Joop

Limburgse CDA’ers overwegen afsplitsing van landelijke partij

  •  
22-06-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
3561 keer bekeken
  •  
wopkehoekstra

Limburgse CDA’ers zijn ontevreden over de koers van de landelijke partij. Een werkgroep van CDA Limburg gaat daarom onderzoeken hoe het verder moet. Daarbij ligt ook een breuk met de landelijke partij op tafel, meldt dagblad De Limburger. Het Limburgse chagrijn over de landelijke lijn is wijdverbreid. De onvrede speelt zowel bij lokale afdelingen als bij het provinciaal bestuur, en “dreigt op te schalen tot een uitslaande brand”, meldt de krant.

Provinciaal voorzitter Harold Schroeder bevestigde woensdagmiddag de instelling van de werkgroep. Volgens hem is de insteek daarbij vooral de vraag „hoe de Limburgse christendemocratie het beste bij elkaar kan blijven.” De Kerkradenaar spreekt van een sterk netwerk dat in stand gehouden moet worden. „Bij voorkeur binnen het CDA, maar als de leden het zouden wensen, kan dat in ultimo ook een toekomst buiten het CDA betekenen.”

Tijdens de algemene ledenvergadering van zaterdag zal de afdeling Horst een motie in stemming brengen waarin het CDA wordt opgeroepen om nog voor Prinsjesdag een landelijk ledencongres te organiseren over de koers van de partij. De CDA’ers in Horst vinden dat het CDA nu te veel bezig is om het kabinet in het zadel te houden.

Meer over:

nieuws, cda, limburg
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (36)

JAvanGaanderen
JAvanGaanderen23 jun. 2023 - 5:23

In het NLse sub-gewest Zuid-Limburg gelden de wetten van de gemiddelde bananenrepubliek zoals in het zuiden en oosten van de (huidige) EU. Journalist Joep Dohmen heeft dit (met collega) tot twee keer toe - in 1997 en 2021 (*) - tot in extenso beschreven in zijn geruchtmakende boek "De Vriendenrepubliek : Limburgse Kringen". Het CDA (Leers en Koopmans) heeft in het ultra-Roomse gewest lange tijd de hoofdrol opgeëist als het ging om de stelselmatige corruptieve vermenging van politieke instituties/machtsposities, commerciële en private belangen. De nationale verschuiving van de macht van het CDA richting de VVD (denk aan de corruptieve bestuurders Hoes (Maastricht) en Van Rey (Roermond)) heeft slechts tot de afwisseling van de politieke kleur geleid en niet tot verbetering. Zo zal ook de BBB (een nieuw corruptief product van het aloude politieke/agro-industriële complex) zich een waardig opvolger tonen van haar voorgangers. (*) Onlangs (2021) heeft Dohmen een geactualiseerde versie - "de Vriendenreünie" - van zijn oorspronkelijke boek op de markt gebracht, waarin hij overtuigend aantoonde, dat daar in de kern nog maar weinig is veranderd. Ook al heeft de opmerkelijke benoeming (na interventie Remkes) van de SP-er (de Brabantse) Roemer tot CvdK, velen een moment de illusie gegeven dat dit keer de zaken ten goede zouden worden gekeerd https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nuchter-verslag-van-massaal-gesjoemel-limburgse-corruptie-gemoedelijk-geregeld~b91ce7f8/

De gewone nederlander
De gewone nederlander22 jun. 2023 - 20:14

Ik denk niet dat het CDA nog te redden is. Waar staan die mensen eigenlijk nog voor? Wie is hun achterban? De boeren kiezen voor BBB. De christelijke voor CU. En intussen maakt Hugo de Jong en Wopert meer kapot dan ons lief is...

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman22 jun. 2023 - 19:37

Misschien Limburg Freistaat? Herenigen en afsplitsen? Soeverein, Bundesland van Duitsland worden?

4 Reacties
EenMening3
EenMening322 jun. 2023 - 20:23

Limburg behoorde tot 1848 bij de Duitse Bond en wilde na de Belgische onafhankelijkheid liever niet bij Nederland gevoegd worden. Het werd pas in 1867 een provincie, met een gouverneur i.p.v. een CdK. De huidige provincie Limburg is een samenraapsel, samengesteld uit delen van het hertogdom Limburg, het Gelders Overkwartier, Gulik, Loon, Pruisen, het prinsdom Luik, het aartsbisdom Keulen en een aantal kleinere gebieden en gebiedjes. Limburgers hebben de naam erg afwachtend te zijn en weinig initiatief te toten. Economische en sociale ontwikkelingen werden dan ook meestal door anderen in gang gezet: de mijnen, DSM, de autofabriek in Born, de universiteit van M., de spreiding van de rijksdiensten (CBS, OU) en noem maar op. Als Limburg zich afscheidt, wordt Nederland minder corrupt. We zullen dan nog steeds af kunnen reizen naar het prachtige Zuid-Limburgse heuvelland en parels en pareltjes als Maastricht, Thorn, Schin-op-Geul, Noorbeek en Valkenburg kunnen frequenteren.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk22 jun. 2023 - 20:43

Lijkt me prima als ze Brabant ook meenemen.

EenMening3
EenMening323 jun. 2023 - 17:23

@IHAG Inderdaad. Als Brabant en Limburg naar België verhuizen of zelfstandig worden, wordt Nederland direct een stuk minder corrupt. Het zijn ook meestal CDA'ers uit de Roomsche bloedgroep die corrupt zijn, niet de (steile) gereformeerden.

Pater
Pater24 jun. 2023 - 2:06

@Een mening Je historische kennis is armetierig. Sedert de vrede van Utrecht (1713) bezat de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden belangrijke exclaves binnen de latere provincies Limburg, en ook enkele kleinere delen van de latere provincie Luik. Andere gebiedsdelen stonden onder Spaans-Oostenrijks en Nederrijns-Pruisisch gezag. Limburg hoorde sinds 1815 bij het nieuwe koninkrijk NL/België. Bij de verzelfstandiging van België in 1839 ontstond een Belgisch en een NL-Limburg. Het was nooit een deel van de Duitse Bond. Je vooroordelen staan op het niveau van je historische kennis.

TwoTone
TwoTone22 jun. 2023 - 15:54

Tsja, D66 heeft zich ontpopt als de aartsvijand van de (oorspronkelijke) achterban van het CDA. En de partijleiding van CDA toont te weinig moed om dat te erkennen en logischerwijs te stoppen met het huidige kabinet.

3 Reacties
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick23 jun. 2023 - 4:55

Prima analyse. De CDA is nu de gangmaker op het D'66 feestje.

Zandb
Zandb23 jun. 2023 - 6:05

TwoTone "Nog een geluk dat dat het CDA geen probleem (problemen) heeft met de VVD of de CU", sprak hij sarcastisch.

Polarisario
Polarisario23 jun. 2023 - 13:45

@Gerrit Z: waarom zo’n rare reactie?

Pater
Pater22 jun. 2023 - 14:45

Ja, het CDA is slecht herkenbaar. Erger: je weet niet meer wat herkenbaarheid van het CDA zou moeten zijn. Een partij in afbraak.

Lokidea
Lokidea22 jun. 2023 - 14:15

Ach, die Limburgers, nu gaat het om het CDA, maar afsplitsen van het landelijke is een terugkerend thema, of het nu over politiek, arbeid, belastingen, taal of voetbal gaat, dat afsplitsingdreigement is een bekende vanuit Limburg. Als ze het nu eens echt gaan doen, nemen ze wel hun Wilders mee, dat hoort er dan echt wel bij.

korheiden
korheiden22 jun. 2023 - 12:43

Nog een kleine partij erbij. Het komt niet meer goed met het CDA. De deconfessionalisering is een grote oorzaak. Maar ook de steeds wisselende koers. En recentelijk de ellende rond de lijsttrekker.

Joop  den Uil
Joop den Uil22 jun. 2023 - 11:48

afsplitsing ? dan weet ik nog wel een goede naam: KVP

Break on through
Break on through22 jun. 2023 - 10:16

Dit gaat goed hé? Rechts Nederland valt helemaal en volledig uit ekaar. De Big Agro en boerenbelangen behartigers versnipperen in allemaal aparte partijtjes die individueel de belangen voor hun eigen kippenhok zitten te behartigen.

2 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk22 jun. 2023 - 20:44

Ik zie anders genoeg afsplitsingen op links.

Polarisario
Polarisario23 jun. 2023 - 14:23

Links: Bij1, Denk, SP, PvdA, GL, VOLT, D66, PvdD, CU Rechts: VVD, CDA, Haga, PVV, FvD, BBB, SGP, Ja21 Ziet er best in evenwicht uit. Natuurlijk vindt rechts dat de VVD te links is en vindt links dat D66 te rechts is, maar de stelling dat rechts uit elkaar brokkelt is natuurlijk volslagen onzin.

Norsemen
Norsemen22 jun. 2023 - 9:50

Er is geen partij die zichzelf zo goed ten gronde kan richten als het CDA.

Polarisario
Polarisario22 jun. 2023 - 9:33

Het CDA is toe aan euthanasie. De kiezers en zien dat allang en lopen weg. BBB profiteert daar duidelijk van. Het CDA was altijd sterk in bepaalde sectoren zoals de landbouw en visserij die nu met steun van datzelfde CDA rigoureus worden vernietigd. Vergelijk het maar met de PvdA in Rutte2 die de sociale sector afbrak en daarna de kiezers massaal zag afhaken. Kan het CDA dit nog keren? Ik denk dat het te laat is. Het CDA bestond ooit uit vleugels en de linkervleugel horende de harde toon in het asieldebat loopt weg naar links en de rechtervleugel herinnert zich wat het CDA tijdens Rutte2 veroorzaakt heeft en loopt naar rechts. De boeren, tuinders en vissers lopen naar BBB. Blijven de oudjes over en die hebben de nijging uit te sterven. Een aansprekende leider zou nog kunnen helpen, maar ik zie die niet tussen de koplieden momenteel. Hun geluk is dat het ontbreken van een goede charismatische leider bij de meeste andere partijen ook het geval is.

7 Reacties
Sonic2
Sonic222 jun. 2023 - 10:34

Dat BBB vooral van het CDA heeft gewonnen is een rechts radicale leugen. Vooral verzonnen door degene die het niet kunnen verkroppen dat nep rechts het slecht heeft gedaan in maart. https://nos.nl/collectie/13923/artikel/2467692-bbb-deed-het-ook-goed-in-steden-stikstof-en-vertrouwenskloof-leidend-voor-stemmers BBB won vooral veel van PVV en VVD. De neergang van het CDA begon al in 2010. En je zou ook kunnen zeggen in 1994. Toen er al 20 zetels af gingen. In 2010 ging het vooral naar de VVD. Die vooral in nieuwbouw wijken en forenzen steden CDA aftroefde en in Brabant. Josse de Voogd heeft in maart al laten weten dat die hele stad platteland tegenstelling zwaar overtrokken is. Die laatste alinea is ook onzin. Het CDA heeft genoeg talent rondlopen in hun fractie. Henri Bontenbal, Anne Kuik, Derk Boswijk en dan haal ik ook Eline Vedder maar aan. In maart deed trouwens Omtzigt niet mee. De peilingen laten al zien dat BBB zeer veel er van gaat krijgen als Omtzigt mee doet. BBB zou dan door de helft gaan. Geen idee wat je met Rutte 2 bedoelde. Buma heeft vooral PVV retoriek lopen brallen. Wat overigens niet gewerkt heeft.

Martin van der Linde
Martin van der Linde22 jun. 2023 - 11:12

Eens Sonic, het is te makkelijk om mee te gaan in de frame van stad vs platteland. Die bedacht is om tegenstellingen te suggereren die er niet zijn. Door het maar te blijven herhalen gaan mensen ook op klein links er van zelf in geloven. Op de een of andere manier hebben mensen behoefte aan de retoriek van een schurk en een held. Het maakt het kiezen eenvoudiger. Maar het is net zo bedriegelijk als het referendum. De wereld is niet zwart wit. Er is vooral heel veel grijs maar het kost tijd en moeite om daar je mening in te vinden. BBB lifte mee op de onvrede over Rutte en niet vanwege hun boerenstandpunt. De stemmen kwamen inderdaad van rechts en klein rechts. In de huidige peilingen zie je flinke terugval van de bbb hype die ten goede komt aan alweer rechts en klein rechts. Reden daar voor is dat mensen vinden dat de BBB te veel een one issue partij is en geen andere relevante standpunten heeft. Dat is niet alleen de mening van voormalige BBB stemmers maar een algemene opvatting onder het electoraat.

DaanOuwens
DaanOuwens22 jun. 2023 - 19:48

@ Sonic2/Martin van der Linde Ik reageer primair op de zin van Martin: Die bedacht is om tegenstellingen te suggereren die er niet zijn. Die tegenstelling is er wel. In het laatste publicatie van het SGP werd dit ook gezegd maar als je keek naar de onderbouwing dan zijn er wel degelijk fundamentele verschillende tussen conservatieve regio en progressieve stad. Maar ook binnen de stad. Rotterdam kreeg BBB wel veel stemmen terwijl er in Rotterdam meer kinderboerderijen dan boerenbedrijven. Dus de constatering dat BBB ook de conservatief rechtse stem heeft getrokken is op zich juist. Net zoals de proteststem tegen Rutte. Maar dat neemt niet weg dat er nog steeds een fundamenteel verschil in sociaal cultureel en economisch opzicht is tussen stad en regio. Houden jullie er wel rekening mee dat die hele agro-industrie 1,4 % van de economie is. Stelt dus niets voor. Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam betekenen vele malen meer voor Nederland. Juist die tegenstelling stad/regio en de aanname dat die enorm is achtergesteld maakt dat de burger miljarden mag lappen om 1,4 % van de Nederlandse economie in stand te houden. Er is in Nederland nog nooit zoveel belasting geld voor niets verbrand. Misschien dat het hele RSV debacle een beetje in de buurt komt. Maar zelfs dat denk ik niet. De tegenstelling stad/regio is de goudmijn van BBB.

Martin van der Linde
Martin van der Linde23 jun. 2023 - 10:36

Daan, er zijn verschillen tussen stad en platteland, maar ook tussen stadswijken etc. Maar dat zijn geen tegenstellingen, er is geen kloof. Het aanwakkeren van de kloof is een tactiek waar BBB deels op mee heeft gelift. Het is onderdeel van de cultuuroorlog die rechts begonnen is omdat ze op andere vlakken weinig tot niets heeft te melden. Er is een zgn stadse elite, die overwegend links en liberaal, groen en woke is en daar tegen over staan de dorpelingen en hun boeren. Zij zijn conservatief, rechts en blank. Die tegenstelling is er om eenheid in het eigen kamp te creëren en polarisatie aan te jagen. Het effect op korte termijn is macht veroveren om bepaalde politieke standpunten door te drukken en in dit geval de boeren (agro business) in het zadel te houden. Het effect op de lange termijn zien we in de VS waar groepen lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. En met een onverzoenlijkheid omdat er ook een morele kaart getrokken wordt. Het gaat niet alleen om politieke tegenstellingen die je met woorden en argumenten kunt overbruggen. Er zit ook een morele kant aan. Wij zijn goed en jullie niet. Wij boeren zorgen voor het land en ons voedsel en jullie proberen ons kapot te maken met jullie stikstofproblematiek. Het is niet voor niets dat twee derde van de boeren helemaal niet in een stikstofprobleem gelooft. Het neemt bijna sekteachtige vormen aan. Toch weten boeren wel degelijk dat er een probleem is en dat zij de spil er van vormen.

DaanOuwens
DaanOuwens23 jun. 2023 - 11:56

@ Martin van der Linde Jij schrijft: Het is onderdeel van de cultuuroorlog die rechts begonnen is omdat ze op andere vlakken weinig tot niets heeft te melden. Ik heb gelezen hoe jij hiernaar kijkt. Ik snap je verhaal maar ik ben het er niet mee eens. Ik zie het belang van BBB en rechtse partijen. Maar jij benadert dit vraagstuk vanuit het perspectief dat mensen uit elkaar worden gedreven. En komt langs die weg tot je conclusie. Ik benader het langs de andere kant. Ik stel de vraag. Wat hebben we dan gemeenschappelijk? En dan zie je verschillen tussen mensen die in grootstedelijke regio's wonen. Maar je ziet ook grote verschillen tussen stad en platteland. Die zijn er ook echt. Niet eens alleen recent maar ik zie die verschillen al 50 jaar als ik buiten de grootstedelijke regio kom bij vrienden bij voorbeeld. Mensen zien binnen hun gemeenschap meer gemeenschappelijk. Confrontaties zijn minder heftig. Tegelijk worden verschillen minder geaccepteerd. Dat zijn de dingen die ik zie. Die je ook terug kan lezen in de SCP stukken. Er zijn volgens mij sowieso weinig algemeen gedeelde normen en waarden in Nederland maar tussen Rotterdam Ommoord en Ommen zijn de verschillen groot.

Polarisario
Polarisario23 jun. 2023 - 14:02

@Sonic: een neprechtse leugen? Doe niet zo dom man. Lees de onderzoeken na naar de overwinning van BBB als je tenminste in staat bent begrijpend te lezen.

DaanOuwens
DaanOuwens23 jun. 2023 - 14:26

@ Polarisario Jij schrijft: Doe niet zo dom man. Lees de onderzoeken na naar de overwinning van BBB als je tenminste in staat bent begrijpend te lezen. Je kan beter de reactie van Sonic2 lezen. Dan kan je zien dat hij verwijst naar 2010. Als start van de ondergang van het CDA. Dat maakt jouw reactie dom en roept stevige vragen op bij jouw vermogen tot begrijpend lezen.

Volrin
Volrin22 jun. 2023 - 9:07

Ben wel benieuwd welke concrete dingen ze het mee eens zien of hoe ze die anders ingevuld willen zien.

1 Reactie
Volrin
Volrin22 jun. 2023 - 9:59

"mee eens zien" moet "mee oneens zijn" zijn.

Freek74
Freek7422 jun. 2023 - 9:05

Het CDA doet er goed aan uit het kabinet te stappen. En dan maar weer eens terug naar de basis.

2 Reacties
Zandb
Zandb23 jun. 2023 - 6:10

Freek En die basis is?

Polarisario
Polarisario23 jun. 2023 - 14:24

@Freek: Helemaal mee eens. Dat Gerrit Z je niet begrijpt is natuurlijk vooral jammer voor hem.

EenMening3
EenMening322 jun. 2023 - 8:30

Het CDA begint te desintegreren. Dat is niet goed voor de stabiliteit van Nederland. Het breekpunt lijkt toch de hervorming van de landbouw, waar de traditionele achterban (nog) niet aan wil. Het einde van het politieke Driestromenland komt steeds dichterbij. Alleen de VVD heeft nog een redelijke aanhang.

5 Reacties
Polarisario
Polarisario22 jun. 2023 - 9:39

@EenMening: Ook bij de VVD rommelt het. Rutte zal bezig zijn met zijn laatste termijn en daarna verwacht ik een enorme dip in de kiezersgunst. Je ziet jongeren vooral nu hele andere keuzes maken. VOLT, PvdD en iets minder ook FvD zijn veel aansprekender voor hun. Ondernemers twijfelen allemaal of ze nog bij de VVD goed zitten en zien aan de rechterkant steeds meer alternatieven.

Willem D2
Willem D222 jun. 2023 - 9:50

Kijken hoe het de komende pak en beet 5 jaar gaat met de BBB, sluit niet uit dat die het gat van het CDA gaan opvullen. Zonder de C en met meer nadruk op de regio. Bij de start van dit kabinet was een van de kritiekpunten van de CDA achterban immers de eenzijdige randstad vertegenwoordiging.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk22 jun. 2023 - 9:57

Het CDA was altijd een samenraapsel van christelijke stromingen als fusiepartij geweest.

Willem D2
Willem D222 jun. 2023 - 10:24

@Polisario Hier in de regio hoor ik ook heel veel jongeren BBB stemmen. Onderschat die stem ook niet. Veel jongeren activiteiten vinden plaats in een schuur of keet bij 1 van de vrienden die op een boerderij wonen. De meerderheid woont dan weliswaar gewoon in het dorp de sympathie ligt dan bij hun vriend.

EenMening3
EenMening322 jun. 2023 - 14:00

"De meerderheid woont dan weliswaar gewoon in het dorp de sympathie ligt dan bij hun vriend." Ook de mensen in de (kleinere) dorpen hebben in inmiddels in de gaten wat er gaat gebeuren als een groot deel van de boeren stopt. Dat heeft immers ook grote gevolgen voor de leveranciers van producten en diensten en afnemers van die bedrijven. Een flink deel van de werkgelegenheid zal verdwijnen en die komt niet zo gemakkelijk meer terug, want wie gaat een bedrijf beginnen op een relatief afgelegen plek? Veel mensen zullen elders werk moeten zoeken en voor een deel wegtrekken. Als er veel mensen weggaan, heeft dat onherroepelijk gevolgen voor de vaak al beperkte voorzieningen. De leefbaarheid gaat daardoor achteruit en leegloop van het platteland is het gevolg.