Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Kunnen we Kerst niet beter afschaffen?

  •  
23-12-2022
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
4648 keer bekeken
  •  
kersteten

© cc-foto: Terri Cnudde

Het is bijna kerstmis en ik vraag me af: kunnen we het dat hele kerstgebeuren niet beter helemaal afschaffen? Van een vredesfeest is immers geen sprake met al dat leed van gekwelde dieren op de kerstdis. Overal is oorlog en de gruwelijke misdaden in ons eigen land worden doodgezwegen. De meeste mensen weten het best wel, maar gaan gewoon lekker door voor geldgewin en eigen genot. Puur egoïsme. Voor de dieren, voor het klimaat, voor iedereen is het beter dat we met dit wrede feest stoppen. 

Toen de oorlog uitbrak in Oekraïne stond ik samen met andere dierenvrienden voor het gebouw van de Tweede Kamer te protesteren tegen het massaal doden van dieren vanwege de vogelgriep. Destijds waren er bijna 2 miljoen kippen vergast waarvan een groot deel preventief. De pers vond andere zaken belangrijker. Twee miljoen dieren die vergast werden vonden ze te klein nieuws. Inmiddels zijn het ruim 6 miljoen legkippen, kuikens, eenden en kalkoenen die pijnlijk stikkend aan hun eind gekomen zijn. En opeens stopte de NVWA toch even het preventief vergassen. Niet uit ethisch standpunt maar omdat het gas op was…. 

Voor het merendeel van de dieren in ons land is het altijd oorlog. Zij worden gevangen gezet onder dieronwaardige omstandigheden, vrouwelijke dieren worden dikwijls gedwongen zwanger gemaakt, hun dierbare jongen worden afgepakt, vetgemest en met ruw geweld naar het slachthuis gebracht waar zij met angst en pijn aan hun eind komen.  

De stikstofcrisis leek in het begin nog hoopvol voor veel dieren. Maar die hoop was al gauw weg toen al die verongelijkte veeboeren de slachtofferrol in de media kregen. Vrijwel niemand die voor dieren opkwam werd over de echte slachtoffers gehoord. Geen journalist heb ik horen vragen: "Maar is het niet beter voor de dieren dat u onmiddellijk stopt? En u zegt wel zo te houden van uw dieren, maar hoe verhoudt dit zich dan tot hoe u hen huisvest, behandelt en laat vertrekken naar de slacht? En bent u niet een grote egoïst dat u uw familiebedrijf per se op oude voet wil doorzetten en ons klimaat hierdoor naar de knoppen gaat en er geen toekomst meer is voor onze kinderen?"

En toen kwam Remkes de boel sussen en de boze boeren kregen een aai over hun bol. We hebben Remkes gevraagd of we als vertegenwoordigers van de hoofdrolspelers, de dieren, ook aan tafel mochten zitten. We kregen een kort antwoord terug: daar was geen tijd voor. De hoofdrolspelers van de stikstofcrisis , de echte slachtoffers, werden zowel in de politiek als in de media doodgezwegen. 

Dit jaar was het naast het jaar van de oorlog en stikstof ook het jaar van het grensoverschrijdend gedrag. Ik vind het persoonlijk prima dat hier zoveel aandacht voor is. Matthijs van Nieuwkerk vond ik altijd al zeer grensoverschrijdend bezig als ik hem zag likkebaarden en kwijlen bij koks die hem in zijn programma ganzenlever serveerden of ander smerig dierenleed. En Jeroen Rietbergen moest natuurlijk stoppen met zijn ongepaste seksistische uitingen richting vrouwen. Maar laat al die Nederlanders die nog dieren eten ook eens kijken hoe ze zelf grensoverschrijdend bezig zijn. Want hoe dieren in de dierenindustrie behandeld worden is ook grensoverschrijdend. Bij grensoverschrijdend gedrag brengt iemand een ander schade toe op fysiek, mentaal of emotioneel vlak. Dat is op de ruim 600 miljoen dieren die wij jaarlijks vermoorden allemaal van toepassing. Als je vlees eet, eieren en zuivel doe je aan dit grensoverschrijdende gedrag mee. 

Terwijl hier in ons eigen land op zeer grote schaal de grootste misdaden tegen andere dieren plaatsvinden durven er nog altijd veeboeren en politici te opperen dat wij voorop lopen wat dierenwelzijn betreft. Hoe durven ze de ene hel te vergelijken met de andere hel en zich daarvoor ook nog eens op de borst te kloppen? De undercover filmbeelden die gemaakt worden door organisaties als Ongehoord, Varkens in Nood en Animal Rights laten heel wat anders zien maar worden afgedaan als incidenten. Maar het zijn geen incidenten. Dieren zijn niet gek. Die gaan niet vrijwillig naar de slacht. De angst maakt hen onwillig. Met schoppen, slaan en elektrische prikkers zorg je dat de dieren sneller de richting op gaan die zij zelf niet zouden willen.  

Achter de schermen doen wij dierenbelangenorganisaties onze stinkende best om hier aandacht voor te krijgen. Maar zelden wordt er aandacht aan geschonken. De media zijn zeer onkritisch als het over dierenleed gaat. Caroline van der Plas kreeg het afgelopen jaar een podium dat Partij voor de Dieren nooit op die manier heeft gehad. En ook de boeren kregen continu vrijwel kritiekloos een spreekbuis. Maar de dieren krijgen geen enkele stem. Ook bij intimiderende acties van boeren wordt altijd gezegd dat ze de boosheid begrijpen. Maar er is geen enkele empathie voor de terechte boosheid die wij hebben over wat dieren wordt aangedaan en onze vreedzame acties. De beulen krijgen een aai over hun bol en wij worden extreme dierenterroristen genoemd. Ik hoef die empathie ook niet. Ik wil dat de dieren die empathie krijgen! 

In het tv-programma ‘Dit is de kwestie’ dat ging over de verschillende manier over hoe we met honden en katten en met dieren in de landbouw omgaan, zag ik een varkensboer in zijn stal. De jonge varkens voor de slacht zaten opeen gepropt bij elkaar in kale betonnen vieze ruimtes en de zwangere zeugen zaten geklemd tussen 2 stangen. De journalist vroeg aan de varkensboer of hij geen emotionele band opbouwde met zijn varkens. Het verhaal dat toen kwam typeert de manier van houden van dieren die boeren hanteren. De boer vertelde dat een tijdje terug een van zijn zeugen niet naar de slacht mocht omdat ze kreupel was. Iedere dag gaf hij haar daarom een zet zodat ze weer rechtop stond. De varkensboer raakte echt geëmotioneerd toen hij aan de journalist vertelde dat na een maand hier al die moeite in gestoken te hebben de zeug nog steeds te kreupel bleek om met de slacht mee te gaan. Tekenend voor de liefde die boeren zeggen voor dieren te hebben. Zij zien het dier slechts als product waar ze geld aan kunnen verdienen. Boeren houden niet van hun dieren, maar van het geld dat ze opbrengen. 

Hoe wreed kun je als mens zijn om stoïcijns door te blijven gaan met dieren zo onwaardig te behandelen en vlees en zuivel te blijven eten terwijl al lange tijd duidelijk is dat we hiermee niet alleen dieren kwellen en vermoorden, maar ook ons klimaat om zeep helpen? Wat voor overheid hebben wij, die in plaats van in te grijpen er juist alles aan doet om dit wrede dierenuitbuitingssysteem in stand te houden?  Waarom krijgen veeboeren een aai over hun bol en meelij en worden hun slachtoffers doodgezwegen? 

Toen ik een klein meisje was geloofde ik nog in een eerlijke rechtvaardige wereld. Zo werd mij dat wijs gemaakt. Totdat ik op mijn 11de een film zag waarin een koe geslacht werd. Ik vond dat zo wreed en onrechtvaardig dat ik stopte met vlees eten. En toen ik me later bewust werd van het leed achter zuivel en eieren stopte ik daar ook mee. Het is pijnlijk om in een wereld te leven waar het merendeel van je soortgenoten het niets kan schelen dat het zoveel onnodig dierenleed aanricht. Het is pijnlijk om telkens te beseffen dat men dit leed onbelangrijk vindt. Wat ik onbegrijpelijk vind, want een koe, kalf, kip, varken, kalkoen, eend of konijn in de industrie kan net zo erg lijden als een mensenkind in oorlogsgebied. Waarom erkennen we dat bij onze kat en hond wel en zwijgen we de rest dood? Dit is niet de wereld waarin ik wil leven. Daarom zit er maar een ding op: blijven opkomen, hoe moedeloos ik daar ook soms van wordt, voor de rechten van dieren. En gelukkig zijn er ook van die kleine geluksmomentjes, als ik zie hoe de dieren die met onze hulp uit de industrie gered zijn, intens genieten van hun vrijheid. Dat helpt om door te blijven gaan.  

Sandra van de Werd, oprichter van Comité Dierennoodhulp en medeorganisator van de Vredesdienst voor dieren die vanavond plaats vindt om 19.30 uur in de Nassaukerk te Amsterdam. Ook thuis te zien via: www.vredesdienst.nl/live-stream

cc-foto: Terri Cnudde

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (109)

Martin Willemse
Martin Willemse27 jan. 2023 - 2:45

Het kerstfeest is iets heidens, dat de Zon weer meer licht en warmte gaat geven en heeft eigenlijk niks met de vrede te maken, net als de paus die beide legers in zegent, voor zij elkaar proberen uit te moorden.

Andreas4
Andreas426 dec. 2022 - 1:56

Opmerkelijk dat zoveel kerstfanaten zich zo aangevallen voelen door het verhaal van Sandra van de Werd. Alsof zij werkelijk van plan is om kerstmis af te schaffen, alsof zij die macht zou hebben. Het is gewoon een retorische vraag om mensen te laten nadenken. Inderdaad werkt dat niet overtuigend als je te maken met kerstfanaten die op zoiets reageren als een rode lap op een stier. Bovendien zijn het vooral de persoonlijke gevoelens van onrecht die Van de Werd uitspreekt, dus waarom zou je je dat persoonlijk aantrekken... zielig hoor.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin26 dec. 2022 - 18:43

Vonk?

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 dec. 2022 - 11:09

"Daarom zit er maar een ding op: blijven opkomen, hoe moedeloos ik daar ook soms van wordt, voor de rechten van dieren. En gelukkig zijn er ook van die kleine geluksmomentjes, als ik zie hoe de dieren die met onze hulp uit de industrie gered zijn, intens genieten van hun vrijheid. Dat helpt om door te blijven gaan." Hier kan ik me volledig in vinden. Daarvoor behoef je niet kerst af te schaffen. Dat helpt niet.

Max_Konijn
Max_Konijn25 dec. 2022 - 0:54

Ontkennen dat mensen vleeseters zijn is hetzelfde als beweren dat de aarde plat is. Gewoon wappie gedrag…

7 Reacties
Zandb
Zandb25 dec. 2022 - 8:09

Hoofdschuddend Menen dat mensen vleeseters moeten zijn, is hetzelfde als beweren dat de aarde plat is. Gewoon wappie gedrag…

Max_Konijn
Max_Konijn25 dec. 2022 - 13:42

@Zandb Als “de mens” geen vlees was gaan eten dan waren we het niveau van chimpansee niet ontstegen. Onze evolutie hebben we te danken aan het eten van vlees. Gezien het niveau van je reacties heb jij er blijkbaar te weinig van binnen gekregen.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout25 dec. 2022 - 14:15

@ Hoofdschuddend. Carnofilie is per definitie een rabiaatrechtse zucht naar behoud van machismo en viriliteit bij tribaal-primair gericht manvolk.

Norsemen
Norsemen25 dec. 2022 - 15:35

“Onze evolutie hebben we te danken aan het eten van vlees” Haha Zeldzame onnozelheid dit.

Max_Konijn
Max_Konijn25 dec. 2022 - 16:27

Ah, de wetenschap nog ontkennen ook.. Google er eens op zou ik zeggen. Ons grote brein is voor een groot gedeelte te danken aan het consumeren van vlees.

Mohawk2
Mohawk226 dec. 2022 - 4:00

Hoofd, Als je het dan toch over onze evolutie hebt; er is nogal een verschil in de bescheiden hoeveelheden vlees die de vroege hominiden tot hun beschikking hadden als aanvulling op hun dieet en de copieuze bergen vlees die de moderne Homo Sapiens zich vanaf de jaren '60 van de vorige eeuw in steeds grotere hoeveelheden kan veroorloven en tot zich neemt. Dus ja, de mens is een omnivoor. Maar diezelfde mens heeft nog nooit in zijn evolutie zoveel kilo's vlees per jaar tot zich genomen als de contemporaine Homo Sapiens in het Westen... en dat eetpatroon doet iets met onze planetaire leefomgeving waar jouw kleinkinderen nog minder blij mee zullen zijn dan een hoge staatsschuld!

Norsemen
Norsemen26 dec. 2022 - 12:55

Ons grote brein?

Norsemen
Norsemen24 dec. 2022 - 17:56

Kerst is een uitstekende tijd om nog eens extra hypocriet te doen.

TwoTone
TwoTone24 dec. 2022 - 14:14

Tja, eten of gegeten worden….

1 Reactie
Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 19:13

Tja... martelen of doodgemarteld worden, is dat niet wat je bedoelt?

Rechtse   Bal
Rechtse Bal24 dec. 2022 - 9:26

AAN ALLE JOOPERS: Vrede op aarde en aan de mensen een welbehagen !! En daaraan toevoegend: aan de mensen een veilig welzijn. Niet alleen voor 2023 maar ook daarna.

1 Reactie
Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 19:15

Ja dat kan je nou wel zeggen, maar meen je het ook? Of is het gewoon weer een stukje cynische kersthypocrisie?

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 dec. 2022 - 8:40

Het stuk van Roos Vonk gelezen te hebben en dan dit stuk. Dan denk ik bij mezelf soms; Waarom niet de hand eens in eigen boezem steken, als je je afvraagt waarom sommige mensen geen respect zouden hebben voor vegetariërs? Moeten we werkelijk Kerst afschaffen omdat die mensen blijkbaar allemaal om dezelfde redenen graag 'kerst vieren' en allemaal 'vreten' als dierenbeulen i.p.v. menselijke warmte en familiebanden aan te houden, elkaar opzoeken en ze werkelijk vrede wensen in de wereld en warmte. Je kunt ook vegetarisch vreten, de terrassen zitten altijd vol in Amsterdam, zomer en winter, zo ook de restaurants. Mensen zijn en het leven is niet eendimensionaal. Op deze manier krijg je mensen niet mee in je verhaal. Er zijn ook nog mensen die een diervriendelijk leven wensen en toch carnivoor zijn die ook met dit probleem worstelen. Blijkbaar gun jij mensen geen menswaardig leven. Samen eten is zoveel meer dan dit. Kerst is zoveel meer dan dit. Maar schaf jij het maar af. De eenzame ouderen die met kerst samen aan het eten zitten en daarvan intens genieten die zich weer even mens voelen in contact met de ander en voor wie het even licht wordt, dankzij kerst en de gedachte daarachter, wie het niet gaat over cadeautjes. Ik word hier echt verdrietig van. Over discriminatie gesproken en je afvragen waarom dat toch komt. Dat gezegd hebbende, vast en zeker staat het suikerfeest u en vele ander ook niet aan. Ik noem maar een zijweg.

10 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin24 dec. 2022 - 11:40

Bas Heijne heeft een goed stuk in NRC geschreven. Moet de link even opzoeken.

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 dec. 2022 - 11:45

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/12/23/ik-ik-ik-maar-waar-is-de-wij-a4152464

de passie preker
de passie preker24 dec. 2022 - 15:04

Uit het essay van Bas Heijne: Als je door de ander gezien wilt worden, moet je zelf niet je ogen stijf dichtknijpen. Er is een wereld buiten het ‘ik’, een wereld die zich niet een-twee-drie zal aanpassen aan jouw persoonlijke wensen en vermaningen. Er bestaat een wereld die je opzadelt met vraagstukken en problemen die om gezamenlijke inzet en betrokkenheid vragen, vraagstukken die zich niet domweg laten ontkennen door een gerieflijke complottheorie, die je heel toevallig goed uitkomt. Er bestaat een wereld buiten jezelf die om je belangeloze aandacht vraagt, een wereld waarin niet alles op jezelf kan worden betrokken.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen24 dec. 2022 - 15:55

Minoes, Dank voor de link, een mooi, beschouwend artikel van Heijne.

Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 19:36

"Er zijn ook nog mensen die een diervriendelijk leven wensen en toch carnivoor zijn die ook met dit probleem worstelen." Ach... wat hebben die mensen het toch moeilijk dat ze ermee worstelen... want zonder dierenleed (een bonk doodgemarteld vlees op je bord) "kan je elkaar natuurlijk niet opzoeken en werkelijk vrede wensen in de wereld en warmte." Geloof je dat zelf: samen eten... warmte... lichtjes... goede wensen... kunnen niet zonder de bioindustrie, of wat voor vlees dan ook? Vega is zo fout nietwaar? Zo onchristelijk (of wellicht onislamitisch) misschien? Voor mij en hopelijk vele anderen klinkt uw reactie, Minoes&tuin, als een hypocriete en (dus) kleffe opmerking in het licht van een overduidelijk betrokken verhaal dat ook een persoonlijke mening is van de auteur van dit artikel, een persoonlijke mening waar hopelijk veel mensen in kunnen meegaan, even afgezien van blijkbaar vastgeroeste ouderen(?).

Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 19:42

Wat het stuk van Bas Heijnen betreft: het zou Minoes&tuin sieren als ze het artikel van Van de Werd zou zien als een mogelijkheid om het verhaal hierachter te incorporeren in haar eigen werkelijkheid en haar maatschappelijk bewustzijn te verbreden, in plaats het af te kraken, te zien als een aanval op haar eigen toch wel bekrompen wereldbeeld (een wereldbeeld dat B.H. juist probeert te doorbreken).

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 dec. 2022 - 10:30

Nergens heb ik nog gezegd dat Vega fout is. Wel stel ik een oprechte vraag of kerst dan maar afgeschaft moet worden. Of kerst alleen maar vlees eten en negatief is, alleen maar over eten en alleen maar over vlees eten uit megastallen gaat,. Daarnaast vraag ik me af of overconsumptie niet even schadelijk is voor mens en natuur, ook de dieren daarin. Mensen en dieren sterven in Afrika van de honger door droogte. Ook Vegaproducten consumeren is soms schadelijk voor het klimaat en daarmee de natuur en dieren. Om de eenvoudige reden dat producten vaak uit het buitenland aangevoerd moeten worden via de lucht wat ook de nodige consequenties heeft. Er zijn vele ikken, het is niet zwart/wit Blijkbaar hebben sommige mensen geen moeite met Afrika waar zowel de mensen als (hun) dieren sterven door honger vanwege de droogte en dus totaal gebrek aan voedsel als ze in het vliegtuig stappen, Het gaat mij om de valse tegenstellingen en de toon. Je kunt dieren een diervriendelijk leven geven en uiteindelijk vlees consumeren. Dat behoeft ook niet veel te zijn. Die mensen worstelen wel degelijk met de dieren in de megastallen, met dierenleed. Ook dat mag ik niet zeggen toch? Dat wordt ontkend! Foei toch, hoe durf je toch Minoes. Kerst en wat het ook betekent voor mensen persoonlijk, staat daar helemaal buiten. Misbruik het niet. Ik zou verder zeggen kijk dan ook eens naar je eigen ik. Ook wanneer je in een vliegtuig wil stappen etc..

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 dec. 2022 - 10:36

Andreas4 Het gaat erom dat ook de mening van anderen een persoonlijke mening is en die niet perse hier haaks opstaat. Minoes"tuin heeft geen bekrompen mening en leeft evenmin in een bekrompen wereld. Alles wat buiten jouw gezichtsveld, jouw ik ligt en niet extreem is, zal wel bekrompen genoemd worden.

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 dec. 2022 - 10:40

Ik heb niets tegen de mening van auteur over de omgang met dieren etc.., Ik sluit mijn ogen daar niet voor. Het gaat mij om de insteek die ze kiest.

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 dec. 2022 - 10:48

Het is nu juist dat ook hier de problemen alleen op jezelf worden betrokken. Mensen doen er niet toe., We leven met dieren en mensen Jij accepteert niet dat ik tegen dierenleed kan zijn omdat ik geen vegetariër ben! Ik ontken het probleem m.b.t. dierenleed niet en sluit mijn ogen daarvoor geenszins. Dat kun je uit al mijn bijdragen op Joop niet ontkennen. Roos Vonk had het over de toon waarop, het hoe, daar heb ik het hier ook over.

Pater
Pater24 dec. 2022 - 7:57

Ik ben vóór dierenrechten en vóór feesten!

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin24 dec. 2022 - 12:16

Pater Zo kan het ook!

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 dec. 2022 - 12:16

Pater Zo kan het ook!

Gio Servas
Gio Servas24 dec. 2022 - 5:20

Uw stukje over de slechtheid van van alle boeren is al net zo van waarde als een stukje over de goedheid van alle boeren. Geen waarde dus. Ik heb het al eerder geschreven, ik weet niet beter als kind dat wij dieren hadden die we of verkochten of gingen slachten en dat laatste betekende feest, want een dier was duur dat als pa deze slachtte was dit altijd voor een speciale aangelegenheid en we stonden met alle kinderen uit de buurt daarna te kijken. Het grote verschil is natuurlijk wel, dat wij wel met respect met onze voeding om gingen, niet alleen met dierlijke voeding, maar ook met onze plantaardige voeding waardoor het ook nog een stuk lekkerder was. Dat is het probleem wat we hier tegenwoordig hebben. Groente die smaakt naar niks en waar ook bijna niets meer in zit wat gezond is en vlees of andere dierlijke producten die dusdanig bewerkt zijn dat het af en toe meer gif is dan voeding en van dieren af komt die geen leven hebben gehad. Dit louter en alleen om al het voeding voor iedereen, altijd bereikbaar te hebben en er zo veel als mogelijk geld aan te kunnen verdienen. Overigens, heeft u het over de manier waarop wij met katten en honden omgaan en het verschil, maar heeft u enig idee hoeveel miljoenen dieren vermoord worden bij het cultiveren van de grond om er gewassen op te kunnen laten groeien? Ik denk dat daar dagelijks nog veel meer slachtoffers van vallen dan bij het slachten van dieren.

1 Reactie
Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 19:48

Je wilt het niet snappen, zo te lezen: boeren zijn niet zozeer (allemaal?) slecht, maar ze zijn super hypocriet als ze beweren van hun beesten te houden. Ze geven "houden van" een wel heel rare betekenis als je de beesten waar je zo van houdt vervolgens "op een niet zo nette manier" laat afslachten (na de standaard lijdensweg richting slachthuis).

Martin Willemse
Martin Willemse24 dec. 2022 - 1:00

Pijnlijk stikkend worden de kippen gedood! Het moet zijn, ze vergeten te ademen, worden duizelig en vallen bewusteloos van hun stokje, zonder te lijden met CO2. Ken je die verhalen niet dat als je in een vulkanisch gebied zit er iemand bij een beekje ligt, dat je hem wel even gaat redden, maar je gewoon er naast gaat liggen, je hebt het niet in de gaten, omdat het CO2 gas je ademhaling ontregeld en je vergeet adem te halen.

2 Reacties
Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 19:51

Dat zijn verhaaltjes, en je kent bovendien niet het hele verhaal in de bio-industrie, want dat gaat niet altijd goed. Maar je probeert de misstanden alleen maar goed te praten...

Marinus C.
Marinus C.25 dec. 2022 - 16:56

Een verhoogde gehalte aan CO2 in het bloed veroorzaakt een heftige paniekreactie, aangezien je lichaam dat ziet als de indicatie dat het lichaam te weinig O2(zuurstof) binnenkrijgt. Daarbij veranderd CO2 in contact met water in zuur. Dus die dieren hebben het gevoel dat hun ogen en bek en snuit verbranden terwijl hun lichaam om lucht schreeuwt en verkrampt begint te hyperventileren. Het enige "goede" eraan is dat het inderdaad vrij snel gaat. Je verwart CO2(koolstofdioxide) met CO (koolstofmonoxide) denk ik. Nu leidt CO weliswaar tot een redelijk zachte dood, maar het is erg gevaarlijk, en niet milieuvriendelijk. Maar je zou dieren zonder een centje pijn kunnen vergassen met N2 (stikstof). Sterker nog, dit leidt vaak zelfs tot een kortdurend gevoel van euforie voor de bewusteloosheid binnen een minuut inzet. Maar dat zal wel te duur zijn of zo, dus kiezen we voor een gas wat een weliswaar snelle maar extreem onaangename dood veroorzaakt. 80% van d lucht die je inademt is N2, dus je lichaam heft geen enkel probleem met dat gas, en je kunt het ook zonder problemen in het milieu dumpen.

PGS
PGS23 dec. 2022 - 21:19

Inderdaad. Laten wij de huidige definitie van kerst afschaffen. Kerst is anno nu een toppunt van consumentisme en overdaad. En laten wij terugkeren naar de ware betekenis van kerst.

1 Reactie
Marinus C.
Marinus C.25 dec. 2022 - 16:36

Ik vind het best, en als iemand die leidt aan winterdepressies vindt ik de Winterzonnewende en uitstekende reden voor een feestje.

Greendutch
Greendutch23 dec. 2022 - 20:59

oké! grootverdieners moeten meewerken. Geld=harder dan idealen + respect. Kortopgeleide boeren -ouderwets, industrieën dienend werken- > opleiden bijspijkeren ivm begrip v.h. belang + andere manier werken voldoet ook. Remkes:wilde kort onderzoeken, dierenpartijen=lange gesprekken. ivm ruimingen: *filmen! +*uitleg/verhaal m.b.t. veilig gevogelte houden maken, einde bio-industrie zoals varkens / kippentorens realiseren stalbranden: niet meer verzekerbaar [tenzij in eigen coöperatief beheer] kun je populistisch BBB ["opgericht om de PvdD tegen te werken”] zover krijgen dat ze alle dierenwensen uitvoeren? partij strategie is nu gericht op gevuld houden beurzen v.d. industrieën/banken, de leveranciers v.d. ‘arme’ boeren [dus niet gericht op verstandige boeren die al overgestapt zijn op andere manieren van werken en absoluut geen boodschap aan BBB hebben ivm halve waarheden/hele leugens + onhaalbare/slechte doelen] dieren respectvol behandelen met eigen natuurlijk gedrag / voer / etc wakker dier fantastische koeienspot > reactie jonge boeren: romantisch verhaal over vee telen? meer natuurprogramma’s op tv, scholen e.d. + enquetes > begrip hoge straffen voor dierenmishandeling! alinea’s 8 + 9 👍👍 oplossing:alle 11 jarigen een film laten zien dat een koe geslacht wordt. stream + teveel hetzelfde denkende mensen bij elkaar > moet breder. afz.non-veganist die in 3jr dierlijk voedsel(dat al niet veel was) tot 15% gereduceerd heeft

Max_Konijn
Max_Konijn23 dec. 2022 - 17:38

Pfff.. vermenselijking van dieren.. zo zielig…. Veel dieren eten andere dieren.. that’s Life, deal with it!

8 Reacties
Kapitein_Haddoque
Kapitein_Haddoque23 dec. 2022 - 19:23

De bambificering van voedsel heet dat. Een dier heeft, afgezien van predatoren, als primair doel om als voedsel te dienen voor andere organismen. Eigenlijk de predatoren ook, als je de wormen en torren meetelt die er uiteindelijk hun buikjes van vol eten. Alles in het universum bestaat uit eten en gegeten worden. Vraag de gemiddelde astronoom.maar eens. Hele sterrenstelsel eten elkaar zelfs op. En over zwarte gaten maar niet te praten. Dat zijn enorm gulzige omnivoren. Dus tja...wij eten ook andere wezens. Thats life... En t is nog eens lekker ook. Helemaal tijdens het kerstdiner.

Pater
Pater24 dec. 2022 - 7:59

Veel dieren hebben geen keus. Wij wel. Ik eet dus wel vlees, maar (bijna) alleen biologisch vlees.

Fabius
Fabius24 dec. 2022 - 9:34

Het gaat niet zozeer om het eten van dieren. Het gaat om alles wat dieren moeten ondergaan van hun geboorte tot de dag dat u ze eet. Daarvan zou ook elke vleeseter moeten gruwen. Vleeseters van vroeger doodden de dieren altijd zelf (na jacht of na lange verzorging). De meeste vleeseters van nu kopen een 'product' uit de winkel. Hebt u ooit wel eens een dier verzorgd en daarna zelf gedood om het op te eten? Ik denk het niet, want dan zou uw reactie waarschijnlijk anders geweest zijn hier.

Berend22
Berend2224 dec. 2022 - 10:22

Tja dat mag u vinden maar als iedereen met zo’n instelling zou rondlopen dat leefden we nog in de steentijd.

Fabius
Fabius24 dec. 2022 - 13:34

@ Berend22 Ik neem aan dat uw reactie voor mij bedoeld is. Ik weet eigenlijk niet precies wat ik van u mag vinden. Dat elke vleeseter zou moeten gruwen van de manier waarop wij dieren behandelen? Ja, dat vind ik en ik hoop werkelijk dat u dat ook vindt. Met vleeseters van vroeger heb ik het niet over de steentijd, maar over alle vleeseters tot pakweg 50 jaar geleden. Dat varken op de boerderij dat werd vetgemest totdat de herfst kwam, dat konijn dat met de kerst geslacht werd, dat kipje voor zo nu en dan, enzovoort. Tot die tijd wist men nog waar vlees vandaan kwam en men besefte heel goed dat hoe beter het dier verzorgd werd tijdens het leven des te meer ervan uiteindelijk op het bord belandde. En met droge ogen durfen we datgene wat er nu gebeurt ook nog eens beschaving en vooruitgang te noemen.

Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 19:58

Pff... de standaard tegenwerping van verstokte vleeseters: "kom niet aan ons stukje goedkoop vlees want we zijn stoere en oorspronkelijke vleeseters, en we kennen niks anders, en wat de boer niet kent..." Gelukkig sterven dit soort mensen en hun fossiele gedachten (hopelijk heel snel) uit, want nieuwe tijden nieuwe gewoonten.

Berend22
Berend2225 dec. 2022 - 12:11

@Fabius mijn reactie was bedoelt voor hoofdschuddend

Marinus C.
Marinus C.25 dec. 2022 - 17:13

Ik ben ook van mening dat mensen van nature vlees eten, al denk ik dat dat vlees van nature eerder uit insecten en zo bestond dan uit speklapjes, en dat het maar een klein deel van de totale hoeveelheid voedsel was. Insecten zijn trouwens niet alleen prima te eten, ze zijn ook veel gezonder dan wat je normaal aan vlees binnenkrijgt. Ik zou het veel vaker eten als het niet zo duur was. Het probleem is wat mij betreft niet zo zeer het doden en opeten van die dieren, maar de hel waar we die dieren doorheen laten gaan voor het zo ver is.

Martin van der Linde
Martin van der Linde23 dec. 2022 - 14:47

Dit jaar word ik op eerste kerstdag door mijn kinderen en aanhang getrakteerd op een volledige vegetarische maaltijd met meerdere gangen. Dus van mij mag kerst blijven. Maar ook omdat het de mooiste feestdag van het jaar is. De sfeer, de lichtjes, de uitstraling van menselijkheid ook al worden er op schootsafstand in Oekraïne dagelijks mensen beroofd van een waardig bestaan. Kerst is er om ons dat te laten beseffen.

12 Reacties
Miss Piggy
Miss Piggy23 dec. 2022 - 15:02

Aha, zoiets werd mij door vrienden aangeboden. Superleuke en gezellige avond gehad én heerlijk gegeten.

KritischKijken
KritischKijken23 dec. 2022 - 18:24

Klinkt goed Martin. Mooi gezin. En fijn dat iedereen weet dat jij het goede voorbeeld geeft.

Olav Meijer
Olav Meijer23 dec. 2022 - 18:57

Mij overvalt wel elk jaar de enorme hypocrisie die ten toon wordt gespreid: types als Poetin en Trump die het over vrede op aarde hebben en meezingen met Kerstliederen.

DaanOuwens
DaanOuwens23 dec. 2022 - 20:06

@ KritischKijken Jij schrijft: En fijn dat iedereen weet dat jij het goede voorbeeld geeft. Dat denk ik niet. Iedereen weet nu dat bij jou het muntje nooit gaat vallen. Een vegetarisch kerstdiner is iets heel normaals en niet bijzonder. Jij probeert er iets belachelijks van te maken vermoedelijk omdat jij geen andere opties dan je eigen opvattingen wil herkennen. Ik eet de tweede kerstdag vermoedelijk vegetarische erwtensoep. Er zijn mensen die daar voor kiezen en het aanbieden aan hun gasten. Ik denk dat het prima soep zal zijn. Zelf maak ik het liever met vlees maar ik ben te gast. Een reactie zoals deze van jou zou bij mij niet opkomen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 dec. 2022 - 20:47

Toen mijn moeder nog leefde werd er op eerste kerstdag traditioneel een grote pan vegetarische erwtensoep gemaakt . Een gerecht dat mijn moeder niet meer voor zichzelf maakte.

KritischKijken
KritischKijken24 dec. 2022 - 8:10

@Olav Ja laten we het eens over hypocrisie hebben...

KritischKijken
KritischKijken24 dec. 2022 - 8:14

@Daan En net als altijd, typisch voor mensen uit uw kringen, nemen we maar weer wat aan over anderen en bouwen daar hun deugverhaal op. Waarde Daan, ook ik eet vaak vegetarisch. Heerlijk. Maar ik loop er niet zo mee te koop zoals ook jij. "Kijk mij eens deug doen" Geniet van je erwtensoep, bij mij zit er nu rookworst in. Fijne Kerst.

KritischKijken
KritischKijken24 dec. 2022 - 8:16

Nou geniet allemaal, over elkaar heen rollend, van de vegetarische erwtensoep. Mooie groene Kerst gewenst.

Martin van der Linde
Martin van der Linde24 dec. 2022 - 12:08

KK, we eten vegetarisch, niet omdat ik daarmee wil prijken maar omdat mijn dochter geen vlees of vis eet. En iedereen bij ons thuis dat serieus neemt.

Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 20:04

"Kerst is er om ons dat te laten beseffen." Dat klinkt wel heel mooi... maar hebben we (u) werkelijk kerst nodig om dit te gaan beseffen? Was dat niet allemaal al eerder duidelijk, zoals Oekraïners die van hun kerst worden gebombardeerd? Ik ben het meestal wel eens met uw opmerkingen, maar klinkt dit over de "sfeer en menselijkheid" niet een klein beetje hypocriet en nep? Ik vind dus van wel.

Marinus C.
Marinus C.25 dec. 2022 - 17:19

KK Anno nu is het heel normaal als je voor je gaat eten, en foto van het gerecht op de sociale media plempt. Het is sowieso heel normaal als je het hebt over wat je gaat eten of wat je gegeten hebt. Behalve in sommige kringen dan dus wanneer het vega's betreft.

Olav Meijer
Olav Meijer28 dec. 2022 - 0:20

@ KK: "Ja, laten we het eens over hypocrisie hebben...." Een schoolvoorbeeld van een slag in de lucht.

Frank Koopmans
Frank Koopmans23 dec. 2022 - 14:02

Met vrede op aarde wordt nagestreefd dat mensen elkaar niet te veel in de weg zitten. Van nature neemt men de wapens op als er te veel mensen zijn in verhouding tot de levensomstandigheden. Het (niet) eten van dieren valt in principe buiten de kerstgedachte. Gezien het nut van de voedselpiramide zou dat ook wel een beetje een vreemde insteek zijn. Zonder carnivoren was het leven op aarde namelijk niet veel verder gekomen dan de oersoep. Als mens zou je het eten van dierlijk voedsel nu natuurlijk uit kunnen bannen. Maar in de natuur spelen carnivoren niet voor niets een essentiële rol. Op den duur kan het bestaan van de mens op de tocht komen te staan. Sowieso zal hij gedurende de generaties onherkenbaar veranderen, en diverse waardevolle voorrechten verliezen. Als je de kerstgedachte al wilt koppelen aan consumptie, dan zou je het beter kunnen vertalen naar het nastreven van een levenswaardig bestaan voor alle wezens. Aan het eten van dierlijk voedsel ontkomen we niet, maar we kunnen de dieren wel beter proberen te behandelen.

6 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer23 dec. 2022 - 18:53

Ik zou het willen betitelen als: een verantwoordelijk beheer van de aarde met respect voor al haar levensvormen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 dec. 2022 - 21:29

De echte carnivoren staan voor een aanzienlijk deel op uitsterven. De laatste Surinaamse bv jaguars worden illegaal in mootjes naar China gestuurd. Volgens een artikel in Trouw uit 2018.

Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 20:15

@Koopmans (ik ben gek op pannenkoeken): uw betoog slaat nergens op. (1)om te beginnen is de mens van nature geen carnivoor (maar een opportunist) en (2) is van geen enkel nut meer in die voedselpiramide van u en staat daar zelfs ver buiten met de hele bio-industrie. (3) Houdt u a.u.b. over die zogenaamde "essentiële rol" want die bestaat helemaal niet meer met 8 miljard mensen op aarde. (4)Waardevolle voorrechten... w.t.f. bedoelt u hiermee nou weer? (5) Zeker wel valt er aan vlees eten te ontkomen, het is zelfs een voorwaarde om te overleven als mensheid van 8 miljard(+) zieltjes op een klein planeetje. (6) Bent u misschien van de christelijke gedachte? Want dan kan ik uw goed (proberen te) praten een beetje plaatsen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 dec. 2022 - 9:33

Dat mensen de planeet zouden moeten "beheren" klinkt mij veel te christelijk. Mensen moeten vooral een een gigantische stap terug doen.

Olav Meijer
Olav Meijer28 dec. 2022 - 0:15

@ DD: "Beheren" is helemaal geen per definitie christelijke term. Ik zou bijna zeggen: deden de christenen er maar meer aan. Feit is wel, dat de mens de diersoort is die de meeste invloed heeft op de ontwikkelingen op aarde, en in mijn opvattingen daarmee de meeste verantwoordelijkheid voor de gang van zaken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe29 dec. 2022 - 13:14

Het idee van "rentmeester" moeten we zsm kwijt zien te raken. Wat natuur nodig heeft is ruimte.

Doris Otten
Doris Otten23 dec. 2022 - 14:01

Kerst is een "vredesfeest" naar het idee van veel mensen, net als dat het een christelijk feest is voor velen, en voor de meesten van ons het lichtfeest wat het vanuit de oorspronkelijke samenhang met de zonnewende natuurlijk is. Algemeen is het een niet al te serieus genomen combinatie van deze verschillende zaken. Er is vanwege deze melange geen enkele reden ermee op te houden of eraan mee te doen als je er niets mee hebt. Maar laat eenieder de vrijheid behouden. Aan die persoonlijke vrijheid hebben starre activistische types als mevrouw van de Werd echter een grote hekel. Zij willen hun mores opleggen.

7 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer23 dec. 2022 - 18:47

Kerst een "vredesfeest"? Het lijkt meer op een vreetfeest!

r v b
r v b23 dec. 2022 - 19:48

vredesfeest en christelijk feest gaat niet samen. De basis van het christendom is het opleggen van hun mores aan iedereen. Gelukkig zijn er heel wat christenen die zelf wel uitmaken welke gedeeltes van het christendom voor hun geldig is.

Eric Minnens
Eric Minnens23 dec. 2022 - 23:02

@Olav Vreten op aarde, Vre-he-ten op aarde, In de mensen een welbehagen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 dec. 2022 - 8:19

Over discriminatie gesproken van mensen die geen vlees eten. Als ik dan hoor dat we kerst maar moeten afschaffen, neergepend door een diervriendelijke activiste tegen een diervriendelijke carnivoor waarvoor kerst belangrijk is, dan denk ik. Hoe zou dat nu toch komen? Dit terwijl ik het hele jaar door de restaurants en terrasjes zie volzitten in Amsterdam. Over vreten gesproken. Als ik in deze tijd dan mensen hoor zeggen; ik ga van die 190 euro die ik niet nodig heb maar lekker shoppen, dan zakt mijn broek daarvan af, evenals van jouw reactie.

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 dec. 2022 - 12:21

Mijn reactie was overigens bedoeld voor Olav.

Zandb
Zandb24 dec. 2022 - 13:42

Doris Ik weet niet of u zich realiseert of mensen de vrijheid hebben om 'slecht' te doen. Waarbij wat slecht is dan in wetten en regels democratisch bepaald wordt.

Olav Meijer
Olav Meijer28 dec. 2022 - 0:09

@ Minoes&tuin: Houd je broek maar aan, dat lijkt me veel beter. Het gaat hier gewoon om een opiniestuk, en ieder mag vinden van de argumenten wat hij/zij wil.

Miss Piggy
Miss Piggy23 dec. 2022 - 13:52

Wel, Sandra gaat er iig goed met gestrekt been in. Geen Kerstfeest meer en het dierenleed op gelijke hoogte zetten met het leed in Oekraïne. Ik ben het in zoverre met haar eens dat overmatige vlees consumptie tijdens Kerst (maar eigenlijk ook tijdens normale tijden) best minder mag. De vele aanbiedingen in de supermarkt voor gourmetten met goedkope pakketten met middelmatig vlees geven te denken. En er zijn ook steeds meer heerlijke vega alternatieven. Echter dit stuk heeft wel een hele grote dogmatische en paniekerige strekking. Je zult hier ook niet veel mensen mee weten te overtuigen.

1 Reactie
Wadman
Wadman24 dec. 2022 - 7:37

Dat laatste ben ik met je eens, maar Sandra spreekt hier wel de schandelijke werkelijkheid! Wij, ons gezin, eten nu zes dagen per week vegetarisch. Afgezien van melkproducten, kaas en broodbeleg. Daar moeten we nog onze weg in vinden. Maar we doen ons best en staan er open voor en dat is meer dan het overgrote deel van de carnivore Nederlanders met tunnelvisie!!

TheunT
TheunT23 dec. 2022 - 13:35

Ik hoop dat de evolutionaire trend van egocentrisme naar antropocentrisme zich doorzet en de mensheid snel biocentrist is.

Hallahan2
Hallahan223 dec. 2022 - 13:33

Weet je wat? Laten we de mensheid verbieden, dan is al het dierenleed in 1 klap voorbij. En dan vragen die veganisten zich ook nog af waarom ze door niemand serieus genomen worden...

2 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer23 dec. 2022 - 18:46

Misschien is dat nog wel een laatste goede daad van de mensheid: als ze zo doorgaat schaft ze zichzelf wel af.

Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 20:25

"Weet je wat? Laten we de mensheid verbieden, dan is al het dierenleed in 1 klap voorbij." En... deze opmerking komt weer rechtstreeks uit het Rode Boekje van Hallahan!! Net als: "gij zult uw varkens huisvesten in varkensflats van 10 hoog (want dan kan je ze naar beneden gooien en zijn ze misschien wel snel bijna dood en lekker mals?)" En dan vragen vleeseters zich nog af waarom ze door weldenkende mensen niet serieus genomen worden...

Palipka
Palipka23 dec. 2022 - 12:56

Nee niet afschaffen misschien wel aanpassen. Terug naar de kern. Zoiezo terug naar onze kern en niet onze cultuur verkwanselen. En de zondagsrust terug niet vanwege religieuze overwegingen maar vanwege het feit dat onze maatschappij te snel en overspannen is geworden. Voor deze kerst heb ik een aantal heeeerlijke vega gerechten in de planning. En komend jaar gaan we afspreken op zondag geen schermpjes meer.

1 Reactie
Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 20:28

"Zoiezo terug naar onze kern en niet onze cultuur verkwanselen." Dan vraag ik me wel af wat je bedoelt met "onze kern" en "onze cultuur". En wie bepaalt dat? Vind je het goed dat ik het dan liever voor mezelf bepaal, en zo ja is het dan nog wel cultuur? Een dicta(cul)tuur misschien...?

Goossen2
Goossen223 dec. 2022 - 12:16

zo ook het offerfeest!

1 Reactie
GeenProbleem
GeenProbleem23 dec. 2022 - 12:24

Ja ja, hé hé; zo werkt dat niet Goossen2; minderheden.. nee daar blijven we vanaf.

Jax Teller
Jax Teller23 dec. 2022 - 11:59

Kortom: alle feestdagen afschaffen en quinoa kanen.

5 Reacties
Marinus C.
Marinus C.23 dec. 2022 - 12:48

Alle festdagen, behalve de Dag van de Arbeid dan dus, en die wordt verplicht.

Palipka
Palipka23 dec. 2022 - 12:57

Hm toch maar niet 😀

Jean-Baptiste L Allemand
Jean-Baptiste L Allemand24 dec. 2022 - 8:56

Wat is er mis met quinoa?

Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 20:31

Waar komt die quinoa nou weer vandaan? Dat heeft meer met gezondheidsfreaks te maken dan met veganisten. Of zie je daarin geen verschil?

Marinus C.
Marinus C.25 dec. 2022 - 11:32

Jean-Babtiste Quinoa is supergezond en prima te eten, maar het is ook het basisvoedsel van een aantal Zuid-Amerikaanse samenlevingen. De quinoa hype heeft er voor gezorgd dat veel mensen in die landen hun basisvoedsel niet meer kunnen eten omdat het nu voor een groot deel geëxporteerd wordt naar Westerse landen. Want lucratiever. Dat is de voornaamste reden waarom ik het niet zou kopen.

rosarosa
rosarosa23 dec. 2022 - 11:56

Opkomen voor dierenwelzijn prima. maar "kerst afschaffen" ? Rare gedachtengang, je stuurt daar zelf de boodschap mee: "zonder vlees geen kerst" alsof dat de essentie is van het feest. Lijkt me het omgekeerde van wat je bedoeld.

Joop  den Uil
Joop den Uil23 dec. 2022 - 11:46

Je kunt ook Kerst vieren zonder vlees. Hoewel die kalkoenen speciaal gekweekt worden voor deze week (en de herten die als bambies nog even onder het wakend ook van de RVD mogen rondhuppelen)

2 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer23 dec. 2022 - 18:43

Die kalkoenen met Kerstmis heb ik nooit begrepen. Brrrr!

Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 20:34

Je kunt ook vlees eten zonder kerst, ik doe het alleen allebei niet.

tinekea2
tinekea223 dec. 2022 - 11:45

Kan je niet beter pleiten voor afschaffing van Pasen, met die arme Paashaas?

5 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer23 dec. 2022 - 18:40

De Paashaas wordt nietgeslacht, dat scheelt. Maar hij is zelf ook fout bezig met zijn manden vol eieren.....

Olav Meijer
Olav Meijer23 dec. 2022 - 18:41

Blijft staan dat Sandra best wel een serieuze kwestie aankaart.

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 dec. 2022 - 12:26

Olav Meijer Het lijkt me eerder een bevel waar een straf op staat, het afschaffen van Kerst. Blijkbaar begrijpt ze de betekenis en de waarde voor veel mensen daarvan niet! Dat baart mij zorgen.

Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 20:37

@Olav: dat zijn hopelijk bio-eieren van blije kippen. Maar je hebt gelijk: die paashaas leeft er goed van, zolang die niet wordt afgeknald door de boer die hem ziet als concurrent.

Olav Meijer
Olav Meijer28 dec. 2022 - 0:02

@ Minoes@tuin: Een (in)dringende oproep is iets anders dan een "bevel". Het artikel begint met een vraag. Het is aan jou of je de argumenten al dan niet plausibel vindt. @ Andreas: :)

edwhy
edwhy23 dec. 2022 - 11:30

Zoveel mensen zoveel menigen. Ik neem aan dat het huis van Sandra krioelt van de ratten, muizen, kakkerlakken en luizen. Of is Sandra zeer selectief in wat aardige dieren zijn. Bovendien wil ze ongekozen als vertegenwoordiger van dieren plaats nemen aan een overleg tafel. Blij dat ik niet in de dictatuur van Sandra hoef te leven. Maar in een democratie waar iedereen evenveel stemrecht heeft. Ik ga in ieder geval fijn kerst vieren.

2 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers23 dec. 2022 - 23:13

Muizen? Houd je je huis niet schoon en laat je de deuren openstaan? En jij, maak je net zoveel honden als muggen dood? Of snap je eigenlijk zelf ook wel dat er verschillen zijn? Ook mis je dat zij en haar organisatie steeds in gesprek gaan en gooit maar wat laster haar kant op. En je trekt zelf ook je mond open, zonder daar verkozen voor te zijn. In princiepe prima toch, en mischien typ je volgende keer minder tegenstredigheden.

Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 20:41

Ik ga helemaal mee met Paul Spijkers: edwhy plakt een paar dubieuze drogredeneringen aan elkaar. Maar dat doen eigenlijk alle verstokte vleeseters: ze voelen zich snel aangevallen en komen dan met wat slappe ongein op de proppen.

Ranonkel2
Ranonkel223 dec. 2022 - 11:30

"Voor het merendeel van de dieren in ons land is het altijd oorlog" Sorry maar vergelijk je onze voedsel industrie nu echt met een oorlog? Zoals oekraine of ww2 bijvoorbeeld? Om je standpunt te willen maken over de rug van miljoenen slachtoffers van oorlogen is beneden alle pijl. Hun leed misbruiken voor je eigen strijd tegen vlees eten zou je simpelweg niet moeten doen.

1 Reactie
Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 20:47

Ranonkel weer door de bocht... Kunnen die slachtoffers je echt wat schelen? Zo ja, dan is het misschien leuk om te weten dat dieren in de bio-industrie geen keuze hebben, niet kunnen vluchten, en zeker weten afgeslacht worden. Maar ja dat zijn dieren en die zijn minderwaardig hè boterbloempje. Mogen we ze dan wel vergelijken met Russen die over de kling worden gejaagd, volgens jouw "pijl" (het is 'peil' hoor) tenminste?

Grijs gebied
Grijs gebied23 dec. 2022 - 11:29

Poeh, weet niet goed hoe ik hierop moet reageren... Ik wil je wel heel veel sterke wensen. Het lijkt me absoluut geen pretje om op deze manier dag in, dag uit door het leven te ploeteren.

1 Reactie
Andreas4
Andreas424 dec. 2022 - 20:48

Nee... dan beter oogjes dicht, verstand op nul en consumeren maar... toch?

Jan Wijn
Jan Wijn23 dec. 2022 - 11:25

Ik ben dagelijks grensoverschrijdend bezig, zeker wanneer ik een gehaktbal uit de jus prik in plaats van een vegetarische meelbal, daar kan geen Mathijs van Nieuwkerk tegen op.

Rob12342
Rob1234223 dec. 2022 - 11:23

hoe zit het met het bestrijden van ongedierte Sandra? Waar ligt nu de grens qua dierenleed. Mogen ,als voorbeeld, ratten bestreden worden?

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 dec. 2022 - 16:45

Nooit gehoord van preventie?

Wakker Dier
Wakker Dier23 dec. 2022 - 11:20

Er wordt net gedaan alsof je kerst niet zonder vlees kunt vieren. Dan weet ik nog wel een ander feestje om je druk over te maken, dat expliciet als offerfeest wordt aangeduid...

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 dec. 2022 - 11:13

Dit heeft weinig van doen met het Kerstfeest.