© cc-foto: mohamed_hassan
"Voor velen voelde het aan alsof het Rijk minder ging doen en de gemeenten en de bevolking het grotendeels zelf moesten gaan oplossen, in het kader van het creëren van meer sociale cohesie." Op zichzelf is er natuurlijk niets tegen om te kijken hoe je de sociale cohesie kunt vergroten, maar als je dat op deze manier doet, terwijl het eigenlijk gaat om een verkapte bezuinigingsoperatie, dan zul je al gauw zien dat die je op die manier het tegenovergestelde bereikt. Niet dat Rutte & Co daar wakker van zullen liggen, want het doel was immers een -verkapte- bezuinigtingsoperatie om de diepe zakken van Wopke te vullen.
De afbraak van het onderwijssysteem begon al eerder met de zogenaamde Tweede Fase. Gooi de leerlingen kapot met onnodige informatie, te veel vakken en minder inhoud. Lekker voor jonge mensen die nog niet stabiel genoeg zijn om hun eigen leven te leiden. Dit doet me veel denken aan de waarschuwingen welke door de ex KGB'er Yuri Bezmenov aan het westen zijn gedaan: "Wat Moskou wil in het westen is dat er massa's mensen zijn die niet meer weten wie ze zijn, die elke dag te veel keuzes moeten maken, die hun toekomst niet zeker zijn, die het gevoel hebben steeds meer achter te lopen op de rest. Dan kiezen zij een systeem die hun geen keuze meer laat, die het voor hun bepaald. Moskou wil geen democratie in het westen, Moskou wil een overvloed aan democratie, een overvloed aan keuzes. Moskou steunt rechts en links, zodat deze continue in gevecht blijven en de burger continue dwingen om te blijven kiezen tussen rechts en links, geen middenweg meer. Maak ze gek, en zij zullen vanzelf onze medicijn nemen".
Participatiesamenleving in het onderwijs was bij voorbaat tot mislukken gedoemd. Scholen hadden vernieuwingen ingezet onder begeleiding van de deskundigen van de onderwijsadviescentra. Dat gging met vallen en opstaan, maar aan achterstandsleerlingen werd daadwerkelijk extra geld uitgegeven. Nieuwe didactische werkvormen werden geïntroduceerd en daarbij werd er onderwijs eigen taal en cultuur plus multicultureel onderwijs vergoed. Geïntegreerde taal- leesmethodes en extra lesuren in deze lessen naast rekenles gaven goede resultaten. Toch is alles hierboven afgeserveerd. De resultaten zouden omhoog gaan als die leerkrachten zich maar wilden ontwikkelen, of zouden studeren. Doelstellingen werden nietgehaald, dus het zal wel aan het niveau liggen! Ach en toen werd er niets meer extra gefinancierd, alle leerlingen zoveel mogelijk naar dezelfde school. Gooi er digiborden en ipads in en de leerlingen moeten nu eigenaar worden van hun eigen leerproces…… Zet ergens een stip op de tijdlijn van “onderwijsvernieuwing” kijk naar de resultaten en ga weer terug naar de oude werkvormen en bekostiging. Trouwens deCITO eindscores zijn geen goede indicatie. De uitkomst staat immer vast. De beste 20% krijgt de hoogste en meest gewenste score die toegang geeft tot het vwo. Bijles geven is alleen voor rijke ouders. Zij kunnen zo hun kinderen vooruithelpen. Zij hebben geen belang in goed onderwijs voor iedereen!
"Participatiesamenleving" was vooral een mooi woord voor mensen met een uitkering te laten werken zonder loon, en het moestuintje natuurlijk niet te vergeten. Eén van de vele redenen waarom ik sindsdien nooit meer PvdA heb gestemd.
Een van de vele redenen waarom heleboel mensen nooit meer PvdA zullen stemmen - en die idioten hebben dezelfde club er gewoon nog zitten hè, Ploumen was toen ook van de partij . Hadden ze daar een beetje verstand gehad dan was de hele club die met Rutte de beest uithing eruit geschopt voor een cosmetische transformatie die in ieder geval 2 zetels aan kiezers had kunnen foppen.