Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Coronavirus is begonnen aan najaarsoffensief, aantal besmettingen neemt razendsnel toe

Duitsland scherpt maatregelen aan
Joop

Kwart van de VS wordt onleefbaar heet als gevolg van klimaatcrisis

  •  
16-08-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
8703 keer bekeken
  •  
ANP-452269110

Een kwart van de Verenigde Staten loopt groot risico binnen dertig jaar nagenoeg onleefbaar te worden door de klimaatcrisis. Een nieuw klimaatmodel laat zien dat binnen dertig jaar in een groot deel van met name het zuiden van het land, de temperaturen zullen oplopen tot boven de 50 graden.

De nieuwe voorspellingen werden deze week gepresenteerd door de First Street Foundation die de gevaren van natuurrampen als overstromingen, bosbranden en extreme hitte in kaart brengt en analyseert. Zo’n 1000 districten, zich uitstrekkend van de oost- naar de westkust, vallen tegen het jaar 2053 in de zogenoemde ‘extreme heat belt’. In dit gebied wonen momenteel zo’n 107,6 miljoen Amerikanen, ongeveer een derde van de totale bevolking.

Schermafbeelding 2022-08-16 om 13.21.52

Volgens de First Street Foundation krijgen ongeveer vijftig districten in de heat belt volgend jaar al te maken met temperaturen boven de 50 graden, een gebied met ongeveer 8 miljoen inwoners. Vooral centraal gelegen gebieden ‘waar geen kustinvloeden zijn om extreme temperaturen te verzachten’ krijgen met de extreme hitte te maken. Het gaat vooral om districten in Texas, Californië, Arizona en Florida die ver uit de buurt van de kust liggen. 

De voorspelling is dat sommige zuidelijke staten de komende jaren te maken krijgen mey meer dan 70 opeenvolgende dagen waar de temperatuur boven de 38 graden Celsius komt. Het district Miami-Dade in Florida komt er volgens de prognoses het meest bekaaid vanaf: daar zal het aantal extreme hittedagen de komende jaren oplopen tot wel 91 opeenvolgende dagen. 

Landurige temperaturen boven de 38 graden Celsius worden beschouwd als gevaarlijk voor de volksgezondheid, vanwege het verhoogde risico op uitdroging, uitputting of hitteberoertes. 

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (69)

Déjà vu
Déjà vu18 aug. 2022 - 23:11

Goed te zien, dat de grootste vervuiler, de dans niet ontspringt.

stokkickhuysen
stokkickhuysen18 aug. 2022 - 10:13

Wat ik niet begrijp is hoe het kaartje aansluit bij de tekst. 'Vooral centraal gelegen gebieden ‘waar geen kustinvloeden zijn om extreme temperaturen te verzachten’ krijgen met de extreme hitte te maken. ' En dan een kaartje laten zien waarop letterlijk alle gebieden waar het extreem gaat worden aan de kust liggen. En geen enkel probleemgebied in het centrum van de US. Iets klopt er niet.

3 Reacties
dirk den boer
dirk den boer18 aug. 2022 - 10:52

Als alleen het kaartje van Californie was getoond, had het wel overeengekomen. Zal wel te maken hebben met overheersende Westen winden, die aan de Westkust meer invloed hebben dan in de Oost (want aflandig daar)

omaoeverloos
omaoeverloos18 aug. 2022 - 14:00

Dit is het kaartje uit het bronartikel: https://assets.firststreet.org/uploads/2022/08/Group-7683-1.png

stokkickhuysen
stokkickhuysen18 aug. 2022 - 14:04

Nee, dan nog klopt het niet, want je kunt van geen van de gebieden in California zeggen dat ze 'centraal gelegen' zijn als je spreekt over de hele Verenigde Staten.

Rob12342
Rob1234217 aug. 2022 - 11:57

Wat een paniek weer.. doet me denken aan de jarenlange verhalen over hoe slecht het met het great barrier reef is gesteld.. Dat verkeerd in beste gezondheid ooit!

1 Reactie
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert17 aug. 2022 - 15:15

@ Rob12342 - nee. Je 'doet me denken'-vergelijking slaat de plank helemaal mis. Het monitoren van het Great Barrier Reef, een project voor de heel lange termijn, begon in 1985, en het gebeurd door het Australian Institute of Marine Science (AIMS). Vanaf 1998 zijn er 'mass bleaching events' geweest door lokale maritieme hittegolven. Grote schade aan het koraaldek. Alleen omdat er in recente jaren een relatieve vermindering van die maritieme opwarming was kon het koraal zich snel herstellen, ook al omdat er één koraalsoort, 'Acropora', dominant werd ten koste van andere types. De vertakte Acropora groeit heel snel, maar is extra kwetsbaar bij stormen en hitteperiodes. Zie: https://www.abc.net.au/news/2022-08-04/great-barrier-reef-report-says-coral-recovering-after-bleaching/101296186 Lees dat eerst maar eens. Resumé: op geen enkel punt is de klimaatcrisis die de hele wereld omspant en opwarmt te vergelijken met de gebeurtenissen bij het Great Barrier Reef. Het is mooi dat dit gedeeltelijk kon herstellen (zie het artikel), maar dit kan nooit een reden zijn om het artikel op Joop te bagatelliseren. Ik hoop maar dat jij zelf de enige bent die met zulk een krukkige ad hoc-hypothese wat gemoedsrust kunt vinden. 'Wat een paniek weer...'? Er is alle reden tot grote zorg en tot dienovereenkomstig handelen; er is geen enkele aanleiding om het zelfgenoegzaam met jou eens te zijn.

harmsen
harmsen17 aug. 2022 - 11:01

Wat denkt "men" hier aan te doen? Laten we het allemaal "maar" gebeuren?

Leovana
Leovana17 aug. 2022 - 9:49

Toch veel staten met Trump kiezers. Helaas geven deze mensen vaak aan dat het de wil is van de Heer. Dit soort extremistische denken lijdt in de toekomst tot veel meer slachtoffers dan welke extremistische tak van welke godsdienst dan ook. (Mocht Trump of een andere klimaatontkenner weer als president gekozen worden). Door dit denken wordt de Heer als excuus gebruikt om geen eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Goossen2
Goossen217 aug. 2022 - 9:28

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmars.2019.00022/full

onyxcumulus
onyxcumulus17 aug. 2022 - 7:36

Slechts een kwart?! Dat is veel te weinig...

Prykmans
Prykmans17 aug. 2022 - 5:45

De klimaatcris zal lijden tot steeds meer migratie naar noordelijke landen toe en zal uiteindelijk resulteren in oorlogen voor het laastse beetje leefbare grondgebied. Only the strongest will survive...

EricDonkaew
EricDonkaew17 aug. 2022 - 4:20

Toch zie ik het liefst dat slechts één grote, alom gerespecteerde organisatie de hele klimaatverandering voor haar rekening neemt. Bij voorbeeld de NASA, die daartoe flink uitgebreid zou moeten worden met ook veel dependances buiten de VS. Nu zijn het overal kleine clubjes die vaak onderling aan een wedstrijdje vérplassen bezig zijn, met het oog op erkenning en subsidies. Bij zo'n NASA zouden alleen mensen in vaste dienst aangenomen dienen te worden met baanzekerheid ongeacht de resultaten van de onderzoeken. Dus niet aan het eind van de subsidieperiode: "Het is nog erger dan we gedacht hebben, meer onderzoek is noodzakelijk." Er is nu te veel versplintering en daar heeft niemand wat aan. First Street Foundation is ook maar weer zo'n club, het staat niet eens in de Nederlandse Wikipedia. Ik ben ervoor deze belangrijke onderzoeken te centraliseren en volstrekt te ontcommercialiseren. Het imago van de NASA all over the world is natuurlijk perfect. Deze club bracht mannen op de maan dus aan hun expertise en wetenschappelijke creativiteit hoeft niet getwijfeld te worden.

2 Reacties
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert17 aug. 2022 - 10:07

@ EricDonkaew - je idee is ambitieus, maar ik vind het bepaald niet vreemd of 'gek'. Aan ervaring en vakmanschap bij NASA kan niet getwijfeld worden. Ik kan mij het heroïsche avontuur rondom de vlucht van Apollo 13 nog goed herinneren. Ook nu nog is het een aangrijpend drama met een goede afloop; en ik kan zo gauw geen historische vergelijking bedenken over een ramp die op het allerlaatste nippertje door vindingrijkheid, vernuft, moed, en een enorme gezamenlijke inspanning afgewend kon worden. Al deze eigenschappen zijn gevraagd om ons aller klimaat te redden. NASA mag dan betrokken zijn geweest bij projecten met een nationalistisch karakter - deze instantie dient zeker niet uitsluitende Amerikaanse belangen. Mocht je visie in de buurt van de werkelijkheid kunnen komen, dan zullen andere grootmachten zonder enige twijfel juist wel gaan opperen dat dit plan louter de USA dient. Stel je voor: primitief, barbaars gestechel van bijvoorbeeld een Putin kan een praktische en misschien zelfs financiëel haalbare snelle aanpak van het grootste probleem van de huidige wereld in de weg staan. De know-how en de ervaring zijn er. Laat niemand die negeren om zijn eigen rijkje, en zijn eigen petieterige egootje ondanks alles te laten prevaleren.

Rob12342
Rob1234221 aug. 2022 - 13:09

Allemaal prachtige verhalen! De beste uitvinding om klimaatverandering te beteugelen voor zover door mensen veroorzaakt is het condoom en de pil.. Het middel tegen meer mensen.

Eric Minnens
Eric Minnens16 aug. 2022 - 23:37

En we waren nog wel net zo lekker bezig God te worden... Dat wil zeggen: onze kennis en ons bewustzijn zodanig uit te breiden en te verdiepen dat wij tot in de puntjes zouden begrijpen hoe het heelal in elkaar steekt, ja zelfs in staat zouden zijn om, al dan niet met een oerknal, zelf een heelal te creëren, Godgelijk dus. Maar ja, aan deze ontwikkeling zijn wij nu in sneltreinvaart bezig, via desastreuze klimaatbeïnvloeding, een eind te maken. Eigen schuld dikke bult dus. Terwijl we misschien nog maar een paar eeuwtjes nodig hadden gehad om dat punt te bereiken.... Dramatisch! Niet een universele, maar een 'universumele' vergissing! (Ja ik weet het, recent een discussie op Joop gehad over God, waarbij ik mezelf als atheïstisch agnost omschreef. Maar het bovenstaande is een zijdelingse fantasie, die ik graag zo nu en dan te berde breng.)

16 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens16 aug. 2022 - 23:52

Toevoeging, na 'Eigen schuld, dikke bult': Er zal niets van ons overblijven. (Dat zat al impliciet in mijn verhaal, maar toch.)

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 aug. 2022 - 8:01

Zouden ze nu massaal Canada proberen binnen te komen?

Eric Minnens
Eric Minnens17 aug. 2022 - 8:58

@DD, ? Reactie op Prykmans, hiervlakboven?

Eric Minnens
Eric Minnens17 aug. 2022 - 9:08

@DD Ik krijg een soort visioen van een krabbenmand...

Eric Minnens
Eric Minnens17 aug. 2022 - 9:12

@DD, sorry, herstel, er viel een stukje weg...: De VS, zoals hierboven getekend, lijkt nu inderdaad wel erg op een kookpot, waarvan de onderkant reefs rood staat te gloeien. Dus kunnen ze alleen nog via de bovenkant ontsnappen. Ik krijg ook een soort visioen van een krabbenmand. Een krabben-kookpot dus eigenlijk...

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 aug. 2022 - 9:50

De schoonbroer van een kennis verhuisde al decennia geleden vanuit Florida naar het noorden, omdat de warmte hem hinderde bij zijn werk. Geen idee wat hij eigenlijk uitvoerde.

Eric Minnens
Eric Minnens17 aug. 2022 - 10:07

Misschien gedijt oerknal-onderzoek beter in een koud klimaat.

dirk den boer
dirk den boer17 aug. 2022 - 10:25

Met kennis, begrip, wetenschap f bewustzijn heeft het weinig te maken, Eric, al in 1800 zoveel waarschuwde een Zweedse wetenschapper voor opwarming vd atmosfeer bij toenemend CO2 gehalte door fossiel verbruik, in mijn studententijd rekeneden wij met 325 ppm CO2, inmiddels is dat 400, en blijft gewoon stijgen, want China en India zijn bezig aan een opmars in welvaart. Politiek bewustzijn en de wil om de zaken aan te passen, ten koste van (iets in de toekomst, alhoewel niet een verre meer blijkt), daar zit hem de kneep.....

Eric Minnens
Eric Minnens17 aug. 2022 - 21:06

@dirk Leuk langs me heen gepraat Dirk. Hindert niet hoor. Wie was die Zweedse wetenschapper trouwens?

dirk den boer
dirk den boer17 aug. 2022 - 22:56

Nogal een verschil, krabbenmand of -kookpot. In de eerste worden ze gevangen of levend opgeslagen, en hebben ze nog (minieme) kans om te ontsnappen. In die kookpot kunnen ze dat wel vergeten, vooral als ze levend in de kokende pot worden gekieperd (zoals vaak gebeurt).

Gio Servas
Gio Servas18 aug. 2022 - 13:16

@Erik Minnens, Wie was die Zweedse wetenschapper? Dat was Nils Ekholm, maar dat was 1901, echter was Eunice Newton Foote nog een stuk eerder, die schreef daar al in 1856 over. (Google is your friend)

Eric Minnens
Eric Minnens19 aug. 2022 - 11:32

@Gio Servas "Google is your friend" Ja maar ik heb liever dat wij als reaguurders zelf even elkaars vrienden zijn, en dus zelf even man en paard noemen, in plaats van dat de ander te laten uitzoeken. Wees gewoon van A tot Z duidelijk in je berichten.

dirk den boer
dirk den boer19 aug. 2022 - 15:12

@ Gio en Eric: Svante Arrhenius in het Philosofisch Magazine en Journal of Science, april 1896: On the influence of carbonic acid (= letterlijk koolzuur, maar hier bedoeld onze CO2 natuurlijk) in the air upon the temperature on the ground. Baanbrekend, maar niet meteen herkend als zodanig ,en daar heeft onze vh Hoff nog rolletje in gespeeld, zoals zo vaak het geval in de wetenschap).

Eric Minnens
Eric Minnens20 aug. 2022 - 0:03

@dirk Bedankt, ik wist wel dat jij in principe een goede 'reageervriend' bent...

dirk den boer
dirk den boer20 aug. 2022 - 11:37

OK, maar zelf meng ik me vaak genoeg in de discussies van anderen, op een blog (anders dan in fysieke discussies) is dat de gewoonte, en niet hinderlijk meestal, hoeft niet tenminste.

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 aug. 2022 - 22:26

Eunice Newton Foote’s inzichten werden helaas genegeerd. https://physicstoday.scitation.org/do/10.1063/pt.6.4.20210823a/full/

Thuiszitter
Thuiszitter16 aug. 2022 - 22:05

Nee want Donald zegt dat het wel meevalt .

dirk den boer
dirk den boer16 aug. 2022 - 22:01

Het is al net als met die kikker in een langzaam opwarmende ketel, die springt er niet uit en wordt gekookt. Als het wel sneller zou gaan, zou hij er wel uitgesprongen zijn, maar nu??

2 Reacties
Goossen2
Goossen217 aug. 2022 - 9:27

https://www.nart.nl/80-de-mythe-van-de-kokende-kikkers

dirk den boer
dirk den boer17 aug. 2022 - 23:01

Mythes spreken nu eenmaal meer aan dan de blote feiten, worden ook beter onthouden, hebben meer impact ook. Forget the mere facts...

Greendutch
Greendutch16 aug. 2022 - 21:17

benieuwd of in dat land nog enige solidariteit te vinden zal zijn tegen die tijd? of eerder al ‘men’ zal kunnen / willen toegeven dat de mens dit veroorzaakt heeft? er zal veel aan voorlichting en informatie gedaan moeten worden want er zijn wel heel veel ongelovigen daar...

Salama.
Salama.16 aug. 2022 - 20:16

Het bizarre is dat de mensen die hier het meeste last van hebben, de overwegend Republikeinse prairiebewoners, het felst gekant zijn tegen maatregelen om de klimaatverandering aan te pakken.

Phantom3
Phantom316 aug. 2022 - 19:39

Dus op 3/4 is er nog prima te leven. Valt me nog best mee.

Jopie666
Jopie66616 aug. 2022 - 16:10

So what iedereen daar heeft airco's en men ontkent het toch en anders begint men wel een oorlog voor lebensraum. Rusland heeft gisteren dit voor de eerste keer toegegeven zelfs. Niets fascisten, maar lebensraum. Men wilt Oekraïne hebben voor de grond en grondstoffen en de mensen voor meer soldaten. Zodat men ook de rest van Europa kan aanvallen.

5 Reacties
oproerkraaier
oproerkraaier17 aug. 2022 - 9:41

Ik blijf het raar vinden dat jij Rusland veroordeeld, maar Israel die precies het zelfde doet, verdedigt.

LaBou
LaBou 17 aug. 2022 - 10:24

Ja, rusland zit inderdaad te springen om grond en grondstoffen want daar hebben ze maar heel weinig van.

Wie o Wie
Wie o Wie17 aug. 2022 - 15:55

Labou, als je ergens veel van hebt wil dat nog niet zeggen dat je niet nog meer wil. Kijk maar naar mensen met “veel geld” die alles uit de kast halen om nog minder belasting te hoeven betalen (en nog meer over te houden). Maar als je nooit ergens veel van hebt gehad, dan weet je ook niet beter.

LaBou
LaBou 17 aug. 2022 - 16:46

@wie: whatever. Laat maar horen als je een vertaling wilt.

Wie o Wie
Wie o Wie17 aug. 2022 - 17:49

Hoi Labou, dank voor je aanbod. Zijn er vaak mensen die een vertaling van jouw Nederlands nodig hebben?

Nicotientje
Nicotientje16 aug. 2022 - 14:58

We kunnen ons beter druk maken over ons eigen continent. Als nog lang wordt gewacht met het nemen van drastische klimaatregels komen in de toekomst steeds meer Europeanen te wonen op steeds minder europese leefbare grond.

Nicotientje
Nicotientje16 aug. 2022 - 14:54

We kunnen ons beter druk maken over ons eigen Europa. In dit werelddeel gaat het precies dezelfde kant uit. Als nog langer gewacht wordt met het nemen van klimaat regelingen komen steeds meer Europeanen te leven op steeds minder Europees grondgebied.

Martin van der Linde
Martin van der Linde16 aug. 2022 - 14:39

De VS kennen al langer allerlei weers- en klimaatproblemen die nooit eerder tot het inzicht hebben geleid dat ingrijpen noodzakelijk was. Er was altijd wel een (economische) reden om niets te doen. In Nederland zie je iets vergelijkbaars mbt de enorme stikstofuitstoot door de agrarische sector. Opeens kiezen de werkgeversorganisaties eieren voor hun geld. Pas nu de economische noodzaak om de veestapel te minimaliseren niet langer kan worden uitgesteld, gaan de werkgevers overstag. Wat de situatie in de VS betreft, wanneer durven westerse regeringen het kaartje voor Europa en omgeving uit de la te halen? Het zal er ongetwijfeld zijn, incl. de enorme migratiestromen die daar het gevolg van zijn. Te politiek gevoelig, schat ik zo in. Toch enorm voorspelbaar. In de VS komen niet voor niets zoveel mensen uit zuid Amerika aan. Zij zijn niet alleen op de vlucht voor armoede maar ook de hitte.

Break on through
Break on through16 aug. 2022 - 14:20

Verschrikkelijk natuurlijk maar ik kijk hier weinig van op. Zolang Fox, olie en gunzzz iets te zeggen hebben in Republikeins Uh-merica veranderd ook Biden er helemaal niets aan. Ook al hebben de democraten overal de overhand. Is een mentaliteitskwestie. Net als hier zijn rechtse figuren daar onverbeterlijk egocentrische klootzakken die gewoon door blijven gaan met wat ze deden. Zoiets heet conservatisme, tot je er levend bij verbrand zeg maar... To stupid to mention die lui. Maar West coast steden gun je iets totaal anders natuurlijk, daar zijn het overwegend democraten, die er echt alles aan gedaan hebben. Oh trouwens, de makers van dat kaartjes realiseren zich wel dat nu de gemiddelde boze Trumpstemmer in z'n SUV stapt en in kolonne over de highway naar Washington kruipt?

6 Reacties
GeenProbleem
GeenProbleem16 aug. 2022 - 16:13

‘ Oh trouwens, de makers van dat kaartjes realiseren zich wel dat nu de gemiddelde boze Trumpstemmer in z'n SUV stapt en in kolonne over de highway naar Washington kruipt? ’ Oh wat een heerlijke naïviteit van iemand die nog nooit in de VS is geweest. Denken dat alleen Trumpstemmers in SUVs rijden 😂

TeeJee2
TeeJee217 aug. 2022 - 9:26

De Democrats hebben in meerdere steden en staten al decennia de overhand, en toch verandert er niets. Het geeft heel goed aan dat de scheidslijn tussen de Reps en Dems flinterdun is, en dat dit helemaal geen strijd tussen links en rechts is. Als u zich realiseert dat deze twee partijen de twee zijden van een munt vertegenwoordigen, en qua politiek heel dicht bij elkaar liggen, dan zal u ineens de USA een stuk beter begrijpen.

Break on through
Break on through17 aug. 2022 - 14:24

Bedankt voor de reacties. Volgens mij worden de republikeinen op dit moment bestierd door een quasi nazi en regelrechte crimineel met in zijn kielzog een leger van bange jaknikkers en daar weer achter doorgedraaide onderbuikers en neonazi's die je overal voor op kunt laten draaien. Zie het 6 januari debacle. De Democraten daarentegen hebben een veel behoudender en realistischer politiek. Zie de Inflation Reduction Act of 2022, https://en.wikipedia.org/wiki/Inflation_Reduction_Act_of_2022 Of hoe Obama de bouw van een oliepijplijn dwars door inheemsen territorium heeft stilgelegd (en hoe snel Trump de bouw ervan weer op gang bracht)

TeeJee2
TeeJee218 aug. 2022 - 5:12

@Break on through Dat mag u vinden, maar het is amper een reactie te noemen op de punten die ik aanstip.

Break on through
Break on through18 aug. 2022 - 7:54

Ja God , als je zelf al niet meer weet wat je als reactie schrijft op mijn commentaar dan houd het op natuurlijk....

TeeJee2
TeeJee218 aug. 2022 - 8:59

@Break on through U komt met een groteske overdrijving, en vervolgens twee voorbeeldjes die niks af doen aan mijn observatie van de algehele politieke situatie in de USA. Het houdt inderdaad op, wanneer u de ogen wenst te sluiten.

tinekea2
tinekea216 aug. 2022 - 14:18

Had Trump toch gelijk: klimaatverandering bestaat niet. Zitten de meeste van zijn aanhangers niet in het zuiden?

Jozias2
Jozias216 aug. 2022 - 14:14

Van de positieve kant: 75% van de VS blijft prima leefbaar. En dat is qua m2 voldoende om heel heel veel mensen te huisvesten.

2 Reacties
Zomaareenmening
Zomaareenmening16 aug. 2022 - 17:00

Positieve kant? Aan het hele verhaal zit geen positieve kant! 107,5 mijoen mensen dienen te verhuizen aangezien deze gebieden niet meer leefbaar zijn. Jij beweert dat 75% van de VS prima leefbaar blijft! Blijft???? Las deze gebieden al binnen dertig jaar nagenoeg onleefbaar worden, hoelang denk je dan dat deze 75% van de VS nog leefbaar blijft??? Ik had je (voorgewende) intelligentie, gezien je voorgaande reacties, toch hoger ingeschat maar blijkbaar mis je toch het inlevingsvermogen wat iemand nodig heeft om sociaal gedrag te vertonen.

Jozias2
Jozias216 aug. 2022 - 21:05

@zomaarmening Ironie gemist?

Jozias2
Jozias216 aug. 2022 - 14:14

Van de positieve kant: 75% van de VS blijft prima leefbaar. En dat is qua m2 voldoende om heel heel veel mensen te huisvesten.

Proletarier
Proletarier16 aug. 2022 - 13:49

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

1 Reactie
Zandb
Zandb16 aug. 2022 - 15:20

Proletarier Maar wat dan met die andere helft?

Bouwman2
Bouwman216 aug. 2022 - 13:45

Uiteindelijk zal de mens onvermijdelijk verdwijnen. Dat is een vervelend bericht, maar ook aan de andere kant een goed bericht. Denk je eens in: nooit meer een crisis. Nooit meer Rutte. Nou als je dan nog geen feestelijk gevoel krijgt, weet ik het niet meer.

2 Reacties
TheunT
TheunT16 aug. 2022 - 13:56

Soorten kunnen ook verdwijnen door evolutie.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman16 aug. 2022 - 16:05

Minder mensen, daar kun je inderdaad van dromen of daadwerkelijk stimuleren. Maar vergeet niet dat de meeste overheden niet met krimp om kunnen gaan, alles moet eeuwig groeien, groei is goed is de mantra.

Pindaklaas
Pindaklaas16 aug. 2022 - 13:33

Het westen van Amerika heeft al een enorm drinkwaterprobleem. Ze hebben dit nog weten te reken door de import van drinkwater maar ook dit is bijna stilgevallen omdat er bijna geen water meer is om te importeren. Europa gaat dezelfde kant op. China ook.

1 Reactie
Rob12342
Rob1234217 aug. 2022 - 12:03

Da's toch mooi voor de aarde? Dan verdwijnen wij en kan de aarde rustig herstellen. Ik zie het probleem niet echt.

Rob Matthijssen
Rob Matthijssen16 aug. 2022 - 12:54

Nee, Miami Dade county komt er juist niet bekaaid van af, zij krijgen 91 dagen van boven de 38 in plaats van 70 gemiddeld

1 Reactie
vdbemt
vdbemt16 aug. 2022 - 13:36

Dus?

ZonderNaam2
ZonderNaam216 aug. 2022 - 12:01

De VS hebben zowel gebieden die als gevolg van de klimaatverandering al jaren kampen met extreme droogte en gebieden die kampen met overmatige regenval. Daarnaast is het ook nog een land dat heel veel ervaring heeft met enorme pijpleidingen te leggen. Dan ligt het toch voor de hand om water van natte naar droge gebieden te pompen? Maar blijkbaar kan de Amerikaan alleen een pijpleiding aanleggen als er olie doorheen moet.

1 Reactie
Pietje Puk139
Pietje Puk13916 aug. 2022 - 14:05

En dat laatste is niet meer dan logisch. Want er moet natuurlijk wel aan VERDIEND WORDEN. Een Amerikaan steekt geen vinger uit als er niets mee te verdienen valt. En in Europa gaan we hard die kant op. Verbazingwekkend genoeg door het stemgedrag van degenen die er de meeste last van gaan krijgen of al hebben.