Joop

Let it go: vader en zoon dansen in prinsessenjurken en het is geweldig

  •  
25-01-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
227 keer bekeken
  •  
vaderenzoon
De Noorse komiek en trotse vader Ørjan Burøe plaatste afgelopen weekend onderstaande video op Facebook, waarin te zien is hoe hij met zijn 4-jarige zoontje Dexter helemaal los gaat op de soundtrack van Disney-hit Frozen, begeleid van de tekst: “mom is gone, no stress????”.
De video werd al meer dan 37 miljoen keer bekeken en 500.000 keer gedeeld. De commentaren zijn overweldigend positief. Een populaire comment stelt:
"Dit is zo cool. Kinderen vinden het leuk om te spelen, om zich te verkleden. Leer hen dat wat je draagt niet je identiteit of seksualiteit bepaalt. Kleren hebben geen gender! Vind je het leuk? Draag het gewoon."
Een andere kijker reageerde met:
"Jouw jongen gaat een geweldig leven tegemoet, met jou als rolmodel. Als ik een vader zoals jij had gehad, had ik misschien niet de eerste 27 jaar van mijn leven in de kast doorgebracht."
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (17)

mjpooter
mjpooter27 jan. 2019 - 13:36

Het is duidelijk dat de existentie en identiteit van de vader als man laag geprofileerd is en geprojecteerd wordt op het kind. Het kind heeft geen keuze want is in een afhankelijkheidspositie. Geen idee hoe dit af gaat lopen. Verder kan ik er niet over oordelen, want ik had een hele ouderwetse vader die alleen van vissen, jagen en voetbal hield.

1 Reactie
Luneau
Luneau27 jan. 2019 - 22:59

Oh FFS! Het is gewoon een vader die een verkleedpartijtje doet met z'n kind en die niet zo onzeker is dat 'ie denkt dat een jurk z'n mannelijkheid zou aantasten. Als klein meisje speelde ik met m'n neef vadertje en moedertje, waarbij ik de vader en hij de moeder was. Bij andere verkleedpartijtjes verkleedde m'n buurmeisje zich als man. En veel Zwarte Pieten zijn ook vrouwen verkleed als man. Daar hou je niets aan over hoor.

Piet de Geus
Piet de Geus26 jan. 2019 - 2:08

Waarom zou een genderneutrale 'prinsessenjurk' ineens minder walgelijk zijn?

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 jan. 2019 - 20:47

Bij mij thuis zou de prinsessenjurk vallen onder "positieve wansmaak". Niet verboden wel afraadbaar.

Piet de Geus
Piet de Geus26 jan. 2019 - 23:02

"Niet verboden wel afraadbaar." De vraag is vooral: wat wil een kind precies door de prinses uit te hangen? Het valt voor mij associaties een beetje in dezelfde categorie als kinderen die niet naar de intocht van sinterklaas kunnen kijken maar meteen zelf een zwartepietenpak aan willen omdat ze geen kans voorbij willen gaan om zelf de hoofdrol te spelen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe27 jan. 2019 - 0:12

Wat betreft de jurk, als je denkt dat iedereen er een heeft kun je niet achterblijven vermoed ik. Zoiets?

Thomas Toverbal
Thomas Toverbal25 jan. 2019 - 16:38

Nadat hier eerder de prinsessenjurk e.d. in de ban is gedaan? Dat mannen zich in prinsessenkleding vertonen is net als in geval dat dragqueens dat doen in volstrekte tegenstelling tot genderneutraal. Genderneutraal is als kleding, uiterlijkheden, of gedrag niet naar een der seksen is maar geen enkele sekse uitstraalt. Je hoort er vrij zijn, en zonder grond tot veroordeling, daarvoor te kiezen net als je vrij hoort te zijn als man of vrouw je naar een der seksen net zo expliciet als je wilt te vertonen. Zo is er dus als ze dat zelf leuk vinden net zo min iets mis met een rondemiss als met een man als hier in dit filmpje.

Drunken Pumpkins2
Drunken Pumpkins225 jan. 2019 - 14:18

Prachtig. Dit zah het xenofobe kotsvolk van de PVV en andere facistishe partijen niet leuk vinden. Helaas zullen deze facisten vanzelf sterven en worden vervangen door de mensen die nou het veropenlijken van de mensheid obtarmen. Go LGBTQ! Go gender neutral and steek je middelvinger maar pp naarm ensen die zuir commentaar geven!

4 Reacties
Drunken Pumpkins2
Drunken Pumpkins225 jan. 2019 - 19:23

Stanley48 Nou ik kan hier heel wat linkjes posten van PVV'ers die anti-homo zijn. Van reaguursels van Powned en GS toe. Satya kan tevens de homohaat op Powned en GS bevestigen. Geert zal geen anti-homo uitspraken doen omdat het kiezers afschrikt. Wilders wil dat je denkt dat hij een aardig mens is.

Thomas Toverbal
Thomas Toverbal25 jan. 2019 - 21:17

@Drunken Pumpkins Je kunt geen enkel voorbeeld geven van de uitgedragen opvattingen van de PVV, Pow, of Geenstijl die homoseksualiteit veroordelen. Het enige wat die laatsten niet zelden doen is allerlei mensen zonder onderscheid wat betreft hun geaardheid genadeloos belachelijk maken als ze daar om een andere reden of geen aanleiding toe zien. Precies zoals ook linkse satirici en media vooral vroeger graag deden.

Luneau
Luneau26 jan. 2019 - 1:44

Laten we beginnen met het feit dat de PVV het regenboogakkoord niet ondertekend heeft. Dan gaan we naar het verkiezingsprogramma van de PVV van 2012. Daarin worden homo's maar 2x genoemd: beide keren icm de islam. Er wordt echter geen woord gerept over homorechten. Dan naar de Nashville verklaring. Wilders reageerde daar alleen op met een vinger naar de islam en een onterechte beschuldiging naar progressieve partijen. Idem met geweld tegen homo's. Je hoort Wilders alleen als de daders moslims zijn. Als het blanken of autochtonen zijn, hoor je hem niet. Wilders zegt wellicht niets dat anti homo is, maar hij doet ook niets voor ze. Hij gebruikt homo's alleen om de islam te bashen. Idem trouwens met geweld tegen vrouwen en vrouwenrechten.

koffieleut2
koffieleut226 jan. 2019 - 7:45

Als je tegen polarisatie bent, en je bent van mening dat iedereen gelijk is, dan lijkt mij dat kreten als xenofobe kotsvolk van de PVV daar niet aan mee werkt . Das net zo stigmatiserend als te suggereren dat alle AFA leden linkse terroristen zijn. Satya ziet jou overigens ( daarom?) overigens ook liever niet bij de AFA, en daar heb jij toch ook geen gehoor aan gegeven :). Je bent iemand met het hart op de juiste plek, maar richt je daarin op onrecht en niet op een "vijand"dat zijn twee verschillende dingen. Door het creëren van een vijand los je het onrecht niet op.

Halve Zoolstra
Halve Zoolstra25 jan. 2019 - 13:18

Prachtig filmpje. Zo mooi dat de vader geen probleem maakt over zijn zoon in een Elsa-jurk, en zelf meedanst in een zelfde jurk. Ik was verbaasd over het grote aantal positieve reacties op twitter.

Henri Zwols
Henri Zwols25 jan. 2019 - 12:54

Ik zie vader en zoon die lol hebben, verkleed als hun filmheld. Maar om er nou een genderpolitieke boodschap achter te zoeken...

2 Reacties
HM van der Meulen
HM van der Meulen25 jan. 2019 - 15:51

Inderdaad, het is zo alledaags dat een vader in een jurk door de kamer danst.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks26 jan. 2019 - 7:33

"Inderdaad, het is zo alledaags dat een vader in een jurk door de kamer danst." Meulen geeft er weer eens blijk van dat hij in het verleden is blijven hangen. De wereld verandert Meulen, wen er maar aan.

WatVroegerLinksWas
WatVroegerLinksWas25 jan. 2019 - 12:28

Schitterend!