Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Boeren blokkeren wegen en bedreigen minister, politie bekeurt filmende automobilisten

Lange files door acties tegen stikstofbeleid... Boeren rijden met giertanks natuurgebied in
Joop

Leerlingen motiveren door kansrijk te adviseren

  •  
21-09-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Alle middelbare scholen moeten hun deuren weer openen

© Koen van Weel

Het is goed dat leerlingen de tijd hebben om te laten zien welk niveau het beste bij ze past.
Aan het begin van een nieuw schooljaar worden alle nieuwe brugklasleerlingen besproken met de desbetreffende vakdocenten. De zogenaamde ‘warme overdracht’ vanuit de basisschool is voor de zomervakantie afgerond en omdat iedereen recht heeft op goed onderwijs en gelijke kansen is dit een waardevol moment. Dit jaar werd duidelijk dat de nadruk lag op het kansrijk adviseren. Dat betekent dat de leerlingen vanuit de basisschool een, veelal, breed advies hebben gekregen met betrekking tot het niveau waarop ze zijn ingedeeld in de brugklas. Zo zal bij twijfel tussen bijvoorbeeld vmbo of havo sneller zijn ingezet op een havo advies, waardoor de leerling in een gemengde brugklas vmbo/havo is geplaatst, in plaats van in een vmbo-brugklas.
Een en ander heeft ook te maken met de afgelopen coronaperiode. Alle leerlingen hebben, verspreid over twee schooljaren, maandenlang thuisonderwijs moeten volgen. Op de onderwijssite Leraar24 valt te lezen dat onderzoekers van de Oxford University onlangs de resultaten van zo’n vijftien procent van alle Nederlandse basisscholen hebben onderzocht. Hierbij kwamen ze tot de conclusie dat de gemiddelde schoolresultaten door de lockdowns en het thuisonderwijs achteruit zijn gegaan. Aanvullend bleek uit een onderzoek van EenVandaag, dat gehouden werd onder ruim 700 schoolleiders en leraren in het basisonderwijs, dat zeven van de tien leraren vorig schooljaar aangaf achterstanden bij leerlingen te zien.
Het geven van een zo objectief mogelijk schooladvies is hierdoor logischerwijs nog lastiger geworden dan voorgaande jaren, waarin geen corona heerste en de discussies over de waarde van de eindtoetsen en het advies van de leerkracht(en) veelal de gemoederen bezig hield. Het is daarom goed dat de gegeven adviezen een kansrijke insteek hebben en dat de leerlingen de tijd hebben om te laten zien welke richting of niveau het beste bij ze past. Een gemotiveerde leerling zal daarom waarschijnlijk beter gedijen in een klas waarin sprake is van enige optrek tussen de leerlingen onderling en waarbij uitdaging centraal staat. Dit in tegenstelling tot een advies dat geen uitdaging biedt en juist niet is gericht op een laat-maar-zien-wat-je-kan-insteek. Een leerling onderschatten is dan ook kwalijker dan een leerling op een gezonde manier overschatten.
Tegelijkertijd zien we dat het opleidingsniveau van de Nederlandse bevolking langzaamaan stijgt. Het Sociaal en Cultureel Planbureau meldde vorig jaar dat in 2010 ruim 32 procent van de bevolking tussen de 25 en 64 jaar een hbo-diploma of universitaire graad had. In 2019 was dit aantal gegroeid tot ruim 40 procent. Hieruit blijkt dat de ambitie om hoogopgeleid te zijn groot is. Ondanks deze gegevens moeten we ervoor waken dat de term ‘kansrijk’ niet enkel in verband wordt gebracht met hoogopgeleiden. Het lijkt me dan ook erg zinvol om te benoemen dat een beroepsgericht vmbo-advies ook juist erg kansrijk, uitdagend en ambitieus kan zijn. Het is namelijk een misverstand dat er alleen een mooie toekomst op je wacht wanneer je hoger en/of universitair onderwijs hebt gevolgd.
Dat er landelijk gehoor wordt gegeven aan het belang van goed vmbo-onderwijs, blijkt onder andere uit het feit dat er gewerkt wordt aan een nieuwe opleidingsvorm. Het is de bedoeling dat vanaf schooljaar 2024/2025 de gemengde en theoretische leerweg binnen het huidige vmbo verdwijnen en hiervoor in de plaats een ‘nieuwe leerweg vmbo’ ontstaat. Hierbij gaan de vmbo-leerlingen – naast de theoretische vakken – een praktijkgericht programma volgen, waarbij de nadruk komt te liggen op het aanleren van vaardigheden die passen bij de interesse van de leerling en bij de keuze van een vervolgopleiding. Ze zullen hierdoor meer mogelijkheden krijgen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen, praktische vaardigheden zullen gerichter worden aangeleerd en er zal meer worden samengewerkt met bedrijven in de regio. De toekomst voor deze leerlingen is dus kansrijk. Uiteindelijk kan niemand deze vakmensen missen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (15)

Ch0k3r
Ch0k3r22 sep. 2021 - 6:04

"waarbij de nadruk komt te liggen op het aanleren van vaardigheden die passen bij de interesse van de leerling en bij de keuze van een vervolgopleiding" Zoiets had ik anders ook graag op het VWO willen hebben. In plaats daarvan werd in geconfronteerd met de toen nieuwe 'tweede fase'. 4 jaar lang was school een drama, ik leerde niet tot nauwelijks (haalde wel voldoendes), kon daarna geen studie uitkiezen want echt geen idee, 2 jaar universiteit gedaan en toen maar aan het werk gegaan. Ellende. Trek het hele onderwijssysteem maar die kant op, ipv alleen het vmbo.

2 Reacties
Markzelluf
Markzelluf22 sep. 2021 - 8:14

Denk je nu werkelijk dat je door 'het aanleren van vaardigheden die passen bij jouw interesse' wel geweten had welke studie je moet gaan volgen? Wat stel jij je voor bij dat aanleren en over welke vaardigheden hebben ze het dan, denk je? Je hebt tegenwoordig instellingen voor hoger onderwijs die studenten zoals jij in een half jaar voorbereiden op een dergelijke keuze. Ook university colleges zouden in een dergelijk geval een mooie aanpak kunnen zijn.

Bouwman2
Bouwman222 sep. 2021 - 8:16

Je denkt: ik schrijf maar eens hoe slecht ik behandeld ben. Ik wilde beroemd worden en rijk,....het is me onmogelijk gemaakt. Wat mij allemaal is aangedaan. Wat een ellende mij is geworden. En dan denk je dat Pieter Omzigt je te hulp gaat schieten? Nou, reken er maar niet op. Dat gebeurt namelijk pas als je tot een groep hoort.

Markzelluf
Markzelluf21 sep. 2021 - 18:55

Profielfondsen scheef mijn spellingscontrole, maar ik wilde ‘problemen die’ schrijven

JoepJos
JoepJos21 sep. 2021 - 17:37

Wat verschrikkelijk dat de oude Mavo (theoretische leerweg) binnen het VMBO nog verder om zeep wordt geholpen. Stapelen van diploma's wordt voor kinderen die wat later warmlopen nog moeilijker gemaakt. Mijn voorspelling is dat er dan een nog verdere run op de HAVO komt. Ben zelf ooit op van Mavo naar Havo naar HBO en Universiteit gegaan. Ben nu vergevorderd met promotieonderzoek. Zo'n pad zal met deze nieuwe leerweg VMBO onmogelijk zijn.

1 Reactie
Middenman
Middenman21 sep. 2021 - 20:01

Helemaal mee eens. Als je leerlingen rust en tijd gunt als ze 12 jaar zijn en duidelijk maakt dat ze nog tijd genoeg hebben om keuzes te maken dan is dat veel beter. Ik had ook zo'n klasgenoot die via mavo, havo en vwo nu een bekende hoogleraar is. In de huidige tijd was hij hoogstwaarschijnlijk vastgelopen.

Markzelluf
Markzelluf21 sep. 2021 - 17:01

Ik probeer te begrijpen wat de auteur onder kansrijk verstaat, maar ik vind het lastig. Het lijkt erop dat hij bedoelt dat er bij twijfel tussen twee niveaus het advies gegeven wordt voor de hoogste te kiezen. Klopt dat, dan wordt niet voor de optie gekozen waar de kans op succes het grootste is, maar voor de meest riskante optie. De vraag is natuurlijk of dat ook voor de leerling het beste is. De open deur die ingetrapt wordt (onderschatten is slechter dat op een gezonde manier overschatten) verandert daar niks aan.

lmgikke
lmgikke21 sep. 2021 - 15:52

"Tegelijkertijd zien we dat het opleidingsniveau van de Nederlandse bevolking langzaamaan stijgt. Het Sociaal en Cultureel Planbureau meldde vorig jaar dat in 2010 ruim 32 procent van de bevolking tussen de 25 en 64 jaar een hbo-diploma of universitaire graad had. In 2019 was dit aantal gegroeid tot ruim 40 procent" En als je kijkt wat die personen dan kunnen is het drie keer niets. 30 jaar onderwijshervormingen, en met name het HBO heeft geleidt tot een vertroebeling van het diploma. We zouden een kennis samenleving moeten worden, dus iedereen hoog opgeleid. Kwaliteit gaat achteruit, dus verlagen we de norm. Tegenwoordig is dus 40% hoog opgeleid, heeft veel competenties, kan netwerken maar heeft nog nauwelijks vakinhoudelijke kennis. Je mag tegenwoordig al blij zijn als een afgestuurde HBO'er fatsoenlijk kan rekenen en schrijven. Mooie cijfertjes, in de realiteit wordt Nederland dommer en dommer. Incompetentie regeert.

2 Reacties
lmgikke
lmgikke21 sep. 2021 - 15:52

geleidt moet niet met dt voordat men gaat zeuren dat ik ook taalfouten maak.

Markzelluf
Markzelluf21 sep. 2021 - 18:53

Dat voor conservatieve zuurpruimen het met de jeugd steeds slechter is gesteld, viel de oude Grieken ook al op. Ik wil je tussen neus en lippen door wel even wijzen op het feit dat op het moment dat de grote maatschappelijke problemen waar we mee te kampen hebben zijn ontstaan, de jeugd van tegenwoordig nog geboren moest worden. Kun jij dat ook zeggen, Imgikke? Of maak jij je boos dat de jongeren nog geen oplossing bedacht hebben voor de profielfondsen jouw generatie heeft veroorzaakt?

De Lieve Heer
De Lieve Heer21 sep. 2021 - 14:36

Een "beroepsgericht vmbo-advies" is een advies hoe je het snelste een kansrijk plaatsje kunt innemen in de rat-race en niet gebaseerd op de vraag wat een jonge nog net niet volwassene leuk lijkt om te doen. "In mijn tijd" (helaas, maar het is niet anders) moest je je daarvoor nog een groot aantal nutteloze vaardigheden eigen maken die je daarna nooit meer gebruikte. Het maffe is dat ik toen de grootste hekel had aan uit het hoofd leren van woordjes, terwijl ik nu 5 talen spreek (waarvan drie nagenoeg vloeiend), terwijl ik dat stelselmatig weigerde en dus altijd slechte cijfers haalde. Behalve voor Duits, want dat sprak ik al uitstekend toen ik 13 was, omdat ik dat had opgepikt van de TV. Zomaar, zonder daar enige moeite voor te doen. En zoals elke tiener die al in jaren '80 begon met een Commodore 64 er nu bijgesleept wordt als windows weer eens vastloopt, zit ik nu in elk internationaal gezelschap simultaan te vertalen. Terwijl zij allemaal mooie diploma's hebben en ik niet. Niet dat ik er spijt van heb, want als je wat kunt kom je er toch wel en ik doe nog steeds alleen maar wat ik leuk vind (afgezien van simultaan vertalen tenminste). Maar ik heb gehoord dat er enorme vooruitgang is geboekt in het onderwijs en dat nu iedereen alle antwoorden op multiple-choice vraagjes uit zijn hoofd zit te leren om de volgende toets te kunnen halen. Gefeliciteerd, jullie komen er wel - https://www.youtube.com/watch?v=YR5ApYxkU-U

Gerygrr
Gerygrr21 sep. 2021 - 14:11

Het opleidingsniveau gaat omhoog? Het is beter om het kennisniveau te vergelijken…… Diploma’s lijken mij sterk gedevalueerd te zijn.

2 Reacties
Gerygrr
Gerygrr21 sep. 2021 - 14:28

https://www.aob.nl/nieuws/nederlandse-pisa-scores-zakken-weg/ Dit dus!

lmgikke
lmgikke21 sep. 2021 - 15:53

i.d.d. We kunnen met 1 wijziging iedereen universitair onderwezen maken. Hernoem de basisschool naar universiteit. Klaar.

Bouwman2
Bouwman221 sep. 2021 - 12:37

Ik zou zeggen: adviseer met mate. Maar dat komt omdat ik dat boekje over de onderwijsfamilie Dijsselbloem net pas uit hebt. .