zoek bent naar wat vastigheid in alle meningen en 'feiten' die de ronde doen, is de Hond een prima plek om mee te kijken. Ik kan me niet heugen ooit iets over Marijnissen gezegd te hebben, dus die opmerking ontgaat me.

gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 20:35

@PHaan Het was een opmerking van Raymond een tijdje geleden over Marijnissen in WNL, waarbij hij het niet nodig vond om te kijken. Heb je de bronvermelding gezien en verwijzingen naar artikelen bij Maurice? Die heb ik niet gezien bij het RIVM of gehoord bij Rutte en het OMT. Daar wees ik op, je kunt het oneens zijn met zijn conclusies, maar die niet alsof zijn opmerkingen onzinnig zijn. De maatregelen van Rutte hebben aantoonbaar gefaald en elke keer komt hij weer met een nog meer onderdrukkende maatregel.

Archie Bunker
Archie Bunker21 jan. 2021 - 12:45

Alles wordt nu gebaseerd op de verwachte groei van de Britse variant van het virus. Maurice de Hond geeft aan waar de grafieken de mist in gaan. https://maurice.nl/2021/01/21/met-deze-twee-grafieken-zijn-we-een-avondklok-in-gemanipuleerd/

2 Reacties
adriek
adriek21 jan. 2021 - 13:12

De bureauwijsheden van Maurice de Hond, waarmee hij ook altijd achteraf weet waarom zijn voorspellingen van de verkiezingsuitslagen niet klopten. Het grafiekje waar het om gaat staat op https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/intensive-care-opnames Er liggen ruim 2000 mensen met corona in het ziekenhuis en bijna 750 mensen op de IC, en de trend is nog niet echt dalend. Ik ben ook geen voorstander van de avondklok, ik ben van mening dat de basisregels zonder lockdown voldoende zouden zijn - als mensen zich er aan houden - als er meer gehandhaafd zou worden. Helaas regeert Den Haag voornamelijk op papier. Als KLM een briefje schrijft dat passagiers met mondkapjes op geen risico vormen geloven ze dat, met tot gevolg dat we alweer zes weken in lockdown zitten zonder uitzicht op verbetering. Maar de b*llsh*t van ome Maurice kennen we nu wel. Zijn mondkapjes hebben ons niet gered, maar misschien heeft hij nog bemoedigende grafiekjes over chloroquine of vitamine D?

gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 13:47

@Eirda Hij wist het met de aerosols ook voordat de regering het schoorvoetend toe moesten geven. Er liggen nu 1750 mensen in het ziekenhuis en 667 mensen op de IC. As je aantallen noemt, zorg er dan voor dat het klopt. Dit zijn de aantallen, die Rutte zelf nog geen 30 min geleden noemde. De trend is al een tijdje dalende. De veronderstelling dat de Engelse variant 70% besmettelijker is, blijkt 30% te zijn. De keuze van de R boven de 1 komt doir cherry picking en het kiezen van de R na het weekend, waarbij merr getest is en daardoor meer positieve getesten zijn. Echter niet een hoger percentage van getesten en positief getesten. Er wordt niet voldoende gehandhaaft, het lijkt mij evident dat daar het probleem ligt wat je hoort aan te pakken. Nu leg je een landelijke regel op, omdat je plaatselijk niet voldoende handhaaft. Dat lijkt op het verbod op autorijden tussen bepaalde tijden omdat je hardrijders niet kunt verbaliseren door te weinig agenten. Dat verbod is ook niet te handhaven en dus is de maatregel niet effectief. De vorige was het ook niet, derhalve is het symbool politiek.

Harba Lorifa2
Harba Lorifa221 jan. 2021 - 12:35

Ik ben geen tegenstander van een avondklok. Het is wel zeer belangrijk dat er van te voren wordt vastgesteld wat de voorwaarden zijn om hem weer af te schaffen.

1 Reactie
adriek
adriek21 jan. 2021 - 13:14

De avondklok zal mij nauwelijks raken, maar toch ben ik er op tegen. Vooral omdat het maatregel nummer zoveel is die nauwelijks effect zal hebben waar het nodig is en heel veel mensen raakt die zich wel aan de regels houden. Met de avondklok worden mensen 'gestraft' die geen straf nodig hebben.

brandhout2
brandhout221 jan. 2021 - 12:25

Ze zijn nu aan het onderhandelen met D66. Misschien een uurtje later ingaan van de avondklok kan D66 over de streep halen. Wie verzint zoiets? Die avondklok van 20.30 uur is niet zomaar bepaalt toch? Als het een uur later ook goed is dan heeft het verder geen zin meer om deze mensen met hun corona aanpak nog serieus te nemen. Dan maar geen avondklok. Is toch niet zo belangrijk dus.

1 Reactie
gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 13:55

@brandhout Bij gebrek aan visie wordt geregeerd met symbool politiek, op maatregelen. De discussie gaat dan over de maatregelen en niet over de visie om dit virus te bestrijden. Uurtje factuurtje, hier een uurtje erbij daar eraf. Een soort inhoudloze koehandel om de status quo van een falend systeem te behouden. Omtzigt had gisteren gelijk. Het systeem is ziek, pervers en faalt big time. De TK is een ruilhandeltje van uitvoerende maatregelen, waarbij de visie een olifant in de porselein kast is. De bekende tragi komedie van antwoorden op niet gestelde vragen en niet antwoorden op de wel gestelde vragen. Een semantisch woordenspel zonder ja of nee. Rutte gooit hoge ogen bij het spelletje geen ja en geen nee.

HarrieJ
HarrieJ21 jan. 2021 - 10:44

Er zijn continu alternatieven, maar omdat die het belang van het grootbedrijf schaden worden die niet gekozen. Rutte doet niets zonder na te denken over de verkiezingen/ Welke rol speelt daarin een avondklok? Mensen wanhopig maken, angstig maken, voor zichzelf en voor hun kinderen. Want zo verdwijnen alternatieven uit het zicht. Je ziet ook dat Wilders vandaag kansen ruikt mbt die angst. En dit is precies zoals Rutte het bedoelt. Met de verkiezingen er een strijd van maken tussen extreem rechts en rechts. De avondklok is vooral een instrument voor de VVD om de verkiezingen te winnen.

Ryan2
Ryan221 jan. 2021 - 0:51

Welkom in de politiestaat der Nederlanden. :(

3 Reacties
Ryan2
Ryan221 jan. 2021 - 7:53

Kijk, ik ken Brabant een beetje. En ik lees de krant. En wat in de krant staat, kan je gerust met een pak zout nemen. Zo ging het over zogenaamde "agressie" tegen de politie. Tja, vertel er dan ook bij, wat er aan vooraf gaat. Als je burgers op een autoritaire manier aanspreekt, kan je niet erg op sympathie rekenen. Een BOA heeft weinig psychologie in zijn of haar opleiding mee gekregen. Dus wordt de politie erbij gehaald, die dan natuurlijk binnen 1 minuut op de stoep staan. Het lijkt wel afgesproken. En ze duiken dan met 4 man op een slachtoffer. Als die een vin verroert, heet het dan agressie en verzet tegen de politie. Zo gaat dat, en niet anders. Komt er nog bij, dat er burgemeesters zijn die nog een duit in het zakje doen om de burger te criminaliseren. Zo'n burgemeester begint dan te raaskallen over "terroristen" in Brabant. Hoe ver kan je zinken!

Harba Lorifa2
Harba Lorifa221 jan. 2021 - 12:37

Hou Ryan. De kranten neem ik al jaren niet meer serieus.

adriek
adriek21 jan. 2021 - 13:16

"En wat in de krant staat, kan je gerust met een pak zout nemen." Ja, Facebook is een veel betrouwbaarder nieuwsbron tenslotte :) :) :)

Paul Spijkers
Paul Spijkers21 jan. 2021 - 0:11

Die vliegverboden is wat mee zou kunnen helpen. Niet alleen voor de nieuwe varianten, maar voor bewegingen met besmetting op zich. Dat moet breder, want anders komen die nieuwe varianten er gewoon toch. Maar blijkbaar is het niet meer mogenlijk om fatsoenlijk te regeren BINNEN schengen. Nederland is een provincie. Dus je kan wel druk blijven opvoeren, maar hoewel het wat omlaag kan gaan, gaat zo gauw je een maatregel weer laat vallen, de boel weer (verder) omhoog. Omdat de juiste rand maatregelen niet op zijn plaats zijn, en het doel nog steeds alleen maar reageren en niet oplossen is. Nederlanders zijn als kikkers in een pannetje water op een vuurtje, maar de regering wil dat vuurtje houden.

1 Reactie
Dehnus
Dehnus21 jan. 2021 - 9:10

Beter zou zijn: Een uitgaansverbod van 24/7. Waarvan je een ticket kunt printen met we code online om een uur buiten te zijn. Daklozen krijgen ontheffing van de politie, door die een langere ticket te geven die direct door de bonnetjes printer van de boa uitgeprint kan worden. Ik heb de opvang maar opgegeven, dat doet de "partij van de winnaars" (VVD), niet aan. Op die manier beperk je reisbewegingen en kan je gewoon ook savonds je boodschappen doen. Dit hebben ze in meerdere landen al gedaan. Maar goed dan moet er ook eerst weer een systeem opgezet worden en dit is zo veel makkelijker om voor de verkiezingen de "sterke meneer" te spelen door Teflon Mark ( het zou je bijnaam maar zijn, bah, kankerverwekkend goedje).

Jozias2
Jozias220 jan. 2021 - 23:44

Hoor overal zorgen van de politie over het handhaven. Maar we hebben in Nederland ook de plicht om de gordel te dragen. Dat doen de meeste Nederlanders en de politie handhaaft daar op zonder elke auto aan de kant te zetten. We hebben geen grote publieksevenemten, voetbal wedstrijden zijn zonder publiek wat heel veel politie inzet scheelt. Avondklok scheelt heel veel verkeer dus minder ongevallen, minder overlast, minder vechtpartijen, minder inbraken etc etc. Als daar veel minder politie voor nodig is dan moeten ze met de huidige capaciteit dus wat meer kunnen doen aan het handhaven van de avondklok.

6 Reacties
Dehnus
Dehnus21 jan. 2021 - 9:11

Oh dus voor altijd maar invoeren dus. Zo positief! Echt de VVDer denkt in rare kronkels om de partij van de winnaars maar goed te lullen.

Jozias2
Jozias221 jan. 2021 - 9:39

Wat heeft dit met de VVD te maken? Er zijn redelijk wat partijen die het steunen op advies van de experts, en ook in andere landen. Ik ben zelf niet zo'n voorstander maar tegelijk ben ik er voor als we daarmee de scholen weer kunnen openen en problemen op de ic in de toekomst voorkomen. Het feit dat ik bezwaar maken tegen de argumenten van de politie staat toch los van de inhoud van de maatregel.

JasDon
JasDon21 jan. 2021 - 11:53

Gordels werden verplicht in een tijd dat mensen nog redelijk volgzaam waren en dat heeft ook een paar jaar gekost om ingebakken te raken. Het naleven van Coronaregels heeft echt een hardere handhaving nodig. We weten nu al dat mensen er geen gehoor aan gaan of willen geven en we hebben veel minder tijd om te wachten tot zo goed als iedereen mee doet. Wat mij betreft wordt het leger ingezet.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen21 jan. 2021 - 12:14

"De SWOV analyseerde 63 dodelijke ongelukken op rijkswegen. Bij 18 van die ongelukken droeg de bestuurder geen gordel. De analyse gaat alleen om de rijkswegen (beheerd door Rijkswaterstaat), dus het aantal dodelijke slachtoffers kan hoger zijn. Een aantal bestuurders had zelfs bewust de 'gordelverklikker', het piepgeluidje in de auto, omzeild. Dat deden ze door de riem van de passagiersstoel vast te maken of de gordel achter hun rug te doen."

Jozias2
Jozias221 jan. 2021 - 14:34

@jas don en dick. Voorbeeld van de autogordel geeft aan dat we niet op elke (nieuwe) regel extra handhavingscapaciteit organiseren. Bij een avondklok zal er zoveel werk van de politie wegvallen dat ik niet snap waarom de gebruikelijke capaciteit van de politie niet zou volstaan. De politie handhaaft 24/7 tal van wetten.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen21 jan. 2021 - 15:17

"De politie handhaaft 24/7 tal van wetten." Welnee, die 8 miljoen + bekeuringen zijn voor het grootste deel het werk van automatische detectiesystemen. De aanrijtijd van de politie is in mijn woonplaats 15 minuten bij een levensbedreigende spoedmelding, verder hebben we 2 BOA's in de gemeente voor een oppervlakte van 660 km². Je kunt hier de gehele nacht rondwandelen zonder dat je wordt opgemerkt.

Thuiszitter
Thuiszitter20 jan. 2021 - 23:15

Gaan ze al een persconferentie geven terwijl de kamer nog moet beslissen, zou wat zijn dat het toch niet door ging.

sjaak5
sjaak520 jan. 2021 - 20:48

Werkt het al een beetje? De avondklok, afstand houden, mondkapjes, vaccins, scholen dicht, handen wassen, in je nieuwe jas hoesten, geen bezoek, 2 pers. op bezoek, 1 pers. op bezoek. van hetzelfde huishouden, niet vliegen, wel vliegen , thuiswerken, ouderen isoleren, VK buiten houden, lockdown in het algemeen etc etc Nee he, het werkt allemaal voor geen meter. De Corona-mutanten gaan nu de wereld rond. Die lijken toch iets besmettelijker te zijn. Covid-19 1.0 was blijkbaar een voorproefje. Nog een paar maandjes en dan is het weer zomer. Dat was blijkbaar de enige reden waardoor het virus in kracht afnam. Helaas, na de zomer komt ieder jaar weer de winter. En het virus.

5 Reacties
Sikken Berend
Sikken Berend20 jan. 2021 - 21:14

En wat stelt u voor ? Met gemekker en gezeur bestrijd je het virus ook niet.

gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 9:13

@teunbeunhaas Ja, nog meer onderdrukking, nog meer een totalitair regime. De sterke leider, die ons uit deze rotte tijden zal leiden. Been there, seen it en het was geen succes. Macht corrumpeert, en absolute macht corrumpeert absoluut. Als je elke keer uitgaat van het slechtste scenario, krijg je de slechtste oplossing en optimale onderdrukking van de bevolking en geen oplossing voor deze crisis.

adriek
adriek21 jan. 2021 - 13:17

De grote vraag is: waarom werkten de (minder strenge) maatregelen in Maart/April wel? Als je die vraag beantwoord hebt weet je waarom de lockdown en de avondklok ook niet zullen werken.

gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 14:11

@teunbeunhaas Gezien de uitspraken in de rechtspraak over de toeslagaffaire heb ik weinig vertrouwen meer in de rechtspraak, het politieke systeem, de RvS, de vakbonden, politieke partijen en de politie en OM. De politie heeft in 2015 bewijsmateriaal vernietigd om geen bewijzen te hoeven overhandigen om hun betrokkenheid te verdoezelen mbt de vermoorde undercover persoon in een drugs en wapen zaak. De oudjes zijn aantoonbaar in grote getalen gestorven in de verpleeghuizen omdat de regering en de zorgmanagers het niet nodig vonden om de zorgmedewerkers te beschermen. Het resultaat was 1 en is heel lang 1 gebleven, tot aan het begin van de vaccinatie. Nu is het verkiezingstijd en nu is het opeens 2. Waarbij de als dan veronderstellingen over mekaar heen buitelen om het in te voeren. Uiteraard moeten de wappies en andersdenkenden het ontgelden als mikpunt van het falende beleid. Vergeten wordt de jaren durende bezuinigingen en afbraak op de zorg, toezicht, ondewijs. Rutte speelt tot aan de verkiezingen de sterke man en het falende beleid wordt voortgezet. Met de komende 10 jaar vele parlementaire enquetes met mooie beloftes, dat dit nooit meer mag gebeuren. De bekende herhaling van zetten van de afgelopen 40 jaar.

Gerygrr
Gerygrr21 jan. 2021 - 22:25

Gimli, Het ligt altijd bij anderen? Anderen, die waren wegbezuinigd door 10 jaar Rutte, waren er niet meer. Daardoor lukten de maatregelen niet.

RaymondenJoop
RaymondenJoop20 jan. 2021 - 20:10

Buiten de noodzaak nu wat af te remmen door de opkomst van de UK variant door bovenstaande maatregelen is het nog meer noodzakelijk om de IC-capaciteit zsm op te schalen. Dit houden we niet vol omdat het virus ons inhaalt én omdat we de economie om zeep helpen, m.a.g. dat alles onbetaalbaar wordt. Als er vermoedens bestaan dat het vaccin niet helpt tegen de Afrikaanse en/of de Braziliaanse variant en een Van Dissel dit roept weet je dat het niet zomaar vermoedens zijn. Bovendien zijn we nu al een paar kwalijke mutaties verder van een virus dat komende jaren bij ons blijft, wetende dat het nog vele malen meer zal muteren en we een hebben een vaccinatietempo hebben dat te laag ligt. Dan moeten we ook nog eens het vaccin aanpassen tegen de mutaties die we nu al kennen en de mutaties die komen gaan. Alles in een schrikbarend tempo en in de wetenschap dat de farmacie een voor haar doen onmogelijke prestatie heeft geleverd met dat 'ene' vaccin. Met als nadeel dat veel capaciteit is verloren gegaan bij de ontwikkeling van andere medicatie. Die strijd gaan we niet winnen. Dan rest ons alleen nog maar om de zorgcapaciteit op te schalen, de mensen te kunnen verzorgen die ziek zijn en dit te betalen met een economie die zo normaal mogelijk functioneert. En op zoek gaan naar medicatie die de gevolgen beperken, zoals ook met HIV is gedaan.

8 Reacties
RaymondenJoop
RaymondenJoop20 jan. 2021 - 20:11

https://www.dvhn.nl/extra/RIVM-baas-Van-Dissel-maakt-zich-zorgen-over-bescherming-antistoffen-Vaccin-mogelijk-niet-bestand-tegen-Zuid-Afrikaanse-en-Braziliaanse-variant-van-corona-26379535.html Voor wie wil lezen wat Van Dissel heeft gezegd...

sjaak5
sjaak520 jan. 2021 - 21:41

Hehe! Eindelijk iemand die het ook snapt.

Thuiszitter
Thuiszitter20 jan. 2021 - 23:09

Raymond - moet nog onderzocht worden , laat je niet gek maken door die van Dissel . Anderen artsen w.o. M. Levi staat er anders in en zegt dat het vermoedelijk wel beschermt maar dat dit nog onderzocht moet worden. Bij die van Dissel is het glas altijd half leeg.

gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 9:09

Het RIVM, het OMT en de regering gaan constant uit van het slechtst mogelijke scenario, de bijkomende schade aan het MKB, onderwijs, psychische schade is ontzichtbaar gemaakt en is onbespreekbaar. Dit is een ramp in slow motion, iets waar Rutte goed in is. Alle negatieve effecten van zijn beleid bagataliseren, ontwijken, wegduiken, en uitstellen. Waar ik moet worden gezegd, begint hij over wij. De toename neerleggen bij de ongehoorzamen en geen positieve ontwikkelingen willen zien. Cherry picking in de statistieken en geen bronvermelding bij zijn besluiten, ook geen uitleg of overtuiging. Het zijn hoofdzakelijk mededelingen bij de persconferenties, nu zelfs voordat er in de TK over gedebatteerd is. Hij zal zijn meerderheid in de achterkamertjes al binnen hebben. Kijk naar de nuance in de blog van Maurice de Hond, te zien op zijn facebook pagina. Verketterd met zijn aerosols, maar een stuk beter volgbaar dan Rutte. Incluis bronvermelding en onderbouwde uitleg over zijn denkbeelden.

Gerygrr
Gerygrr21 jan. 2021 - 15:10

@Gimli, Uit uw bericht: Het RIVM, het OMT en de regering gaan constant uit van het slechtst mogelijke scenario, de bijkomende schade aan het MKB, onderwijs, psychische schade is ontzichtbaar gemaakt en is onbespreekbaar. Daarbij constateert u, dat door ontbreken van beschermingsmiddelen veel ouderenin verpleegtehuizen aan covid zijn overleden. Dit wijst toch eerder op een veel te lichte inschatting van hetnieuwe coronavirus? Deze week zie ik van Dissel pas de ware aard van wat ons bedreigt inzien. De onderschatting van het virus, het zoeken naar compromissen, Hollandse arrogantie en zelfoverschatting hebben ons land beschamend laag op alle lijstjes gebracht. Welke beurt maken wij hiermee in de wereld? The Netherlands second of last? Ik had de long covid variant. Die wordt nog steeds niet echt serieus genomen. Na een jaarzijn de duizenden, die eronder lijden nog steeds niet juist gediagnosticeerd noch geholpen door de juiste therapieën, vooral fysiotherapie. Wat betekent dit voor de geestelijke gezondheid van deze slachtoffers? Voor mij en deze anderen doet het pijn en verdriet hoe velen door in ontkenning te willen leven welbewust het leven en de gezondheid van anderen in de waagschaal stellen.

gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 16:54

@Grijsje Welke ontkenning? Ik ben het niet eens met de maatregelen, ik geloof niet in de simpele oplossing van het vaccin. De vorige maatregelen hebben ook niet gewerkt en elke keer trekt Rutte weer een nieuwe maatregel uit zijn broekzak. Waarbij het niets oplost, hooguit nieuwe problemen veroorzaakt. Je verwijzing naar je persoonlijke omstandigheden geldt voor iedereen en de bekende ontkenning is onzin. Juist omdat de aanpak faalt, heb ik kritiek. Ik ontken heemaal niets, maar ik heb inhoudelijk kritiek op de aanpak van dit kabinet.

Gerygrr
Gerygrr21 jan. 2021 - 18:41

@Gimli, Je reactie bestaat uit twee argumenten. De ontkenning is er een van. Ik refereer aan de ontkenning van de ziekteverschijnselen en de langdurige gevolgen van covid. Vanaf het begin werd er gesproken van milde symptomen. Artsen gaven niet thuis. De maatregelen werden vervolgens steeds te laat genomen en bleken niet te realiseren. Het virus werd daardoor niet bestreden, niet door verkeerde maatregelen maar door de praktijk van ontbrekende controle. De Britse variant is besmettelijker en dat maakt nieuwe maatregelen urgent. Noodzakelijk geworden door de ongehoorzaamheid aan de vorige maatregelen. Landen, waar daar wel actief op werd gehandhaafd hebben dit laten zien. Taiwan, Australië en Nieuw-Zeeland.

gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 20:45

@Grijsje Waar noem ik de langdurige gevolgen? Mijn buren zijn een week ziek geweest en daarna hersteld. Er zullen bij iedere ziekte langdurige gevolgen zijn en complicaties. Moet je iedere ziekte dan benaderen vanuit het slechste scenario? Eerst was de Engelse variant veel besmettelijker, wel 70% meer, dat blijkt 30% te zijn. Er zouden veel meer virusdeeltjes in de slijmvliezen te zitten, dat blijkt nu niet waar te zijn. Voor de kleine groep die het ondergaat, is het rampzalig. Echter moet je alles dichttimmeren voor de kleine groep die hard wordt getroffen. Rutte heeft de verpleeghuizen laten zitten en daar is amper aandacht voor geweest. Het is paniek voetbal en Rutte is een kei om de fout bij anderen neer te leggen. Als blijkt dat de avondklok averechts werkt, zal hij terstond de schuld weer neerleggen bij de ongehoorzamen, het OMT en het RIVM. Het ligt altijd bij anderen

Thuru
Thuru20 jan. 2021 - 19:45

vliegverbod had men al maanden geleden al mee kunnen beginnen, maar goed, beter laat dan helemaal niet.

Sikken Berend
Sikken Berend20 jan. 2021 - 19:44

Ik heb geen problemen met de avondklok, des te meer reden om gewoon lekker voor de tv te hangen en je hebt ook geen last van mensen die op bezoek komen terwijl je er geen zin in hebt, (en ik heb er vrijwel nooit zin in) Het enige nadeel vind ik dat het Eredivisie voetbal op zaterdagavond dan ook niet doorgaat. Studio Sport hoef ik dan al niet meer te kijken. Enfin: "Wie corona wenscht te bestrijden, dient hiervoor ietwat te lijden" luidt het inmiddels befaamde spreekwoord dat zo op een tegeltje kan.

1 Reactie
DenFlexwerker
DenFlexwerker20 jan. 2021 - 22:08

Er zijn mensen die wel een leven hebben.

Baron von Kleef
Baron von Kleef20 jan. 2021 - 19:44

@ Redactie This is our hour of need. Spelletjes worden er al gespeeld, paid or not. Don't get carried away.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij20 jan. 2021 - 18:55

Ik mag nog maar 1 persoon per dag ontvangen. Toch nog 7 verschillende personen per week. Gelukkig mag ik elke dag bij tig gezinnen op de koffie, zolang ZIJ maar niet meer dan 1 persoon per dag ontvangen. In theorie kan ik zo per dag, pak hem beet, bij 8 verschillende gezinnen een uurtje langsgaan en zo per week 56 gezinnen bezoeken. Bij 3 personen per gezin toch dik150 contacten per week. Logisch, hè?

4 Reacties
Sikken Berend
Sikken Berend20 jan. 2021 - 19:34

Inderdaad, zeer logisch. Mensen als u zijn op het irritante af vindingrijk als het gaat om het omzeilen van maatregelen. Al houd ik het erop dat u het ironisch bedoelde: er zijn talloze mensen die daadwerkelijk dit soort calculaties maken. We kennen de letter van de wet en de geest van de wet. Dit is nu een typisch staaltje van het toeppassen van de letter in plaats van de geest.

Jozias2
Jozias220 jan. 2021 - 20:02

In theorie kun je het ook niet doen.

gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 10:43

@Sikken Berend, Fransss wijst naar de gaten in de wet, dat is irritant. Niet omdat het niet klopt, maar omdat je met slechte wetgeving nieuwe problemen creeert, en nieuwe wetgeving en maatregelen noodzakelijk maakt. Nederland wordt niet geregeerd met beleid, maar met maatregelen. De discussie volgt dan over de effectiviteit of het gebrek ervan. Waarna nieuwe maatregelen volgen, die voor nieuwe discussie zorgen. Uitleg waarom of op welke gronden de maatregelen genomen worden, is onbekend. We moeten Rutte op zijn blauwe ogen vertrouwen, terwijl daar met genoeg voorbeelden van zijn leugens geen enkele reden voor is. Uitgaan van het slechtste scenario zorgt voor ongebreidelde onderdrukking, en als het niet het gewenste effect heeft, ligt het aan de slecht luisterende ongehoorzamen in de maatschappij. Die personen die geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben, terwijl hij dat wel heeft. Laat dat nu haaks staan op wat er in de toeslagaffaire en het debat gebeurt is. Hij heeft het woord "ik" geen enkele keer in de mond gehad, wel constant "wij". Aftreden en je weer verkiesbaar stellen als fractie leider is symbool politiek en volstrekt ongeloofwaardig. Neoliberalisme is stilstand, corrupt, onderdrukking en afbraak PS de lijst wordt steeds langer.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij21 jan. 2021 - 15:32

[ Fransss wijst naar de gaten in de wet, dat is irritant. ] Juist. De Britten mogen geloof ik met één gezin per week contact hebben. Punt. Als ze zeggen "beperk je buiten je klas of werk tot "contact langer dan een minuut" met x personen per week, dan is dat mijns inziens veel duidelijker dan "bezoekers per gezin per dag". Ik kan me echt voorstellen dat sommige mensen hun eigen bezoek aan anderen gewoon niet meetellen, gewoon niet aan gedacht...

Oki Doki
Oki Doki20 jan. 2021 - 18:21

Ik heb altijd al gezegd dat we beter moesten oppassen als het ging om de verspreiding van het virus, vaak vond ik dat er te snel en te veel versoepeld werd. En nu zitten we met een avondklok, dat vind ik echt oneerlijk. Ik heb me altijd aan de regels gehouden en heb ook nooit corona gehad en nu zit ik straks gevangen in m'n eigen huis. Echt verschrikkelijk.

3 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter20 jan. 2021 - 19:07

Hoezo ? Na 20.30 tot 4.30 dat zijn acht uurtjes , blijven er zestien over dat je je gang kan gaan. Hond van je buren lenen kan ook .

Oki Doki
Oki Doki20 jan. 2021 - 19:53

Thuiszitter De weinige sociale contacten die ik heb kan ik alleen in de avond bezoeken. Dat is meestal na 19.30 uur. Als ik dan om 20.30 uur weer thuis moet zijn dan is dat de moeite dus niet. Ik ben chronisch ziek en heb daarom geen werk jammer genoeg en spreek geen mensen op het werk dus. De situatie met de avondklok is voor mij heel triest dus.

Thuiszitter
Thuiszitter20 jan. 2021 - 23:05

Oki d - ik heb mij niet voor niets thuiszitter genoemd , denk je dat je de enige bent ? Kan jouw het verder schelen , ff paar weekjes niet op bezoek gaan . T’is overigens al een tijdje de bedoeling dat je die bezoekjes even achterwege laat ivm de besmetting. Succes , je kan het :-))

Cijfertjes2
Cijfertjes220 jan. 2021 - 18:02

Als we kijken naar de cijfers die het RIVM zelf rapporteert (https://www.rivm.nl/sites/default/files/2021-01/COVID-19_WebSite_rapport_wekelijks_20210119_1259_final.pdf) draagt de luchtvaart totaal niet bij aan het aantal besmettingen. Populistische politici deden alsof er bomvolle vluchten aankwamen op schiphol terwijl in de realiteit deze vluchten amper gevuld waren. De grootste verandering sinds de lockdown in dit rapport is het aandeel van de besmettingen op scholen/kinderopvang (van 5.2% naar 1% van de totale besmettingen). Het aandeel besmettingen tijdens een vlucht (0.1%) en reis (0.2%) heeft geen enkele invloed op het R getal. Ik vraag me af in hoeverre het vliegverbod gaat helpen en of dit niet populistisch/onfeitelijk geroeptoeter was van Jesse Klaver.

3 Reacties
rupsje2
rupsje220 jan. 2021 - 19:13

Die gemuteerde varianten zijn hier niet heen komen wandelen hoor.

Cijfertjes2
Cijfertjes220 jan. 2021 - 19:32

@rupsje Dat zeg ik toch ook niet? Die gemuteerde variant is hier nou eenmaal al. Het enige wat de data van het RIVM laat zien is dat het nog verder beperken van het vliegverkeer vrij weinig invloed kan hebben op het R getal. Daarom vraag ik mij af wat het nut hiervan is en waarom zoveel mensen blindelings uitspraken volgen zonder zelf naar data te kijken. De avondklok gaat zeker helpen met de thuisbesmettingen en de besmettingen in de scholen en kinderopvang hebben de afgelopen weken relatief gezien het grootste verschil gemaakt.

Paul Spijkers
Paul Spijkers21 jan. 2021 - 1:56

Kwestie van logica richting. Het gaat niet over waar de MEESTE besmettingen gebeuren, maar waar ze VANDAAN komen. Als je alles in een regio op slot gooit behalve wat er binnen en buiten komt, zet je eigenlijk niks op slot, want dooft het virus nooit uit, want komt er steeds weer nieuw binnen, dus schiet het weer omhoog na het binnen komt. In landen waar de regering haar werk doet sluiten ze de grenzen, verbannen dan het virus, en reguleren daarna de grenzen met quarantine en testen voor en na.

ZonderNaam2
ZonderNaam220 jan. 2021 - 17:55

Eerste waar ik aan denk bij een avondklok is dat het dan overdag nog drukker wordt bij de supermarkt.

Afgelast
Afgelast20 jan. 2021 - 17:33

Omtzigt: "Er is een innige band tussen het kabinet en de Tweede Kamer en tussen het kabinet en de pers",constateerde hij.Ook belangenorganisaties doen mee in het systeem.Ze leveren nooit stevige kritiek,omdat ze allemaal "eten uit de staatsruif". Zijn conclusie is bikkelhard:"Het is onze kliek in Den Haag die neerkijkt op hardwerkende Nederlanders". Het is met corona niets anders natuurlijk. Zo een beetje raar zijn natuurlijk als het toevallig alleen maar de toeslagenaffaire betreft. Het is maar goed dat het publiek nog niet weet wat er achter de schermen allemaal gebeurd in de coronakwestie. Ach, geef het 5 tot 10 jaar, dan komen de lelijke details hier ook naar boven. Ik voorspel: een kabinet dat vaart op de megalomanie van het OMT, dat uit angst en veel te overdreven voorspellingen wetenschap links heeft laten liggen en ingezet op onbewezen totalitaire maatregelen, om maar niet het verwijt te krijgen onvoldoende gehandeld te hebben. Mede onder druk van de emotie van publieke opinie, m.n. opiniemakers die het ook niet weten maar wel hun zegje moeten doen elke dag. De nevenschade die deze maatregelen veroorzaken, noem oa fysieke en mentale volksgezondheid, zouden wel eens vele malen hoger uitpakken dan wat is voorkomen. Daarom roepen de OMT-leden nu alvast dat ze 500.000 mensenlevens hebben gered, zonder enige vaststaand bewijs dat dit gezegd kan worden, en wat de kritische burger makkelijk kan doorzien als een zieke mix van trots en bluf. Als kind van een overbezorgde ouder is het zaak zo snel mogelijk weg te wezen als je volwassen bent. Helaas kan de Nederlandse burger nergens heen, en zodra je er iets van wilt zeggen komt de politie in burger relschoppen, zodat de oproerpolitie een reden heeft om los te gaan met de paarden, gummiknuppels en waterkanonnen. " But always— do not forget this, Winston— always there will be the intoxication of power, constantly increasing and constantly growing subtler. Always, at every moment, there will be the thrill of victory, the sensation of trampling on an enemy who is helpless. If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever. ”

3 Reacties
LBNB
LBNB20 jan. 2021 - 20:04

@afgelast Inderdaad, je mag niet eens demonstreren. Rutte is een schoft met z'n schofterige draconische maatregelen. Het omt moet het maar uitzoeken en de politie ook. Het ging al te ver en nu is de maat vol. De media moet zich schamen dat weerloze burgers die opkomen voor hun rechten door agenten worden aangevallen niet in de publiciteit komen.

RaymondenJoop
RaymondenJoop20 jan. 2021 - 20:15

Duidelijk niet ziek geweest? Is wel wat anders dan een griepje en nog meer dan het (inderdaad beperkt) aantal doden is het vooral de benodigde nazorg en/of gevolgschade bij mensen die een hele grote impact heeft.

gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 10:56

Ik denk dat Rutte en aanhangers lijden aan het Munchhausen by proxy syndroom. Uitgaan van het slechtste scenario en alle andere maatschappelijke problemen onzichtbaar maken, is de voorbode voor een maatschappelijke ramp, die in slow motion aan het ontwikkelen is. Daar heeft Rutte dan weer veel ervaring mee, gezien het aftreden van zijn kabinet en de aanpak van de gaswinning schade, toeslagaffaire, en veel achterstallig onderhoud op sociaal gebied na zijn grootscheepse afbraak. Ik verwacht binbenkort een uitstel van de verkiezingen, de onderdrukking is vrijwel optimaal geregeld. Angst is een slechte raadgever en er zijn genoeg mensen doodsbang en ook gemaakt door de MSM, en de politiek die weinig andersdenkenden toe staat om nuance aan te brengen in de discussie. Gezien de reactie van RaymondenJoop is het duidelijk, we moeten doodsbang zijn en blijven. Dat wordt dan gevolgd door de roep om de sterke man of vrouw, die ons allemaal gaan redden. Of toch de vaccinatie?

vdbemt
vdbemt20 jan. 2021 - 17:32

Dat beperken, en zelfs selectief verbieden van het vliegen, werd tijd. De inzichten bij Rutte c.s. komen wel steeds heel laat. Maar 'goh. wat doet hij het goed'. Laten we gewoon maar weer op hem stemmen. Zijn de Groningers en toeslagenslachtoffers (onder anderen) ook heel erg blij mee.

Ivan61
Ivan6120 jan. 2021 - 17:31

Invoeren en handhaven, Niet zeuren mensen. Dat is voor 3 weken. Stelt niks voor.

3 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer20 jan. 2021 - 19:49

Sorry, maar ik ga mijn hond niet die weken in mijn huiskamer uitlaten.

DenFlexwerker
DenFlexwerker20 jan. 2021 - 22:09

"Dat is voor 3 weken". Neem daar maar geen vergif op in...

Thuiszitter
Thuiszitter20 jan. 2021 - 23:13

Tom - wie zegt dat je je hond niet uit mag laten dat is nu juist een uitzondering. Mensen kunnen bij mij , tegen betaling , mijn hond voor een uurtje huren , kunnen ze even naar buiten .

P Haan
P Haan20 jan. 2021 - 16:28

Een polder avondklok, hoe bestaat het. 20:00? Nee, dan is het nog te druk. (lijkt me het doel van de avondklok..) Dus doe maar 20:30. Aantal bezoekers, dat was in Engeland ook al een tijd. Die is wel heel naar, maar goed.

Dehnus
Dehnus20 jan. 2021 - 15:35

Vertaalt vanuit het Ruttes:"Kijk mij eens sterk zijn! Zero Tollerance! Ja, ik ben zo sterk! Tjongejonge." En opvang voor de daklozen? Rutte:"Die zijn niet sterk zoals ikke! Kijk mij eens streng zijn! Ik zorg wel dat je huisjeprijs omhoog gaat door deze zwakkeren af te maken.. erm . ik bedoel "te leren werken." Wat een klootzak is het toch, een avondklok ansich niks mis mee MITS de zwakkeren ontzien worden. Maar ja daar denken ze in NL niet bij na. En het word ook beloont, zie de peilingen want:"Bah Buitenlanders.. erm ik bedoel "Huisjes prijs"". Maar goed we zien wel weer, verstopt u goed daklozen, want ze gaan op u jagen!

5 Reacties
Jozias2
Jozias220 jan. 2021 - 16:49

Hoe kom je er bij dat er op daklozen gejaagd gaat worden? De politie weet heel goed waar deze maatregel voor bedoeld is.

Dehnus
Dehnus20 jan. 2021 - 17:56

@Jozias Je weet dat BOAS een boete quota hebben? En ja die heeft de Politie ook. Ik weet dat je het niet wilt horen, want de "Teflon Mark" (je zou maar zo'n bijnaam hebben, ik zou me kapot schamen!) is fantastisch voor jouw misschien. MAAR als ze echt een avond klok wouden dan zou opvang gewoon GEREGELD moeten zijn. Genoeg leegstaande hotels en gymzalen! Maar goed, dat komt niet als "STRENG!" over he, en dan kunnen we niet met het vingertje zwaaien van "oooh, stout, jouw pijn is je eigen schuld!".

Jozias2
Jozias220 jan. 2021 - 19:06

Ik ben totaal geen Rutte aanhanger maar als de politie moet ga aan toezien op de naleving van de avondklok dan zijn de daklozen de laatste die in beeld komen. Paniekzaaierij

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 jan. 2021 - 19:20

Daklozen die het niet willen krijg je niet zo maar naar binnen.

Thuiszitter
Thuiszitter20 jan. 2021 - 20:45

Dehnus - als ex politieagent geef ik Jozias gelijk . De daklozen gaan hier niet onder lijden.

rvb2
rvb220 jan. 2021 - 14:41

ski en zonvakanties blijven dus mogelijk, kerken mogen doorgaan met hun massabijeenkomsten (wat de meeste kerken gelukkig niet doen.. maar sommige kerken wel), en er zijn ook geen reisbeperkingen binnen Nederland. Wel is er nog sterkere invloed van de overheid achter de voordeur en wordt het dagelijks sociaal leven nog verder onmogelijk gemaakt. Dat er maatregelen genomen worden is terecht, maar we mogen zo onderhand best vraagtekens zetten bij welke maatregelen wel en niet genomen worden. 1 ding is duidelijk: Schiphol en de KLM moeten zo min mogelijk getroffen worden van "ons" rechtse kabinet, dat al veel te laat zorgde voor het begin van de vaccinaties. Mensen moeten hun leven opofferen om de economie te redden, want sociaal gedrag is niet belangrijk.

5 Reacties
Dehnus
Dehnus20 jan. 2021 - 15:41

Daar noem je wat ja! Ik zeg al langer dat gebieden meer afgezet moeten worden waar het zwaarder is. Maar reisbeperkingen (maximaal 25km ofzo) is wel het minste! Tenzij je aan het werk moet (zoals bouwvakkers, die niet anders kunnen en andere armere beroepen zoals schoonmakers). Maar goed we pakken liever de zwakkeren want dat bekt zo leuk, en dan kan de rest nog gewoon naar kantoor. :(. Het is heel krom, ook dit weer. Grachtenpandjes kunnen gewoon bij elkaar op bezoek want: Dat is even gauw van voordeur naar voordeur. 1 tegelijk, niemand die het ziet. Maar depressieve Jannie mag niet even de deur uit als de muren op haar afkomen en ze echt even naar buiten moet want "JAA! Daar is Ben Boa, en ik moet een boete quota halen!". Ja lockdown is nodig, (omdat hun beleid faalt! En ja dat mag ik zeggen!). Maar dat moet je ook slim doen en de zwakkeren en onzichtbaren ontzien! Maar goed, gezien de vaccinatie snelheid in Nederland? Moet je niet teveel verwachten van de VVD en CDA.

Jozias2
Jozias220 jan. 2021 - 15:57

"ski en zonvakanties blijven dus mogelijk" Als je in het land van bestemming niet in quarantaine hoeft en na terugkeer 10 dagen in quarantaine gaat en een dubbele negatieve test kan overleggen. Maar technisch gezien blijft het mogelijk. De reisbranche zal opgelucht ademhalen. Die zullen het druk krijgen.

Paul Spijkers
Paul Spijkers21 jan. 2021 - 8:33

Jozias als, als. Ook mag je al bij een negatieve test na 5 dagen uit quarantine. Dat lijkt te vroeg en een fout. Het is nu net zo dat vroeger deze maand opgemerkt is dat de Britse variant langer gevaarlijk zou kunnen zijn dan 10 dagen.

Jozias2
Jozias221 jan. 2021 - 9:49

@Paul Daar gaat het niet om. Het gaat er om alsof mensen met de huidige maatregelen ( en de sluiting van alle ski gebieden) nog massaal op ski vakantie gaan. Zoals rvb stelt

Paul Spijkers
Paul Spijkers23 jan. 2021 - 1:31

@Jozias Natuurlijk gaat het daar om. Er komen en gaan nog steeds mensen. Dan is het belangrijk wat er gebeurt.

sjaak5
sjaak520 jan. 2021 - 14:08

Kan iemand mij 1 praktijkvoorbeeld geven waaruit blijkt dat een avondklok besmettingen voorkomt.

8 Reacties
Dehnus
Dehnus20 jan. 2021 - 15:41

Het is meer om stoer te doen voor zijn verkiezingscijfertje en af te leiden van het toeslagen en bijstand/schulden schandaal. Daar hoor je nu niks meer over!

Tom Meijer
Tom Meijer20 jan. 2021 - 15:56

Die Sjaak toch.

poeslief
poeslief20 jan. 2021 - 16:19

@sjaak Kan iemand mij 1 verkoopadres geven waar ik zo'n avondklok kopen kan?

Thuiszitter
Thuiszitter20 jan. 2021 - 16:21

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/waarom-is-een-avondklok-die-in-andere-landen-allang-is-ingevoerd-hier-zo-omstreden~b4c9d070/

Thuiszitter
Thuiszitter20 jan. 2021 - 16:21

Ff googelen Sjaak andere landen hebben er ervaring mee

P Haan
P Haan20 jan. 2021 - 16:30

Nope. En toch mag je binnen blijven. Want zo werkt zo'n discussie nu eenmaal niet.

Jozias2
Jozias220 jan. 2021 - 16:52

@Sjaak Mondkapjesplicht: merendeel hier op joop.nl: alle beetjes helpen en baadt het niet dan schaadt her niet. Avondklok: waar is aangetoond dat het werkt.

JasDon
JasDon20 jan. 2021 - 17:50

Hoi Sjaak, praktijkvoorbeeld: Je kan om 20:35 je buurman met Corona niet meer vragen om in je gezicht te spugen. Scheelt toch weer 1 persoon met Corona.

Fredje3
Fredje320 jan. 2021 - 13:37

Ik begrijp de reden wel van een strengere lockdown. Probleem is wat ik niet begrijp. Zoals. -Toch maar 100 mensen op een uitvaart. -Toch bezoekers bij een l*l euh... praatprogramma. -Toch maar veel vliegbewegingen op 3 landen na. Daar krijgen we voor terug dat er nog maar 1 bezoeker op bezoek mag komen. Dus als je een echtpaar op bezoek krijg, mag er 1 naar binnen en de ander moet buiten blijven staan. Nu gaat bezoek mij niet zozeer om de gezelligheid, maar ook om de gezondheid en denk ik dat juist deze regel meer negatieve effecten gaat hebben dan positieve aangezien wij mensen over het algemeen gezien sociale dieren zijn en zeker voor bepaalde alleenstaanden het heel belangrijk is dat ze contacten onderhouden, 2 personen vind ik dan toch wel het minimum. Wij bezoeken zelf regelmatig iemand die afgelopen jaar zijn moeder is verloren en geen verdere familie heeft hier in Nederland. Hij is zelf minder begaafd (om het maar zo te zeggen) en kan veel hulp gebruiken bij opruimen, schoonmaken, boodschappen en andere klusjes. Mijn vrouw en ik wisselen dat af dat de ene de klusjes doet en de andere misschien nog wel het belangrijkste, aandacht geeft en neemt. Dat wordt nu wel een stuk moeilijker gemaakt en vooral omdat het moeilijk is hem de noodzaak hiervan duidelijk te maken.

5 Reacties
ton14024
ton1402420 jan. 2021 - 15:01

Dus als je een echtpaar op bezoek krijg, mag er 1 naar binnen en de ander moet buiten blijven staan. ???? Verwacht jij je ouders? ????

Dehnus
Dehnus20 jan. 2021 - 15:45

Wat denkt u van het sporten, niet bewegen is funest! Je kwijnt dan weg, zeker ouderen. Als je dan covid krijgt ben je zo foetsie als bejaarde. Maar ook daar word niks voor gedaan want "Naboarskap!" lekker goedkoop gestolen dat woord. Wat meer betekent "Zoek het zelf maar uit!". Een wandelroute advies aan gemeente die eenrichting is (zoals in Denemarken bijvoorbeeld) is al TEVEEL gevraagd als advies aan deze hypercapitalisten. En ja dat kan gewoon veilig. Je begint en bent 5km verder weer op de plek van waar je begint. Eenrichting. Helemaal niet zo moeilijk en voorkomt besmettingen.

Tom Meijer
Tom Meijer20 jan. 2021 - 15:58

Gelukkig heb ik dat probleem met mijn ouders niet. Ze zijn allebei al lang geleden overleden.

poeslief
poeslief20 jan. 2021 - 16:19

nee Ton, partnerruil.

NoahAmber
NoahAmber20 jan. 2021 - 16:32

@Ton14024 20 januari 2021 at 16:01 Dus als je een echtpaar op bezoek krijg, mag er 1 naar binnen en de ander moet buiten blijven staan. ???? Verwacht jij je ouders? ???? Of je schoonouders. Geweldig toch als je tegen je schoonmoeder kan zeggen: Ey, jij ff niet!

JoostdeV
JoostdeV20 jan. 2021 - 13:37

De media gaan zich blindstaren op de avondklok, maar er zijn nog meer maatregelen genomen. Eindelijk dubbele testverplichting en niet vrijblijvende quarantaine voor reizigers. Niet vrijblijvende quarantaine voor mensen die positief zijn getest. Nog maar één bezoeker per huishouden per dag. Helaas is er 10 maanden aanmodderen en een nog besmettelijker virus variant voor nodig geweest om zo ver te komen. Een lichtpuntje was de uitspraak van de Jonge om de testprogramma's veel verder te gaan uitbreiden. Als we eind februari de BCO en het testen nog steeds niet op orde hebben rollen we zo weer een vierde golf binnen.

2 Reacties
Dehnus
Dehnus20 jan. 2021 - 15:47

Wat heb je aan uitbreiding van test programmas als je alleen mag testen bij klachten? Anders kost hij namelijk geld, en dat moet van je eigen risico af. En het RIVM maar klagen dat er minder getest word! GRATIS testen zo vaak mogelijk om het in kaart te brengen! Maar goed het zal wel weer een "vieze nivelleer" iets van mij zijn. Want ooh grote god als je in NEDERLAND iets aan meer aan belasting zou moeten betalen voor het algemeen goed. Nee dan maar een avondklok om zwervers te treiteren.

NoahAmber
NoahAmber20 jan. 2021 - 17:29

@Dehnus Nee dan maar een avondklok om zwervers te treiteren Je hebt het zo vaak over. Ben je er zelf één. Jouw reacties lijken echt op het overspannen af. EN MET JE CAPLOCS neemt niemand je meer serieus

Mokker
Mokker20 jan. 2021 - 13:15

Symboolmaatregel die nauwelijks nieuwe gevallen zal voorkomen, en vooral de brave burgers gaat treffen die al netjes de regels volgen. Degenen die zich er toch al niet aan hielden, deden dat ook overdag al niet, dus veel gaat de avondklok niet helpen. Succes straks met het doen van boodschapjes voor de avondklok ingaat, zal wel (net iets te) druk zijn nu mensen minder tijd hebben de inkopen te doen.

6 Reacties
GoudenBergen
GoudenBergen20 jan. 2021 - 13:44

Hoewel het aantal besmettingen daalt, houdt de regering nu serieus rekening met de Britse variant. Zoals bekend is deze veel besmettelijker dan de "traditionele". Door nu al maatregelen te nemen, hoopt ze een derde golf te voorkomen. Klinkt logisch.

Thuiszitter
Thuiszitter20 jan. 2021 - 16:20

Hoe weet je dat zo zeker ? In andere landen schijnt het te helpen . In de regio Antwerpen werd in augustus ook al een regionale avondklok ingevoerd (van 23.30 tot 6.00 uur). Die maatregel bleek toen zeer succesvol om het aantal besmettingen snel terug te dringen. Tsja ..... https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/waarom-is-een-avondklok-die-in-andere-landen-allang-is-ingevoerd-hier-zo-omstreden~b4c9d070/

Afgelast
Afgelast20 jan. 2021 - 17:15

@Thuiszitter Een artikel met zo'n domme vraag als kop zal vast niet al te intelligent zijn. Waarom is de doodstraf, die allang in andere landen is ingevoerd, hier zo omstreden? De enige intelligente vraag die eerst gesteld dient te worden is: Waar is het bewijs van de noodzakelijkheid van een nog strengere lockdown, inclusief avondklok? Ik schakelde gisteren toevallig in op tv, hoor ik een wetenschapper anekdotisch bewijs van een collega voor de camera als argumentatie gebruiken. Dat niveau.

Oki Doki
Oki Doki20 jan. 2021 - 18:19

Ik ben het helemaal met je eens.

Mokker
Mokker20 jan. 2021 - 18:34

@GB Huidige regels zouden voldoende moeten zijn, ook voor de Engelse variant. Alleen misschien wat strenger handhaven, alhoewel je dan het risico hebt dat onze vrienden er weer een heksenjacht van maken.

gimli55
gimli5521 jan. 2021 - 11:05

@GB Er werd gesteld dat hij veel meer virus deeltjes verorzaakte in het slijmvlies, dat bleek niet waar. Er werd gesteld dat hij veel besmettelijker was, wel 70% meer, dat bleek niet waar. Het is 30%, zonder enig bewijs dat het blijkt. In Lansingerland waren er van de 10.000 geteste mensen 178 positieve testen, en geen overmatig hoge Engelse variant. Dat klinkt een stuk minder logisch. De rijen ambulances bij de Engelse ziekenhuizen blijkt in de winter een veel voorkomend probleem te zijn, wat uit andere jaren blijkt. Volgens Levi, directeur van veschillende grote ziekenhuizen in London. Uitgaan van het slechtste scenario met optimale onderdrukking en alle andere schade buiten beschouwing laten, is ook niet logisch.

Thuiszitter
Thuiszitter20 jan. 2021 - 13:14

Waarom niet vandaag ingaan dan.?

3 Reacties
GoudenBergen
GoudenBergen20 jan. 2021 - 13:42

De Tweede Kamer moet er nog over stemmen.

Jozias2
Jozias220 jan. 2021 - 14:33

We hebben een demissionair kabinet vanwege de toeslagen

Paul Spijkers
Paul Spijkers21 jan. 2021 - 2:01

Het is niet genoeg om dingen te zeggen. Normaal doe je zoiets planmatig, zodat iedereen, bestuurder, agent, of burger, een beetje gereed of voorbereid kan zijn.