© cc-foto: Luca Castellazzi
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Als het om leren lezen en schrijven gaat is onverschilligheid troef. Iedereen kan begrijpen dat voor lezen en schrijven een bepaalde rijpheid nodig is. Waarom dringt het dan niet tot mensen door, wat de gevolgen kunnen zijn, als je begint met kinderen te leren lezen en schrijven die daar nog niet aan toe zijn? Dat je een zonnetje of een maantje bent, dat is niet meer dan een bijzonder eufemistische wijze waarop volwassenen het leed verzachten van die vaak onherstelbare schade die ze bij kinderen aanbrengen. Te vroeg beginnen in relatie met een werkwijze waarin kinderen in dat proces van leren lezen en schrijven, handelingen moeten automatiseren, die geen enkele goede lezer in de praktijk toepast, zorgt echt voor de vele ongelukken die we dan schijnheilig maar aan het kind wijten: Dat is dan "dyslectisch". Echter, maar zo'n 10% van de mensen is werkelijk dyslectisch en dat betekent dan ook cynisch genoeg ook nog helemaal niet dat ze niet kunnen leren lezen en schrijven.
"De zon zorgt immers voor het meeste licht en straalt het hardst. De maan kan hier niet aan tippen, laat staan dat er genoeg licht zou zijn van enkel een ster." En in welke groep wordt die kinderen uitgelegd dat de zon maar een betrekkelijk klein sterretje is? En dat de maan alleen 'schijnt' omdat hij door anderen wordt belicht?
In de jaren vijftig van de vorige eeuw leerden de kinderen lezen (en schrijven) met behulp van een leesplankje, zes leesboekjes en een lieve juffrouw. Daarna nam uitgeverij Zwijssen de zaak over en zie hier de desastreuze gevolgen.
Het feit dat we kinderen zo leren en schrijven, dat kinderen niets anders kunnen doen dan vastlopen om aan te tonen dat er een probleem is, is een misdaad tegen de menselijkheid.
Juist door het te benoemen, kan je er wat aan doen. Daarnaast schijnt de maan weer als de zon onzichtbaar is. Een mooie diversiteit.
Sluit de oogjes maar voor de zeer ingrijpende, vaak levenslange, gevolgen van het feit dat kinderen op een verkeerd moment op een verkeerde manier MOETEN leren lezen en schrijven. En dat er niet eerder aan de bel getrokken kan worden dan dat de slachtoffers overduidelijk hebben aangetoond wat het meestal niet meer te repareren resultaat is van de wijze waarop volwassenen menen kinderen te dwingen te leren lezen en schrijven.
De zon is ook een ster. Mag hopen dat ze die kinderen dat soort elementaire basiskennis wel bijbrengen.
Ik kan het niet meer met je eens zijn. Daarnaast kennen die kinderen nog steeds zeer verschillende groeispurten maar ga je ze juist demotiveren vanaf het begin. Dat gaat niet werken, ergo werkt volkomen averechts. Kinderen krijgen een enorm minderwaardigheid-scomplex en voelen zich niet prettig daarbij, gaan minder presteren omdat ze het 'toch niet' kunnen. En niet alleen het kind zelf krijgt het mee maar ook de andere kinderen in zijn klas wat ook weer effect kan hebben. Ik begrijp van heel deze maatschappij niets meer. Des temeer we schijnen te weten over de psyche en ontwikkeling van een kind des temeer we die gaan verstoren.