Frisdrankgigant hoopt op miljoenensucces met Fairlife: Melk van biologische koeien met meer proteïne en minder suiker
Coca-Cola lanceert volgende maand een nieuw melkproduct. Fairlife is ‘gezonder’ dan gewone melk beweert de frisdrankgigant omdat het 50 procent meer proteïne bevat en 30 procent minder suiker. Een fijne teaser om het schoolmelk in Amerika nieuw leven in te blazen. Aan een flesje Fairlife hangt echter wel een prijskaartje. Het kost twee keer zoveel als gewone melk omdat de Coca-Coca koeien van hoogstaande biologische veebedrijven komen. Alleen, wat je niet zal verwachten bij zulke bedrijven is dat de koeien louter op stal staan en niet buiten komen.
“Ze staan binnen want buiten krijgen ze te veel stress van al die regen en wind”, aldus Fairlife CEO Steve Jones. In bovenstaand filmpje vertelt Jones over de nieuwe ‘American dream’. Coca-Cola heeft 92 Amerikaanse familiebedrijven gecontracteerd die het bijzondere melk moeten oogsten. “Zij gebruiken de nieuwste technieken en stellen de hoogste eisen op het gebied van agrarische duurzaamheid en comfort voor de dieren”, aldus Jones.
Ook zou het melk beter smaken. Door gebruik van een speciaal proteïnefilter komt er meer proteïne in de melk, vermindert het aantal suikers en bevat het geen lactose, vertelt Sandy Douglas van Coca-Cola aan The Guardian.
Coca-Cola hoopt de markt te veroveren met Fairlife. Het laatste nieuwe product van Coca-Cola met mineraalwater was één van de laatste experimenten, maar leidde tot een deceptie. Alle flessen werden uiteindelijk uit de Britse schappen gehaald omdat er te veel chemisch bromaat in het water zat.