Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Kwart van de VS wordt onleefbaar heet als gevolg van klimaatcrisis

Temperaturen lopen op tot boven de 50 graden Celsius
Joop

Leden Amsterdams studentencorps verheerlijken op feestavond seksueel geweld, vernederen vrouwen

  •  
26-07-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
10357 keer bekeken
  •  

Honderden vrouwelijke leden van het Amsterdams Studenten Corps (A.S.C.-A.V.S.V.) slaan in een brief alarm over de macho-cultuur, verheerlijking van seksueel geweld en seksistische praktijken binnen de 'gezelligheidsverenigiing'. Directe aanleiding is een 'feestavond' afgelopen zondag ter gelegenheid van het 34ste lustrum van de studentenvereniging. 'Vooraanstaande' mannelijke leden hielden op die avond toespraken die "ronduit beledigend, treurig en beschamend".  Vrouwen werden door de leden van de elite-club, waaronder een senator, uitgemaakt voor "niks meer dan hoeren" en "sperma-emmers". Een van de sprekers bralde dat mannen de "nekken van vrouwen zouden breken zodat ze hun lul erin konden stoppen". De speeches waren hoorbaar in de zaal waar de vrouwen traditioneel gescheiden van de mannen de avond doorbrachten.

De vrouwen wijzen er in de brief op dat het bestuur had beloofd te stoppen met dergelijke praktijken: "In een jaar waarin cultuurverandering centraal staat, er vele dialoogsessies hebben plaatsgevonden waarin seksuele intimidatie, ‘machocultuur’ en een gebrek aan algemeen respect centraal stonden, ervaren de ondergetekenden van deze brief, de speeches die hebben plaatsgevonden bij de mannen op het feest, ronduit beledigend, beschamend, en treurig. Wij zijn klaar met dit seksisme. Wij horen mannen denken: het is maar een grap. Volgens ons is de grap voorbij. Een jaar lang cultuurverandering etaleren en vervolgens dit soort termen zelf uitkramen en het wordt nog toegejuicht ook? Neemt de senaat nou zijn eigen cultuurverandering niet serieus?”

Het is de zoveelste keer dat de beruchte studentenvereniging in opspraak komt. Vorig jaar nog werd de zogeheten ontgroening afgebroken nadat bekend werd dat er sprake was van "grove mishandeling en vernedering". Onder meer de Universiteit van Amsterdam zette daarop de financiering van de 'gezelligheidsvereniging' stop.

De rector van het corps, Heleen Vos, heeft met een brief gereageerd op het jongste wangedrag. "Ik ervaar dit als schokkend en kwetsend. Ik keur deze gebeurtenissen persoonlijk en als rector van de vereniging ten zeerste af en ik betreur het dat het A.S.C./A.V.S.V. hierdoor opnieuw in een negatief daglicht is komen te staan". AT5 meldt dat de Vos ontzettend veel boze mailtjes heeft ontvangen van leden die zich ook afvragen welke maatregelen er nu genomen gaan worden. Vos bezweert dat het wangedrag consequenties zal hebben. 

Update 16:00:

De VU neemt in een verklaring afstand van de taferelen, meldt AT5. Daarin wordt ook de zwijgcultuur veroordeeld die het corps in stand houdt: 

"Na eerdere incidenten tijdens de kennismakingstijd in september vorig jaar hebben VU, UvA en HvA reeds de banden met A.S.C./A.V.S.V. verbroken", is te lezen in een statement van de VU. De ontgroening liep toen dusdanig uit te hand, dat de vereniging besloot om het kennismakingsritueel vroegtijdig af te blazen. "Er heerst helaas een zwijgcultuur bij disputen wanneer het gaat om de kennismakingstijd", verklaarde de vereniging destijds. "Aspirant-leden mogen van disputen waar vermoedens van misstanden bestaan niet met de senaat praten. In andere gevallen durven aspirant-leden onder sociale druk geen openheid te geven."

cc-foto: Colin Knowles 

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (130)

Beisser
Beisser2 aug. 2022 - 13:22

DanielleDefoe 2 aug. 2022 - 1:39 Met zo'n ongefundeerde, contextloze oneliner kan ik niks, dus: Dank voor de discussie.

Mariana Brennstein
Mariana Brennstein2 aug. 2022 - 9:25

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

oproerkraaier
oproerkraaier27 jul. 2022 - 20:34

Een goed artikel over dit verschijnsel uit 2018: https://www.groene.nl/artikel/de-stront-van-de-baas-eten

Beisser
Beisser27 jul. 2022 - 19:11

'Alle vrouwen zijn niets anders dan hoeren' Dus: hun moeders, hun zusters, hun tantes, hun nichtjes hun vriendinnetjes: allemaal hoeren. … en hun vaders hoerenlopers. Toch?

21 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe28 jul. 2022 - 14:38

Hoerenlopers doen zich in het dagelijks leven voor als oppassende burgers. “Man is stoer, vrouw is hoer. ” 20-10-2010 https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/man-is-stoer-vrouw-is-hoer

Beisser
Beisser28 jul. 2022 - 15:30

@ DanielleDefoe Waarschijnlijk zijn het ook brave burgers. Waarom niet? Er is op zich niks mis met de dienstverlening die sekswerkers verlenen. Zolang er geen dwang achter zit. Het verfoeilijke zit hem niet in de dienstverlening die de vrouw biedt, maar in de crimineel die haar dwingt. En daardoor ook indirect bij de man die van haar diensten gebruik maakt Het grote probleem zijn het machismo, de misogynie en de misplaatste zelfoverschatting die veel te veel mannen ontlenen aan de aanwezigheid van dat bengelende orgaan onderaan hun buik en de minachting die daarmee gepaard gaat voor dat deel van de mensheid dat dat niet heeft. Dit en het taboe rond alles wat met de menselijke seksualiteit te maken heeft hebben dit beroep in de armen van de criminaliteit gedreven. En het is dat machismo, die minachting voor de vrouw die hier op een misselijk makende manier tot uiting komt. Er is geen enkel excuus. Geen enkele verzachtende omstandigheid. Ook als ze ‘het niet zo bedoeld hebben’ Ze hebben het gezegd. De vlag is van de moddrschuit gevallen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 jul. 2022 - 18:33

[Er is op zich niks mis met de dienstverlening die sekswerkers verlenen.] Er is van alles mis met het idee dat seks koopwaar is. Zoals DaanOuwens het formuleerde: "Het feit dat sex simpele handelswaar is geworden net zoals brood, een koelkast of een wasmiddel heeft ook gevolgen. Sex kan dus gestolen worden, afgedwongen en ga zo maar door. ..." https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/sekswerk-is-eigenlijk-ook-gewoon-kunst

Beisser
Beisser28 jul. 2022 - 20:46

Ik heb het stuk van Steph Byrne gelezen. Het is een opiniestuk. Het hoeft dus geen waar verhaal te zijn. Ik denk dan ook dat deze Cherise (27) een verzonnen figuur is. Een kapstok om zijn kritiek aan op te hangen. Een cynische poging om de hypocrisie aan te tonen van de beslissing om kunstenaars wèl en sekswerkers níét financieel te steunen tijdens de coronacrisis, terwijl beide beroepen even legaal zijn. De vergissing die DaanOuwens –en jij met hem– maakt is de veronderstelling dat seks kunst zou zijn en een product dat geleverd wordt. Dat is niet zo. Betaalde seks is een dienst die geleverd wordt. Net zoals de juridische hulp van een advocaat of de zorg van een arts om een paar voorbeelden te noemen. Een product, zoals een brood of een koelkast kan gestolen worden. Een dienst niet. Die kan eventueel afgedwongen worden, wat niet hetzelfde is.(DaanOuwens gooit ze voor het gemak ten onrechte maar even op één hoop) Dat is precies wat criminelen doen bij prostitutie. En wat ze kunnen doen dankzij het taboe en de hypocrisie, de gynofobie en de misogynie rond dit onderwerp die onze samenleving mede door de invloed van “de kerk” al millennia kenmerkt

Beisser
Beisser28 jul. 2022 - 21:01

vervolg En hij –en jij met hem– blijft vanuit dat taboe redeneren. Hij stelt dat: ‘De vrouwen en enkele man die ik ontmoet heb die geld verdienden met sex waren altijd mensen die door de samenleving uitgestoten waren’ Je kunt je afvragen wat oorzaak is en wat gevolg. En: ‘(…) maar de ruime meerderheid bestaat uit beschadigde mensen die bezig zijn met overleven.’ Kan best kloppen, maar dat geldt voor kunstenaars ook. En hoe komt het dat ze beschadigd geraakt zijn? Bovendien lopen er in zo ongeveer alle beroepen wel mensen rond die ‘(…) nooit voor het beroep gekozen (hebben) omdat het leuk was.’ Ik denk zelfs dat dat voor de meerderheid van de werkenden geldt. Hij heeft het ook over ‘ethisch besef’ Maar ethisch besef is een heel vloeibaar begrip, en erg cultuur- en taboe-afhankelijk. Geen geschikte maatstaf om mensen op te beoordelen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe29 jul. 2022 - 13:10

De diensten zijn niet vergelijkbaar met die van advocaten of andere professionals. Voor de mindset die mannen in staat stelt seksuele "diensten" te kopen heb ik nul begrip.

Beisser
Beisser29 jul. 2022 - 22:29

@Danielle De vergelijking gaat in zoverre niet op dat je een advocaat nodig hebt als je een misdaad gepleegd hebt of op een andere manier in de clinch ligt met medeburgers of maatschappij, een dokter als je fysiek of psychisch iets mankeert, m.a.w. in bijzondere, en niet altijd aangename of gunstige situaties. Terwijl de behoefte aan seks een oerbehoefte is, zoals eten en drinken. Als je dan geen vrouw of vriendin hebt met wie je deze behoefte samen kunt bevredigen is het niet meer dan netjes dat je de vrouw die bereid is je deze dienst te leveren ervoor betaalt, zoals je ook de advocaat of de dokter voor hun diensten betaalt. En heel wat respectvoller dan verkrachting (die overigens ook binnen het huwelijk plaats kan vinden) Ikzelf heb nul begrip voor de misselijkmakende mannelijke mindset zoals die door dat brallerige, hersenloze, onbeschaafde, over het paard getilde, aan zelfoverschatting lijdende, misogyne stel haantjes dat de studentencorpora bevolkt tot uiting gebracht wordt, maar waar heel veel meer mannen, mede aangejaagd door de verschillende religies, mee lopen te pronken.

Mark Huysman
Mark Huysman30 jul. 2022 - 9:57

Volgens mij er een verschil tussen het leveren van werk (voor een baas of een opdrachtgever) en het het toegang verlenen tot je lichaam. Voor de duidelijkheid: ik heb alle respect voor sexwerkers maar ik denk dat het een vorm van exploitatie is die verder gaat dan andere vormen van dienstverlening.

Beisser
Beisser30 jul. 2022 - 10:51

================== @ Mark Huysman Advocaten en artsen (om het maar even bij deze twee voorbeelden te houden) beoefenen een vrij beroep en leveren als zodanig diensten aan hen die die diensten nodig hebben. Zij maken daarbij gebruik van de kennis, de vaardigheden en de middelen die zij bezitten. Dit alles op zakelijke basis tegen vooraf afgesproken tarieven. Sekswerkers beoefenen een vrij beroep en leveren als zodanig diensten aan hen die die diensten nodig hebben. Zij maken daarbij gebruik van de kennis, de vaardigheden en de middelen die zij bezitten. Dit alles op zakelijke basis tegen vooraf afgesproken tarieven. Wat is het verschil? ['maar ik denk dat het een vorm van exploitatie is die verder gaat dan andere vormen van dienstverlening']. Denk je dit of voel je het zo? Of zou het misschien een taboegestuurd vooroordeel kunnen zijn?

Mark Huysman
Mark Huysman30 jul. 2022 - 14:31

@Beisser Advocaten, artsen (of fabrieksarbeiders, winkelpersoneel) voeren bepaalde werkzaamheden uit waarvoor ze betaald worden. Ze houden hierbij controle over hun eigen lichaam. Sexwerkers stellen hun eigen lichaam ter beschikking van anderen, zij worden in mijn ogen hierdoor nog meer uitgebuit dan fabrieks- of winkelpersoneel die voor hun arbeidskracht betaald worden. Natuurlijk weet ik wel dat die terbeschikkingstelling niet onbeperkt is maar het is wel anders (en in mijn ogen dus exploitiever) dan het ter beschikking stellen van de arbeidskracht. Je wezen valt niet samen met je arbeidskracht maar wel met je lichaam.

Beisser
Beisser30 jul. 2022 - 16:21

@Mark Huysman. Of de voorbeelden die jij noemt zoveel controle hebben over hun lichaam of hun leven weet ik niet zo zeker. Hoe vaak hoor/lees je niet over voortijdig versleten ruggen/ knieën? gevaarlijke stoffen? burn-outs? stress? werkdruk? dwang door werkgevers? Is dat niet exploitief? Zowel mentaal als lichamelijk? En de doodsbedreigingen die advocaten –en ook artsen– tegenwoordig naar hun hoofd geslingerd krijgen? Echte aanslagen op advocaten? En sekswerkers hebben wel degelijk controle over hun lichaam (heroïnehoertjes en seksslavinnen uitgezonderd natuurlijk, maar dat heeft een andere oorzaak). Ze gaan er zelfs heel zorgvuldig mee om. Houden het schoon, gezond en aantrekkelijk, anders verliezen ze klanten. Ze beslissen ook zelf of ze met een potentiële klant in zee gaan (heroïnehoertjes en seksslavinnen weer uitgezonderd). En hoeveel controle heeft die dociele echtgenote van die brave gereformeerde ouderling of vrome moslim over haar eigen lichaam? Heb je je stellingen wel objectief doordacht en beargumenteerd? Is er echt geen sprake van vooroordeel, al dan niet religie- of taboegestuurd?

Mark Huysman
Mark Huysman30 jul. 2022 - 18:50

[Of de voorbeelden die jij noemt zoveel controle hebben over hun lichaam of hun leven weet ik niet zo zeker. Hoe vaak hoor/lees je niet over voortijdig versleten ruggen/ knieën? gevaarlijke stoffen? burn-outs? stress? werkdruk? dwang door werkgevers? Is dat niet exploitief?] Dat is zeker exploitief. Maar gevolg van de noodzaak om arbeidskracht te verkopen. In geval van prostitutie wordt geen arbeidskracht verkocht maar wordt het lichaam zelf verkocht. Dat gaat nog een stapje verder omdat *jij* het lichaam bent. Je bent gedwongen jezelf te verkopen ipv je arbeidskracht. [En sekswerkers hebben wel degelijk controle over hun lichaam (…). Ze gaan er zelfs heel zorgvuldig mee om. Houden het schoon, gezond en aantrekkelijk, anders verliezen ze klanten.] Ze houden het schoon, gezond en aantrekkelijk om het te kunnen verkopen. Dat vind ik iets anders dan controle hebben. [En hoeveel controle heeft die dociele echtgenote van die brave gereformeerde ouderling of vrome moslim over haar eigen lichaam?] In veel gevallen weinig maar dat verandert niks aan de positie van sekswerkers.

Beisser
Beisser30 jul. 2022 - 20:14

@Mark Huysman. Misvatting 1: Arbeidskracht is geen koopwaar. Het is geen bezit. Het is deel van je mens-zijn. Je identiteit, Je persoonlijkheid. Je wezen Misvatting 2: Advocaten en artsen (en al die andere vrije beroepen) verkopen dus geen arbeidskracht. Zij verlenen diensten die, als ze hun werk goed doen, hun klanten bevredigen. En het staat hen niet altijd even vrij te weigeren. Misvatting 3: Een lichaam is ook geen koopwaar. Je kunt alleen verkopen wat je bezit. Een mens bezit zijn lichaam niet. Hij IS zijn lichaam (en geest. (En ziel, zo je wilt)), een onscheidbare twee-eenheid. Zelfs slavenhandelaren verkopen geen lichamen. Zij verkopen complete mensen. Misvatting 4: Ook werknemers verkopen geen arbeidskracht. Zij stellen hun lichamelijke en geestelijke vermogens/vaardigheden en hun tijd voor een afgesproken periode en onder afgesproken voorwaarden beschikbaar aan een werkgever. Dat schept wederzijdse verplichtingen.

Beisser
Beisser30 jul. 2022 - 20:20

vervolg Vooroordeel 1: [‘Je wezen valt niet samen met je arbeidskracht maar wel met je lichaam’] Nee. Lichaam en arbeidskracht (en geest. (En ziel, zo je wilt)) zijn inherente elementen van je wezen, je identiteit, je persoonlijkheid, je mens-zijn. Vooroordeel 2: ’De sekswerker verkoopt haar lichaam’ Nee dus. Zij verleent een dienst die, als ze haar werk goed doet haar klant bevredigt. Er zijn meerdere vormen van dienstverlening mogelijk en als de klant haar niet aanstaat, te weinig wil betalen of te veel vraagt staat het haar vrij om te weigeren. Sekswerkers hebben dus wel degelijk controle. (En dat laatste heb ik ook al in mijn vorige post geschreven)

Mark Huysman
Mark Huysman31 jul. 2022 - 9:04

Beste Beisser We hebben fundamenteel andere opvattingen over arbeid, arbeidskracht, lichamelijke integriteit etc. Ik hanteer de analyse van Marx die stelt dat een arbeider gedwongen is om zijn arbeidskracht te verkopen aan een kapitaalbezitter omdat hij anders niet te eten heeft. Er is een arbeidsmarkt waarop de arbeider zijn arbeidskracht verkoopt. Een sekswerker verkoopt niet de arbeidskracht maar toegang tot het lichaam. Dat is inderdaad toegang tot zichzelf want een mens IS zijn lichaam. Dat is een essentieel verschil met de verkoop van arbeidskracht. Die toegang is tijdelijk en onder bepaalde voorwaarden maar datzelfde geldt voor de verkoop van arbeidskracht. Die is ook niet absoluut maar wordt door wetgeving en CAO’s beperkt. We kunnen hier nog eeuwig over door discussiëren maar ik denk dat we niet nader tot elkaar komen omdat we fundamenteel andere uitgangspunten hebben en andere analyses maken. Bedankt voor de inhoudelijke discussie en tot een volgende keer!

Beisser
Beisser31 jul. 2022 - 11:49

Beste Mark, Je hebt gelijk. We hebben inderdaad fundamenteel verschillende uitgangspunten. Ik vind bijvoorbeeld dat Marx een denkfout maakt. Arbeidskracht is niet iets dat je kunt verkopen. Je stelt hem ten dienste van. Eigenlijk precies hetzelfde als de advocaat en de arts (en de sekswerker). Met als enig verschil dat die vrije beroepen steeds korte contracten sluiten met steeds wisselende opdrachtgevers, terwijl werknemers één langlopend contract hebben met één vaste opdrachtgever. De gebruikelijke term is niet voor niets ‘dienstverband’ en niet 'koopcontract' Mijn eigen analyse is dat een mens alleen iets kan verkopen dat hij bezit, in eigendom heeft. Hij draagt dan de zeggenschap over aan een ander. Verkoop gaat altijd over concrete voorwerpen/producten. Sekswerkers verlenen in ruil voor geld een dienst waarbij toegang tot het lichaam één van de mogelijkheden is in het overleg tussen sekswerker en klant. Zij houdt te allen tijde de zeggenschap over haar lichaam. Er is n.m.m. geen essentieel verschil in de verhouding sekswerker-klant of advocaat(enz)-klant. Hooguit gaat de intimiteit wat verder. Hoewel… Als klant van een advocaat moet je vaak ook heel erg ‘met de billen bloot’. En de relatie arts-patiënt kan ook behoorlijk intiem zijn. Maar oké we zullen op dit punt wel niet nader tot elkaar komen. Geen punt, even goede vrienden en jij ook bedankt voor de prettige inhoudelijke discussie. Hij heeft me gedwongen wat dieper over de materie na te denken. Vind ik altijd leuk g

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 aug. 2022 - 14:07

Geen seks is vervelend maar niet dodelijk. Zonder eten en drinken ga je dood.

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 aug. 2022 - 14:22

Net als Huysman totaal andere opvatting dus. Uiteraard begrijp dat een vrouw (of een enkele man), zeker als die geen andere middelen van bestaan heeft, er toe kan komen toegang tot haar lichaam te verkopen. Nogmaals, een vorm van uitbuiting wat mij betreft die geen gelijkenis vertoont met arts-patient of advocaat-client relaties.

Beisser
Beisser1 aug. 2022 - 16:09

@Danielle Het leven (al het leven) heeft twee hoofddoelen: *1 het in stand houden van de soort, voortplanting. *2 het in stand houden van het individu, eten en drinken dus. In die volgorde. Als het individu nakomelingen geproduceerd heeft en onvruchtbaar geworden is heeft het zijn nut verloren en kan opgeruimd worden. (Denk aan bijv. mieren, bijen, bidsprinkhanen, spinnen. Er bestaat een vissoort waarbij het vrouwtje veel groter is dan het mannetje. Tijdens de paring komt het mannetje vast te zitten aan het vrouwtje en degenereert daarna volledig, tot alleen nog het geslachtsorgaan als deel van het vrouwtje overblijft om voor latere bevruchtingen te zorgen. Alleen de mens maakt een moreel/ethisch probleem van seks/voortplanting. Volkomen zinloos en schadelijk voor de man-vrouwverhoudingen en dus voor de hele samenleving.

Beisser
Beisser1 aug. 2022 - 19:18

@Danielle Prima, iedereen zijn eigen opvatting. Maar: ‘toegang tot haar lichaam’ is maar één van de mogelijkheden naast allerlei andere, waarbij de man veel meer ‘met de billen bloot’ gaat, veel meer van zijn intimiteit prijs geeft dan de vrouw. Bovendien kan de vrouw die ‘toegang tot haar lichaam’ weigeren. En het is geen verkopen maar het verlenen van een dienst, zoals ook advocaten en artsen (en zoveel anderen) diensten verlenen. En zolang dat op basis van vrijwilligheid gaat is er geen sprake van uitbuiting en is ook de integriteit niet in het geding en blijft zij de zeggenschap over haar eigen lichaam houden. Het grote probleem rond de menselijke seksualiteit is de sfeer van taboe en schaamte en schuld die eromheen hangt. En het misplaatste meerderwaardigheidsgevoel dat de “de man” aan zijn mannelijkheid ontleent. Misplaatst, want “de man” is niet het "sterke geslacht" zoals hij zelf claimt, maar het misbare geslacht. Ik houd niet van generaliseren, maar ik denk dat 'de vrouw' in het algemeen, vanuit het perspectief van evolutie en ‘survival of the fittest’ zowel fysiek als psychisch en mentaal veel beter voor het in stand houden van de soort is toegerust dan de man. Ik zie hoerenlopen ook niet als een vorm van uitbuiting. Eerder als een nogal pathetische roep om hulp. (Ik heb het nu natuurlijk niet over de criminelen die zich met vrouwenhandel e.d. bezighouden.)

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 aug. 2022 - 23:39

Er komt een patriarchale walm af van betaalde seks. Met vrijheid van taboes heeft het niets te maken.

Minoes&tuin
Minoes&tuin27 jul. 2022 - 13:30

Hoe oefen je macht uit! Als het deksel van de pot gaat! De onwelriekende studentenparade!

PGS
PGS27 jul. 2022 - 6:28

Heerlijk deze selectieve ophef. Echter als je naar de maatschappij in het geheel kijkt, is dit toch normaal. De programma's op tv zoals Ex on the beach; het gedrag van groepen jongeren in Scheveningen en ik kan nog zo door gaan. De koude harde waarheid is dat dit een maatschappelijk probleem is. Wij kunnen die corpsballen aanspreken hier op aanspreken. Maar als ik in een praatprogramma ziet dat als dit ter sprake komt, en een vrouwelijke gast aan tafel toch ziet lachen vanwege de opmerkingen die geroepen werd, dan moet er nog een hele lange weg gegaan worden.

2 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa27 jul. 2022 - 10:30

toch ziet lachen vanwege de opmerkingen die geroepen werd, dan moet er nog een hele lange weg gegaan worden. Ja, dat is het hele verhaal. Vele vrouwen vinden dit alles ook geweldig. Mag niet gezegd worden. Anders zouden die jongens zich toch ook niet zo gedragen. Veel koor dames, vinden dit soort gedrag toch ook wel mooi. Het is dus niet alleen 'de mannen'. Het is een (hetero) cultuur die door zowel mannen als vrouwen gedragen wordt. Een cultuur veranderen, gaat nogal moeilijk. Meestal gaat dat heel geleidelijk. Je merkt het niet eens, zo langzaam veranderd het

Elberfeld
Elberfeld27 jul. 2022 - 14:34

Dit is een opmerking die je wel eens bij briefschrijvers in regionale dagbladen: "Hondenpoep een probleem? Mensen die op straat spugen zijn net zo smerig! Of weggegooide frietjes! Of... enz. enz." Terwijl de spreker op zijn/haar borst klopt omdat hij/zij "het brede plaatje wél ziet," maakt de spreker zich intussen schuldig aan een hele serie jij-bakken. Dat is een drogreden die, als ik het me goed herinner "het schootsveld verruimen" heet.

Déjà vu
Déjà vu26 jul. 2022 - 23:22

Toen ik enkele jaren geleden hierover berichtte, werd mij dat niet in dank afgenomen. Gelukkig dat -op sommige vlakken- tijd een uitkomst biedt.

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen27 jul. 2022 - 9:59

Zelfbenoemde zieners, daar word ik pas echt moe van.

spelregeltoerist2
spelregeltoerist226 jul. 2022 - 20:31

Hier scheiden onze wegen!

Sam V
Sam V26 jul. 2022 - 19:45

Om ver te komen in de harde zakenwereld en bijbehorende politieke speelveld moet je een bepaalde mentaliteit hebben. Jezelf voorop zetten en meedogenloos jegens anderen (maar ook jezelf) indien nodig. Die mentaliteit krijg je van thuis mee en zo niet wel aangewakkerd in het corps. In het begin ben je nog wat ongepolijst en draaf je door. Na verloop van tijd leer je hoe je moet overkomen en lijkt het zelfs alsof je deugt. Deze jongens zijn niet bijzonder alleen moeten nog leren maskeren. De ophef is deels overdreven, maar vooral selectief. Er zijn er echter veel meer die van dit soort woorden, daden maken. Meestal met een andere achtergrond dan het corps.

3 Reacties
Gimli1955
Gimli195526 jul. 2022 - 20:55

Het is een voorbeeld van een ontspoord ethisch en moreel kompas, en het idee dat deze "heren" later ooit een hoge functie gaan bekleden, zegt genoeg over de schandalen en affaires van onze overheid, die in de laatste 40 jaar zijn ontstaan. Het is hetzelfde ontspoorde ethische en morele kompas, waarmee deze figuren hun werk vervullen in vele belangrijke functies. Kijk naar het gedrag in het verleden van de korpsballen, incluis de resultaten, en hun gedrag nu en je weet hoe de toekomst er uit gaat zien.

Norsemen
Norsemen26 jul. 2022 - 21:12

Wat een dom verhaal.

Mark Huysman
Mark Huysman26 jul. 2022 - 21:30

In feite zeg je dat de zakelijke elite uit figuren bestaat die vinden dat vrouwen hoeren zijn die verkracht, mishandeld en vernederd horen te worden. Alleen leren ze dit in de loop van de tijd te verbergen en doen ze alsof ze semi-fatsoenlijk zijn. Wat we nu bij dat corps-schorem zien is de CEO zonder masker. Zit wat in.

a.doorgeest
a.doorgeest26 jul. 2022 - 19:33

Het is natuurlijk reuze interessant, maar weer verre van leuk wat er door een aantal corpsballen daar in Amsterdam werd uitgekraamd. Eén van de 'sprekers' schijnt zelfs gebrald te hebben dat er eerst vrouwenhalzen gebroken zouden moeten worden, voordat er iets van liefde - noem het maar 'liefde' - tot stand zou kunnen komen. Hoe godvergeten onmachtig en wanhopig moet deze jongeman - of necrofiel in de dop - wel niet zijn? Nooit een meisje mogen aanraken, onwelriekende alcoholbek en ongeschoren wangen. Kan geen begin van een gesprek met iemand van de andere sexe tot stand brengen. Hij wil wel, hij smacht zelfs, maar weet bij god niet hoe je een medestudente kunt benaderen, terwijl hij hunkert en ook wel begrijpt dat zijn onvermogen op de Wallen eindigt en niet bij de fel begeerde jongedame tussen de lakens. Dan ga je maar tieren en lallen en stel je je aan als een impotente dwerg die de weg volledig kwijt is. Dat soort volk bevolkt dus het Amsterdamse corps, zielig rapaille met weinig manieren en veel te veel geld. We zullen volgende week een krans van onkruid voor hem leggen aan de rand van de mestvaalt van de geschiedenis...

1 Reactie
Mokker
Mokker27 jul. 2022 - 7:58

Hoewel ik best een paar aardige corpsballen ken, kan ik het merendeel toch niet anders zien dan onzekere kuddedieren die elkaar nablaten uit angst buiten de groep te vallen.

Norsemen
Norsemen26 jul. 2022 - 17:18

Dit is dom machogedrag en daar moet tegen opgetreden worden. Maar het is natuurlijk niet zo dat deze figuren echt zo over vrouwen denken.

8 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman26 jul. 2022 - 18:48

Ironie?

Gimli1955
Gimli195526 jul. 2022 - 19:00

Van waar de veronderstelling dat ze het niet zo menen? Ken je ze? Als het kroegtaal is, dan kan ik het nog enigszins begrijpen met een flinke slok op. Dit waren speeches tijdens een diner, daar is over nagedacht en niet toevallig in een dronken bui uitgeblaat.

Olav Meijer
Olav Meijer26 jul. 2022 - 20:09

O ja natuurlijk. Kijk maar naar dat fantastische voorbeeld Trump: die bedoelde ook helemaal niets echt met "grab them by the pussy".

Norsemen
Norsemen26 jul. 2022 - 21:04

Geen ironie

Mount
Mount26 jul. 2022 - 21:57

gimpi, besef dat alcohol de remming weghaalt. met een slok op spreekt men wat men echt vindt.... niet andersom

Mokker
Mokker27 jul. 2022 - 7:48

Ik vermoed dat Norsemen zijn club probeert te verdedigen.

Elberfeld
Elberfeld27 jul. 2022 - 13:04

Nee, Norsemen. Uiteraard denken ze daar in het echt niet zo over. Als jij dat zegt, dan is dat natuurlijk gewoon zo. Laten we die op video vastgelegde toespraak op die officiële bijeenkomst van dat bestuurslid maar gewoon vergeten: jij zegt dat ze zo niet over vrouwen denken, dus dan is dat zo.

Norsemen
Norsemen27 jul. 2022 - 15:09

@Mokker Dat klopt. Maar de corpora, niet de teksten. En dat doe ik omdat er hier een enorme hoeveelheid onzin wordt verteld.

Peace ....
Peace ....26 jul. 2022 - 16:44

Sinds een paar weken heeft het corps waarschijnlijk ''koninklijk'' in het vaandel ... toch meer betere keuze naar Leiden ?

1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa27 jul. 2022 - 19:19

Koninklijk nekken breek/verkrachting van strottenhoofd corps, den Nederlanden

Olav Meijer
Olav Meijer26 jul. 2022 - 16:39

Amalia: "Ik bén geen sperma-emmer! Ik zal ze leren!"

Mokker
Mokker26 jul. 2022 - 16:23

Nu ben je als vrouw ook wel een beetje dom om vrijwillig lid te worden van een club die als sexistisch en onveilig voor vrouwen bekend staat. Als man ook trouwens.

4 Reacties
Norsemen
Norsemen26 jul. 2022 - 21:08

Sinds wanneer staan ze als onveilig voor vrouwen bekend?

Mokker
Mokker27 jul. 2022 - 7:47

@Norsmen Op je taas getrapt, amice? De doofpot die in de corporale cultuur vaak wordt gebruikt om misstanden te verdoezelen, werkt niet altijd, vrind.

Norsemen
Norsemen27 jul. 2022 - 18:20

Nee hoor, niet op m’n taas getrapt. Maar je praat gewoon onzin met je onveilig voor vrouwen.

Gimli1955
Gimli195528 jul. 2022 - 6:23

@Norsemen Horende doof en ziende blind, dat is het probleem zowel in de bedrijven als de politiek. Waar veel van dit soort figuren het voor het zeggen hebben, er verandert dus niets als ze wat ouder worden. Ze kunnen hun foute gedachten beter verbergen voor de buitenwereld.

Break on through
Break on through26 jul. 2022 - 16:00

Jawel, dit is de aanstaande elite..... Zegt veel over wat ons te wachten staat. Zegt veel over wat er nu aan het stuur zit in dit land. En zegt natuurlijk alles over welk soort ons land de afgelopen decennia bestierd heeft c.q. wie de boel vernield hebben in dit land en vooral ten voordele van wie. Moreelkompasloosheid van rechtse huftertjes. Maar goed, blijft u fijn rechts stemmen in dit landje hoor. Dan blijft het allemaal hetzelfde.

1 Reactie
Norsemen
Norsemen26 jul. 2022 - 21:10

Waarom denk je dat dit rechtse huftertjes zijn?

Vervatte
Vervatte26 jul. 2022 - 14:37

Als je een groep apen in de jungle bekijkt, zie je hetzelfde gedrag. Het verschil is het laagje beschaving...kots....hahahahaha

WillemdeGroot
WillemdeGroot26 jul. 2022 - 13:31

Zou het een idee zijn voor al die universiteiten om het gebruik van alcohol en andere drugs bij dit soort 'gelegenheden' niet, dan wel in zeer beperkte mate, toe te staan? Of geldt ook hier het alom zo geprezen (neo)liberale uitgangspunt 'eigen verantwoordelijkheid'? Waar die politieke stellingname toe leidt in de huidige doldwaze maatschappij zien we alom (voor wie het wil zien, en dat zijn blijkbaar weinigen).

3 Reacties
Miss Piggy
Miss Piggy26 jul. 2022 - 15:36

Universiteiten hebben daar niets over te zeggen. Het was een feest op de NDSM werf, dus zowel niet op universiteitsterrein óf op het terrein van die vereniging. Daarnaast zijn de meeste studenten 18 plus, dus voor de wet volwassen. Alcohol toestaan of niet toestaan is dan ook nich am frage. Tot slot weet ik uit ervaring dat vele universitaire docenten ook wel van een borreltje houden. Van 1 professor die herhaaldelijk bij Buitenhof zat weet ik uit eerste hand dat die daar meestal met een gigantische kater naar toe moest worden gechauffeurd.

Olav Meijer
Olav Meijer26 jul. 2022 - 17:09

@ WillemdeGroot: Alcohol en drugs zijn natuurlijk niet de veroorzakers van dit soort opvattingen en gedrag. Hooguit vergemakkelijken zij het uiten ervan. Ik denk dat in het onderwijs nog meer aandacht moet komen voor seksuele ontwikkeling en diversiteit, genderidentiteit, maatschappelijke rollen, enz. En verder uitwassen als de onderhavige bestrijden en streng sanctioneren.

WillemdeGroot
WillemdeGroot26 jul. 2022 - 19:05

Piggy, dank. Waar een feest wordt gehouden, is minder aan de orde. Het gaat om wie het organiseert. Die of dat is indirect, soms direct, verantwoordelijk voor het verloop, ook als er rijkelijk alcohol vloeit of andere drugs worden gebruikt. 'Alcohol toestaan of niet toestaan is dan ook nich am frage.' Aldus Piggy. Jazeker dat is wel degelijk 'im frage'. Ook al zijn de drinkers dan 18+. En of die docenten nu dronkelappen zijn of niet, ook dat heeft niets met dit geval te maken.. Dank Olav, voor je reactie. Drugs plegen gedragsbelemmeringen (agressie etc.) weg te nemen. Het is je toch bekend dat na een feestje met overvloedig gebruik vernielingen etc. het gevolg kunnen zijn. Natuurlijk zijn drugs niet de oorzaak van dit gedrag, maar maakt het wel makkelijker voor die personen om bepaalde karaktereigenschappen, frustraties, angsten, noem maar op, te compenseren, vooral als het groepsgevoel meespeelt. Ik ben het mede daarom met je eens dat in de opvoeding (ook het onderwijs hoort op te voeden, naast de ouder(s), evenals bepaalde maatschappelijke instanties, tot en met de overheid aan toe). Maar met die al decennia lang zich terugtrekkende overheid en falend onderwijsbeleid is die slag nog lang niet gewonnen. En daarom blijft dit soort voorvallen aan de orde van de dag, ondanks de door jou genoemde 'sancties'.

Jozias2
Jozias226 jul. 2022 - 11:51

Volgens mij is dit een vereniging en binnen een vereniging bepalen de jongens en meisjes die deze vereniging vormen de mores. Volgens mij is men prima in staat om binnen een vereniging leden te royeren die zich schuldig maken aan wangedrag. De rector van het corps is een vrouw dus het is in die zin geen mannenbolwerk.

2 Reacties
Mount
Mount26 jul. 2022 - 22:01

en weer de boel wegzetten als incident en op eigen verantwoordelijkheid beroepen. Dat WERKT blijkbaar niet....keer op keer gaat het mis. Die verenigingen zijn gewoon verrot. Er zal hard van buitenaf ingegrepen moeten worden.

Jozias2
Jozias227 jul. 2022 - 14:02

@mount En hoe zou je dat precies willen doen binnen de grondwet en het strafrecht? Het recht op vereniging en vrijheid van meningsuiting is beschermd in de grondwet. De uitspraken zijn gedaan in een besloten bijeenkomst.

Zomaareenmening
Zomaareenmening26 jul. 2022 - 11:46

Misschien zou het helpen deze “speechers” met naam en toenaam overal op de sociale media te portretteren. Beseffen ze meteen wat hun uitspraken teweeg zouden brengen. Ik ben van mening dat dan menige stemmer in de toekomst niet op zulk soort figuren zou stemen.

7 Reacties
Sam V
Sam V26 jul. 2022 - 15:35

@ Zomaareenmening Zullen we dan voortaan ieders mening met naam en toenaam op social media plaatsen of alleen als de mening u niet bevalt?

Jozias2
Jozias226 jul. 2022 - 17:32

Trial by media? Volgens mij worden ze op social media al bedreigd.

Mark Huysman
Mark Huysman26 jul. 2022 - 18:39

[Volgens mij worden ze op social media al bedreigd.] Koekje van eigen deeg? Als ze de nekken van vrouwen (in hun woorden ‘hoeren’) willen breken moeten ze niet raar opkijken als ze zelf ook wat bedreigingen naar hun hoofd geslingerd krijgen.

Jozias2
Jozias227 jul. 2022 - 14:04

@mark Serieus? Jij denkt dat dergelijk over the top taalgebruik in een zaal met mannen en niet specifiek naar een vrouw gericht daadwerkelijk net zo bedreigend wordt opgevat als een gerichte persoonlijke bedreiging?

Mark Huysman
Mark Huysman28 jul. 2022 - 8:57

@Jozias Dat denk ik zeker. Ik las ook dat vrouwen die vanuit de ruimte er naast later naar huis fietsten door het mannelijk corpstuig uitgescholden werden voor hoeren. Sommigen hebben de hele nacht wakker gelegen. Verder vind ik het tamelijk ontluisterend dat jij oproepen tot nek breken en verkrachten afdoet als ‘over the top’.

Jozias2
Jozias228 jul. 2022 - 14:06

@mark Dat komt omdat ik het figuurlijk spreken over ‘nek breken’ in zijn algemeenheid en voor een zaal zie als een ongepaste en onsmakelijke uiting en niet als een daadwerkelijk oproep om daadwerkelijk en letterlijk iemands nek te breken. Dit taalgebruik is dus onsmakelijk en ongepast maar geen bedreiging. Net zo min dat rap teksten waarin gesproken wordt over bitches en Lechs in de straatcultuur bedreigend zijn.

Mark Huysman
Mark Huysman30 jul. 2022 - 9:58

Ik las dat vrouwen in de bediening tijdens de bijeenkomst weg zijn gegaan omdat ze zich bedreigd voelden.

RuuDW
RuuDW26 jul. 2022 - 11:42

Nu weten we ook hoe ze over hun ,oma, moeder, zus, tante en nichtje denken

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa26 jul. 2022 - 11:04

https://nl.wikipedia.org/wiki/Incel Het zijn incels... In Nederland zijn incels dan weer 'de elite' zogenaamd. Typerend

2 Reacties
Sam V
Sam V26 jul. 2022 - 12:55

@ Baloemparoempaloempa De gemiddelde incel en corpsbal staan zo ver van elkaar af. Totaal geen vergelijking. Ik stel voor dat u zich er meer over inleest dan alleen Wikipedia.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa27 jul. 2022 - 10:35

Sam Ik reageerde gister een beetje overspannen. Geef ik toe. Overhaaste reacties van mij.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa26 jul. 2022 - 10:59

De vraag is nu. Betalen wij direct of indirect belasting, aan dit soort nazi/incel clubjes? Zo ja, dan moeten wij dat geld terug eisen.

2 Reacties
Jozias2
Jozias226 jul. 2022 - 12:11

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Jozias2
Jozias226 jul. 2022 - 12:11

Nee, deze studentenvereniging krijgt al geen subsidie van de universiteit.

Olav Meijer
Olav Meijer26 jul. 2022 - 10:59

"Volgens ons is de grap al lang voorbij", schrijven de vrouwen. Hoe is het mogelijk dat zoiets ooit een "grap" zou zijn geweest? Van welk ontwikkelingsniveau getuigt dit soort primitief, puberaal gedrag van jongeren, die officieel als "volwassen" door het leven gaan? Gedrag, dat ook zeker al in de jaren zestig dit soort kwalificaties kreeg? En zoals Mark Huysman ook ongeveer zegt, waarom onderhouden vrouwen een verenigingsverband met dit soort in hun ontwikkeling naar volwassenheid ver achtergebleven jongetjes?

1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa26 jul. 2022 - 12:26

Het feit dat vrouwen bij zo'n club zitten, wat zegt dat over je? Ben je dan masochistisch? Stockholm syndroom? De vrouwen die ik ken, als ik ze zou vertellen dat ik 'hun nek wil breken', dan zouden ze daarna het contact met mij verbreken en/of de politie bellen en/of hun broer op mij afsturen. Maar, in sommige kringen is dit blijkbaar de standaard, het uitgangspunt. Je breekt op zijn minst nekken, als man zijnde.

Marcus A.2
Marcus A.226 jul. 2022 - 10:47

Een zoon van een kennis van ons is een rap liefhebber. In die muziek gaat het ook constant over 'bitches' en allerlei andere in mijn ogen zeer vrouw onvriendelijke en seksistische teksten van een treurig niveau. Maar volgens hem is dat gewoon onderdeel van de rap cultuur en doen vrouwen er bovendien zelf ook aan mee. Verder heeft mijn vrouw instagram, ik zelf niet, maar dat is ook volop seksisme. Het zijn daar dan vooral vrouwen die foto's etc. plaatsen met botox billen, borsten, lippen, en daar dan mee lopen te schudden enzo. En allerlei erg gespierde mannen, niet omdat ze zo hard werken maar omdat ze zo hun best doen voor de spiegel van de sportschool. Misschien heeft de westerse maatschappij met het weggooien van moralistische religie verzuimd om er een stevig vervangend moraal voor in de plaats te brengen, waardoor de materialistische, individualistische en objectiverende denk- en handelswijze van deze jongeren eigenijk niet meer mag verbazen.

1 Reactie
Gimli1955
Gimli195526 jul. 2022 - 14:50

Off topic en geen link met het onderwerp, niet inhoudelijk en zonder onderbouwing of conclusie., behalve dat de schrijver zich nergens meer over verbaast. Deze houding bestond ook al voordat de moralistische en ethische afbraak begon, de studenten verenigingen bestaan al voor de verzuiling. Het is juist geen individualistische houding, maar een afkeurenswaardige groepshouding van een "elitair" gezelschap, wat later door vriendendiensten, de dienst uitmaken in Nederland. Kun je je gelijk voorstellen, waarom alle schandalen en affaires voorkomen bij de overheid.

Hann63
Hann6326 jul. 2022 - 9:58

En dan afgeven op Wappies. Deze "studenten" zijn geen haar beter. Eerlijk gezegd, ik maak mij zorgen als 1 van hen, bijv. MP wordt.........

2 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa26 jul. 2022 - 11:47

Zogenaamde 'wappies' willen vrouwen hun nek niet breken

stokkickhuysen
stokkickhuysen27 jul. 2022 - 10:04

Rutte is geen lid geweest

Paul250371
Paul25037126 jul. 2022 - 9:52

VVDBrallers. Walgelijk volk.

13 Reacties
Halas
Halas26 jul. 2022 - 10:03

Want u weet wat ze stemmen? Geen toekomstig D66 of PvdA. elite? Wel opvallend dat de UvA zich het wangedrag aantrok, blijkbaar was daar wel een relatie mee, nou niet echt een VVD universiteit.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa26 jul. 2022 - 10:48

En wij moeten dan geloven dat dit tuig 'de elite' is, die ons gaat regeren en 'het beste met ons voor heeft' haha Zo'n soort koor nazi, zit over tien jaar ergens in Den Haag, op een of andere prestigieuze vriendjespolitiek positie Een van de sprekers bralde dat mannen de "nekken van vrouwen zouden breken zodat ze hun lul erin konden stoppen". Als je dit soort dingen zegt, dan hou je ook niet echt van vrouwen, toch? Alleen als je vrouwen haat, wil je 'hun nek breken', lijkt mij.

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout26 jul. 2022 - 11:52

Mysogyne corpsballen die met een aardappel in de keel onbeperkt recht op gratis copulatie eisen, zijn per definitie VVD-ers of van nog wanstaltiger extreemrechtse signatuur.

oproerkraaier
oproerkraaier26 jul. 2022 - 13:28

Halas: ik weet niet in welke wereld u leeft maar dit is typisch VVD gedrag.

WillemdeGroot
WillemdeGroot26 jul. 2022 - 15:10

Wat weer een vooringenomen reacties. Natuurlijk, dit is walgelijk gedrag, punt. Niet goed te praten. Maar om maar meteen alles en iedereen op dezelfde vuilnishoop te gooien, lijkt me even kortzichtig als al dat antivrouwengedrag. De vraag is, waarom 'men' tot zoiets komt. Daar een onderbouwd antwoord op geven, kan preventief werken, in de toekomst. Mochten dit soort patserige dingen blijven voorkomen. Baloen(ennogeenheleboelletters) maakt het helemaal bont. De onderbuik vrij spel geven in de reactie werkt contraproductief. En het woord 'elite' komt dan natuurlijk weer voorbij. Evenals 'vriendjespolitiek'...

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa26 jul. 2022 - 18:05

Willem Wat mensen prive allemaal uitkramen, maakt me niet eens uit. Het gaat me er meer om, dat deze dwazen binnenkort zogenaamde 'de elite' worden en ons dan belerend gaan toespreken. Het is die hypocrisie, waar ik op aansla. Dit zijn de VVD/CDA politici in de dop, die straks 'het volk' moraliserend gaan toespreken. Ook vermoed ik, dat ik dit gedoe weer van belastinggeld betaal, direct of indirect. Ik betaal het, dat zo'n jongen daar stoer kan doen over hoeren etc.

WillemdeGroot
WillemdeGroot26 jul. 2022 - 18:52

Dank, Baloem, voor je reactie. Ik denk je nu beter te begrijpen. Weet je, begrippen als 'de elite' zegt me niets. Wie vormen die dan? En in welk opzicht is dat dan een elite? Politieke, wetenschappelijke, sportieve, kapitaalkrachtige...?? Ook het begrip 'belastingbetaler' zegt me weinig. Ieder die in Nederland belasting betaalt? En, ja, de ene uitgave betaal je uit die belastinggelden met genoegen, de andere ben je fel tegen. Democratie, weet je wel. Het is ook link om deze studenten te koppelen aan bestaande politieke partijen. Of hun ouders. Want dat doortrekkend, student en politieke partij, waar koppel je dan de stemmers/leden van, b.v. de PVV of de BBB aan? Gewaagd, wil ik maar zeggen. Hokjesdenken, vooringenomenheid. Je 'slaat (terecht, vind ik) aan' op hypocrisie. Alleen in dit verband zie ik die koppeling niet. Zal aan mij liggen? Nogmaals dank voor he toelichtende reactie.

Norsemen
Norsemen26 jul. 2022 - 21:37

VVD volk? Het overgrote deel stemt GL en D66

Mark Huysman
Mark Huysman26 jul. 2022 - 21:54

@Willem [De vraag is, waarom 'men' tot zoiets komt. Daar een onderbouwd antwoord op geven, kan preventief werken, in de toekomst.] Omdat men zo is denk ik. En omdat het kan.

WillemdeGroot
WillemdeGroot27 jul. 2022 - 4:42

'Omdat men zo is denk ik. En omdat het kan.' Zegt Mark. Vind je dat antwoord zelf niet al te simpel, Mark? Stel bij beide beweringen vragen als 'hoe', 'waarom' en 'hoezo', 'waardoor' en je ziet toch ook wel de betrekkelijkheid van je antwoord in?

WillemdeGroot
WillemdeGroot27 jul. 2022 - 8:11

En ook de norseman verdient nog een korte reactie: waar baseer je dat op? Het blijft maar doorgaan: kretologie, gebaseerd op de onderbuik..

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa27 jul. 2022 - 10:39

Willem In de kern snap ik je punten Gister reageerde ik een beetje teveel vanuit de onderbuik, moet ik nu toegeven. Vergeet dus mijn vorige posts. Ik ben niet altijd in mijn element. Mijn punt is meer, dat veel mensen die ons moraliserend toespreken, zich zelf niet houden aan die standaarden. De politici die drugs bestrijden, snuiven coke. De ambtenaren die over 'de wet' drammen, de hele dag, zijn zelf corrupt. De corpsballen die vrouwen verkrachten, zitten tien jaar later in een of andere belerende politieke partij. Het is die diepe hypocrisie in de NL maatschappij, waar ik misselijk van word altijd. En ik heb het meegemaakt, want ik ken dit soort kringen. Ik weet waar ik het over heb

Norsemen
Norsemen27 jul. 2022 - 15:01

@Willem Ik ben zelf onderdeel van dat wereldje geweest, en als reünist zit ik dat op een bepaald gebied nog steeds. Aan de reacties die ik hier lees kan ik opmaken dat vrijwel niemand hier weet hoe het daar aan toe gaat. Mensen die niet lid zijn geweest vinden Baudet bijvoorbeeld een typische corpsbal. Terwijl mensen die wel lid zijn geweest gelijk zien dat Baudet niet lid is geweest. Hij is juist het tegenovergestelde van een corpsbal. Vrijwel alle commentaren hier zijn van mensen die geen idee hebben hoe het daar aan toe gaat, en daardoor juist reageren vanuit hun onderbuik.

Ivan61
Ivan6126 jul. 2022 - 9:51

Af en toe komen zij in onze concertzaal. Als ik een van die mannetjes aanspreek op zijn gedrag stellen zij altijd zelfde vraag: Weet je wie mijn vader is? Ik stel wedervraag: Weet jouw moeder dat? Paar weken geleden kwamen 5 van die jongens op onze zomer festival. Ik heb ze nog vriendelijk gevraagd of zij echt naar binnen willen want zij pasten niet echt in hun maatpakken tussen onze vrije geesten die aan dansen waren in het ritme van wereldse muziek. Zij hebben netjes betaald en 10 minuten later kreeg ik eerste klachten van vrouwelijke collega's. Onbeschofte taal, nafluiten. Hard aangesproken en uitgelegd dat bij volgende klacht zij naar buiten vliegen. Misschien 15 minuten later liep ik gewoon rond en zag hoe een van die knappen probeert een van werkende dames bij haar billen te pakken. Binnen 5 tellen heb ik hem bij zijn nek gepakt en naar buiten begeleid. De rest begoon te schreeuwen en liep achter ons aan. Opgeruimd staat netjes in dit geval. Zulke misbaksels verdienen zelfde aanpak als loverboys en pooiers. Bij de nek pakken en naar papa sturen.

4 Reacties
Hann63
Hann6326 jul. 2022 - 14:27

Wat moet dat heerlijk zijn geweest omdat soort "jongetjes" naar buiten te slingeren. Prima actie.

Gimli1955
Gimli195526 jul. 2022 - 14:52

Top aanpak, hard aanpakken is de enige oplossing.

Olav Meijer
Olav Meijer26 jul. 2022 - 16:52

@ Sarajlija: Inderdaad een adequate aanpak.

Ivan61
Ivan6127 jul. 2022 - 8:10

Allen, Dat voelde niet verkeerd. Als ik sommige reacties hier lees dan hebben wij nog heel lange weg te gaan. Sommige vinden normaal dat deze foute jongens bedreigd worden, andere vinden dat deze jongens niet zo fout zijn. Hoe dan ook krijgen weer zulke misbaksels alle aandacht. Dat is verkeerd.

Volrin
Volrin26 jul. 2022 - 9:36

"De speeches waren hoorbaar in de zaal waar de vrouwen traditioneel gescheiden van de mannen de avond doorbrachten." Dit spreekt toch ook al voor zich....

Karingin
Karingin26 jul. 2022 - 9:35

Het is toch ook lachwekkend...ik kreeg er helemaal een gedicht van, maar die werd zo raar....boosheid en humor mixen is tricky business

Jan Wijn
Jan Wijn26 jul. 2022 - 9:21

Ach waar maakt iedereen zich druk over zullen de heren academici denken die hun politieke huis gevonden hebben bij de VVD; PVV of Thierry: is een sissende Marokkaan naar hun madammen niet veel erger?

Miss Piggy
Miss Piggy26 jul. 2022 - 8:16

Van Bimsbergen, Kerstens en Kamphuis zijn lekker bezig daar. Studentencultuur mag best wat op het randje zitten, anders zijn dan voor ons 'normale burgers'. Een vriend van mij omschreef de studententijd als een verlenging van je kindertijd, alleen dan nog met nauwelijks regels. Het zijn jaren waarin je langzamerhand zonder je ouders volwassen moet worden. En in die jaren mag best veel lol worden getrapt. Ik heb echter de beelden gezien, dit was zo stijlloos, naargeestig en bovendien gewoon totaal niet grappig. Wat het ook zo wrang maakt, dit zijn niet een paar dronken ballen die op hun kamertje dit soort grappen maken. Dit zijn officiële speeches, die kerels hebben hier van tevoren over nagedacht.

10 Reacties
adriek
adriek26 jul. 2022 - 8:30

Officiele speeches van mannen die over enkele tientallen jaren op 'hoge posities' werken. (en dan doel ik niet op glazenwassers in zo'n bakje aan de gevel.) Als dit daadwerkelijk een officiele speech is mogen deze 'heren' per direct van de universiteit verwijderd worden. Zij kunnen daar niks meer leren.

Mark Huysman
Mark Huysman26 jul. 2022 - 8:59

Ik heb die beelden ook gezien en het doet nazistisch aan. Iedereen in hetzelfde uniform, een of andere blaaskaak die zijn antivrouwen haat-taal de microfoon in spuwt waarop het mannenvolk massaal 'hoer’ roept. Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat vrouwen überhaupt met dit soort schorem in een vereniging verbonden willen zijn.

Halas
Halas26 jul. 2022 - 10:08

@Mark Als iets buiten de lijntjes kleurt, weet u als geen ander direct de link met of extreem rechts of Nazi te leggen. Dat zegt ook veel over t brein, want bij links zou dit niet kunnen blijkbaar, terwijl er tot verleden jaar zelfs financiele steun was notabene vanuit de UvA, nou niet een rechts bolwerk om t maar zachtjes te zeggen.

Miss Piggy
Miss Piggy26 jul. 2022 - 10:42

@Mark Oh snap wel waarom vrouwen graag lid zijn van het Corps, genoeg familieleden die erbij hebben gezeten. Het gezellig, je hebt gigantische feesten, de samenhorigheid van je jaarclub. En de meeste vrouwen die bij het Corps zitten of hebben gezeten kunnen echt wel tegen een stootje. Maar svp zonder voor 'hoer' of 'sperma-emmer' te worden uitgemaakt.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa26 jul. 2022 - 10:50

Wel vraag ik mij af. En dit zal dan vast wel weer controversieel zijn. Waarom sluit je je als vrouw aan bij een organisatie, waarvan de leden je nek willen breken? Ik snap dat dan weer niet. Zaten Wopke Hoekstra en Hugo de Jonge niet ook eerst bij zo'n koor? Zou me niet zo verbazen haha. Zij zijn ook een beetje zo.

Olav Meijer
Olav Meijer26 jul. 2022 - 11:18

"Verlenging van de kindertijd" is een soort maatschappelijk privilege, dat je je toeëigent. De meeste mensen hebben niet zo'n luxe. Het is een gunst als je de ruimte en tijd krijgt om je naast studie maatschappelijk te kunnen ontwikkelen. Hiervan zouden deze jongeren zich bewust moeten zijn, zeker in het licht van de huidige mondiale ontwikkelingen. Treurig dat dit soort cultureel achtergebleven gebied nog steeds in Nederland bestaat.

Mark Huysman
Mark Huysman26 jul. 2022 - 12:49

[Maar svp zonder voor 'hoer' of 'sperma-emmer' te worden uitgemaakt.] Maar dan zit je toch echt bij de verkeerde club lijkt me. Zoals je zelf al zegt is dit niet een exces van een aantal dronken idioten op een achterafkamertje maar gaat het om officiële speeches waar over na is gedacht. De aanwezigen scanderen.met groot enthousiasme de vernederende termen mee. [Als iets buiten de lijntjes kleurt, weet u als geen ander direct de link met of extreem rechts of Nazi te leggen.] Nee, ik weet die link te leggen als die duidelijk aanwezig is.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa26 jul. 2022 - 13:04

Ik weet niet of het per se met 'extreem rechts' te maken heeft. Een communist kan toch ook vrouwen haten en/of verkrachten etc? Of niet?

Olav Meijer
Olav Meijer26 jul. 2022 - 16:48

@ Bal-hoempapa: Bij extreem-rechts zitten dit soort opvattingen en gedrag a.h.w. in het DNA. Bij links -w.o. communisten- niet. Die hebben meer belangstelling voor mensenrechten e.d. Wat niet wil zeggen dat bij links-georiënteerde mensen nooit aberraties zouden kunnen ontstaan.

Norsemen
Norsemen27 jul. 2022 - 15:05

@Mark “ maar gaat het om officiële speeches waar over na is gedacht” Hoe kom je hierbij? Dit zijn teksten die ter plekke worden bedacht.

Radio-Head
Radio-Head26 jul. 2022 - 8:08

Was het maar alleen de studenten vereniging, jaren geleden gaf ik in een reactie al ééns aan, dat vrouwen en kinderen de grootste slachtoffers van de moderne tijd gaan worden, waarin een opgelegde dogmatische maakbaarheids religie de dominante stroming is. De economische agenda,s achter het nihilistische toekomst ideaal, zijn de kettingen die ons gekneveld houden in Plato,s grot. Reactionaire fenomenen om zich te ontworstelen of allerlei nihilistische projecties, zijn dan ook niet meer dan logische/natuurlijke uitingen van die moderniteit, hoe walgelijk of triest dan ook. https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/24/wie-zich-luid-genoeg-kleedt-hoeft-de-noodkreet-van-de-wereld-niet-te-horen-a4137259 ~Mama~Phil Collins "It's the heat and the steam of the city Oh, mama, got me running and I just can't brake So stay, don't leave me, mama 'Cause it's getting so hard, oh Don't go!"

adriek
adriek26 jul. 2022 - 8:06

De club verbieden lijkt een logische eerste reflex maar lost het probleem niet op. De 'daders': lui die laten blijken dat hun hersenen zo in elkaar zitten zouden geweerd moeten worden van belangrijke posities in de maatschappij: zou mogen de universiteit verlaten want zijn niet geschikt.

1 Reactie
Jozias2
Jozias226 jul. 2022 - 12:17

Tuurlijk, laten we de grondwet (art 8 vrijheid van vereniging) maar opzij schuiven vanwege wat vrouwonvriendelijke teksten. Dan moet men binnen de vereniging vooral zelf oplossen. 50% van het bestuur (de senaat) is vrouw dus daar zijn ze prima toe in staat.

wittecisnoot
wittecisnoot26 jul. 2022 - 7:53

Wat een tokkies: oh nee, dit zijn de leiders van de toekomst: het neusje van de zalm.

1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa26 jul. 2022 - 11:01

Dit is de gereformeerde 'elite' zogenaamd haha. De 'leidinggevers' (die je nek willen breken en je ook graag willen verkrachten)

Zakenpief
Zakenpief26 jul. 2022 - 7:52

Mijn gedachten zijn nu bij de moeders van deze jongemannen... Of waren deze speeches open sollicitaties richting Thierry?

Satya
Satya26 jul. 2022 - 7:51

Kom er maar in Gimli. De schuld van links en racisme en fascisme zijn normaal. Dat is de enige inhoud die jij te bieden hebt.

1 Reactie
Gimli1955
Gimli195526 jul. 2022 - 15:06

Dit is geen "links" probleem en het heeft weinig te maken met fascisme en racisme. Het ligt aan de elitaire houding, die hun een onterecht superioriteitsgevoel geeft. Dat is wel hoofdzakelijk aan de rechtse kant van het politieke systeem te vinden, waar afkomst en studie resultaten incluis de goed gekozen studie vereniging helpt in het opbouwen van een carrière. Ook dat heeft niets met fascisme en racisme te maken, maar met een gebrek aan een volwassen ontwikkelde ethiek en morele waarden. Het zien van anderen als gelijkwaardig en volwaardig persoon in de samenleving. Gezien de verschillende affaires en schandalen zitten er een flink aantal met hetzelfde manco met hun ethische en moreel kompas bij de overheid en op belangrijke leidinggevende posities. Ook dat is niet de schuld van links. Het begint bij de opvoeding en de ontwikkeling van de jeugd, dus dit probleem zal nog wel een generatie door etteren. Ik hoop niet dat het weer als een maatschappelijk probleem bij het onderwijs wordt neergegooid, want daar kunnen ze niet alles wat er fout gaat oplossen. Daar heb je een proactieve benadering voornodig en niet door de put te dempen, terwijl het kalf al verzopen is. Je kunt je afvragen of het bestaan van die verenigingen een positief effect heeft op de verdeling van de macht bij de overheid of bedrijven. Zijn er landen waar ze gewoonweg niet bestaan en hoe wordt de verdeling geregeld. Waarschijnlijk wordt het daar geregeld op andere gronden dan het lidmaatschap

oproerkraaier
oproerkraaier26 jul. 2022 - 7:46

Walgelijk VVD-volk.

JohnVKR
JohnVKR26 jul. 2022 - 7:44

"De speeches waren hoorbaar in de zaal waar de vrouwen traditioneel gescheiden van de mannen de avond doorbrachten." En gescheiden zwemmen mag van dit white privilege tuig natuurlijk niet, want dat is tegen 'onze' cultuur. Dit is dus hoe witte Nederlandse ouders hun kinderen opvoeden. Bedenk dat deze vrouwen hatende 'heren' in de toekomst in de top van ons bedrijfsleven zitten. En ze stemmen natuurlijk allemaal VVD of nog erger.

6 Reacties
van Putten
van Putten26 jul. 2022 - 10:32

Het Amsterdamse corps is, net als de andere corpora (op Utrecht na), een fusie van een mannenvereniging en een vrouwenvereniging. Deze fusies vonden in de jaren zeventig plaats. Bij bepaalde gelegenheden zoals het lustrum worden de mannen en de vrouwen weer even kort gescheiden.

Gimli1955
Gimli195526 jul. 2022 - 15:08

@van Putten Ja, en? Wat is je conclusie, of is die er niet?

van Putten
van Putten26 jul. 2022 - 18:11

Mijn conclusie is dat de vergelijking met “gescheiden zwemmen” niet opgaat. De beweging tussen mannen en vrouwen binnen de studentenverenigingen is naar elkaar toe geweest. Maar zo nu en dan gaan ze terug naar hun ongemengde voorgeschiedenis. Dat heeft dus niks te maken met religieus gedicteerde scheiding van mannen en vrouwen.

Gimli1955
Gimli195527 jul. 2022 - 7:44

@van Putten Oké, bedankt. Heb je geen standpunt over het goed of fout over dit onderwerp? Dat bedoelde ik met je conclusie of duiding. Ik zie het ook vaak in de politiek als antwoord op een vraag, dan komt er eerst een herhaling van de vraag en dan een beschrijving van de werkelijkheid of omstandigheden, en dat is dan het antwoord.

van Putten
van Putten27 jul. 2022 - 9:11

@Gimli1955 Omdat je het zo lief vraagt zal ik mijn mening over het gebeurde geven ;) Persoonlijk vind ik dat deze speech moet worden bekeken in een bepaalde context. En...die context kennen we niet, dat is het probleem. Wellicht ken je het stuk van Hans Teeuwen waarin hij een minutenlange tirade houdt over vrouwen waar de teksten van die studenten bij verbleken: https://www.youtube.com/watch?v=3n0DlRdOP-Q Toch wordt Teeuwen niet door Halsema Amsterdam uitgejaagd. En waarom niet? Omdat we de context kennen waarin hij dit zegt; het is cabaret. Los van het feit of het grappig is of niet, niemand neemt daar echt verder aanstoot aan. In het geval van de studenten is er sprake van een ongemengde avond waarbij de tegenstelling tussen de dames en de heren wordt gecultiveerd, door beide kanten overigens. De speech door de heren is in mijn ogen vooral niet grappig, smakeloos en extreem plat. Maar ik denk geen moment dat die jongens niet hele lieve vriendjes, broers en zonen kunnen zijn. Of dat ze werkelijk een geweldsfantasie hebben. Wat Halsema en ervan vindt vind ik niet interessant. Ze kent de context niet. Wat voor mij alleen geldt is de mening van de vrouwelijke leden die zo moedig zijn geweest om hiertegen in het verweer te komen. Zij kennen de context namelijk wel. En omdat het hen raakt vind ik het fout wat er is gebeurd. En dat is de enige reden.

Norsemen
Norsemen27 jul. 2022 - 17:25

Uitstekende reactie Van Putten