Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Light' is een wassen neus

  •  
16-10-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
59 keer bekeken
  •  
kassa_light_300.jpg
[Video] Kassa: light-producten zetten aan tot overeten
Van een product met ‘minder suiker’ of de light-variant zou je verwachten dat het gezonder is en dat er aanzienlijk minder calorieën inzitten dan in de gewone verpakking. Maar Foodwatch, de organisatie die zich inzet voor eerlijkheid over voeding, heeft een aantal opmerkelijke ontdekkingen gedaan.
Of neem de Naturel Light Chips van Lays. De term light is wettelijk beschermd: er moet minimaal 30% minder energie, vet of suiker inzitten. De light chips voldoet wat het vetpercentage betreft, maar bevat iets meer aardappel(zetmeel) en daardoor ook meer koolhydraten waardoor het aantal calorieën weinig uitmaakt. En er zit maar liefst 40% meer natrium in. U komt dus bedrogen uit met deze light chips.
Hugo Albers van Lays reageert hierop in de studio: ‘Light gaat niet alleen over energiebeperking, maar het kan ook een beperking van vet of suiker zijn. Omdat er 30% minder vet in zit dan dat van een vergelijkbaar product, is het een light-product. Uit onderzoeken weten wij dat consumenten dat belangrijk vinden. Wij hebben Lay’s Light nooit als energiebeperkend product in de markt gezet.’
Ook Calvé heeft een light versie van hun pindakaas op de markt gebracht. Volgens het etiket zit er 30% minder vet in. Wanneer je naar de calorieën kijkt, zit er slechts 13% minder calorieën in. Bovendien zitten er meer suikers in de minder vette variant. Duo Penotti is tegenwoordig verkrijgbaar in een versie met minder suiker. In chocoladepasta zit 25% minder suiker. In de hoeveelheid calorieën blijkt dit tegen te vallen: er zitten maar 3,6% minder calorieën in.
Producten met minder suiker of de light-producten hebben eigenlijk alleen zin als de suiker vervangen wordt door kunstmatige zoetstoffen, want alleen dan scheelt het aantal calorieën wel echt. Pas als er echt beduidend minder calorieën in producten zitten, zou het effect kunnen hebben. Daarbij moet gezegd worden dat het effect van light producten nog nooit bewezen is. Er spelen veel meer factoren een rol bij overgewicht, bijvoorbeeld hoeveel mensen eten. Het is zelfs zo dat uit onderzoek van de Cornell University blijkt dat light-producten juist tot overgewicht leiden. Consumenten denken namelijk ten onrechte dat light producten minstens 40% minder calorieën bevatten. Het gevolg is dat mensen daardoor meer van het product gaan eten.

Meer over:

economie, nieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor