Op hun online verkiezingscongressen die zaterdag plaatsvinden, zullen de PvdA en GroenLinks naar verwachting instemmen met een verbod op fossiele reclames. “Een wereldwijd unicum”, stelt het burgerinitiatief Reclame Fossielvrij.
"Bij de PvdA hebben de leden, na een positief advies van het partijbestuur, hun goedkeuring gegeven aan dit amendement (85% stemde voor). Het opnemen in het PvdA-programma is daarmee slechts nog een formaliteit. Bij GroenLinks stemmen de leden morgen over het amendement. Ook daar gaf het partijbestuur een positief advies."
Eerder namen de Partij voor de Dieren en BIJ1 al een verbod op fossiele reclame op in hun partijprogramma’s. In december nam de Amsterdamse gemeenteraad een motie van GroenLinks, SP en Denk aan om een verbod op fossiele reclame te onderzoeken. Op die manier zou moeten worden voorkomen dat er bijvoorbeeld reclame wordt gemaakt voor vliegvakanties op Amsterdamse abri’s.
Het Amsterdamse Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) besloot vorig jaar onder druk van de klimaatactiegroep Extinction Rebellion om Shell in het vervolg te weren als adverteerder.
Voor het overige blijft het boycotten van reclames van grote olie- en gasbedrijven wereldwijd nog voornamelijk beperkt tot particuliere initiatieven. Zo besloot de Britse krant The Guardian een jaar geleden te stoppen met het plaatsen van advertenties van fossiele bedrijven.
Ook de Zweedse krant Dagens ETC biedt geen ruimte meer voor advertenties van de olie- en gasindustrie. “Hoe ver kan de journalistiek gaan als zij wordt gefinancierd door krachten die er alle belang bij hebben om grootschalige actie tegen de klimaatcrisis tegen te houden?”, motiveerde de hoofdredacteur van de krant de advertentieboycot.