Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

Liever een nieuwe iPhone dan een rijbewijs

  •  
25-11-2012
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
De auto is zijn waarde als statussymbool kwijtgeraakt
In een artikel in de Volkskrant wordt gewag gemaakt van een nieuwe ontwikkeling: de auto raakt uit bij de jongeren. Een ontwikkeling die internationaal een tijdje gaande is en waarover laatst een jongere in de New York Times zei: liever een nieuwe iPhone dan een rijbewijs. In het artikel worden twee belangrijke redenen genoemd, die ik volledig onderschrijf: urbanisatie en internet. Toch denk ik dat beide redenen verdere en deels andere uitleg verdienen.
Urbanisatie is één van de belangrijkste redenen waarom het gebruik van auto’s afneemt: er wonen steeds meer mensen in de stad, dichter op elkaar. Volgens mij heeft dit om twee redenen impact op het gebruik van auto’s. Ten eerste: alles is dichterbij in de stad, dus een auto is minder nodig. De afstanden zijn immers korter en er zijn veel alternatieven. Ten tweede: door de verdichting van de bewoners in de stad is het aantal auto’s in de stad te snel gegroeid voor de infrastructuur. Dus het loont niet om met de auto in de stad te reizen. Er zijn er te veel voor de oude wegen en de weinige parkeerplekken. Dit heeft als extreem gevolg in bijvoorbeeld Amsterdam dat de fiets het dominante vervoermiddel is geworden. Auto’s wachten in Amsterdam op fietsers en niet andersom. Dit versterkt het niet-gebruiken van de auto verder. Er is een ‘lockin’ voor de fiets.
Minstens even belangrijk is de opkomst van internet. De Volkskrant laat hoogleraar transport en infrastructuur Ben Immers aan het woord en die noemt vooral (in mijn woorden) het substitutie-effect: iets wat via internet kan zonder reizen leidt tot minder reizen. Denk aan thuiswerken, in plaats van naar kantoor of communiceren/gamen via internet.
Zelf zie ik drie minstens net zo belangrijke oorzaken die hier ook nog aan toegevoegd kunnen worden: de dood van de auto als statussymbool, de trend van bezit naar toegang en het onmogelijke multitasken in de auto.
Voor veel mensen was de auto het ultieme bewijs van succes. Sterker nog: groeiend succes werd uitgedrukt in een grotere auto. De leasemaatschappijen zijn er op gebouwd. Maar aangezien de auto in essentie de afgelopen 30 jaar nauwelijks veranderd is, is zijn waarde als statussymbool ook verdwenen. Jongeren willen niet hetzelfde symbool als hun ouders. En tussen auto’s uit de jaren 80/ 90 en die van nu zit nauwelijks (zichtbaar) verschil. In dat licht vind ik de naam van de Schotse band We Were Promised Jetpacks boekdelen spreken. Waar blijft de hippe opvolger van de auto? Smartphones of tablets hebben die plek ingenomen. Vandaar ook de opmerking van de New Yorkse jongere.
Een tweede maatschappelijke ontwikkeling die het hebben van een auto ondermijnt, is die van eigendom naar toegang. Ook dit is op internet het meest duidelijk: cd’s en zelfs downloaden leggen het af tegen YouTube en Spotify. Een eigen mailprogramma legt het af tegen e-mail in ‘de cloud’. Dit zien we nu ook langzaam maar zeker naar de wereld van mobiliteit komen. Zipcar is een beroemd voorbeeld in New York, Car2go in Amsterdam. De Velib in Parijs en de OV-fiets in heel Nederland, laten zien dat dit ook voor fietsen geldt.
Als laatste reden werp ik het ‘tweede scherm’ op. De smartphone of het tablet zijn allang geen tweede scherm meer. Die zijn het eerste scherm. In het OV, lopend en zelfs op de fiets is het gebruik van de smartphone goed te doen. In de auto is dit onmogelijk en gevaarlijk. De oudere generatie die nu en masse in lease-auto’s zit, is de de ‘bel-generatie’. Voor hen is autorijden en zelfs stil in de file staan productief. Zij bellen met het gezin, de klanten en hun vrienden. De huidige generatie belt niet meer, maar gebruikt de smartphone. Zoals gezegd: dit is onmogelijk in de auto en dit maakt de auto (veel) minder gewild.
Dat de bakens verzet worden is overigens ook in ondernemend Nederland inmiddels helder. PON, het grootste mobiliteitsbedrijf van Nederland, groot in en groot geworden met auto’s, heeft het afgelopen jaar al drie fietsenbedrijven gekocht.
Nu nog investeren in de bredere toegang tot mobiliteit en de coolfactor weer terug in bewegen krijgen. Mag ik het hoverboard voorstellen?

Meer over:

opinie, leven,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (6)

rbakels
rbakels25 nov. 2012 - 14:52

Om de kwijnende auto-industrie te steunen zullen rijlessen binnenkort gesubsidieerd gaan worden. Wel fijn voor die auto-industrie dat ons openbaar vervoer zo veel te wensen overlaat. Ik heb mijn auto al jaren geleden afgeschaft. Een tijd lang had ik een lease-auto. Nee, geen luxe, want ik moest dik bijbetalen voor het privé-gebruik van mijn (kleine) lease-auto. En het ergste was dat ik gedwongen was om in de file te staan terwijl treinen voorbijzoefden. Omdat een lease-auto al betaald is, en een extra kilometer je dus niets kost, terwijl je anders een niet-declareerbaar terinkaartje moet kopen. Dan word je heel blij als je weer in het openbaar vervoer mag. En ook geen parkeerprobleem meer hebt in de stad.

Janssen3
Janssen325 nov. 2012 - 14:52

"Zelf zie ik drie minstens net zo belangrijke oorzaken die hier ook nog aan toegevoegd kunnen worden: de dood van de auto als statussymbool, de trend van bezit naar toegang en het onmogelijke multitasken in de auto. " Zullen we het conclusie trekken maar overlaten aan mensen die ervoor gestudeerd hebben. de dood van de auto als statussymbool - Dat ligt er maar net aan in wat voor milieu je bent opgegroeid. Mensen uit het Gooi of de gemiddelde Turk of Marokkaan denken daar heel anders over. de trend van bezit naar toegang - Als iedereen even netjes met spullen zou omgaan zou ik het me kunnen voorstellen. De praktijk wijst uit dat mensen wat minder voorzichtig omgaan met gedeelde eigendommen, waardoor uiteindelijk ook de kosten zullen stijgen. onmogelijke multitasken in de auto - Dat is op de fiets ook vrij lastig...

RexObesitas
RexObesitas25 nov. 2012 - 14:52

Ik vind het nogal te kort door de bocht om te stellen dat het voor jongeren niet meer hip is. Uiteraard is de praktische waarde van een auto afgenomen met name in de verstedelijkte gebieden, maar het is mijn inziens te veel randstedelijke navelstaarderij om te stellen dat daarmee de kous af is. In provincie is de auto nog altijd belangrijk. Het probleem is dat een auto tegenwoordig bijna onbetaalbaar is geworden. In Amerika rijdt bijna elke college student een auto, maar in Nederland zou bijna geen student het op kunnen hoesten een auto te betalen. Reken maar na; wegenbelasting p/j 500-1000 euro, de auto zelf kost al 1500 euri plus en dan nog de onderhoudskosten a 400 euro per jaar. Brandstof is tegenwoordig net zo duur als een fles cola a 1,80 p/l. Gelukkig dat de verzekering niet bijster veel kost, laten we zeggen WA+ 150 euro. Je moet toch wel bijna modaal verdienen wil je dat kunnen ophoesten. Dat is nog allemaal los van een parkeervergunning en de parkeerkosten. Je rijbewijs halen bij het CBR is ook geen pretje; ik was 1200 euro kwijt voor m'n auto en 1300 euri voor mijn motorrijbewijs - beide keren in een keer geslaagd, dus dat drukt de kosten nog enigszins. Maar laten we wel wezen - er zijn flinke financiële obstakels voor het betreden van het automobiel domein. Zelf heb ik alleen een motorfiets, ook al steeds meer het domein van BMW GS rijdende baby boomers. Met name bij de motorfietsen heb ik het idee dat het echt compleet vergrijst en nogal wiedes als je na gaat dat voor de meesten motorrijden begint als een hobby (en pas later uitgroeit tot een serieuze poging tot motorrijden). Welke jongere wil nog door die compleet ridicule mallemolen van getrapte motorrijbewijzen en de grote CBR lotto (met prijsvragen als: zal ik wel enthousiast genoeg gereden hebben)? Geslaagd rijksbeleid me dunkt, het jarenlang automobilist en motorrijder treiteren begint eindelijk z'n vruchten af te werpen.

1 Reactie
eeweew
eeweew25 nov. 2012 - 14:52

De overheid is de laatste jaren juist bezig allerlei cadeautjes aan automobilisten te geven, ten koste van de gezondheid van mensen. Dat is nog erger dan financieel.

Florian2
Florian225 nov. 2012 - 14:52

Leuk artikel maar de afname van autogebruik geldt alleen voor stedelijke gebieden. In de provincies en landelijke gebieden kom je echt nergens zonder een auto; en al helemaal niet in de avonduren! Om mijn vaste grapje nog eens te herhalen als ik bij vrienden in Amsterdam op bezoek ben: Nederland eindigt niet bij Diemen-Zuid! ;-)

1 Reactie
adriek
adriek25 nov. 2012 - 14:52

@Florian Er is sowieso geen tijd om al die duizenden online vrienden die niet in Amsterdam en omstreken wonen te bezoeken.