Joop

Leerachterstand of leervariatie?

  •  
20-04-2020
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
82 keer bekeken
  •  
49781321217_318595fe98_k

© cc-foto: B.B.

De leerlingen hebben een achterstand opgelopen, die de stuurlui aan wal willen inhalen
Na het holle begrip motivatieprobleem , is er sinds deze week een nieuw leeg woord: leerachterstand. Laat ik beginnen bij het woord motivatieprobleem. Dat is een arrogante en eenzijdige voorstelling van zaken. Met motivatieprobleem suggereer je: een kind dat de lesstof (nog niet) ontvangt doe iets verkeerd.
Het woord bevat een oordeel over het gedrag dat uitblijft. Daarmee stellen we onbewust dat er geen motivatie kan zijn voor andere zaken behalve de door ons voorgestelde leerstof. Een motivatieprobleem is namelijk niet meer dan een motivatiedilemma. De leerling maakt namelijk gewoon een intrinsiek aangedreven andere keuze.
Een leerling die zijn huiswerk voor Engels niet maakt, kan in die tijd zijn vader helpen op de boerderij. Een leerling die zijn spreekbeurt niet voorbereidt, kan in de tussentijd hard gewerkt hebben om iets te doen aan de extreme angst die de opdracht hem bezorgt. En een leerling die zijn huiswerk voor Nederlands niet gemaakt heeft, kan de avond ervoor wel eens heel veel contacten hebben opgedaan in World of Warcraft.
Er is altijd motivatie, in elk mens. Je kunt vanavond kiezen om een fles wijn leeg te drinken en weten dat in die keuze een winst- en verliesrekening zit. Je vergeet je stress en verpest je lever. Het is onze mening die het probleem vormt. Onze arrogantie dat we niet in staat zijn om te kijken naar de motivatie die er WEL is. Natuurlijk mogen we er iets van vinden als een kind zijn schoolwerk niet maakt, maar dat heeft alleen zin als we gekeken hebben naar de werkelijkheid van de leerling zelf. Wat zijn zijn drijfveren, wat is zijn verhaal… Welke andere keuze maakte hij vanuit zijn intrinsieke motivatie?
Op dit moment gebeurt iets soortgelijks met leerachterstand: hier is geen sprake van een achterstand maar van een – door corona ingegeven – dilemma. De leerlingen hebben een achterstand opgelopen, die de stuurlui aan wal willen inhalen. Maar in werkelijkheid heeft het kind alleen een achterstand opgelopen in het curriculum dat op school aangeboden wordt. Het is arrogant om te denken dat kinderen die in dat curriculum iets gemist hebben, niet geleerd hebben. Ze hebben harder gewerkt dan ooit tevoren, alleen niet aan de lesstof.
Direct de lesstof naar voren schuiven, is blind zijn voor wat er wel was. Ze leerden omgaan met social distancing. Voor ons wellicht makkelijk, maar een puber vragen om niet te ravotten, flirten, zoenen, huggen of proosten, is een behoorlijk complexe opdracht waar ieder op zijn manier aan meegewerkt heeft.
Ze ontdekten wat het effect is op de wereld als een stom virus je in zijn macht neemt. Ze keken ineens het journaal met hun ouders, terwijl dat voorheen stom geleuter was. Ze hielpen – misschien uit verveling – ineens met het koken van eten. Ze ontdekten hoe heftig rouwen is en verzorgden een ziek familielid. Ze speelden Monopoly, brachten ontbijt op bed en schreven een gedicht over angst en verdriet. Ze liepen achterstand op op school – al is dat niet nog niet bewezen – maar stonden als mens niet stil. Ze ont-wikkelden zich in ras tempo.
Een kind kan niet achterlopen. Het loopt zoals het pad zich presenteert. Ze zijn daar waar ze zijn en dat is helemaal okay. Geef kinderen ruimte om te vertellen wat ze WEL geleerd hebben. Dan zul je ontdekken dat ze hun leraar hielpen om Microsoft Teams te installeren, dat ze ervaren hebben dat NetFlix op een bepaald moment ook niet meer is wat het leek te zijn, ze leerden brood en taart bakken, deden boodschappen voor opa of oma, lieten de hond uit en ruimde de afwasmachine in- en uit.
Ze hebben geleerd dat vervelen eigenlijk best lekker kan zijn. Sommigen bouwden uit verveling een website, gingen fotograferen, lazen een boek of werkten in de tuin. Een enkeling snapte ineens meer van het belang van het democratisch bestel. En ja, er zijn ook kinderen die de hele dag op de bank lagen. Ze deden vrijwel niets, wekenlang. Die op zijn Van der Gijps riepen: relax! En ik kan je zeggen dat ik best jaloers ben op kinderen die dat konden. Zorgeloos afwachten wat er komen gaat. Zonder stress. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Geniet dus van wat er al is. Ga uit van de voorsprong, dan is de achterstand geen probleem meer maar een nieuwe werkelijkheid vol kansen. Laat je niets wijs maken door de stuurlui van de Onderwijsraad. Ontmoet straks kinderen die volle kracht vooruit in hun ontwikkeling zitten. Kinderen die ieder op hun eigen tempo in de ontwikkelingsversnelling zitten.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (74)

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde21 apr. 2020 - 14:37

Over welke leerachterstand hebben we het eigenlijk? Staat de lopende band met leerstof zo vol dat een paar weken zo veel verschil maakt dat er sprake is van achterstand. Ik kan me daar niks bij voorstellen. Bovendien zijn al die kinderen nu weken lang vrij geweest, schaf alle vrije dagen en vakanties af, verplaats de zomervakantie met 4 weken en klaar ben je.

3 Reacties
Zandb
Zandb21 apr. 2020 - 16:02

Martin Ik durf zelfs te beweren dat wanneer heel veel jonge kinderen veel later naar school zouden gaan - dus met een zogenaamde achterstand - , ze dat binnen de kortste keren inhalen en dat al met al de resultaten beter zijn. Beginnen met leren lezen en schrijven en rekenen als kinderen er nog niet aan toe zijn is echt het slechtste wat je kan doen.

Bert de Vries
Bert de Vries21 apr. 2020 - 18:25

Zandb, wat je veronderstelt, is al bewezen. Bijvoorbeeld door schipperskinderen die een paar jaar later naar de basisschool gingen/gaan? dan leeftijdsgenootjes aan de wal, en die na een jaar alle verschillen hadden weggewerkt. Grootste manco voor het onderwijs is de gebrekkige kennis van het leerproces.

Zandb
Zandb22 apr. 2020 - 12:09

Bert Wist ik niet. Dank voor de informatie.

Uilenspiegel
Uilenspiegel21 apr. 2020 - 12:58

Prachtige vondst van @Zandb Multatuli vat het samen: ” ’t Is niet waar dat ’n kind onderdanigheid en liefde schuldig is aan z’n ouders. Dat ellendige voorschrift is uitgevonden ten-gemakke van ouders die gebrek voelden aan geestelijk overwicht, en te lui waren of te droog van hart om liefde te verdienen.”

2 Reacties
JanB2
JanB221 apr. 2020 - 13:44

Appels met peren vergelijken noemen ze dat.

Bert de Vries
Bert de Vries21 apr. 2020 - 18:28

Uilenspiegel, geheel mee eenks. Luisteren naar en de waarheid zeggen zijn voor onderdrukkers sleutelvaardigheden van onderdanen.

Bert de Vries
Bert de Vries21 apr. 2020 - 11:54

Wet op het basisonderwijs 1985: ... bevordert de ononderbroken individuele (!!!) ontwikkeling ... Bij voornoemd onderwijs zijn ,soms grote, individuele verschillen vanzelfsprekend. Verschillen van enkele maanden zouden standaard zijn. Van de focus op de individuele ontwikkeling is nooit iets terecht gekomen. Leermiddelenuitgevers gingen gewoon door met de productie van methoden voor frontaal klassikaal onderwijs. De onderwijsinspectie maakte individeel onderwijs onmogelijk door per leerling een gedetailleerd onderwijsplan te eisen. Voor bijna alle leerkrachten waren de vereiste vaardigheden te hoog gegrepen. Van handhaving van de wet op dit punt was geen sprake. Doorgaande bezuinigingen leidden tot grotere klassen. Verschillen van enkele maanden tussen leerlingen leveren nu onoverkomelijke problemen op. Ook in het onderwijs heeft de verpaupering door neoliberaal beleid toegeslagen.

1 Reactie
Uilenspiegel
Uilenspiegel21 apr. 2020 - 12:41

Een waar woord.

[verwijderd]
[verwijderd]21 apr. 2020 - 9:52

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Zandb
Zandb21 apr. 2020 - 11:58

kouffar Het onderwijs afschaffen is nu juist een pleidooi voor een meritocratie. Als diploma's niet meer bepalend zijn, geeft dat toch ruimte aan andere 'merites'.

Uilenspiegel
Uilenspiegel21 apr. 2020 - 12:44

Niemand heeft het over het afschaffen van onderwijs. Wel mag het belang van het onderwijs eens kritisch tegen het licht worden gehouden, immers buiten school wordt ook geleerd en de gemiste tijd is geen belemmering voor de latere carrières. Echt niet.

Robert Follon
Robert Follon21 apr. 2020 - 8:58

- "Je wiskunde is werkelijk belabberd..!" - "Maar ik ben wél heel goed in World of Warcraft!!!!"

6 Reacties
Uilenspiegel
Uilenspiegel21 apr. 2020 - 9:38

Je maakt van het betoog een karikatuur. WOW is trouwens een leuk spel.

Krek
Krek21 apr. 2020 - 9:48

"Je maakt van het betoog een karikatuur." Wellicht, maar daar was niet zo heel veel inspanning voor nodig.

Zandb
Zandb21 apr. 2020 - 12:01

krek De vraag is ook niet hoeveel inspanning dat vereist - over het algemeen namelijk niet veel - maar hoe samenvattend die karikatuur is en hoe zinvol. In dit geval slaat die karikatuur in verhouding tot het artikel als een tang tot een varken.

Uilenspiegel
Uilenspiegel21 apr. 2020 - 12:45

@zandb Je haalt mij de woorden uit de mond.

Krek
Krek21 apr. 2020 - 18:59

Geachte Zandb, Ik vond de karikatuur uiterst treffend. Smaken verschillen!

Zandb
Zandb22 apr. 2020 - 12:13

Krek Ik heb het niet over smaak maar over kwaliteit. Dat u zoiets tragisch treffend vindt, dat als de een iets constateert - bv je wiskunde is slecht -, de ander meent dat hij als persoon wordt beoordeeld - bv maar ik ben wel in iets anders goed - dan vindt u dat toch treffend.

Zeurmachine
Zeurmachine21 apr. 2020 - 8:57

Ik heb na de middelbare school veel moeten inhalen. Een vrije dag, echt zonder taken, wat was dat? Een hobby, wat een luxe na al die examenstrijd. De maatschappij is een leerschool, maar ik heb het ook moeten hebben van losse cursussen, gegeven door mensen die een interessant verhaal hadden. Ná school komt de maatschappij pas, en leer je wie je bent. Het duurt veel te lang voor je als volwaardige volwassene kunt redeneren. School houdt je kinderlijk. Dat merken we nu met het binnenblijven. Zeventienjarigen van 1.80 m die jengelen dat ze weer buiten willen spelen. Kleuters van 24 die ook deze zomer naar een fantasieland festival willen, alsof ze nog niet zonder de ballenbak bij de Ikea kunnen. Geef kinderen op tijd de echte echte echte realiteit mee. Ook op school. Scheelt iedere tien jaar een crisis in hun persoonlijke leven, omdat ze met hun 20 jaar moesten denken dat ze 200 jaar oud zouden worden met een maakbare carrière, en 100% liefdesgeluk, en de rest was dan ook wel te regelen. School is voorbereiding. Geef hen die dan ook.

Messef
Messef21 apr. 2020 - 8:31

Zweverige theorie over nut en noodzaak van onderwijs. Nee, er gaat geen kind blijvende schade oplopen in educatie vanwege deze crisis. Als dat het punt zou zijn van de schrijver, dan zijn we het met elkaar eens. Ja, gelukkig bestaat er in Nederland een onderwijsraad die de kwaliteit van de scholing en de aangeleerde vaardigheden van leerlingen (product van het onderwijs) op een gestandaardiseerde wijze toetst. Deste meer een leerling leert in zijn eerste levensjaren, deste minder wordt de latere werknemer afhankelijk gemaakt van goeroe's en coaches in zijn latere carriere. Kwestie van gezond verstand gebruiken. "Laat je niets wijs maken door de stuurlui van de Onderwijsraad" maar wel van een duurbetaalde consultant. Ammehoela!

Peterrr2
Peterrr221 apr. 2020 - 7:26

Een motivatieprobleem is namelijk niet meer dan een motivatiedilemma. De leerling maakt namelijk gewoon een intrinsiek aangedreven andere keuze. Dus als ik een dienst af neem van Ortho Consult en me niet kan motiveren om de rekening te betalen is dat geen probleem. Ik maak alleen maar een andere keuze vanuit mijn intrinsieke motivatie. Er zijn zoveel andere dingen die met mijn geld kan doen. Het is dus geen probleem, maar een dilemma. Toch?

4 Reacties
Zandb
Zandb21 apr. 2020 - 9:32

Peterrr Of je wel of niet gemotiveerd bent doet niets ter zake, wanneer je een verplichting aangaat of aangegaan bent. Uw voorbeeld klopt dus in dit verband niet. Stel dat u vindt dat iemand iets moet leren of doen, wie heeft er dan een probleem als diegene niet doet wat u wilt? Daarbij moet u zich ook afvragen of het probleem voor u, die wil dat een ander iets leert of doet, dan wel hetzelfde is, als het probleem/de problemen die de ander (eventueel?) ondervindt, omdat het dan niet leert of doet wat u wil.

Krek
Krek21 apr. 2020 - 9:39

In a nutshell.

Uilenspiegel
Uilenspiegel21 apr. 2020 - 9:43

Wat een sneu commentaar. Een redeneerwijze die je op school is aangeleerd? Of zeik je zo jouw collega's af?

Peterrr2
Peterrr223 apr. 2020 - 18:00

@Zandb, een leerling moet in principe niet leren omdat de leerkracht het wil, maar omdat hij/zij het zelf wil. Als je het alleen maar doet voor de leerkracht, dan ben je weinig zinvol bezig. @Uilenspiegel, volgens mij is Ivo Mijland geen collega van me. Waar het om gaat is dat ik het te makkelijk vind om bij een motivatieprobleem (wat vaak voorkomt bij VO scholieren) te zeggen dat het niet erg is omdat de leerling zich dan wel op een andere manier ontwikkelt.

nikita72
nikita7221 apr. 2020 - 7:04

Als het motivatie-dilemma speelt tussen het leren van Engels, en het leegdrinken van een fles wijn, is er volgens mij wel sprake van een probleem. Niet iedereen die op de bank ligt, is aan het ontspannen. Sommige mensen vervelen zich.

1 Reactie
Uilenspiegel
Uilenspiegel21 apr. 2020 - 7:18

U hebt iets gemist bij begrijpend lezen.

Rick Hofland
Rick Hofland21 apr. 2020 - 7:00

Hear hear Ivo!

Heubacher
Heubacher21 apr. 2020 - 6:55

Het blijft voor geestdriftige, intellectuele, ambitieuze en gymnasiale mensen altijd een moeilijk te verteren inzicht, maar ik kan u echt verzekeren met de hand op het hart: het leeuwendeel van uw medemensen gebruikt vrije tijd níet om zichzelf duurzaam te ontwikkelen, maar gedraagt zich als de ratten in het klassieke psychologische experiment van Olds en Milner. Bevrediging, bevrediging, bevrediging. Dat geldt nog dubbel zo hard voor kinderen en driedubbel zo hard voor pubers. Die lopen wel degelijk een achterstand op. De nuttige vaardigheden die te leren zijn uit het eindeloos spelen van FortNite of de hele dag op de socials zitten zijn beperkt. De weg-met-school attitude van een stuk als dit miskent de noodzaak van een geformaliseerd, geritualiseerd leermoment voor die ruwweg driekwart van de bevolking die anders niet in staat is tot (of geïnteresseerd is in) het opzetten van een gedegen eigen ontwikkeling.

13 Reacties
Uilenspiegel
Uilenspiegel21 apr. 2020 - 7:21

Hoe neerbuigend kunt u zijn? De ander moet volgens u een schop onder zijn luie reet krijgen: getuchtigd worden. Want opgroeien buiten uw kaders is opgroeien voor galg en rad. Tsja, waren we allemaal maar uit uw hout gesneden.

Zandb
Zandb21 apr. 2020 - 9:33

Heubacher De vraag is dan dus, wie een probleem heeft.

Krek
Krek21 apr. 2020 - 9:42

Geachte Uilenspiegel, Ik heb nogal wat pubers in mijn omgeving, en mijn observatie is dat Heubacher's analyse wellicht niet zo vleiend maar wel degelijk raak is.

Heubacher
Heubacher21 apr. 2020 - 10:12

@Uilenspiegel: neerbuigend was niet mijn intentie. Als u mijn reactie nog eens herleest, zult u misschien tussen de regels door merken dat ik mijzelf ook minimaal deels schaar onder de groep die ik omschrijf. Ik weet in ieder geval wel wat 15-jarige ik zou doen in een situatie als deze en het zou niet iets voor op een cv zijn. @Zandb: tsja, 'probleem'. Aan tekort aan scholing gaat niemand dood.

Zandb
Zandb21 apr. 2020 - 12:11

Heubacher Dat is nog maar de vraag, of aan een tekort aan scholing niemand doodgaat. Aan wie niet heeft leren lezen zijn geschreven waarschuwingen niet besteed; kan nog wel eens de dood tot gevolg hebben. En wat gebrekkig geschoold personeel allemaal kan bewerkstelligen...… Het gaat er mij om, dat wanneer mensen min of meer gedwongen moeten worden tot scholing, wie z'n probleem dat is. Kijk naar het artikel: "Jij bent niet gemotiveerd. Jij hebt een probleem. Jij deugt niet."

Uilenspiegel
Uilenspiegel21 apr. 2020 - 12:55

@ Heubacher @ Krek Ik heb het niet paraat, maar uit de tijd der Romeinen stamt een geschrift over "die luie onbeschofte jeugd van tegenwoordig". Daar zou dus niets van terecht komen. Met andere woorden wat u beschrijft is van alle tijden. Wil je die jeugd motiveren dan is het zitten in schoolbankjes en pure kennis overdracht weinig effectief. (Helemaal zonder kan je niet, dat geef ik toe.) Luister maar eens naar de klachten uit het bedrijfsleven. Luister maar eens naar de klachten vanuit het HBO en de universiteiten over wat hun eerste jaars allemaal niet kunnen. Hoe zou dat komen denken jullie?

JanB2
JanB221 apr. 2020 - 13:49

"De vraag is dan dus, wie een probleem heeft" Momenteel toch vooral het deel van de bevolking dat niet heeft leren nadenken en zowel de kennis als het inzicht mist om de huidige toestand enigzins te begrijpen. En dan krijg je dus uiteindelijk Trump aanhangers die tegen lock-downs protesteren en daarmee onbedoeld een land naar de rand van de afgrond duwen, en uiteindelijk er overheen als het slecht uitpakt.

Zandb
Zandb21 apr. 2020 - 16:21

Jan U vergelijkt problemen van een andere orde alsof die het dezelfde zijn. Als iemand niet maar mij wil luisteren heb ik een probleem. Hoe krijg ik die ander zo ver, dat hij wel wil luisteren. En als ik sterker, groter, lui of dom of allemaal ben, is het voor mij niet zo moeilijk om dat mijn probleem dat van die ander te laten worden. Soms moet je dat gewoon doen. Maar met name als het om leren gaat, hoe je met iemand als Trump moet omgaan, dan is het nodig dat de onderwijzer een probleem heeft en niet de leerling. Leren is wel wat meer dan "onder dwang naar binnen gieten".

Heubacher
Heubacher21 apr. 2020 - 18:20

@Uilenspiegel: ik heb hem ook niet paraat, maar ik geloof dat het een geschrift uit het oude Griekenland was. Afijn. Ik zal proberen mijn antwoord kort te houden. Deels omdat ik hier uren over kan schrijven, deels omdat u het denk ik toch niet met mij eens gaat zijn. De vraag die u stelt is al symptomatisch voor wat er speelt. U geeft daarvoor zelf al de eerste beschieting: "Wil je die jeugd motiveren dan is het zitten in schoolbankjes en pure kennis overdracht weinig effectief." Dat klopt, maar het willen motiveren van leerlingen is dan ook een relatief nieuw idee. Hun motivatie is heel lang een non-issue geweest. School was toen niet (en is nu in veel culturen nog steeds niet) een plek om gehoord te worden en jezelf te ontwikkelen, maar een plek om te luisteren en kennis tot je te nemen. Ik wil geen pleidooi starten om daarnaar terug te gaan, dat zou naast niet per se wenselijk ook volstrekt onmogelijk zijn, maar het is wel tekenend dat landen wier leerlingen nog steeds consistent hoog presteren in internationaal verband allemaal nog dit 'oude' onderwijs kennen. Strictheid, exclusiviteit en hoge eisen creëeren excellentie. Vrijheid, inclusiviteit en vergeeflijkheid trekken latten omlaag en maken uitblinken suspect. Nogmaals: dit is geen pleidooi voor 'oud' onderwijs. Het is meer om aan te geven dat uw maatstaf van prestaties, waar het tertiair onderwijs en bedrijfsleven (terecht) over klaagt, geen handige maatstaf is om het huidige onderwijs mee te beoordelen. Als we willen dat leerlingen uit eigen motivatie leren, zelf hun onderwijs vormgeven, op gelijke hoogte staan met hun leraar en allemaal hun individuele talenten mogen ontplooien, wat allemaal goede ontwikkelingen zijn, dan moeten we ook accepteren dat er links en rechts hiaten in hun algemene kennis en kunde gaan vallen en het algehele niveau ook een dipje neemt. Het zij zo.

JanB2
JanB221 apr. 2020 - 21:49

"Hoe krijg ik die ander zo ver, dat hij wel wil luisteren" Begin eens met een goed verhaal zou ik zeggen. Dan komt de rest vanzelf.

Uilenspiegel
Uilenspiegel22 apr. 2020 - 7:43

@Heubacher Op Oeso scores doet Nederland het zo gek nog niet al is er op onderdelen achteruitgang. Naar mijn idee zijn vooral de jarenlange bezuinigingen op onderwijs (over de volle breedte) en het onderuit halen van de status van docent daar debet aan. Ik maak het mee dat docenten in een basisschool zelf redactiesommen niet begrijpen! Hoe kan dat? Niet omdat zij in de opleiding zichzelf zo nodig naar eigen inzicht moeten ontplooien, maar omdat er geen goede eisen worden gesteld en niet goed geselecteerd wordt. Daarmee zeg ik niet dat de opleiding terug moet naar pure kennis overdracht, maar wel dat valkvaardigheden selectiecriteria moeten leveren. Ik denk dat leerlingen, studenten recht hebben op docenten met inhoud, met autoriteit, wat iets anders is dan autoritaire docenten.

Zandb
Zandb22 apr. 2020 - 12:23

JanB Wat een domme reactie van iemand die één opmerking compleet buiten de context plaatst. Begrijpt u het echt niet of wilt u gewoon onvriendelijk doen?

JanB2
JanB223 apr. 2020 - 22:36

Wartaal vraagt om zoiets. Geen touw vast te knopen aan wat je zegt. Dus geen domme reactie maar een vraag om duidelijkheid.

Bouwman2
Bouwman221 apr. 2020 - 6:31

Onderijw op maat, betekent dat de scholen leerlingen onderling niet vergelijken.De leerling volgt zijn eigen unieke traject, loopt zijn eigen weg, gaat zijn eigen gang. Krijgt aangereikt en is verder enkel op zichzelf gericht. Die zinenswijze wordt uitgedragen. Er zijn zelfs mensen die dat idee aanbieden als keuzemogelijkheid aan ouders als concurrentie optie. Ook van Overheidswege. Het is een tekentafelmodel. De achtergrond erva is het bereiken van de hoogst mogelijke gelijkheid. Dat gebeurt zowel van beide kanten, van extreem sociaal tot exteem individueel. Van links tot rechts.En wie niet extreem wil zijn komt terecht in het grijze gebied er tussen in, neemt een deel van de opvatting over en gaat uiteraard klagen.Want het is een tekentafelmodel, een filosofie, een luchtspiegeling. Nu in de tijd dat de scholen gesloten zijn krijgen leerlingen hetgeen ze zouden kunnen gebruiken thuis aangeboden en mag zelf bepalen wat hij of zij ermee doet. En de lof is groot. Het is de opvatting dat onderwijs berust op kennisoverdracht. Dat is natuurlijk niet zo, want wat is kennis op individueel niveau? Dat niet in contact komt met de kennis van anderen? Veel kennis is onpraktisch en de tijd eraan besteed kan beter besteed worden. Voor het vergeten zorgen de scholen. Leerlingen leren veel zo niet het meeste van elkaar en de taak van een leraar is dat in goede banen te leiden. Hoe groot een klas of groep is is niet beslissend en een folisofie over de richting en inrichting evenmin. Het enige is dat onderwijs sober zou moeten zijn en niet absoluterend. Het blijft schipperen, zwalken tussen Scilla en Charibdis. Als de Vliegende Hollander waar Richard Wagner een mooie opera over heeft geschreven. Want opera is als het leven, een hele kunst.

1 Reactie
Zandb
Zandb21 apr. 2020 - 9:42

Bouwman Ik licht er maar één ding uit, want ik kan mijn tijd beter gebruiken: U stelt: "Veel kennis is onpraktisch en de tijd eraan besteed kan beter besteed worden." Maar hoe weet je, hoe kom je er achter, hoe bewijs je welke opgedane kennis onpraktisch is? Maar ook, welke kennis dan wel praktisch is?

P Haan
P Haan21 apr. 2020 - 6:22

Het staat er eigenlijk al: Het leven is de echte leerschool. Het terugvloeien naar schoolgebouwen en -pleinen zal mooie taferelen opleveren. Als je tenminste je reken- en taaltoetsjes los durft te laten. Er is geen leerachterstand, er is een groei geweest waar je als leerkracht wat van kan leren. Als je durft.

Uilenspiegel
Uilenspiegel21 apr. 2020 - 6:18

Zo is dat: er is volop geleerd, meer dan ooit.

hminkema
hminkema21 apr. 2020 - 3:08

In Nederland gaan kinderen in totaal 5800 uur naar de basisschool, verspreid over acht jaar keer 40 weken. Dat is bijna 40% meer dan in andere EU-landen, waar kinderen minder jaren, minder werken per jaar, en minder uren per week naar school gaan. De schoolgang bedraagt in andere EU-landen gemiddeld 4100 uur (cijfers: OESO (2019) Education At a Glance 2019). Uiteraard leren alle kinderen in die acht jaar niet alleen op school, maar ook thuis en met vriendjes. Het geval is nu dat in de afgelopen weken zo'n 100 van die 5800 uur niet op school werd doorgebracht. Oei, oei, tjonge jonge, nou nou. Van die 1700 uur die Nederlandse kinderen toch al MEER naar school gingen dan andere EU-kinderen, zijn nu 100 uur ingeleverd. En in die 100 uur hebben de kinderen niet stilgezeten. Niet alleen om de redenen die Mijland hier overtuigend over het voetlicht brengt, maar ook omdat de kinderen thuis zijn 'bediend' met afstandonderwijs. Kortom, op de gehele schoolloopbaan zijn deze 'gemiste' weken nauwelijks een rimpeling. Er is alle tijd om eventuele 'gemiste' zaken later in te halen. Daartoe biedt het open curriculum een gigantische ruimte. Dat ik dan nu uit de krant verneem dat overwogen wordt de zomervakantie in te korten en leraren, die zich nu al stevig inspannen om dat thuisonderwijs te verzorgen, dan maar in de vakantie aan het werk te houden, is een gotspe. Er is geen enkele serieuze reden om die denkbeeldige 'achterstand' op deze manier in te halen.

1 Reactie
Uilenspiegel
Uilenspiegel21 apr. 2020 - 7:14

Goede bijdrage.

quatsch
quatsch21 apr. 2020 - 0:43

In het laatste jaar basis onderwijs danwel secundair onderwijs vindt herhaling plaats van het daarvoor geleerde. Die kinderen hebben dus geen leerachterstand. Afhankelijk van hoelang deze situatie nog duurt, zijn de kinderen in het voorlaatste jaar het meest getroffen. De kinderen in de jaren daarvoor kunnen de achterstand relatief eenvoudig inlopen. Desalniettemin heb ik genoten van des schrijvers proza.

JanB2
JanB220 apr. 2020 - 22:55

De heer Mijland is wellicht nooit naar school geweest of is zijn herinneringen aan zijn schooltijd kwijt geraakt. Het ontkennen van het verschijnsel motivatieprobleem is het ontkennen van de feiten. Wie van u kent ze nog wél (of wie herkent zichzelf)? De medeleerlingen die "problemen hadden met autoriteit", die "op zoek waren naar zingeving" of gewoon nergens de zin van inzagen en dat allemaal aanvoerden als excuus om geen flikker uit te voeren daar waar dat nodig was om überhaupt over te gaan naar het volgende leerjaar. Je kunt er trouwens rijk mee worden in deze tijd, in tegenstelling tot diegenen die voor een degelijke opleiding en een beroep kozen. Maar ga me niet zeggen dat motivatieproblemen niet bestaan. Ze vormen alleen niet langer een probleem voor de leerling zelf maar worden in toenemende mate afgewenteld op de maatschappij die is aangewezen op bullshitbanen als werkverschaffing voor de beperkt opgeleide klaplopers van weleer..

5 Reacties
JanB2
JanB220 apr. 2020 - 23:01

PS Bij de huidige bedroevende staat van het onderwijs zou de (leer-) achterstand als gevolg van deze crisis inderdaad wel eens beperkt kunnen zijn. Maar dan om een hele andere reden dan de auteur aangeeft. Wat sowieso niet onderwezen wordt draagt immers niet bij aan welke achterstand dan ook. Wel aan een levenslang manco in de persoonlijke kennis en ontwikkeling.

Uilenspiegel
Uilenspiegel21 apr. 2020 - 7:14

Ach ja hè, die jeugd van tegenwoordig :)

Zeurmachine
Zeurmachine21 apr. 2020 - 8:37

Hele scholen zijn speciaal ingericht om die toekomstige klaplopers de ruimte te geven. Op het gymnasium kregen wij geen enkele ruimte, behalve dan de dochters of zonen van de boven ons gestelden.

Zandb
Zandb21 apr. 2020 - 12:31

JanB U zegt: "Het ontkennen van het verschijnsel motivatieprobleem is het ontkennen van de feiten." De werkelijkheid ontkennen? De werkelijkheid is nu juist, dat het motivatieprobleem veroorzaakt wordt doordat mensen vinden dat een mens gemotiveerd dient te zijn voor onderwijs. Hoe er ook wordt lesgegeven, wat er ook wordt lesgegeven, wie er ook lesgeeft, en wat voor mens jij bent, dondert allemaal niet; als je niet gemotiveerd bent heb JIJ een probleem. De werkelijkheid is dus, dat we een werkelijkheid hebben gecreëerd waarin het normaal is dat dwang nodig is om mensen te doen leren. "Voor je eigen bestwil", wordt er dan vaak nog onnozel aan toegevoegd. Multatuli vat het samen: " 't Is niet waar dat 'n kind onderdanigheid en liefde schuldig is aan z'n ouders. Dat ellendige voorschrift is uitgevonden ten-gemakke van ouders die gebrek voelden aan geestelijk overwicht, en te lui waren of te droog van hart om liefde te verdienen."

JanB2
JanB221 apr. 2020 - 13:42

One size fits all zo te zien.

Frits Jansen
Frits Jansen20 apr. 2020 - 22:00

"Motivatieprobleem" is een duur woord voor geen zin hebben. Maar almaar geen zin hebben gaat vervelen, dus dat lost zich vanzelf op.

DenFlexwerker
DenFlexwerker20 apr. 2020 - 21:40

"Een leerling die zijn huiswerk voor Engels niet maakt, kan in die tijd zijn vader helpen op de boerderij. Een leerling die zijn spreekbeurt niet voorbereidt, kan in de tussentijd hard gewerkt hebben om iets te doen aan de extreme angst die de opdracht hem bezorgt. En een leerling die zijn huiswerk voor Nederlands niet gemaakt heeft, kan de avond ervoor wel eens heel veel contacten hebben opgedaan in World of Warcraft". Allemaal helemaal leuk en romantisch. Maar school heeft één primaire doel: kinderen vaardigheden leren waarmee ze later een vak kunnen uitoefenen. Die jongen die zijn vader helpt, zal biologie, boekhouden (rekenen/economie) nodig hebben als boer. Als iets je angsten bezorgd, dan is het juist goed om datgene te doen om die angsten onder controle te krijgen. Leuk die contacten met Wow, maar met alleen raiden kan je geen brood op de plank krijgen. Laten we dus vooral voor die kinderen hopen dat ze snel weer op weg zijn een vak te leren. Armoedig werken voor minimumloon, zonder perspectief op een vaste baan, dat wil je voor geen één kind.

1 Reactie
Uilenspiegel
Uilenspiegel21 apr. 2020 - 7:16

Vakvaardigheden leer je juist en vooral in de praktijk.

Gandalf2
Gandalf220 apr. 2020 - 21:28

Behoorlijk mee eens! Als ik naar mezelf kijk vroeger, dan denk ik dat die leerachterstand wel gaat meevallen. Ik denk dat ik totaal wel meer gespijbeld heb dan tot nu toe de Corona crises heeft geduurd en ik haalde uiteindelijk al mijn diploma’s zonder te blijven zitten. Al was dat wel in een ander tijdperk.

Jozias2
Jozias220 apr. 2020 - 20:57

Voor de kinderen die makkelijk leren en andere nuttige dingen doen misschien. Maar de kinderen die ouders hebben die niet in staat zijn om het schoolwerk te begeleiden door bijvoorbeeld beperktere verstandelijke vermogens of taalbeperkingen, kinderen die ouders hebben die beiden full time werken en minder tijd hebben om schoolwerk te begeleiden. Deze kinderen die sowieso misschien al met 1-0 achterstaan die kunnen er wel degelijk last van hebben als de scholen na de meivakantie dicht blijven.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt21 apr. 2020 - 8:50

Ja. Voor hen zal het lastiger zijn. Maar toch meer in andere zin, meer de sociale omgang, de specifiekere pedagogische begeleiding. Ook zij zullen niet opeens minder slim zijn dan ze waren.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland20 apr. 2020 - 20:49

dit kan alleen maar goed voor die kinderen zijn. hoe minder school hoe meer ruimte voor ontwikkeling hun eigen ontwikkeling niet die van halfgare volwassenen die zich blindstaren op rekenen en testen als dat onderwijs werkelijk zo nuttig was verklaar dan de domheid der volwassenen eens?

1 Reactie
ton14024
ton1402421 apr. 2020 - 11:51

´´blindstaren op rekenen en testen´´ Je moet het dus niet los zien van het type onderwijs dat de school geeft.

MountEverest
MountEverest20 apr. 2020 - 20:24

@Ivo Een interessant verhaal. Voor u geldt hetzelfde als voor de ambtenaren van OCW: laat het onderwijs alstublieft over aan de leerkrachten en ga zelf iets anders doen. Dat komt het onderwijs alleen maar ten goede.

6 Reacties
Zandb
Zandb21 apr. 2020 - 5:36

Mount Hebt u enig idee, hoe het dan komt dat wat leerkrachten meestal vinden, volkomen haaks staat op wat Ivo beweert? Hebben mensen die zich "leerkracht" mogen noemen, inderdaad zo veel in hun mars dat we het onderwijs blindelings aan hen over moeten laten? Ik citeer Multatuli: "Ik leg mij toe op 't schrijven van levend hollandsch. Maar ik heb schoolgegaan." "Idee 381. Toen ik zo-even beweerde dat schoolmeesters te karig beloond worden, was dit niet omdat ik die beloning beschouw als onevenredig met de geleverde hoeveelheid kennis, wetenschap of mensmakery. Ik had alleen 't oog op de bitterheid van 't brood dat betaald wordt met zo lastigen arbeid, en op de onvoldoende schadeloosstelling voor 't gemartel van den man die z'n leven doorbrengt in 'n wespenest.' "

vdbemt
vdbemt21 apr. 2020 - 8:45

@ZandB "Hebben mensen die zich “leerkracht” mogen noemen, inderdaad zo veel in hun mars dat we het onderwijs blindelings aan hen over moeten laten?" Je mag je pas leerkracht noemen, als je daarvoor opgerichte opleiding(en) hebt gevolgd. Als zij het niet in hun mars hebben, aan wie zou jij dan het onderwijs over willen laten?

Zandb
Zandb21 apr. 2020 - 9:50

vdBemt Goede vraag; aan wie mogen/kunnen we het onderwijs overlaten. Ik weet het antwoord niet al heb ik er wel ideeën over. Maar ik ben ook niet zo van "het overlaten aan....". Je hebt altijd nog een 'eigen' verantwoordelijkheid. Maar waar het om ging is dat ik daarmee reageer op wat Mount stelt: "laat het onderwijs alstublieft over aan de leerkrachten en ga zelf iets anders doen." M.a.w. bemoei je er niet mee. Prima, maar dan moeten leerkrachten wel heel, heel veel in hun mars hebben. En dat geloof ik niet.

ton14024
ton1402421 apr. 2020 - 11:28

´´En dat geloof ik niet.´´ Gelukkig hebben we in Nederland ook de vrijheid om je twijfels te uiten.

Zandb
Zandb21 apr. 2020 - 12:37

Ton Inderdaad. Ik hoop dan ook, dat heel veel leerkrachten zichzelf zo goed kennen, dat ze blij zijn met doordachte, goedbedoelde kritiek en om kunnen gaan met ondoordachte, slechtbedoelde kritiek, op het werk wat ze doen en dat voor ieder mens een in wezen onmogelijke taak is.

vdbemt
vdbemt21 apr. 2020 - 18:57

@Zandb. Twijfel jij nou aan ons onderwijsstelsel? Bijna iedereen loopt te roepen dat wij het beste onderwijs op de wereld hebben.

vdbemt
vdbemt20 apr. 2020 - 20:22

Ja. Mooi verhaal. Dat de kinderen nu een paar maanden minder aangeleerd wordt (volgens het programma) maakt ze niet minder slim. Ze leren alleen een periode andere zaken. Die schoolachterstand halen ze wel in.

2 Reacties
MountEverest
MountEverest20 apr. 2020 - 20:25

Het leven is de echte leerschool.

Krek
Krek21 apr. 2020 - 9:47

Welk leven? De pubers die ik ken, en van wat ik hoor van veel (niet alle) vrienden met kinderen is dat de kids na het opstaan achter de playstation kruipen, en er 's avonds een kwartier voor slapen gaan achter weg gestuurd worden met enkele onderbrekingen om snel wat voer naar binnen te slaan en te poepen. Schoolwerk is een drama, en loopt uit op strijd zodra de playstation daarvoor een minuut uit de Fortnite-hebberige handjes moet.