Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte negeerde archiefwet en wiste jarenlang elke dag sms’jes

Landsadvocaat: toestel premier had ruimte voor slechts 20 berichten
Joop

KLM-piloten willen geen langdurige bevriezing lonen

  •  
01-11-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
image1

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (30)

[verwijderd]
[verwijderd]2 nov. 2020 - 15:04

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Libertain
Libertain3 nov. 2020 - 11:06

@Bijltjesdag, ("Koppig gigantisch veel belastinggeld steken in een nota bene frans bedrijf, het moet niet gekker worden.") Wiens eigendom is dan Unilever waar Mark Rutte met koffertjes vol belastinggeld naartoe wou? KLM is tenminste Schiphol.

White Knight
White Knight2 nov. 2020 - 12:35

Stel je toch voor dat we zowel KLM als het noodlijdende Hoogovens failliet zouden doen gaan. In één keer zijn een hoop CO2- en andere vervuilings problemen opgelost. En mensen die hun baan kwijt raken kunnen iets nuttigers gaan doen. Schiphol blijft, maar in afgeslankte vorm en die vijfde baan kan een zonneweide worden. Of een bos. Overigens hebben de piloten vooral op de extraatjes (13e maand en zo) ingeleverd en daar wat perks voor teruggekregen. Het meer dan riante basissalaris is gebleven.

Bouwman2
Bouwman22 nov. 2020 - 9:07

Er is een oveeenkomst tussen de werknemers en werkgever KLM. Daar wringt Hoekstra zich tussen. Hij legt een dictaat op tafel, teken bij mijn kruisje.Hij bluft. Het is knevelarij. Als KML zou vallen valt er meer dan KLM alleen, dan valt Schiphol, dan valt ook Air France.. Dat valt de economie stil en worden veel mensen werkloos en de sociale voorzieningen aangesproken. Dan is de schade veel groter. Hoekstra had het over poielloos diepe zakkken van de Overheid. Dat is ook zo, Sparen heeft geen zin, wie grotere bedragen in reserve houdt btaalt 4% rente en het begint niet bij een miljaard, maar veel eerder. Beleggen levert te weinig rendement op, kijk naar de pensioeonfondsen. Je moet van je geld af, geef het maar uit, dan bespaar je toch. Waarom speelt de minister va banque, waarom gokt hij op de jalouzie van de publieke opinie versus het segment werknemers dat relatief veel verdient? Waar komt dat opportunisme grenzend aan populisme vandaan? Waarom aanvaardt Hoekstra niet? Is het CDA soms besmet door het virus? Op dit mement draait de bevoorrading gewoon door en kan gekocht worden. Er zijn niet ineens veel bedelaars meer op de straten, honger is uitgebannen. Waarom doet Hoekstra zo irrationeel? Waarom is ie zo verward? De verwaring grijpt immers om zich heen, ook Asscher slaakt kreten. Ik suggereer coronavirus , maar angst speelt altijd een rol. Het meest is voor de hand ligt dat de bonden hun schouders op halen en zeggen: geef even toe, het is reculer pour mieux sauter. Soms moet de de verwarde man maar vriendelijk behandelen, want als ie dat mes trekt ben je verder van huis.

3 Reacties
Libertain
Libertain2 nov. 2020 - 9:27

@Bouwman, ("valt ook Air France...") Denk ik niet dat de France regering AirFrance zou laten vallen. Zal zekert een flinke klap zijn, indien KLM zou gaan omvallen, gaan de Fransen vervolgens de veren schudden van KLM af en blijven doorvliegen met hun eigen maatschappij. Vind ik dat jij een punt heb indien jij onze nationale aanpak zou beschouwen want daar zie jij het vrij helder: ("Daar wringt Hoekstra zich tussen. Hij legt een dictaat op tafel, teken bij mijn kruisje.") Inderdaad komt dit het buurt van een totalitair dictaat waar Hoekstra de verantwoordelijkheid voor moet gaan dragen.

Bouwman2
Bouwman22 nov. 2020 - 10:57

Je kunt ook KLM bij het afval zetten en verder als Air France doorvliegen. Maar ja, dat overschilderen is ook al zo wat en voordat de ca's Frans spreken vergt ook wel even. Maar zeg nooit nooit. Elke afspraak is ook polyinterpretabel. Dat is de wet van Hoekstra,

Joe Speedboot
Joe Speedboot2 nov. 2020 - 13:29

'Hij bluft.' Hij bluft helemaal niet want zonder staatssteun is het snel gedaan met de KLM. En het werkt, want die overbetaalde KLM piloten zijn al aan het schuiven. Er zijn er trouwens veel luchtvaartexperts die al langer pleiten voor een faillissement van de KLM. Kan ze daarna mooi doorstarten in afgeslankte vorm, met normale salarissen en zijn ze ook in één keer verlost van de buitenlandse brandstof en leasecontracten waar die subsidie nu voor een groot deel naartoe gaat. 'Als KML zou vallen valt er meer dan KLM alleen, dan valt Schiphol, dan valt ook Air France.' De emotie wint het bij jou duidelijk van de ratio. Schiphol gaat echt wel door want de plaats van de KLM wordt in geval het echt mis gaat gewoon overgenomen door andere luchtvaartmaatschappijen.

EricDonkaew
EricDonkaew2 nov. 2020 - 1:48

De pilotensalarissen bij de KLM moeten gewoon teruggebracht worden tot het Duitse niveau. Dus gemiddeld 24% omlaag. Goed dat Hoekstra zich hard opstelt. De KLM gaat toch niet failliet als piloten niet willen werken? Er zijn genoeg piloten die dat voor het Duitse salaris wel willen. Overigens ben ik wel blij dat ik mijn aandelen Air France-KLM net -met winst- heb verkocht.

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman22 nov. 2020 - 11:08

De captains van Lufthansa hebben aangeboden hun salaris- hun verantwoordelijkheid - met de helft terug te brengen. Ze nemen dus maar de helft van hun verantwoordelijkeid. Dus gewoon op de automatische piloot keihard landen..Nou Eruic ik hoor je al gillend je schietgebedjes opzenden. Als ze bij Lufthansa zo doorgaat mag iedereen in de cockpit. Dan kan die deur eindelijk weer open. Want als er dan eens tegen een berg wordt opgevlogen, dan is dat heel gewoon amateurisme. . Verantwoordelijkheid kent een prijs Eric. Wie zegt dat het niet zo is, hoort bij het leger van onverantwoordelijken.

Joe Speedboot
Joe Speedboot2 nov. 2020 - 13:34

'Als ze bij Lufthansa zo doorgaat mag iedereen in de cockpit. ' Non argument. Er worden nog steeds dezelfde eisen gesteld aan piloten. De tijd dat vliegen glamour was is al lang voorbij behalve blijkbaar in de hoofden van de piloten van de KLM.

Gaitj
Gaitj1 nov. 2020 - 22:31

Ik kan goed begrijpen dat de goedbetaalde piloten het hier moeten ontgelden. Maar bekijk het ook eens van de andere kant. Op 1 oktober was er een akkoord tussen de KLM en VNV. Op het laatste moment kwam Financiën met de eis dat de piloten jarenlang 20% van hun inkomen moeten inleveren. Een korting van 20%, en dat voor een onbekende termijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat die hier niet zomaar mee akkoord gaan. Daarom wil de VNV een gesprek met Hoekstra om een poging te doen hier uit te komen.

1 Reactie
Fredje3
Fredje32 nov. 2020 - 13:48

Onbekend? Hmm gewoon voor 5 jaar hoor. Gelijk het betalingstermijn van de lening.

DiederikZeeman
DiederikZeeman1 nov. 2020 - 18:55

Ik wilde eigenlijk voorstellen dat we bij de tweede golf de zaken eens omdraaien: We applaudisseren met z'n allen voor de KLM, en we trekken miljarden uit voor de mensen in de zorg.

2 Reacties
Kuifje3
Kuifje31 nov. 2020 - 22:06

We kunnen de jongens en meisjes van de KLM ook een leuke bonus beloven en het ze dan ook daarna niet geven. Dat lijkt me dan wel zo eerlijk. ????

Buitenstaander
Buitenstaander2 nov. 2020 - 8:21

LOL, we kunnen ook klappen voor de KLM en dan gewoon blijven vliegen zonder mondkapjes, net zo goed als jongeren klappen voor de zorg en gewoon doorfeesten...

Frans Cobben
Frans Cobben1 nov. 2020 - 17:44

de pilotenvakbond beschermt alleen goedbetaalde piloten en Niet kwetsbare werknemers, echt valse solidariteit en Niet sociaal !

1 Reactie
MaxMax2
MaxMax21 nov. 2020 - 21:31

Joh, daarom is het ook de PILOTEN-vakbond.

Thuiszitter
Thuiszitter1 nov. 2020 - 17:25

2.5 - 3 ton vangen die taxichauffeurs, ik zou zeggen ga dan voor Ryanair & co werken voor 1-1.5 ton .

3 Reacties
Kuifje3
Kuifje31 nov. 2020 - 22:07

Ik wil ook wel een ton per jaar.

Buitenstaander
Buitenstaander2 nov. 2020 - 8:22

@jerommeke ... want zij hebben meer dan ik...... en dat is fout....

Kuifje3
Kuifje33 nov. 2020 - 10:05

@norm: nee hoor. Iedereen mag van mij meer krijgen dan ik als hij dat echt verdient. Ik zou zelf best ook een ton willen, maar dan moet de inflatie wel heel erg oplopen want anders gebeurt dat niet. Wel krom is het dat een piloot bij de KLM meer moet verdienen dan degene die zijn bedrijf overeind moet houden.

Rutger Groot
Rutger Groot1 nov. 2020 - 16:40

Wel onaardig dat ze hiermee de onderhandelingen frustreren Stel dat die piloten zo geweldig zijn, dan kunnen ze toch zo aan de slag bij andere luchtvaartmaatschappijen? Oh wacht, KLM piloten verdienen structureel meer en vliegen minder uren. Hieraan vasthouden is onrealistisch.

4 Reacties
Rutger Groot
Rutger Groot1 nov. 2020 - 16:45

Hierbij de link https://www.consultancy.nl/nieuws/19533/klm-piloot-verdient-veel-meer-dan-collega-vlieger-maar-werkt-minder

DaanOuwens
DaanOuwens1 nov. 2020 - 17:18

@ Rutger Groot Het probleem met die piloten is wel dat ze een peperdure opleiding hebben gekregen. En moet een studieschuld zitten van meer dan een ton. Het kwijtschelden loopt ook niet zo soepel er zijn commerciële opleiders die daaraan niet mee doen. Het salaris van een piloot is belachelijk hoog maar ze beginnen ook met een belachelijk hoge schuld. De KLM zou dat probleem op een meer intelligente manier kunnen oplossen.

Eric Minnens
Eric Minnens2 nov. 2020 - 1:12

@Rutger Groot Enige relativering van jouw link (beginsalaris vs eindsalaris, relatie met opgebouwde studieschuld, e.d.) is in onderstaande link te vinden. Het blijft natuurlijk een uitstekend betaald beroep. https://moneymom.nl/hoeveel-verdient-piloot/

Bouwman2
Bouwman22 nov. 2020 - 11:15

Ga jij bij de een op de andere dag voor een ander werken voor de helft, Rutger Groot?

Sam V
Sam V1 nov. 2020 - 16:26

Inderdaad wel raar dat deze vliegende buschauffeurs zich verheven voelen boven de rest.

3 Reacties
gimli55
gimli551 nov. 2020 - 18:03

Dit wordt de toekomst in Nederland. De lonen zullen van alle Nederlanders tot na 2025 bevroren worden. Terwijl de rijkeren en politici goed voor zichzelf en de ambtenaren gaan zorgen. Deze crisis gaan de burgers betalen, en de bonden doen gewoon mee. Dit is mijn voorspelling voor de toekomst. We gaan deze crisis neoliberaal oplossen, waarbij de kosten gesocialiseerd worden en de baten geprivatiseerd. Ik blijf het zeggen, de problemen worden niet duurzaam opgelost. Het wordt afgeschoven, doorgeschoven, gebagataliseerd en genegeerd. Vooral de truc om de schuld ergens neer te leggen. Nu zijn het de piloten, eerst waren het de populisten, toen de allochtonen, dan de complot denkers, extremisten, links communistische aanhangers en de andersdenkenden. Iedereen gaat in op de voorbeelden voorbijgaand aan het falende systeem. Het is natuurlijk ook eenvoudiger de discussie te voeren over de symptomen, dan kun je eindeloos delebreren over voor of tegen en verdwalen in de details. Wat nu gebeurt door deze regering is een vooropgezet plan, het is een vervolging van dezelfde manier waarop de crisis in 2008 is aangepakt. Helaas is dit een fundamentele crisis, die niet alleen een dimensionaal probleem is. We staan op een tweesprong en zullen andere keuzes moeten maken als mensheid. Ecologie, klimatologie en milieu technisch aspecten moeten aangepakt worden. We hebben maar 1 aarde.

Buitenstaander
Buitenstaander2 nov. 2020 - 8:25

@Samv Maar Sam, als het gewoon buschauffeurs zijn, dan snap ik niet dat jij t nooit geworden bent...Mooie baan; veel verdienen.... Is blijkbaar niet zo moeilijk allemaal.

Sam V
Sam V2 nov. 2020 - 11:28

@ Norm Waarom zou ik? Ik wil geen buschauffeur zijn. Maar waarom deze reactie? Strikt genomen zijn deze piloten toch niet anders dan andere buschauffeurs of vrachtwagenchauffeurs? Hun beroep is toch producten of groepen mensen van a naar b te brengen? Alleen is de machine geavanceerder en moet je er meer voor kunnen. Mag je natuurlijk veel meer verdienen. Bestrijd ik ook niet. Maar dat is geen reden om je anders te gedragen dan buschauffeurs of het grondpersoneel van KLM. Uiteindelijk zit je samen in hetzelfde schuitje. Samen oplossen zou je dan ook mogen verwachten. Daar gaat dit om. Overigens heb ik de naam Airbus niet bedacht.