© cc-foto: David Whelan https://flic.kr/p/PM9ZpA
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
De eis is 240 uur dienstverlening.... voor het doodrijden van een fietser terwijl je daar absoluut niet mocht rijden met de auto. ik begrijp of wil niet begrijpen wat het OM hiermee wil bereiken? Verhogen van de verkeersveiligheid?
'Een verklaring is mogelijk dat ' Dat is wel erg vaag. Voor hetzelfde geld zijn er andere redenen zoals bijvoorbeeld het gebruik van gsm's in het verkeer..
Dan zouden gsm's meer in het verkeer gebruikt moeten worden in 'uber' steden, en dat is niet uit het onderzoek gebleken. (Waarmee je het niet kunt uitsluiten) ‘Een verklaring is mogelijk dat ‘ geeft aan dat er weliswaar een samenhang in statistische gegevens is gevonden, maar dat er niet per se een oorzakelijk verband bestaat.
Liever in een Ubertaxi dan in zo'n amsterdamse taxi met allerlei ongure types achter het stuur. Onbeschoft, onbeleefd en nauwelijks kennis van zaken en alleen maar uit op een rendabel ritje. Dan de Ubertaxi; beschaafde types, je weet wie jou rijdt, geen rare tarieven etc etc.
@ M - jij bent echt een tiep van de Brave Nieuwe Wereld. Je maakt gebruik van een immoreel opererend bedrijf, dat zijn werknemers uitbuit. Kennelijk heb je hier geen ongemakkelijke gevoelens bij. Nu, dan zul je het ook wel dik in orde vinden dat er wereldwijd (kinder)slavernij is om de zelfvoldane Westerse patser van allerlei spotgoedkope artikelen te voorzien. Je verwijzing naar Amsterdamse taxi's met ongure types maakt de misstanden bij Uber er geen greintje minder om - in deze context is ze dus volmaakt zinloos. Jij bent kennelijk één van de zeer vele mensen die door hun handelen ernstige sociale misstanden in stand houden. Wat een fijn leven leid je toch, superleuk.
Ach houdt toch op met dat eeuwige beschuldigende vingertje van je Cliff. Alsof jij vanachter je toetsenbord de wijsheid in pacht zou hebben. Ga eens aan Uber chauffeurs vragen hoe en waarom ze voor Uber kiezen. Dan zal je erachter komen dat ze doorgaans verrassend positief zijn. Ook ik maak regelmatig gebruik van Uber en ben het van harte met M eens op dit gebied. Uber is aan alle kanten gebruikersvriendelijker, gemakkelijker dan de reguliere taxi's (in Amsterdam). En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ze ook nog goedkoper zijn. Daarnaast hoor ik vaak van vrouwen dat zij zich veiliger voelen in Uber taxi's omdat chauffeurs het wel uit hun hoofd zullen laten zich te misdragen naar vrouwen vanwege de slechte beoordelingen die dat een chauffeur oplevert.
Rondrijden om een rit te krijgen is onzin. Je moet ingelogd zijn bij Uber om een rit te kunnen krijgen. Uber controleert niet hoelang chauffeurs ingelogd zijn. Ze kunnen makkelijk 12 uur en langer ingelogd zijn zonder dat Uber daar wat van zegt. Dit ongeluk is volledig te wijten aan een jonge onervaren chauffeur. Formeel heeft Uber er niets mee te maken. De vraag is of je als Uber een chauffeur moet willen hebben die dit soort rijgedrag heeft. Het zinloze verlies van een kind is voor alle ouders traumatisch. Deze ouders betrekken Uber er bij dat is begrijpelijk. Alleen wijst Uber de betrokkenheid terecht af. Best mogelijk dat de komst van Uber leidt tot meer ongevallen. Het bedrijf laat onervaren chauffeurs taxiritten doen. Daar schuilt een gevaar in.
Dat is inderdaad de juridische realiteit. Deze ouders doen een beroep op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van Uber, dat is een andere realiteit. En Uber onderneemt soms maatregelen als ze met negatieve publiciteit te maken krijgen, zoals uit GB blijkt, of soms als er geklaagd wordt op Twitter o.i.d. Misschien levert het wat op, het is het proberen waard, al denk ik dat de juridische benadering weinig op gaat leveren. Het is een multinational, die weten precies hoe deze kant in te dekken. Waar ik benieuwd naar ben is het relatieve aandeel dat taxi's hebben in ongevallen, vóór de introductie van Uber. Ik kan er geen onderzoek over vinden, en het is relevant te weten of de stijging komt door Uber in het bijzonder, of taxi's in het algemeen...
Ook zonder Uber rijden er jonge chauffeurs rond die zich misdragen. Het is van alle tijden. In Zeeland rijdt een 19 jarige bestuurder twee fietsers dood. Deze jonge bestuurder was onder invloed. Een rijbewijs bezitten zelfs met een taxipas wil niet zeggen dat een bestuurder in staat is verantwoord aan het verkeer deel te nemen. Aan verantwoord rijgedrag wordt tijdens de rijopleiding geen aandacht besteed. Dodelijke slachtoffers, mensen die levenslang invalide zijn door ongevallen. Er wordt niets over gezegd. Vrijwel alle slachtoffers in het verkeer zijn te wijten aan roekeloos rijgedrag of menselijke fouten.