Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Remkes presenteert stikstofconclusie

Uitstoot boeren-grootvervuilers 'beëindigen' en 'voorlopig' vasthouden aan 2030
Joop

'Kritiek komt voor 80 procent van rechtse randdebielen'

  •  
10-01-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
121 keer bekeken
  •  
Rossem.jpg
VIDEO: Amerika deskundige Maarten van Rossem ziet de situatie na de aanslag op Gabrielle Giffords sombertjes in
Hing het in de lucht dat er in Amerika een aanslag werd gepleegd op democraat Gabrielle Giffords? Maarten van Rossem is meer verrast dat een totaal gestoorde jongen in Amerika nog steeds een wapen kan kopen.
Volgens de Amerika deskundige is de toegankelijkheid van wapens alleen maar beter geworden sinds de moord op Kennedy.
Ik zie de situatie sombertjes in. Na deze sentimentele kletspraat, kaarsjes en knuffels en mooie stukken in hoofdredactionele commentaren gebeurt er geen reet.

Meer over:

wereld, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (60)

Florian2
Florian210 jan. 2011 - 20:45

Hehe de spijker op zijn kop: het politieke klimaat leidde niet direct tot deze aanslag maar het gegeven dat ongeveer iedereen in de VS een semi automatisch wapen als een Glock kan kopen bij de supermarkt! Verder een erg mak interview: wie is die uitermate vreemde presentator trouwens?

JoopSchouten
JoopSchouten10 jan. 2011 - 20:45

Een 'humorvolle' niet door te prikken helderdere viesie van Maarten. (Tnx Joop.)

meijerlahn
meijerlahn10 jan. 2011 - 20:45

Sinds Obama president is, is de beer daar los. Het kan geen toeval zijn dat de Tea Party, waar nog nooit een hond van had gehoord, onder leiding van die enge mevrouw Palin, spontaan weer in de steigers is gezet. Een deel van de VS, die nog steeds zeer racistisch is, kan het niet verkroppen dat hun land een donkere president heeft. Fox News heeft het tot kunst verheven om, waar ze maar kunnen, Obama in een slecht daglicht te zetten. Het land van de onbegrensde mogelijkheden, die ogenschijnlijk alleen voor blanken gelden, neem ik dan ook met een zeer grote korrel zout. Een eng land met die cowboys daar in het zuiden en midden van de VS

geejeehaa
geejeehaa10 jan. 2011 - 20:45

Goh, bijzonder dat de presentator aan Fortuijn refereert als voorbeeld van iemand die het debat verziekte en verhardde. M.i. is de manier waarop Fortuijn door zijn tegenstanders werd aangepakt een veel beter voorbeeld van de verruwing en verzieking van het politieke klimaat. Wat te denken van termen als 'buitengewoon minderwaardig mens' (quote Marcel van Dam), de nazi-kaart spelen door over Anne Frank te beginnen (Thom de Graaff), of de anti-Fortuijn tirade van Matty Verkamman die ik hier maar niet zal aanhalen?

Opinius
Opinius10 jan. 2011 - 20:45

feit is dat:in de racistische landen van de VS de open wapenwet helemaal up is en vitaal.. en feit is hier : dat we hier toch ach gossie allemaal vinden dat de boel geciviliceerder moet. het vreemde is: dat juist de populistisch actuele politici daarin de grote provocateurs zijn . dat is inderdaad zeer curieuss te noemen. klopt en welzeker ,..een teken aan de wand.

Harmen2
Harmen210 jan. 2011 - 20:45

Ik geloof die politieman ook

Pjotrs
Pjotrs10 jan. 2011 - 20:45

Scherp als altijd: populisme werkt, dus het zal alleen nog maar erger worden. Dat is inderdaad wat je ook in Nederland ziet, waar de rede wordt ingesloten door populisten op de flanken die geen enkele ondergrens kennen en met graagte inspelen op de onlustgevoelens van de allerlaagste kringen.

Nikos2
Nikos210 jan. 2011 - 20:45

Wat een geweldige man die van Rossem!

fjacobse
fjacobse10 jan. 2011 - 20:45

Zondag kwam ik op een Amerikaanse website deze tweet tegen People looking for a moral in the shooting are finding the one they went in with. Voor alle duidelijkheid, toen moest van Rossem dus nog zijn mond opentrekken.

RoseRed
RoseRed10 jan. 2011 - 20:45

Hij heeft wel gelijk. Door middel van internet denkt iedereen dat hij/zij maar ongezout een mening mag/moet gegeven op gebeurtenissen. Het hoe, waarom, waardoor, is door rechts/links al bekend voordat de kogels op zijn. Internet, nieuwsrubrieken, werken allemaal hier aan mee. Iedereen wilt toch aan het woord komen om te zeggen "hoe dit allemaal kon gebeuren" Kon je paar jaar terug nog rustig in discussie gaan met vrienden over politiek, nu krijg je een grimmige sfeer, omvooral niet over politiek te beginnen, laat staan als je nu nog durft te vragen waar ze op gaan stemmen. ( bij wijze van) De reacties die worden neer gezet op internet worden harder, de sfeer wordt grimmiger,kortom, tijden veranderen helaas, dat je nog onder genot van borrel, hapje het politiek nieuws kon bespreken. Kijk maar eenvoudig om je heen, probeer het eens uit, tijdens een verjaardag zou ik zo zeggen.

roher
roher10 jan. 2011 - 20:45

Wat wel eens vergeten wordt dat in de gewone burgermaatschappij een veelvoud aan gewapende overvallen worden gepleegd. Ook in Nederland. Wat van Rossum zegt over politieke liquidaties als een `normaal` verschijnsel in de VS lijkt misschien wat overdreven, maar als je sommige redactionele stukken in verschillende kranten leest over natuurlijke doodsoorzaak van bepaalde personen dat er niettemin toch gerefereerd wordt aan verdachte toevalligheden ... dat je dan het gevoel krijgt dat er nog steeds iets is overgebleven van het ´romantische´ Wilde Westen.

Wout Berlinck
Wout Berlinck10 jan. 2011 - 20:45

Nog een keer een spiegel voorgehouden in The Wall Street Journal. http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703667904576071913818696964.html?mod=WSJ_Opinion_LEADTop

JoopSchouten
JoopSchouten10 jan. 2011 - 20:45

WikiLeaks: vervolg doodsbedreigers of reken op meer schietpartijen Net als congreslid Giffords wordt ook WikiLeaks bedreigd door publieke personen. Zij die vragen om executie van klokkenluider Julian Assange, zoals Sarah Palin, Mike Huckabee en diverse columnisten, delen de schuld met de gene die uiteindelijk de trekker over haalt. Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/01/11/wikileaks-vervolg-doodsbedreigers-of-reken-op-meer-schietpartijen/

daniel565
daniel56510 jan. 2011 - 20:45

Van Rossum toont zijn ware bloeddorstige aard.

Archie2
Archie210 jan. 2011 - 20:45

Het bezit van wapens doet er weinig toe, het gebuik des te meer. Michael Moore vraagt zich in Bowling For Columbine af hoe het toch kan dat er zich in Canada, waar het wapenbezit ook fors is, zich veel minder schietincidenten voordoen dan in de USA. Zijn conclusie dat dit te maken heeft met een massale angstpsychose in de USA voor van alles en nog wat lijkt me terecht.

Maastricht2
Maastricht210 jan. 2011 - 20:45

Iedereen waar je het niet mee eens bent,en die een andere mening is toegedaan maar voor randdebiel uitmaken is niet bepaald 'deskundig'.Maar Maarten mag dit,clowns ook.

meijerlahn
meijerlahn10 jan. 2011 - 20:45

Ik vind het een geweldige man. Van mij mag hij elke avond even een half uurtje op TV. Bijvoorbeeld, net als in Amerika, Een late avond show. Even lekker knorrig zijn en dan de dag doornemen. Misschien een ideetje voor de PO.

mees.
mees.10 jan. 2011 - 20:45

If Arizona promotes some real soul-searching, it could prove a turning point. If it doesn’t, Saturday’s atrocity will be just the beginning. Climate of Hate By PAUL KRUGMAN When you heard the terrible news from Arizona, were you completely surprised? Or were you, at some level, expecting something like this atrocity to happen? Put me in the latter category. I’ve had a sick feeling in the pit of my stomach ever since the final stages of the 2008 campaign. I remembered the upsurge in political hatred after Bill Clinton’s election in 1992 — an upsurge that culminated in the Oklahoma City bombing. And you could see, just by watching the crowds at McCain-Palin rallies, that it was ready to happen again. The Department of Homeland Security reached the same conclusion: in April 2009 an internal report warned that right-wing extremism was on the rise, with a growing potential for violence. Conservatives denounced that report. But there has, in fact, been a rising tide of threats and vandalism aimed at elected officials, including both Judge John Roll, who was killed Saturday, and Representative Gabrielle Giffords. One of these days, someone was bound to take it to the next level. And now someone has. It’s true that the shooter in Arizona appears to have been mentally troubled. But that doesn’t mean that his act can or should be treated as an isolated event, having nothing to do with the national climate. Last spring Politico.com reported on a surge in threats against members of Congress, which were already up by 300 percent. A number of the people making those threats had a history of mental illness — but something about the current state of America has been causing far more disturbed people than before to act out their illness by threatening, or actually engaging in, political violence. And there’s not much question what has changed. As Clarence Dupnik, the sheriff responsible for dealing with the Arizona shootings, put it, it’s “the vitriolic rhetoric that we hear day in and day out from people in the radio business and some people in the TV business.” The vast majority of those who listen to that toxic rhetoric stop short of actual violence, but some, inevitably, cross that line. It’s important to be clear here about the nature of our sickness. It’s not a general lack of “civility,” the favorite term of pundits who want to wish away fundamental policy disagreements. Politeness may be a virtue, but there’s a big difference between bad manners and calls, explicit or implicit, for violence; insults aren’t the same as incitement. The point is that there’s room in a democracy for people who ridicule and denounce those who disagree with them; there isn’t any place for eliminationist rhetoric, for suggestions that those on the other side of a debate must be removed from that debate by whatever means necessary. And it’s the saturation of our political discourse — and especially our airwaves — with eliminationist rhetoric that lies behind the rising tide of violence. Where’s that toxic rhetoric coming from? Let’s not make a false pretense of balance: it’s coming, overwhelmingly, from the right. It’s hard to imagine a Democratic member of Congress urging constituents to be “armed and dangerous” without being ostracized; but Representative Michele Bachmann, who did just that, is a rising star in the G.O.P. And there’s a huge contrast in the media. Listen to Rachel Maddow or Keith Olbermann, and you’ll hear a lot of caustic remarks and mockery aimed at Republicans. But you won’t hear jokes about shooting government officials or beheading a journalist at The Washington Post. Listen to Glenn Beck or Bill O’Reilly, and you will. Of course, the likes of Mr. Beck and Mr. O’Reilly are responding to popular demand. Citizens of other democracies may marvel at the American psyche, at the way efforts by mildly liberal presidents to expand health coverage are met with cries of tyranny and talk of armed resistance. Still, that’s what happens whenever a Democrat occupies the White House, and there’s a market for anyone willing to stoke that anger. But even if hate is what many want to hear, that doesn’t excuse those who pander to that desire. They should be shunned by all decent people. Unfortunately, that hasn’t been happening: the purveyors of hate have been treated with respect, even deference, by the G.O.P. establishment. As David Frum, the former Bush speechwriter, has put it, “Republicans originally thought that Fox worked for us and now we’re discovering we work for Fox.” So will the Arizona massacre make our discourse less toxic? It’s really up to G.O.P. leaders. Will they accept the reality of what’s happening to America, and take a stand against eliminationist rhetoric? Or will they try to dismiss the massacre as the mere act of a deranged individual, and go on as before? If Arizona promotes some real soul-searching, it could prove a turning point. If it doesn’t, Saturday’s atrocity will be just the beginning.

1 Reactie
Harmen2
Harmen210 jan. 2011 - 20:45

Ik vind dat nu weer in het Nederland mag communiceren, met eigen teksten natuurlijk:)

[verwijderd]
[verwijderd]10 jan. 2011 - 20:45

Van Rossem is dan ook niet serieus te nemen.

5 Reacties
bougeluk
bougeluk10 jan. 2011 - 20:45

waarom niet?

Opinius
Opinius10 jan. 2011 - 20:45

de provocateurs verbaal en non verbaal in het hele verhaal ,...die mag je in elk geval in het geheel serieus nemen,. of ben jij er een die met zijn tanden wel ef de" kogels" vangt en uitspuugt. zo dromen er velen ,..tot legaal EU brussel toe.

Jan Jansen2
Jan Jansen210 jan. 2011 - 20:45

Leg uit. Of ben je ook een rechtse randdebiel?

Jan Jansen2
Jan Jansen210 jan. 2011 - 20:45

Maarten van Rossem is een eindbaas!

Latok
Latok10 jan. 2011 - 20:45

Eng he, hoe Van Rossum precies en ongenuanceerd de vinger op de zere plek legt en door al je smoesjes heenprikt... "rechtse randdebielen die denken, verdomme zit daar nu zo'n klote neger in het witte huis" en reflecteren hoe er in NL precies hetzelfde aan de gang is onder PVV + aanhangende randdebielen "verdomme al die klote moslims moeten we niet hier". Confronterend nietwaar, sterretje?

orthelius
orthelius10 jan. 2011 - 20:45

das toch een pleonasme? "rechtse randdebielen"

2 Reacties
jofel
jofel10 jan. 2011 - 20:45

een randdebiel is een randdebiel, heeft niets met rechts of links te maken denk ik

JohnnySack
JohnnySack10 jan. 2011 - 20:45

Dit is zo'n tea-party achtige opmerking. De opvatting dat wanneer je rechts zou zijn je per definitie een randdebiel bent. Dit is misschien als grapje bedoeld maar er zijn genoeg mensen die er echt zo over denken. Dan ben je in potentie al gevaarlijk.

JoopSchouten
JoopSchouten10 jan. 2011 - 20:45

Excerpt: '....Wall Street is maandag overwegend lager gesloten....' Aangezien de macro-economische agenda uit de Verenigde Staten leeg was, was de aandacht gevestigd op Europa. De euro bereikte maandag het laagste punt ten opzichte van de dollar in vier maanden. De daling volgde op mediaberichten uit Duitsland afgelopen weekend, waarin werd gemeld dat Frankrijk en Duitsland druk uitoefenen op Portugal om reddingsmaatregelen te nemen, zoals die ook bij Ierland werden genomen. Zowel Duitsland als Frankrijk ontkenden de berichten. Desondanks groeide de bezorgdheid dat Portugal en ook Spanje de opvolgers kunnen worden van Griekenland en Ierland. "Er zijn serieuze zorgen over Europa en de vooruitzichten voor de Europese economie in 2011, helemaal omdat Europa een belangrijk export partner is voor de Verenigde Staten", zei chief investment officer Hugh Johnson van Hugh Johnson Advisors. Bron: http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article3373893.ece/Wall_Street_sluit_overwegend_lager.html

1 Reactie
cuypsong
cuypsong10 jan. 2011 - 20:45

Joop,help me... Waar gaat jouw bijdrage in godsnaam over?

cormol
cormol10 jan. 2011 - 20:45

3 5 14 19 21 21 18

2 Reacties
Fitness
Fitness10 jan. 2011 - 20:45

[.. 5 14 19 21 21 18..] Wat goed dat uw reactie is geplaatst Ik denk dat de mijne niet helmaal goed is doorgkomen Ik was het niet eens met van Rossem moet u weten.

cuypsong
cuypsong10 jan. 2011 - 20:45

15 14 24 9 14

[verwijderd]
[verwijderd]10 jan. 2011 - 20:45

"Kritiek komt voor 80 procent van rechtse randdebielen en voor de overige 20 procent van Maarten vam Rossem". Heeft weldenkend Nederland eindelijk een beetje op het snotje dat de vreselijke aanslag in de VS het werk was van een gevaarlijke gek, gooit van Rossem olie op het vuur van de polarisatie om vervolgens de schuld van die polarisatie óók in de schoenen van rechts te schuiven. En nog steeds denkt deze grote Amerika-deskundige dat de verzameling van 50 staten met bijna 310 miljoen inwoners even gemakkelijk te regeren is als die akker hier in het noordwesten van Europa en dat je vuurwapens en ander geweld eenvoudig kunt uitbannen.

5 Reacties
JoopSchouten
JoopSchouten10 jan. 2011 - 20:45

Feiten Aert. Feiten.....

BenJoosten
BenJoosten10 jan. 2011 - 20:45

"Kritiek komt voor 80 procent van rechtse randdebielen en voor de overige 20 procent van Maarten vam Rossem". Leuke one-liner. Als visie op de werkelijkheid dan weer net zo eendimensionaal als Van Rossems uitspraken vaak zijn.

Latok
Latok10 jan. 2011 - 20:45

Beste Aert, Wel een beetje aandachtig luisteren als mijn held Maarten spreekt, hoor. Van Rossem registreert eenvoudigweg hoe extreem "rechts" het politieke discours grondig en helaas effectief loopt te verzieken met in de grond primitieve en evident gevaarlijke rascistische motieven (gestoorde randdebielen, 'links' en 'rechts') en legt een paralell met de sfeer in Nederland zoals die wordt aangevoerd door Gekke Geert. En daar heeftie v o l k o m e n gelijk in, hoe lastig polariserend en nog fatsoenlijk "rechts" die confrontatie met de bittere maar feitelijke situatie ook ervaart. Nergens geeft hij direct de schuld van de aanslag aan "rechts" en noemt letterlijk de "eenzame gek". Toch kan helaas een causaal verband worden gelegd met de door de Sarah Palins en Gekke Geertjes gekweekte agressieve polarisatie en dus de sfeer waarin dit soort halve zolen rare dingen gaan doen als mensen doodschieten. Hoeveel Theo van Goggies en Pimmetjes Fortuynen wilt u hebben voordat u die wisselwerking tgv agressieve polarisatie en discriminatie begrijpt? Waarom denkt u dat Gekke Geert zo zwaar bewaakt wordt voor 2 miljoen per jaar van uw geld? Omdatie zo redelijk en fatsoenlijk is? Ik vind uw betoogje een beetje vreemd, want ik schaar u zeker niet in een "extreem rechts" kamp.

Harmen2
Harmen210 jan. 2011 - 20:45

Gisterenavond Hero Brinkman bij P&W gezien? Die heeft er in ieder geval niets van geleerd: het gaat om de vrijheid van meningsuiting en tot elke prijs. Trouwens, dat Afghanistan debat leek ook nergens op.

sam tosha
sam tosha10 jan. 2011 - 20:45

'Heeft weldenkend Nederland eindelijk een beetje op het snotje dat de vreselijke aanslag in de VS het werk was van een gevaarlijke gek,......' Uit de eerste post op dit onderwerp (van Mees, scroll naar benee en lees ;-) Sommige weldenkenden denken er anders over Aert: 'So will the Arizona massacre make our discourse less toxic? It’s really up to G.O.P. leaders. Will they accept the reality of what’s happening to America, and take a stand against eliminationist rhetoric? Or will they try to dismiss the massacre as the mere act of a deranged individual, and go on as before?'

Fitness
Fitness10 jan. 2011 - 20:45

Kijk zo noem je ze dan volgens van Rossem Complexe verschijnselen worden hier gereduceerd tot eenvoudige categorieën - Proto-criminelen van de PVV - Rechtse randdebielen Ik wou dat ik bij van Rossem gestudeerd had. Fluitje van een cent

1 Reactie
Pjotrs
Pjotrs10 jan. 2011 - 20:45

"Ik wou dat ik bij van Rossem gestudeerd had." En je wou natuurlijk ook dat je schilderles had gehad van Mondriaan: vakkenvullen moet immers haalbaar zijn. "Fluitje van een cent" Precies.

UitDeDroom
UitDeDroom10 jan. 2011 - 20:45

Vergeet het niet links Nederland: Fortuin en Van Gogh vertegenwoordigden juist de rechter of anti-immigratie stroming, compleet een tegengestelde situatie als die in de VS dus. Geen parallel om Wilders mee onderuit te halen derhalve.

2 Reacties
Harmen2
Harmen210 jan. 2011 - 20:45

Fortuyn misschien wel, van Van Gogh kun je dat niet zomaar zeggen, die gebruikte de provocatie als professioneel gereedschap. Het is maar zeer de vraag of je die twee over een kam kunt scheren.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman10 jan. 2011 - 20:45

van Gogh was een provocateur van minderheidsgroepen. Eerst heeft hij lange tijd de Joden geprovoceerd (die onder andere tot veroordelingen wegens antisemitisme hebben geleid), toen Moslims de gebeten hond waren is hij op hen overgegaan. Ik vind het wel interessant dat je dat "rechts" noemt... (zelf zie ik het nut niet van dat soort etikettenplakken trouwens)

JohnnySack
JohnnySack10 jan. 2011 - 20:45

Van Rossem geeft weer een uiterst heldere analyse. Ik zou hem graag in de politiek zien maar daar heeft hij begrijpelijk genoeg geen trek in. Het is echter niet verstandig om krampachtig de situatie in de VS op Nederland te gaan projecteren. Ten eerste heeft Nederland geen 'traditie" op het gebied van politiek geweld zoals de VS die heeft zoals van Rossem al aangeeft. Daarnaast is de links rechts tegenstelling in beide landen erg verschillend. Bovendien is het politieke geweld dat we hier kennen vooral uit het linkse kamp afkomstig en is de campagne tegen Obama en de democraten meer te vergelijken met het demoniseren van Wilders. Ik zie dan ook best overeenkomsten tussen extreem links hier en de tea- party daar maar dan nog is de vergelijking moeilijk.

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer10 jan. 2011 - 20:45

Sorrie Tom maar het politieke geweld komt hier voornamelijk van (uiterst) links? Wat versta je daar dan onder? Ik bedoel, wat versta je dan onder dat geweld en wat versta je onder (uiterst) links?

objectivist
objectivist10 jan. 2011 - 20:45

Van Rossum geeft met dit soort linkspopulistische uitspraken aan dat hij zelf radicaliseert in zijn standpunten. Dat zie je bij veel ouderen. Het virtuele schuim staat hem op de lippen. Zo sprak hij vroeger nooit. En met die radicalisering in zijn standpunten diskwalificeert hij zich als gezaghebbende bron. Een staaltje van linkse boosheid en onmacht die het hoofd verwart. Kalmte kan je redden Maarten. Gewoon tot 10 tellen, diep ademhalen. En dan met een goed verhaal komen. Vroeger kon je dat ook.

3 Reacties
roher
roher10 jan. 2011 - 20:45

Nou ik weet niet of je daar dan weer gelijk in hebt, want ik vergelijk hem- als hij praat- wel eens gekscherend met het geluid van een dichtgelaste putdeksel. Wellicht herinnert men zich het verhaal dat alle putdeksels tijdens Obama´s inhuldiging waren DICHTGELAST. Desalniettemin is het geen bedenksel van hemzelf, maar was het feitelijk waar. Dus men beseft wel degelijk dat er zelfs vanuit de grond onverwachts een ´cowboy´of een ander suspect geval zomaar kan opduiken.

Klaas2
Klaas210 jan. 2011 - 20:45

---[Dat zie je bij veel ouderen. Het virtuele schuim staat hem op de lippen.]--- Heb je over Opstelten gelezen? http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/opstelten_koophuis_van_wiettelers_afpakken/

sam tosha
sam tosha10 jan. 2011 - 20:45

Precies zoals populistisch conservatief immer reageert: wat je zegt ben je zelf. Werkt zoals dhr van Rossum heel goed aanstipt helaas maar al te goed in een steeds verdere degenererende consumptie maatschappij. Overigens waaruit maak je op Rob dat Van Rossum radicaliseert. Geef mij eens een citaat wat daarop wijst.

JoopSchouten
JoopSchouten10 jan. 2011 - 20:45

Tea Party: links misbruikt schietpartij De conservatieve Amerikaanse Tea Party-beweging wijst iedere kritiek na de schietpartij zaterdag in (Arizona) van de hand. 'Links misbruikt de schietpartij voor eigen politiek gewin', schreef de activistische groepering Tea Party Express uit Californië maandag in een e-mail aan haar aanhangers. Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/1790856/2011/01/11/Tea-Party-links-misbruikt-schietpartij.dhtml Schutter was bekend om extreme ideeën De avond voordat ze bij een aanslag door het hoofd werd geschoten, uitte het Amerikaanse Congreslid Gabrielle Giffords in een e-mail haar zorgen over de harde toon van het politieke debat in de Verenigde Staten. ...... De e-mail van Giffords die gisteren bekend werd, was gericht aan Trey Grayson, een bevriend Republikeins politicus. Ze feliciteerde hem met zijn benoeming aan een universiteit en schreef dat ze, als hij daar eenmaal zat, het met hem wilde hebben over manieren ’om de retoriek en partijvijandschap te verminderen’. ...... Een Democratisch Congreslid, Carolyn McCarthy, van wie de echtgenoot in 1993 omkwam bij een schietpartij, wil een wet indienen die de toegang tot dit soort wapens weer beperkt. Maar de kans dat die wordt aangenomen is klein. Bijna de helft van de Amerikanen wil niets van wapenbeperking weten. Twee collega’s van McCarthy, Jason Chaffetz en Heath Shuler, hebben aangekondigd voortaan op bijeenkomsten met hun kiezers een wapen te zullen dragen. Chaffetz is een Republikein, Shuler een Democraat. Het tragische lot van Christina Taylor Green Een van de dodelijke slachtoffers van de schietpartij zaterdag in Arizona is het negenjarige meisje Christina Taylor Green. Het meisje, dat op 11 september 2001 ter wereld kwam, bezocht de bijeenkomst van politica Gabrielle Giffords uit politieke interesse. De jonge Christina was kortgeleden gekozen tot lid van de studentenraad van haar school en was bijzonder geïnteresseerd in de Amerikaanse regering. Ze is altijd geïnspireerd geweest door de terroristische aanslagen die plaatsvonden op haar geboortedag, liet haar familie zondag weten. Het meisje is een van de vijftig kinderen die gefotografeerd werden voor het boek Faces of Hope, dat geschreven werd door Christine Naman en dat uit elke staat één baby portretteert van wie de geboortedag 11 september 2001 is. Naman noemt het ’bijzonder tragisch’ dat Christina nu een rol gespeeld heeft op zowel 11 september 2001 als in de tragedie van afgelopen zaterdag. Bron: http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article3373977.ece/Schutter_was_bekend_om_extreme_ideeen_.html

1 Reactie
JoopSchouten
JoopSchouten10 jan. 2011 - 20:45

Aanvulling: Woede om lachende maniak Tucson TUCSON - De 'mugshot' van de 22-jarige maniak die zaterdag zes mensen doodschoot in Tucson heeft woedende reacties uitgelokt. Op de politiefoto, slechts enkele minuten na de slachtpartij gemaakt, staat een grijnzende Jared Loughner. De geweldadige schietpartij waarbij ook Congreslid Gabrielle Giffords zwaargewond raakte, lijkt hem helemaal niets te doen. 'Mugshot' van deze creep, zie Telegrof: http://www.telegraaf.nl/binnenland/8703708/__Woede_om_lachende_maniak_Tucson__.html?p=6,2

[verwijderd]
[verwijderd]10 jan. 2011 - 20:45

Het Oerhollandse spelletje "links-rechts' is in Den Haag uitgevonden. Niet op straat in Amsterdam, niet op internet, maar door Pechtold, Wilders en aantal anderen. Het is een gotspe dat een aantal Joop'ers voor eigen gewin trachten de situatie in de VS op Nederland trachten te reflecteren.

1 Reactie
BenJoosten
BenJoosten10 jan. 2011 - 20:45

Leuk bedacht, maar iets kan onmogelijk tegelijk "oer Hollands" zijn en bedacht door Pechtold en Wilders.

[verwijderd]
[verwijderd]10 jan. 2011 - 20:45

Journalist, refererend aan Fortuyn: "Ik zeg wat ik denk en ik doe wat ik zeg." Van Rossem: "Ooit ziets stompzinnigs gehoord?" M.a.w. Van Rossem vindt het intelligent NIET te zeggen wat je denkt en NIET te doen wat je zegt. Maar als hij zichzelf intelligent vindt - en dat doet hij, want waarom laat hij zich anders interviewen in dit programma? - is de kans permanent aanwezig bij al wat hij zegt, dat hij niet zegt wat hij denkt. En wat zijn eventuele daden betreft, die zijn vrijblijvend t.o.v. wat hij zegt. Misschien koopt hij nu ginder ook wel een automatisch geweer. Zoals allen ginder, die hij "randdebielen" noemt. Maar omdat hij ze zo noemt, zijn ze dat waarschijnlijk juist niet volgens hemzelf, omdat het intelligent is Niet te zeggen wat je denkt. Geniaal van Van Rossem, toch?

1 Reactie
JoopSchouten
JoopSchouten10 jan. 2011 - 20:45

Ik zie het anders Leo. Fortuyn's uitspraak vond en vind ik arrogant, egoïstisch en macho... Het was goedkope retoriek voor Den Onderbuycker'.

mrwonkish
mrwonkish10 jan. 2011 - 20:45

Wanneer dit een donkere, Tuborg Gold drinkende, wild uitgaande (3 vriendinnen), drugs gebruikende, Somalische beroepshedonist was geweest dan was het de ISLAM geweest en de actie een religieuze daar, nu is het een man met problemen, een gewone verwarde man. Just nobody. Wat klopt hier niet aan?

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer10 jan. 2011 - 20:45

Wat is een beroepshedonist?

[verwijderd]
[verwijderd]10 jan. 2011 - 20:45

*Hans Janmaat - Bomaanslag, zijn vrouw verliest beide benen. * Pim Fortuyn - Doodgeschoten. * Theo Van Gogh - Doodgeschoten. * Ayaan Hirsi Ali - Bedreigd met de dood. * Geert Wilders - Bedreigd met de dood. Overeenkomst tussen bovengenoemden: The Obvious.

1 Reactie
Yggdrasil
Yggdrasil10 jan. 2011 - 20:45

In 2010 werden er 170 mensen vermoord. Overeenkomsten tussen die 170 vermoorde mensen. Ze zijn allemaal een beetje dood.