Laten we Afrika redden!
• 08-11-2013
• leestijd 1 minuten
Een treffende eye-opener van stereotypes in fondsenwerving campagnes
Donkere kindjes met dikke buiken in Afrika; dat is zo ongeveer het meest standaard beeld dat talloze fondsen en goede doelen gebruiken om ons over te halen diep in onze bundel te tasten. The Norwegian Students’ and Academics’ International Assistance Fund (SAIH) vindt dat dat anders kan en moet. Stereotypes zijn namelijk schadelijk voor de waardigheid van de geportretteerden. De kijker wordt op den duur bovendien afgestompt en apathisch, aldus SAIH.
De SAIH maakte bovenstaand filmpje om de wereld van fondsenwerving op de hak te nemen en uit te dagen creatiever te zijn, als onderdeel van de Rusty Radiator Verkiezing. Een internationale jury nomineerde een aantal organisaties dat wat hen betreft de slechtste en de beste campagnes heeft gemaakt. Voor
de Golden Radiator zijn genomineerd: Wateraid, Plan UK, Jessie J/ Microfinance en Water is Life. Voor
de Rusty Radiator komen in aanmerking: 50 Cent/ Street King Energy, Plan Norway, Child Fund en UNICEF USA.
Op de website verklaart SAIH:
We nemen je in de maling. Liefdadigheid-acteurs bestaan niet. Maar herkende je in onze video de stereotypes zoals ze vaak in wervingscampagnes worden gebruikt? Honger en armoede is lelijk, en het vraagt om actie. Maar we moeten betrokkenheid gebaseerd op kennis, niet op stereotypes, creëren. Waarom?
We moeten de manier waarop wervingscampagnes communiceren over vraagstukken als armoede en ontwikkeling veranderen.