Joop

Levenslicht in Arnhem

  •  
17-01-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
levenslicht

© Foto: Arnhem.nl

Ik denk dat wij allemaal diep in ons hart wensen dat wij en de generaties voor ons de joden, Sinti en homo’s hadden verstopt, beschermd, gered en liefst zo snel mogelijk opnieuw het licht gegund.
Ik wil de namen horen van de vermoorde joden uit Arnhem, nu 75 jaar na Auschwitz. En dat wil ik keer op keer, samen met u. De namen zijn ook de namen van hun kinderen die nooit zijn geboren. En van hun kleinkinderen die nooit zijn geboren. En van hun achterkleinkinderen. Al die generaties die wij missen hier in Arnhem – hun geroezemoes en gelach in onze straten, in onze bedrijven, op onze scholen en voor de deuren van de synagoge. Wij hebben 1500 namen en die worden op 27 januari allemaal opgelezen door onze schoolkinderen van Thomas a Kempis en Beekdal. Wees daarbij.
Levenslicht troost ons; de naam van het monument met de stenen die licht krijgen als het donker wordt en ook licht geven. Ik vind het mooi, stenen. Zij staan voor de eeuwigheid, het leven dat er was voor ons en het leven dat komt na ons; wij zijn nu al opgenomen in de eeuwigheid.
En licht, misschien nog wel mooier. Wie kent niet die eerste magische woorden uit het scheppingsverhaal: ‘Er zij licht. Het licht noemde God de dag, de duisternis noemde Hij nacht’. Op de eerste dag al, nog voor de hemel van de aarde werd gescheiden en het water van het land.
Licht maakt ons zichtbaar. Ik denk dat wij allemaal diep in ons hart wensen dat wij en de generaties voor ons de joden, Sinti en homo’s hadden verstopt, beschermd, gered en liefst zo snel mogelijk opnieuw het licht gegund. Soms is dat gelukt. Maar meestal was het te laat. Te laat – het zijn de droevigste woorden uit de Nederlandse taal.
De vooroorlogse joden voelden zich hier thuis en vertrouwden de Nederlandse samenleving. Sinds Auschwitz zoeken veel Joden hun bescherming waar zij in de meerderheid zijn. Voor onze democratie in Nederland is het wel degelijk de kunst om minderheden die met ons meedoen, te beschermen, op te nemen en te erkennen in hun waarde. Dat is beschaving, dat is vrijheid.
Beste mensen, ik hoop u te zien bij de herdenking op 24 januari en wie weet spreken wij elkaar ook bij de tentoonstelling in Rozet Arnhem, tussen 23 januari en 2 februari.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (14)

Libertain
Libertain20 jan. 2020 - 8:46

Het valt toch steeds op hoe weinig wordt herinnerd aan de heldhaftige daden van Willem Arondeus en zijn maatjes die onder de nazi-occupatie het bevolkingsregister van Amsterdam hebben aangevallen en in brand gestoken om de joodse medemensen te proberen te redden. Dit zijn de echte helden van het Nederlands verzet. Dit is ook het moment bij de herdenking bij hun heldendaden stil te blijven staan.

Katootje2
Katootje218 jan. 2020 - 2:40

Ik ben daar opgegroeid tussen de puinhopen en als je dan ziet hoe mensen 75 jaar later goede sier lopen te maken met het leed van anderen, dan denk ik iets dat je niet hardop mag zeggen.

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jan. 2020 - 10:52

Er leven maar weinig joden in Noorwegen. De synagoge in Oslo werd in 2006 beschoten door een "lone wolf". Beveiliging werd opgeschroefd na de aanslag in Kopenhagen in 2015. In Oslo is ook een (zwaar) beveiligd Joods museum. Het trekt maar weinig bezoekers. Ik was er twee jaar geleden helemaal alleen. Met het joodse leed wordt hier in ieder geval geen goede sier gemaakt. Volgens interviews gaat de situatie er echter niet op vooruit de laatste jaren. Of de angst gerechtvaardigd is moet blijken. https://www.aftenposten.no/norge/i/K2VG/foerst-paris-saa-koebenhavn-14-norske-joeder-frykter-et-angrep-ogsaa-her

theoswg
theoswg18 jan. 2020 - 16:34

@ Katootje Onbegrijpelijke reactie. Wat dan , stilzwijgen dan maar ? Of wat is uw voorstel ? Ik ken veel mensen die tussen de puinhopen zijn opgegroeid en niet zo'n negatieve visie hebben.

Katootje2
Katootje218 jan. 2020 - 19:20

theoswg: "Wat dan, stilzwijgen dan maar ? Of wat is uw voorstel ? Vraag eerst eens na of op die lijst van die 1500 namen de namen van de Sinti's en de homo’s ook -apart- worden genoemd, of dat ze hier slechts ter versiering worden opgevoerd. Daarna praten we verder. "En wanneer u bidt, zult u niet zijn als de huichelaars; want die zijn er zeer op gesteld om in de synagogen en op de hoeken van de straten te staan bidden om door de mensen gezien te worden. Voorwaar, Ik zeg u dat zij hun loon al hebben (Matteüs 6:5-8).

Rick Hofland
Rick Hofland17 jan. 2020 - 13:15

Het is altijd heel lief bedoeld om naast de Joden vervolging in Nederland tijdens de 2e wereldoorlog ook over vervolgde homo’s en Sinti te spreken, maar dat is in het ooglicht van wat er daadwerkelijk aan Joden is vervolgd en uitgemoord toch een beetje gênant om die groepen in hetzelfde rijtje te zetten. Homoseksuele mannen zijn indertijd een stuk of honderd voor een Duitse of Nederlandse rechter gekomen en zijn vervolgens in gevangenissen in Nederland of Duitsland beland, maar er zijn geen gegevens bekend van slachtoffers die daar ook gestorven zouden zijn, ze hebben het dus waarschijnlijk allemaal overleefd, gelukkig maar. Sinti zijn wel vervolgd en bij sommigen zijn daar zelfs verschrikkelijke experimenten op uitgevoerd, maar het waren er in totaal iets tussen de 250 en 500. Dat zijn er 500 teveel, al zijn het er net zo veel als de Jehova getuigen die in Nederland actief vervolgd en vermoord zijn door de Duitsers en afgezet tegen de 101.800 Joden uit Nederland die de oorlog niet hebben overleefd is het ook wat dat betreft wat eigenaardig om als we over de Joden praten die vervolgd en vermoord zijn steeds maar weer homo’s en Sinti in 1 adem te noemen met de Joden. De 2e wereldoorlog ging in Nederland om Joden vervolging en daarnaast zijn er ook nog andere groepen vervolgd. Er zijn zo’n 11.000 niet Joodse Nederlanders in concentratiekampen terecht gekomen en sommigen daarvan zou je onder een groep kunnen laten vallen, maar als je al die groepen apart naast de Joden wilt benoemen moet je wel alle groepen benoemen en er niet maar 2 uitpikken en eigenlijk horen homoseksuelen daar zelfs niet tussen. Die hadden het zeker zwaar in die tijd, maar dat hadden ze het ook in die periode en zelfs nog lang na de oorlog in geallieerd gebied. Gevangenis-en lijfstraffen zijn hoe triest ook aan de orde van de dag geweest t/m de jaren 60 in bijna heel Europa.

3 Reacties
Pjotr Kropotkin
Pjotr Kropotkin17 jan. 2020 - 16:26

Sinti und Roma Denkmal im Tiergarten Berlin: "Eingefallenes Gesicht erloschene Augen kalte Lippen Stille ein zerrissenes Herz ohne Atem ohne Worte keine Tränen". Santino Spinelli

theoswg
theoswg18 jan. 2020 - 16:43

@Rik Ligt het misschien niet aan het feit dat er veel meer joden dan Sinti's in Europa / Nederland woonden? Idem dito v.w.b. homo's en Jehova's. Het was gewoonweg een kleinere minderheid dan de Joden daarom zijn er ook veel minder vermoord. Uw reactie kan ook kwetsend worden ervaren.

Katootje2
Katootje218 jan. 2020 - 19:34

theoswg: "Uw reactie kan ook kwetsend worden ervaren." Je zou ook kunnen stellen dat daarmee het werkelijke karakter van dit soort herdenkingen onder woorden wordt gebracht.

Rechtse Bal4
Rechtse Bal417 jan. 2020 - 10:19

Mooie gedachte van Marcouch , positief en vol hoop ... zal de rest van NL het verhaal snappen ?

Thuiszitter
Thuiszitter17 jan. 2020 - 8:41

De vooroorlogse joden voelden zich hier thuis en vertrouwden de Nederlandse samenleving. Is dat wel zo Ahmed ? De Nederlandse samenleving heeft zich tijdens en na de oorlog schandalig gedragen tav de Joden , Sinti’s en homo’s . De transporten verliepen nergens zo vlekkeloos als in ons land , we hielpen de Duitsers maar wat graag mee op wat verzetshelden na. En na de oorlog was hun terugkomst vanuit Auschwitz of andere kampen erbarmelijk. Zij werden niet welkom geheten en wat ooit hen bezit was was vervlogen. De Nederlandse samenleving van in die tijd zou zich kapot moeten schamen.

1 Reactie
Middenman
Middenman17 jan. 2020 - 9:51

Thuiszitter heeft gelijk. Ik kan iedereen een bezoek aan museum De Sjoel in Elburg aanbevelen. Ontdek hoe Joden al ver voor WOII stelselmatig werden gediscrimineerd in Nederland en buiten bepaalde beroepen werden gehouden. Dat had zijn oorsprong in het verbod voor Joden om lid te worden van een gilde. Maar antisemitisme kwam helaas niet alleen voor in Nederland; wereldwijd zijn christenen en moslims in de geschiedenis verrassend eensgezind geweest op dit punt... Verder wel een erg goed stuk van Marcouch.

Jerry Bidet
Jerry Bidet17 jan. 2020 - 8:12

Mooi stuk, goed geschreven. Wat ik nu ga zeggen zou ik eigenlijk niet hoeven te zeggen: Het is mooi dat een Moslim dit uit het hart gegrepen verhaal brengt. Waarom? In deze huidige gepolariseerde tijden, waarin iedere Moslim direct voor antisemiet wordt uitgemaakt door een gedeelte van de bevolking, is het goed om te zien dat dit allerminst op waarheid berust. Tevens een goed en mooi initiatief van Arnhem, zaken als deze mogen nooit vergeten worden.

1 Reactie
Paul250371
Paul25037117 jan. 2020 - 11:25

Fijn om het weer een keer met je eens te zijn.