Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Coronavirus is begonnen aan najaarsoffensief, aantal besmettingen neemt razendsnel toe

Duitsland scherpt maatregelen aan
Joop

Kokende steden worden onleefbaar

  •  
23-07-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
135 keer bekeken
  •  
19318571295_ebd608147b_o

© cc-foto: Croix Rouge https://flic.kr/p/vr7Jcr

Klimaatverandering leidt er toe dat de temperaturen steeds vaker hoog oplopen. Dat is vooral een probleem aan het worden in steden waar zeer jonge, kwetsbare en oudere inwoners direct gevaar lopen.
De temperatuur in Italië stijgt dit weekend naar verwachting tot boven de 40 graden. De autoriteiten kondigen code oranje af voor onder meer de steden Rome, Florence, Bologna en de omgeving. Dat wil zeggen dat de weersomstandigheden schadelijk kunnen zijn voor de volksgezondheid, met name onder kwetsbare groepen.
In combinatie met het gevaar van virusbesmetting adviseert het ministerie van Volksgezondheid burgers dit weekeinde binnen te blijven en oudere en kwetsbare personen in de gaten te houden.
The New Statesman analyseerde deze week dat door de klimaatverandering, die zich sneller voltrekt dan verwacht, het in veel steden in de wereld te heet gaat worden om er nog te kunnen werken. Het zijn gebieden die extra gevoelig zijn voor temperatuurstijgingen omdat ze de hitte meer opnemen en vasthouden. Hittestress kan de economie fors beschadigen omdat de productiviteit daalt. Bovendien richten de hoge temperaturen schade aan de infrastructuur, zoals wegen, aan.
“Onze analyse van 30 jaar temperatuurmetingen toont dat steden wereldwijd nu 60 procent meer zeer warme dagen – waarbij de temperatuur boven de 32 graden komt – per jaar kennen dan in 2000. Het gemiddeld aantal zeer warme dagen in 255 steden steeg van 22 dagen in 2000 naar 35 in 2020. Vorig jaar kende het hoogste aantal van de afgelopen 20 jaar.”
In Beiroet bijvoorbeeld waren zeer warme dagen 30 jaar geleden nog zeldzaam en nu de norm. Tussen 1991 en 2000 ging het om gemiddeld 8,5 dag per jaar. In het voorbije decennium waren dat er 38,7 dagen. Een stijging van meer dan 350 procent. In West-Europa wordt Parijs getroffen door de hoge temperaturen. Mede daarom is burgemeester Anne Hidalgo de stad in hoog tempo aan het vergroenen. Tal van pleinen worden omgetoverd tot plantsoenen en parken.
Athene heeft nu als eerste Europese stad een hoge functionaris benoemd voor de hitte die de bevolking moet gaan beschermen tegen de gevolgen. De nieuwe hitte chef Eleni Myrivili stelt: “We hebben jaren gesproken over opwarming van de aarde maar niet veel over hitte.” De burgemeester wijst er op dat de gevaarlijke temperaturen een bedreiging vormen voor het voor de stad zo belangrijke toerisme.
Myrivili moet oplossingen vinden voor het probleem en dat betekent niet de aanschaf van zoveel mogelijk airconditioningsapparaten want die maken de opwarming door hun energieslurpen alleen maar erger. De stad heeft al een speciale app om inwoners te waarschuwen voor de hitte en adviezen te geven. Hitte wordt inmiddels al wel de nieuwe stille moordenaar genoemd.
cc-foto: Croix Rouge

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (75)

Thuiszitter
Thuiszitter25 jul. 2021 - 15:25

Ben als kind dikwijls met mijn ouders op vakantie geweest in Italië , 40-50 jaar geleden , en was er toen ook 35+ graden . Ontken de vervuiling van de aarde niet maar dikwijls komen ze met voorbeelden waarvan ik denk dat was altijd al zo daar ter plaatse.

2 Reacties
Tom Lucassen
Tom Lucassen25 jul. 2021 - 16:44

het komt veel en veel meer voor dan vroeger. In Nederland bv in heel de vorige eeuw 16 en in de huidige eeuw die pas 21 jaar jong is zijn het er al 13. Natuurlijk werd het vroeger ook warm, maar minder vaak, ook in Italie.

Tom Lucassen
Tom Lucassen25 jul. 2021 - 16:44

* aantal hittegolven.

Rutger Groot
Rutger Groot25 jul. 2021 - 7:39

Dus: vooral doorgaan met bomen kappen voor biomassa, dan komt het allemaal goed? Dat gaat natuurlijk helemaal un tegen het advies om meer te vergroenen, maar Links heeft een grote blinde vlek tav kernenergie....

1 Reactie
DaanOuwens
DaanOuwens26 jul. 2021 - 13:14

@ Rutger Groot Jij schrijft: Dus: vooral doorgaan met bomen kappen voor biomassa, dan komt het allemaal goed? De biomassacentrales worden afgebouwd, dus waarom zeur jij over oud beleid? En je schrijft: maar Links heeft een grote blinde vlek tav kernenergie…. Extreem rechts heeft blijkbaar nog steeds niet door wat de gevaren zijn van kerncentrales, dat het kernafvalprobleem nog steeds niet is opgelost en dat het bouwen jaren kost en verschrikkelijk duur is waardoor kerncentrales nauwelijks rendabel zijn. .

EenMening
EenMening25 jul. 2021 - 0:07

@JohnVKR Staatsbosbeheer en het ministerie van LNV hebben grootse plannen om de komende 10 jaar maar liefst 42.000 ha bos aan te planten. Dan zou in totaal om ca 100 miljoen bomen gaan. Maar eerst zien, dan geloven. De Nederlandse boomkwekerijen beslaan in totaal een areaal van bijna 20.000 ha. Al die bomen die daarop gekweekt worden, komen ergens in Europa te staan. Hoe meer bomen, hoe meer vreugd en des te minder CO2-uitstoot. https://nos.nl/artikel/2339646-nederland-heeft-er-1-6-miljoen-bomen-bij-en-dat-is-nog-maar-het-begin https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/80785ned/table Zoals elders al gezegd, je kunt ook zelf als je een tuin hebt, die vergroenen door tegels te verwijderen, bomen te planten, klimplanten langs de muren of langs een pergola laten groeien, beukenhagen te planten, gras in te zaaien, sedum op je schuur- of garagedak laten groeien etc. Je hoeft niet alles aan de overheid over te laten.

EenMening
EenMening24 jul. 2021 - 19:57

@Gaijt Klimaatactivist Shellenberger zegt in dit interview dat het niet wetenschappelijk is om paniek te zaaien en miljarden doden te voorspellen. Hij zegt ook dat we wel over moeten schakelen van kolen naar aardgas en kernenergie en naar duurzame energie (renewables). Hij ziet ontbossing en habitat verlies als veel grotere problemen en maakt zich zorgen over het feit dat er nog altijd 2,5 miljard mensen afhankelijk zijn van hout en mest als voornaamste energiebron. Hij sluit af met de opmerking dat mensen zich heel goed kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Op de site van het KNMI wordt uitgelegd dat de droogte van 2018-2020 niet extreem was. Sinds begin vorige eeuw zijn er zes droogtes geweest die intenser en langduriger waren dan de droogte die begon in 2018. De droogte van 1921 was de meest extreme. Deze droogteperiode duurde maar liefst 30 (!) maanden en nam haast Bijbelse proporties aan, zoals tijdens de regering van koning Achab toen het meer dan 3 jaar niet regende (1 Kon. 17:1). https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/recente-droogtes-in-historisch-perspectief

8 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens24 jul. 2021 - 21:57

@ EenMening Het is opvallend hoe jij allerlei bronnen gebruikt om er stellingen mee te onderbouwen waarvan de bron zelf aangeeft dat jouw stelling niet correct is. Kortom je probeert keer op keer bronnen te gebruiken om je eigen leugens aan de man te brengen Het KNMI zegt over de recente regenval dit : https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/extreme-neerslag-in-zuid-limburg Het KNMI verwijst hier naar de gevolgen van klimaatverandering waardoor het soms natter en soms droger wordt: Deze is namelijk in evenwicht met de verdamping, die per graad opwarming slechts 2 procent toeneemt. Per saldo is het in een warmer klimaat daarom vaker droog. Maar als het regent, dan regent het harder. Volledig in tegenspraak dus met jouw opmerking: Op de site van het KNMI wordt uitgelegd dat de droogte van 2018-2020 niet extreem was. Op de site van het KNMI wordt uitgelegd dat droogte een gevolg is van het veranderde klimaat. Dus jij beweert dat het KNMI stelt dat er niets aan de hand is. En het KNMI stelt dat de hoeveelheid regelval en de mate van droogte zijn toegenomen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 jul. 2021 - 8:03

Shellenberg's boek: ‘Apocalypse Never’ kreeg nogal wat kritiek. Niet alleen van de Guardian. https://www.theguardian.com/books/2020/aug/09/false-alarm-by-bjorn-lomborg-apocalypse-never-by-michael-shellenberger-review

EenMening
EenMening25 jul. 2021 - 8:46

@Daan Het KNMI stelt dat er sinds het begin van de vorige eeuw in Nederland 6 droogtes zijn geweest die erger waren dan die van 2018-2020, met als extreme uitschieter 1921, die 30 maanden (!) duurde. Je kunt daarom de droogte van 2018-2020 NIET gebruiken als bewijs van klimaatverandering. Dat is een waarschuwing aan het adres van mensen die weerextremen gebruiken als bewijs voor klimaatverandering. Je moet daar voorzichtig mee zijn. Citaat: "De bekende droogtes van 1921 en 1976 en de afgelopen drie jaar (2018, 2019, 2020) hebben een label gekregen in het figuur. Zo is te zien dat de afgelopen drie jaar het qua lengte van de droogte bij lange na niet haalden bij eerdere jaren. Alleen 2018 kwam qua intensiteit wel in de buurt van de bekende droogtes in 1976 en 1921. Koploper blijft 1921 met een droogte die maar liefst 30 maanden aanhield (figuur 3). " De meteorologoen van het KNMI zijn wetenschappers en zijn, zoals het wetenschappers betaamt, genuanceerd: "Door de opwarming van de aarde *verwachten* we dat droogtes met name in het binnenland in frequentie gaan toenemen door toenemende verdamping." Die nuance ontbreekt bij jou, maar jij bent dan ook geen wetenschapper. De recente hevige regenval is WEL een bewijs van klimaatverandering. Als de temperatuur omhoog gaat, kan de lucht meer waterdamp bevatten. De extreme temperaturen van boven de 40 graden in 2019 en het feit dat juni 2021 de warmste juni maand was sinds het begin van de metingen, zijn dat ook.

DaanOuwens
DaanOuwens25 jul. 2021 - 9:27

@ DanielleDefoe Dank, ik zie in het Guardian artikel zelfs dat geen mening Shellenberg’s boek zelfs geheel verkeerd heeft begrepen. Het gaat blijkbaar over de discussie over de wijze van oplossen. Het reduceren van de uitstoot of het dealen van de uitstoot. Nergens wordt beweert dat de problemen niet nu al actueel zijn.

DaanOuwens
DaanOuwens25 jul. 2021 - 12:51

@ EenMening Jij schrijft: Die nuance ontbreekt bij jou, maar jij bent dan ook geen wetenschapper. Ik schreef: Deze is namelijk in evenwicht met de verdamping, die per graad opwarming slechts 2 procent toeneemt. Per saldo is het in een warmer klimaat daarom vaker droog. Maar als het regent, dan regent het harder. Mijn tekst is een letterlijke quote van het KNMI. In het linkje gewoon terug te lezen. Het KNMI zijn wetenschappers. Volgens jou dus wetenschappers die geen verstand hebben van hun vak en zichzelf tegenspreken. Het is niet de eerste keer dat ik vaststel dat jij de plank nogal weet te missen. Maar deze kan wel ingelijst worden.

EenMening
EenMening25 jul. 2021 - 13:46

@Daan @Danielle In een interview met Nieuwsuur waarschuwt klimaatactivist Shellenberger voor doemdenken. “Door beweringen dat miljarden mensen zullen sterven creëer je klimaatpaniek. Er is absoluut reden voor actie, maar je moet niet overdrijven. Zo is het aantal doden door natuurrampen fors gedaald.” Klimaatactivist zegt in dit interview dat het niet wetenschappelijk is om paniek te zaaien en miljarden doden te voorspellen. Hij zegt ook dat we wel over moeten schakelen van kolen naar aardgas en kernenergie en naar duurzame energie (renewables). Hij ziet ontbossing en habitat verlies als veel grotere problemen en maakt zich zorgen over het feit dat er nog altijd 2,5 miljard mensen afhankelijk zijn van hout en mest als voornaamste energiebron. Hij sluit af met de opmerking dat mensen zich heel goed kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. https://twitter.com/nieuwsuur/status/1202703141541691392

Tom Lucassen
Tom Lucassen25 jul. 2021 - 16:45

Aantal hittegolven vorige eeuw: 16 Aantal hittegolven deze eeuw (die pas 21 jaar duurt): 13.

DaanOuwens
DaanOuwens26 jul. 2021 - 6:06

@ EenMening Jij schrijft: Hij ziet ontbossing en habitat verlies als veel grotere problemen en maakt zich zorgen over het feit dat er nog altijd 2,5 miljard mensen afhankelijk zijn van hout en mest als voornaamste energiebron. Hij sluit af met de opmerking dat mensen zich heel goed kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Exact dezelfde zinnen schreef je eerder. Dat illustreert de totale afwezigheid van enige progressie in je teksten. Je komt niet verder dan het herhalen van zaken die al niet relevant waren. Met het verwijzen naar Shellenberger wordt het artikel in dit onderwerp niet weersproken en DanielleDefoe laat in haar link naar de Guardian.zien dat er nogal wat kritiek te leveren valt op Shellenberger. En dan kom jij niet verder dan letterlijk herhalen wat je al eerder schreef? Wordt het te moeilijk voor je? Gaat de discussie boven je pet? Of denk je dat herhalen een zinnige manier is van argumenteren? Ik vind het vooral nogal dommig.

EenMening
EenMening24 jul. 2021 - 19:30

Staatsbosbeheer en het ministerie van LNV hebben grootse plannen om de komende 10 jaar maar liefst 42.000 ha bos aan te planten. Dan zou in totaal om ca 100 miljoen bomen gaan. Maar eerst zien, dan geloven. De Nederlandse boomkwekerijen beslaan in totaal een areaal van bijna 20.000 ha. Al die bomen die daarop gekweekt worden, komen ergens in Europa te staan. Hoe meer bomen, hoe meer vreugd en des te minder CO2. https://nos.nl/artikel/2339646-nederland-heeft-er-1-6-miljoen-bomen-bij-en-dat-is-nog-maar-het-begin https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/80785ned/table

JanB2
JanB224 jul. 2021 - 18:58

Kantelpunt gepasseerd?

6 Reacties
Uw Psychiator
Uw Psychiator24 jul. 2021 - 20:11

@ JanB (20:58u) - die vraag speelt ook bij mij, en ik ben wel bezorgd, maar niet paniekerig van aard. De problemen (calamiteiten, rampen) nemen snel in aantal toe; ze lijken elkaar in de voorbije paar jaren warempel in te willen halen. En de gemeten extremen (regenval, temperaturen, hitte & droogte maar ook wateroverlast) worden kwantitatief steeds ernstiger. Voor wie natuurwetenschappelijk opgeleid is, en tegelijk over een goede intuïtie beschikt (dat hoort samen te gaan): het is volstrekt ongeloofwaardig dat we binnen afzienbare tijd en als vanzelf weer terugkeren naar de globale situatie van, zeg, 1990 (ik houd het op drie decennia). Natuurkundige Alfred A. Bartlett waarschuwde ons in 1976: "In 1976 physicist Albert A. Bartlett published a piece in “The Physics Teacher”. He was concerned about the environmental costs of unrestrained growth. Boldface added to excerpts by QI: 1 Here is the theme of our presentation: The greatest shortcoming of the human race is man’s inability to understand the exponential function." (https://quoteinvestigator.com/2021/02/01/understand-exponential/#:~:text=The%20Greatest%20Shortcoming%20of%20the,the%20Exponential%20Function%20%E2%80%93%20Quote%20Investigator) De vrees is gerechtvaardigd dat wij nu al met de gevolgen van deze tekortkoming te maken hebben. _________________ En desalniettemin worden wij overal, ook op Joop, geconfronteerd met ontkenning van alle gevaren, door mensen die horende doof en ziende blind wensen te zijn; vermoedelijk omdat hun aandrang tot feesten, fun, en een leuk leven alle andere overwegingen verdringt. Soms denk ik aan de onvergetelijke Lance Corporal Jones (vertolkt door Clive Dunn) uit de serie 'Dad's Army'. Die maande ook bij de meest dringende noodsituaties tot rust, met de woorden: 'Don't Panic, Don't Panic!. OK, de context was anders, maar dat bagatelliseren van de ellende van vandaag de dag, door mensen zelf teweeggebracht, dat kan je bij tijd en wijle nog met wat gevoel voor humor pareren. (Voor de geïnteresseerden: zie https://www.youtube.com/watch?v=odrxDSKKQxM)

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 jul. 2021 - 22:11

Zeer wel mogelijk.

JanB2
JanB225 jul. 2021 - 19:33

Het probleem met echte kantelpunten is dat je ze niet ziet aankomen als je verder geen weet hebt van het precieze gedrag van een systeem. Sommige systemen kunnen lang in een zg. metastabiele toestand blijven hangen en dan opeens doorschieten naar een nieuwe evenwichtstoesranden. Dat zie je bij voorbeeld in de thermodynamica bij zg. faseovergangen van de 1e orde. Het soort systemen waar het daarbij om gaat laten daarnaast nog een aantal andere rare verschijnselen zien, waaronder, bijvoorbeeld, hysterese (wat inhoudt dat de toestand waarin het systeem zich bevindt dan mede wordt bepaald door de precieze voorgeschiedenis van het systeem en niet alleen door de actuele waarde van de voor het systeem relevante parameters). Dat soort systemen keren bijvoorbeeld niet per definitie terug naar hun begintoestand wanneer waarden van de systeemparameters (bijvoorbeeld temperatuur, sterkte van een magneetveld, druk etc) terugkeren naar hun beginwaarde. In plaats daarvan blijven ze (opnieuw) in een metastabiele toestand hangen. Als het klimaat ook in deze categorie valt dan hebben we inderdaad een nog groter probleem dan we dachten. Er is in dat geval niet zomaar een weg terug.

JanB2
JanB225 jul. 2021 - 21:42

PS 2 correctie’s: Regel 4 en 5 Tekst moet zijn: naar nieuwe evenwichtstoestanden Laatste zin Tekst moet zijn: En dan is er niet zomaar een weg terug. Voor de goede verstaander duidelijk natuurlijk maar het leek me wel zo zorgvuldig om het maar even aan te geven.

Uw Psychiator
Uw Psychiator26 jul. 2021 - 7:49

@ JanB (25/7, 21:33u) - uitstekende bijdrage. Ik ben dan wel geen fysicus (ben neurobioloog), maar de portée van je uitleg kan ik bevatten. Klimaatdeskundigen en andere wetenschapsmensen (geologen, bijvoorbeeld) hebben inderdaad al lang geleden (zeg: vanaf twintig jaar geleden) in hun eigen terminologie gewaarschuwd voor datgene wat je nu welsprekend uitlegt. Ik denk bijvoorbeeld ook aan Naomi Oreskes, wetenschapshistorica en belangrijk deelnemer aan de debatten over de antropogene aspecten van de klimaatproblemen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Naomi_Oreskes In 2010 publiceerde ze samen met Erik M. Conway het boek 'Merchants Of Doubt', onmisbaar voor iedereen die zo naïef is kritiekloos te geloven in de argumenten van de tegenstanders van de overtuiging dat ons klimaat groot gevaar loopt. Oreskes (en elke expert die wijst op de klimaatproblemen en de bijbehorende meteorologische catastrofes) werden en worden door reactionaire commentatoren bespot, gekleineerd, en regelrecht gedemoniseerd (met karaktermoord. Noem het maar een Angelsaksische rechtse volkssport. Tenslotte: er is zowaar een nieuwe tak van sociologisch onderzoek en bijbehorende publicistiek geboren: die van de 'agnotologie', dat is: het willens en wetens zaaien van twijfel, onzekerheid, en scepsis bij het grote publiek, op gebieden waar dat publiek door echte deskundigen gewezen wordt op de gevaren en calamiteiten die er boven je hoofd hangen als het gaat om gedrag dat de gezondheid benadeelt: roken, de omgang met het klimaat, gebruik van herbiciden en pesticiden, toepassen van kernenergie, en zo voort. Oreskes' en Conway's boek 'Merchants of Doubt' gaat hierover. Je hebt ook nog: 'Agnotology: the Making and Unmaking of Ignorance' van Robert Proctor & Londa Schiebinger (Stanford University Press, 2008) en 'Ignorance, Power, and Harm: Agnotology and the Criminal Imagination' van Alana Barton & Howard Davis (Palgrave Macmillan, 2018) Het is zelfs zó erg dat wetenschapsmensen van naam zich laten inhuren om artikelen en boeken te schrijven die tot doel hebben twijfel en scepsis te zaaien over de klimaatproblemen, dit met uiterst manipulatief gebruik van statistieken en even subtiele als vileine semantische trucages. Zij schrikken er niet voor terug om serieuze collega's persoonlijk aan te vallen en zwart te maken. En zij laten zich comfortabel honoreren door zekere geldschieters (bijvoorbeeld de petrochemische industrie). Over cynisme gesproken: de tabaksindustrie (Philip Morris bijvoorbeeld) voert al heel lang het motto: 'Doubt Is Our Product'. Dat zegt alles.

JanB2
JanB226 jul. 2021 - 23:11

"Het is zelfs zó erg dat wetenschapsmensen van naam zich laten inhuren om artikelen en boeken te schrijven die tot doel hebben twijfel en scepsis te zaaien over de klimaatproblemen, dit met uiterst manipulatief gebruik van statistieken en even subtiele als vileine semantische trucages" Klopt. En dat gaat vrij ver. Één van de meest kwalijke figuren in deze is Ivar Giaever (Nobelprijs voor natuurkunde 1973). Zaait vanuit zijn positie twijfel omtrent Global Warming. Eerst vraag je je af hoe het mogelijk is, iemand van zijn statuur en met zijn achtergrond. Tot je ontdekt dat hij gelieerd is aan een club* die zelf weer gelieerd is aan de olie- en tabaksindustrie met lobbying en propaganda als doel. * Een zogenaamde "denk-tank", en daarmee bij voorbaat al verdacht

JanB2
JanB224 jul. 2021 - 18:57

De natuur presenteert een vette rekening. Inclusief service en nevenkosten. En als men zo doorgaat zijn we de borg ook kwijt.

Cave Canem
Cave Canem24 jul. 2021 - 16:56

En voor de zoveelste keer wordt de indruk gewekt dat men met lokale maatregelen een werledwijd probleem oplost, terwijl men nog minder dan een minieme fractie bijdraagt. Het probleem van overstromingen en droogte in ons land wordt niet in hier veroorzaakt, maar door de verdwijnende jungle van de Amazone, de groeiende CO2-uitstoot in China en India, de explosieve bevolkingsgroei en nog een aantal mega-aanleidingen. En wat doen wij? Wij draaien de verwarming een halve graad lager, pakken de fiets in plaats van de auto om die goedkope kiloknaller van Ah naar binnen te halen en vertrouwen er vervolgens op dat hierdoor een verwoestende hoosbui vannacht achterwege blijft.

Oki Doki
Oki Doki24 jul. 2021 - 16:05

Er komen al heel veel mensen om van de warmte in steden in India en Afrika, daar is de opwarming al langere tijd een feit. Het schijnt een hele onprettige manier te zijn om te sterven.

zekernietjoops
zekernietjoops24 jul. 2021 - 15:49

Er is een groeiende tendens om bestaande en vooral, zo niet uitsluitend, sociale woningbouwwijken - eufemistisch zogenoemd - te ‘verdichten’, door meestal structureel goede woningen te slopen en daarvoor in de plaats meer woningen terug te zetten: dat kan dus alleen door hoogbouw en/of drastisch verminderen van veel broodnodig en aantrekkelijk groen en dito speelweiden. Zelf woon ik (nog) in zo’n woning waarvoor vorig jaar min of meer onverbiddelijk de sloop is aangezegd. Eerst werden modaal en minder verdienende mensen uit - vooral historische en mooie – binnensteden verjaagd en in inderhaast uit de grond gestampte en sobere sociale woningen gedumpt en sinds de laatste decennia, onder het kille en meedogenloze motto ‘veel te weinig inkomen voor zulke toplocaties’ wordt de weinige overgeblevenen ‘loosers’ zo’n onverbiddelijk zwaard van Damocles boven het hoofd gehangen. En of dat al niet erg genoeg was en is, moeten vele modaal en lager betaalden wederom opkrassen door deze toenemende ‘verdichtingen’. Maar zeggen dat N.L. al vele tientallen steeds overvoller en overbevolkter werd en wordt en dat in zulke en steeds nijpender noodtoestand allang een rem, of beter, stop op immigratie had moeten worden gezet, is in z.g. ‘linkse’ en vooral ‘progressieve’ kringen nog steeds een zwaar taboe. Een zeer verdacht ‘links’ , want onder zulke omstandigheden N.L. almaar verder volplempen met steen en verstedelijking, komt vooral uit de koker van - vrijwel alle WEZE NLIJKS bepalend- grootkapitaal: Dat weet uit deze immense ellende en problemen , daarbij niet of nauwelijks gehinderd door fatsoenlijke wetten en regelgeving, ook nog vette winsten te slaan…

5 Reacties
zekernietjoops
zekernietjoops24 jul. 2021 - 16:28

eerste zin derde alinea: 'al vele tientallen jaren...

DaanOuwens
DaanOuwens25 jul. 2021 - 7:06

@ zekernietjoops Jij schrijft: en steeds nijpender noodtoestand allang een rem, of beter, stop op immigratie had moeten worden gezet, is in z.g. ‘linkse’ en vooral ‘progressieve’ kringen nog steeds een zwaar taboe. Het is ook nogal belachelijk om van links extreem rechtse oplossingen te verwachten. Dat jij dat doet in jouw tekst zegt iets over gebrek aan inzicht. Dat je termen als grootkapitaal gebruikt dat steden volbouwt is ook nogal onzinnig. Allereerst is er geen grootkapitaal dat is een begrip uit de vorige eeuw. De grote industriële ondernemingen, daar is weinig van over. De grootste geldpotten zijn nu de pensioenfondsen. En de mondiaal grootste en rijkste bedrijven zoals bijvoorbeeld google maakt het geen zak uit waar mensen wonen. Bovendien heeft google geen bemoeienis met het Nederlandse woning beleid. Het is niet joops om stukken te schrijven die van a tot z alleen maar onzin bevatten. Wellicht ben je meer extreem rechtse sites gewend. Hier krijg je kritiek op zulke kwalitatief slechte bijdragen.

zekernietjoops
zekernietjoops25 jul. 2021 - 11:23

Daan Ouwens, Volstrekte onzin en geneuzel van u over duiden en hanteren van de juiste definitie van een begrip: Hedendaags grootkapitaal definiëren als gigantische en grote macht verschaffende vermogensaccumulatie bij zeer weinigen, zoals nu meer dan ooit bij een gestaag groeiend aantal multimiljardairs, maar vooral bij banken, ‘beleggings’maatschappijen en multinationale ondernemingen, die vaak ieder op zich over meer vermogen beschikken dan menig klein land, wat is daar fout aan?: temeer als daarvan de meerderheid van het modaal of bescheiden verdienende of eventueel van een kleine uitkering levende deel van de bevolking wereldwijd - ook meer dan ooit! – vrijwel machteloos slachtoffer is? Of… was dit een opstapje naar het werkelijke doel van uw reactie: mij te framen als ‘rechts’, of zelfs ‘ultrarechts’? en daarmee ‘kalt te stellen’?: want nuances en discussiëren op basis van zonneklare maar vooral, onwelgevallige feiten, lijken in het kwaadaardige, schril zwart-wit geverfde gekkenhuis waarop de wereld steeds meer begint te lijken, geheel te verdwijnen.

DaanOuwens
DaanOuwens25 jul. 2021 - 12:36

@ zekernietjoops Jij schrijft: over meer vermogen beschikken dan menig klein land, wat is daar fout aan?: Het is fout omdat het niet correct is. Een bedrijf zoals google is zelfs voor een groot deel eigendom van de medewerkers die aandelen hebben gekregen gedurende de groei van het bedrijf. En je schrijft: de meerderheid van het modaal of bescheiden verdienende of eventueel van een kleine uitkering levende deel van de bevolking wereldwijd – ook meer dan ooit! – vrijwel machteloos slachtoffer is? De Nederlandse bevolking die van een uitkering leeft is geen slachtoffer van google. Overigens doe je zelfs niet eens een poging het slachtofferschap te onderbouwen. Je roept maar. En je schrijft: Of… was dit een opstapje naar het werkelijke doel van uw reactie: mij te framen als ‘rechts’, of zelfs ‘ultrarechts’? en daarmee ‘kalt te stellen’?: Het werkelijke doel van mijn reactie is te laten zien dat je niet meer te bieden hebt dan loze kreten. De kwalificatie extreem rechts volgt uit je eigen tekst. En de macht van google wordt niet beperkt door hier de grenzen te sluiten. Dus je zelf bedachte oplossing past niet eens bij je zelf bedachte probleem. Je levert nergens nuances en zonneklare onwelgevallige feiten, meer dan niet onderbouwd gebral is het niet. En met extreem rechts blijf ik gewoon in discussie, je wordt dus niet kalt gestelt, maar je krijgt gewoon weerwoord.

zekernietjoops
zekernietjoops25 jul. 2021 - 15:45

Daan Ouwens, Het is – zeker in het algemeen - correct wat ik stelde over “het grootkapitaal ‘’ en diens nog steeds toenemende, kwaadaardige invloed op en macht over de wereld en mensheid. Omdat u duidelijk geen enkele onderbouwing kunt geven aan absurde ontkenningen daarvan, komt u, als armetierigste vervanging daarvoor, met slecht 1 multinational die dan, omdat werknemers wat aandelen zouden hebben gekregen, alles wat ik stelde zou moeten ontkrachten. En onwrikbaar in uw bekrompen en danig verwrongen denkraam, blijft het - hoe absurd ook - ‘rechts’ of zelfs ‘ultrarechts’ om te redeneren zoals ik mijn reacties gewoon ben, omdat dat – bij zulk duidelijk gebrek aan beter- ook onmisbaar is voor vooral het volgende: Want kennelijk is uw grootste - maar niet onomwonden aangeduide - steen des aanstoots, het wagen om uiterst problematische ‘waarheden als koeien’ aan de orde te stellen, zoals vooral die van een al vele tientallen jaren steeds voller en overbevolkter Nederland omdat die door u - maar niet door u alleen - van onaantastbare taboes en zelfs embargo’s werden/worden voorzien. Ik laat me ZO niet beperken of de mond snoeren.

Gerard de Vries2
Gerard de Vries224 jul. 2021 - 13:31

Interessant, op deze brandende kwestie kan ik reageren. Op de hele Bij1 toestand niet, er loopt iets niet lekker inde techniek.

2 Reacties
HappyBuddha
HappyBuddha24 jul. 2021 - 15:56

Op de BIJ1 toestand mag je pas reageren na 1000 andere goedgekeurde posts op Joop

Stheno
Stheno24 jul. 2021 - 17:57

Gerard, Dat is niet de techniek.

Break on through
Break on through24 jul. 2021 - 13:08

Als je de mogelijkheid hebt kun je wellicht dingen zelf doen. Houdt op met iets in deze van onze huidige politiek leiders te verwachten want die zijn alleen maar voor het bedrijfsleven. Koop via een collectieve inkoop zonnepanelen. Ga elektrisch stoken en koken. Zorg voor zonwering aan de BUITENKANT van je huis. Donker is meestal koeler. Houdt ruimte´s donker. Zorg voor ventilatoren. Laat desnoods isolatie in je spouwmuren weer verwijderen. Drink veel water. Koffie en thee droogt juist uit.... Als je een tuin hebt en ruimte daarin, plant een boom. Liefst meerdere. Bomen verkoelen en houden vocht vast. (laat de gemeente weer bomen planten, die doen toch ook weinig anders dan alles wegkappen) Haal een vierkante meter aan tegels of klinkers uit je tuin. Liefst meerdere vierkante meters. Zaai gras ipv bestrating. Laat je houten schutting begroeien met Hedra of maak een andersoortige green wall...

1 Reactie
Freddy2
Freddy225 jul. 2021 - 5:51

Je kunt het beste een hek maken van betongaas en daar je hedera doorheen laten groeien, dat houdt beter stand....

HappyBuddha
HappyBuddha24 jul. 2021 - 12:32

Over een paar decennia leeft 80% van de wereldbevolking in stedelijke gebieden met alle bijkomende problemen. Maak je borst maar nat

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe24 jul. 2021 - 15:27

Klopt. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont nu al in steden. In de derde wereld ontwikkelen zich vooral in Azië megasteden met meer dan 30 miljoen inwoners. Europas grootste, London, is een dwergje.

Gaitj
Gaitj24 jul. 2021 - 11:00

Even een linkje als tegenwicht voor het doemdenken wat het klimaat betreft. Laten we in elk geval het hoofd koel houden en uitgaan van wetenschappelijke feiten. Interview in Nieuwsuur: https://twitter.com/nieuwsuur/status/1202703141541691392

1 Reactie
JanB2
JanB224 jul. 2021 - 18:53

Overdrijven is inderdaad nergens voor nodig. De situatie zoals hij is is immers ernstig genoeg.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland24 jul. 2021 - 10:14

wij moeten ook vergroenen maar dan moeten de groenhaters van de vvd even weg

2 Reacties
Daniel Blank
Daniel Blank24 jul. 2021 - 12:04

Klopt, maar ook mensen zelf. Ik zie in de stad waar ik woon dat praktisch iedereen een terras aan legt.

EenMening
EenMening24 jul. 2021 - 14:43

Nogal wat VVD'ers wonen in villa's en woonboerderijen met grote, vaak fraai aangelegde tuinen met veel groen. In veel steden is daarentegen weinig (openbaar) groen. Door inbreiding wordt regelmatig schaarse groene ruimte gebruikt om woningen te realiseren.

Hakkepuf
Hakkepuf24 jul. 2021 - 9:58

In Nederland krijgen we dit ook. Er is een dogma van binnenstedelijk bouwen. Ieder snippertje groen wordt opgeofferd aan weer een appartementencomplex. Ieder stukje gras wordt een parkeerplaats. Dan moet je niet vreemd opkijken dat een stad een bloedheet onleefbaar betonnen getto wordt.

2 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens24 jul. 2021 - 11:55

@ Hakkepuf Jij schrijft: Er is een dogma van binnenstedelijk bouwen. Ieder snippertje groen wordt opgeofferd aan weer een appartementencomplex. Ieder stukje gras wordt een parkeerplaats Ik snap niet hoe je dit soort dingen kan opschrijven. Het slaat nergens op. Je hebt ook geen enkele onderbouwing voor een dergelijke bewering. Bijvoorbeeld de parken en bossen in en rondom Rotterdam zijn al 40 jaar niet of nauwelijks kleiner geworden. Ongeveer 10% van Rotterdam is groen. https://rotterdamseparken.nl/site/ Wordt het niet eens tijd je uitspraken te onderbouwen?

Hakkepuf
Hakkepuf24 jul. 2021 - 15:40

@Daan: Ik heb me iets teveel blindgestaard op de situatie in Noord Holland. Daar heeft het provinciebestuur ooit eens besloten om binnenstedelijk bouwen te verplichten. Dat gebod is er tot op de dag van vandaag.

chwiedijk
chwiedijk24 jul. 2021 - 9:54

Wat vindt "broeder Christen" Kees van der Staaij ervan?

harmmeijer
harmmeijer24 jul. 2021 - 9:47

Voor mijn kleinkinderen van 10 en 13 jaar maak ik mij ernstige zorgen: vluchtelingen door droogte, vluchtelingen door gebrek aan voedsel door droogte en overstromingen, vluchtelingen door overstromingen, vluchtelingen door opstanden en oorlog. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om dit te voorspellen. Signalen zijn er nu al te over.

5 Reacties
ton14024
ton1402424 jul. 2021 - 10:54

In plaats van je zorgen te maken kun je ze ook leren hóe te vluchten.

Daniel Blank
Daniel Blank24 jul. 2021 - 12:05

10 jaar geleden zag je dit niet? Misschien minder kinderen krijgen een optie, scheelt een hoop gevlucht en daarnaast ook minder impact op de natuurlijke hulpbronnen.

HappyBuddha
HappyBuddha24 jul. 2021 - 12:33

@Ton14024 24 juli 2021 at 12:54 In plaats van je zorgen te maken kun je ze ook leren hóe te vluchten. ????

Uw Psychiator
Uw Psychiator24 jul. 2021 - 12:45

@ Ton14024 (12:54u) - hoe smakeloos. Of probeerde je de hoogst bereikbare overtreffende trap van cynisme in woorden te vatten? Waarom schrijf je eigenlijk zulke commentaren?

harmmeijer
harmmeijer24 jul. 2021 - 14:49

@ Uw Psychiator Ton is er niet vies om de in zijn gedachtegang ostentatief zinloze nergens-opslaande probeersels op Joop.nl neer te plempen.

JohnVKR
JohnVKR24 jul. 2021 - 9:19

Enige oplossing. Groen, groen, groen. De daken beplanten, de buitengevels beplanten, de straten beplanten. Hier in Rotterdam kiest het gemeentebestuur daar wel voor, maar het gaat zo godschuwelijk traag dat het nog nauwelijks zoden aan de dijk zet. Als ik in de politiek zou zitten en ik moest kiezen tussen een mijardeninvestering om huizen van het gas af te krijgen en een miljardeninvestering om al onze steden fors te vergroenen, dan wist ik wel waar ik voor zou kiezen. Groen, groen, groen, groen, groen is volgens mij nog steeds de meest effectieve manier om klimaatverandering te helpen beperken en misschien wel voorkomen.

Petra Privacy
Petra Privacy24 jul. 2021 - 9:05

Ecologische mensen beseffen dat al circa 40 jaar, wij kiezen zelf voor een sociaal, duurzaam en positief leven zonder iets aan comfort te missen. Omslag in Eindhoven is daarvoor het internationale kenniscentrum, zij verzamelen en verbinden mensen met mogelijkheden voor een duurzaam bestaan. Dat kan door biologisch voedsel te eten, voor wie een tuin heeft een kleine moestuin beginnen en voor alle anderen, doe iets met groen in je eigen buurt of wijk. Alle beetjes helpen, plant ieder jaar een boom (meer bomen mag ook). Maar bij meer bomen planten graag overleg met de gemeente over waar en welke bomen. Zelfs mijn somalische buren zijn nu een kleine moestuin begonnen.

frankie48
frankie4824 jul. 2021 - 7:32

Oh, het toerisme als inkomensbron voor onbetaalbaar geworden steden voor arbeiders komt door oplopende temperaturen in gevaar. Bestaat er dan toch gerechtigheid. Nou in Amsterdam zijn er nog wel een paar parkjes, parkeerterreinen en tuincomplexen die je vol kan bouwen, Bernhard junior grijp je kans want je hebt toch een streepje voor!

itsme3
itsme324 jul. 2021 - 6:37

Steden zijn altijd warmer. Ligt aan de grote hoeveelheid steen en gebrek aan groen. Zolang steden uit blijven breiden en groen wordt volgebouwd, zal het er alleen maar warmer worden. Ongeacht klimaatverandering.

1 Reactie
adriek
adriek24 jul. 2021 - 6:55

Tuurlijk. En er gaat maar 0.007% van de mensen dood door de hitte. Niks aan de hand dus als je airco hebt.

Berend22
Berend2224 jul. 2021 - 6:33

Meer bomen in de steden dus om deze leefbaar te houden. Alleen met bomen valt geen geld te verdienen en dat is nou net even iets belangrijker dan prettig leven. Steden zijn om in te wonen om in te kunnen investeren niet om in te leven.

2 Reacties
Rechtvznraap
Rechtvznraap24 jul. 2021 - 8:26

Ik zou ook voorstellen. Stop die houtkap nu eens voor biomassa. We willen toch meer groen ?

Martin108
Martin10824 jul. 2021 - 9:47

Babylon was haar tijd ver vooruit.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde24 jul. 2021 - 2:01

40 graden in Siberië, 50 in Canada, 3 achtereen volgende jaren geen druppel neerslag in delen van Afrika. Het Amazonewoud dat meer CO2 produceert dan het opneemt. Als dat geen tijdelijke uitschieters zijn dan hebben we een serieus probleem.

3 Reacties
adriek
adriek24 jul. 2021 - 6:56

Gelukkig is alles tijdelijk. Ook de mensheid.

Rolandb Gilead
Rolandb Gilead24 jul. 2021 - 7:02

Niet meteen in paniek raken, meneer van der Linde. Het is nog verre van bewezen dat het hier om een structureel klimaatprobleem gaat. De toevalsfactor kan wel degelijk een rol spelen. De invloed van de mens op klimaatverandering is overigens ook kleiner dan vaak wordt aangenonen. Het grootste probleem van de mens is niet zozeer de uitstoot van CO2, maar het elimineren van elementen die de CO2 neutraliseren: het regenwoud. Het kappen van bomen moet gestopt worden, dat helpt enorm.

gimli55
gimli5524 jul. 2021 - 8:02

Dat zijn ze niet en we hebben als mensheid een serieus probleem, het begint met het accepteren. Dat is deel 1 van de 4 stadia om in de toekomst de fundamentele problemen op te lossen. Acceptatie Inventarisatie Reparatie Evaluatie en mogelijk bijstellen reparatie, of gevolgd door de 4 stadia. Met de acceptatie en inventarisatie is de oorzaak belangrijk, wat leidt tot de gevolgen. Bij reparatie zijn maatregelen nodig die de oorzaak aanpakken. Dan verdwijnen de gevolgen automatisch en indien niet? Dan zijn de oorzaken niet goed aangepakt. Op vele fronten wordt de evaluatie vaak minder belangrijk gevonden, zeker op politiek niveau. Het is verworden tot het wijzen naar schuldigen, wat uiteraard ook nodig is. Echter is evaluatie noodzakelijk en houdt veel meer in dan wijzen naar schuldigen. De politiek kan ook controleren of de maatregelen effectief en adequaat zijn geweest. Dat wordt meestal vergeten. En dat geldt niet alleen in de politiek, maar bij vele maatschappelijke instanties. Ik zie hier veel reacties met herhaling van het onderwerp of afwijkingen van het onderwerp. De oorzaak blijft meestal buiten beeld, net als de 4 stadia om iets op te lossen.

Déjà vu
Déjà vu23 jul. 2021 - 23:29

De politiek, de media en de wetenschappers belichten enkel en alleen over de effecten die de coronatijd heeft op jongeren. Wat de klimaatverandering bij deze groep teweeg brengt, is blijkbaar niet het vermelden waard.

3 Reacties
adriek
adriek24 jul. 2021 - 7:04

De effecten van klimaatverandering zijn geen nieuws. Die kennen we al tientallen jaren. De effecten van een grieppandemie zijn (min of meer) nieuw, de Spaanse griep is iets uit geschiedenisboeken en wie kan er tegenwoordig nog serieus lezen?

ton14024
ton1402424 jul. 2021 - 10:39

´´De effecten van klimaatverandering zijn geen nieuws. Die kennen we al tientallen jaren´´ Had je ons dan een week geleden niet moeten waarschuwen? Nee, we weten in algemene zin wel iets, maar niets concreets anders dan dat de ouderen alleen het begin mee maken, en de jongeren de hele kolerezooi.

Déjà vu
Déjà vu24 jul. 2021 - 13:06

Met 'de effecten' bedoel ik 'de psychische effecten'. Hoop dat met deze aanvulling e. e. a. iets duidelijker is geworden.

Greendutch
Greendutch23 jul. 2021 - 22:16

hier -en verder in Europa- zijn langdurend vele bossen gekapt en niet meer herplant (Zembla ), is bezuinigd op de goede natuur en milieu maatregels, zijn CO2 productie opjagende bedrijven gesubsidieerd. regeringen hebben een zorgplicht, om mensen / de bevolking te beschermen bij nood. we moeten ze erop aanspreken. want: is er wel verschil tussen hitte door hoge (corona)koorts en hitte door hoge (hittegolf)temperatuur? beide door de mens beïnvloed / gegeneraliseerd, beide -indien eerder goed aangepakt- beïnvloedbaar

4 Reacties
Freddy2
Freddy224 jul. 2021 - 5:04

@Greendutch. Het kan wel zijn dat er langdurig veel bossen gekapt zijn, maar in Europa zijn de laatste 100 jaar er voornamelijk bossen bijgekomen en dit stukje gaat over het verschil van de laatste 20 jaar. Wat er wel steeds meer gebeurd is dat elke mm2 van de steden tegenwoordig worden volgebouwd omdat dat lekker verdient. Grond in de stad levert nu eenmaal heel veel geld op.

Mini2
Mini224 jul. 2021 - 6:26

We blijven lekker bomen kappen voor biomassa, wereld op zijn kop.

Martin108
Martin10824 jul. 2021 - 9:46

Laten we vooral hopen dat er nooit meer een Henk "een koe in de wei is ook natuur" Bleker wordt aangesteld als staatssecretaris.

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 jul. 2021 - 22:22

Nederland was ooit ook grotendeels met bos bedekt. Het laatste oerbos werd al in 1871 gekapt. Wij waren er vroeger bij dan de rest van Europa.