Joop

Koning biedt na 160 jaar excuses aan voor slavernij-misdaden, fu tru

  •  
01-07-2023
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
4081 keer bekeken
  •  

160 jaar nadat de Nederlandse staat de slavernij afschafte en 150 jaar nadat dat ook daadwerkelijk gebeurde heeft koning Willem-Alexander persoonlijke excuses aangeboden voor de wrede praktijken waar ook zijn eigen familie een fortuin mee heeft vergaard. Hij zei dat de excuses door hem "met hart en ziel intens beleefd" worden. De woorden van de koning, die sprak tijdens de Nationale Herdenking Slavernijverleden in het Amsterdamse Oosterpark, werden door het aanwezige publiek op applaus onthaald. 

"Van alle vormen van onvrijheid is slavernij wel het meest kwetsend, het meest vernederend, het meest mensonterend. Een medemens zien als koopwaar waarover je naar goeddunken kunt beschikken. Als een willoos werktuig om winst mee te maken. Dat je kunt vastketenen, verhandelen, brandmerken, afbeulen, straffen, straffeloos doden zelfs. De afgelopen tijd hebben de Koningin en ik veel gesprekken gevoerd, in Nederland en op de eilanden in het Caribische deel van het Koninkrijk. We hebben gesproken met mensen die hun wortels hebben in Suriname en ook met mensen die een binding hebben met Indonesië. Onder hen mensen die maar drie generaties terug hoeven te gaan voor een familielid dat in slavernij werd geboren. Zij hebben ons duidelijk gemaakt hoezeer de pijn nog steeds in de haarvaten zit."

Uit onderzoek is inmiddels duidelijk geworden dat Nederlandse bedrijven ruim 600.000 mensen uit Afrika hebben ontvoerd en tot slaaf gemaakt om te werken op plantages. Alleen al bij het vervoer over de oceaan kwamen 75.000 slachtoffers om het leven.

De koning eerde degenen die in verzet kwamen, zoals de held Tula op Curacao, of die er in slaagden te ontsnappen aan de Nederlandse wreedheden en in de binnenlanden van Suriname wisten te overleven.  

Verzetsstrijders als Boni, Baron en Joli-Coeur daagden vanuit de uitgestrekte bos- en moerasgebieden in Suriname het onmenselijke slavernijsysteem uit. Hun heldhaftigheid – en die van vele anderen – getuigt van trots en kracht die niet te breken is. Heel soms is de stem van een zwarte vrijheidsstrijder via geschreven bronnen aan ons overgeleverd. Zoals de stem van Tula, de leider van de opstand van 1795 op Curaçao. Vijf maanden geleden waren wij samen met onze oudste dochter op de plek waar hij woonde en werkte: de toenmalige plantage Knip. Hoe redelijk en menselijk klinken Tula’s woorden in onze moderne oren. Hij beriep zich op de idealen van de Franse Revolutie en de gelijkheid van alle mensen, ongeacht hun kleur. “Wij willen niemand kwaad doen’, zei hij. “Wij verlangen niet anders dan onze vrijheid.” Het antwoord van het bevoegd gezag was bruut en genadeloos. Tula werd als straf geradbraakt en onthoofd.

De koning maakte ook duidelijk dat de gevolgen van de misdadige praktijken tot op de dag van vandaag doorwerken in de maatschappij, zoals in de vorm van racisme, de ideologie die bedacht werd om de praktijken van de slavernij te 'rechtvaardigen'. 

Wij dragen de gruwelijkheid van het slavernijverleden met ons mee. De gevolgen daarvan zijn vandaag nog steeds te voelen in racisme in onze samenleving. Op 19 december vorig jaar heeft de minister-president namens de Nederlandse regering excuses aangeboden voor het feit dat mensen in naam van de Nederlandse staat eeuwenlang tot handelswaar zijn gemaakt, zijn uitgebuit en mishandeld. Vandaag sta ik hier voor u. Als uw Koning en als deel van de regering maak ik vandaag deze excuses zelf. Ze worden door mij met hart en ziel intens beleefd.

De koning maakte het daarna persoonlijk. Hij constateert dat het huis van Oranje niets heeft ondernomen tegen deze praktijken die inmiddels officieel erkend zijn als misdaden tegen de menselijkheid. Hij wijst er op dat slavernij op Europees grondgebied verboden was verklaard, wat er op wijst dat ook toen duidelijk was dat de slavernij moreel en wettig onacceptabel is. Hij stelde dat het officiële, onafhankelijke onderzoek naar de rol van het Huis van Oranje-Nassau, dat op zijn initiatief wordt uitgevoerd, meer duidelijkheid zal geven. "Maar voor het overduidelijke gebrek aan handelen tegen deze misdaad tegen de menselijkheid, vraag ik vandaag, op deze dag dat we samen het Nederlands slavernijverleden herdenken, vergiffenis."

De koning herinnerde er ook aan dat aan de dag van vandaag 60 jaar van strijd en activisme is voorafgegaan om Nederland tot dit inzicht te brengen:

Het is vandaag zestig jaar geleden dat een groep Surinaamse Nederlanders door de binnenstad van Amsterdam trok met spandoeken waarop stond ‘Ketie Kotie fri moe de’. Zij ontstaken het herdenkingsvuur dat wij vandaag brandend houden. Dit is een belangrijke dag voor iedereen die een binding heeft met Suriname, óók degenen van wie de voorouders als contractarbeiders naar de kolonie kwamen.

De koning riep op nu "samen te bouwen aan een wereld zonder racisme, discriminatie en economische uitbuiting".

Na erkenning en excuses mogen we samen werken aan heling, verzoening en herstel. Zodat we uiteindelijk allen trots kunnen zijn op alles wat we delen. En kunnen zeggen:

Ten kon drai
Tijden zijn veranderd

Den keti koti, brada, sisa
De ketenen zijn verbroken, broeder, zuster

Ten kon drai
Tijden zijn veranderd

Den keti koti, fu tru!
De ketenen zijn verbroken, echt waar!

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (75)

Déjà vu
Déjà vu2 jul. 2023 - 22:36

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

EenMening3
EenMening32 jul. 2023 - 12:22

Een goede actie van de koning om zijn verantwoordelijkheid te nemen. Dat zeg ik als monarchist. De koning is, ondanks zijn beperkingen, toch een samenbindende factor, niet alleen in Nederland maar in het hele Koninkrijk. Dat merk je aan de reacties uit Suriname en uit het Caribisch Nederland. Als Nederland een republiek zou worden kan ik daar mee leven, maar ik prefereer de huidige staatsvorm. Ik hoop dan ook dat Amalia te zijner tijd het stokje overneemt.

2 Reacties
Martin van der Linde
Martin van der Linde2 jul. 2023 - 14:13

Inderdaad waardering voor de koning. Zijn vragen om vergiffenis was een aandoenlijk moment.

Peterrr3
Peterrr32 jul. 2023 - 14:54

Welke bindende factor heeft Wim-Lex of het gehele KH en met wie dan?

Beisser
Beisser2 jul. 2023 - 11:18

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

4 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer2 jul. 2023 - 12:38

@ Beisser: [Kunnen we nu verdergaan met het werkelijke probleem: het aanpakken van structurele discriminatie van minderheden en bestrijden van de excessieve effecten daarvan?] Dat is dus precies de bedoeling. Het gaat om vervolgstappen.

Beisser
Beisser3 jul. 2023 - 9:39

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Gerygrr
Gerygrr3 jul. 2023 - 13:06

Klopt, Beisser! Wat gebeurt er met de kinderen die op de achterstandsscholen zitten? Waarom krijgen zij niet extra financiële middelen voor de kinderen? Lesmateriaal voor basisonderwijs kunnen, mogen de gruwelen niet doorgeven aan de jeugd. Voortgezet onderwijs moet wee4 geschiedenisonderwijs gaan geven! En voor de basisschoolkinderen, gewoon weer extra structureel geld om achterstanden weg te werken voor allen die dat nodig hebben. Algoritmes moeten deugen, uiteraard en niet alleen op basis van de ingevoerde mannelijke, “witte” standaard.

Olav Meijer
Olav Meijer5 jul. 2023 - 0:29

@ Beisser: Soortgelijke onderzoeken als jij suggereert zijn en worden al gedaan. Maar het kan altijd beter, dus doe zelf ook maar eens een duit in het zakje met goede voorstellen, zou ik zeggen.

Kira68
Kira682 jul. 2023 - 7:34

Hoe zo excuses uit naam van wij! Dit heeft niks.met het nederlandse volk te maken. Wij is zijn familie en alles wat er om heen hangt die geprofiteerd hebben. Nu.proberen ze de schuld bij iedereen te leggen. Terwijl het gewone volk er 0,0 mee te maken heeft.

9 Reacties
vdbemt
vdbemt2 jul. 2023 - 10:16

Kom op zeg. Het is toch niet zo dat slavenhandel en slavernij alleen iets was voor koningshuizen van de diverse landen? De armen zullen geen slaaf gehad hebben, geen geld voor. Maar de beter bedeelden, dat is ook het Nederlandse volk, deden er 'braaf' aan mee. Het was een donkere zijde van de samenleving destijds.

Gerygrr
Gerygrr2 jul. 2023 - 11:17

Misschien is het handig, dat iedereen zich informeert over het verschil tussen de bevolking van voor wereldoorlogen. De mooie beelden van “Nederland op film” kijken. Gisteravond het boerenleven. Je ziet de grootouders van de huidige Nederlanders. Zich niet bewust van wat er elders in de wereld is gebeurd. Excuses namens de staat. De staat was niet te vinden op het boerenland. Ofwel buiten de gewesten Holland en Zeeland.

Martin van der Linde
Martin van der Linde2 jul. 2023 - 13:06

Ik denk dat heel Nederland profiteerde van de slavenhandel, de rijkeren meer dan de armen. Onze rijkdom toen en nu is dankzij de slavernij. Maar het gaat verder, wij zijn Nederlanders en als Nederlanders hebben wij een verantwoordelijk, naar elkaar maar ook naar de wereld. Wij zich daar aan onttrekt is geen Nederlander.

Peterrr3
Peterrr32 jul. 2023 - 14:59

@Martin van der Linde, als ik zie en lees hoe arm Nederland was aan het begin van de vorige eeuw. En hoe welvarend ons land is geworden na WO II. Dan denk ik dat de gasvondsten en de Europese samenwerking de enige twee factoren zijn daar voor gezorgd hebben.

TwoTone
TwoTone2 jul. 2023 - 18:14

Nederland was straatarm na wo2. Omdat de generaties van mijn opa dag en nacht hebben gewerkt aan de wederopbouw en zuinig leefden is nederland weer rijk geworden. Die generatie was stukken armer en slechter af dan al die mensen die nu lopen te roepen dat ze benadeeld zijn.

BrotherV
BrotherV2 jul. 2023 - 18:22

"ze" het stopwoordje van dom rechtse mensen die niet kunnen lezen.

EenMening3
EenMening32 jul. 2023 - 18:45

@Peter333 Pas toen de koloniale mogendheden na WOII hun imperia opgaven, begon een periode van hoogconjunctuur, die duurde tot 1973. Ook landen die nooit koloniën hadden gehad, zoals Zwitserland, Oostenrijk en Finland, werden na WOII welvarend. Portugal bleef daarentegen tot 1975 vasthouden aan zijn koloniale rijk en is tot op heden een arm land. Bepaalde Nederlandse families werden inderdaad steenrijk door de koloniën, maar het gros van de Nederlanders was tot 1950 arm. Waarschijnlijk waren ondernemers en regering teveel gefocust op de koloniën en ging er ook veel kapitaal naar toe. Pas na dekolonisatie konden ze zich volledig op Nederland richten.

EenMening3
EenMening32 jul. 2023 - 19:04

Bepaalde families zijn steenrijk geworden door slavenhandel, plantages en andere koloniale activiteiten. Het grootste deel van de Nederlandse bevolking was tot 1950 arm. Via de borderellen die nu digitaal beschikbaar zijn, kun je precies achterhalen wie in 1863 compensatie kregen voor de vrijgelaten slaafgemaakten. Er is inmiddels ook genoeg digitale informatie beschikbaar om er achter te komen hoe dat familiekapitaal sinds die tijd vererfd is. Je kunt dus vrij nauwkeurig achterhalen welke, nu levende Nederlanders geprofiteerd hebben van de compensatiemaatregelen. Wil je nog verder gaan, dan kun je exact uitzoeken welke families sinds het begin van de zeventiende eeuw, welke bedragen verdiend hebben aan slavenhandel en exploitatie van plantages. En hoe die opbrengsten vererfd zijn. Van een familie weten we het al, ca 500.000.000 euro. https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/30/hoe-nederland-met-de-slavenhouders-in-suriname-afrekende-a4168402

Gerygrr
Gerygrr3 jul. 2023 - 13:11

En erfenissen zijn beschermd tegen te hoge belastingen! En de vergoedingen aan slavenhouders werden uit de staatskas betaald.

RobertB2
RobertB22 jul. 2023 - 0:26

de elite excuseert zich bij de elite

De gewone nederlander
De gewone nederlander1 jul. 2023 - 21:33

Nu meteen doorpakken en het koningshuis afschaffen. Waarom zou hij op basis van zijn afkomst staatshoofd mogen zijn? Zeker nu blijkt dat zijn familieafkomst historisch nogal fout bezig was. Aan zijn afkomst kan hij zelf niets doen maar wel aan zijn toekomst. Het sprookje heeft lang genoeg geduurd. Het is niet meer van deze tijd. Stop met die monarchie.

2 Reacties
Peterrr3
Peterrr32 jul. 2023 - 15:00

Het zou mooi zijn als de Oranjes de eer aan zichzelf houden. Voor het geld hoeven ze het ook niet meer te doen.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans32 jul. 2023 - 20:08

'Waarom zou hij op basis van zijn afkomst staatshoofd mogen zijn? ' Het antwoord kunt u in de Nederlandse grondwet lezen. (https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vlxups19v0ye/paragraaf_1_koning)

PVDB2
PVDB21 jul. 2023 - 20:24

De Oranjes verdiende ruim een half miljard aan de kolonies waarvan slavernij een aanzienlijk deel was. Ook steden in Nederland verdiende er goed aan. Dat er meer aandacht komt voor deze verdienste, niet alleen in de 17 en 18 eeuw (West) maar ook later tot halverwege de 20ste eeuw (Oost), is goed. Een bedrijfs- en verdienmodel door onderdrukking van de bevolking in kolonies. Aandacht kan door monumenten, een informatiecentrum of een herdenkingsdag. Met het vrijgemaakte bedrag kan men dit realiseren en kan men enige compensatie bieden voor deze mensenhandel en uitbuiting in deze perioden. Niet persé aan personen aangezien dat moeilijk te bewijzen is. Natuurlijk is het belastinggeld dat men eigenlijk weer zou moeten verhalen op de koninklijke familie. Het verdiende bedrag is een stuk meer dan wat de verdienste waren. Dat ze dan zelf eens een soort belasting kunne gaan betalen. Net als werkende nabestaanden van slaafgemaakte dat doen. Frappant is verder ook de schare protestant gelovigen die ik ken die koningshuis lievend zijn maar niets te maken willen hebben met herdenking van slavernij afschaffing of financiering zoals genoemd. Hun belastinggeld vindt men. Niet om de het tijdsbeeld. Terwijl het koningshuis ze ook genoeg belastinggeld kost. En waar het duidelijk door dringt dat het om het soort mensen gaat.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk1 jul. 2023 - 19:02

Het zoveelste toneelstukje, maar ja dat is het hele koninklijk huis natuurlijk altijd al geweest. Gewoon afschaffen. Dan kan Amalia ook gewoon weer rondlopen waar ze wil.

Joop  den Uil
Joop den Uil1 jul. 2023 - 18:52

Okay; koning maakt excuses namens het NL volk .... en dan gaat het voor een groot gedeelte over zijn eigen familie (ook in de media in de commentaren). Fout.

3 Reacties
Volrin
Volrin1 jul. 2023 - 21:18

"koning maakt excuses namens het NL vol" Hoe komt u daarbij?

Olav Meijer
Olav Meijer1 jul. 2023 - 23:15

@ Joop den Uil: Je hebt er kennelijk niets van begrepen.

Joost Spits
Joost Spits2 jul. 2023 - 5:21

@joopdenuil. Wat een kletskoek wordt er door u verkocht! Hoe komt u erbij dat de koning excuus maakt namens de Nederlandse bevolking!? De koning heeft juist EXPLICIET gezegd namens hemzelf excuses te maken en vroeg om vergiffenis voor al het leed dat is aangedaan. Met dat laatste stelde de koning zich kwetsbaar op; ik vond dat dapper en menselijk. Willem Alexander heeft het uitstekend geformuleerd. Chapeau voor onze koning. Of je nu voor of tegen het koningshuis bent, ik ben van mening dat we met Willem Alexander een prima koning hebben, een integer mens. Ben het dan ook met o.a. Jeroen Pauw totaal oneens. Zure figuren zijn dat die altijd wat te mekken hebben tegen het koningshuis. Dit zijn lieden waar de koning het nooit goed bij kan doen...

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...1 jul. 2023 - 18:45

Prima speech, heeft hij veel goodwill mee gekweekt. Hier en in de overzeese gebiedsdelen is men zeer lovend. Jammer genoeg heeft WA ook irreële verwachtingen gewekt en het grote spel om de 'doekoe' gaat nu pas echt beginnen. In Suriname denkt men al dat het geldschip binnenkort binnen vaart. Allerlei belangenclubs hier gaan wilde berekeningen maken en claims voorbereiden. Helaas vrij kansloos, veel meer dan de pot van 200 miljoen zal er niet in zitten.

8 Reacties
Hann63
Hann632 jul. 2023 - 5:48

Daar draait toch alles om? De doekoe. Gauw betalen........ Net als de toeslagen ouders, Groningen, Kanaaldrama in Twente etc.etc. En niet vergeten de belasting te verhogen in Nederland, want wij-zullen-moetn-lijden-voor-wat-er-vroeger-is-gebeurd.

Gerygrr
Gerygrr2 jul. 2023 - 11:22

En waarvan de 100 miljoen bestaat uit een subsidiepot. En wat gebeurt er doorgaans met dergelijke potten? Niet zelden blijven ze vol, of zijn sjuist snel leeggevist. Dat hangt dan weer af van de eisen, die verbonden zijn aan het aanvragen van een subsidie.

Olav Meijer
Olav Meijer2 jul. 2023 - 12:34

@ Hann63: Het gaat om erkenning, heling en herstel. Niet om geld op zich. Het is een feit dat de afstammelingen van tot slaaf gemaakten nog de gevolgen van de vroegere misdrijven tegen de menselijkheid tot in het heden ondervinden, in de verschijnselen van (institutioneel) racisme, discriminatie, achterstelling, etnisch profileren, enz. De afstammelingen vragen om een collectieve inspanning om die gevolgen te overwinnen, waarop ze recht hebben. Dat heeft niets te maken met (persoonlijke) verrijking, zoals jij suggereert. Uiteraard moet het proces met verstand en beleid worden aangepakt, en zorgvuldig worden gemonitord.

Peterrr3
Peterrr32 jul. 2023 - 15:04

@Olav Meijer, jij zegt: "Het is een feit dat de afstammelingen van tot slaaf gemaakten nog de gevolgen van de vroegere misdrijven tegen de menselijkheid tot in het heden ondervinden." Dat is helemaal geen feit, maar een gedachte bij een klein groepje mensen.

Jax Teller
Jax Teller3 jul. 2023 - 9:27

@Olav [Het is een feit dat de afstammelingen van tot slaaf gemaakten nog de gevolgen van de vroegere misdrijven tegen de menselijkheid tot in het heden ondervinden, in de verschijnselen van (institutioneel) racisme, discriminatie, achterstelling, etnisch profileren, enz.] Dat is geen feit. Dat is een mening.

Peterrr3
Peterrr33 jul. 2023 - 20:17

@Jax Teller, het is jammer dat Olav, die ik normaal gesproken hoog heb zitten, weg is gedoken. Wel heel veel andere reacties van hem vandaag, maar op deze vraag geen antwoord geven. Dat valt me erg tegen.

Olav Meijer
Olav Meijer5 jul. 2023 - 0:10

@Peterrr: Ik " duik" nergens voor "weg". Ik heb hetnveel te druk met andere zaken om de hele dag hier aanwezig te zijn. Ik heb dat vaker aangegeven: ik.kan niet eens alle items lezen, en al helemaal niet alle reacties volgen. Daardoor mis ik die wel eens.

Olav Meijer
Olav Meijer5 jul. 2023 - 0:18

@ Peterrr: Lees eens het recentenverhaal hier over de Amerikaanse opperrechter Jackson Brown. (Ik zit nu op de telefoon, dus zoek het zelf maar even). Dat maakt veel duidelijk over de mechanismen. Ook in Nederland hebben relatief veel zwarte mensen ervaringen met racistische uitingen, discriminatie, etnische profilering, onderadvisering in het onderwijs, enz. En ook wel eens "De Blauwe Familie" gezien? Je moet het natuurlijk wel WILLEN weten.

Eric Minnens
Eric Minnens1 jul. 2023 - 18:20

Hij bood zijn excuses aan en hij vroeg om vergiffenis. Klonk allemaal heel integer. Blijft staan dat een groot deel van zijn kapitaal in die tijd verdiend is. Het zou me echter niet verbazen als WA na het onderzoek naar de betrokkenheid van het Koninklijk Huis een (groot) deel van zijn kapitaal zou laten overmaken naar fondsen die ten goede komen aan de nazaten van slaafgemaakten. WA is wellicht soms een beetje onhandig en dom, maar hij maakt desondanks een goedbedoelende en integere indruk. Overigens ben ik wel van mening dat het koningschap moet worden afgeschaft.

1 Reactie
Olav Meijer
Olav Meijer1 jul. 2023 - 23:13

@ Eric Minnens: Precies mijn idee.

Mirzas
Mirzas1 jul. 2023 - 18:03

Het is een prachtige speech. Het hoort bij zijn taak om die te geven, dus verwijzen naar zijn positie en vermogen vind ik in dit geval niet 'kies'. Hij heeft dit goed gedaan. Ontroerend.

Certa
Certa1 jul. 2023 - 17:21

“Kippevel” lees ik van mensen die erbij waren. Goed teken.

Rooje Miggy
Rooje Miggy1 jul. 2023 - 17:07

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

6 Reacties
ChefSache
ChefSache1 jul. 2023 - 18:00

Voor W-A zelf weet ik dat niet, de man is niet heel slim en is bovendien altijd op vakantie. Maar de regering gaat in ieder geval geen cent betalen, Rutte heeft op een dergelijke manier de excuses aangeboden dat het juridisch moeilijk is om een rechtszaak te openen om bijvoorbeeld geld te eisen.

vdbemt
vdbemt1 jul. 2023 - 18:15

Nou ben je in de war. Die VOC mentaliteit zat (zit) aan de kant van de slavenmakers/-houders (zeg CDA en ander rechts) niet bij de totslaafgemaakten.

BrotherV
BrotherV1 jul. 2023 - 18:22

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

ChefSache
ChefSache1 jul. 2023 - 19:46

@vdbemt 'Die VOC mentaliteit zat (zit) aan de kant van de slavenmakers/-houders (zeg CDA en ander rechts) niet bij de totslaafgemaakten. ' Beide groepen zijn er niet meer, gelukkig.

vdbemt
vdbemt2 jul. 2023 - 10:20

@Chefsache. Nou........ Die VOC-mentaliteit (Balkenende riep het nog. En is het CDA dan zo veranderd?) is er nog. En erger: het pure racisme borrelt her en der toch steeds weer op.

Gerygrr
Gerygrr2 jul. 2023 - 11:29

Vd Bemt, De VOC mentaliteit is de handelsgeest. Wat en waar maakte niet uit. Geen scrupules wat betreft de misdadige achtergrond van de “waar”. Voordat er slave; werden gehaald in Afrika had men de inheemse bevolking als slaaf tewerkgesteld. Zij stierven in grote getale. De kleur van de mensen deed er niet toe. Het ging om hun werkkracht. Nog steeds worden overal op de wereld mensen rechteloos gemaakt en als slaven uitgebuit. Wij kopen hun producten met schaamteloos gemak.

Ger Meesters
Ger Meesters1 jul. 2023 - 17:02

Zijn persoonlijke excuses zijn niet zonder reden ingegeven door zijn familiegeschiedenis en als koninklijk vertegenwoordiger van de Nederlanden van weleer waar een deel van de elite zich er met de adel zoals de zijne schuldig aan gemaakt heeft. Namens huidige Nederlanders en ook niet namens het overgrote deel van de toenmalige Nederlanders is het niet. Die hadden er niets mee te maken en hebben ook geen excuses te maken. Hooguit, zoals iedere Nederlander, blank, zwart, lichtgetint, en met welke achtergrond ook, dat het ons allemaal spijt dat het gebeurd is. Maar dat geldt voor zovele zaken waar je geen enkele verantwoordelijkheid voor draagt dan dat het onrecht erkend wordt als gegeven.

4 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer1 jul. 2023 - 23:11

@ Ger Meesters: Je snapt kennelijk nog steeds niet dat het juist van belang is dat namens de Nederlandse staat excuses zijn uitgesproken. Nederlands rijkdom -ook geïnvesteerd in publieke verworvenheden- is voor een flink deel aan de uitbuiting door slavernij te danken. Het is een geërfde, collectieve kwestie. De gevolgen ervan -racisme, discriminatie, achterstelling, etnisch profileren enz.- zijn nog steeds aanwezig in de samenleving. Verder is het juist bijzonder dat de koning ook het doen en laten van zijn eigen voorouders erbij betrekt, en daarnaar een onafhankelijk onderzoek laat doen.

Gerygrr
Gerygrr2 jul. 2023 - 11:33

Olav, De doorwerking is nu juist bij alle uitgebuite mensen uit het verleden aanwezig en niet alleen bij minderheden van na de oorlog. Ga maar alle oud Hollandse uitdrukkingen en gezegden na.

Peterrr3
Peterrr32 jul. 2023 - 15:08

@Olav Meijer Jij schrijft: "Nederlands rijkdom -ook geïnvesteerd in publieke verworvenheden- is voor een flink deel aan de uitbuiting door slavernij te danken." Kun je hier een paar concrete voorbeelden van geven? Ik heb namelijk de indruk dat Nederland pas kon investeren in publieke verworvenheden na WO II, dankzij de gasinkomsten en de Europese samenwerking.

Olav Meijer
Olav Meijer5 jul. 2023 - 0:06

@ Peterrr: Nee hoor, de aanleg of bouw van openbare nutsvoorzieningen en publieke werken begon veel eerder. Denk aan waterleiding, elektriciteitsnet, wegen, spoorlijnen, havens, enz.

wvlith
wvlith1 jul. 2023 - 17:02

Wat is het vermogen van de Koninklijke familie?

1 Reactie
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk1 jul. 2023 - 19:00

Te veel, als je echt links bent!

PGS
PGS1 jul. 2023 - 16:31

Fijn dat 1 onderdeel van het slavernij verleden onder de vergrootglas ligt.

Rooje Miggy
Rooje Miggy1 jul. 2023 - 16:18

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

3 Reacties
vdbemt
vdbemt1 jul. 2023 - 18:16

Zoals de waard is......... zijn niet altijd de gasten

BrotherV
BrotherV1 jul. 2023 - 18:23

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Volrin
Volrin1 jul. 2023 - 21:20

Hoe krijgt u die kolder uit uw toetsenbord?

Jax Teller
Jax Teller1 jul. 2023 - 14:15

Is het nu wel klaar qua excuses? Of blijven we doorgaan?

3 Reacties
vdbemt
vdbemt1 jul. 2023 - 18:17

Dat hangt van jou af.

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen1 jul. 2023 - 19:01

Een aantal reacties, waaronder de uwe , ach laat ook maar. Geen stro tegen kapot te bijten.

Volrin
Volrin1 jul. 2023 - 21:20

Wat is het probleem precies?

VeganHarrie
VeganHarrie1 jul. 2023 - 14:13

Nu nog de Gouden Koets en de afbeelding daarop schenken aan een slavernijmuseum.

1 Reactie
Gerygrr
Gerygrr2 jul. 2023 - 11:46

Allebei de zijkanten plus de uitleg, die erbij hoort.

Arbeider 0.1
Arbeider 0.11 jul. 2023 - 13:57

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Bernie2
Bernie21 jul. 2023 - 13:52

Ik schiet bijna vol van ontroering. Dat terwijl Willem van O. met zijn (koloniale) Oranjereet boven op een puissant groot familiekapitaal zit, paleizen, buitenhuizen en jachtdomeinen bezit dat zijn familie (en veel anderen) verdiende met kolonisatie van zgn. 3e wereldlanden, en niets deed tegen de Grote Ontvoering van 10.000 mensen naar een ander werelddeel. Ik moet ineens aan krokodillentranen denken. Ik ben diep geraakt. Heeft Willem ook nog toegezegd dat hij dit roofkapitaal ten goede laat komen aan de honderdduizenden slachtoffers en zelf met vrouw en offspring een 4-kamer doorzonwoning in de Haagse Schilderswijk betrekt? Een man met échte ballen zou dat doen...

14 Reacties
Jax Teller
Jax Teller1 jul. 2023 - 13:57

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

vdbemt
vdbemt1 jul. 2023 - 14:39

Ben je ook zo fel op nummer 1 in de Quote top500: Charlene de Carlvalho-Heineken, geschat vermogen: €12,8 miljard. Heineken dat zei zich terug te trekken uit Rusland, maar onder andere merknamen meer winst lijkt binnen te harken dan ooit? Nummer 3: Frits Goldschmeding, oprichter van Randstad, geschat vermogen: €5,2 miljard. Strijkt alleen al aan dividend 320 miljoen op? Vastgoedhandelaars Nummer 4: Gérita en Inge Wessels, geschat vermogen: €4,9 miljard en Nummer 5: Remon Vos, geschat vermogen: €4,4 miljard? Huisvesting een groot probleem in Nederland. Niet voor hun. Wel mede door hun. Dan doet Alex, die niet gekozen heeft voor het koningschap, het toch sociaal gezien beter en fatsoenlijker.

Peterrr3
Peterrr31 jul. 2023 - 16:06

Ik denk dat Willy het zo wel genoeg vindt. Ze zullen hem vast wel hebben moeten overtuigen om deze - mooie - tekst voor te lezen.

ChefSache
ChefSache1 jul. 2023 - 18:01

@vdbemt 'Dan doet Alex, die niet gekozen heeft voor het koningschap, het toch sociaal gezien beter en fatsoenlijker' De koning doet alles stiekem, alles afgeschermd door Rutte en de RVD: met belastinggeld.

vdbemt
vdbemt1 jul. 2023 - 18:18

@Peterrr. Nee. Dat denk ik niet. Wel bij Rutte.

EenMening3
EenMening31 jul. 2023 - 19:49

@vdbemt Je moet hier. een onderscheid tussen 'oud' en 'nieuw' geld. De families die rijk geworden zijn door slavernij en kolonialisme behoren tot het 'oude' geld . Die vind je met name in het 'rode' en 'blauw' boekje, adel en patriciaat. In het NRC van vandaag staat een artikel met de titel "Hoe Nederland met de slavenhouders in Suriname afrekende". 'Afrekende' is hier letterlijk bedoeld. De slavenhouders ontvingen een vergoeding van 300 gulden per slaafgemaakte. De auteur geeft een aantal voorbeelden van vergoedingen die vooraanstaande families ontvingen. De eigendomsverhoudingen waren soms erg complex: "En er is daar plantage Meerzorg met 324 namen op het borderel, en een bijbehorende stapel eigendomspapieren. De compensatie, 96.300 gulden, wordt uitbetaald aan meer dan zestig leden van voorname families die toch al genoeg hebben: de baronnen en baronnessen Taets van Amerongen en Huyssen van Kattendijke, de geslachten Rammelman Elsevier, en Balfour van Burleigh. Onder hen een kapitein, een predikant, een grondeigenaar, een minister, een Statenlid en een kamervrouw van koningin-moeder Anna Paulowna. Onderaan de streep krijgen de vijf minderjarige kinderen Van Heeckeren van Brandsenburg elk een elf-eenentachtigduizendste deel van de opbrengst van Meerzorg, waar 146 slavenkinderen voor hen moesten werken: 13 gulden en 8 cent, omgerekend 152 euro." https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/30/hoe-nederland-met-de-slavenhouders-in-suriname-afrekende-a4168402

Olav Meijer
Olav Meijer1 jul. 2023 - 22:51

@ Bernie: Jouw reactie vind ik nogal gemakkelijk en goedkoop. Willem-Alexander kwam wel degelijk oprecht over met wat hij heeft gezegd. Hij ging ook verder dan Rutte, waar hij "vergiffenis" vroeg voor het vroegere doen en laten van zijn voorouders. Bovendien laat hij een grondig onderzoek doen naar de rol van zijn eigen voorouders. Het koningschap is een toevallig overgeërfd gebeuren. Ik ben zelf in principe republikein, maar ondanks enkele blunders vind ik dat Willem-Alexander het niet zo slecht doet. (En het zou me zelfs niet verbazen als hij materiële consequenties verbindt aan de conclusies van het onderzoek naar zijn voorouders).

Bernie2
Bernie22 jul. 2023 - 7:48

Ik denk dat als je er vanuit gaat dat Rutte (die eindverantwoordelijk is voor alles dat Willem van O. uitkraamt) 's mans spreekbeurt heeft uitgeschreven, eea. in een ander daglicht komt te staan. Oranje BV heeft toch wat bescherming nodig...

vdbemt
vdbemt2 jul. 2023 - 10:24

@Chefsache. "De koning doet alles stiekem, alles afgeschermd door Rutte en de RVD" Nou. Kom op met je voorbeelden. " met belastinggeld." Waar dacht je dat de salarissen van Rutte en zijn ministers, van de politie, het leger, de brandweer, het onderwijs, etc., etc, van betaald werden?

vdbemt
vdbemt2 jul. 2023 - 10:27

@Eenmening. Zeer ontstellend, zoals het was.

De gewone nederlander
De gewone nederlander2 jul. 2023 - 10:40

Ik ben het wel met je eens. Ik zou zeggen volgende keer zullen we niet meer op hem stemmen. Oh wacht...

ChefSache
ChefSache2 jul. 2023 - 11:09

@vdbemt 'Nou. Kom op met je voorbeelden' Op vakantie gaan naar Griekenland met het regeringstoestel terwijl de rest van Nederland al maanden gedwongen thuis zit.. en dat niemand in de kringen rondom de koning (lees: RVD) zegt: 'dat is geen slim plan, laten we dat nou niet doen'. Het zijn allemaal ja-knikkers. Nog een voorbeeld: 'De Nederlandse staat heeft tussen 1982 en 2009 in stilte de inboedel overgenomen van vier koninklijke paleizen, inclusief de kosten van het onderhoud. Tegelijkertijd ontvangt koning Willem-Alexander in zijn jaarlijkse grondwettelijke uitkering nog een vergoeding voor onderhoud van de inventarissen van naar schatting 320 duizend euro. De Tweede Kamer is van beide betalingen niet op de hoogte.' Allemaal heel normaal en integer..... https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/koning-ontvangt-jaarlijks-320-duizend-euro-voor-meubilair-dat-niet-meer-van-hem-is-kamer-wil-opheldering~bc64e3a6/

Olav Meijer
Olav Meijer2 jul. 2023 - 12:17

@ Bernie": [Ik denk dat als je er vanuit gaat dat Rutte (die eindverantwoordelijk is voor alles dat Willem van O. uitkraamt) 's mans spreekbeurt heeft uitgeschreven, eea. in een ander daglicht komt te staan.] Die speech heeft Rutte helemaal niet persoonlijk (uit)geschreven. Net als voor diens speech op 19 december jl. zijn daarvoor gekwalificeerde communicatieadviseurs en -schrijvers in dienst. En die hebben in het geval van zowel Rutte als de koning goed werk geleverd, vind ik. (Ik sluit hierbij helemaal niet uit dat de koning zelf ook een persoonlijke inbreng heeft gehad).

vdbemt
vdbemt2 jul. 2023 - 14:16

@ChefSache. Toe maar. Je hebt 2 voorbeelden waar wel wat over te vinden valt. Hoe vind je dit verhouden naar doen en laten van de miljardairs die ik genoemd heb?

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 jul. 2023 - 13:50

Mooie herdenking!

Henk82
Henk821 jul. 2023 - 13:45

Mooi 👍🏻