Joop

KOZP doet aangifte en eist onderzoek naar racistisch terreur Staphorst en laks politieoptreden

  •  
21-11-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
3861 keer bekeken
  •  
ANP-458082607

Kick Out Zwarte Piet (KOZP) doet aangifte wegens geweld, vernieling en relschoppers. De anti-racistische actiegroep werd zaterdag belaagd op weg naar een toegestane demonstratie in Staphorst. Daarbij werden de actievoerders aangevallen door voorstanders van zwarte piet, een deel ervan met racistische blackface-schmink. Ook waarnemers van Amnesty International werden belaagd. De politie greep niet in tegen de aanvallers, maar verbood wel de vreedzame demonstratie.

Een woordvoerder van KOZP laat aan De Stentor weten dat de groep een onafhankelijk, extern onderzoek wil naar het “regelrechte terreur” van de pro-pieten en het “lakse optreden” van de politie waardoor leden van de groep in gevaar zijn gebracht. Op videobeelden is te zien hoe de Staphorsters bezittingen van de actievoerders stelen en vernielen, voertuigen beschadigen en activisten bedreigen. Volgens aanwezigen gooiden de zwarte piet-voorstanders ook olie over activisten en hun voertuigen met de bedoeling die in brand te steken. 

De aanwezige politie deed tijdens dit alles vrijwel niets om het geweld en racisme van de Staphorsters in te dammen. Inmiddels heeft het korps Oost-Nederland laten weten het eigen optreden door te lichten. Dat is met name vanwege de aanval op de Amnesty-waarnemers. Die hebben zaterdag duidelijk kenbaar gemaakt dat ze geen activisten waren en vroegen de politie om hulp. Dat gebeurde niet. Volgens een eerdere verklaring zou de politie de “professionele inschatting” hebben gemaakt om niet in te grijpen om te voorkomen dat de racistische meute zich tegen de agenten zou keren. Er zijn vooralsnog geen aanhoudingen verricht. 

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (91)

oproerkraaier
oproerkraaier22 nov. 2022 - 16:16

Sinterklaas mocht tot 1994 in #Staphorst niet worden gevierd omdat het "een heidens feest" is, zo legt een journalist van de Stentor uit in #Nieuwsuur. En dan nu de #KOZP-demonstratie gewelddadig bejegenen om d'rlui traditie te verdedigen. Eigenlijk zielig voor de kinderen dat ze opgroeien in Staphorst.

Martin van der Linde
Martin van der Linde22 nov. 2022 - 16:11

Achterhoede gevechten zoals dit hebben altijd iets venijnigs. Er valt niets meer te winnen dus is het enige dat rest, de tegenstander zoveel mogelijk schade toe te brengen. Alweer laten delen van het platteland zien dat ze het tempo niet bij benen. Niet uit onvermogen, maar uit pure onwil. Er wordt wel eens gesproken over de kloof tussen stad en platteland. Is die onwil daarvan niet de oorzaak?

oproerkraaier
oproerkraaier22 nov. 2022 - 16:08

Goeie commentaar van mevrouw Simons: https://twitter.com/PolitiekBIJ1/status/1595071780443521026

Joop  den Uil
Joop den Uil22 nov. 2022 - 11:58

In mijn ogen heeft de Politie correct gehandeld en de-escalerend opgetreden. Denk wel dat KOZP provocerend te werk is gegaan -camera's, Amnesty erbij, loeiende motoren- en zou met een hard optreden van Politie de media beheerst hebben. Mooi dat dat niet doorgegaan is .. er is al voldoende oproer tegenwoordig.

3 Reacties
r v b
r v b22 nov. 2022 - 13:25

de staphorsters gingen juist provocerend te werk met een blackface optocht. Zij waren uit op het aanvallen van de te verwachten en terechte demonstratie.

oproerkraaier
oproerkraaier22 nov. 2022 - 16:03

Heb je de beelden gezien? Zoja, wat bezielt je om het op te nemen voor die fascistische knokploeg en de lakse houding van de politie indeze?

LaBou
LaBou 22 nov. 2022 - 16:31

Als niets doen de-escalerend werkt dan heeft de politie het inderdaad goed gedaan. Helaas wordt de politie in dit soort situaties niet betaald om alleen maar toe te kijken, en van de-escalatie was ook verrekte weinig sprake.

oproerkraaier
oproerkraaier22 nov. 2022 - 11:42

AL met al kun je de conclusie trekken dat er hier op joop een groot gedeelte van de vaste bezoekers fascistische knokploegen lopen te verdedigen.

1 Reactie
Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout22 nov. 2022 - 18:04

Ja, dat komt -zoals door mij reeds aangestipt- doordat de stijlloze horden van rabiaat rechts de reageerkolommen hebben overgenomen. Grauwranzige lieden die óók nog dicteren hoe andersdenkenden zich hiér - of all places- dienen uit te drukken in hun bescheiden opinie. De wereld op z'n kóp!

Snowflake89
Snowflake8922 nov. 2022 - 10:56

Met ze allen naar een ander dorp afreizen om daar vervolgens joun wil op te leggen.En dan verbaasd zijn dat daar een reactie op komt. Je snap het niet!

5 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen22 nov. 2022 - 11:55

Je dorp nooit uitkomen en dan verbaasd zijn dat je afstompt. Hoeist mogelijk!

r v b
r v b22 nov. 2022 - 12:03

provoceren door een optocht met blackface pieten te houden, dan moet je niet zeuren als er een tegendemonstratie komt.

Snowflake89
Snowflake8922 nov. 2022 - 15:29

@rvb Hou toch op met je Blackface pieten. Dat dorp heeft er voor gekozen om het sinterklaasfeest traditie getrouw te vieren. Maar dat mag niet van KZOP! Want stel je voor dat mensen in NL een andere mening hebben over wat nou wel en niet racisme is. Dat bepaald alleen KZOP

r v b
r v b22 nov. 2022 - 20:20

@Snowflake: Als mensen een andere mening dan de jouwe willen uiten, dan sla je ze toch gewoon in elkaar?

oproerkraaier
oproerkraaier22 nov. 2022 - 21:53

"Maar dat mag niet van KZOP! " En daar mogen ze tegen demonstreren. Ze doen dat ook namens vele Nederlanders. Je advocatenpraatje voor die fascistische knokploeg laat alleen maar zien waar je staat.

de passie preker
de passie preker22 nov. 2022 - 10:50

Ik heb mijn jaarlijkse donatie aan Amnesty opgezegd. Ik ga pas weer doneren als Amnesty ook opkomt voor het demonstratierecht van iedereen, dus ook krankjoreme lizard-believers om onder het mom van “vreedzaam demonstreren” bewust te provoceren bij een moskee.

2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen22 nov. 2022 - 11:57

Ik wist helemaal niet dat ze daar tegen waren? En doe niet zo principieel met dat opzeggen, je bent nooit lid geweest.

oproerkraaier
oproerkraaier22 nov. 2022 - 16:04

Ik geloof er niets van dat jij ooit ook maar 1 cent aan AI hebt gedoneerd. Liegen is helaas heel gangbaar binnen rechts.

Mirzas
Mirzas22 nov. 2022 - 9:06

In tegenstelling tot een aantal anderen begrijp ik dat een burgemeester die keuze maakt. Als je zelf de burgemeester was vijf minuten voordat de pleuris uitbrak zou je dat wellicht ook doen. Hij is niet de oorzaak van het probleem. De echte oorzaak ligt bij de mensen die aanvielen terwijl ze in hun destructiedrang het woord 'kinderfeest' in de mond durfden te nemen. Bij de politie die niet ingreep. En inmiddels misschien ook bij het gegeven dat een burgemeester op die basis tot verbod van demonstratie kán overgaan. Als hij dat niet had gedaan waren er wellicht gewonden of zelfs doden gevallen. En dan was de nasleep voor zijn rekening.

KritischKijken
KritischKijken22 nov. 2022 - 8:48

Fijn dit type discussies: Ze worden steeds polariserender: Politie is extreem rechts en fascistisch; boeren zijn rascistisch, en de biblebelt is achterlijk rascistisch. En actievoerders zijn altijd vredelievend en moeten altijd hun gang kunnen gaan: Provoceren; bekladden ook al is t glas, blokkeren. En daar moet iedereen begrip voor hebben. Wij tegen zij. Fijne ontwikkeling.

4 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk22 nov. 2022 - 12:22

Goede samenvatting!

Sonic2
Sonic222 nov. 2022 - 13:13

Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Al die "rechtse" schreeuwlelijken hier moeten eerst maar eens flink Wilders en Baudet afwijzen, voordat ze anderen de maat nemen. Eerst zelf flink de polarisatie luwen. En wat minder tekeer gaan tegen links, voordat je ook maar enigszins in de buurt komt bij andere mensen de maat nemen.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk22 nov. 2022 - 13:39

"Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Al die "rechtse" schreeuwlelijken hier moeten eerst maar eens flink Wilders en Baudet afwijzen, voordat ze anderen de maat nemen." Op links schuwt men de confrontatie ook graag. Ik zie geen enkel verschil tussen een Wilders, Baudet, Klaver of Kaag. "Eerst zelf flink de polarisatie luwen. En wat minder tekeer gaan tegen links, voordat je ook maar enigszins in de buurt komt bij andere mensen de maat nemen. " De maat nemen is staande praktijk hier op Joop. En laat men hier dan ook wat minder schunnig doen over bijvoorbeeld een partij als de VVD.

Sonic2
Sonic222 nov. 2022 - 16:23

@ IkhebAltijdGelijk Waar wordt de VVD dan de maat genomen? De VVD wordt afgerekend door veel reageerders hier op 12 jaar Rutte. Mag daar over geoordeeld worden of moeten we dat eerst schriftelijk in drievoud bij u indienen? Als je geen polarisatie wilt dan moet je eerst opstaan tegen de grootste veroorzakers van polarisatie. Wilders, Baudet ondermeer. Maar ook van der Plas en Eerdmans kunnen er wat van. Dus eerst die. Dat doet u niet. En Kritisch Kijken ook niet. Die durft vooral erg kritisch te zijn tegen VVD, CDA en CU. Ik ken geen Segers hooligans, dus dat is ook niet erg kritisch kijken zeg maar. Het zou trouwens helpen als u( en met u uw rechtse vriendjes) eens goed weergeven wat door de andere kant wordt gezegd. Want heel veel woede op "rechts" komt door een volledig gebrek aan kennis over de standpunten van KOZP, links en andersdenkenden. Of door wat u doet( en nog een handvol hier) het extreem verdraaien van uitspraken van mensen. Wat u doet bij mij. Dan zijn we van het onnodige polariseren in ieder geval af

Mevrouw Jansen
Mevrouw Jansen22 nov. 2022 - 7:22

Die aangifte van KZOP begrijp ik wel, want de brdreigingen en het geweld waren onacceptabel (ondanks de provocatie van KZOP, je demonstreert als PSVer ook niet bij het Ajax stadion). Maar wat een decadentie om waarnemers van Amnesty mee te nemen, zijn er geen echte brandhaarden in de wereld waar echt werk voor Amnesty te doen is? Amnesty laat zich op deze manier voor het politieke karretje van KZOP spannen.

1 Reactie
r v b
r v b22 nov. 2022 - 14:30

Het bleek hard nodig, hier werd met geweld een vreedzame demonstratie verdreven door provocerende fascisten die een ander geen mening gunnen, laat staan de mogelijkheid die te uiten.

pahan
pahan22 nov. 2022 - 5:51

Het is een goede zaak dat dit voorgelegd wordt. Laat de rechter de verschillende grondrechten maar wegen, waarbij ik van mening ben dat het recht van de kinderen zwaarder weegt dan dat van een groep demonstranten met een vergezocht argument. Als ze demonstreren, dan op een manier die past bij het feest. Herkenbaar als protestPiet, waarbij de kinderen dat moeiteloos zouden integreren in hun denken.

2 Reacties
r v b
r v b22 nov. 2022 - 11:28

het recht van de kinderen werd alleen geschonden door de gewelddadige lynchmob. KOZP demonstreert altijd op een manier die bij het feest past, geweld tegen demonstranten past in ieder geval bij geen enkel feest.

stokkickhuysen
stokkickhuysen22 nov. 2022 - 12:05

Die kinderen doen geen vlieg kwaad, net zoals de KOZP demonstranten

PVDB2
PVDB221 nov. 2022 - 21:44

Ja het blijft Staphorst, relidorp nummero uno. Volendam en Urk. PVV, SGP en FVD-gebied. Antivaccinatie, pro zwarte piet. Dan leef je toch wel in het verleden. Het valt nog mee dat ze nog met paard en wagen rijden, hun eigen houten huizen bouwen. De naam veranderen van Staphorst naar Amishville. De grondwet en demonstratie recht bestaat over in Nederland. Niet alleen in het westen maar in Overijssel ten noorden van Zwolle. Het ligt allemaal wel bij elkaar. Ruinerwold, Staphorst en wat discriminatie betreft van mensen met een andere huidskleur dan blank; Giethoorn. Men kan zich niet aanpassen aan nieuwe denkwijzen, veranderende maatschappij. Dat zal de komende paar decennia nog meer gaan gebeuren met een vergrijzing van de (arbeids)bevolking. Al doen ze in Staphorst hun best dat te compenseren met 1 van de hoogste geboortecijfers van Nederland. Maar ja, niet vreemd: Biblebelt. Ongeveer 1.9. Na Urk, 20 per 1000 inwoners (2.8 per gezin), ver boven het gemiddelde van 1.6 in Nederland. Men is blijven hangen in de jaren 50-60 toen de gezinnen gemiddeld een stuk groter waren.

1 Reactie
PureDrop
PureDrop22 nov. 2022 - 16:15

Waarom moet je daar dan heen om je mening te verkondigen. Doe het fijn in je eigen buurt en laat de mensen daar met rust. Zij komen toch ook niet bij jou in de buurt om hun mening bij jou op te dringen. Leven en laten leven.

Kapitein_Haddoque
Kapitein_Haddoque21 nov. 2022 - 21:24

Wel jammer dat niemand blij is in de burelen om het feit dat de kinderen tenminste wel een fijne middag hebben gehad, die dag.

2 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk22 nov. 2022 - 12:23

Ik wel hoor en mij mij velen.

oproerkraaier
oproerkraaier22 nov. 2022 - 15:15

De kinderen kunnen geen fijne dag gehad hebben omdat het stikte van de zwart geschminkte fascisten op hun feest in Staphorst. Je moet fascisten niet geloven.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa21 nov. 2022 - 21:23

Als die demonstratie toegestaan is, behoort de politie alles gewoon mogelijk te maken, voor KOZP. Anders hadden ze het moeten verbieden. Heel inconsistent dit, allemaal. Punt is een beetje. Als ze KOZP naar het sinterklaas feest ding begeleid hadden, dan had KOZP daar haar leuzen geschreeuwd. Dan waren de Staphorsters in de aanval gegaan en dan was het één grote rel geworden. De politie had dan eindeloos op de Staphorsters in moeten gaan slaan etc en misschien zelfs in de lucht moeten schieten. Dat soort toestanden, krijg je dan. Maar goed, ze hebben deze demo zelf toegezegd. KOZP mocht demonstreren

DaanOuwens
DaanOuwens21 nov. 2022 - 20:25

De rechtstaat faalt in dit soort situaties. In dit concrete geval twee maal. Hier is sprake van groepsgeweld. De moordende groep in Mallorca liet zien dat het voor het OM niet mogelijk is de daders adequaat te vervolgen. En taakstrafje voor een moord. Omdat het exacte handelen van de individuele daders aangetoond moet worden en niet het resultaat van dat handelen. Dat maakt dat de anonimiteit van de groep de daders beschermt. En dat is hier ook het geval. Tweede falen is uiteraard het gevolg van de dominante extreem rechtse opvattingen binnen het politiekorps. Als je de verkeerde huidskleur hebt, wordt je eerder aangehouden en bestraft, vaak gediscrimineerd en wordt je als het nodig is niet door de politie beschermd. Dit soort gebeurtenissen laten het falen van de rechtstaat zien. De reacties van een aantal mensen laten zien waarom dit zo'n hardnekkig probleem is. Rechts Nederland ontkent dit liever dan het onder ogen te zien.

21 Reacties
Jozias2
Jozias221 nov. 2022 - 21:17

@daan Een taakstrafje voor een moord? Sanil b heeft 7 jaar gekregen.

Kapitein_Haddoque
Kapitein_Haddoque21 nov. 2022 - 21:18

Die beschuldigingen aan het adres van de politie zijn volledig ongegrond en ronduit belachelijk.

itsme3
itsme321 nov. 2022 - 21:50

Als u dit met een moord vergelijkt dan zit er toch echt een steekje bij u los.

Aldtsjerk
Aldtsjerk21 nov. 2022 - 21:56

Daan draait door. Zeven jaar cel voor de hoofd dader is geen taakstrafje. Uit welk onderzoek blijkt dat de politiemacht dominant (!) extreem rechts is? Twee dubieuze voorbeelden om het falen van de rechtsstaat aan te tonen. Daan doet wat hij extreem rechts verwijt, polariseren door te generaliseren. Extreem links en rechts verschillen niet zo veel van elkaar.

Mevrouw Jansen
Mevrouw Jansen22 nov. 2022 - 6:40

Lekker genuanceerd Daan, dit is net zo ongenuanceerd om adhv de profielen van de verdachten in het programma Opsporing Verzocht hele simpele conclusies te trekken.

KritischKijken
KritischKijken22 nov. 2022 - 8:26

@Daan Nou ik vind t nogal wat om dit Staphorstverhaal op 1 lijn te zetten met vervolging in de Mallorca zaak. Grote woorden, en wellicht is dat ook wel t probleem: Alles zo opblazen. En blijkbaar moet Staphorst gewoon in de pas lopen. Doe t dan anders: Span een rechtszaak aan als ZP in Staphorst rascistisch is, en ga ze niet nodeloos provoceren als je toch al kan bedenken wat er van komt. En de politie: Ook hier; wees een flinke vent en stap naar de rechter ipv dit vileine gedoe.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk22 nov. 2022 - 8:28

Tuurlijk de rechtstaat faalt als deze niet aan de wensen van de strafeisen voldoen. Voor het recht geldt voor iedereen een gelijke straf onafhankelijk van de opvattingen van een verdachte en of men het wel of niet eens is met die denkbeelden.

Grijs gebied
Grijs gebied22 nov. 2022 - 9:42

Los van de hele discussie. Voor alles is een tijd en plek. Om tijdens de intocht, waar allemaal kleine kinderen staan, naar een zwaar gereformeerd dorp te rijden om daar te gaan roepen dat ze allemaal racisten zijn, is niet heel slim. Ook al heb je gelijk. Dan kun je op je vingers uittellen dat er problemen komen. KOZP wist dan ook dat dit zou gebeuren. Daarom was Amnesty ook present. Dergelijke confrontaties zijn alleen maar goed voor hun standpunt. Er was dan ook zeker sprake van een stukje uitlokking. Voorde duidelijkheid. Daarmee wil ik helemaal niets goedpraten. Maar je reist wél naar een gemeenschap toe met één doel. Als er straks een groep dierenactivisten tijdens het offerfeest voor een moskee staan roepen. Dan gebeurt hetzelfde. Vinden we dan ook dat ze daar terecht hun punt mogen maken? Op een enkel gesloten dorpje na zie je nergens meer ZP in het straatbeeld. Volgens mij is het overal prima. Toch is deze groep KOZP dagelijks zeer actief. Als ik hun was zou ik de winst pakken en me concentreren op andere zaken. Er ligt nog genoeg onrecht op straat wat wellicht nog meer aandacht verdient.

toentomatentomaten
toentomatentomaten22 nov. 2022 - 10:20

Er moeten gewoon meer mensen van kleur bij de politie komen, ze kampen toch al met personeelstekort. En dan maar een keer niet al te veel slakken leggen op de geschiedenis van die mensen.

DaanOuwens
DaanOuwens22 nov. 2022 - 13:44

@ Jozias2 Jij schrijft: Sanil b heeft 7 jaar gekregen. De advocaat van Sinil B meldde dat tenminste 2 groepsleden ook direct verantwoordelijk zijn voor de dood van het slachtoffer. Het kan heel goed zijn dat die 2 als eis een taakstrafje hoorden. Blijkbaar heb je weinig in te brengen teen mijn constatering.

DaanOuwens
DaanOuwens22 nov. 2022 - 13:47

@ Kapitein_Haddoque Jij schrijft: Die beschuldigingen aan het adres van de politie zijn volledig ongegrond Er is een filmpje gemaakt. De blauwe familie - 2Doc.nl Bekijk het eens dan zien je dat jouw ontkenning ronduit belachelijk is.

DaanOuwens
DaanOuwens22 nov. 2022 - 13:49

@ itsme3 Jij schrijft: Als u dit met een moord vergelijkt dan zit er toch echt een steekje bij u los. Blijkbaar zit er bij jou een steekje los. Want ik vergelijk niet de moord maar het verschijnsel geweld in groepsverband en het onvermogen van politie en OM daar adequaat mee om te gaan.

DaanOuwens
DaanOuwens22 nov. 2022 - 13:52

@ Aldtsjerk Jij schrijft: Daan doet wat hij extreem rechts verwijt, polariseren door te generaliseren. Ik polariseer. Ik neem afstand van een racistische politie en het gedrag van een extreem rechtse deel van de bevolking. Als jij daardoor vind dat ik polariseer heb jij je eigen positie in deze discussie gedefinieerd. En dat is niet in het midden.

DaanOuwens
DaanOuwens22 nov. 2022 - 13:52

@ Mevrouw Jansen Jij schrijft: dit is net zo ongenuanceerd om adhv de profielen van de verdachten Loze kreet en zonder enige argumentatie.

DaanOuwens
DaanOuwens22 nov. 2022 - 13:54

@ IkHebAltijdGelijk Jij schrijft: Voor het recht geldt voor iedereen een gelijke straf onafhankelijk van de opvattingen En dat blijkt dus niet het geval te zijn. Je hebt blijkbaar door vaak ongelijk. Misschien zelfs wel altijd.

DaanOuwens
DaanOuwens22 nov. 2022 - 13:56

@ Grijs gebied Jij schrijft: Voor alles is een tijd en plek. Inderdaad Kozp vindt het demonstreren tegen zwarte piet rond deze tijd op de plaats waar ZP rondloopt de goede tijd en de roede plek. Dat recht horen zij ook te hebben. Met welk recht denk jij te kunnen bepalen of andere mensen wel of niet mogen demonstreren op de door hun gewenste plaats en tijd?

DaanOuwens
DaanOuwens22 nov. 2022 - 13:58

@ toentomatentomaten Jij schrijft: Er moeten gewoon meer mensen van kleur bij de politie komen Die mensen worden door de racisten binnen de politie weer weggetreiterd. https://www.2doc.nl/documentaires/2022/05/de-blauwe-familie.html

stokkickhuysen
stokkickhuysen22 nov. 2022 - 14:58

Wow, Daan Ouwens tegen de bups 10 - 0, dat gebeurt niet vaak.

oproerkraaier
oproerkraaier22 nov. 2022 - 15:17

Kapitein: de beschuldigingen aan het adres van de politie snijden wel degelijk hout. Ze hebben geen enkel lid van die fascistische knokploeg gearresteerd.

Grijs gebied
Grijs gebied22 nov. 2022 - 15:37

@daan "Met welk recht denk jij te kunnen bepalen of andere mensen wel of niet mogen demonstreren op de door hun gewenste plaats en tijd?" Ik bepaal helemaal niets. Ik heb enkel een mening en die geef ik volgens mij op een vrij beschaafde manier. Geen enkel reden dus voor u om mij op deze manier in een hoek te zetten. Maar u vindt een intocht dus wél de juiste plek om te demonstreren? Volwassen mensen die met een megafoon naar kinderen van 4 en 5 jaar roepen dat hun ouders racisten zijn en dat Sinterklaas niet bestaat. Persoonlijk heb ik een ander idee van fatsoen.

DaanOuwens
DaanOuwens22 nov. 2022 - 19:22

@ Grijs gebied Jij schrijft: Ik heb enkel een mening en die geef ik volgens mij op een vrij beschaafde manier. Ja, en jouw mening is dat KOZP niet mag demonstreren op de tijd en plaats dat het jou niet uitkomt. En: Maar u vindt een intocht dus wél de juiste plek om te demonstreren? Dat vind ik niet omdat het volgens mij zinloos is. Maar KOZP vindt van wel. En dat recht hebben ze. Als ouders daar last van hebben omdat ze denken dat hun kinderen daar last van hebben kunnen ze ook kiezen voor een ander type piet.

Jan Man
Jan Man21 nov. 2022 - 19:53

Het is bij de boerenprotesten al gebleken dat de Nederlandse politie kampt met extreemrechtse sympathieën en corruptie. KOZP kan voortaan beter zijn eigen beveiliging regelen. Misschien kunnen ze de harde kern van Ajax inhuren voor bescherming.

5 Reacties
Peterrr3
Peterrr321 nov. 2022 - 20:43

Goed plan 😂

Jozias2
Jozias221 nov. 2022 - 21:18

@jan Kun je de beschuldiging van extreem rechtse sympathieën ook onderbouwen?

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk22 nov. 2022 - 8:29

Eigen richting is niet de kant waar we op willen gaan.

Gerygrr
Gerygrr22 nov. 2022 - 12:30

Jan Man, Ik vraag me af, of er cijfers zijn om die stelling te onderbouwen. Het percentage extreem rechtse politieagenten. Dit afgezet tegen het percentage extreemrechtse burgers. Het is progressief Nederland aardig gelukt om door te beschuldigen een ander extreem rechts te noemen. Witte boze man heeft besloten, dat hij toch niets te vertellen heeft en dan maar echt boos moet worden…. Erger kun je hem niet beledigen.

stokkickhuysen
stokkickhuysen22 nov. 2022 - 13:38

@Ikheb maar dat is toch precies wat die Staphorsters doen?

Olav Meijer
Olav Meijer21 nov. 2022 - 19:53

"De politie (zou) "de professionele inschatting" hebben gemaakt om niet in te grijpen om te voorkomen dat de racistische meute zich tegen de agenten zou keren." Hoe bot kan je het maken? De politie zou dus moeten toegeven aan racisten, in plaats van ze aan te pakken? Helaas een bijna vast patroon: de politie treedt (soms hard) op tegen maatschappijkritische actievoerders, maar laat rechtse hun gang gaan. (Denk b.v. aan de.boerenacties deze zomer).

3 Reacties
Jozias2
Jozias221 nov. 2022 - 22:08

@olav En u denkt dat de politie dat zelf beslist?

Jean-Baptiste L Allemand
Jean-Baptiste L Allemand21 nov. 2022 - 22:32

Ze stonden koffie te drinken en te keuvelen met snelwegblokkeerders.

Olav Meijer
Olav Meijer22 nov. 2022 - 14:42

@ Jozias-2: Het gaat hier om een verklaring van de politie zelf aan de Stentor. Overigens redeneer jij zuiver formalistisch. In de praktijk hebben politiechefs grote invloed op beslissingen in het overleg met de burgemeester (die formeel verantwoordelijk is voor de handhaving van de openbare orde). Verder heeft b.v. politiechef Woelders openlijk sympathie betuigd voor de boerenacties deze zomer, zoals ook Tyler Rozema memoreert in een artikel vandaag.

Mooie Marc
Mooie Marc21 nov. 2022 - 18:50

"Burgemeester Jan ten Kate heeft de demonstratie van Kick Out Zwarte Piet tijdens de Sinterklaasintocht van Staphorst op het laatste moment verboden, omdat hij de veiligheid van de deelnemers niet kon garanderen." https://www.rtvoost.nl/nieuws/2165513/amnesty-international-eist-onderzoek-naar-afgelasting-demonstratie-staphorst Een burgermeester heeft daar alle recht toe als er aanleiding toe is vanwege een reëel grote kans op ernstige orderverstoringen. Er moeten daarbij zogenoemde doelcriteria in acht genomen worden: "Betogingen zijn in beginsel toegestaan, maar de gemeente moet op de hoogte worden gesteld van een voorstel tot betoging.(3) Naar aanleiding van dit voorstel kan de burgemeester een betoging beperken of verbieden ‘ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden’. Dit zijn de zogenoemde doelcriteria.(4) Deze beperkte gronden om een betoging in te perken brengen met zich mee dat de burgemeester geen rol mag toekennen aan de inhoud van een betoging, zoals ook blijkt uit artikel 5 lid 3 Wet Openbare Manifestaties (hierna: WOM)." https://ulcsirius.nl/nieuws/2021-05-31-toetsing-aan-de-inhoud-van-een-betoging Het doelcriterium van het door de politie ter plaatse ingeschatte hoge risico op ordeverstoring was in dit geval duidelijk van toepassing zoals dat ook bij andere dergelijke situaties gold en betogingen werden verboden door burgermeesters.

8 Reacties
Nejras
Nejras21 nov. 2022 - 19:23

Een burger meester zal het recht dan hebben om een demo te verbieden: het is wel een regelrechte pannenkoek als hij besluit tot verbieden als de demonstranten al op de stoep staan. Overigens word dat recht tot het verbieden wel makkelijk ingezet. In beginsel moet een demonstratie door kunnen gaan en de lokale overheid zorgen voor de veiligheid. Verbieden is inderdaad best veilig, maar een onjuiste en gevaarlijke interpretatie van zaken. Zo kun je elke demo op voorhand namelijk verbieden: de allerveiligste demonstratie is de demonstratie die niet doorging. Misschien had de burgermeester zelf wel zin in een onverstoorde middag. Heeft in elk geval toch wat anders uitgepakt. Eke keer dat Urkers negatief in het nieuws komen heeft men het over verveelde jongeren. Hoe lang moet dit nog escaleren voor het veranderd in een lynch mob.

LaBou
LaBou 21 nov. 2022 - 22:33

Lego geeft een prima verklaring waarom die burgemeester de tegendemonstratie van de pro-pieters had moeten verbieden.

Wat?
Wat?21 nov. 2022 - 22:33

Ik ben het toch grotendeels eens met Marc. Er is ook aangegeven dat er niet genoeg personeel beschikbaar was. Het zijn geen superhelden die even een demo in goede banen kunnen leiden. Daarnaast snap ik de meerwaarde van deze actie ook niet. Het maatschappijke bewustzijn omtrent dit onderwerp bestaat al. Iets zegt me ook dat we niet hooligans moeten gaan nadoen en elkaar maar moeten opzoeken. Ik ben niet zo een fan van hoe KOZP te werk gaat.

Zandb
Zandb22 nov. 2022 - 6:20

Marc U liegt de waarheid, enkel en alleen om recht te praten wat krom is. Het probleem is natuurlijk niet, dat een burgemeester van zijn recht gebruik maakt om, bv met het oog op de veiligheid, een demonstratie af te gelasten. Het probleem is dat terroristen hem daartoe dwingen. En dat hij, als baas van de politie, veel te weinig heeft gedaan om de demonstranten - die toestemming hadden nota bene - te beschermen.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk22 nov. 2022 - 8:31

"Hoe lang moet dit nog escaleren voor het veranderd in een lynch mob." Overdrijven is ook een vak.

Mooie Marc
Mooie Marc22 nov. 2022 - 8:51

@Nejras Het gaat erom dat een burgemeester nadat de politie een grote kans op ordeverstoring verantwoordelijk is voor de veiligheid van zowel demonstranten als de in dit geval de intocht vierende kinderen en ouders. De burgemeester maakt dan een goede keuze met het late verbod. Nog beter was geweest dit alles te voorzien en het demonstratierecht haar eigen ruimte, tijd, en plaats te geven naast de grondrechten van de Sinterklaas-vierende kinderen en ouders. Net zo als b.v. bij het einde van de ramadan vierende families van ouders met kinderen een demonstratie tegen hen gericht geen doorgang zou moeten hebben op hetzelfde moment en plaats zoals is voorgekomen, er al evenzo een woedende meute de demonstranten stond op te wachten, en deze demonstraties ook werden verboden door burgermeesters vanwege het hoge risico op ordeverstoringen.

Graads2
Graads222 nov. 2022 - 11:38

De burgemeester had geen andere keuze kunnen maken. Verbieden van de demo vooraf mag niet, veiligheid moet gegarandeerd worden MAAR als de politie zegt dat de veiligheid ter plaatse niet gegarandeerd KAN worden, dan is het klaar. De burgemeester is daarmee enkel degene die de handtekening zet, alle onderliggende beslissingen zijn door een ander genomen. Ze waren waarschijnlijk verrast door de omvang en de handelswijze van de groep tegendemonstranten.

Nejras
Nejras22 nov. 2022 - 18:38

@mooie marc In de voorbereiding van de demo hebben de kozp mensen informatie gedeeld over bedreigingen op social media. De situatie kwam dus niet uit de lucht vallen. Ik ben het wel met U eens dat er wellicht een andere afweging gemaakt had kunnen worden. Om de demo te verbieden, terwijl de demonstranten al op de stoep staan: vind ik wonderlijk. En dat de politie het tuig maar moet laten dreigen en vernielen omdat men met Te weinig mankracht aanwezig is: dat is intriest. En ik zie dergelijke demonstraties wel Degelijk nog een keer een hele akelige afloop krijgen. Alleen al het vuurwerk waar mee de ‘tegen demonstranten’ gooien, zou al reden moeten zijn om ze op te pakken. Het risico op ernstig letsel is aanwezig. Dat het nu bij wat beschadigde autos is gebleven, mag een wonder heten.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout21 nov. 2022 - 18:30

Op Stáphorst en binnen grefobuurten van de bijbelriem krijg je als buitenstaander meestal de verrassing achteráf.

TheBigLebowski
TheBigLebowski21 nov. 2022 - 16:37

Klimaatactivisten worden binnen een dag berecht, en deze nitwits?

6 Reacties
Jozias2
Jozias221 nov. 2022 - 17:17

Die waren aangehouden.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk21 nov. 2022 - 17:59

Je moet altijd de rechtstaat respecteren.

itsme3
itsme321 nov. 2022 - 21:51

U bedoelt die lui die bezig waren onvervangbare kunst te vernielen?

Zandb
Zandb22 nov. 2022 - 6:24

Jozias Dagblad van het noorden, 15 uur geleden: "De politie heeft nog niemand aangehouden vanwege de bedreigingen en het geweld tegen demonstranten van de actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) rond de sinterklaasintocht afgelopen zaterdag in Staphorst."

oproerkraaier
oproerkraaier22 nov. 2022 - 11:36

Itsme: noem eens een kunstwerk wat vernield is? U neemt een loopje met de waarheid om deze racistische knokploeg te ondersteunen?

Jozias2
Jozias222 nov. 2022 - 12:10

@zandb Ik bedoelde dat de klimaatactivisten die binnen een dag voor de rechter kwamen gelijk waren aangehouden en daarnaast zelf hebben ingestemd met snelrecht. In dit geval moeten aanhoudingen nog plaatsvinden. Voor de rechter brengen binnen een dag is dan natuurlijk niet mogelijk.

Mooie Marc
Mooie Marc21 nov. 2022 - 16:21

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Erik20
Erik2021 nov. 2022 - 16:14

Als je de beelden bekijkt is het bizar dat de politie dit zomaar toeliet. Blijkbaar mag je met een grote agressieve groep alles, politie durft dan toch niet in te grijpen. Maar dat hadden we tijdens de lockdown ook gezien.

5 Reacties
TheBigLebowski
TheBigLebowski21 nov. 2022 - 16:38

volgende stap is lynchen. Politie mede schuldig.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout21 nov. 2022 - 17:59

Ja, er was zelfs een tréktor bij, symbool van vrijplaats voor de inzittende, zoals vroeger op de bok van de begrafeniskoets. De ruraal-regionale veldwachters, alsmede de koddebeiers, zijn van hogerhand verordonneerd om contrôle uit te oefenen op muitend boerenvolk, thans te Staphorst, alsmede op Urk, doch wensen liever niet in conflict te geraken met hun genetische nest.

Palipka
Palipka21 nov. 2022 - 19:20

Verbaast het? Mij niet. Dubbele moraal. Jongeren die actie voeren voor het klimaat worden opgesloten, racistische boeren mogen geweld plegen. Volgens mij heeft onze lieve heer het niet zo bedoelt.

Tuck'R
Tuck'R22 nov. 2022 - 7:08

Hannes: het is tractor of trekker, geen trektor en al zeker geen tréktor

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk22 nov. 2022 - 8:32

"volgende stap is lynchen. Politie mede schuldig. " Overdrijven is ook een vak.

oproerkraaier
oproerkraaier21 nov. 2022 - 16:03

Iedereen die daar bij was was onderdeel van de racistische en criminele horde. Geen individueel bewijs noodzakelijk. Artikel 140 WVS

14 Reacties
Y-Line
Y-Line21 nov. 2022 - 16:37

'Geen individueel bewijs noodzakelijk. ' Jij kan zo bij de Belastingdienst gaan werken.

pahan
pahan21 nov. 2022 - 17:06

Dus ook de KOZP actievoerders? Mooi man, alles over een kam scheren.

Mokker
Mokker21 nov. 2022 - 17:25

Gelukkig dat oproerkraaier veilig achter zijn toetsenbord zit, hij wil net iets te graag mensen in de gevangenis stoppen.

oproerkraaier
oproerkraaier21 nov. 2022 - 17:39

Y-Line: Lees maar wat artikel 140 inhoud ipv domme commentaren te geven. Pahan: KOZP doet niets crimineels. Waarom gebruik je je verstand niet voordat je iets neerplempt?

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk21 nov. 2022 - 18:01

Wat een gegeneraliseer weer.

Hallahan2
Hallahan221 nov. 2022 - 18:21

Het ergste is dat er ook nog anderen zijn die dit soort onzin goedkeuren gezien de duimpjes...

Bert van der Neut
Bert van der Neut21 nov. 2022 - 19:51

Leer eerst eens wat er nodig voor 140 WVS, kraaier, dan praten we verder. Voorlopig geef je alleen maar blijk van onbenul.

Aldtsjerk
Aldtsjerk21 nov. 2022 - 20:00

Artikel 140 heeft betrekking op organisaties. De tegenbetogers zijn voor de wet geen organisatie, daar is echt wel wat meer voor nodig.

oproerkraaier
oproerkraaier21 nov. 2022 - 20:47

aldtsjerk: ik denk dat deze criminelen zich wel degelijk georganiseerd hadden. Het is in elk geval een juridisch vraagstuk.

oproerkraaier
oproerkraaier21 nov. 2022 - 21:01

mokker: criminelen horen in de gevangenis, dat is toch een standpunt dat jou als rechts iemand moet aanspreken?

oproerkraaier
oproerkraaier21 nov. 2022 - 21:03

Bert ik weet waar ik het over heb. Kon jij dat ook maar zeggen.

Pera71
Pera7122 nov. 2022 - 3:28

In dit geval terecht. Als je op een paar meter afstand blijft staan en meejoelt en de weg blijft blokkeren, terwijl je toekijkt hoe minutenlang auto’s worden vernield en bekogeld, en inzittenden bedreigd, dan ben je medeverantwoordelijk. Het is iets anders als je in een lange stoet bent en ergens verderop iemand iets flikt.

oproerkraaier
oproerkraaier22 nov. 2022 - 8:19

Mokker: Law en order behalve voor jouw vriendjes?

oproerkraaier
oproerkraaier22 nov. 2022 - 11:40

Aldtsjerk: "Samen met zijn collega’s haast hij zich zaterdag na zijn werk naar de afgesproken plek," "Vanaf het moment dat KOZP zijn demonstratie aankondigde, begon in Staphorst de voorbereiding voor het protest daartegen. ‘We wilden niet dat ons kinderfeest zou worden verpest’, zegt Wiliam. Hij was zaterdag aanwezig bij de actie, maar wil niet met zijn achternaam in de krant ‘om niet in de problemen te komen’. " "Via verschillende whatsappgroepen is afgesproken dat ‘hoe dan ook’ moet worden voorkomen dat de KOZP-demonstranten het Marktplein van Staphorst bereiken" Al met al riekt het wel degelijk naar organisatie. https://archive.ph/FRPzI