Joop

'Leers wringt zich in bochten om visumplicht Turken te behouden'

  •  
18-02-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Gerd Leers, minister van Immigratie en Asiel, gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechter die de visumplicht voor Turken ongegrond verklaarde
Maandag oordeelde rechters in Haarlem dat een Turkse man die zonder visum naar Nederland reisde deze ook niet nodig heeft. Met een verwijzing naar een uitspraak van het Europees Hof uit 2009, concludeerden de rechters dat Turken die naar Nederland willen komen geen visum nodig hebben. Minister Leers gaat nu in hoger beroep tegen de uitspraak om de visumplicht voor Turken toch voor elkaar te krijgen.
De Volkskrant verklaart:
Volgens dat Hof mag een EU-lidstaat geen visum vragen aan Turken als deze verplichting niet al bestond voor de peildatum 1 januari 1973. In dat jaar trad in Nederland het Aanvullend Protocol in werking, een volgende stap in het in 1963 gesloten Associatieverdrag tussen Turkije en de Europese Unie. In het Protocol werd geregeld dat de landen onderling geen nieuwe beperkingen invoeren met betrekking tot de vrijheid van vestiging en het vrij verrichten van diensten.
Volgens de advocaat van de man die de rechtszaak tegen de staat aanging, Ejder Köse, heeft minister Leers geen poot om op te staan: “[…] Leers onderbouwt juist onze stelling dat op de bewuste peildatum, 1 januari 1973, Nederland geen visumplicht hanteerde voor Turken. Er staat zwart op wit dat die plicht tussen 1968 en 1982 niet werd toegepast. De visumplicht werd pas in 1982 in het Voorschrift Vreemdelingen opgenomen.”
cc-foto: Roel Wijnants

Meer over:

leven, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (37)

Harmen2
Harmen218 feb. 2011 - 7:01

Ik weet zeker dat Camiel Eurlings deze blunder niet gemaakt zou hebben.

heggenland
heggenland18 feb. 2011 - 7:01

Gerd Leers is een roeptoeter en niet de slimste, maar wel de slimste in de Ruttekliek. Maar zoals in alle dictaturen formeert een slimme leider domme knipmessen omzich heen. Zo behoud de leider van deze minderheidregering zijn macht.

Bouwman2
Bouwman218 feb. 2011 - 7:01

Je kunt dus net zo goed op het CDA stemmen op 2 maart. Even onverzettelijk als de PVV in de dwaasheid. Fred Teeven kan op het terrein van de nieuwe flinkheid er ook wat van. Nu gaat hij huisarrest weer afschaffen want dat is luxe en de cellen moeten natuurlijk even kaal als vol en niet verhuurd aan België. De mensen in het land zouden toch eens gaan denken dat de cijfers die aantonen dat de criminaliteit afneemt kloppen. In de bajes dus en het prijsverschil tussen thuis en de bajes doet er ineens niet meer toe. De onderbuik tevreden te stellen mag best wat kosten, onze kinderen en kleinkinderen zullen ons er alleen maar dankbaar om zijn.

Elfje2
Elfje218 feb. 2011 - 7:01

Een ballon, een ballon een ballonnetje een luchtballonnetje van niks, en maar draaien en maar draaien..........:)

Charta46
Charta4618 feb. 2011 - 7:01

Leers weet ook wel dat hij geen poot heeft om op te staan. Maar ja, hij moet de schijn ophouden dat hij zijn best doet om GW tevreden te houden.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa18 feb. 2011 - 7:01

Wilders wil onafhankkelke rechtsysteem in Nederland, wilders vind Nederlandse rechters niets, las ik in alle kraten gisteren. Leers vindt Wilders een held, inclusief deze twee Mugabe-achtig uitspraken van Wilders? Die mooie goed bezig meisje moet hier weg, vindt hij als Christen democraat! Nou ja, sommige christenen hebben ook geen hart en praten haastig zodat hen niemand kan verstaan, zij geloven alleen in hun eigen mensen die op hun lijken en in heilige wetten en regels, terwijl zij een volksvertegenwoordigers-stropdas aan hun nek laten hangen. Het hele volk dus en wie niet vertegenwoordigd het hele volk is geen volksvertegenwoordiger maar een ''Kwart-volksvertegenwoordiger'' of halve-volksvertegnwoordiger''..ect.. Trouwens is 1+0 nog steeds 1 in Nederlan?

Amarinde
Amarinde18 feb. 2011 - 7:01

Leers laat toch wel zien dat omgang met dit kabinet het moraal van de mens danig aantast.

Turksnl
Turksnl18 feb. 2011 - 7:01

Het gaat om een visumplicht voor ondernemers. Ook al maakt Turkije deel uit van de douane unie moeten Turkse ondernemers toch eerst een visum aanvragen. Het aanvragen van een visum is een langdurig en kostbaar project waardoor veel ondernemers afhaken. Zo ga je niet om met handelspartners. Nederlandse ondernemers kunnen zonder visum naar Turkije of kunnen bij binnenkomst eentje kopen voor € 10,-

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst18 feb. 2011 - 7:01

In dit licht bezien is het Wilderiaanse denken van de grenzen dicht een heel, heel dure hobby, veel duurder dan de zogenaamde linkse hobbies die het nu moeten ontgelden.

kepos
kepos18 feb. 2011 - 7:01

Of er wel of geen visumplicht voor Turken bestaat maakt mij persoonlijk weinig uit, maar ik vind het vreemd dat dit soort 'protocollen' en 'verdragen' blijkbaar wettelijk bindend zijn en prioriteit hebben over een door de regering ingevoerde wet. Hebben deze verdragen dan een zelfde status als de grondwet?

2 Reacties
Harmen2
Harmen218 feb. 2011 - 7:01

Als je je als land hebt verbonden wel. Verdragen en overeenkomsten tussen landen of landen onderling worden na ratificering (goedkeuring) door het parlement in werking gezet en hebben kracht van wet. Die verdragen kun je dus ook niet zomaar opzij zetten.

matrix2
matrix218 feb. 2011 - 7:01

Verdragen kunnen éénzijdig opgezegd worden. Rutte kan zelfs een noodwet lanceren.

TheoJ2
TheoJ218 feb. 2011 - 7:01

Als je de tekst van het Aanvullend Protocol mag geloven, dan heeft de Turk gelijk. Er staat: art 41, lid 1. De Overeenkomstsluitende Partijen voeren onderling geen nieuwe beperkingen in met betrekking tot de vrijheid van vestiging en het vrij verrichten van diensten. Wat trouwens te denken van: art 25, lid 8. Alle kwantitatieve invoerbeperkingen in Turkije dienen uiterlijk tweeëntwintig jaar na de inwerkingtreding van dit Protocol te zijn afgeschaft. Dit Protocol neemt een voorschot op toetreding, in een tijd waarin dit nog helemaal niet in openbare discussie is geweest. Luns heeft ons een aardige poets gebakken.

1 Reactie
Harmen2
Harmen218 feb. 2011 - 7:01

Wat is er dan mis met Turkije? Hun economie draait veel beter dan die van ons, het vergrijzingsprobleem speelt daar veel minder, kortom een land wat we er graag bij zouden willen hebben in de EU, lijkt mij zo?

[verwijderd]
[verwijderd]18 feb. 2011 - 7:01

Leers krijgt absoluut nog ernstige lichamelijke klachten van al dat gedraai en gedoe. Dan houdt geen menselijk lichaam lang uit.

1 Reactie
Harmen2
Harmen218 feb. 2011 - 7:01

Ja, en dat alleen maar om Geert te vriend te houden:)

TisNieWaar
TisNieWaar18 feb. 2011 - 7:01

Als wij op vakantie naar Turkije gaan, moeten wij op het Turkse vliegveld een visum aanschaffen. Andersom niet . . . . . . Iets klopt hier niet!

1 Reactie
Turksnl
Turksnl18 feb. 2011 - 7:01

Je kunt inderdaad voor een tientje een visum kopen bij binnenkomst op de vluchthaven. Als je een visum naar Nederland wilt kost dat minimaal 3 dagen een berg aan documenten en kan bovendien honderden euro's kosten.

[verwijderd]
[verwijderd]18 feb. 2011 - 7:01

Heeft Wilders wederom gelijk met zijn potentiële tsunami! Iedere Turk die Nederland in wil hoeft nu alleen maar een bedrijfje op papier op te zetten en hij is binnen. Uiteraard volgt gezinshereniging dan al vlug. Dit kabinet heeft helemaal gelijk om alles op alles te zetten om dat tegen te houden.

1 Reactie
Harmen2
Harmen218 feb. 2011 - 7:01

Het wordt tijd dat u uw immigratie/emigratiecijfers nog even bekijkt. De stroom is andersom en ook niet in ons voordeel: de uitstroom van hoogopgeleide 2e en 3e generatie jongeren van Turkse afkomst is groter dan de instroom aan laagopgeleide jongeren.

[verwijderd]
[verwijderd]18 feb. 2011 - 7:01

"In 2009 beloofde toenmalig minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen tijdens een spoeddebat te onderzoeken hoe de situatie in 1973 was. Echter, toen de zaak van de Turkse ondernemer in behandeling ging, was er nog steeds geen duidelijkheid. Pas op 28 januari stuurde de minister Rosenthal (Buitenlandse Zaken) en Leers (Immigratie en Asiel) een brief naar de Tweede Kamer waaruit bleek dat in 1973 er wel degelijk een visumplicht gold voor Turken. Daardoor heeft de uitspraak van het Europees Hof geen gevolgen voor Nederland. De brief kwam echter te laat om nog van invloed te zijn in de Haarlemse rechtszaak." http://www.nrc.nl/nieuws/2011/02/17/geen-visumplicht-voor-turken-die-naar-nederland-reizen/ Er was in 1973 dus wel gewoon een visumplicht voor Turken die naar Nederland kwamen, en dus kan Nederland die visumplicht gewoon handhaven. Het Europese Hof zegt namelijk dat hoe de situatie op de peildatum was, maatgevend is. Nederland had toen een visumplicht en handelt dus niet in strijd met de uitspraak van het Europees Hof.

1 Reactie
Turksnl
Turksnl18 feb. 2011 - 7:01

"Volgens de advocaat ....... Er staat zwart op wit dat die plicht tussen 1968 en 1982 niet werd toegepast. De visumplicht werd pas in 1982 in het Voorschrift Vreemdelingen opgenomen."" De rechter zal bepalen wie er gelijk heeft.

JoopSchouten
JoopSchouten18 feb. 2011 - 7:01

Leers levert hier lippendienst aan zijn bruine billenmaatje De Gedoger. De schijnheiligheid druipt er van af. Kan deze vent niet naar Bulgarije emigreren? Daar schijnt hij nog een kotje te hebben staan van een paar ton.

1 Reactie
matrix2
matrix218 feb. 2011 - 7:01

Verteld u mij eens wat het onze samenleving voor positiefs op gaat leveren deze 'bruine" maatregel? Heeft u soms een chartermaatschappij?

Klaas2
Klaas218 feb. 2011 - 7:01

Turkije is de één na hardst groeiende economie ter wereld, op China na. De Turkse munt is in het afgelopen half jaar 20% sterker geworden ten opzichte van de euro. Het tekort op de begroting bedraagt 2% in tegenstelling tot de Europese landen. De Turkse economie groeit sneller dan de Nederlandse, veel sneller. De Turkse bevolking is goed opgeleid en voor bijna de helft jonger dan 25 jaar oud. De vergrijzingsproblemen die bij ons voor de deur staan, zijn daar nog een halve eeuw verderop. Even nadenken. (met je hoofd, niet met je onderbuik) -- Headlines: De Turkse economie is in het vierde kwartaal met 6% gegroeid (2009) Turkse economie groeit 11,7% in eerste kwartaal (2010) Turkse economie groeit 10,3% in tweede kwartaal (2010)

3 Reacties
kepos
kepos18 feb. 2011 - 7:01

Goed punt. Turkije is een partij waarbij wel goed bevriend mee willen blijven en dus zeker goede economische samenwerking mee willen. Maar dat betekent niet dat het een goed idee is om ze bij de EU te voegen - om verschillende redenen. Ten eerste is de EU al een enorm onwerkbaar en opgeblazen monster geworden. Als je een enorm en sterk land als Turkije daaraan toevoegt is dat vragen om problemen. Nog meer dan de EU nu al heeft. Verder bevalt de strikt seculiere regeringsvorm me daar wel, maar daar wordt nu door conservatieve stromingen in Turkije wel aan gezaagd onder leiding van Erdogan. Uiteindelijk hebben de Turken een heel andere culturele en religieuze achtergrond dan de rest van Europa en dat gaat gegarandeerd problemen leveren. Eigenlijk hebben we dat probleem nu al met culturele verschillen (in breedste zin) tussen zuid, west en oost Europa. Dat levert nu al legio problemen op, en zo stabiel is Europa ook niet. Daar het grote en zeer verschillende Turkije is vragen om nog veel meer problemen. Ik zie daarom ook niet in waarom we als Europa geen innige financiële band kunt ontwikkelen zonder Turkije uiteindelijk in Europa op te nemen. Lijkt me uiteindelijk ook voor de Turken beter.

matrix2
matrix218 feb. 2011 - 7:01

Nou, dan kunnen we dus beter China tot de EU toelaten. Daar zit volgens mij veel meer potentie. China produceert tegenwoordig hoogwaardige technologie... dat hebben we nodig.

janmodaal
janmodaal18 feb. 2011 - 7:01

als het zo goed gaat in turkije dan moeten de tueken daar mooi blijven dan zijn ze dom om naar hier te komen of zijn er meer soorten turken

[verwijderd]
[verwijderd]18 feb. 2011 - 7:01

Het verband tussen wel of geen visumplicht en de economische cijfers is me niet geheel duidelijk , nog afgezien van het feit dat Ierland en Spanje to voor heeeel kort ook tot de snelste groeiers ter wereld behoorden en we weten allemaal hoe dat af liep...De demografische cijfers die je presenteert pleiten juist voor een handhaving van de visumplicht want bij de eerste de beste economische tegenslag zijn die jonge mannen de immigranten ....

2 Reacties
Harmen2
Harmen218 feb. 2011 - 7:01

Als je het verband niet echt snapt, dan staan hieronder genoeg teksten die je daarmee kunnen helpen. Het is echt een gotspe om te denken dat wij voor jonge Turken een uitkomst zijn. De immigratiecijfers wijzen dat ook uit.

Klaas2
Klaas218 feb. 2011 - 7:01

Het klopt dat economieën kunnen omslaan, daarom moet je juist het ijzer smeden als het heet is, en niet nadat het momentum voorbij is. Daarom moet je nu juist Turkije lijmen. Maar ook, de jonge bevolking van Turkije kan wel eens heel noodzakelijk worden binnen het snel vergrijzende Europa. We zouden, indien de Turkse economie op een keerpunt zou komen, wel eens heel blij kunnen zijn met de Turkse jonge mensen die onze demente billen komen wassen, of anders onze huizen bouwen en huisarts zijn. Ik denk dat de EU erg zal profiteren, decennia lang, van de Turkse economische situatie. En dat EU land met de beste relaties, het meeste. We kunnen nu vaststellen dat Leers niet werkt aan het verbeteren van de relaties. Maar dat wat Leers doet zien we ook in andere EU-landen. Europa vervalt in hoog tempo richting een nationalistische kramp waarin goed nadenken uitgesloten is. Lees maar eens verder naar beneden. De een spreekt alweer van Wilders gelijk over een tsunami, de ander wil liever China in de EU hebben dan afschaffen visumplicht voor Turkije. Dat is het niveau van de discussie. We laten de berg goud langs onze deur liever liggen, Europa wordt vanuit onderuit geduwd richting islamofobie, en mensen zoals Leers proberen daar invulling aan te geven door toe te geven, in de hoop dat het daardoor overgaat. China lid worden van de EU. Heel dom.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos18 feb. 2011 - 7:01

Nog even en Leers is alleen nog maar bezig met het aanvechten van rechterlijke uitspraken. Ik snap wel dat de PVV zo tevreden over hem is, het is een extra PVV-er, maar dan met een ministerspost.

1 Reactie
matrix2
matrix218 feb. 2011 - 7:01

Wat leers doet is onze wet en regelgeving toetsen. De wetten die niet meer voldoen die worden aangepast. Zo werkt dat in een democratie.

[verwijderd]
[verwijderd]18 feb. 2011 - 7:01

Ik weet niet wie er tussen 1963 en 1973 aan de macht was in dit land, maar die keken net als tegenwoordig ook niet verder dan hun neus lang was. Daar zijn we nu mooi klaar mee dan. Nou ja, gezelligheid kent geen tijd, of zoals ze in Engeland zeggen "the more the merrier".

1 Reactie
msj_meijerink
msj_meijerink18 feb. 2011 - 7:01

Tip: dit waren altijd de KVP, CHU en ARP (=CDA) en bijna altijd de VVD. Een keer mocht de PvdA aanschuiven, in het kabinet Cals.

[verwijderd]
[verwijderd]18 feb. 2011 - 7:01

Dat advocaat Ejder Köse kandidaat is voor D66 tijdens de verkiezingen van 2 maart maakt dat dan verschil in hoe deze zaak aanschouwd moet worden?

1 Reactie
Harmen2
Harmen218 feb. 2011 - 7:01

Nee, het lid zijn of worden van de PS en/of 1e kamer hoeft geen invloed hierop te hebben omdat het een deeltijdfunctie is en zeker geen hoofdtaak.