prima actie, ik ben al heel wat keren bijna van de sokken gereden door een bellende automobilist. En pak ook de fietsers aan, verbied telefoongebruik tijdens het fietsen.
Begrijp ik nou goed dat men is gaan onderzoeken of het kwaad kan te sms-en tijdens het rijden? En in slaap vallen, is dat schadelijk?
En de ouderwetse papieren wegenkaart? De smartphone (met GPS en internet) wordt tegenwoordig vaak gebruikt als navigatiesysteem en is een stuk handiger in het gebruik dan zo'n grote onhandige opvouwbare papieren wegenkaart waar je eerst zelf je locatie op moet vinden en vervolgens de route naar je bestemming. Eten en drinken tijdens het rijden? Ik heb zelfs iemand wel eens uitgebreid een boterham zien smeren tijdens het rijden. Een bekertje dat dreigt te vallen of valt kan een krampachtige beweging veroorzaken wat een ongeluk als gevolg kan hebben. Make-up nog snel opdoen tijdens het rijden? Heb vaak genoeg vrouwen tijdens het rijden mascara op zien doen dmv de binnenspiegel. Ook een keer een man zien scheren met een scheerapparaat. Nagels knippen komt ook vaak voor. Muziek luisteren? Dat zorgt er immers voor dat je (audio)signalen van ander verkeer niet kunt horen. Vaak reik je ook naar de radio om een andere zender in te stellen, te skippen naar het volgende nummer of om een cd te wisselen. Soms is de sfeer in de auto met vrienden zo goed dat je eigenlijk een klein rijdend feestje houdt waarbij ook de aandacht afgeleidt wordt van het verkeer. Zouden we reclameborden langs verkeerswegen eigenlijk ook niet moeten verbieden? Reclameborden langs de weg hebben toch geen functie in het verkeer en leiden toch onnodig de aandacht af van het verkeer? Is er werkelijk een groot verschil tussen handsfree bellen en gewoon bellen? Volgens mij niet. Als je druk aan het bellen bent en je aandacht aan werk-, familie-, relatie- of andere problemen besteedt, maakt het niet zo veel uit of je de telefoon in je hand houdt of niet. Het gaat om de reactietijd. Remmen doe je met je voet en een ruk naar rechts of links met je stuur kun je net zo goed met 1 hand uitvoeren. Het is geen fietsstuur waarbij het evenwicht ook nog een rol speelt. Is er een verschil tussen bellen en praten met een passagier? Ik denk het niet. Wat zou het verschil kunnen zijn? Praten met een passagier zou zelfs slechter kunnen zijn omdat je ook nog eens op de gezichtsuitdrukking en ander lichaamstaal let terwijl bij een telefoongesprek dat niet mogelijk is. Het is wel erg willekeurig om smartphones/mobieltjes zwaar te beboeten terwijl andere afleidingen niet bestraft worden.
Ach, dit soort berichten komen elk jaar na de vakantie weer in de pers. Men is nu ECHT niet meer veilig als men te hard rijdt of welke andere overtreding dan ook maakt die op dat moment in de belangstelling staat. De pers trapt er steeds weer in, en sommige mensen denken ook dat er nu echt iets gaat veranderen. Ik heb nog een los oortje maar gebruik dat amper, er is in de praktijk toch geen controle op niet-handsfree bellen tijdens het rijden. En dat zal ook niet gauw veranderen.
Wat een gezeur. In het kader van het verder ondermijnen van de privacy pleit ik voor een camera en datalogger in elke auto. Dan zal blijken dat sigaretten, lipsticks, boterhammen, CD's (ze bestaan nog) en andere afleiders minstens zo veel narigheid veroorzaken als mobiel bellen. Aangezien veiligheidsgordels, abs, airbags en meer al verplicht zijn, zou het voor de hand liggen om in elke auto ook een *goede* handsfree set te verplichten. Kost een paar tientjes, en scheelt een hoop gezeik. (Maar ja, wie belt er nou nog? Diezelfde bejaarde die ook nog CD's afspeelt?)
Ik snap de hele commotie niet. Voor iedereen met een beetje realiteitsbesef mag duidelijk zijn dat smartphone's niet in een auto thuis horen. Ze leiden namelijk het meest belangrijke zintuig tijdens het rijden af (en als u zich afvraagt wat dat is dan hoort ook u simpelweg niet achter het stuur van een auto thuis).