Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Landelijke koepel wil Zwolse kerk dumpen om homostandpunt

  •  
13-12-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
90 keer bekeken
  •  
avondmaal

© cc-foto: congerdesign

De Christelijk Gereformeerde Kerk (CGK) wil drie kerkgemeenten uit Zwolle uit de landelijke koepel zetten. De reden: in Zwolle mogen gelovigen die samenleven met iemand van hetzelfde geslacht, deelnemen aan het avondmaal.
Een beslissing over het verstoten van de Zwolse kerkgemeenten valt vermoedelijk op vrijdagavond. ‘Zwolle’ kondigt alvast aan in beroep te zullen gaan tegen een negatieve beslissing. Secretaris Freek Nabers van de Zwolse CGK vertelt aan de De Stentor :
",,Wij willen een kerk voor iedereen zijn. Dit discussiepunt gaat niet over de essentie van het geloof, dat Christus de Heer en de Verlosser is. Want dat onderschrijven wij volledig. Maar wij vragen om de ruimte om op dit thema onze eigen weg te kiezen.”"
De NOS schrijft:
"De landelijke CGK heeft al jaren moeite de progressieve stromingen binnen de kerk de ruimte te geven. Ook discussies over vrouwen als dominee leiden tot grote verdeeldheid. (…)Na de discussie over homoseksualiteit besloot de landelijke koepel dat regio’s zelf moeten besluiten wat er met dissidente kerken moet gebeuren. Zwolle zit in een regionaal verband met Urk, Elburg, Heerde, Lelystad, Emmeloord, Dronten en Hasselt. De meerderheid van die kerkbesturen is het niet eens met het Zwolse homostandpunt."
cc-foto: congerdesign
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (29)

Tukker3
Tukker313 dec. 2019 - 19:03

En nu...wat te doen met de moslims met hun rabiate anti homo teksten in de Koran? In tegenstelling tot de PKN hebben ze in Nederland geen organisatie structuur (daarbuiten overigens ook niet)

3 Reacties
I am Legion
I am Legion13 dec. 2019 - 21:42

Lijkt mij dat een gebrek aan organisatie, die er overigens wel degelijk is bij de vrijwel allemaal Sunnitische moskeeën en meer dan bij de meeste christelijke kerkgemeenschappen, geen reden is om niet hard op te treden tegen de onverdeelde homohaat en dito opgelegde omgang met homoseksualiteit.

stokkickhuysen
stokkickhuysen13 dec. 2019 - 21:42

Ik stel voor dat we dat onderwerp bespreken zodra we klaar zijn met het onderwerp waar deze column over gaat. Tukker, schrijf jij de column?

Tukker3
Tukker314 dec. 2019 - 14:35

Stockkickhuysen Ik wil wel, maar ik zeil niet scherp aan de politiek-correcte wind, benoem dus alles, welgevallig en niet-welgevallig.

jantje
jantje13 dec. 2019 - 16:00

Intolerante houding van die kerken. En dan wordt men in Groningen stuk genoemd.. Die van de Christelijk Gereformeerde Kerk is ronduit star. Ik ben bang dat hun standpunt zelfs levens kan gaan kosten. Mensen die zichzelf Christelijk noemen zouden liefde moeten prediken en niet anderen uitsluiten en veroordelen. Ook niet bij het avondmaal. Cor. 13-13. (het is vandaag 13-12- 2019) We leven in een adventstijd, een periode van bezinning. En dan komt de CGK met zulke berichten.. bah.

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen13 dec. 2019 - 21:45

'Mensen die zichzelf Christelijk noemen zouden liefde moeten prediken' Ik geloof dat ik daar inmiddels wel uit ben: alleen jezus is overgenomen uit het nieuwe testament, de rest, het afrekenen, is allemaal uit het oude testament, en daar hielden ze nu eenmaal van afrekenen.

Proletarier
Proletarier13 dec. 2019 - 13:56

Deze mensen zijn echt fucking achterlijk en retarted.. 1 cellige levensvormen vervult van haat en intolerantie in de naam van het geloof...

5 Reacties
Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof13 dec. 2019 - 17:58

Alleen deze mensen of alle orthodoxgelovigen?

johannn2
johannn213 dec. 2019 - 19:17

Proletarier, Je doet de eencelligen tekort. .

stokkickhuysen
stokkickhuysen13 dec. 2019 - 21:45

@Jan Allen deze

Tom Meijer
Tom Meijer14 dec. 2019 - 8:41

"Alleen deze mensen of alle orthodoxgelovigen? " Gelovigen.

Henk Tuinman
Henk Tuinman15 dec. 2019 - 9:51

@prolarier. En jou tekst is vervult met liefde en tolerantie?

johannn2
johannn213 dec. 2019 - 12:10

- Oordeelt niet, want het oordeel waarmee gij oordeelt, daarmee zult gij geoordeeld worden. - Wat maakt gij u druk over de splinter in het oog uws naaste, en ziet niet de balk in eigen oog? - Aan God is de wrake. - - -

2 Reacties
johannn2
johannn213 dec. 2019 - 12:23

aanvulling Mijn bovenstaande tekst is gericht aan die drie Zwolse kerken. .

johannn2
johannn213 dec. 2019 - 19:14

RECTIVICATIE Ik las het zo, dat de Zwolse kerken n anti-homo zouden zijn. Het omgekeerde blijkt waar ! Mijn excuses aan de Zwolse en geestverwante kerken. Mijn bovenstaande stuk is bij deze gericht tot de koepel van de De Christelijk Gereformeerde Kerk (CGK) Broeders, dwaalt niet langer. Er is er maar éen die oordeelt over de mens in geloofskwesties, en dat is Hij die uw Schepper is. .

Wilhelm Carton
Wilhelm Carton13 dec. 2019 - 11:28

Al die protestantse meningsverschillen hebben één oorzaak: ofwel je beschouwt de Bijbel van kaft tot kaft tot het onfeilbare woord van God (dan ben je fundamentalist), ofwel je beschouwt die verzameling overgeleverde oude geschriften als omhoog-geprojecteerde levensvisies van mensen op ethiek (goed versus kwaad), op oorsprong en doel, op zin of zinloosheid, en op de persoon van Jezus Christus die ons een en ander heeft voorgeleefd en die ons als Woord (Logos) van God wordt gepredikt in Hebreeën 1 en Johannes 1.en die (naar mijn mening:) ons voorhield om niet rücksichtslos onze evolutionaire driften na te jagen (macht, roem, geld, consumptie-sex, status) maar om de medemens en de natuur te koesteren als mede-schepselen of te bestrijden als bedervers van "the good Earth" (uitspraak van Frank Borman, Apollo 8, Kerstvlucht rondom de maan in 1968), met als uiterste verderfelijke voorbeelden Stalin en Hitler, Pol Pot en Duterte.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland13 dec. 2019 - 11:16

gewoon afscheuren dat is een hele lange oude christelijke traditie :)

1 Reactie
johannn2
johannn213 dec. 2019 - 12:29

Ja. En tot ketters verklaren en verbranden. Ook een oude christelijke traditie. Maar helaas, de wereldlijke overheid wilt daarin niet meewerken. Een ontoelaatbare beperking van de godsdienstvrijheid, zolang ze het tenminste onderling doen. .

Ch0k3r
Ch0k3r13 dec. 2019 - 10:33

Nou, Schisma nummer ontelbaar-zoveel binnen de Christelijke koepel. Seksistische bende daaro binnen de CGK

1 Reactie
johannn2
johannn213 dec. 2019 - 12:15

Geen fellere anit-hmo's dan degenen die hun eigen homoseksualiteit verdringen. " En Hij zeide en sprak: komt uit den kast, gij getormenteerden " .

rvb2
rvb213 dec. 2019 - 10:32

Dit lijkt mij gewoon discriminatie, en dus verboden. Hier ligt een taak voor het OM.

3 Reacties
johannn2
johannn213 dec. 2019 - 12:18

rvb, Godsdienstvrijheid, een uiterst gevoelig onderwerp in ons land. Wettelijk beschermd ook. Dit ligt binnen de godsdienstvrijheid in eigen huis. en kring. Buiten die context wordt dit inderdaad van dezelfde mensen niet getolereerd. .

Andy JPL
Andy JPL13 dec. 2019 - 14:00

Ja, net als bij alle andere geloven, maar ook dingen zoals ladies night e.d. In dat opzicht is discriminatie een ingewikkeld gegeven.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 dec. 2019 - 23:08

Ook discussies over vrouwen als dominee leiden tot grote verdeeldheid ... .

HarrieV2
HarrieV213 dec. 2019 - 10:23

Krijg je als het landelijke bestuur niet zijn verantwoordelijkheid neemt en dit soort fundamentele keuzes aan de regio's over laat. Waar heb ik dit vaker gehoord.

4 Reacties
johannn2
johannn213 dec. 2019 - 12:21

Harrie, Die verantwoordelijkheid nemen ze dus wel. Ze willen deze kerken verstoten. .

HarrieV2
HarrieV214 dec. 2019 - 9:12

@Johannn "Na de discussie over homoseksualiteit besloot de landelijke koepel dat regio’s zelf moeten besluiten wat er met dissidente kerken moet gebeuren" Zoals ik het lees nemen ze die verantwoordelijkheid niet, maar laten het aan de regio's.

johannn2
johannn214 dec. 2019 - 10:14

Harrie, Je hebt beter gelezen dan ik. ze hebben regio's een zeker zelfbestuur gegeven in kwesties als deze. Daarmee hebben ze de meer progressieven overgeleverd aan de reactionairen in dit geval. Inderdaad, 'landelijk' laat het hier lelijk liggen. Misschien zouden ze er beter aan doen om niet in te delen in regio's, maar in groepen van meer gelijk gezinden. .

johannn2
johannn214 dec. 2019 - 10:17

Harrie, Aanvulling Verstoten door de regio zou in ieder geval niet mogen betekenen verstoting uit de landelijke organisatie. 'Landellijk' moet hen overnemen. (Wat een discussie als je bedenkt, dat ik al lang niet meer gelovig ben.) .