Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Kwart van de VS wordt onleefbaar heet als gevolg van klimaatcrisis

Temperaturen lopen op tot boven de 50 graden Celsius
Joop

Leijten en Omtzigt op het hoogste niveau tegengewerkt

  •  
20-12-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Renske Leijten (SP) en Pieter Omtzigt (CDA), die de toeslagenaffaire in de Tweede Kamer aanhangig maakten, vertelden zondag bij Buitenhof hoe ze constant zijn tegengewerkt bij hun onderzoek naar het schandaal.
“Op het hoogste niveau hebben we een probleem met de informatievoorziening aan de Tweede Kamer, aan journalisten”, zegt Leijten. “Omdat die informatievoorziening niet goed is, kunnen we dus ook het falen van de rechtsstaat, het ondermijnen van de rechtsstaat, het mensen discrimineren, het mensen crimineel maken door ze als fraudeur weg te zetten, niet oplossen.”
“In een parlementaire democratie controleren de Kamerleden de regering”, constateert Pieter Omtzigt. “Hier werd het feitelijk omgedraaid. Als in de ministerraad afspraken gemaakt worden over hoe ze ons moeten benaderen, in plaats van hoe ze de problemen bij de Belastingdienst moeten oplossen, dan zijn we niet op een fatsoenlijke manier met de parlementaire democratie bezig.”
Als het aan Leijten ligt, moet het kabinet dan ook opstappen. Het SP-Kamerlid wees erop dat er bij de komende verkiezingen drie lijsttrekkers zijn die een belangrijke rol speelden in het schandaal: Lodewijk Asscher (PvdA), Mark Rutte (VVD) en Wopke Hoekstra (CDA).

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (114)

evertjan1
evertjan121 dec. 2020 - 20:24

Allerlei terreinen van overheidsbeleid verkeren in crises (o.a. politie, onderwijs, milieu, landbouw, zorg) en dat komt nu weer pregnant aan het licht met het rapport “Ongekend onrecht“. Dit schandaal en dit onrecht is in de kern de uitkomst van jarenlang en doorgeslagen neoliberaal denken. Jarenlang is de nadruk gelegd op voortdurende kostenverlaging via efficiëntieverbetering, op marktdenken (de burger is een calculerende klant en moet worden gewantrouwd), op verkleining overheid en verlaging belastingdruk, op extra inzet voor fraudebestrijding die zichzelf moet terugverdienen met de opbrengst, op prestatienormen en taakstellingen, op protocollering van processen en procedures om zoveel mogelijk geautomatiseerd te kunnen afhandelen met zo min mogelijk ambtelijke inzet, waardoor er geen ruimte voor individueel maatwerk, want dat kost extra ambtenareninzet en dus geld etc. Aan de andere kant kreeg de vrije markt ruim baan; bedrijven verdienden bakken met geld maar dat kwam terecht bij de aandeelhouders c.a. - de midden- en lagere inkomens zijn decennia niet of nauwelijks gestegen. Dit neoliberalisme is 30 jaar door de politiek omarmd en deze denkwijze is zodanig ingesleten binnen politiek en ambtelijke organisaties, dat vrijwel niemand van hen nog op een andere wijze naar de samenleving en de burger kan kijken. Hoe kan die cultuur vervangen worden door die van het Rijnlandse model, waarbij niet kostenreductie in winstmaximering bovenaan staan? Deze crises en dit schandaal is de opbrengst van tien jaar Rutte-kabinetten, waarvan Rutte het gezicht is. En de verantwoordelijke bewindslieden Rutte, Wiebes en Hoekstra moeten dit nu gaan oplossen? Mw. Kroes haalde zondag een uitspraak aan van Einstein: "We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt". Rutte, Wiebes, Hoekstra en ook Asscher kunnen dus niet meer als bewindslieden aantreden in een volgend kabinet. We hebben heel andere mensen nodig om tot een andere politieke insteek te kunnen komen

Joop Schouten
Joop Schouten21 dec. 2020 - 14:14

Dit terzijde.: Ik moet bekennen dat ik nooit voor de kabinetten 'Rutte' ben geweest maar 'nuance' is belangrijk. Helaas hebben 'wij' het hier niet over nuances. Zoals Omzigt zei, we hebben het hier over 'gapende wonden'. Ieder voorbeeld die ze beide gaven waren en zijn als mokerslagen. AFTREDEN EN SCHOON SCHIP MAKEN! (De énige oplossing. Zo niet ga ik de straat op en ik huur niet.) Ik vind Omzigt's idee voor een nieuw 'sociaal contract' het beste idee van 2020.

2 Reacties
gimli55
gimli5521 dec. 2020 - 14:47

Helemaal mee eens, Joop. Een sociaal contract waar de neoliberalen niets me te maken hebben gehad, die niet mee bepaald, mee geinformeerd en mee besloten hebben. Een nieuw duurzaam, sociaal en circulair systeem, zonder eeuwige groei en de economie als sturende leidraad. Perspectief voor de toekomst met een ecologische en klimatologische visie op de verdere toekomst. Rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid, in daden en niet alleen in woorden. Sociaal beleid voor en NA de verkiezingen.

Bert de Vries
Bert de Vries21 dec. 2020 - 17:50

Een nieuw sociaal contract komt er niet. Rechts heeft daarvoor teveel macht.

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 dec. 2020 - 10:42

Nogmaals' Veel respect voor deze mensen! Veel respect ook omdat ze de rechtsstaat zoals die functioneert ( niet dus) niet buiten beschouwing hebben gelaten. Ook respect voor de leden van de commissie die daarin uiteindelijk mee hebben durven en willen gaan en dit uiteindelijke niet met de mantel der liefde hebben bedekt. Het was ook te erg voor woorden!

Berenboot2
Berenboot221 dec. 2020 - 9:47

Ik hoop dat deze affaire voor een kabinet crisis gaat zorgen en uiteindelijk voor een kabinet val. De nederlanders hebben meer dan genoeg van 10 jaar Rutte. Zijn Teflonlaag begint behoorlijk te slijten, niet alles glijd er meer vanaf. Ik hoop meteen na het kerstreces op knallende ruzie en vervroegde verkiezingen. Dit had al jaren eerder moeten gebeuren.

mjansen2
mjansen221 dec. 2020 - 9:22

Geweldig werk wat Omtzigt en Leijten hier hebben gedaan. Moedig dat ondanks de tegenwerking die ze vanuit de Kamer hebben gehad ze dit onderzoek hebben voortgezet, zeker voor Omtzigt die het niet in dank zal worden afgenomen binnen zijn partij. Dit kan niet zonder politieke consequenties blijven;wegwezen met de politiek verantwoordelijke kopstukken met aantekening op het strafblad zodat een publiek hoge andere functie er de verdere carriere niet meer inzit. Deze mensen hebben m.i. te weinig verantwoordelijkheidsbesef, compassie en helicopterview om op een belangrijke publieke functie te zitten. Wat overigens niet alleen blijkt uit deze affaire....

[verwijderd]
[verwijderd]21 dec. 2020 - 9:11

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Antje4
Antje421 dec. 2020 - 14:18

U slaat de plank mis. Deze hele zaak gaat om de mensen die GEEN fraudeur zijn. En nooit geweest. Onschuldige mensen. Gaat u het nu hebben over daadwerkelijke fraudeurs? Dan heeft u van deze hele zaak werkelijk NIETS begrepen...

Poeh, poeh
Poeh, poeh21 dec. 2020 - 8:25

Uit eigen ervaring weet ik dat, hoe hoger je komt in een ambtelijke organisatie, de neiging om ook politiek beleidsbepalend te zijn, dat meegroeit. Niet al ambtenaar, maar als gebruiker van 'buiten' van een ambtelijke organisatie heb ik die ervaring. Die ervaring heeft me geleerd dat dáár besloten wordt wat een burger dient toe te komen. Ben je het daar niet mee eens, dan wordt het vervolgens lastig om bij de politiek verantwoordelijke te komen. Vervolgens wordt het voor je steeds lastiger, want die politiek verantwoordelijke komt voor het dilemma te staan waarvoor hij moet kiezen: de burger of de ambtenaar. Kiest hij voor de eerste, dan loopt hij het risico zijn positie in gevaar te brengen omdat het ontbreken van ambtelijke loyaliteit dat zijn valkuil kan worden. kiest hij voor de ambtenaar, dan verstevigt hij daarmee ook diens machtpositie en maakt zich daar in zekere zin chantabel. De slachtoffers van de kindertoeslagaffaire hebben dat ondervonden en zijn vervolgens geconfronteerd met politici die voor dat dilemma stonden: ondergeschikt te zijn aan de ambtelijke organisatie of politiek onmogelijk gemaakt te worden. Omtzigt en Leijten hebben zich vastgebeten in dat duivels spel en hebben er niet tegenop gezien in een lastig ambtelijk en politiek vuur te stappen. Niet voor niets heeft hun politieke leiding daar een ongemakkelijk gevoel bij, want velen van hen willen verder en dat kan niet zonder loyaliteit aan het ambtelijk ge- of misbruik, toch?

1 Reactie
KM2
KM221 dec. 2020 - 11:50

Ambtelijke loyaliteit? My ass...Die mensen hebben een contract getekend om hun werk te doen, daar krijgen ze voor betaald. Als je bang bent om loyaliteit te verliezen van je ondergeschikten, ben je niet geschikt om je werk te doen of zijn je ondergeschikten niet competent/verkeerde mentaliteit. Dan is het kiezen of delen. De burger betaald je (van deze ambtenaren) salaris, de burger maakt je baan mogelijk, deze mensen nemen een product of dienst bij je af, zij zijn degenen waar het om draait. Alles doen voor de gast/klant binnen het wettelijk toelaatbare, of het nou in de horeca, zorg of overheid is, de mensen die voor de inkomsten zorgen staan op de eerste plek.

Bert de Vries
Bert de Vries21 dec. 2020 - 7:55

Leijten heeft natuurlijk gelijk. Aftreden. Voor dit soort verkrachtingen van de rechtsstaat is meer één straf: ophoepelen. Deze heren hebben de staat te schande gemaakt en zijn hun functie onwaardig. Ze hebben het volk, dat hen heeft aangewezen als haar uitvoerders, verraden. Omwille van eigenbelang. Excuses, waar Lodewijk Asscher pas na de uitspraak mee kwam, is te weinig. Excuses zijn woorden. Deze wandaad doe je niet af met woorden. Mooie woorden is het wapen van de politicus. Niet omzien maar vooruitzien. Daar komt bij dat Rutte, Hoekstra en Asscher in de komende verkiezingen lijsttrekker zijn. Hoe maak je goede sier met leugenaars en bedriegers als lijsttrekker?

Libertain
Libertain21 dec. 2020 - 7:29

Wij proberen in ons land met een erg archaïsche politieke systeem te werken die ergens uit de XVIII stamt. ("“In een parlementaire democratie controleren de Kamerleden de regering”, constateert Pieter Omtzigt. “Hier werd het feitelijk omgedraaid. ") In ons land beschouwen onze politici de burgers o.v.a. als lijfeigenen - die alles moeten doorslikken, daarom hoeft er ook geen enkel politieke verantwoordelijkheid afgelegd te worden. In een parlementaire democratie - politici als deze betrokken de Belastingaffaire, oftewel Belastingterreur horen meteen op te stappen omdat ze de veràntwoordelijkheid dragen voor deze beslissingen waaruit deze ramp is voortgekomen.

1 Reactie
Paul Spijkers
Paul Spijkers21 dec. 2020 - 9:41

Er zijn nog wel wat dingetjes verandert, en het is 100 keer beter dan wat ze in de VS hebben, en 10 keer de VK, maar in principe heb je gelijk. Ze lieten het gebeuren dus het systeem deugt ergens essentieel niet helemaal. Ze stappen niet op of gaan de klink niet in dus er moet een verandering komen waardoor die pipos WEL de hete adem van het volk zullen voelen.

Joop Schouten
Joop Schouten21 dec. 2020 - 6:42

Omzigt's kamervragen zullen deze week bepalend zijn. Het ziet er slecht uit voor Rutte. Asscher stuurt een persoonlijke brief met excuses naar de slachtoffers. Beetje weinig na al die jaren ellende. Aftreden blijft over.

LaBou
LaBou 21 dec. 2020 - 6:38

Gelukkig, is de rest tenminste niet zo heel erg schuldig. Asscher had het gewoon toen al moeten oplossen, de ongelooflijke eikel.

P Haan
P Haan21 dec. 2020 - 6:35

Ik ben nooit fan geweest van de roep om op te stappen als er iets gebeurt. De betrokkenen zijn onmiddelijk vrijgepleit en woekeren rustig door op een lekker baantje ergens. Het lost niets op, het wordt niet beter en de schade wordt niet hersteld. Ik ben voor een ministerie van puinruimen, waar de betrokkenen met een boetekleed aan hun leven moeten wijden aan het herstellen van de schade die ze aangericht hebben.

1 Reactie
Marinus Calamari
Marinus Calamari21 dec. 2020 - 8:21

Dus politici die bewezen hebben dat ze echt totaal niet competent en/of integer genoeg zijn om het land te leiden, moeten uitgebreid de kans krijgen om het land nog verder naar de kanker te helpen? Of is dat alleen als ze rechts zijn? Eruit flikkeren, en indien er sprake is van opzet of grove nalatigheid een gepaste straf geven. In dit geval het soort straf wat leidt tot een strafblad, want het aantasten van de rechtstaat grenst aan landverraad natuurlijk. Maakt het vinden van het soort baan waar ze nog meer schade kunnen aan kunnen richten ook gelijk een stuk lastiger.

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 dec. 2020 - 22:50

Leuke man die Asscher. Maar hij was verantwoordelijk. Dus opstappen. En ik bedoel ook uit de leiding van de PvdA. Hoe zorgen we anders dat er consequenties zijn voor het wanbeleid? Hoe zorgen we anders dat de volgende staats secretaris of minister en hun collegas WEL hun baan juist uitvoeren en corruptie controleren en oplossen? Je kan niet meer op hun en op hun partijen stemmen als ze blijven.

Niettegeloven2
Niettegeloven220 dec. 2020 - 22:03

In het land der blinden is eenoog koning. Afgaande op de woorden van Pieter Omtzigt en Renske Leijten in buitenhof, blijkt dat een groot deel van het overheid apparaat niet deugd ofwel verrot is. Als blijkt dat een zeer groot aantal mensen op de hoogte was van hetgeen er speelde maar er vervolgens niets aan deed zegt dit al genoeg en getuigd dan ook van weinig moraal en wassen hun handen in onschuld. Het beroerde aan de hele zaak is dat al die slachtoffers van deze affaire wiens leven voor een groot deel is verwoest, nu een stigma met zich meedragen. Het zou dan ook zeer wenselijk zijn dat al die hufters die hieraan hebben meegewerkt en hun handen in onschuld wassen een zelfde lot tegemoet kunnen zien. Ik toon dan ook zeer veel respect voor het duo Omtzigt en Leijten die de onderste steen boven wilde krijgen deze pitbulls verdienen alle credits.. Wat de rest aangaat zou ik zeggen water en brood is nog te goed voor dit soort volk!!

Bert de Vries
Bert de Vries20 dec. 2020 - 21:55

Wat doen Rutte, Asscher en Hoekstra als ze in de campagne onophoudelijk worden geconfronteerd met getoetste bewijzen van bedrog?

2 Reacties
Libertain
Libertain21 dec. 2020 - 7:21

Niet opstappen. Het gevolg van onze archaïsche, middel-eeuwse politieke systeem die op "afspraken" werkt.

Paul Spijkers
Paul Spijkers21 dec. 2020 - 9:44

Eens kijken of er een partij is die hier goed oppositie mee zal voeren. En ik bedoel niet die domme salon opportunisten op ultra rechts die er toch niks van maken.

marcelhermus
marcelhermus20 dec. 2020 - 20:50

Ik snap sommige mensen hier werkelijk niet. Er zijn hier 2 mensen die iets goeds hebben gedaan en heel lang hebben gestreden voor mensen waar onrecht tegen is gedaan. Ja ze zullen vast niet van zonde vrij zijn, maar kun je niet gewoon hun waarderen om wat ze hebben gedaan. De hele overheid/bureaucratie is ontzettend ziek, hopelijk heeft iets als dit effect op onze bestuurders. Dat ze niet zomaar alles kunnen doen wat ze willen en dat ze verantwoording moeten afleggen. Er is helaas geen goed tegengeluid wat een visie heeft hoe dit aan te pakken. Alle marginale splinterpartijen met soms radicale ideeën zorgen ervoor dat ook komende verkiezingen het weer een midden kabinet zal worden.

1 Reactie
Zapata
Zapata20 dec. 2020 - 21:59

/Ja ze zullen vast niet van zonde vrij zijn, maar kun je niet gewoon hun waarderen om wat ze hebben gedaan/ Nee want dan komen de kleinzielige partij belangetjes weer naar boven en moeten ze uit de diepste krochten van hun ziel toch weer iets vinden om azijn te zeiken. Met de hoop dat hun clubje toch maar weer een zeteltje extra krijgt bij de volgende verkiezingen. Toegegeven, natuurlijk is mijn opinie ook gekleurd. Ik ben een zwever tussen de piraten, PvdD en de SP maar ik heb enorm veel bewondering voor Omtzigt en Leijten. Die mensen hebben naast de journalisten die zich hebben vastgebeten in dit dossier een enorme prestatie geleverd die misschien dan eindelijk voor 30.000 mensen wat kan betekenen.

Ivan61
Ivan6120 dec. 2020 - 18:09

Wij hebben de regering die wij verdienen. Rutte zei paar jaar geleden dat (vorige) crisis voorbij was en ik kreeg maar meer werk als armoedebestrijder. En wij zijn de laatste vangnet. Dat deze dame en heer geen brave meelopers zijn is pijnlijke uitzondering in onze politieke landschap. Pap en nat houden, mee lachen er wachten genoeg goed betaalde banen in bestuurlijke kringen als jij braaf was. Burgemeestersposten, bestuurlijke functies worden prima verdeeld onder bepaalde groepen en partijen. En de meeste blijven op deze boevenbende stemmen en dan maar klagen.

1 Reactie
Frans Kwakman
Frans Kwakman22 dec. 2020 - 11:09

Sarajlija - ik deel jouw mening. Met name die bestuurders die als een schimmel over de gehele bestuurslaag verspreid zijn maken dat ons land maar moeilijk kan ontsnappen aan de neoliberale gedachten. Helaas zal het nog lang duren voor dat wijzigt.

Zapata
Zapata20 dec. 2020 - 17:16

Zoals Leijten al aangaf, dit kabinet kan niet vallen en Asscher stapt ook niet op. Rutte, Hoekstra en Asscher zijn lijsttrekker. Ze kunnen niet zeggen dat ze er een enorme puinzooi van gemaakt hebben en de dag daarop vragen om op ze te stemmen omdat ze het zo goed gedaan hebben en het weer goed gaan doen. Maar maakt allemaal niet uit. We hebben te maken met zombie-electoraat en die weten niet eens wat er speelt of wat er heeft gespeeld. Die kijken naar Netflix, consumeren wat her en der en liggen echt niet wakker over wat er is gebeurt met 30.000 mensen. En zijn boos omdat ze niet kunnen chillen met een man of twintig. Ze doen een kieswijzertje kijken naar het laatste debatje met de minkukel met de snelste babbel en stemmen weer op dezelfde ellende. Dat zal nog wel tot Rutte 6 duren. Daarna gaan ze leren wat het woord dystopie betekent.

4 Reacties
Rode druppel
Rode druppel20 dec. 2020 - 18:07

Zapata Natuurlijk eens. Daan Ouwens schrijft ook iets om over na te denken. Een overheidsapparaat dat is gebaseerd op een organisatie cultuur die alle burgers als potentiele fraudeurs ziet. Daar ben ik het ook mee eens.

Paul250371
Paul25037120 dec. 2020 - 19:16

"Een overheidsapparaat dat is gebaseerd op een organisatie cultuur die alle burgers als potentiele fraudeurs ziet." Een overheidsapparaat dat is gebaseerd op een organisatie cultuur die alle niet blanke Nederlanders als potentiele fraudeurs ziet. Een overheidsapparaat dat is gebaseerd op een organisatie cultuur die alle Marokkaanse Nederlanders als potentiele criminelen ziet. Overheidsapparaten discrimineren, liegen, stelen tegen en van de bevolking.

Zapata
Zapata20 dec. 2020 - 20:01

@ Druppel, ik reageer niet op O omdat ik anders de aankomende vijf jaar in een polemiek kom te zitten doorspekt met retorische trucjes en allerhande zijwegen. Zou best kunnen als daar een medium geschikt voor zou zijn maar zeker niet hier. Neoliberalisme heeft een overheid gecreëerd die in alle opzichten wantrouwig staat ten opzichte van haar burgers. Want volgens de neoliberaal is een burger slechts een consument die alleen maar streeft naar eigenbelang. (les 1 neoliberalisme. lees Foucault er maar op na) Dat heeft de SP altijd al onderkent. En geprobeerd daarin verandering te brengen. Andere partijen daarentegen, en dan doel ik op PvdA, CDA, D66, CU VVD hebben dat nu juist gestimuleerd.

gimli55
gimli5520 dec. 2020 - 21:30

De dystopie zitten de slachtoffers al jaren in, en die van de huurtoeslag, zorgtoeslag, aardbevingsgebied, en zeer waardchijnlijk ook van de UWV en nog wat andere plekken. De grote grijze meerderheid profiteert in meer of mindere mate van het systeem. Zij kunnen zich geen voorstelling maken, hoe ernstig deze systeem fout is. Er zijn zelfs nog steeds mensen die veronderstellen dat er echt fraude is gepleegd, waar rook is is vuur. Het klinkt pathetisch, maar de trias politica is corrupt. Doet en deed alle mogelijke moeite om dat onder de pet te houden met zwart gelakte dossiers. Zelfs voor de commissie, die gelukkig mw Palmen persoonlijk liet voorlezen wat in haar memo stond. De rechtspraak was fout, de RvS was fout, het kabinet was fout, de ministeries waren fout en een groot deel van de politiek was fout. Een hele grote schoonmaakbeurt is nodig om alle foute mensen weg te sturen. Eerst moeten de slachtoffers geholpen worden, en wel direct. Niet nog een jaar wachten en liefst door schone medewerkers. De trias politica dient schoongemaakt te worden.

DaanOuwens
DaanOuwens20 dec. 2020 - 17:14

Het is jammer dat Leijten en overigens vele andere politici nog steeds niet snappen waar ze tegen aan gelopen zijn. Dat is een overheidsapparaat dat is gebaseerd op een organisatie cultuur die alle burgers als potentiele fraudeurs ziet. En die cultuur is ontstaan omdat een groot deel van de burgers op die manier naar hun buren kijkt. Leijten is niet in staat dat probleem te zien en te erkennen. Voor haar zijn alle politici buiten de SP foute politici. Alle burgers die niet SP stemmen zijn burgers die het licht nog niet gezien hebben. Het mag allemaal maar het lost niets op. Ook in deze uitzending faalt ze weer.

16 Reacties
Hakkepuf
Hakkepuf20 dec. 2020 - 18:36

Inderdaad. Dat is het adagium van de Overheid sinds de Duitse knoet er overheen geweest is: Iedere burger is een crimineel totdat hijzelf het tegendeel bewezen heeft. Gelukkig kunnen de achterblijvers nog vrij emigreren.

gimli55
gimli5520 dec. 2020 - 19:36

Op dit onderwerp is zij niet de persoon die faalt, net als Omzigt. De rechtsstaat faalt, de rest van de politiek faalt, de Raad van State faalt, het huidige en voorgaande kabinetten van Rutte falen. Mw Leijten staat niet ter discussie in dit onderwerp. Alleen domme neoliberalen met oogkleppen doen de bekende poging, daders om te zetten in slachtoffers. De SP en hun standpunten staat evenmin ter discussie. Het parlement dient de regering te controleren en worden gekozen als volksvertegenwoordigers. Ze horen de burger te beschermen tegen onrecht en de regering dient de informatie ongevraagd en gevraagd te geven. Er is veel erger gebeurt en dan is jouw reactie stuitend. Volkomen misplaatst en onzinnig.

The Apple
The Apple20 dec. 2020 - 20:21

Daan - Waaruit concludeer je dat Leijten niet in staat zou zijn dat probleem te zien en te erkennen? Het mag allemaal maar het lost niets op?

Frans Kwakman
Frans Kwakman20 dec. 2020 - 21:05

Je kunt het niet laten, he!

MCdaDDy
MCdaDDy20 dec. 2020 - 21:14

Als ze lef hebben pakken de daadwerkelijke ellende aan, maar dat durven ze niet. De bezem moet stevig door de belastingdienst, alleen dat zal helaas niet gebeuren. Wat ministers stappen op en na de verkiezingen zitten ze er weer en alles blijft zoals het is. De burgers weer wat zand in de ogen gewreven en ze gaan verder met waar ze mee bezig waren.

Bert de Vries
Bert de Vries20 dec. 2020 - 21:53

Daan, geef je geraniums water. Dit gaat je boven de pet.

The Apple
The Apple20 dec. 2020 - 22:13

Verwacht nu echt iemand dat Daan Ouwens zich zou schamen om de daders in bescherming nemen met een poging degenen die het schandaal hebben blootgelegd in diskrediet te brengen op een wonderlijke manier? Daan verzint wel wat, het maakt niet uit of hij dan daarmee zelf te kijk staat.

DaanOuwens
DaanOuwens20 dec. 2020 - 22:15

@ The Apple Jij schrijft: Waaruit concludeer je dat Leijten niet in staat zou zijn dat probleem te zien en te erkennen? Leijten wijst in dit programma naar een politiek probleem. Zij maakt politici verantwoordelijk. Het zijn politici die het fout doen en schuld dragen. Terwijl het een dominante opvatting is in de samenleving. Overigens net zoals binnen de SP iemand die 3 maal modaal verdient per definitie een graaier is. Het gaat om beelden. Niet om realiteit. Leijten communiceert in dezelfde soort woorden als de ambtenaren van de belastingdienst, zij wijst slechts een andere groep schuldigen aan. Ik vind haar dom. Zij doet wat zij anderen verwijt. @ Frans Kwakman Jij schrijft: Je kunt het niet laten, he! Ik wijs op de werkelijkheid. Jij staat te ver af van de realiteit. Logisch als je te weinig kennis hebt over de samenleving anno 2020. Dus ik begrijp goed dat je niets snapt van mijn tekst. @ MCdaDDy Jij schrijft: Als ze lef hebben pakken de daadwerkelijke ellende aan, maar dat durven ze niet. Ik denk dat ze wel het lef hebben maar dat ze het niet zien. Het gaat ook om goed kijken. In een geheel ander domein van de sociale zekerheid wordt 50% van de aanvragen voor bijstand afgewezen. Toch zijn er mensen die 7 maal een aanvraag voor bijstand indienen. Formeel recht hebben, maar op administratieve gronden geen uitkering krijgen. En dus maanden lang zonder enig inkomen zitten. Heeft niets te maken met de belastingdienst en de landelijke politiek, daarom geef ik dit voorbeeld. Maar exact hetzelfde soort mechanisme. En met de huurtoeslag kan je echt duizenden vergelijkbare zaken verzamelen. Dat is dus wat wij Nederlanders gezamenlijk veroorzaken. De aanvrager van steun of toeslag is een fraudeur. Dat is het uitgangspunt. Dan moet je niet raar opkijken als je een overheidsdienst krijgt die van dat principe uitgaat. Ik geloof dus niet dat men het niet wil zien. Het zijn de oogkleppen die het onmogelijk maken om het te zien. Dit beleid is wat meer dan 60% van de Nederlanders wil.

DaanOuwens
DaanOuwens21 dec. 2020 - 5:22

@ gimli55 Jij schrijft: Mw Leijten staat niet ter discussie in dit onderwerp. Natuurlijk staat Leijten wel ter discussie. Haar kritiek richt zich uit electorale overwegingen op Asscher. Er zal nooit een VVD-er SP stemmen vanwege de toeslagen dus probeert Leijten Asscher zo veel mogelijk verantwoordelijk te maken en te beschadigen. Slechts om kiezers te winnen en niet om de slachtoffers van dit beleid te helpen. En vanwege hetzelfde motief schrijft hier de SP-achterban soortgelijke stukjes. Kortom alle reden om Leijten ter discussie te stellen. En je schrijft: Er is veel erger gebeurt en dan is jouw reactie stuitend. Volkomen misplaatst en onzinnig. Mijn reactie is zeer terecht en geeft exact aan waar de schoen wringt. Jouw reactie daarop is misplaatst en kortzichtig.

gimli55
gimli5521 dec. 2020 - 8:20

@Daan Het is volledig gerechtvaardigd dat Leijten Ascher ter verantwoording roept. Hij is verantwoordelijk geweest als minister van Sociale Zaken. Dat heeft helemaal niets met partijpolitiek te maken. Zij heeft de puinhoop boven tafel gekregen, niet als SP kamerlid maar als volksvertegenwoordiger. Samen met Omzigt en een stel journalisten en ze zijn op alle mogelijke manieren tegengewerkt. Ze hebben Omzigt in 2016 op een onverkiesbare plaats gezet, maar met voorkeursstemmen is hij herkozen. Je moet wel een totaal verwrongen beeld hebben van de werkelijkheid als je deze kamerleden wil wegzetten als fout. De rest van de kamer heeft helemaal niets gedaan en zelfs tegengewerkt. Maar ja, het was een truc van Leijten, het gaat eigenlijk om eigen belang en partij belang. Je oordeelt over anderen op dezelfde manier waarop je beeld van de wereld is. Precies de manier waarop de belastingdienst de slachtoffers ziet en de ministeries alles wil verbergen in een diepe la. Het is de falende blik van een falend systeem, wat coute que coute in stand moet worden gehouden. Neoliberalisme is stilstand, afbraak en corrupt.

DaanOuwens
DaanOuwens21 dec. 2020 - 9:27

@ gimli55 Jij schrijft: Het is volledig gerechtvaardigd dat Leijten Ascher ter verantwoording roept. Nee dat is het niet. Dat moeten de leden van de PvdA doen niet een politica van een concurrerende partij. De PvdA bemoeit zich ook niet met de manier waarop Marijnessen binnen de SP is benoemd. Het is duidelijke partij politiek. Want zij richt zich nadrukkelijk op Asscher en niet op Rutte en Hoekstra. Overigens geldt voor jou hetzelfde als voor haar. Een totaal gebrek aan integriteit in je beide reacties. Dit is overigens exact de reden waarom de PvdA en GL uit de buurt van de SP moeten blijven. Het is een hypocriet onbetrouwbaar clubje. En je schrijft: Je moet wel een totaal verwrongen beeld hebben van de werkelijkheid als je deze kamerleden wil wegzetten als fout. Leijten is fout. Al als lid van de commissie was ze overduidelijk op zoek maar mensen die ze verantwoordelijk kon maken en hier is dit interview is ze dat weer. In de commissie stelde ze de verkeerde vragen en mede daardoor is er veel minder boven tafel gekomen als had gemoeten. Overigens ook het PvdA-commissie lid gedroeg zich op dezelfde domme manier. De CDA-er en het GL-lid waren in de commissie serieus met hun werk bezig. Namelijk echt begrijpen hoe dit mis kon gaan. Ze is in de kamer niet tegengewerkt en haar enige verdienste is dat zij net als Omzigt is blijven trekken aan dit dossier. Dat is ook echt alles. Maar redenen voor de heiligverklaring door jou zijn er niet. Je bent niet in staat objectief naar haar handelen te kijken. Logisch gezien het feit dat je de wereld slechts door een gekleurde SP-bril kan zien.

gimli55
gimli5521 dec. 2020 - 9:27

@Daan Jij beschrijft de situatie zoals die is en jij hebt er geen problemen mee en probeert van dekamerleden en slachtoffers daders te maken met semantisch geleuter. Ik beschrijf de situatie zoal hij zou moeten zijn, wat kamerleden zouden moeten doen en wat de overheid zou moeten doen. Waarbij ik de daders daders laat en slachtoffers slachtoffers. Het heeft te maken met integriteit en recht, iets wat bij neoliberaal rechts aantoonbaar naar de 2de of zelfs 3de rang is verwezen. Jij wilt alles bij het oude houden, terwijl dat onrechtmatig en destructief voor het vertrouwen in de rechtsstaat. Die is verdwenen als de trias politica, die mensen hoort te beschermen tegen criminelen, niet werkt. De rechtsstaat was fout, de politiek minus 2 kamerleden was fout, de RvS was fout, de regering en de diensten waren fout. Dat zijn feiten, geen meningen. Het begint met het accepteren dat er ernstige fouten bewust zijn gemaakt, met wat voor smoesjes dan ook om het goed te praten. Het was verschrikkelijk fout voor een hele grote groep burgers, die waarschijnlijk het puntje van de ijsberg zijn. Het systeem faalt en heeft gefaald in de behandeling van burgers. Neoliberalisme is stilstand, corrupt en afbraak.

DaanOuwens
DaanOuwens21 dec. 2020 - 10:27

@ gimli55 Jij schrijft: Ik beschrijf de situatie zoal hij zou moeten zijn, wat kamerleden zouden moeten doen en wat de overheid zou moeten doen. Dat klopt. De situatie naar jouw inzicht. Ik beschrijf wat er werkelijk aan de hand is. En ik realiseer mij dat er een groot verschil van mening is hoe de situatie zou moeten zijn. Vanuit dat besef wil ik een goede integer handelende overheid. JIj wil een SP-overheid. Dat zijn verschillende zaken. Ik wil deskundige integere Kamerleden. Jij wil politiek correcte SP-Kamerleden. Ik realiseer mij dat je alle partijen moet mee krijgen bij het oplossen van dit problemen jij wil zieltjes willen voor de SP. En inderdaad doen deze problemen zich voor bij DUO, in het kader van de participatiewet, de WW en andere sociale verzekeringen. Ik wil die organisaties goed laten functioneren met het belang van de burger voor ogen. Jij wil politiek scoren.

gimli55
gimli5521 dec. 2020 - 12:30

@Daan Uit je woorden blijkt niet dat je een rechtvaardige integere bestuur wilt, je praat het huidige bestuur en hun handelen goed. Je beschuldiging dat ik een SP regering wil, is onzin. Ik ben zelfs geen lid meer van de SP. Het is de bekende ontwijking en niet ingaan op terechte opmerkingen van kritische mensen. Het is reageren op symptomen en niet pro actief het falen accepteren en inzien dat deze regering strafbare feiten, valsheid in geschrifte en waarschijnlijk ook meineed hebben gepleegd. Dat is niet door Leijten gezegd maar door Omzigt in Buitenhof. Er is druk uitgeoefend, via moties standjes uitgedeeld en fracties zijn gebeld vanuit ministeries om welgevallig te stemmen voor de uitgangspunten en standpunten van de regering. Deze regering is corrupt tot op het bot, met Rutte als opperboef. Niets opschrijven, waarop je later ter verantwoording kan worden geroepen, is een zieke mentaliteit in een parlementaire democratie. Ik ga je toch niet overtuigen, dat hoeft ook niet. Ik stop met reageren, mensen met een blinde vlek, kun je niets tonen achter die blinde vlek. Er zal vast weer een jijbak komen, maar dit kabinet is over en uit. Waarschijnlijk gaat Rutte gewoon door, maar is hij blijvend beschadigd door eigen handelen. Hopelijk is de politiek, RvS en de rechtsspraak in staat om iets te leren. Er dient een nieuw sociaal contract te komen met de burger vanuit de politiek, ook dat komt niet van Leijten maar van Omzigt uit Buitenhof. Het systeem is ziek, corrupt en faalt. Deze affaire heeft dat zonder twijfel aangetoond, de resultaten zijn spijkerhard (Omzigt).

gimli55
gimli5521 dec. 2020 - 12:48

@Daan Neoliberale politici zijn per definitie niet integer, willen niets oplossen, willen alleen bezuinigen over de ruggen van de burger. Zijn ook niet democratisch, maar autocratisch, zijn onbetrouwbaar en zeggen dit en bedoelen iets anders. Deze mentaliteit heerst al 40 jaar met deze affaire als apotheose, verborgen liggen er nog vele bij huur, zorg toeslag, lokaal de WMO, UWV, PGB en kindergebonden budget enz. enz. enz. Het systeem faalt, er heerst machtsmisbruik, institutioneel racisme en discriminatie in alle gelederen van de maatschappelijk noodzakelijke instituten. Er is geen noodzakelijk politieke controle aanwezig. Vandaag blijkt dat de patienten federatie, die verantwoordelijk is voor de controle op de rechten van patienten, voor 85% wordt betaald door de staat en de zorgverzekeraars. Dat geldt waarschijnlijk ook voor het Kifid, inspectie en andere geprivatiseerde instituten die zijn opgericht voor de rechten van de burger. De marktwerking heeft alles gecorrumpeerd. Macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert absoluut. De enige reactie van jou is, wat is de SP toch een vreselijke partij. Terwijl de boel afbrandt en instort, blijf jij roepen. Wat een vreselijke partij die SP. Geen enkel inzicht in de werkelijkheid, volkomen wereldvreemd met een kromme overtuiging van de superioriteit van het neoliberalisme. Terwijl er al 40 jaar niets fundamenteels wordt opgelost, er worden alleen pleisters verstrekt aan de burger met de naam : participatie en zelfredzaamheid. Neoliberalisme is stilstand, corruptie en afbraak.

DaanOuwens
DaanOuwens21 dec. 2020 - 15:57

@ gimli55 Jij schrijft: Uit je woorden blijkt niet dat je een rechtvaardige integere bestuur wilt, je praat het huidige bestuur en hun handelen goed. Uit mijn woorden blijkt glashelder dat ik de uitvoering van de toeslagregeling afkeur en problemen met andere regelingen voorzie omdat ik weet dat dezelfde fouten gemaakt worden. Ik echter geen woord van jouw analyse en niet in je oplossingen die voortkomen uit politiek opportunisme. Je hebt gewoon een waardeloos verhaal. Je roept maar wat over een ziek systeem zonder te begrijpen waar je het over hebt en te snappen waar de oorzaken zitten. En omdat je niet weet wat het probleem is kan je ook niet een zinnige oplossing bedenken. Verderop schrijf je dit: Vandaag blijkt dat de patienten federatie, die verantwoordelijk is voor de controle op de rechten van patienten, voor 85% wordt betaald door de staat en de zorgverzekeraars. Natuurlijk wordt die patiënten federatie betaald door de staat en de zorgverzekeraars. De patiënten hebben daar echt een cent voor over. Ook klachtencommissies in zorginstellingen worden betaald door de instelling. Zelfs de klachtenfunctionarissen voor personeel worden betaalt door de bedrijven waar ze werken. En zelfs de vakbonden worden grotendeels betaald door de bedrijven of instellingen waarmee ze CAO-s afsluiten. De contributie van de leden dekt maar een klein deel van de exploitatie van een vakbond. Dat is het probleem met mensen zoals jij. Je hebt een mening maar je bent nooit echt goed geïnformeerd en je beweert dingen op basis van je politieke visie niet op basis van een adequaat zicht op de werkelijkheid.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*20 dec. 2020 - 16:40

Renske Leijten en Pieter Omtzigt zijn de politici van het jaar 2020 wat mij betreft!.✌✌

10 Reacties
LaBou
LaBou 20 dec. 2020 - 17:38

Dat is mooi. Maar wat kopen de slachtoffers van de toeslagenaffaire daarvoor? Want de ware verantwoordelijken blijven gewoon zitten, sterker nog: ze gaan op voor een nieuwe termijn.

DaanOuwens
DaanOuwens20 dec. 2020 - 18:12

@ LaBou Jij schrijft: Want de ware verantwoordelijken blijven gewoon zitten, sterker nog: ze gaan op voor een nieuwe termijn. Als de volgens jou ware verantwoordelijken weg gaan hebben de slachtoffers er ook niets aan.

GMatth52
GMatth5220 dec. 2020 - 20:10

DaanOuwens: "Als de volgens jou ware verantwoordelijken weg gaan hebben de slachtoffers er ook niets aan." Zoals mevrouw Leijten zei: de verantwoordelijke (ex-)bewindslieden moeten hun verantwoordelijkheid ook op zich nemen, dus: OPSTAPPEN. Rutte, Wiebes, Hoekstra, Asscher. Zij hebben- op Asscher (PvdA) na- de ondervragingscommissie effectief tegengewerkt, en naast het schenden van de basisregels van de rechtsstaat -tegenover de burgers- ook nog de scheiding der machten aangetast -tegenover de 2e Kamer. Mevrouw Leijten haalde een uitspraak aan: diegenen die verantwoordelijk zijn voor het probleem, moeten niet betrokken worden bij de oplossing ervan. De getroffen gezinnen, die gestraft zijn voor iets wat ze niet hebben gedaan, moeten nu eindelijk, na eindeloos traineren door de Belastingdienst, schadeloos worden gesteld. Als Rutte en de zijnen opstappen, dan blijft het kabinet-Rutte demissionair, en kan het altijd nog de Coronacrisis "managen". In België heeft de demissionaire regering van mevrouw Wilmès dat ook gedaan. Als 1 of 2 Kamerleden van het CDA met de oppositie meestemmen, is een motie van wantrouwen tegen het kabinet zo aangenomen. Rutte laten zitten? Ik dacht het niet.

LaBou
LaBou 21 dec. 2020 - 6:45

Dus omdat het toch niets oplost mogen van ouwens de verantwoordelijke personen gewoon blijven zitten? En wie zegt dat ik bepaal dat die personen verantwoordelijk zijn. Oh wacht, dat is ouwens met zijn standaard discussiemethoden. Helaas, pindakaas, maar in de politiek zijn die personen verantwoordelijk.

DaanOuwens
DaanOuwens21 dec. 2020 - 9:34

@ GMatth52 Jij schrijft: Zoals mevrouw Leijten zei: de verantwoordelijke (ex-)bewindslieden moeten hun verantwoordelijkheid ook op zich nemen, dus: OPSTAPPEN Daar gaat Leijten helemaal niet over. Er zijn al genoeg ministers opgestapt. Leijten is bezig met een politieke kruistocht. Niet met het probleem van de slachtoffers op te lossen. Leijten mist trouwens ook de kwaliteiten een probleem als dit goed te begrijpen. En je schrijft: Ik dacht het niet. Rutte gaat gewoon volgend jaar kort voor de verkiezingen aftreden en begint na de verkiezingen aan zijn volgende kabinet. Dit is typisch SP-strategie. Het staat leuk maar het levert de mensen die slachtoffer zijn van dit beleid niets op. Als de slachtoffers ooit nog eens fatsoenlijk schadeloos gesteld worden is dat dankzij de inzet van de D66 staatssecretarissen Leijten draagt daar helemaal niets aan bij.

Paul Spijkers
Paul Spijkers21 dec. 2020 - 9:53

"Als de volgens jou ware verantwoordelijken weg gaan hebben de slachtoffers er ook niets aan." Je bent niet erg pinter. Zolang de verantwoordlijke minsiers en ambtenaren onbestraft kunnen blijven zitten blijen dit soort situaties doorgaan en zich herhalen onder dezeldfde of volgende ministers en ambtenaren. Vandaar dat de slachtoffers NOG niet gecompenseert zijn.

gimli55
gimli5521 dec. 2020 - 10:01

@Daan Zonder Leijten en Omzigt was er nooit sprake geweest van enige compensatie, dan had dit hele dossier in een diepe la met alle briefjes, memo's en zwart gelakte stukken gelegen. Zij en Omzigt dragen niet bij aan de oplossing, het zou van de zotte zijn als zij dat ook nog moeten regelen. Je kunt er wel van uitgaan dat ze de afwikkeling met argus ogen in de gaten houden. Zeker gezien de politieke onwil om er iets aan te doen. 500 slachtoffers van de 23.000 dit jaar geholpen. Je legt de schuld bij de verkeerde mensen en de keuze van Marijnissen als lijsttrekker heeft niets met dit debacle te maken. Het is de bekende taktiek van afleiden, en onzin redenen bedenken. Komt veel voor bij de falende neoliberale aanhangers. Zie de zieke reactie van Ploert 10:20

GMatth52
GMatth5221 dec. 2020 - 11:31

Daan Ouwens “Daar gaat Leijten helemaal niet over. Er zijn al genoeg ministers opgestapt. Leijten is bezig met een politieke kruistocht. Niet met het probleem van de slachtoffers op te lossen.” Daar gaat Leijten wèl over. Mevrouw Leijten is 2e Kamerlid en de regering moet zich verantwoorden tegenover beide Kamers het parlement, als gekozen vertegenwoordiging van het Nederlandse volk. Als de regering het vertouwen van de 2e Kamer kwijt is dan moet zij ontslag nemen. “Leijten mist trouwens ook de kwaliteiten een probleem als dit goed te begrijpen.” Dit is uw persoonlijke mening over de kwaliteiten van mevrouw Leijten. Toch is zij democratisch gekozen en doet zij gewoon haar werk. Het oordeel daarover is aan de kiezers. “Rutte gaat gewoon volgend jaar kort voor de verkiezingen aftreden en begint na de verkiezingen aan zijn volgende kabinet.” Dat zou zo maar kunnen. Want, vergis je niet, Rutte wordt door zijn eigen partij op handen gedragen, en door –een deel van- de mainstream media op het schild gehesen als groot staatsman: vanwege zijn wànbeheer van de Coronacrisis, en van de gezondheidszorg in de jaren daarvóór. En de rampzalige gevolgen van de Toeslagenaffaire – door de aangenomen wet ter zake en het gevoerde beleid van de Belastingdienst – waren te voorzien en werden bewust op de koop toe genomen. En dat zal Rutte door zijn eigen aanhang niet worden aangerekend. Het racistisch, etnisch profileren tegen de getroffen gezinnen, lees, het genadeloos afstraffen van – vermeende! – fraudeurs, van gedeeltelijk buitenlandse afkomst, wordt door rabiaat rechtse VVD-ers van harte onderschreven. “Dit is typisch SP-strategie. Het staat leuk maar het levert de mensen die slachtoffer zijn van dit beleid niets op.” Het gaat erom dat de feiten boven tafel komen, dat betrokken bewindslieden verantwoording afleggen en dat aan de slachtoffers recht wordt gedaan. Voor de partijpolitieke kant van de zaak zie mijn opmerking hierboven.

DaanOuwens
DaanOuwens21 dec. 2020 - 21:17

@ GMatth52 Jij schrijft: Mevrouw Leijten is 2e Kamerlid en de regering moet zich verantwoorden tegenover beide Kamers het parlement Aangezien Asscher geen minister is en in hetzelfde parlement zit gaat zij er niet over. En je schrijft: Het oordeel daarover is aan de kiezers. En ik kan gewoon vinden dat zij geen geschikt kamerlid is. Je schrijft weer hopeloze onzin. Als ik een mening heb die jouw niet aanstaat gaan de kiezers er over. En je schrijft: Het gaat erom dat de feiten boven tafel komen, dat betrokken bewindslieden verantwoording afleggen en dat aan de slachtoffers recht wordt gedaan. Lang niet alle feiten zijn boven tafel, enkele bewindslieden worden geofferd, waaronder dus Asscher die geen enkele verantwoordelijkheid meer draagt, de slachtoffers worden nog lang niet gecompenseerd en het probleem wordt niet opgelost. Kortom Leijten zoekt gewoon de afrekening van Asscher niet meer en niets minder.

GMatth52
GMatth5222 dec. 2020 - 15:08

Daan Ouwens U schrijft: "Aangezien Asscher geen minister is en in hetzelfde parlement zit gaat zij er niet over." En verderop" "Lang niet alle feiten zijn boven tafel, enkele bewindslieden worden geofferd, waaronder dus Asscher die geen enkele verantwoordelijkheid meer draagt, de slachtoffers worden nog lang niet gecompenseerd en het probleem wordt niet opgelost. Kortom Leijten zoekt gewoon de afrekening van Asscher niet meer en niets minder." Ik leg het nog een keer uit: het gaat om scheiding van verantwoordelijkheden. Inderdaad, Asscher is geen bewindsman meer, zit niet in zijn vroegere verantwoordelijke positie. Wiebes is daarentegen wel bewindsman, zij het niet in de positie, waarin hij -vóór oktober 2017- verantwoordelijk was voor zijn aandeel in het beleid inzake de Toeslagenaffaire. Nou, als Wiebes als kabinetslid zich gedrongen voelt om verantwoordelikheid te nemen voor zijn rol indertijd, dan kan hij dat alleen vanuit de positie die hij nu bekleedt (ministerschap EZ). Hetzelfde geldt voor Rutte, toen en nu premier. Asscher is nu geen bewindsman meer, kan derhalve niet aftreden in deze hoedanigheid. Het is aan hemzelf -en aan zijn partij, de PvdA- te bepalen of hij als lijsttrekker zal fungeren in maart 2021. Daar is -volgens mij!- zelfs iets voor te zeggen, want dan kan Asscher zich voor zijn beleid verantwoorden, tegenover de kiezers. Maar ik -als privé-persoon- ga daar niet over. En wat meer is, mevrouw Leijten, van de SP, gaat daar óók niet over. Dan gaat het niet aan mevrouw Leijten een een politieke afrekening met Asscher in de schoenen te schuiven. Asscher en de PvdA gaan daar over. En verder. U schrijft: "En ik kan gewoon vinden dat zij geen geschikt kamerlid is. Je schrijft weer hopeloze onzin. Als ik een mening heb die jouw niet aanstaat gaan de kiezers er over." Het staat u vrij dit allemaal te vinden. Wat betreft die "hopeloze onzin" van mij, bijvoorbeeld over het etnisch profileren vewijs ik u naar een artikel in Trouw van 20 mei 2019: "Alleen de ouders van buitenlandse afkomst waren opeens hun kindertoeslag kwijt" Zie ook naar de verwijzing naar het gebruik van de indicator 'Nederlanderschap' op p. 14 van het rapport Ongekend onrecht. Tot slot: U schrijft: "Lang niet alle feiten zijn boven tafel, enkele bewindslieden worden geofferd (..)" Dat klopt. Zie de verwijzing naar het etnisch profileren door mevrouw Leijten in de uitzending van Buitenhof. En voor de betrokken bewindslieden komt de proef op de som aangaande verantwoordelijkheidsbesef, en integriteit.

Miss Piggy
Miss Piggy20 dec. 2020 - 16:39

Dit hele dossier wordt alleen maar meer deprimerend hoe meer er uit komt. Haast complete politiek en ambtenarij die haar burgers al vijanden behandelt. Ik weet iig al op welke partijen ik niet zal stemmen komende verkiezingen. Groot respect voor deze 2 Kamerleden die met hun doorzettingsvermogen dit stinkende zaakje naar boven hebben gebracht.

1 Reactie
Paul250371
Paul25037120 dec. 2020 - 19:19

"Groot respect voor deze 2 Kamerleden die met hun doorzettingsvermogen dit stinkende zaakje naar boven hebben gebracht." Het treurige is dat zij groot respect verdienen omdat ze gewoon hun werk doen. De omgekeerde wereld.

Sailor2
Sailor220 dec. 2020 - 16:32

Wie gaat Asher opvolgen? Stapt hij niet op en de regering doet het wel staat hij er slecht op. En anders bungelt hij aan de arm van degenen die met hem de problemen hebben veroorzaakt.

Martinel
Martinel20 dec. 2020 - 16:13

Jarenlang mevrouw Leijten gestemd. Toentertijd was zij als woordvoerder zorg ook al een kanjer. Laten Omtzigt en zij samen een partij beginnen. Omtzigt zelf zie ik niet zo zitten (stemde bijna overal in mee als CDA-er, nergens heeft hij buiten de partijdiscipline een ander standpunt ingenomen) en dat neem ik hem kwalijk. Ik kan slechts bewondering uitspreken over hun gezamenlijke vasthoudendheid. Nu nog even de consequenties nemen als voltallig kabinet dat al sinds Rutte MP is de burger de oorlog heeft verklaard. Op meer gebieden die hopelijk openbaar worden t.z.t. En laat Asscher ook van het toneel verdwijnen. Die laatste doet wat pogingen om opeens 'links' te klinken, maar o, wee als hij weer aan de macht komt. En pak dat racisme aan dat ietwat aan de oppervlakte bleef. Laat deze regering ajb vallen, veel goeds heeft dat niet gebracht, in tegendeel.

1 Reactie
Martinel
Martinel20 dec. 2020 - 16:22

De Rutte-doctrine (lachen en schaterlachen) gaat hem zijn baantje kosten. De BV Nederland met zijn oogbrilvisie gaat hem hopelijk eindelijk opbreken. Het wordt een dag om nooit te vergeten! Weg met die pleur-op MP. En in zijn kielzog al die misbaksels.

Bouwman2
Bouwman220 dec. 2020 - 15:32

Wie een mand vol appels wil verzamelen kan niet volstaat met enkel de laagste takken van de appelaar, die moet ook de ladder op om zonder kleerscheuren of hoogtevrees de hoogste takken te bereiken.

1 Reactie
The Apple
The Apple20 dec. 2020 - 20:24

Wijze woorden Bouwman, maar je kunt ook gewoon wachten, want ze vallen niet ver van de boom.

Zwerfstein
Zwerfstein20 dec. 2020 - 15:18

Dat woord 'knevelarij' blijft me integreren, dit wordt het einde van Rutte.

1 Reactie
Zwerfstein
Zwerfstein20 dec. 2020 - 16:42

'intrigeren' doe maar

Norsemen
Norsemen20 dec. 2020 - 15:16

Door geen namen te noemen doet Omtzigt hetzelfde. Beetje hypocriet van hem.

Mark Huysman
Mark Huysman20 dec. 2020 - 15:14

Kroes was in dezelfde uitzending trouwens wel goed kritisch op het corona-faalbeleid van Rutte. Valt me mee.

8 Reacties
Norsemen
Norsemen20 dec. 2020 - 15:18

Kroes heeft geen andere belangen meer, ze kan nu gewoon zeggen wat ze wil.

The Apple
The Apple20 dec. 2020 - 15:24

Iemand die de hele uitzending bekeek kon niet ander denken dan: Hier wordt de val van het kabinet aangekondigd.

Bouwman2
Bouwman220 dec. 2020 - 15:42

Kroes doet al jarenlang niet meer mee in de VVD, De enige die nog denkt dat ze liberaal is, is Kroes zelf. - en ik ben het daarmee eens, Verzorgingshuizen zijn een gruwel, een ware geseling, maar het hele erge is pas als je daar toch terecht komt en je zult Kroes op de gang tegenkomen zonder dat het licht dooft. .

Thuiszitter
Thuiszitter20 dec. 2020 - 15:48

Inderdaad, viel mij ook op

ton14024
ton1402420 dec. 2020 - 16:01

Laat het dan nog even bezinken. Misschien dat het kwartje nog valt.

Mark Huysman
Mark Huysman20 dec. 2020 - 16:04

Vooruit, geef eens een hint

Martinel
Martinel20 dec. 2020 - 16:28

Kroes is misschien tot inkeer gekomen. Je kan ook bijna niet anders na 10 jaar die gladde aal. Die nooit ergens verantwoordelijk voor is, maar vanuit zijn ivoren toren op het volk neerkijkt. En alle vakministers offert t.b.v. zichzelf, om zelf buiten schot te blijven en lekker bij ene Linda (de Mol) aanschuift als de jolige clown zonder visie. Ik kots bijna.

Mark Huysman
Mark Huysman21 dec. 2020 - 11:41

Hou het binnen Martinel! Ik weet niet of Kroes tot inkeer is gekomen. Ik vermoed dat zelfs in vergelijking met de meeste rechtse politici internationaal (uitgezonderd Trump, Johnson, Bolsonaro) Rutte en De Jonge het buitengewoon slecht gedaan hebben. Keer op keer te laat, te weinig, te onvoorbereid, te laks, te weinig richtinggevend, te onoplettend, te veel oog voor economie boven gezondheid, etc. Een beleid gebaseerd op wishfull thinking en ’we zien wel’, waardoor duizenden onnodig gestorven zijn. Zo ernstig dat zelfs Kroes het niet kan laten scherpe kritiek te verwoorden.

Aart van de aap
Aart van de aap20 dec. 2020 - 14:47

Ambtenaren in Nederland zijn compleet decadent en corrupt. Ik kende er een paar. Ik was echt geschrokken. Toen werd ik ook anarchist. Toen ik zag hoe de mensen van de staat zijn. Hoe die leven en hoe die elkaar de bal toespelen. Compleet verrot allemaal.

5 Reacties
Martinel
Martinel20 dec. 2020 - 16:54

Klopt de BV Nederland is o.l.v. Rutte een tot het bot corrupt land geworden. Met hem als meester van het weglachen en afschuiven. Daar prikken nu 2 volksvertegenwoordigers doorheen. Zo zouden volksvertegenwoordigers moeten zijn.

Aart van de aap
Aart van de aap20 dec. 2020 - 20:08

Ja, ik moet wel eerlijk zijn. Het werk van Leijten en die andere vogel, is wel heel goed geweest. Zonder hen was dit naar buiten gekomen. Nu weten we dus, nu weet de massa dus ook, dat de staat niet te vertrouwen is. Die conclusie willen jullie alleen niet trekken natuurlijk haha Leijten wilt die logische conclusie ook niet trekken, btw

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 dec. 2020 - 22:57

Je trekt het weer te totalitair tegen de werkelijkheid in. Er zijn staten en er zijn staten. Er zijn ook verschillende departementen en instituties, dientsten, beleid, die ook kunnen veranderen. Je doet nu net alsof wanneer er een bende schoften in een kroeg wat klanten aftuigen dat de hele horeca satanistisch is. Ga je nu ook protesteren dat de bieb dicht moet?

Aart van de aap
Aart van de aap21 dec. 2020 - 14:41

Paul Het is structureler dan dat. Macht corrumpeert. Vele sociologische wetenschappers zullen dit beamen. Als je zo'n bizar grote, logge hierarchie maakt, als de staat, dan kan je er vanuit gaan dat het corrumpeert. Of het nou een sociliastische, of een neoliberale staat is. Het is heel fundamenteel allemaal. Het heeft te maken met menselijke psychologie, sociologie etc, etc. Ik heb geen zin om het verder uit te leggen allemaal.

Aart van de aap
Aart van de aap21 dec. 2020 - 18:51

Die vergelijking met de kroeg gaat ook niet helemaal op. Dat kan je niet met elkaar vergelijken

Brent Dysta
Brent Dysta20 dec. 2020 - 14:46

En het is kennelijk nog erger dan we denken en weten. Onlangs zij Rutte in een reactie dat het allemaal heftig was en dat de overheid er is om ons te beschermen. Let op het woordje ons. De man zet zich niet als verantwoordelijke voor de overheid neer maar als buitenstaander. Hij had als het ware ook slachtoffer kunnen zijn. Dit zegt hij niet zomaar. Met dit soort taal wast hij zich schoon, denkt hij.

1 Reactie
Karingin
Karingin20 dec. 2020 - 18:32

Schoonwassen? Onmogelijk. Onder zijn bewind is de rechtsstaat sowieso stelselmatig afgebroken, hij heeft helemaal níx met rechtsbescherming. Tenminste, niet voor 't gepeupel

OlavM
OlavM20 dec. 2020 - 14:25

Een voortreffelijk optreden van Renske Leijten en Pieter Omtzigt. En EINDELIJK is nu door de SP gezegd dat de discriminatie (om racistische redenen, dat zei Renske weliswaar niet expliciet erbij, maar bedoelde ze duidelijk wel) die aan alles ten grondslag ligt nog niet echt aan bod is gekomen. (Tot nu toe was de SP daar stil over, omdat zij het niet zo belangrijk vond of om electoraal-tactische redenen, beide even kwalijk).

7 Reacties
OlavM
OlavM20 dec. 2020 - 14:51

Renske Leijten zei hierover letterlijk: "Het lek is nog helemaal niet boven." Krek!

gimli55
gimli5520 dec. 2020 - 14:55

Het is door de commissie niet onderzocht, omdat die opdracht de partijen te ver ging. Het was een politieke keuze van de politieke partijen om het niet te onderzoeken. Kwalijk is het zeker, alleen geldt dat voor de partijen en in mindere mate voor de SP. Er had eigenlijk een parlementaire enquete moeten komen, maar daar zijn er te veel van. Eerst de enquete over de gaswinning, dit was het best haalbare. Ook dat zegt genoeg over dit kabinet.

Bert de Vries
Bert de Vries20 dec. 2020 - 15:25

Die terughoudendheid heeft niks met racisme te maken. Integendeel. De SP heeft zich altijd gekeerd tegen arbeidsmigranten die door rechts welkom werden geheten omdat ze tot lagere loonkosten leiden. De SP verwelkomde ze niet, omdat door hun komst tienduizenden Nederlanders werkloos werden. Dat is zo vaak uitgelegd als racisme, nota bene vooral door rechts, dat de SP ten onrechte terughoudend is geworden. Het aantal Nederlanders met een allochtone achtergrond was bij de SP lang het hoogst en is nog steeds één van de hoogste. Overigens, het was teleurstellend dat Omtzicht ontwijkend reageerde op de vraag naar konsekwenties voor de kabinetsleden. Zoals ook Kroes dat deed. Zoiets maakt van eerdere uitspraken een beetje stoere taal.

Satya
Satya20 dec. 2020 - 15:31

Waarom hebben ze zolang gewacht terwijl de signalen zo oud zijn dat het niet goed ging? De heldenverering is misplaatst.

Zapata
Zapata20 dec. 2020 - 17:29

@Satya Natuurlijk, Leijten en Omtzigt zijn fascisten en racisten en doen niets anders dan discrimineren. Alles en iedereen op deze wereld is een fascist en racist en vooral de SP volgens Satya. De heer van der Horst ook nog een beetje als ik me wel herinner volgens Satya. Wat fijn dat je zo woke bent Satya. Ik weet zeker dat het helemaal goed komt met deze wereld met mensen zoals jij Satya. Niet lachen met oudejaar als Youp op TV komt Satya, dat is ook een boze racistische fascistische oude witte man. Akkie bah.

gimli55
gimli5520 dec. 2020 - 19:48

@Satya Deze 2 zijn jaren en jaren bezig geweest om het boven tafel te krijgen. Je suggestie is onzin en je vergist je schromelijk.

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 dec. 2020 - 22:58

@Satya. Ze zijn al jaren bezig.

reinvier
reinvier20 dec. 2020 - 14:23

Huys intervieuwde Leyten en Omtzigt in Buitenhof. Briljant! Wat moet er nog gebeuren voor het kabinet besluit om op te stappen? Maar ook wat staat er precies in het rapport? Wordt de voorzitter van de Raad van State geraakt door de beschuldigingen? Zijn winkels in niet noodzakelijke artikelen gesloten om te voorkomen dat digibeten zoals ik zich voldoende kunnen informeren? Joop wat zit er onder de tegels?

1 Reactie
Karingin
Karingin20 dec. 2020 - 18:27

Quote uit VN: " In zijn rapport over de toeslagenaffaire laat Piet Hein Donner de bedenkelijke rol van de Raad van State buiten beschouwing. " Is wel logisch, Donner leidde de commissie...

Zapata
Zapata20 dec. 2020 - 14:18

Bij al het vreselijke politieke gekonkel en het onzinnige gezwets waarmee we dagelijks worden geconfronteerd is dit een verademing om naar te kijken en te luisteren. Twee oprechte mensen die het belang van mensen die zoveel klappen hebben gekregen van de Nederlandse staat en de politiek voorop stellen. Chapeau.

1 Reactie
ton14024
ton1402420 dec. 2020 - 17:08

Je hebt gelijk. Hoewel goedbeschouwd de wanorde waarin de Nederlandse democratie zich bevind onze eerste prioriteit zou moeten hebben, is het de louterende werking van deze hulp die ons meer zal helpen.

Didgeridodo
Didgeridodo20 dec. 2020 - 14:08

Omtzigt is op een verrassende manier populair in extreemrechtse kringen. Ik heb nog niet kunnen achterhalen waarom. Hij is toch niet racistisch of zo? Dat hij oprecht de echte waarheid nastreeft is niet bepaald een aanbeveling voor dat soort lieden met hun verknipte wereldbeelden.

12 Reacties
Ecclesia
Ecclesia20 dec. 2020 - 14:23

Echt? Ik heb juist precies de tegenovergestelde indruk. Omtzigt was passievol over onderzoek MH17 tegenover Rusland. Omtzigt werd op straat aangevallen door de virusgekkies. Extreemrechtse gekkies (Baudetvolgers) zijn juist pro-Rusland en anti-corona maatregelen. Enige wat ze nu fijn vinden aan Omtzigt is wellicht dat hij tegen Rutte strijdt. Baudet had het steeds over partijkartel, beter had hij het woord 'ambtenarenkartel' kunnen gebruiken, dat is wat er in feite aan de hand is in Nederland.

DenFlexwerker
DenFlexwerker20 dec. 2020 - 14:28

Als jij een conclusie maakt, waar je van toe geeft dat die niet klopt. Dan zou de fout wel eens in het denkproces kunnen zitten in hoe jij tot die conclusie komt...

OlavM
OlavM20 dec. 2020 - 14:29

@ Didgeridodo: Die populariteit kan samenhangen met het feit dat hij het voor het zittende kabinet van "middenpartijen" -extreem-rechts is ook gekant tegen de VVD- moeilijk maakt.

SG87
SG8720 dec. 2020 - 15:16

Omdat Omtzigt het opneemt tegen de instituties die door extreemrechts als de 'deep state' wordt gezien.

The Apple
The Apple20 dec. 2020 - 15:21

Het lijkt me dat zich aan de uiterste rechterkant van het politieke spectrum veel mensen bevinden die in dit verhaal precies herkennen wat zij onder "de elite" verstaan, of, met andere woorden: "de heren aan top doen maar wat", of "doen waar ze zin ik hebben". Zeg nu eens duidelijk dat ze daarin gelijk hebben!! Yep, het is ongenuanceerd etc etc., maar een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Aan de linkerkant hebben ze vaak aan 10 woorden nog niet genoeg. De extreem-rechtse partijen maken misbruik van die situatie door er wel gelijk bovenop te springen en de -terechte!- constateringen te koppelen aan -vaak valse- vijandbeelden. Zo verandert bijvoorbeeld het rechtse wanwoningbeleid in het vluchtelingenprobleem van extreem-rechts. Leijten heeft gelijk: het kabinet moet opstappen en Asscher, Rutte en Hoekstra dienen ergens op een onverkiesbare plaats te belanden, helemaal onderaan de lijst, als schandvlek

Satya
Satya20 dec. 2020 - 15:30

Olav nee hoor, hij is anti moslim en anti humaan vluchtelingen beleid. Hij vindt dat de eigen normen en waarden het belangrijkst zijn. Hij vertegenwoordigd het ver rechts wat zo overstapt op nationalisme binnen het CDA.

GoudenBergen
GoudenBergen20 dec. 2020 - 16:32

@OLavM Zowel extreemrechts als extreemlinks hebben het logischerwijs niet zo veel op met de middenpartijen. Maar toch zijn alleen zij geschikt om het land te besturen. Dat kun je niet overlaten aan PVV, FVD, SP, DENK, JA21, BIJ1 of 50+. Het is dus zaak om ook in maart weer op een middenpartij te stemmen, zodat er een stabiele coalitie mogelijk is. 90 zetels lijkt me een mooie basis.

rvb2
rvb220 dec. 2020 - 16:48

@goudenbergen: extreem links bestaat amper in Nederland. Er zit niemand van een extreem linkse partij in de 1e of 2e kamer.

The Apple
The Apple20 dec. 2020 - 17:57

GoudenBergen - Yep, laten we met z'n alsjeblieft op een middenpartij stemmen die brandschoon is gebleven in deze hele kwestie, als de onkreukbare vertegenwoordigers van de hardwerkende Nederlander die ze altijd zijn geweest.

Karingin
Karingin20 dec. 2020 - 18:19

Appeltje: GB is heel erg voor 't recht van de sterkte en extreem wantrouwen tegen de allerzwaksten, dus ja logisch dat hij content is met de "middenpartijen"

GoudenBergen
GoudenBergen20 dec. 2020 - 19:51

@Karingin "GB is heel erg voor ’t recht van de sterkte en extreem wantrouwen tegen de allerzwaksten" Dat is een loze bewering die nergens op gebaseerd is. Ik vind dat Omtzigt heel goed werk heeft gedaan en zijn taak als volksvertegenwoordiger uitstekend heeft vervuld. Daar kunnen veel andere Kamerleden een voorbeeld aan nemen. Maar dat neemt niet weg dat een regering uit gematigde mensen moet bestaan en niet uit figuren die zich als knetterlinks of extreemrechts afficheren. Ik vind deze opmerking van @Aart van Aap wel opmerkelijk: "Ambtenaren in Nederland zijn compleet decadent en corrupt. Ik kende er een paar. Ik was echt geschrokken. Toen werd ik ook anarchist. Toen ik zag hoe de mensen van de staat zijn. Hoe die leven en hoe die elkaar de bal toespelen. Compleet verrot allemaal." Ik zou niet zover willen aan en dit geldt zeker niet voor de meeste uitvoerende (semi)ambtenaren zoals leraren, agenten, brandweerlieden, zorgmedewerkers etc. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand 15 jaar in de ambtenarij werkt zonder gillend gek te worden.

gimli55
gimli5520 dec. 2020 - 19:55

@The Apple Rutte, Hoekstra en Ascher mogen niet eens op een lijst staan, anders halen ze met voorkeursstemmen de kamer in. Ze moeten gewoon uit de politiek.

Spike3
Spike320 dec. 2020 - 13:51

Deze man is vergeten naast "Belastinginspecteur" ook nog Mark Rutte - Lodewijk Asscher -Wopke Hoekstra op zijn spandoek te zetten: https://tinyurl.com/y8sx27t5

stokkickhuysen
stokkickhuysen20 dec. 2020 - 13:40

En als de MP van Nederland dan ook nog zegt 'ik schrijf nooit wat op' dan wordt het echt pijnlijk.