Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GGD: drie weken quarantaine na contact met apenpokkenpatiënt

Advies geldt als voorzorgsmaatregel
Joop

Laat Turkse en Marokkaanse expats de mantelzorg redden

  •  
18-10-2017
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
6094073868_49fca8865d_z

© Cc-foto: Pim Geerts

Anders dan hier in het Westen is het in moslimculturen zowat blasfemisch om je ouders in een verpleeginrichting te ‘dumpen’
Niet alleen bij mijn ouders, maar achter de voordeur van legio Marokkaanse en Turkse families etteren onbeschrijflijke ouderdomsdrama’s. Huizen waar Thanatos iedere dag door het keukenraampje gluurt, soms aanklopt maar vaak eindeloos wacht met binnenstappen. Hoevelen smeken Allah niet om verlossing. Het is een bekende les: oud worden is als steeds erger gestraft worden voor een misdaad die je niet hebt begaan. Over het multiculturele zorgdrama heb ik al eerder de noodklok geluid: de goeddeels bejaarde eerste generatie kampt in toenemende mate met ernstige kwalen en kwellingen maar een goede, passende oudedagsvoorziening ontbreekt botweg. En de kinderen betalen een hoge tol.
Islamgezever Het dappere manifest van Hugo Borst en Carin Gaemers (‘Scherp op ouderenzorg’) hekelt terecht veel manco’s, maar gaat jammerlijk voorbij aan één aspect: de cultuursensitieve dimensie van de zorg. Een roomwit manifest. Onbegrijpelijk, zeker in deze tijd, waarin allang Indische, Surinaamse en Joodse locaties zijn opgericht en zelfs (zoals in het Amsterdamse Sarphatihuis) speciale afdelingen bestaan voor ‘roze ouderen’. Maar voor de moslims – alle islamgezever ten spijt – is de spoeling flinterdun. In Nederland bestaan vrijwel geen instellingen (op ‘n paar Randstedelijke woongroepen na) die berekend zijn op de specifieke zeden en gebruiken (cultureel, religieus) én gebreken (analfabetisme) van met name de Turkse en Marokkaanse populatie. Natuurlijk is dat de gemeenschappen ook zelf aan te rekenen; zij hebben twintig jaar zitten dommelen. Maar ook de hele zorgindustrie, met al zijn poenige managers, zijn stekeblind geweest voor deze vergrijzende migrantengolf.
Complicerende factor is dat bij moslimfamilies op opname een lijvig taboe rust. Anders dan hier in het Westen is het in moslimculturen zowat blasfemisch om je ouders in een verpleeginrichting te ‘dumpen’. Een schanddaad. Hier spreekt het Elfde Gebod: “Als jij jong en kwetsbaar bent, zorgen je ouders voor jou; als zij oud en kwetsbaar zijn, zorg jij voor hen.”
Stressverwekkende obligaties En zolang er geen verpleeghuizen bestaan waar deze doelgroep zich thuis voelt blijft het taboe fier overeind en regeert het Elfde Gebod. Maar dit (op zich nobel) gebod is in de Nederlandse context stilletjesaan een wurgtouw om de nek van de kinderen. Immers, dit land, zeker in de Randstad, ontbeert de hechte dorpsverbanden zoals in de Marokkaanse Rifstreken en de Anatolische hoogvlakten. Om de hoek geen extended family. In Nederland wonen de (klein)kinderen vaak uithuizig en op afstand, hebben school- en studieplichten, drukke banen, slopende gezinslevens, sociale bezigheden, en al die andere stressverwekkende obligaties die aan het moderne bestaan kleven. De kinderen kunnen dus onmogelijk intrekken bij de ouders, en andersom lukt evenmin. Daaraan gekoppeld zit nog een praktische complicatie: in de sociale huursector (waar deze doelgroep dikwijls woont) zijn de meeste woningen hopeloos krap, kennen zelden een lift, smalle deurposten, tekort aan kamers. In zulke woningen zijn een rolstoel en douchestoel een crime. De tillift maakt een rotatiehoek die een gemiddeld flatkamertje nauwelijks toelaat. Tel daarbij op de concentratie van depressies, verlammingen, infarcten, botverkalkingen, afasie, dementie, diabetes, etc. op een miezerig oppervlak, en u snapt dat het flatje alras transformeert in iets wat het midden houdt tussen apotheek, hospice en sanatorium – met alle bijbehorende aroma’s van antibiotica en geïnfecteerde poep- en plasluiers.
De wijkverpleging doet zijn best maar blijkt vaak ontoereikend. Ze is doorgaans erg ‘wit’ en onzalig verslingerd aan bureaucratie (Broodje smeren? Mag niet. Kopje thee zetten? Mag niet. Vuilniszak buitenzetten? Mag niet. Dokter bellen? Mag niet) en indicatieminuutjes (‘uurtje factuurtje’). Ergo: de dagelijkse zorgsores drukken hoofdzakelijk op de schouders van de kinderen die daar zienderogen aan kapot gaan.
Expats Dit kan niet. Dit mag niet. Maar wat dan? Na vele beproevingen zie ik nog maar één uitweg: het invliegen van mantelzorgers uit de dorpjes van Turkije en Noord-Marokko. We kennen al de Poolse aspergestekers, de Roemeense loodgieters, de Indiase ICT’ers. De tijd is aangebroken voor Marokkaanse en Turkse expats.
Permanent inwonende zorgverleners die qua taal én geloof aanverwant zijn. Dat kan zijn een bekende dorpsgenoot, of nog liever: een familielid. Een tante, een zus, een nicht, no matter who, als het maar iemand is die (los van de medische handelingen door de wijkverpleging) 24 uur per dag voor ze klaarstaat. Iemand die helpt bij het aankleden, die eieren bakt in olijfolie, muntthee zet, couscous bereidt, de brievenbus leegt, borden afruimt, kleding verschoont, boodschappen doet, de telefoon opneemt, de sleutels beheert, rolstoelwandelingen maakt, iemand die keuvelt, grapt, verhalen opdist uit de oude doos – en intussen een oogje in het zeil houdt en zo nodig alarm slaat. Kortom: iemand die zorgt dat ‘t huis een fijn, vertrouwd én veilig oord wordt. In die overzeese dorpen barst het van zulk potentieel. Vrouwen die staan te popelen om de mouwen op te stropen in ruil voor tijdelijke (bezoldigde) logies bij familie in Europa. De kinderen hier kunnen zich dan beperken tot visites én het beheer (gekmakend genoeg) van de berg administratieve, communicatieve en logistieke taken richting huisarts, geriater, internist, fysio, verzekeraar, trombosedienst, zorgkantoor, wijkverpleging, WMO, CIZ, SVB, gemeenten, en nog zo’n kluit instanties.
Maar, zoals vaker in Nederland, staan wetten in de weg en (nog niet eens) praktische bezwaren. De versoepelde migratieregels voor tijdelijke arbeidskrachten gelden voornamelijk de EU-landen. De wetgeving voor au pairs kent inkomsteneisen die enkel welgestelden zich kunnen permitteren. En in geval van niet-Europese expats gaat het louter om hoogopgeleide specialisten.
Het demissionaire kabinet trekt de komende vier jaar een grote zak geld uit voor verpleeghuizen, oplopend naar twee miljard euro. Dat is mooi. Maar het zou pas een daad van visie en durf zijn als de IND en de ministers van Justitie en Volksgezondheid, in samenwerking met zorgkantoren en verzekeraars, de mogelijkheden onderzoeken om expats in te vliegen uit Marokko en Turkije. Een mantelzorger uit een zonnig bergdorpje is weliswaar niet hoogopgeleid, maar zij is een specialist die haar gewicht in 24 karaat goud waard is. Het mes snijdt aan alle kanten. Niet alleen bied je de eerste generatie (die Nederland door weer en wind heeft helpen opbouwen) een waardige, welverdiende oude dag. Je ontlast tegelijk de druk op de zorg, zowel aan familiezijde als aan de kant van het stelsel zelf.
Dit artikel verscheen eerder in NRC.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (42)

JanVG2
JanVG219 okt. 2017 - 13:32

Indische, Surinaamse, Joodse en HLBT-organisaties hebben dat zelf geregeld - en daar vervolgens steun bij gekregen ... Wellicht een inspiratiebron??!!

1 Reactie
henkjannes
henkjannes19 okt. 2017 - 17:35

Ja maar slachtofferrol......

henkjannes
henkjannes19 okt. 2017 - 9:54

ik begrijp het verwijt niet zo goed. De mensen waar de auteur het over heeft, hebben ooit toch hun ouders ook alleen gelaten in een ver land, bijv Turkije of Marokko. Vaak zelfs op het platteland, waar de voorzieningen toe ook niet optimaal zijn geweest. Dat is misschien anders dan je ouders dumpen in een tehuis, (u woorden), maar toch. Ik bedoel, iedereen maakt keuzes in het leven, en als emigratie een keus is, dan heeft dat gevolgen. Ouder worden in een land met andere gewoonten is er daar 1 van.

Uw man in Den Haag
Uw man in Den Haag19 okt. 2017 - 8:23

Zou ik misschien mogen opperen dat het wellicht een goed idee zou zijn om de jongens (ja helaas altijd jongens) die ik op dinsdagavond in het programma "Opsporing verzocht" te zien krijg te porren voor een opleiding tot verzorgende in ruil voor strafvermindering? En het invliegen van mensen is trouwens erg slecht voor het milieu...

De Vries2
De Vries219 okt. 2017 - 5:43

'een roomwit manifest' en toen was ik er weer helemaal klaar mee. Het is weer de schuld van wit. Een ras zo over één kam scheren, dat maakt je gewoon een racist. Werkeloosheid onder die groep mensen is vrij hoog. Er wordt aangeboden een verpleeg opleiding te volgen met behoud van uitkering. Invliegen van expats is dus niet nodig. En die eerste generatie is er al meer dan 50 jaar. Dus de taal niet spreken, is beetje hand in eigen boezem steken.

Tante Ali
Tante Ali19 okt. 2017 - 3:20

Ik begrijp het probleem niet. De moslimgemeenschap heeft behoefte aan islamitische bejaardenzorg, maar wil dat 'anderen' dat regelen, en omdat dat niet gebeurt zijn die 'anderen' dus fout. Eh... waarom niet zelf zorgen voor dat soort zorg, als islamitische gemeenschap? Het staat jullie vrij om dat te doen. Als je gaat wachten tot een ander het voor je fikst, kun je wellicht nog heel lang wachten. Ik zou zeggen: onderneem! Bouw! Bedenk! Doe! Mopperen is zo makkelijk. Maar wat die 'anderen' niet voor jullie doen, doen jullie dus ook niet voor jezelf. Vanwaar dan die verwijten?

Haastig
Haastig18 okt. 2017 - 22:41

"Vrouwen die staan te popelen om de mouwen op te stropen in ruil voor tijdelijke (bezoldigde) logies bij familie in Europa." Klinkt als recept voor uitbuiting en moderne slavernij: want wie wil er nu niet bijna gratis 1 op 1 verzorging voor z'n bejaarde ouder/tante /oom/grootouder.....? We hebben alleen in NL afspraken gemaakt over arbeidsloon, werk-uren vs (gratis) mantelzorg. Uiteraard zou het wel prettig zijn als er voldoende turks-, marokkaans-, somalisch-, indonesisch-, chinees-sprekend thuiszorg personeel zou zijn.

ko2
ko218 okt. 2017 - 21:12

Nieuw verdien model. Mensen als vrijwilliger hier heen halen om mantelzorg te verlenen. het werk dat ze gaan doen doet hier normaal de thuiszorg maar die kosten geld. verdringing optima forma. We zijn in Nederland op weg naar een situatie dat een grote groep mensen werk verrichten tegen een minimale beloning of zelfs gratis. Leve de nieuwe slavernij

Henri Zwols
Henri Zwols18 okt. 2017 - 17:47

Er is geen wijkverpleegkundige die 'onzalig verslingerd' is aan bureaucratie. Bureaucratie is een probleem en wijkverpleegkundigen worden er compleet gestoord van. Maar het probleem is niet uniek voor allochtone ouderen.

Reza2
Reza218 okt. 2017 - 17:28

Als mijn huis en financiën het zouden toelaten zouden mijn ouders welkom zijn. Maar a)ze zouden het zelf niet willen, b)financieel heeft het nogal gevolgen, c)mijn huis groter maken gaat niet zo simpel. Breng het nu niet alsof westerse mensen hun ouders graag willen dumpen, want dat druipt een beetje van je column af, er zijn nu eenmaal nogal wat praktische zaken die het onmogelijk maken, of in ieder geval ingewikkeld. Daar hoef je geen islamiet voor te zijn.

punt2
punt218 okt. 2017 - 14:28

De aangedragen oplossing geeft aan dat er geen vraag is naar hetgeen hij de samenleving verwijt dat er niet is. Er zijn zorgcentra ( nog wel ze worden allemaal of gesloten of verbouwd tot verpleeginstellingen ) voor de diverse bevolkingsgroepen on Nederland, waar vraag naar was is gekomen. Dat er geen zorgcentra zijn voor Turkse ouderen, Marokkaanse ouderen of andere bijvoorbeeld islamitische bevolkingsgroepen is omdat er nagenoeg geen vraag naar was. Er zijn, omdat veel ouderen nu thuis moeren wonen, thuiszorg leveranciers , zowel huishoudelijk alsook medisch, maar omdat de wensen voor deze groepen ouderen ietwat specifieker zijn en zij niet alle geboden hulp accepteren moeten er ineens “ hulptroepen “ ingehaald worden? Waarom ? De hulp is aanwezig, maar net zoals het voor de rest van de cliënten niet mogelijk is om eisen te stellen aan specifieke hulpverleners ( buiten de mogelijkheden van de planning) mag men het doen met het aangebodene. Waarom voor deze groep een uitzondering maken die niet wordt gemaakt voor de rest van de bevolkingsgroepen?

2 Reacties
Okke2
Okke218 okt. 2017 - 14:52

"Dat er geen zorgcentra zijn voor Turkse ouderen, Marokkaanse ouderen of andere bijvoorbeeld islamitische bevolkingsgroepen is omdat er nagenoeg geen vraag naar was." https://www.zorgkaartnederland.nl/verpleeghuis-en-verzorgingshuis Marokkaans(28) Turks(29) Die centra zijn er gewoon.

punt2
punt218 okt. 2017 - 17:58

nagenoeg moest dat zijn ...sorry

omaoeverloos
omaoeverloos18 okt. 2017 - 13:54

Een mantelzorger is geen arbeidskracht.

Zephyr3
Zephyr318 okt. 2017 - 13:28

Ik ben geboren en opgegroeid op een boerderij. Zo'n 55 jaar geleden. Toen mijn ouders trouwden woonden mijn opa en oma, 2 zussen en 2 broers van mijn vader ook nog op de boerderij. Dat was toen heel normaal in de Nederlandse dorps- en plattelandscultuur. Als kind wist ik niet beter. Later besefte ik wat een druk dat moet zijn geweest voor mijn moeder. Opeens in een nieuwe familie met een schoonmoeder voor wie niets goed genoeg was. Niets dumpen in een bejaardenhuis. Hadden ze het maar gedaan. Hadden wij als gezin nog iets van privacy gehad, zonder een inwonende spion die alle ins en out van ons gezin door de hele familie verspreide.

Andy40
Andy4018 okt. 2017 - 13:09

"" Anders dan hier in het Westen is het in moslimculturen zowat blasfemisch om je ouders in een verpleeginrichting te ‘dumpen" Fijn stuk. Jarenlang zijn er moslim mannen naar West Europa gegaan om te werken, hele gezinnen achterlatend. En na de gezinshereniging zijn er toch echt nogal wat ouders in het "thuisland" alleen achter gebleven. Waar komt dit dan ineens vandaan? Nee geen verpleeghuizen misschien maar hoe hebben ze dat dan wel opgelost?

Met Klem
Met Klem18 okt. 2017 - 12:51

Ik ben benieuwd welke wet deze enthousiaste 'expats' ervan weerhoudt al dat goede werk te doen. Misschien wil de schrijver mij uitleggen waarom hij de reeds bestaande zorginstellingen die zich specifiek richten op Turkse en Marokkaanse Nederlanders niet kon vinden op het net. Het ontkennen van het bestaan van deze instellingen maakt de rest van zijn relaas nogal onzinnig.

Bart N.
Bart N.18 okt. 2017 - 12:42

Onzin, Je kan hier gewoon als ondernemer op inspelen. Maar schijnbaar zijn er weinig ondernemende mensen in eigen kring? Dat laatste wil ik niet geloven, want ik hoorde al een aantal jaar terug dat er verzorgingstehuizen zijn die inderdaad meer Marokkaanse en Turkse mensen zochten. Dit vanwege dementerende ouderen die terugvallen op hun moerstaal. Maar goed, schijnbaar ontbreekt het nog teveel aan goede krachten. Misschien zit daar een oplossing in. Er hangen genoeg jongeren op straat, lijkt me onzin om mensen in te vliegen terwijl er (jeugd) werkeloosheid heerst. Misschien moet de opvoeding anders. Dat jongens ook voor de zorg kiezen en niet alleen voor arts omdat dat status geeft. En als culture en religieuze zeden dit allemaal in de weg staan, dan ligt het probleem daar en niet bij NL.

Caligula2
Caligula218 okt. 2017 - 12:34

Het is ongetwijfeld beter en goedkoper de ouderen naar de mantelzorger te brengen dan andersom.

Caligula2
Caligula218 okt. 2017 - 12:32

Prima als je het merendeel zelf betaalt en na overlijden van opa of oma de mantelzorg expat terugkeert naar het land van oorsprong.

Nagus
Nagus18 okt. 2017 - 12:20

Ik krijg hier eigenlijk wel hoop van. De integratie van moslims is beter gelukt dan gedacht, als de kinderen hun ouders (uit culturele- of geloofsverplichting) niet meer in huis nemen/verzorgen. Ze zijn dan meer Nederlander dan ik dacht. De oplossing van deze meneer is overigens wel een slechte. Waarom is een willekeurige Nederlandse thuishulp niet goed genoeg voor deze mensen? Iedereen in Nederland moet het ermee doen, dus waarom zij niet? Mochten mensen dit willen, dan kunnen ze toch verhuizen naar het land van herkomst, een luxe die Nederlanders zonder dubbel paspoort niet hebben.

2 Reacties
Bart N.
Bart N.18 okt. 2017 - 13:18

De enige reden die ik kan bedenken en ook hout snijdt. Dementerende ouderen vervallen over het algemeen in hun moerstaal. Dus ook al hebben ze wel Nederlands geleerd en gesproken, dementerende ouderen hebben daar moeite mee. En dat komt vaker voor, de moeder van mijn zwager verviel bijvoorbeeld weer in het Duits, dat terwijl ze ruim 55 jaar in NL woonde. Dus thuishulpen die een extra taal erbij spreken, ja daar kan ik begrip voor opbrengen. Maar dan moet er toch echt meer werving en selectie op de NL arbeidsmarkt gedaan worden en niet importeren. Maar ja, meiden die hier opgroeien die gaan studeren en de mannen hebben er geen zin in.

Zephyr3
Zephyr318 okt. 2017 - 13:30

Nou ik kan hier wel in mee gaan. In mijn geboortestreek is het zo belangrijk voor de ouderen dat ze gewoon in dialect aangesproken worden en kunnen praten. Onderschat dat niet wat het doet voor hun welzijn.

Van Binsbergen
Van Binsbergen18 okt. 2017 - 12:08

Wat een bizar stuk. Waarom mensen invliegen als er hier in dit land meer dan voldoende jongeren zijn die Turks en Marokkaans spreken en zich regelmatig gediscrimineerd voelen op de arbeidsmarkt? Of heeft Benzakour geen vertrouwen in de Nederlands-Marokkaanse en Nederlands-Turkse jeugd? Waarom dan niet vraag ik mij af?

Wappie Kappie
Wappie Kappie18 okt. 2017 - 12:07

Er zit een discrepantie tussen het door een bedrijf betaalde en tijdelijke expatwerk en de onbetaalde langdurige mantelzorg. Ongetwijfeld ziet de gemiddelde Marrokaan het wel zitten om betaald mantelzorg te geven in het rijke Nederland, maar het onbetaalde aspekt schrikt wel af denk ik. Mijn vrouw wil ook wel betaald voor onze ouders zorgen. Dat is het hele probleem met mantelzorg. Wel de druk, maar niet de ruimte.

Ch0k3r
Ch0k3r18 okt. 2017 - 11:55

" In die overzeese dorpen barst het van zulk potentieel. Vrouwen die staan te popelen om de mouwen op te stropen in ruil voor tijdelijke (bezoldigde) logies bij familie in Europa." Diezelfde dorpen waren een paar decennia geleden half leeggelopen omdat we in Nederland uitvoerend personeel hadden. Die zouden hier ook tijdelijk zijn. De realiteit heeft echter aangetoond dat een zeer groot deel van deze mensen in NL zijn blijven wonen, en zoals de schrijver zelf al aangeeft, niet zijn geïntegreerd in de NL samenleving. En voor deze mensen willen we nu weer gastarbeiders importeren? Dat is toch gewoon het verschuiven van het probleem? Want hoe gaan we nu garanderen dat deze mantelzorg-gastarbeiders hier tijdelijk blijven? " Een mantelzorger uit een zonnig bergdorpje is weliswaar niet hoogopgeleid, maar zij is een specialist die haar gewicht in 24 karaat goud waard is." Nee, ze zijn geen specialisten. Je bent specialist als je een opleiding succesvol hebt afgerond, en derhalve weet wat de wet- en regelgevingen zijn. We zijn misschien wel een regeltjesland, maar die regels zijn er niet voor niets. Je haalt dus mensen uit het buitenland voor de functie van mantelzorger. Maar een mantelzorger is onbetaald vrijwilligerswerk (afgezien van evt. belastingvoordeeltjes en jaarlijks €200 tijdens de dag van de Mantelzorger). Niet genoeg om van te leven dus. Deze mensen hebben ook sowieso onderdak nodig, en eten, gas en licht etc, dus dat wordt dan werken tegen een bijstandsuitkering, terwijl ze ook nog een integratiecursus moeten volgen? Want het is leuk dat iemand van het platteland van Marokko hier naartoe wordt gehaald voor onbetaalde zorgtaken, maar behoorlijk onhandig als ze geen woord Nederlands spreken. Vooral in de zorg, waar instanties moeten worden ingeschakeld als er iets fout gaat (met de patient). Is dan wel handig als je in de voertaal jezelf verstaanbaar kunt maken. De uitgeklede zorg is overigens niet voor allochtonen een probleem, die zijn er net zo goed voor de autochtonen. Genoeg mensen die steen en been klagen over de kwaliteit van het voedsel dat ze voorgezet krijgen ('thuis maakte ik het toch echt anders', hetzelfde dus als klagen over dat een ei niet gebakken wordt in olijfolie). Weggetrokken uit je oude omgeving (het dorp), om in een massaal centrum te gaan wonen. Dat mensen graag bij (geloofs)genoten hun laatste dagen willen doorbrengen, dat begrijp ik prima. Het staat de gemeenschap vrij om op verschillende plekken nieuwe verzorgingshuizen op te richten. Er blijven echter regio's waar dit, simpelweg wegens vraag en aanbod, niet mogelijk is. M.a.w., het voorstel heeft goede intenties, ik zie alleen teveel problematiek om het ook echt te laten werken.

Infidel2
Infidel218 okt. 2017 - 11:39

Volgens mij lopen er al genoeg werkloze potentiële billenwassers met een islamitische achtergrond in dit land. Is dat niet een betere oplossing?

Wittemuis
Wittemuis18 okt. 2017 - 11:35

https://www.cordaan.nl/locatie/al-noor http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-5325682-verzorgingstehuis-voor-moslims-p-2.html https://www.careyn.nl/diensten/verpleging-behandeling/amana/ De verpleegtehuizen zijn er wel echter niet in overvloed maar wat ook blijkt uit de tweede link naar forum dat de gemeenschap er zelf niet op zit te wachten door wat de auteur het elfde gebod noemt. De ouders van mijn moslim vrienden gaan haast allemaal hun oude dag door brengen in land van herkomst, dikwijls bezitten zij daar nog onroerend goed. En natuurlijk zijn de moslim ouderen ook welkom in de verpleegtehuizen waar de “ witte” Nederlander heen gaat. Dat de Surinamers bij de Surinamers zitten en de indo’s bij de indo’s dat is over het algemeen niet zo er zijn wat instellingen maar over het algemeen zitten die in hetzelfde verpleegtehuis als de witten. Mocht er echt vraag naar komen zal de moslim gemeenschap zelf het iniatief moeten nemen.

J de jong2
J de jong218 okt. 2017 - 10:58

Marrokkaanse en Turkse mensen die nu al in Nederland wonen hebben toch de zelfde mogelijkheid om zich te scholen als verpleger in de zorg als de "witte" Nederlander? Wat houdt ze tegen om dit te doen? Dit lijkt me eerder een probleem om aandacht aan te besteden dan nog meer mensen uit het buitenland laten invliegen...

Trix2
Trix218 okt. 2017 - 10:54

Als de wijkverpleging 'te wit' is volgens u. Waarom denkt u dat dat zo is? Er is niemand die die mensen tegenhoudt de verzorging in te gaan. Dan is het een vreemde oplossing meer in te vliegen als er duidelijk geen interesse voor dat soort werk is.

3 Reacties
Inspector Gadget
Inspector Gadget18 okt. 2017 - 14:02

Als er geen interesse meer is voor brandweermannen, moeten we dat ook op zijn beloop laten?

Trix2
Trix218 okt. 2017 - 16:07

Brandweermannen zijn in veel gevallen zelfs vrijwilligers. Wat bedoel je dan? Moeten we mensen van Marokkaanse of Turkse komaf dwingen in de zorg te gaan werken?

jandebakker
jandebakker18 okt. 2017 - 16:22

@ inspectie gadget, Mensen invliegen is een korte termijn oplossing waarmee je het bestaande probleem juist op zijn beloop laat. De enige echte houdbare oplossing is achterhalen waarom er geen interesse is in een bepaald beroep en op basis daarvan actie ondernemen om te zorgen dat dat beroep weer interessant wordt.

koffieleut2
koffieleut218 okt. 2017 - 10:54

En als ik zou stellen dat ik liever door een christen wordt verzorgt, wat dan. Ik open maar even een discussiepuntje. Begrijp mij niet verkeerd, maar mij maakt het niet uit wie de zorg levert, als die maar goed is. Maar ik heb nogal wat zorg medewerkers om mij heen en die lopen er nogal eens tegenaan dat ze vrouw zijn op de eerste plaatst, en dan ook nog niet eens moslim. En met een dingetje als hierboven proef ik toch een beetje een dubbele motivatie.

3 Reacties
Inspector Gadget
Inspector Gadget18 okt. 2017 - 14:00

Ik denk dat het geloof van de verzorger geen punt is, zolang deze kennis heeft van de geloof van zijn of haar patiënt. Als Jantje evenveel kennis heeft van de gebruiken en regels van Fatima's geloof en cultuur zie ik geen probleem.

koffieleut2
koffieleut218 okt. 2017 - 19:54

inspector jij denk fout. Er zijn regelmatig patienten die niet wil dat er een vrouw van buiten de familie aan ze zitten, waardoor er weer een broeder moet worden opgetrommeld. En volgens mij moet de zorgverlener in eerste instantie zorg verlenen. Ze hoeven niet geïnstrueerd te zijn in alle soorten geloof en afgeleiden daarvan. Daar hebben ze ook de tijd niet voor.

Haastig
Haastig19 okt. 2017 - 10:24

Inspector Gadget 18 oktober 2017 at 16:00 "Ik denk dat het geloof van de verzorger geen punt is, zolang deze kennis heeft van de geloof van zijn of haar patiënt." Uiteraard zijn er mensen die het geloof van iemand wel een punt vinden. Mensen maken ook een punt van sekse en huidskleur. In één van mijn eerste banen moest ik thuiszorg-personeel regelen. Ik heb vrij vaak moeten uitleggen wat wel en niet mag. De Surinaamse vrouw van hindoe afkomst die geen creool wilde als hulp, de creool die geen hindoe wilde... :Je krijgt wie beschikbaar is, we houden geen rekening met je discriminerende verzoeken. Je mag uiteraard betreffende hulpverlener weigeren, maar je krijgt er niemand anders voor in de plaats. Althans, niet van ons.

Sven Volvo
Sven Volvo18 okt. 2017 - 10:33

"Onbegrijpelijk, zeker in deze tijd, waarin allang Indische, Surinaamse en Joodse locaties zijn opgericht en zelfs (zoals in het Amsterdamse Sarphatihuis) speciale afdelingen bestaan voor ‘roze ouderen’. Maar voor de moslims – alle islamgezever ten spijt – is de spoeling flinterdun." In Nederland zijn er 29 Turkse bejaardenhuizen en 28 Marokkaanse bejaardenhuizen. Precies dezelfde aantallen als Indische, Surinaamse, Antilliaanse en Joodse. Allemaal rond de dertig locaties.

1 Reactie
Sven Volvo
Sven Volvo18 okt. 2017 - 11:30

Allemaal netjes in verhouding met de iets meer dan duizend autochtone bejaardenhuizen, één bejaardenhuis op grofweg 10- tot 15000 mensen.

henkjannes
henkjannes18 okt. 2017 - 10:13

Ja laten we nog meer mensen met een islamitische achtergrond binnenhalen, want deze mensen integreren zo makkelijk. Daar krijgt u de handen wel voor op elkaar hoor. (not)

marcelhermus
marcelhermus18 okt. 2017 - 10:11

Wie houdt jou of een andere ondernemer tegen om een bejaardentehuis gericht op islamieten op te starten. Volgens jou is er genoeg vraag naar, dus dan kan dat toch prima. Vind het zo een beetje huilie huilie doen. Op de rest ga ik maar niet in, want dat is gewoon waanzin.

1 Reactie
Inspector Gadget
Inspector Gadget18 okt. 2017 - 13:57

"Op de rest ga ik maar niet in, want dat is gewoon waanzin" Had dat ook op het eerste deel gedaan AUB.