Joop

Leraren worstelen met extremisme witte basisschoolkinderen

  •  
06-05-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
7936249722_53ece87e78_k
Net als op middelbare scholen kampen leraren in het basisonderwijs geregeld met extremistische opvattingen van leerlingen. Hoewel de focus in de media vaak ligt op religieus extremisme van (achter-)(klein-)kinderen van immigranten, blijkt dat ook veel witte kinderen er zeer schadelijke ideeën op nahouden. In een vandaag gepubliceerd rapport van het bureau Diversion staat dat de problemen zich al in de jongste groepen openbaren en dat vooral witte kinderen op rurale basisscholen extreemrechtse teksten uitslaan, met name over vluchtelingen.
Kai Pattipilohy van Diversion legt in het NOS Radio 1 Journaal uit dat de kinderen extreme ideeën van hun ouders of sociale media kopiëren:
"Ze zeggen bijvoorbeeld dat de vluchtelingen maar op een kapotte boot moeten worden teruggestuurd."
De onderzoekers adviseren docenten om altijd de confrontatie aan te gaan, met de klas over waarden te praten en leerlingen uit te dagen hun vooroordelen en argumentatie te delen. Uiteraard is het daarbij wel belangrijk dat leraren grenzen stellen als dat nodig is. Volgens de onderzoekers is het juist belangrijk dat docenten de dialoog met jonge kinderen aandurven, omdat op die leeftijd ‘het wereldbeeld nog kan worden verbreed’.

Meer over:

leven, racisme, nieuws, onderwijs,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (93)

clara51
clara518 mei 2016 - 23:26

["Leraren worstelen met extremisme witte basisschoolkinderen"] ["Net als op middelbare scholen kampen leraren in het basisonderwijs geregeld met extremistische opvattingen van leerlingen."] Ja, wat is het nou? Gaat het nou om extremisme, of om extremistische opvattingen? Dat maakt nogal wat uit. Geldt ook voor niet-witte leerlingen trouwens. Bij 'extremisme' krijg ik toch de associatie dat die witte basisschoolkindertjes tegenwoordig direct bereid zijn de wapens op te nemen. Tegen wie of wat dan ook. Wie op de website van het bureau voor maatschappelijke innovatie 'Diversion' - dat het onderzoek heeft gepubliceerd - de zoekterm 'extremisme' intypt, krijgt geen zoekresultaten. Typ je 'extreme' in, dan kom je direct bij het bewuste onderzoek. http://www.diversion.nl/nieuws-item/verkenning-dialoog-als-burgerschapsinstrument/ Extreme of extremistische opvattingen: het maakt nogal wat uit. Dus moet je m.i. zorgvuldig met zulke termen omspringen. Zeker als hierboven in de kop eerst wordt gesteld dat het om witte basisschoolleerlingen gaat en in de eerste regel daarna meteen over leerlingen in het algemeen, en dus niet alleen van basisscholen, maar ook van middelbare scholen. Ik wil dan graag een bronvermelding. En hoeveel is "geregeld"? Als in: "Leraren in het basisonderwijs krijgen geregeld met extremistische [bedoeld wordt dus: extreme] opvattingen van leerlingen te maken?" Daarover is het onderzoek zelf, waarop dit bericht is gebaseerd, bepaald niet duidelijk. Er wordt gesteld: "Leerkrachten geven niet zelden aan met denkbeelden te worden geconfronteerd die botsen met de fundamentele waarden van onze vrije samenleving. Dat stelt zowel scholen als lerarenopleidingen voor specifieke burgerschapsvragen." "Niet zelden'" is iets anders dan "geregeld". Lijkt mij. En helemaal als er geen duidelijke getalsmatige of statistische onderzoeksgegevens over 'niet zelden' en 'geregeld' in het onderzoek voorhanden zijn. Want daarover is het onderzoek in kwestie niet duidelijk. Dat richt zich vooral op de vraag hoe je met kinderen met zulke extreme (en dus niet: extremistische) opvattingen om moet gaan. Maar wat door dus deze berichtgeving erover dreigt te blijven hangen, is dat we zelfs op onze basisscholen goed op moeten passen. Want daar zitten "geregeld" witte kinderen met "extremistische opvattingen". Niet dus. Ik zou zeggen: lees voordat je met een mening of oordeel komt, eerst gewoon zelf eens het lezenswaardige rapport in kwestie. http://www.diversion.nl/wp-content/uploads/2016/05/16-013-DI-BURGERSCHAP-verkenning_32P_ONLINE.pdf

Patricia5
Patricia58 mei 2016 - 23:05

Hm, is dat zo? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen dat blanke kinderen buiten hun gezinssfeer dit openlijk zeggen, volgens mij zijn kinderen met hele andere dingen bezig dan zulke politieke statements doen. Zowel autochtoon als allochtoon! Waarom komt het onderwijspersoneel er zelf niet mee naar buiten, tenminste er zijn genoeg media om dat te doen, want als allochtonen kinderen zoiets doen dan kan het wel voorkomen dat het onderwijspersoneel het op een bepaalde media plaatst! Dit onderzoek rammelt aan alle kanten, laat kinderen kind zijn, en laat het onderwijspersoneel ook zijn/ haar taken uitvoeren ipv deze onzinnige onderzoeken!

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin7 mei 2016 - 23:01

Het resultaat van haatzaaien dus, dit vraagt volgens mij om drastische maatregelen, opvoeding in grote staats crèches met een keur aan maatschappelijke organisaties die ook kunnen ingrijpen als de thuis situatie dat vereist,ook het vervolg zou op die manier kunnen opvoeden is geen eenvoudige taak en mag de staat daar medezeggenschap in hebben, niemand zit te wachten op een land van misbakseltjes en wat ik zie is dat een deel van het nederlandse volk zienderogen degenereert, art.23 op de schop, alle kinderen van welke achtergrond ook samen naar de crèche om ze te leren samenleven, wat de opvoedingscriteria moeten zijn zouden we met z’n allen kunnen vaststellen, godsdienst is voor thuis, de kerk, de synagoge en moskee, de nadruk moet m.i. komen te liggen op het tegengaan van het uiteen vallen en het bijbrengen van normen en waarden, ik zie het anders somber in voor dit land, segregatie, criminaliteit en verlies van decorum.

Donutz
Donutz7 mei 2016 - 10:37

En ik maar denken dat mensen van rond de Middellandse zee voor het grote deel ook gewoon blank zijn. Iemand met een Turkse achtergrond is gewoon blank als je persé op iets onbenulligs als huidskleur moet letten. In het rapport zie ik wel enkele keren de term "autochtoon" wat een betere term is voor als je een groep wilt aanwijzen die al minstens enkele generaties hier is. Verder lees ik dat de kinderen van diverse achtergronden juist een pijnlijke overeenstemming treffen omdat vluchtelingen als een bedreiging worden gezien. Tja dat zal dan wel komen omdat veel volwassenen zich zorgen maken over wat de media afschildert als een 'tsunami' van asielzoekers (laten we het maar niets eens hebben over het jarenlange gestuntel met deze cijfers en begripsverwarring door onkunde copy/paste journalisten). Het NOS artikel lijkt me dan ook te kort door de bocht, het onderzoek gaat over veel meer dan dat het stukje gesuggereerd. En de Joop versie nog wat krommer (de achterkleinkinderen van gastarbeiders moeten nog geboren worden of kruipen in de poepluiers rond, de kleinkinderen van gastarbeiders zijn nu vooral tieners als ik me de CBS cijfers goed kan heugen).

Johan Stavers
Johan Stavers7 mei 2016 - 8:30

Pappa en mamma geven mijn land en mijn geld en mijn veiligheid weg aan andere kindjes uit andere landen die helemaal niet lief tegen mij doen en dat is stom.

1 Reactie
mulligan
mulligan7 mei 2016 - 9:57

Pappa en mamma geven het land niet weg, maar delen. Ook dat mag u een kind leren: delen.

MAD Mothers
MAD Mothers7 mei 2016 - 7:15

MAD Mothers deed aangifte tegen het fimpje...De politie kon er niets mee https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=504970603042026&id=184305875108502&ref=bookmarks

Frank Straathoff
Frank Straathoff6 mei 2016 - 22:18

Mijn hemel, hoe kun je selectief in een rapport shoppen? Ik heb het rapport gescand en er wordt over een heel spectrum aan problemen gesproken. Over diverse kwestie waar leraren mee geconfronteerd worden bij leerlingen zoals homosexualiteit , Joden, charlie hebdo, Israel, vluchtelingen, armeense kwestie, holocaust etc.etc. De usual problemen met Islamitische kinderen betreft het grootste gedeelte en als je heel goed zoekt, vind je in 1 alinea (uit een rapport van 30 pagina's) een verhaaltje van een derdejaars pabo stagair die iets zegt over kinderen inzake vluchtelingen. Pagina 18 links onderin. Zoeken, vinden, uitvergroten. Opmerkelijk genoeg staat er ook iets in het rapport over Turkse leerlingen inzake de vluchtelingen..."Turkse leerlingen op het vwo geven aan te vrezen voor banen en voorzieningen met deze influx aan vluchtelingen." Oh sweet irony... Tot slot op een aantal trefwoorden in het rapport gezocht (Ctrl-F). Blank/blanke (leerlingen) - 0 hits Wit/Witte (leerlingen) - 0 hits Kapot - 0 hits Boot - 0 hits Extreemrechts - 0 hits Ruraal/rurale - 0 hits Platteland - 0 hits Mogelijk dat dit artikel gebaseerd is op het Radio 1 interview, dat heb ik nog niet beluisterd, maar uit het rapport kan het zeker niet gekomen zijn. I rest my case.

3 Reacties
mulligan
mulligan7 mei 2016 - 11:30

Dat is dan toch vreemd, want als ik zoek op 'blank' of 'wit', dan krijg ik wel resultaten. Maar om te zoeken moet ik cmd-F intoetsen — dat zal wel het verschil maken.

Frank Straathoff
Frank Straathoff7 mei 2016 - 15:19

Ik moet ook cmd-F intoetsen (Apple) en dan vind je in de tekst 'blanke school' oid. Geen blanke kinderen of blanke leerlingen. Ook het woord wit of witte komt niet voor. Vandaar leerlingen tussen haakjes erbij. De rest klopte ook neem ik aan. Vind je dan dat dit artikel hier op Joop recht doet aan het rapport of niet?

GoddardLeroy
GoddardLeroy12 mei 2016 - 14:54

Een storm in een glas water. Wel leuk om te zien, hoe primair sommige mensen reageren.

cornelis36
cornelis366 mei 2016 - 21:21

Diversion betekent afleiding/vermaak. (dit terzijde) Het is droevig dat ook nu weer de schuld gelegd wordt bij ons, wij voeden onze kinderen op met een verkeerd beeld van allochtonen. Dat in Ede Marokkaanse jongens buurten terroriseren komt omdat ze geen stage plek vinden en gediscrimineerd worden zeggen de instanties die zeggen er verstand van hebben. Het is volgens mij andersom, geen bedrijf wil jongens met die mentaliteit, elk weldenkend mens weet dat het alleen maar ellende brengt in de zaak. Dat kinderen soms dingen zeggen op school die opgevat worden als niet netjes ten aanzien van allochtonen kinderen verbaast mij niet, kinderen kijken TV luisteren naar radio surfen op internet is het dan vreemd dat ze reageren op de vuiligheid dat gespuid wordt door ook/juist de groep waarover ik hierboven schreef? het k.k.Joden druipt soms van het scherm maar daarover mag men niets schrijven of zeggen. de dood verwensingen, Hitler is jullie vergeten k.k.jood. en ga zo maar door doe daar eens wat aan in plaats van zo'n flut onderzoekje.

Machielse93
Machielse936 mei 2016 - 17:30

Ik weet het niet hoor. Roepen dat migranten / vluchtelingen met de boot terug moeten of roepen dat joden dood moeten en juichen voor aanslagen zijn in mijn ogen echt van ander kaliber. Maarja het past wel mooi binnen het plaatje natuurlijk; blank en extremisme.

2C
2C6 mei 2016 - 16:52

NOS-Artikel: "Leraren in het basisonderwijs krijgen geregeld te maken met extremistische geluiden over onder meer de vluchtelingencrisis. Vandaag verschijnt een rapport van het bureau Diversion over dit onderwerp. Vooral blanke kinderen op basisscholen op het platteland uiten felle teksten als het om vluchtelingen gaat." Hoe luidt het oud-Hollandse spreekwoord ? Kinderen en dronken mensen spreken altijd de waarheid. De politieke correctheid van subsidieclub Diversion moet er blijkbaar bij de kindjes met de paplepel in, om maar weer eens een ander spreekwoord te gebruiken.

crumb2
crumb26 mei 2016 - 16:43

Take III. Ik geef het op.

Alexander Postma
Alexander Postma6 mei 2016 - 15:11

Vreemd, hier een kind dat never nooit met zulke verhalen thuiskomt, maar voornamelijk bezig is met Elsa van Frozen, deze zomer naar de Efteling wil gaan of liefst pannenkoeken eet ipv aardappelen met vlees en groenten. Er zullen heus wel kinderen met vreemde verhalen op school komen, w.s. opgevangen ergens thuis, maar ik denk dat we wel moeten oppassen om hier meteen het predikaat 'trend' op te stempelen, want ik herken me hier totaal niet in. Hier spelen donkere, blanke en bruine kindjes, en gisteren nog 3 meisjes met hoofddoekjes samen met de oudste. Ze hadden samen kikkervisjes gevangen....Ik zie hier ook geen islamitische kindjes in Boerka het zwembad in gaan tijdens zwemles, en ze zijn allemaal vriendelijk en aardig voor elkaar, uitgezonderd de normale ditjes en datjes, die soms wel eens onder kinderen ontstaan. In ieder geval, ik ga straks pilmeni eten, samen met Russische, Oekrainse, en Kazachstaanse vrienden, als roomblanke witte 'Nederlander', of hoe je het ook noemen wilt. Gek genoeg vallen deze woorden bij ons nooit. We noemen elkaar bij de voornaam. Wij zijn namelijk mensen die niet overal direct iets achter zoeken en gewoon plezier met elkaar hebben. Ik ga echt niet iedere uitspraak of overtuiging 'politiek getint' maken, en al zeker die van kinderen niet.

3 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗6 mei 2016 - 17:24

Vertederend verhaal Alexandre. Ik heb toch wat vragen over hoe jij je allochtoonse vrienden helpt om te integreren. Probeer je wel eens voorzichtig uit te leggen aan die kinderen of vooral hun ouders dat hoofddoekjes bij een hoop NLers verkeerd overkomen? Ik vind die gerechten ook heerlijk hoor, maar leg je wel eens uit dat een hoop Nederlanders liever worst en carbonade op de BBQ hebben. En wijn en bier er bij. Probeer je ook wel eens uit te leggen waarom NLers de laatste jaren zoveel negatiever tov allochtonen zijn geworden ?

mulligan
mulligan7 mei 2016 - 9:56

Waarom moet dat uitgelegd worden Juppé? Als het werkelijk om zo significante aantallen Nederlanders gaat, dan kan dat niemand ontgaan zijn. In de laatste zin gebruikt u alleen maar de persoonsaanduiding "NLers", waardoor het lijkt alsof u het over ALLE Nederlanders heeft. Dat is een typefoutje, nietwaar? Los daarvan, waarom ziet u graag dat aan kinderen (en vooral hun ouders) wordt uitgelegd dat een hoofddoekje verkeerd over komt (twee woorden in deze betekenis)? Wilt u voorzichtig een kledingvoorschrift opleggen, omdat een handvol niet met de persoonlijke keuzes van anderen kan omgaan? Wat bedoelt u met de opmerking dat "een hoop Nederlanders liever worst en carbonade [sic] op de BBQ hebben"? Er zijn ook een hoop Nederlanders die nooit barbecuen om tal van redenen. Maar wat moet een kind met dergelijke opmerkingen? Zijn dat uw vragen om "je allochtoonse [sic] vrienden te helpen integreren"? Of schept u daarmee vooral afstand, zodat er van integratie bij voorbaat nooit sprake kan zijn? Ik denk het laatste, niet dan, ja toch? Ik begrijp uit uw vragen dat u inderdaad uw kinderen, zo u die heeft, maar wat graag de verschillen tussen Nederlanders en die anderen onder de neus wilt wrijven en het feit dat, ondanks die verschillen, wij allen veel meer overeenkomsten hebben liefst on(der)belicht wilt laten.

Ittekleur
Ittekleur10 mei 2016 - 19:21

mulligan 7 mei 2016 at 11:56 Waarom moet dat uitgelegd worden Juppé?Er zijn ook een hoop Nederlanders die nooit barbecuen om tal van redenen. Maar wat moet een kind met dergelijke opmerkingen? Zijn dat uw vragen om “je allochtoonse [sic] vrienden te helpen integreren”? Of schept u daarmee vooral afstand, zodat er van integratie bij voorbaat nooit sprake kan zijn? Ik denk het laatste, niet dan, ja toch? ------------------------------------------ Huh, je gedragen zoals een tijdje normaal was in nl, vindt u integratie verhinderen? Zullen we de bbq dan ook maar in de ban doen om de integratie te bevorderen?

Wesseling2
Wesseling26 mei 2016 - 14:45

Bij diversion is de diversiviteit net zo ver te zoeken als in het onderwijs zelf

1 Reactie
Gaitj
Gaitj6 mei 2016 - 17:41

diversion betekent "afleiding" of "afleidingsmanoeuvre". Het heeft dus niks met diversiteit te maken.

richarrd
richarrd6 mei 2016 - 14:15

Dat een mens zo weinig waarde aan z'n kind hecht, dat deze z'n kind op zo'n rare manier opvoedt, dat is heel triest.

Arvidos
Arvidos6 mei 2016 - 14:10

Waarom is iedereen die bij Diversion werkt wit? Hoe zit het met hun eigen diversiteit?

2 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus6 mei 2016 - 14:49

"Waarom is iedereen die bij Diversion werkt wit?" Vraag het eens aan Priscilla Obeng, Dinotra Vers of Ragna Heidweiller http://www.diversion.nl/over-ons/wie-zijn-we/priscilla-obeng/ http://www.diversion.nl/over-ons/wie-zijn-we/dinotra-vers/ http://www.diversion.nl/over-ons/wie-zijn-we/ragna-heidweiller/

chad
chad6 mei 2016 - 14:50

Die zit waarschijnlijk in hun beloning.

Josepha2
Josepha26 mei 2016 - 12:53

Is niet nieuw. Ik heb zelf mijn middelbare schooltijd doorgebracht op het mooie Brabantse platteland. Toen was het ook al hakenkruizen in de bureautjes gekerfd en hoofddoekjes lostrekken. Als je daar dan wat over te zeggen had was je een landverrader. En niet alleen veel racistische en anti-semitische uitlatingen ook geweld tegen migrantenkinderen en alternatievelingen.

Jasperien
Jasperien6 mei 2016 - 12:22

'Hoewel de focus in de media vaak ligt op religieus extremisme van (achter-)(klein-)kinderen van immigranten, blijkt dat ook veel witte kinderen er zeer schadelijke ideeën op nahouden.' Ik heb het rapport gelezen, maar kan geen aantallen vinden. Waar is het woordje 'veel' op gebaseerd? Ik kan het niet vinden. Natuurlijk is elk kind met schadelijke ideeën er een te veel, maar zonder dat er kwantitatief onderzoek naar is gedaan kun je niet zomaar spreken over 'veel' of 'weinig'. Ik vind het ook jammer dat voor zo'n stigmatiserende kop is gekozen. Als het woordje 'witte' was weggelaten had deze de lading van het rapport volledig gedekt. Nu wordt het selectief winkelen in een genuanceerd rapport. Ik zou zeggen: neem de moeite om het rapport te lezen en durf het probleem breed te benoemen, zonder eenzijdige focus op 'witte' kinderen. Het is een breed maatschappelijk probleem dat ook breed moet worden aangepakt. http://www.diversion.nl/wp-content/uploads/2016/05/16-013-DI-BURGERSCHAP-verkenning_32P_ONLINE.pdf

2 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens6 mei 2016 - 19:27

@ Jasperien Jij wil aan kinderen van vluchtelingen leren dat zij niet tegen blanke kinderen mogen zeggen dat ze in een boot terug moeten? Als ik jouw tekst lees heb je vooral moeite met de uitspraak over witte kinderen. Het rapport maakt onderscheid in verschillende groepen omdat voor iedere groep een andere oplossing moet worden bedacht. Dus juist niet breed. Dat er blanke kinderen zijn met dergelijke racistische denkbeelden is vermoedelijk een van de meest opvallende constateringen. Voorspelbaar gezien het succes van de PVV maar in ieder geval nieuws. Reden om juist dit in de kop te zetten. Ik snap dat wel. En inderdaad levert dat ook voorspelbare reacties op van mensen die het liefst ontkennen van dit soort uitspraken frequent gedaan worden. Maar het gaat dus niet om een maatschappelijk probleem dat breed aangepakt moet worden. Het moet specifiek aangepakt worden. En ook jouw opmerking over veel of weinig snijdt weinig hout omdat het helemaal geen kwantitatief rapport is. Het is wel iets dat de onderzoekers veel gemonsterd hebben. En gezien het feit dat dit soort onderzoeken altijd een brede ontkenning oproepen, namelijk dat er met de autochtonen witte kinderen ook iets fout zit, maakt het gebruik van een dergelijk kop ook nog eens nuttig. Anders zou PVV- Nederland het toch vooral hebben over wat anderen kinderen fout doen.

Ittekleur
Ittekleur10 mei 2016 - 19:36

DaanOuwens 6 mei 2016 at 21:27 En ook jouw opmerking over veel of weinig snijdt weinig hout omdat het helemaal geen kwantitatief rapport is. Het is wel iets dat de onderzoekers veel gemonsterd hebben. En gezien het feit dat dit soort onderzoeken altijd een brede ontkenning oproepen, namelijk dat er met de autochtonen witte kinderen ook iets fout zit, maakt het gebruik van een dergelijk kop ook nog eens nuttig. Anders zou PVV- Nederland het toch vooral hebben over wat anderen kinderen fout doen. ------------------------------------------------------------------- Uw pvvfobie speelt u parten. U meent dat een kop nuttig is om de p.. te kunnen bestrijden. Het er met de haren bijslepen van de pvv is een zwaktebot, wat vermoedelijk uw kinderen ook opvalt. Ga eens van de eigen kracht uit!

HenkieJa
HenkieJa6 mei 2016 - 12:19

Niks aan toe voegen! “Er zijn nu eenmaal minimoslims die de Islamitische Staat bewieroken, de holocaust vieren en middels de schotel en de imam al klaargestoomd worden voor het aanstaande martelaarsschap. Dan moeten blanke kindjes wel net zo erg zijn, denken ze dan in de linksdraaiend Nederland, want zo werkt dat in Nederland: witte mensen zijn veel erger en haatdragender dan bruine. Daarom worden op de NOS “blanke plattelandskinderen” zowaar “extremistische denkbeelden” aangewreven, omdat ze in AZC-needorpen wonen en een beetje hun ouder papagaaien die hun plattelandsidylle verwoest zien door de influx van een paar honderd jongemannen met weinig te doen en een hormoonlevel dat naar de wanhunderteneetie gaat. “

5 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens6 mei 2016 - 15:41

@ HenkieJa witte mensen zijn veel erger en haatdragender dan bruine. Die stelling wordt inderdaad bevestigd door jouw bijdrage.

Gaitj
Gaitj6 mei 2016 - 16:54

Nu we het toch over napapegaaien hebben, deze tekst komt rechtstreeks van geenstijl.nl. Niet zo netjes van je.

RoBru
RoBru6 mei 2016 - 17:54

@Daan, - Je kunt wit mooier vinden dan bruin, of andersom - Je kunt atheïsme beter vinden dan christendom of islam, of andersom - Je kunt nazisme, communisme of welke religie dan ook varianten van dom groepsdenken vinden maar denken dat wit erger en haatdragender is dan bruin, of andersom, is zelf gewoon dom racisme. Van mij mag je, maar besef dat je je vvmu gebruikt om jezelf belachelijk te maken in de ogen van velen, wit en bruin, homo en hetero, links en rechts, gelovig en niet-gelovig.

cockpol
cockpol7 mei 2016 - 12:15

Heel juist RoBru, Daan doet hier inderdaad een racistische uitspraak. Dat soort irrationalistische links, is soms verbazingwekkend in de zelfhaat tegenover zijn eigen soort. Wie zal deze mensen eens voor de rechtbank slepen?

mulligan
mulligan7 mei 2016 - 16:44

@cockpol: Wat let u? Als u meent dat de reactie van DaanOuwens een aangifte waard is, dan staat het u vrij om aangifte te doen. Of liever: waarom heeft u het niet al gedaan? Misschien toch omdat ook u begrijpt dat dat nergens op slaat?

MOID71
MOID716 mei 2016 - 12:14

klinkt als kinderen van racistische autochtone Nederlanders.

voxpopuli2
voxpopuli26 mei 2016 - 12:07

Wij discrimineren thuis niet, wit blank bruin whatever alles is welkom en wordt gelijk behandeld. Zo ook op de middelbare school van mijn kinderen, waar ik zij wel goed over inlicht en voorlicht zijn de gevaren van religies, en dat zij vooral voorzichtig moeten zijn met religieuzen omdat die eigenlijk raar zijn en onverwacht in een onschuldig gesprek vreemd kunnen reageren , links of rechts laten liggen is mijn raad.

Doppernia
Doppernia6 mei 2016 - 12:01

Ik denk dat Diversion beter een onderzoek kan gaan doen in Ede. Volgens mij is een bepaalde groep daar al aan het oefenen met extreem-rechtse wraakexercities.

DaanOuwens
DaanOuwens6 mei 2016 - 11:45

Goed dat het eens in het nieuws komt. Maar ook op de lagere school van mijn kind liepen er kinderen rond die dat soort uitspraken deden. En ouders overigens ook. Het gaat hier om de kinderen of kleinkinderen van de extreem rechtse kiezer. Die drukt zich echt als er kinderen bij zijn niet anders uit als bijvoorbeeld op de website. Dat het vooral op het platteland speelt is niet onlogisch. Veel PVV-stemmers wonen ook in een omgeving waar relatief weinig allochtonen wonen. Lastig en misschien onmogelijk er iets aan te doen. Er zijn helaas jongeren die haat en racisme met de paplepel ingegoten krijgen. Er was deze week ook een discussie over de jodenhaat van de Marokkaanse jeugd. Ook lastig op te lossen. Ik vraag mij af hoe consequent de oplossingen zijn van de regeerders. Ik verwacht eigenlijk dat het probleem nu niet zo groot is omdat het geen moslim kinderen zijn.

1 Reactie
cornelis36
cornelis366 mei 2016 - 21:26

Ja, het is de PVV weer.

kapitanlaipose
kapitanlaipose6 mei 2016 - 11:08

Niemand die zijn/ haar afschuw uitspreekt over de vader die zijn dochtertje een negatief liedje over Marokkanen leert. Stel nu voor dat een Marokkaans Nederlandse vader zijn dochter haat tegen joden bijbrengt door middel van een kinderliedje. De wereld was te klein geweest

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen6 mei 2016 - 14:41

[Niemand die zijn/ haar afschuw uitspreekt over de vader die zijn dochtertje een negatief liedje over Marokkanen leert.] Oost-Indisch doof heet dat. Kritiek op moriaantje zo zwart als roet is eenvoudig te vinden, en op Sinterklaasliedjes over moren even makkelijk.

JStokx
JStokx6 mei 2016 - 10:40

Waarom mag je het over 'witte kinderen' hebben, maar is 'zwarte kinderen' not done?

2 Reacties
El Salvador
El Salvador6 mei 2016 - 12:40

Waar staat dat, wie zegt dat...? Geen onzin aankondigen als je niks te melden hebt!

Nailles
Nailles6 mei 2016 - 14:09

Het is 'not done' omdat het in ieder geval racistisch is als negatieve (of positieve) eigenschappen of gedragingen in verband brengt met huidskleur zonder dat je een ander oorzakelijk verband legt. Dat is wat hier gebeurt. Er zijn in Nederland ook vele niet-witte kinderen die niet afkomstig zijn van immigrantenfamilies. Er is geen enkele reden, en in ieder geval niet als feit aangevoerd, dat er onder hen minder (of meer) bedoeld extremisme voorkomt. Dan is het 'not done', eigenlijk gewoon racistisch, om dit uitsluitend t.a.v. witte kinderen te benoemen.

Nailles
Nailles6 mei 2016 - 10:40

Het is niet anders dan racistisch over extremistische opvattingen uitsluitend onder witte kinderen te spreken als je dan niet-immigranten-kinderen bedoelt. Het is eerstens een zekerheid dat huidskleur niets met negatieve of positieve eigenschappen van doen heeft en in elk geval huidskleur daaraan te verbinden dan dus de definitie van racisme betreft. Tweedens is het zo dat er vele kinderen zijn die hier leven die niet wit zijn maar ook geen immmigrantenkinderen zijn, en omdat huidskleur dus geen oorzaak vormt voor negatieve of positieven eigenschappen, er onder hen geen verschil zal zijn in extremistische opvattingen met die onder witte kinderen.

Jantje68
Jantje686 mei 2016 - 10:32

Bovendien moet je sowieso niet op een basisschool vragen om genuanceerde meningen. Dat is nooit anders geweest. Daarom zijn het kinderen. Bij kinder verkiezingen wint altijd de PVV en de Partij voor de Dieren.

2 Reacties
richarrd
richarrd6 mei 2016 - 14:18

De Partij voor de Dieren kan ik me wel voorstellen, maar waarom zouden kinderen op de PVV willen stemmen?

mulligan
mulligan6 mei 2016 - 14:27

Het onderzoek beperkt zich niet tot de basisschool. Toch maar eens lezen?

Kees Apollo
Kees Apollo6 mei 2016 - 10:29

Stop met subsidie voor bijzonder onderwijs. Stop reli segregatie op school. - Dan vermijd je dat slappe figuren hun hoogstaande principes, waar je dus ook geen bal aan hebt laat staan dat je er op kan vertrouwen, laten varen. En je vermijd al helemaal dat de doorsnee burger een verkeerde keus maakt door simpel het moreel kompas voor de buhne van de elite te volgen. http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/1919414/2010/11/27/Femke-Halsema-haalt-kinderen-van-zwarte-school.dhtml - Dat het nu helemaal de verkeerde kant op gaat met reli waanzin hoeft geen betoog. Lieden die als kind al geïnfecteerd zijn met 1 van de reli virussen zullen zich op oudere leeftijd ook vaak anders en vooral superieur dan lieden van 1 concurrerende sekte dan wel atheïsten. http://www.ad.nl/ad/nl/32904/Delft/article/detail/4285182/2016/04/19/Studenten-TU-willen-meer-gebedsruimten.dhtml

1 Reactie
nicokleijn
nicokleijn6 mei 2016 - 12:50

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Er is geen groter gif in de wereld dan religie. Kinderen worden legaal gehersenspoeld op zeer jonge leeftijd en kom er dan maar weer eens vanaf! Op scholen moet je dingen leren die van belang zijn voor je latere leven en geen geneuzel over allerlei fictieve goden aanhoren.

Jantje68
Jantje686 mei 2016 - 10:28

In plaats van problemen met radicale ideeën en complot theorieën op scholen aan te pakken gaat men tegen onderzoek doen met als doel te kunnen bagatelliseren en als je zoekt zul je wel ergens iets vinden. Waarom heb ik dit nooit eerder gehoord als dit werkelijk een probleem is? En waar is het op gebaseerd dat het hier om 'witte' kinderen gaat? Veel Marokkaanse en Turkse Nederlanders zien vluchtelingen ook liever gaan dan komen en hebben zelf ook geen enkele belang bij. Dat kinderen roepen dat vluchtelingen op kapotte bootjes moeten worden terug gestuurd is een mening en nog altijd veel minder erg dan de waarheid ontkennen met complot theorieën. 9/11 zionistisch complot e.d.

il viaggiatore
il viaggiatore6 mei 2016 - 10:16

Dat er over witte kinderen wordt gesproken ipv. over blanke kinderen zegt mij al uit welke hoek dit onderzoek komt. Tja, boeren zijn meestal wat ruwer, maar meestal ook wel aardiger. Ik ken nog dorpen waar je je auto niet eens hoeft af te sluiten. Zo vredig zijn ze, en ja als daar een nieuwe groep mensen komt wonen dan is dat meestal niet mogelijk. Logisch toch dat ze in dorpen nog een beetje er tegenaan schoppen. Overigens zijn ze meestal helemaal niet racistisch, want ze jagen blanke stadsmensen het liefste ook gewoon weg omdat die meestal ook klagen over de mindere kanten van het plattelandsleven.

6 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus6 mei 2016 - 10:58

"boeren zijn meestal wat ruwer, maar meestal ook wel aardiger." Aardige lomperiken? "ze jagen blanke stadsmensen het liefste ook gewoon weg omdat die meestal ook klagen over de mindere kanten van het plattelandsleven." Nu snap ik ineens waarom je de aardige kant erbij verzint: bang om weggejaagd te worden.

Zandb
Zandb6 mei 2016 - 11:08

Drogreden: Het komt uit een bepaalde hoek - denk ik - dus hoef ik het niet serieus te nemen. Waanidee: Dorpelingen hoeven alleen voor vluchtelingen hun auto af te sluiten.

PocoPoco
PocoPoco6 mei 2016 - 11:19

"Drogreden: Het komt uit een bepaalde hoek – denk ik – dus hoef ik het niet serieus te nemen." Een beetje zoals men hier op Joop.nl reageert op alles van die ene ongefundeerde (rechtse) site.

mulligan
mulligan6 mei 2016 - 11:25

Aangezien menselijke rassen niet bestaan, wordt de verouderde term 'racisme' heden ten dage gebruikt voor het wegzetten van groepen mensen op basis van een gezamenlijk kenmerk (bv. uiterlijk, religie, nationaliteit, afkomst) om zichzelf daarmee superieur te verklaren. Wat wilden plattelandsmensen ook weer het liefst met stadsmensen doen en wat waren zij volgens u beslist niet?

mulligan
mulligan6 mei 2016 - 11:32

Overigens, hoe weet u dat in het onderzoek gesproken wordt over "witte kinderen"? Ik kan nergens een link vinden naar een rapport, maar constateer wel dat Joop spreekt over witte kinderen, terwijl de meeste andere media spreken over 'blanke kinderen'. Mocht u willen lezen wat het rapport zelf zegt: http://www.diversion.nl/wp-content/uploads/2016/05/16-013-DI-BURGERSCHAP-verkenning_32P_ONLINE.pdf Tenzij u liever vasthoudt aan uw eigen mening gebaseerd op een bericht, liever dan de bron, natuurlijk.

x.x
x.x6 mei 2016 - 12:41

@zandb Waar zegt Handige Harry dat hij het niet serieus neemt?

thunderbird2
thunderbird26 mei 2016 - 10:05

'bureau diversion'. What's in a name ? ;-)

rbakels
rbakels6 mei 2016 - 9:58

Ouders die hun kinderen zulke teksten leren moeten meteen uit de ouderlijke macht worden ontzet. Opvattingen die kinderen letterlijk met de paplepel worden ingegoten blijven vaak heel lang hangen. Zo werd mij van jongs af geleerd dat joden "anders" waren. Nee, mijn ouders waren er natuurlijk niet voor om ze uit te roeien (zoals de nazi's deden), maar ze vonden wel dat ze allemaal te brutaal zijn. Ze hadden zelfs een codewoord om aan te geven dat ze vermoedden dat iemand joods was. Ach, je mag best een hekel hebben aan bepaalde mensen, als je daar maar geen discriminerende consequenties aan verbindt.

Van der Wal
Van der Wal6 mei 2016 - 9:49

Precies. Er is niets mis met het terugsturen van mensen op een boot die het wel goed doet.

3 Reacties
mulligan
mulligan6 mei 2016 - 11:37

Er is in humanitair opzicht heel erg veel mis met mensen terug sturen op om het even weke boot. Een kant van de medaille die u liever voor het gemak maar negeert?

Van der Wal
Van der Wal6 mei 2016 - 23:20

Oees het interview met Theo Karskens eens in de Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4294789/2016/05/05/Aan-een-milde-Karskens-heb-je-niks.dhtml Karskens vetelt hie hij met zo'n vluchtelingenbootje is meegevaren: "De middag voor we vertrokken, lagen we allemaal aan het zwembad. Je ging lekker eten en daarna kon je op de boot springen. Dat gebeurde. De mensen hadden veel geld. Je hoefde geen medelijden met hen te hebben. Dat ze voor een beter leven gaan, begrijp ik. Maar met échte oorlogsvluchtelingen had het niks te maken. "

mulligan
mulligan7 mei 2016 - 9:25

@Van der Wal: U doelt op het 'onderzoek' dat Karskens deed in opdracht van PowNed en The Post Online? Stel, dat 'onderzoek' is naar beste weten gebeurd en het relaas van Karskens is accuraat: is dat dan representatief voor alle bootjes, voor alle vluchtelingen? Daarnaast worstel ik een beetje met deze zinnen: "De mensen hadden veel geld. Je hoefde geen medelijden met hen te hebben. Dat ze voor een beter leven gaan, begrijp ik." Daarvan ontgaat de logica mij. Kunt u mij helpen?

panterarosso65
panterarosso656 mei 2016 - 9:22

"De onderzoekers adviseren docenten om altijd de confrontatie aan te gaan, met de klas over waarden te praten en leerlingen uit te dagen hun vooroordelen en argumentatie te delen. Uiteraard is het daarbij wel belangrijk dat leraren grenzen stellen als dat nodig is. Volgens de onderzoekers is het juist belangrijk dat docenten de dialoog met jonge kinderen aandurven, omdat op die leeftijd ‘het wereldbeeld nog kan worden verbreed’"en dat is erger dan wat de ouders doen, beetje 1984 kinderen indoctrineren, eigenlijk moet je kinderen van deze leeftijd buiten politiek en religie houden ben wel benieuwd of ze hetzelfde advies op de scholen hier in rotterdam zuid geven, waar genoeg kinderen rondlopen die door schotel en ouders vol zitten met anti westerse en anti joodse propaganda.

1 Reactie
H.Witte
H.Witte6 mei 2016 - 10:18

Het gaat allicht om beiden. Niet het een bagatelliseren door het ander er tegenover te zetten. Dan komen we niet verder. De ontwikkelingen zijn bedenkelijk, om welke indoctrinatie het ook gaat.

Okke2
Okke26 mei 2016 - 9:22

'in een vandaag gepubliceerd rapport van het bureau Diversion' Is dit een grap? een hoax? het bureau Diversion? Onderzoeksresultaten die als afleider fungeren voor de zware werkelijkheid? Helaas zal het geen grap zijn, maar een slechte vertaling van het woord 'Diversiteit' en gewenste onderzoeksresultaten uitbrengen die als afleider fungeren voor de zware werkelijkheid omtrent migrantenkinderen zal hun core business zijn. Of zoals hier, negatief nieuws over 'witte' kinderen, werkt ook goed als afleider. Diversion haha.

4 Reacties
Zandb
Zandb6 mei 2016 - 11:13

Nikkip: U kent de ins en outs van het onderzoek, begrijp ik uit uw bijdrage. Want uw oordeel is niet gefundeerd op alleen een naam, natuurlijk: Dat zou te gek voor woorden zijn.

AnthonyB
AnthonyB6 mei 2016 - 11:27

Hier het volledige rapport http://www.diversion.nl/wp-content/uploads/2016/05/16-013-DI-BURGERSCHAP-verkenning_32P_ONLINE.pdf

Patrick Faas
Patrick Faas6 mei 2016 - 12:21

"Een slechte vertaling van het woord Diversiteit" Heb ze opgebeld om het te vragen. De naam staat gewoon voor "omleiding." En dat slaat op een andere kijk op maatschappelijke vraagstukken.

Dick3
Dick36 mei 2016 - 19:52

Patrick Faas 6 mei 2016 at 14:21 Bij alle vertalingen voor "diversion" staat niet 1 keer "omleiding", wel "afleidingsmanoeuvre". Van het echte probleem..

Juppé🎗
Juppé🎗6 mei 2016 - 9:19

Mijn eerste idee was dit is in scene gezet. Maar dit verzin je toch niet. In beide gevallen walgelijk. Misschien ook tendens hoe dommer hoe meer kinderen.

Patrick Faas
Patrick Faas6 mei 2016 - 9:18

"Hoewel de focus in de media vaak ligt op religieus extremisme van (achter-)(klein-)kinderen van immigranten, blijkt dat ook veel witte kinderen er zeer schadelijke ideeën op nahouden." Wat betekent "wit" in deze context?

1 Reactie
HenkieJa
HenkieJa6 mei 2016 - 12:19

“Er zijn nu eenmaal minimoslims die de Islamitische Staat bewieroken, de holocaust vieren en middels de schotel en de imam al klaargestoomd worden voor het aanstaande martelaarsschap. Dan moeten blanke kindjes wel net zo erg zijn, denken ze dan in de linksdraaiend Nederland, want zo werkt dat in Nederland: witte mensen zijn veel erger en haatdragender dan bruine. Daarom worden op de NOS “blanke plattelandskinderen” zowaar “extremistische denkbeelden” aangewreven, omdat ze in AZC-needorpen wonen en een beetje hun ouder papagaaien die hun plattelandsidylle verwoest zien door de influx van een paar honderd jongemannen met weinig te doen en een hormoonlevel dat naar de wanhunderteneetie gaat. “

H.Witte
H.Witte6 mei 2016 - 8:57

Met dank aan al die mensen die onze samenleving in onbalans brengen en niet in zien dat we op een oorlog in Europa afstevenen. Dat is geen doemdenken, dat is de ontwikkelingen van nu vergelijken met eerdere ontwikkelingen. We zijn een ongelooflijk verwend volkje geworden en gedragen ons als het misselijk makend verwende jochie uit een rijk gezin. We wonen in een van de fijnste en beste landen ter wereld en zijn bezig de boel te vernietigen. Even onbegrijpelijk als dom. En de schuld, ach, die ligt uiteindelijk bij ons allemaal. Bij de schreeuwende minderheid die de boel overhoop gooit. Bij de zwijgende meerderheid die zich in tevredenheid wentelt en niet ziet wat er gebeurt. Elkaar in het midden opzoeken is de enige kans om een catastrofe te vermijden.

2 Reacties
rechtdoorzee
rechtdoorzee6 mei 2016 - 10:40

Beste Eranos, je slaat de spijker op de kop.Elkaar in het midden opzoeken is het beste. Dat is ook precies waar het in een democratie omgaat, compromissen sluiten. Juist hier is het in het verleden mis gegaan.Zo is het liberale veel te ver in de zorg doorgevoerd.Met als gevolg een verschuiving naar links namelijk naar SP en Groen links. Qua immigratie is het te ver naar links gegaan, met als gevolg de enorme opkomst van de PVV. Het verwijderen van het midden is een manier van de bevolking om dingen weer recht te trekken. Alleen een goed politicus weet hier mee om te gaan.

arjenZH
arjenZH7 mei 2016 - 21:03

"We zijn een ongelooflijk verwend volkje geworden en gedragen ons als het misselijk makend verwende jochie uit een rijk gezin. We wonen in een van de fijnste en beste landen ter wereld en zijn bezig de boel te vernietigen. Even onbegrijpelijk als dom" Spijker op de kop, volledig mee eens.

poeslief
poeslief6 mei 2016 - 8:56

De dialoog aangaan met deze kinderen?? Want? Ze lezen de verkeerde krant, halen info van GeenStijl, zijn lid van de PVV........ Iedereen snapt dat deze kinderen hun ouders napraten en dat hun ouders de verreweg de meeste invloed uitoefenen. En dan de dialoog met die gemanipuleerde kinderen aangaan in de klas en als de bel gaat hen weer naar de ouders terugsturen die alle eventuele invloeden van die gevoerde dialoog met de onderwijzer ongedaan maken........... Wie verzint dit soort nonsens?

3 Reacties
mulligan
mulligan6 mei 2016 - 11:41

Iemand die probeert een impasse in deze maatschappij te doorbreken en mensen, hoe klein en jong ook, te laten zien dat niemand de absolute waarheid in pacht heeft, ook niet hun ouders. Jeetje wat een abject idee, nietwaar?

poeslief
poeslief7 mei 2016 - 9:36

@mulligan Het blijft voor mij; 'dweilen met de kraan open'. En pogingen om een impasse te doorbreken zijn super mulligan. Alleen zit de hel vol 'goede intenties' en de hemel vol 'goede daden'. Het is ook de uitvoering die telt.

mulligan
mulligan7 mei 2016 - 11:06

Iedere daad begint met een poging. Als u de poging in de kiem wilt smoren, zal de uitvoering nooit plaatsvinden.

Ulltrafox
Ulltrafox6 mei 2016 - 8:48

Ik zie Rutte de dialoog aangaan op,de foto met een kind. Passende foto bij het stuk. De grootste Pinokkio van Europa zal kinderen wel even zeggen hoe de vork in de steel zit. Als kinderen rare dingen zeggen dan moet je zijn bij de ouders en niet bij de kinderen. Dat hebben die gastenverblijf Diversion ook niet in de gaten. Die vinden dat de kinderen op school maar moeten worden geprogrammeerd zoals de overheid dat graag ziet. Ik keek even op de site van Divesion. Een onzinnige organisatie met een onzinnig en vaag doel. Onduidelijk is hoe ze aan hun geld komen. Wellicht ook van meneer Soros.

3 Reacties
BassievonToor
BassievonToor6 mei 2016 - 10:03

Diversion maakt deel uit van de multi-culti&vluchtelingen 'industrie', er gaat voor miljoenen aan subsidies naar clubjes zoals Diversion. Clubjes waarvan de directeuren vaak een exorbitant salaris vangen.

Paul250371
Paul2503716 mei 2016 - 11:05

@ BassievonToor Adriaan is acrobaat en Bassie zit vol vluchtelingen haat

BassievonToor
BassievonToor6 mei 2016 - 18:57

@Paul250371, Kritiek op het vluchtelingenbeleid staat gelijk aan het haten van vluchtelingen?

rechtdoorzee
rechtdoorzee6 mei 2016 - 8:41

Dat er gesproken wordt over rurale scholen zegt al wat over de onderzoekers. Toen ik zelf op een rurale school zat werd er met geweld ingestampt dat gastarbeiders goed waren, en zelfs het minste tegengeluid werd bestraft met nablijven. Toen ik voorstelde om de Europese voedsel overschotten naar Afrika te sturen was dat al niet goed! Mijn generatie zijn de ouders van nu, en zetten zich af tegen wat er vroeger met geweld werd ingebracht. Kinderen vatte dit snel op.Het zelfde geld voor andere door de strot geduwde stromingen zoals socialisme in oost Europa,christendom in de jaren 50/60 en nu dus de multiculturele samenleving. Kinderen zien de rust op het platteland en de onrust in bijvoorbeeld Ede momenteel. Natuurlijk zijn bovengenoemde uitspraken onacceptabel. Heb alleen sterk het idee dat er vanuit een bepaalde hoek een tegenargument wordt gezocht voor wat sommige allochtone kinderen roepen vanuit hun levensovertuiging. Op de rurale scholen waar diverse familieleden van mij werkzaam zijn herkent men de geschetste problemen totaal niet, en dat terwijl deze toch echt tot de voorstanders van de multiculturele samenleving behoren

BasVV
BasVV6 mei 2016 - 8:21

Op zich is het geen probleem dat kinderen dit soort uitspraken overnemen. Het probleem is dat ze dit soort uitspraken nog niet in een context kunnen plaatsen. Het gaat om die "kapotte" boot. Dat uit woede of onvrede van volwassenen. Maar niemand zal dat met gezond verstand ook zo bedoelen. Dat ze terug moeten met een boot is nu zelfs Europees beleid. Onderwijzers kunnen die nuancering wel aangaan. Als de onvrede bij de ouders echter blijft zal het kind gevoelsmatig waarschijnlijk neigen naar de mening van de ouders.

Meta Foor
Meta Foor6 mei 2016 - 8:19

het is overduidelijk wat hier geschreven wordt: '' hoe indoctrineren we kleine kinderen met een volwassen mening van een kleine groep...''

4 Reacties
Zandb
Zandb6 mei 2016 - 11:19

U bedoelt dat we door een volwassen meerderheid geïndoctrineerde kinderen gewoon met rust moeten laten. Is natuurkijk ook een opvatting.

x.x
x.x6 mei 2016 - 12:43

@zandb Hoe weet u wat Meta Foor bedoeld? Kent u hem persoonlijk?

Meta Foor
Meta Foor6 mei 2016 - 17:20

ik bedoel dat kleine kinderen knettergek gemaakt worden over voorgeprogrammeerde deuntjes over zwarte piet, continue beelden van baardmannen die rondlopen met bomgordels, met schreeuwende pubers die stenen gooien , met krompratende jeugd die auto's in brand steken... dat is de indonctrinatie van volwassenen op de kinderen... En daar horen ook figuren bij die maar invullen wat anderen schijnen te denken

Ittekleur
Ittekleur10 mei 2016 - 20:33

Zandb 6 mei 2016 at 13:19 U bedoelt dat we door een volwassen meerderheid geïndoctrineerde kinderen gewoon met rust moeten laten. Is natuurkijk ook een opvatting. --------------------------------------------------------------- Dat vindt u toch ook. Alles wat niet volgens het recht te bestrijden is, ziet u als geoorloofd en moet niemand over zeiken. Laat die 'witte' pvv kindertjes met 'pvda' ouders toch lekker. Zolang het niet strafbaar is......