Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Links blok de grootste bij Franse verkiezingen, extreemrechts verslagen

  •  
07-07-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
4883 keer bekeken
  •  
linkswint

De linkse alliantie is volgens een eerste exitpoll de grootste geworden in de tweede ronde van de Franse parlementsverkiezingen. De verenigde linkse partijen (Nouveau Front Populaire) zouden tussen de 172 en 192 zetels behalen in de Assemblée.

Daarmee is links groter dan het extreemrechtse Rassemblement National (RN), dat vorige week de eerste ronde won. Volgens de peiling bij de stembureaus zou de partij van Marine Le Pen tussen de 132 en 152 zetels krijgen. Ook het centristische Ensemble van president Emmanuel Macron blijft extreemrechts vermoedelijk voor (150-170 zetels).

Er zijn in totaal 577 zetels te verdelen in het Franse parlement. In de tweede ronde deed in veel districten nog maar een kandidaat mee die het opnam tegen RN. De linkse en centristische partijen hoopten zo een verkiezingsoverwinning voor extreemrechts te voorkomen. Die strategie lijkt te hebben gewerkt.

NRC bericht: “Jean-Luc Mélenchon, de leider van het uiterst linkse La France Insoumise, heeft Macron opgeroepen om een kandidaat van de linkse alliantie aan te wijzen als premier. De Franse president wijst normaliter een premier aan uit het kamp van de partij die de meeste zetels heeft in het parlement.

Na de bekendmaking van de exitpoll werd er op het Place de la République gefeest, meldt onze correspondent ter plaatse. Auto’s rijden toeterend rond om de nederlaag van extreemrechts te vieren.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (37)

Linkerkant
Linkerkant
8 jul. 2024 - 12:10
En toch moeten we niet te vroeg juichen... op zich slim gedaan van links om maar 1 kandidaat tegenover RN te zetten, met dank aan het districtenstelsel werd hierdoor een meerderheid gehaald. Links samen haalde 50%, RN als 1 partij nog de grootste met 34%. Maar het linkse blok is geen eenheid: deze bestaat uit communisten, socialisten, groenen en anarchisten... kijk anders ff wie er gekozen zijn, ook vreemde vogels daartussen. Melenchon heeft zeer radicale ideeen, is sterk ani Israel en wil dat Macron aftreedt. Dus nog geen gelopen race zolang links zich niet verrenigd...
1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen9 jul. 2024 - 10:11
Die 'we' moet 'jullie' zijn denk ik ?
Gio Servas
Gio Servas
8 jul. 2024 - 11:13
Ik voorzie toch nog wel wat issues. Het gaat hierbij om een blok waarbij naast eventuele redelijke linkse partijen gecombineerd zitten met extreem linkse partijen. Het is een pact tussen partijen om extreem rechts de pas af te snijden en gelukkig is dat gelukt, maar nu? Wat hierna? NFP is al een samenwerking tussen 4 grote partijen en een aantal kleine partijtjes en hebben met z'n allen niet genoeg zetels om een meerderheid te krijgen in het Franse kabinet. Zij zullen dus moeten gaan samenwerken met partijen die geen onderdeel uitmaken van deze samenwerking en nu al is te zien doordat ze het niet eens kunnen worden over wie de nwe premier gaat worden dat dit nogal een hele kluif gaat worden. Verder is RN wel weer enorm gegroeid. De enige keus die NFP heeft is om met de partij van Macron te regeren en die is juist best wel afgestraft. Als dit even verkeerd gaat, zal dat volgende verkiezingen goed te voelen zijn.
1 Reactie
Koolblom
Koolblom8 jul. 2024 - 11:38
Er zijn best wat haken en ogen @gioservas. Het vraagt compromissen maar alles is beter dan extreem rechts in de regering.
korheiden
korheiden
8 jul. 2024 - 9:23
De linkse winst komt vooral door het districtenstelsel en handjeklap. LePen kreeg de meeste stemmen maar werd toch derde. Of Macron zo blij moet zijn met de radicale Melenchon waag ik te betwijfelen. Regeren wordt moeilijk in Frankrijk.
11 Reacties
Koolblom
Koolblom8 jul. 2024 - 11:38
Moeilijk regeren is altijd beter dan extreem rechts in de regering, @korheiden.
Mark Huysman
Mark Huysman8 jul. 2024 - 14:50
[LePen kreeg de meeste stemmen maar werd toch derde] Het is logisch dat RN de meeste stemmen heeft gekregen aangezien kandidaten van links en de partij van Macron zich terug hadden getrokken ten gunste van elkaar. Dat levert dan minder stemmen in totaal op maar meer zetels. Overigens hebben veel meer linkse kandidaten zich terug getrokken dan marcronisten. Als links dit niet had gedaan dan had het wellicht meer stemmen gehaald dan RN maar mogelijk minder zetels. [Of Macron zo blij moet zijn met de radicale Melenchon waag ik te betwijfelen.] Daar is ie zeker niet blij mee. Het schijnt ook dat hij tegen de deal met links was maar dat zijn premier hem voor een voldongen feit had gesteld. Macron behoort tot dat deel van het 'midden' dat fascisten prefereert boven socialisten.
Pater
Pater9 jul. 2024 - 0:05
@Huysman "Macron behoort tot dat deel van het 'midden' dat fascisten prefereert boven socialisten." Zoals in het Interbellum de communisten niet de fascisten maar de socialistenals de grootste vijand zagen? Daarbij denk ik niet dat het klopt. Dan was-ie niet akkoord gegaan met de samenwerking met links.
Pater
Pater9 jul. 2024 - 0:06
@Korheiden Maar verreweg minder dan links + Macron.
Mark Huysman
Mark Huysman9 jul. 2024 - 9:22
[Zoals in het Interbellum de communisten niet de fascisten maar de socialistenals de grootste vijand zagen?] Nee, totaal anders. Macron wil het kapitalisme redden en schroomt er niet voor om daarvoor fascisten een kans te geven. De communisten wilden het kapitalisme afschaffen en zagen in de sociaaldemocratie de belangrijkste steunpilaar van het kapitalisme. Overigens zagen de sociaaldemocraten de communisten ook als vijanden. Direct na WW1 sloegen ze de spartakistenopstand neer met behulp van de proto-fascistische Freikorpsen en lieten ze Rosa Luxemburg en Karl Liebknegt vermoorden. Later voerden ze campagnes waarin ze Hitler en de communistische leider Thälmann op één lijn stelden. Wat mij betreft hadden beide partijen een verkeerde strategie en hebben ze op die manier bijgedragen aan de overwinning van Hitler. [Daarbij denk ik niet dat het klopt. Dan was-ie niet akkoord gegaan met de samenwerking met links.] Dit artikel in Le Monde suggereert sterk dat Macron RN aan de macht wilde/wil en dat het premier Gabriel Attal was die zich hier tegen verzette door een Republikeins front op te bouwen, tegen het advies van het Elysium in: https://x.com/gchampeau/status/1809231934070894694
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen9 jul. 2024 - 11:09
Mark Huysman "Macron behoort tot dat deel van het 'midden' dat fascisten prefereert boven socialisten." Hoe kun je dit nou schrijven? Macron zal wel gruwen van het programma van Mélenchon maar die hele deal die zijn partij maakte met het linkse blok om kandidaten terug te trekken was erop gericht om RN buiten de deur te houden. Die strategie van terutrekking laat precies het tegenovergestelde zien van wat jij beweert, namelijk dat hij uiteindelijk socialisten boven fascisten prefereert. Anders hadden ze een dergelijke deal juist met RN gemaakt.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen9 jul. 2024 - 11:43
Mark Huysman, Ok, ik sprak te snel: als ik het goed begrijp suggereert Le Monde dat de deal eerder ondanks dan dankzij Macron tot stand gekomen is. Maar goed, dan prefereert Gabriel Attal kennelijk wel de socialisten boven de fascisten.
Mark Huysman
Mark Huysman9 jul. 2024 - 13:25
Elysium = Élysée
Mark Huysman
Mark Huysman9 jul. 2024 - 14:49
@Kees [Maar goed, dan prefereert Gabriel Attal kennelijk wel de socialisten boven de fascisten.] Dat is ook wat ik schreef: “Het schijnt ook dat hij (Macron) tegen de deal met links was maar dat zijn premier hem voor een voldongen feit had gesteld. Macron behoort tot dat deel van het 'midden' dat fascisten prefereert boven socialisten.”
Pater
Pater10 jul. 2024 - 0:52
@Huysman Macron had ongetwijfeld grote twijfels over samenwerking met Mélenchon, maar koos daar uiteindelijk wel voor. Dus tégen Le Pen. De omgang van het communisme met de democratie is zonder meer slecht te noemen, niet zo vreemd dat de sociaaldemocraten (de revisionisten: wat mij betreft een eretitel) daar het één en ander op tegen hadden. Thälmann was een overtuigd stalinist, die de DKP hervormde naar Russisch model.
Mark Huysman
Mark Huysman10 jul. 2024 - 9:53
@Pater [Macron had ongetwijfeld grote twijfels over samenwerking met Mélenchon, maar koos daar uiteindelijk wel voor.] Volgens Le Monde werd hij dus voor een voldongen feit gesteld. Vergeet ook niet dat hij in aanloop van de eerste ronde al zijn peilen op links richtte. Hij vindt Le Pen duidelijk een minder groot probleem dan links. [De omgang van het communisme met de democratie is zonder meer slecht te noemen, niet zo vreemd dat de sociaaldemocraten (de revisionisten: wat mij betreft een eretitel) daar het één en ander op tegen hadden.] Je vindt het neerslaan van de spartakistenopstand met behulp van de voorlopers van de SA goed? De moord op Rosa Luxemburg en Karl Liebknecht verdedigbaar? Dat is jouw versie van democratie? En je kunt je bedenkingen hebben bij Thälmann maar je zult toch moeten toegeven dat het weigeren van een eenheidsfront van de twee grote arbeiderspartijen tegen de nazi’s buitengewoon stupide was. De communisten weigerden een dergelijk front, maar ook de sociaaldemocraten. Misschien wel de belangrijkste reden waarom de nazi’s de macht konden grijpen.
PVDB2
PVDB2
8 jul. 2024 - 9:04
In Frankrijk heeft men geleerd van de situatie in Nederland. Wat voor kleuterklas het is. Dat het de politieke risee is geworden van West-Europa. Door te voorkomen dat een extreemrechtse partij aan de macht te helpen. Een blok te vormen. Samen te werken als partijen links van het politiek spectrum. Waar bekende Fransen terecht waarschuwden voor de gevaren van extreemrechts. Geen Paard van Troje binnen te halen waardoor Poetin meer invloed krijgt in Frankrijk, maar vooral binnen de EU. De democratie heeft gewonnen. Frankrijk is wakker geworden. Nu nog een sociaaldemocratisch plan samenstellen. Door samenwerking te zoeken met het centrum van het politiek spectrum. Men heeft 3 jaar de kans, tot de volgende verkiezingen, om positieve verandering te brengen of in ieder stabiliteit houden. Noodzakelijk voor een goed draaiende economie. Waar voor angst zaaien tegenover anderen geen plaats heeft. Waar het toneelspel wat extreemrechts zo graag bezigt, een klucht én een drama, vermeden kan worden. Met wel een realistische kijk op economisch vlak. De middenweg te pakken tussen een socialistisch links en liberaal midden, waar ook de kloof tussen en rijk minder wordt.
1 Reactie
Linkerkant
Linkerkant8 jul. 2024 - 12:12
Eens met die kleuterklas in NL, maar er zijn nu ook een flink aantal kleuters gekozen in het FR parlement....
Mark Huysman
Mark Huysman
8 jul. 2024 - 8:43
Belangrijkste les uit Frankrijk: Als links mobiliseert en een links programma heeft kan het zowel extreemrechts als het neoliberalisme verslaan. Mensen lopen niet warm voor meer status quo maar willen verandering. Als links die verandering niet biedt dan gaan ze naar extreem rechts. Program NFP: -verlaging pensioenleeftijd naar uiteindelijk 60 -verhoging belastingen van de rijken -verhoging minimumloon met 14% -bevriezing prijzen energie en voedsel -indexering lonen aan inflatie -verwerping Europese bezuinigingsverdragen -terugdraaien privatiseringen Op internationaal terrein lopen de meningen uiteen tussen de verschillende componenten binnen het front maar de grootste partij LFI heeft ook op dat vlak een radicaal linkse insteek. In zijn eerste toespraak zei Melenchon dat een van de eerste dingen die moet gebeuren de erkenning van een Palestijnse staat is.
13 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗8 jul. 2024 - 10:25
« Program NFP: -verlaging pensioenleeftijd naar uiteindelijk 60 -verhoging belastingen van de rijken -verhoging minimumloon met 14% -bevriezing prijzen energie en voedsel -indexering lonen aan inflatie -verwerping Europese bezuinigingsverdragen -terugdraaien privatiseringen« …… …..er is een groot tekort op de lopende rekening. De staatsschuld is enorm. Er zijn in veel sectoren te weinig mensen. De echte prioriteiten zijn Ukraine steunen, klimaatmaatregelen, natuurbehoud, onderwijs en zorg op peil houden en verbeteren. Wat denkt U zelf dat er met dat lijstje gaat gebeuren? Ik hoop dat er daar bij Mélenchon nog wat ruimte voor over is. Hij heeft al zoveel belooft, daarm voor hem ook beter dat hij in de oppositie gaat…..kan hij het blijven beloven.
Anna R. Chist
Anna R. Chist8 jul. 2024 - 10:44
Dat snappen ze hier niet. Meesten hier denken dat GL en PvdA links zijn omdat ze dat ooit waren. Dit zijn linkse punten. Daar hebben ze het in ons land niet over bij de PvdA .
Mark Huysman
Mark Huysman8 jul. 2024 - 11:31
@Anna Het grootste gevaar is denk ik dat de rechtervleugel van NFP (PS en ecologisten) met Macron regering gaat vormen. Als dat gebeurt moeten LFI en andere linkse krachten (vakbonden, sociale bewegingen, radicale linkse partijen) een harde linkse oppositie gaan voeren zowel op straat als parlement zodat Le Pen bij presidentsverkiezingen niet het enige alternatief vormt. Uiteindelijk is de keus authentiek links of extreemrechts. Het neoliberale midden heeft niks meer te bieden.
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 jul. 2024 - 11:38
Juppé🎗 Nogal dom ook om mensen die goed kunnen doorwerken en hard nodig zijn naar huis te sturen op hun zestigste.
Juppé🎗
Juppé🎗8 jul. 2024 - 13:42
« Nogal dom ook om mensen die goed kunnen doorwerken en hard nodig zijn naar huis te sturen op hun zestigste. « …….het is nu erg dom Danielle. Tientallen jaren geleden had Frankrijk mede door de goede aanpak van mechanisering een enorm arbeidsoverschot. Jongeren vielen in ee gat na hun scholing en deden daar niets mee. Vroegpensioen heeft toen sociaal gezien erg geholpen. Nu is het totaal anders Overigens zijn de pensioenleeftijden rekenleeftijden. Je kunt meestal nog steeds steeds op 60. Je krijgt wat minder en dat vul je aan met klussen. Er worden hier hele huizen geklust. De realiteit is zo anders dan Mélenchon en LePen proberen voor te stellen.
Juppé🎗
Juppé🎗8 jul. 2024 - 13:47
« Als dat gebeurt moeten LFI en andere linkse krachten (vakbonden, sociale bewegingen, radicale linkse partijen) een harde linkse oppositie gaan voeren zowel op straat als parlement »…. U bent net als Mélenchon, het moet en het zal kapot gemaakt worden. Ik ben blij met socialisten en ecologisten die ook aan anderen denken en met hun tijd mee gaan.
Mark Huysman
Mark Huysman8 jul. 2024 - 14:26
[U bent net als Mélenchon, het moet en het zal kapot gemaakt worden.] Nee, Mélenchon begrijpt dat er een serieus links alternatief nodig is. Anders zal hoe dan ook Le Pen de dienst gaan uitmaken. Overal waar ‘modern’ links buigt voor het neoliberalisme komen uiteindelijk de fascisten aan de macht. Het is, om met Rosa Luxemburg te spreken, socialisme of barbarij.
Pater
Pater9 jul. 2024 - 0:24
@Huysman Toe maar, de rechtervleugel van het linkse front, wat een vijanddenken. Past aan de andere kant wel weer bij iemand die, zoals Huysman maar ook Mélenchon achter Maduro staat. De Groenen en de sociaaldemocraten zijn op een aantal punten gematigder, maar de groenen zijn weer radicaler op milieugebied. Huysman zou er beter aan doen zich zorgen te maken over het democratische gehalte van Mélenchon. De eisen van Mélenchon zijn in totaal absoluut onbetaalbaar en halen ook absoluut geen meerderheid. Begin met het schrappen van de lagere pensioenleeftijd (is nu 64 jaar, lijkt me heel redelijk), dan kom je met de andere punten, zoals minimumloon, meest urgent, nog een heel eind. Terugdraaien privatiseringen trouwens van harte van harte mee eens, maar vereist lange adem. Wou je soms alle geprivatiseerde bedrijven in één keer terugkopen?
Pater
Pater9 jul. 2024 - 0:27
@Huysman "Overal waar ‘modern’ links buigt voor het neoliberalisme komen uiteindelijk de fascisten aan de macht." Aha. Vandaar de winst van Biden drie jaar geleden, de recente monsteroverwinning van Labour, de overwegend linkse regering in Duitsland.
vdbemt
vdbemt9 jul. 2024 - 8:19
@Anna. "Dit zijn linkse punten. Daar hebben ze het in ons land niet over bij de PvdA ." Je geeft opnieuw blijk van je onwetendheid en feitenvrij discussiéren.
Mark Huysman
Mark Huysman9 jul. 2024 - 8:54
[Toe maar, de rechtervleugel van het linkse front, wat een vijanddenken.] Dat is geen vijanddenken, dat is gewoon hoe het is. [De eisen van Mélenchon zijn in totaal absoluut onbetaalbaar] Als je binnen neoliberale logica blijft denken wel. Als je daar mee breekt en de rijken flink gaat belasten dan zijn de eisen natuurlijk zeer goed betaalbaar. [Aha. Vandaar de winst van Biden drie jaar geleden, de recente monsteroverwinning van Labour, de overwegend linkse regering in Duitsland.] Biden gaat hoogstwaarschijnlijk van Trump verliezen omdat hij de genocide in Gaza faciliteert. Jongeren, moslims en progressieven kunnen het niet meer opbrengen om op hem te stemmen. Labour haalde aanzienlijk minder stemmen dan onder de linkse sociaaldemocraat Corbyn. De enige reden waarom Starmer won was de complete implosie van de tories. Maar let op, als er geen links alternatief komt dan zal Farage (of een vergelijkbaar figuur) de volgende keer een grote klap maken. En wat betreft Duitsland: ook daar zie je onder ‘modern’ links een enorme opkomst van het fascisme.
Anna R. Chist
Anna R. Chist9 jul. 2024 - 10:15
Zo doet u dat niet vdbemt. U dient mijn beweringen te ontkrachten. Nu zit u gewoon 'is lekker niet zo' te zeggen. We weten waar de PvdA voor staat dat hebben ze laten zien in Rutte2 en de oppositie die ze amper voerden.
Pater
Pater10 jul. 2024 - 1:04
@Huysman Ach, de staatsfinanciën zijn nu opeens neoliberaal, en alles wordt verholpen als de rijken zwaarder worden belast. Quatsch. Dat gaat om klein bier als je de begrotingstekorten onder Mélenchon optelt. Nog daargelaten dat de Fransen ervaring hebben met rijke Fransen die hun geld opzij zetten of zelfs naar het buitenland uitweken. De verhoging van het minimumloon is, afgezien van het klimaat, prioriteit nummer één en zelfs dat gaat, gezien de al bestaande tekorten, heel moeilijk worden. Juist links zou niet op de bonnefooi moeten willen leven. Was Drees ook al een neoliberaal?
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
8 jul. 2024 - 8:22
Als het parlement meer verdeelt is kan de president meer zijn gang gaan.
Farmer3.0
Farmer3.0
8 jul. 2024 - 7:35
Links is knap teruggekomen in Frankrijk. Al hebben ze nog niet de absolute meerderheid, ze zullen moeten samenwerken. De politieke situatie in Frankrijk is niet te vergelijken met Nederland. Veel van mijn agrarische collega's zijn gaan ondernemen in Frankrijk. Vooral de regio Bretagne en Normandië is populair. Een open liberale regio waar het goed ondernemen is. Ook zijn er veel stedelingen die in deze regio een tweede huisje hebben, of een stukje land bezitten dat ze weer verhuren aan boeren. Goed voedsel, regionaal voedsel vind men belangrijk. De binding tussen stad en platteland is dus groot in Frankrijk. De linkse partijen in Frankrijk zullen dus altijd rekening met de boeren/het platteland houden. Ook de arbeidersklasse/middenklasse wordt in Frankrijk niet vergeten door links. In Nederland zijn de tegenstellingen de laatste 20 jaar alleen maar vergroot. De de linkse partijen/middenpartijen hebben de middenklasse/arbeiders en boeren volledig verwaarloost. Maatregel op maatregel, schandaal op schandaal. Hierdoor zijn er partijen als de BBB en NSC opricht, en konden deze binnen korte tijd veel invloed krijgen. Regionaal, provinciaal en bij de waterschappen kunnen de linkse, midden- en rechtse partijen in Nederland prima samenwerken. Het afgelopen jaar zijn er dan ook weinig schandalen geweest, en de vergaderingen verlopen in het algemeen prima. Op landelijk gebied ( Eerste en Tweede kamer ) is het van links naar rechts één grote kleuterklas. ( nog erger )
1 Reactie
Zandb
Zandb8 jul. 2024 - 9:51
Farmer Maar wat is tegenwoordig nog een arbeider, wat is nog een boer? Hebt u zich dat wel eens ooit afgevraagd? En wat precies is "In de steek laten"? Hoe ziet dat er uit. Als ik aan de boeren denkt, dan zie ik vooral dat het feit dat er wordt gesopt en nathouden, als het om het beleid gaat. (Denk aan die PAS-boeren.) Dan zie ik invloed van de agri-industrie en een RABO-bank. En dan zie niet zo zeer dat links de boeren in de steek laat maar juist heel serieus neemt in de nare boodschap die ze hebben. (Zachte heelmeesters maken immers de stinkende wonden. Zulke mensen laten je juist in de steek.) Goed ik weert het allemaal ook niet tot op 10 cijfers na de komma maar dat is wel wat ik meen te zien. Maar ook: Hebt u zich ook wel eens ooit afgevraagd of 'arbeiders' en 'boeren' wel zulke homogene groepen vormen, als u doet voorkomen. Ik denk dat wanneer u de groep arbeiders definieert, dat er binnen die groepen een enorme verscheidenheid aan politieke opvattingen is. (Waarbij je wellicht ook nog het gegeven moet meenemen dat veel 'arbeiders' de kop gek gemaakt is, door hun zorgen te koppelen aan gemakkelijke zondebokken. Er zijn echt de nodige 'slimme' arbeiders die die retoriek van Wilders wel doorzien.) U mag wat mij betreft dus aan het werk om een en ander te verduidelijken. Nu is het veel te vaag.
Break on through
Break on through
8 jul. 2024 - 6:45
Blijkt nu weer, extreemrechts is over z’n hoogste toppen heen. In geheel Europa sowieso. Extreemrechts krimpt en krimpt. Het word kleiner en kleiner. Links daarentegen word groter en groter. Links gaat Europa regeren de komende decennia. De kiezer is het extreemrechtse en rechtse geschreeuw en gepruts meer dan zat….
3 Reacties
Contra-mine
Contra-mine8 jul. 2024 - 7:58
Is het niet zo dat de partij van Le Pen de meeste stemmen in totaliteit heeft gehad, maar dat dit in de zetelverdeling niet tot uitdrukking komt?
weereenmening
weereenmening8 jul. 2024 - 8:45
36% heeft op Le Pen gestemd.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen8 jul. 2024 - 9:28
Break on through "Extreemrechts krimpt en krimpt." Volgens mij won RN gewoon terrein in de Assemblee gisteren. Het valt alleen mee in vergelijking met wat er voorspeld werd.
Arbeider69
Arbeider69
8 jul. 2024 - 6:26
Tevreden bovenmodaal rechts Frankrijk stemt (extreem) links. Ondemocratische populistische puinhoop natuurlijk. En arbeiders mogen dan nu wel hopen dat dit kartel de laatste wanhopige poging van tevreden rechts is om dik te blijven profiteren over de rug van die ander. Want nu gaat er dus niks wezenlijks veranderen. Behalve dan dat wat extreem linkse stopaardjes nog meer tweespalt in de samenleving zullen gaan veroorzaken.
3 Reacties
Zandb
Zandb8 jul. 2024 - 7:17
Arbeider Als rechts gewonnen had , zou u min of meer precies dezelfde reactie geschreven moeten hebben, tenminste als objectief zou zijn. Je ziet het in Nederland: Er is niets wezenlijk veranderd met een (extreem)rechts kabinet of je zou het wezenlijk moeten vinden en willen dat de democratische rechtsstaat er aan gaat. En dat er geen overtuigend verhaal is van rechts om de problemen - die ze voor zelf veroorzaakten - op te lossen. Want vergeet dit niet: Links is net zo 'machteloos' als 'rechts', behalve dan dat er door links geen oplossingen wil bedenken die niet in overeenstemming zijn met de principes van de democratische rechtsstaat. Kortom: Links zal misschien niet veel beter zijn maar wel realistischer en geen directe bedreiging voor de rechtsstaat.
Vuurrood
Vuurrood8 jul. 2024 - 7:46
Werknemer: Kees jongen, gaat het wel goed met jouw? Nog steeds niet door dat de democratische rechtstaat bij links in betere handen is dan bij racistisch/fascistisch rechts?
stokkickhuysen
stokkickhuysen9 jul. 2024 - 10:36
Gelukkig houdt Kees zich niet in als de druiven zuur zijn. En hij had zo gehoopt dat onder LePen het beter zou worden voor de arbeider.
Kevin de Goeijen
Kevin de Goeijen
8 jul. 2024 - 6:16
Wat valt er te vieren als nu extreemlinks gewonnen heeft? Leider van Verenigd Links is de extreemlinkse politicus Jean-Luc Mélenchon van La France Insoumee partijleider van La France Insoumise waarbij ook nog eens samengewerkt wordt met de eveneens extremistische communisten. Waar RN beschuldigd werd van racisme werden deze linksextremisten met Mélenchon in een prominente hoofdrol niet minder om hun antisemitisme bekritiseerd.
3 Reacties
Zandb
Zandb8 jul. 2024 - 7:22
Kevin Dat links, dat u beschrijft, dat is maar een heel klein gedeelte van het links dat gewonnen heeft. Het RN daarentegen vormt een front, één geheel. Dat weet u natuurlijk ook maar daar hebt u blijkbaar geen belang bij om die informatie te vermelden. Dus, u desinfromeert. Ik vind dat u zich daar best voor mag schamen.
Vuurrood
Vuurrood8 jul. 2024 - 7:49
Kevin: Jij kunt ongetwijfeld onderbouwen en bewijzen dat Jean-Luc Mélenchon van La France Insoumee antisemitisch is. Zo niet dan is het beter dat jij je mond houd! Hoewel, extreem racistisch/fascistisch rechts en mond houden?
Pater
Pater10 jul. 2024 - 1:06
Als Kevin enige ruggengraat bezit gaat hij ons nu uitleggen waarom Mélenchon een antisemiet is.
Ewout Pool
Ewout Pool
8 jul. 2024 - 4:58
Gefeliciteerd! Nu wacht de zware taak om de groei van de onvrede te stoppen om te voorkomen dat deze overwinning niet enkel een tijdelijk respijt is.
1 Reactie
Zandb
Zandb8 jul. 2024 - 7:28
Ewout Ik ben bang dat het al pure winst is, dat de democratische rechtsstaat niet in gevaar komt. Voor de rest lopen de ideeën van wat een probleem is en wat daarvoor de oplossing(en) moet(en) zijn veel te ver uiteen. Ik verwacht niet dat de onvrede dus gestopt kan worden en ik hoop dat de nieuw te vormen regering overtuigt met duidelijke keuzes, al zullen dat voor velen pijnlijke zijn.
pahan
pahan
8 jul. 2024 - 4:47
Als het stof is gaan liggen, zal de Franse burger zien wat ze zichzelf aangedaan heeft. Natuurlijk, de voorspelde linkse rellen blijven uit, maar als er aan de bron van de onvrede niks gedaan wordt is het zoals le Pen voorspelt uitstel van executie. Drie jaar de tijd om het goed te doen, ik ben benieuwd.
3 Reacties
Volrin
Volrin8 jul. 2024 - 6:09
"Als het stof is gaan liggen, zal de Franse burger zien wat ze zichzelf aangedaan heeft. " Wat dan? Maak dat eens concreet. Of heeft u niks dan loze verdachtmakingen?
adriek
adriek8 jul. 2024 - 6:11
Extreem rechts hoeft wat u betreft niets aan de brin van de onvrede te doen? Of denkt u dat de regering wilders in Nederland alle problemen tegen het einde van dit jaar heeft opgelost? (De voortekenen zijn niet geweldig: een leeg regeringsprogramma en ruziënde pubers in ee tweede kamer zijn de prestaties tit nu toe.)
Zandb
Zandb8 jul. 2024 - 7:34
pahan Aan de bron van de extreem-rechtse onvrede valt niets te doen. Tenzij je niets geeft om de democratische rechtsstaat. Ik begrijp niet waarom dat blijkbaar zo lastig te begrijpen is. Als bv er veel onvrede is omdat er veel joden in een land zijn die aangewezen worden als schuldig aan een probleem/ aan problemen, hoe zal je dan aan die onvrede een einde kunnen maken? Als mensen ontevreden zijn, dan kan dat terecht zijn maar ook helemaal niet. RN veroorzaakt en voedt de onterechte onvrede. En dat hebben ze vandaag bereikt: Dat de oplossingen - en ik wens ze daarbij veel sterkte - in ieder geval rechtmatig zullen zijn.
EricDonkaew
EricDonkaew
8 jul. 2024 - 0:54
Een citaat van nu.nl: "In de week voor de tweede ronde trokken meer dan tweehonderd kandidaten van linkse en centrumpartijen zich terug. Het ging vooral om kandidaten die de minste kans van succes hadden en die op die manier hopen dat meer stemmen naar de overgebleven kandidaat gaan en niet naar de RN-kandidaat. Daardoor nam de kans af dat RN een absolute meerderheid in de Nationale Vergadering zou krijgen." Net zoals het -achteraf- een meesterzet van Macron was om de verkiezingen te vervroegen, is het dus ook een meesterzet (als je het bekijkt vanuit de hoek van centrum-links) om op een dergelijke manier gebruik te maken van het districtenstelsel.
1 Reactie
Mirzas
Mirzas8 jul. 2024 - 9:48
In de VS hebben de Republikeinen het gerrymandering verfijnd tot uiterst krachtig manipulatiemiddel. Het tactisch terugtrekken van kandidaten is daarmee kinderspel. Maar heel mooi om te zien dat er ook in de politiek opoffering voor het hogere doel bestaat. Nu hier in NL nog.
henk-alexander
henk-alexander
7 jul. 2024 - 22:40
Een overwinning van ECHT links. Vuist omhoog!
1 Reactie
Zandb
Zandb8 jul. 2024 - 7:37
henk Ik ben somber realistisch: Een winst alleen betekent nog geen verbetering. Dat zie je maar aan de situatie nu in Nederland. Het wordt een vreselijke uitdaging om de mensen, links en rechts en extreem, weer in het gareel te krijgen. Hopelijk komt er een regering die een beetje perspectief kan schetsen.
Mohawk2
Mohawk2
7 jul. 2024 - 22:37
Ik ben niet noodzakelijk van vlaggen, maar hij kan nu wel uit. Fantastisch nieuws in deze donkere tijden! O P G E S O D E M I E T E R D E X T R E E M R E C H T S !
1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 jul. 2024 - 13:10
Proteststem tegen RN, maar nu verder. Dat gaat ook niet meevallen.
JohnVKR
JohnVKR
7 jul. 2024 - 21:18
Het zou beter zijn als in Nederland D66,Volt en PvdD zich ook aansluiten bij GroenLinks-PvdA. Ik ben me goed bewust van de verschillen, maar het is nodig extreem-rechts bij de komende verkiezingen een forse nederlaag te bezorgen. Zonder sterk front tegen rechts -extremisme gaat dat niet lukken. En op dit moment lijkt Rob Jetten het meest geschikt om dat groen-sociaal-liberale blok te leiden.
3 Reacties
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers8 jul. 2024 - 8:12
Zoiets gebeurt uiteindelijk ook wel. Dat zie je aan de samengang en give en take op EU niveau. Twee politieke economische liberale blokken, een cultureel conservatief, een cultureel progressief.
michellekepen
michellekepen8 jul. 2024 - 8:54
JohnVKR: "Het zou beter zijn als in Nederland D66,Volt en PvdD zich ook aansluiten bij GroenLinks-PvdA" "maar het is nodig extreem-rechts bij de komende verkiezingen een forse nederlaag te bezorgen" Kennelijk ontgaat jouw hoe het districten-stelsel in Frankrijk&* werkt. En wat de uitwerking er van is. Een stelsel wat we in Nederland dus niet kennen..... Samengaan, zoals jij voorstelt, maakt je hoogstens de grootste. Maar hoe dat een forse rechtse nederlaag(!) gaat bewerkstelligen? (* districten-stelsel in Frankrijk: google is your friend)
Mirzas
Mirzas8 jul. 2024 - 9:14
Geheel mee eens, de enige manier om een effectief alternatief te kunnen bieden.
TheBigLebowski
TheBigLebowski
7 jul. 2024 - 20:45
Mooi, zoals het hoort. Engeland slaat links af, duitsland had al een mooi centrum-linkse regering en nu Frankrijk. het gaat de goede kant op. Weg met die radicaal rechtse bruine derrie.
2 Reacties
LaBou
LaBou 8 jul. 2024 - 6:00
Het is maar wat je links noemt.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers8 jul. 2024 - 8:13
Gezien de EU en de privatisatie van landen moet men hedendaags tevreden zijn met wat vroeger VVD zou hebben gewezen als 'links'.
Erikbo
Erikbo
7 jul. 2024 - 20:32
Verstand heeft gelukkig gezegevierd.
Volrin
Volrin
7 jul. 2024 - 20:22
Gelukkig
Olav Meijer
Olav Meijer
7 jul. 2024 - 20:15
Een geruststellend moment. Maar in Nederland zal door links nog stevig en effectief campagne moeten worden gevoerd, wanneer nieuwe verkiezingen komen. Dat zal niet zo heel lang duren. De blamage van het avontuur met de PVV zal dan volledig aan de kaak moeten worden gesteld, en vernieuwende eigen programmapunten voorgesteld.
3 Reacties
Emeritus
Emeritus7 jul. 2024 - 23:33
Helemaal mee eens, Olav. Het zou ook helpen als centrum en links eindelijk eens weerwoord geven op de (extreem)rechtse filmpjes en commentaren op bv. Youtube.
Frits Jansen
Frits Jansen8 jul. 2024 - 4:34
Nederland ontbeert een volwaardig links alternatief. Er was altijd een "volks"-links en een "grachtengordel"-links van PvdA respectievelijk Groen Links, maar door het samengaan van die twee partijen, hoe begrijpelijk ook, verdween een "volks" links alternatief en zocht "het gewone volk" dat niet gecharmeerd was van het elitaire talenwonder Timmermans zijn toevlucht tot Wilders, niet beseffend dat dat een dramatische afwijzing van de Nederlandse cultuur inhoudt. En dan stel ik niet de islamitische tegenover de zgn. joods-christelijke cultuur maar de populistische zeik-cultuur tegenover de aloude Hollandse poldercultuur.
Pater
Pater10 jul. 2024 - 1:08
Frits wil het waarschijnlijk niet weten, maar GL-PvdA boekte een forse winst.
JoostdeF
JoostdeF
7 jul. 2024 - 19:56
Kijk eens aan, de rechtse bestuurlijke elite van Frankrijk neemt wel zijn verantwoordelijkheid en trekt met links op om een blok te vormen tegen het fascisme van extreem rechts. Dat maakt het extra verdrietig dat de elite van de VVD en NSC hier in Nederland uit machtsbehoud wel met de rechtsextremisten in zee gaan.
1 Reactie
Pater
Pater10 jul. 2024 - 1:09
En dat zou wel eens in een heel groot gevaar voor de democratie uit kunnen monden.
Select all images with crosswalks
Select all images with crosswalks
7 jul. 2024 - 19:52
Juich niet te vroeg: Mélenchon of Le Pen is een klassiek gevalletje van door de hond of de kat gebeten worden....
5 Reacties
Volrin
Volrin8 jul. 2024 - 6:10
Wat is er dan zo slecht aan Melenchon?
Select all images with crosswalks
Select all images with crosswalks8 jul. 2024 - 6:26
Hij heeft een enorm ego, kan niet samenwerken, is min of meer economisch analfabeet, ruikt een beetje naar Corbyn (Hamas heeft ook goede kanten, dwarsliggen bij steun voor Oekraïne), is behoorlijk isolationistisch, etc... De ruzie op 'links' begon letterlijk al een kwartier na de exit-poll.
Frans Akkermans3
Frans Akkermans38 jul. 2024 - 7:39
@Select@Volrin Hoe lang blijft hij nog aan is de vraag. "But his spiraling radicalism appears to have exhausted many of his partners. The Nupes coalition fell apart over M´élenchon’s refusal to describe Hamas as a “terrorist” outfit after its Oct. 7 attack against Israel, instead referring to the group’s actions as “war crimes.” Recently he compared a university head who canceled one of his conferences to Holocaust mastermind Adolf Eichmann. Would-be successors smell blood in the water, seeing Mélenchon’s position as increasingly tenuous and sensing an opening among center-left voters alienated by President Emmanuel Macron’s shift to the right." (https://tinyurl.com/5az3zx4k)
michellekepen
michellekepen8 jul. 2024 - 9:07
Volrin Jij vraagt: "Wat is er dan zo slecht aan Melenchon?" Tja, in sommige kringen wordt fan zijn van Hugo Chavez, als iets goeds beschouwd. Vaak dezelfde kringen, niet toevallig(!), waar ze ook niet vies zijn van een flinke portie Jodenhaat (Chavez, Melenchon).
korheiden
korheiden8 jul. 2024 - 9:50
Inderdaad : Sinds 7 oktober hengelt LFI (Jean-Luc Mélenchon) steeds openlijker naar de stem van de zes miljoen zielen tellende moslimgemeenschap in Frankrijk, de grootste in Europa. Daarin gaan Mélenchon en de zijnen ver, heel ver. Hij weigert Hamas een terreurorganisatie te noemen en beweert dat er geen sprake is van antisemitisme in de Franse straten, maar slechts van gerechtvaardigd protest tegen de ‘genocide’ in Gaza. Het bloedbad op 7 oktober omschreef LFI als ‘een gewapend offensief’, De LFI is de links extremistische partij van de in Tanger (Marokko) geboren en openlijk antisemitische Mélenchon.
MarjoleinS2
MarjoleinS2
7 jul. 2024 - 19:33
YES 👍😅 Hopelijk krijgt het navolging in Nederland mochten wij verkiezingen krijgen. Je ziet iig in Europa dat steeds meer dat kiezers extreem rechts toch niet bevalt of sowieso niet zien zitten.
4 Reacties
TheBigLebowski
TheBigLebowski7 jul. 2024 - 20:47
Frankrijk, Duitsland en GB. Allemaal centrum/links nu.
hartpine
hartpine7 jul. 2024 - 21:20
Onze rechtse regering heeft gewoon een tijdje (jaar) nodig om compleet te falen, ik hoop niet dat dit kabinet te snel valt.
weereenmening
weereenmening7 jul. 2024 - 21:35
Dit werkt alleen dankzij Franse districten stelsel. In Nederland telt elke stem.
Frits Jansen
Frits Jansen8 jul. 2024 - 4:48
Die extreem rechtse stemmen zijn meest proteststemmen. Politici leven in hun eigen intelligente bubbel en vervreemden van het volk. Politicologen leerden me dat elites noodzakelijk zijn om beleid gerealiseerd te krijgen, maar dat die wel de massa moeten aanspreken. Den Uyl kon dat, Timmermans kan dat niet. Wat een prutser. Toen Wilders hem in de val lokte met een opzetje met een mevrouw die zogenaamd het eigen risico niet kon betalen trapte hij daar met beide benen in. Liegen hoeft niet maar al te veel nuance is dodelijk.
EenMening6
EenMening6
7 jul. 2024 - 19:10
Een goede uitkomst. Macron kan nu door met een waarschijnlijk linkse premier (cohabition). De Franse steun aan Oekraine wordt nu gecontinueerd.
Armoedegrens
Armoedegrens
7 jul. 2024 - 19:09
We zijn met Hongarije het 'gidsland', waar de andere West-Europeanen weinig brood in zien!! Merci à Dieu, et à tous les Francais
weereenmening
weereenmening
7 jul. 2024 - 19:04
Meesterzet van Macron dus.
1 Reactie
Pater
Pater8 jul. 2024 - 0:16
Het was beslist niet de opzet van Macron dat links het grootst zou worden.
Juppé🎗
Juppé🎗
7 jul. 2024 - 19:02
Blij hier, onze ecologiste is ook ruim gekozen. Graag links met centrum verder en als dat kan zonder Mélenchon, graag. Haar affiche dat gisteren in de brievenbus kwam was wat veranderd. « Pour changer tout » was nu «  pour défendre la république. Voorlopig een zorg minder.
16 Reacties
Volrin
Volrin7 jul. 2024 - 20:23
Wat is er ptecies zo erg aan Melenchon?
DanielleDefoe
DanielleDefoe7 jul. 2024 - 20:44
Voorlopig gered. Mélenchon heeft het minder goed voor met de ecologie naar ik begreep.
Anna R. Chist
Anna R. Chist7 jul. 2024 - 22:25
[Mélenchon heeft het minder goed voor met de ecologie naar ik begreep.] Hoe dat zo? Ik heb me proberen een beetje in te lezen over de man. Ik lees juist dat ie ontzettend bezig is met het milieu. Of heeft een een of andere GroenLinkser dat beweerd?
Pater
Pater8 jul. 2024 - 0:51
Mélenchon heeft verreikende klimaatplannen. Maar het is m.i. wel een dubieuze figuur. Van interne democratie in zijn partij is nauwelijks sprake. Zijn bewondering voor figuren als Chavez en Castro is bekend. Hij weigerde de Russische inval op de Krim te veroordelen en houdt hij nadrukkelijk de mogelijkheid open dat over de oostelijke grenzen van Europa opnieuw wordt onderhandeld. Ook steunt Mélenchon het Russische optreden in Syrië kritiekloos. In januari 2023, sprekend op France 2 over het nieuws dat de Duitse regering meer geld aan defensie gaat besteden vanwege de oorlog in Oekraïne, zei Mélenchon: "We zijn vier keer binnengevallen, dus er is het gewicht van de geschiedenis. Ik ben het niet eens met de herbewapening van Duitsland". En dat na een dikke 70 jaar bondgenootschap in Euro-verband. Trouwens, 1870 (jawel, anderhalve eeuw geleden...), 1914, 1940, maar wat is de vierde keer? Moeten we dan terug naar Napoleon?
Volrin
Volrin8 jul. 2024 - 6:12
@Pater Bedankt voor de opheldering!
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 jul. 2024 - 6:17
Voormalig(?) marxist
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 jul. 2024 - 6:34
Pater Vergeet ook de " annexatie" van OostDuitsland in 1990 niet. https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/apr/18/jean-luc-melenchon-germany-putin-french-presidential-race
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 jul. 2024 - 6:40
"What is commonly referred to as the era of ‘hereditary enmity’ can be traced back to the Napoleonic Wars (1803-1815)"
Juppé🎗
Juppé🎗8 jul. 2024 - 7:29
« Mélenchon heeft het minder goed voor met de ecologie naar ik begreep.« …..Volgens hemzelf wel, alleen zijn positie hierin is altijd dat er eerst iets anders met een dubbele bodem moet gebeuren. Zie hiervoor zijn stellingname die Pater zo goed samenvat. Volgens zijn aanhangers ook, want door hem aan te hangen hoef je zelf niet minder ge vliegen, rijden, vlees te eten te investeren of wat dan ook. Er zijn anderen schuldig. Als ik rij vervuilt Peugeot. Dat zijn maatregelen de economie ontwrichten en Frankrijk uit de EU etc. drijven is de dubbele bodem. Het verschilt weinig van Wilders, alleen die ontkent nog.
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 jul. 2024 - 9:11
Juppé🎗 Het is allemaal de schuld van "het grootkapitaal"? Tsja zo kan ik het ook.
Juppé🎗
Juppé🎗8 jul. 2024 - 9:30
« Het is allemaal de schuld van "het grootkapitaal"? Tsja zo kan ik het ook. « …….tja en die roepen uiteraard terug het is allemaal de schuld van links en er gebeurt niets….. De vrouw die ons gebied in de assemblé vertegenwoordigt denkt gelukkig anders.
LaBou
LaBou 8 jul. 2024 - 9:36
"maar wat is de vierde keer? Moeten we dan terug naar Napoleon?" In de burgeroorlog hebben westerse troepen gevochten aan de kant van de tsaristen. Als je ook Napoleon wilt meetellen is het dus zelfs 5x.
Juppé🎗
Juppé🎗8 jul. 2024 - 9:42
Even een aanvulling. De 4 partijen rond Macron hebben wsl 168 zetels. Er zijn daar ook nog ca.8 onafhankelijken. Bij NFP vormen de socialisten een fractie en de ecologisten. Resp. 69 en 28 zetels. LFI heeft 78 zetels. Dan zijner nog 8 communisten en ca. 10 links onafhankelijken die te klein zijn voor een fractie. Bij elkaar links en centrum in de fracties 265 zetels, maar met onafhankelijken 293. Er zijn ook op gematigd rechts nog ruim 60 zetels, die zullen zich constructief op stellen. de zetels van LFI zijn dus niet echt nodig.
Anna R. Chist
Anna R. Chist8 jul. 2024 - 11:09
[Juppé🎗 Het is allemaal de schuld van "het grootkapitaal"? Tsja zo kan ik het ook. ] Maar dat doet u niet. Terwijl het gewoon de schuld IS van het grootkapitaal. Dat ontkennen is niet alleen extreem naief het plaatst u ook in het rechtse kamp.
Anna R. Chist
Anna R. Chist8 jul. 2024 - 11:15
@volrin Pater maakt er een mooi soepje van. Wellicht moet u zich gewoon zelf eens inlezen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 jul. 2024 - 11:51
Met Pater's overzicht is niet mis. Spaart tijd ook.
Phantom3
Phantom3
7 jul. 2024 - 18:49
Heel blij mee, maar eigenlijk wel te verrassend en mooi om waar te zijn.
DeltaNL
DeltaNL
7 jul. 2024 - 18:45
Félicitations et merci France! 🎉 🇫🇷
Adv1999
Adv1999
7 jul. 2024 - 18:43
En Macron is een mees-ter-lijke politicus.
1 Reactie
TheBigLebowski
TheBigLebowski7 jul. 2024 - 20:49
Toch wel hoor. Wat je verder ook van hem vindt.
Sarahdbr
Sarahdbr
7 jul. 2024 - 18:43
Hij heeft gegokt, Macron. En het pakte goed uit. Nu Nederland nog, of weer. Want stemmers moeten nu toch al hebben gezien op wat voor idioten ze hun geld hebben gezet.
1 Reactie
Select all images with crosswalks
Select all images with crosswalks7 jul. 2024 - 19:53
Nederland stemt altijd overwegend (centrum)rechts, zou daar niet te veel van verwachten
misterzuinig
misterzuinig
7 jul. 2024 - 18:43
Mooi zo, moge ook in ons land het politieke midden (PvdA, D66, CDA, ChristenUnie, VVD zonder Yesilgöz) weer zegevieren!
1 Reactie
Beisser
Beisser7 jul. 2024 - 23:05
Absoluut zonder VVD en CDA. En ook liever zonder CU (want hoe dan ook toch confessioneel en als zodanig latent onbetrouwbaar) en met PvdD, Volt en ja, geef de SP ook maar eens een kans. Waarom ook niet.
Adv1999
Adv1999
7 jul. 2024 - 18:42
Hieruit blijkt toch weer dat radicaal extreem onbeschaafd Fascistisch Rechts , stukken minder relevant en populair is Dan de Pieter Omzigten van deze wereld menen
1 Reactie
Bruce Stone
Bruce Stone8 jul. 2024 - 11:01
Hmm ... Tom Lanoye gisteren in Het Filosofisch Kwintet: Waarom heeft de VVD de deur voor extreem rechts opengezet ...?
Anna R. Chist
Anna R. Chist
7 jul. 2024 - 18:36
Ik heb totaal geen kennis van de Franse politiek . Is de oorzaak dat ze daar wel oppositie voerden tegen rechts of is de media daar minder pro-extreem rechts als hier? Ze hebben daar natuurlijk geen Frans Timmermans, dat scheelt ook een slok op een borrel.
12 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman7 jul. 2024 - 18:48
Melenchon is een serieuze linkse politicus. Die hebben we niet in Nederland.
Anna R. Chist
Anna R. Chist7 jul. 2024 - 18:56
Aha ik vermoedde al zoiets. Ik zal me vandaag eens inlezen!
vdbemt
vdbemt7 jul. 2024 - 19:51
Als DAT de reden is om extreem rechts te stemmen, om 1 persoon, getuigt dat wel van de enorme domheid.
Cruise
Cruise7 jul. 2024 - 19:57
@Mark Huysman: iemand die of deze nu (extreem ) rechts of in dit geval van Mechelon (extreem) links is en de pensioenleeftijd in Frankrijk naar 60 jaar wil terugbrengen in tijden van grote vergrijzing en in geval van Frankrijk een staatsschuld van 130% van het BNP ( Nederland 48%) kun je bij voorbaat niet serieus nemen dus ook in dit geval niet !
Volrin
Volrin7 jul. 2024 - 20:25
Verscheideme dingen. Heeft ook met strategisch stemmen + FPTP te maken.
Bruce Stone
Bruce Stone7 jul. 2024 - 21:09
Franse kiezers verdelen "the powers that be." Gematigd rechtse president? Dan een links parlement. Dat gaat al decennia zo. Macron heeft dat ook bewust ingezet tegen Le Pen. ''Le Monde'' is een betere krant dan ''Le Figaro" omdat het de linkse invloed in de grote steden beter inschatte dan de laatste krant die de rurale weerstand tegen links als belangrijker achtte.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers7 jul. 2024 - 21:36
Ze hebben twee rondes en een districten stelsel. Dat is niet democratisch nationaal. In de eerste ronde gaan kiezers voor wie ze willen uit tig kandidaten. Degene met de meeste stemmen 'wint' dan vaak maar nog niet een meerderheid. In de tweede ronde gaan kiezers voor wie ze van de overgebleven mogenlijke winnaars willen. Het was nooit zo dat er een meerderheid voor RN was. Ook leuk was dat in die tweede ronde er kandidaten waren die zich terug trokken soms waar dat mischien zou kunnen helpen, zodat het een nog makkelijre keus was tussen wel of niet RN.
Mark Huysman
Mark Huysman7 jul. 2024 - 21:44
@vdbemt Mensen willen niet alleen ergens tegen stemmen maar ook ergens voor. Melenchon staat voor een ander Frankrijk, socialistisch, solidair, antiracistisch en antikoloniaal. Dat heb je nodig als je extreemrechts de pas wilt afsnijden.
Anna R. Chist
Anna R. Chist7 jul. 2024 - 22:30
[Als DAT de reden is om extreem rechts te stemmen, om 1 persoon, getuigt dat wel van de enorme domheid.] Timmermans heeft gewoon geen verhaal, heeft geen enkele voeling met normale mensen en is gewoon een rechtse neoliberaal waar heel den Haag vol mee zit. De enige reden die ik kan bedenken om op Timmermans te stemmen is omdat je NIET wil dat Wilders of Yillzedinges wint. Die Melechon lijkt me eigenlijk wel een linkse man. En zoals Mark al zei: die hebben we niet in ons land.
Volrin
Volrin8 jul. 2024 - 6:15
@Anna "Timmermans heeft gewoon geen verhaal" Dat is onzin, rechtstreeks uit de propaganda koker van de PVV/Telegraaf. Timmermans heeft wel degelijk een verhaal. Misschien niet het verhaal dat u wil horen, maar het is er wel.
vdbemt
vdbemt9 jul. 2024 - 8:31
@Anna. "Timmermans heeft gewoon geen verhaal, heeft geen enkele voeling met normale mensen en is gewoon een rechtse neoliberaal waar heel den Haag vol mee zit. " Als IK Timmermans hoor, dan denk ik iedere keer: daar moet de kleien portemonnee heel blij mee zijn. Een groot verschil met de vorige EN huidige coalitie. Een ánder GROOT verschil met de huidige coalitie, en vooral de PVV, is de TOON. Die is beschaafd . Geen geschreeuw. Geen beledigingen. Mijn constatering is dat PVV-stemmers bruutheid/botheid verwarren met inhoud. De grootste schreeuwers winnen.
vdbemt
vdbemt9 jul. 2024 - 8:43
@Mark. "Mensen willen niet alleen ergens tegen stemmen maar ook ergens voor. " Het valt toch niet te ontkennen dat er een behoorlijke groep is die alleen maar 'tegen' stemt. Vooral (voorheen) niet op Halsema of Kaag (heksen), en (nu) niet op Timmermans. "Melenchon staat voor een ander Frankrijk, socialistisch, solidair, antiracistisch en antikoloniaal. Dat heb je nodig als je extreemrechts de pas wilt afsnijden." Dan kun je goed terecht bij de SP, PvdD, GRL/PvdA, D66. En wat GRL/PvdA betreft: zij groeien. https://www.nd.nl/varia/varia/1225606/ledengroei-bij-zowel-groenlinks-als-pvda https://groenlinkspvda.nl/nieuws/groenlinks-pvda-onder-leiding-timmermans-grootste-groei-sinds-den-uyl/ Ook in de peilingen: GroenLinks-PvdA behaalde deze maand 27 virtuele zetels, een toename van 3 zetels ten opzichte van mei (24 zetels). Ook D66 zag een groei in zetelaantal, met 12 virtuele zetels deze maand, vergeleken met 10 zetels in mei.
Koolblom
Koolblom
7 jul. 2024 - 18:26
Goed gedaan Fransen! Een voorbeeld voor Europa
1 Reactie
hartpine
hartpine7 jul. 2024 - 21:16
Vooral een goede gok van Macron dus.
riavet
riavet
7 jul. 2024 - 18:21
Het verstand heeft gewonnen. Een feestelijke avond voor mij.
Oki Doki
Oki Doki
7 jul. 2024 - 18:19
Het is een feest van de vrijheid die ze nu kunnen vieren.
2 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗7 jul. 2024 - 20:24
Ja volgende zondag.
EenMening6
EenMening68 jul. 2024 - 8:54
14 juli 1789...

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor