Joop

KLM-miljarden naar oliehandelaren en belastingontwijkers

  •  
30-04-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
160 keer bekeken
  •  
klm

© cc-foto: jacqueline macou

In zijn tv-toespraak tot de natie van 16 maart noemde Mark Rutte KLM een “nationaal icoon”, zijn partijgenote Cora van Nieuwenhuizen (minister van Infrastructuur) beloofde “alles te doen” om de luchtvaartmaatschappij overeind te houden en minister van Financiën Wopke Hoekstra kondigde aan 2 tot 4 miljard euro in het bedrijf te steken.
Maar waar gaat dat geld eigenlijk naartoe? Follow The Money zocht het uit en concludeert dat de staatssteun “niet gaat naar het behoud van werkgelegenheid”. “Het geld gaat naar oliehandelaren en leasemaatschappijen.”
Hoewel het brandstofgebruik van KLM door de coronacrisis enorm is gedaald, moet de luchtvaartmaatschappij nog altijd flink in de buidel tasten omdat het bedrijf eerder contracten heeft afgesloten om kerosine af te nemen tegen een vaste prijs.
Volgens het financiële persbureau Bloomberg heeft KLM zich vastgelegd op een prijs van 78,50 dollar per vat olie, terwijl op de wereldmarkt nu rond de 20 dollar wordt betaald. “Hierdoor hebben de futures van AirFrance-KLM een negatieve waarde gekregen: de luchtvaartmaatschappij moet betalen om geen kerosine te verbruiken”, legt Follow The Money uit.
Ook leasebedrijven die vliegtuigen leasen aan KLM, profiteren van de Nederlandse staatssteun. “Deze verplichtingen lopen gewoon door, ook nu de vliegtuigen aan de grond staan”, schrijft Follow The Money. Pikant: vrijwel alle vliegtuigleasers zijn in Ierland gevestigd, omdat ze daar door gunstige fiscale regels nauwelijks belasting hoeven te betalen.
Waarom moet de Nederlandse belastingbetaler de portemonnee trekken om oliehandelaren en Ierse belastingontwijkers te betalen? Kan dat niet anders? Ja, schrijft Jesse Frederik in een column voor De Correspondent. Waarom zouden de oliehandelaren en leasemaatschappijen niet zelf moeten opdraaien voor het risico dat ze namen door met KLM in zee te gaan?
Volgens Frederik zouden daarnaast ook de partijen die geld hebben geleend aan KLM, moeten inleveren. Dankzij het ingrijpen van Hoekstra hoeven zij zich nu echter geen zorgen te maken. Ten onrechte, schrijft Frederik: “Wie risico heeft genomen, hoort ook de consequenties te dragen en die niet af te wentelen op de belastingbetaler. Kapitalisme, vrienden, juist nu!”

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (46)

Phil2
Phil21 mei 2020 - 11:27

Krankzinnig inderdaad. Geen BTW op tickets, geen accijns op kerosine in de 'goede tijden'... En nu dan staatssteun om lopende contracten af te kunnen dekken. Niet bepaald 'sustainable'. Kan alleen in EU verband worden aangepakt.

Pseudoniem82
Pseudoniem8230 apr. 2020 - 18:48

Belachelijk, en voor die miljarden straks weer een energierekening van +15% onder het mom van duurzaamheid. Wat daarvan overblijft kan dan besteed worden aan het opkopen van 'biomassa' uit Oost-Europa. Wat zijn we toch lekker bezig, we redden banen en het milieu (op papier)...

Rechtse Bal4
Rechtse Bal430 apr. 2020 - 17:42

wie heeft KLM huisje 93 nog over? denk niet dat ik die nog kan verdienen en die mis ik net nog (de Raap).

1 Reactie
nikita72
nikita7230 apr. 2020 - 19:56

De klantenservice heeft het nu een beetje te druk, maar ik denk dat ze t.z.t. erg blij zullen zijn als u uw voucher wilt ruilen voor een huisje. En anders zult u later uw slag moeten slaan als de boedel geveild wordt.

RaymondenJoop
RaymondenJoop30 apr. 2020 - 17:30

Geldt dit ook niet voor andere luchtvaartmaatschappijen?! Bedrijven gaan nu failliet omdat ze de huur niet kunnen betalen. Huur die betaald moet worden omdat anders de eigenaar vh pand de bank niet kan betalen. De bank die gratis geld kan lenen bij de ecb. Daar is 3 biljoen vrijgemaakt (?!) voor deze crisis. De ecb die indirect gefinancierd /gewaarborgd wordt door de burger cq belastingbetaler, vnl degene in de landen met een relatief rijke overheid zoals nederland. Het zieke aan het systeem is dat het links of rechtsom altijd op het bord vd belastingbetaler terecht komt. Het systeem veranderd niet, de ecb heeft de banken straks nog meer in haar macht en daarmee de bedrijven. Ga je als bedrijf niet in zee met een Europese bank dan dus met financiering via duistere landen. Ook daar staat de belastingbetaler voor garant blijkt nu.

1 Reactie
wegmetons
wegmetons1 mei 2020 - 5:11

Het enige wat mensen wel is schijnen te vergeten is dat bedrijven, dat is tegenwoordig een ander woord voor het grote kwaad, ook gewoon weer eigendom zijn van belastingbetalers en dat zonder die bedrijven die belastingbetaler weer geen werk heeft. Uiteindelijk betalen we alles als mensheid zelf, ten alle tijden.

Teunis van Nes
Teunis van Nes30 apr. 2020 - 17:03

KLM niet de enigste die inkoopt zonder indekking tegen prijsdaling. Inkopen tegen stijging is prima, mits je indekt tegen daling. Niet inkopen en gewoon dagelijks kopen wat de markt dan doet, kan ook, mits je jezelf indekt tegen stijging. Die indekking tegen stijging nu doen. Het gevoerde inkoopbeleid op brandstof is gewoon funest en de smoes "niemand had dit verwacht" blijft een smoes.

hartfamily
hartfamily30 apr. 2020 - 16:03

ohhhh vandaar..sluiproutes om kerosine uit te sparen. Bewoners je hoort het de kerosine is te duur. Jammer voor jullie. KLM/Schiphol rules.

Lowieke de Vos
Lowieke de Vos30 apr. 2020 - 15:55

Wanneer de wensdenkerij van de vele reageerders hier uit gaat komen, dan voorspel ik drukke tijden voor de Benelux trein naar Brussel-Zaventem Luchthaven. Iedereen gaat omwille van de prijs vanaf Brussel, Charleroi, Keulen, Dusseldorf, Weeze of Dortmund vliegen. Er komt ook nog een door D66 doorgedramde vliegtaks bij en tel uit je verlies aan banen en belastinginkomsten. Jan de Betreurenswaardige (Deplorable Joe) laat zich zijn vakantie niet afnemen. De gepensioneerde schoolmeester wil graag een citytrip naar Bakoe en laat zich niet tegenhouden door het opgeheven vingertje van Jan Paternotte. De vliegtaks kan nog wel eens een belangrijk onderwerp worden bij de volgende verkiezingen.

itsme3
itsme330 apr. 2020 - 15:24

Als u een contract heeft voor een leasauto, blijft u daar ook voor betalen als u hem niet gebruikt. Hetzelfde geld voor de KLM en zijn vliegtuigen. Het is niet meer dan normaal dat mensen en bedrijven hun contracten nakomen. Degenen waarmee zij het contract sluiten hebben ook kosten moeten maken.

2 Reacties
nikita72
nikita7230 apr. 2020 - 20:12

En moeten de Nederlandse belastingbetalers opdraaien voor iedereen die zijn verplichtingen niet nakomt? Er gaan zat bedrijven failliet waarbij de schuldeisers gewoon pech hebben. Bij een "doorstart" is dit meestal ook het geval. De schuldeisers van KLM weten donders goed dat ze het meeste geld kwijt zijn als Een slimme overheid had eerst afspraken met de schuldeisers gemaakt. Die weten donders goed dat ze bijna niks krijgen als KLM failliet gaat. Als je de schuldeisers laat kiezen: - je krijgt een klein deel terugebetaald en dan laat je KLM verder met rust , - of KLM gaat failliet en dan krijg je nog minder. dan was de overheid veel minder geld kwijt geweest.

itsme3
itsme31 mei 2020 - 7:46

Nee, de Nederlandse belastingbetaler draait op voor het feit dat er anders 35,000 banen verloren gaan bij KLM, een veelvoud daarvan aan indirecte banen en dat volledig overgelevered worden aan buitenlandse maatschappijen zodat we bij ieder wat langer vluchtje mogen overstappen in Frankfurt of Londen. In tegestelling tot wat u denkt zijn de schuldeisers hun geld niet kwijt. Ze halen gewoon de vliegtuigen terug als de huurprijs niet betaald wordt.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander30 apr. 2020 - 14:59

Wat een geweldige daadkracht! Hou vol! Hier een miljardtje daar een miljardtje. Hoe rot moet het appeltje worden voor dat we visieloosheid naar huis sturen?

Gi Raf
Gi Raf30 apr. 2020 - 14:29

Dat CDA Hoekstra c.s. belasting miljarden smijt naar zijn KLM is nog wel te begrijpen. Niemand geeft graag toe dat hij giga heeft gefaald met zijn investeringen in de toekomst. https://www.rtlz.nl/algemeen/politiek/artikel/5053586/virtueel-verlies-hoekstra-op-belang-air-france-klm-half-miljard Echt zorgelijk is dat dit soort wanbeleid ''progressief'' wordt gedoogd. En niet alleen om de poen, het gooien van goed geld naar kwaad geld in die al decennialang bodemloze put KLM. Het betreft gewoon milieuverziekende shit. De steen des aanstoots. Het nationale symbool van wat er allemaal verkeerd gaat met milieu. Hypocrieten kijken weg maar het is natuurlijk van de zotte dat een MH17 zonder BTW en accijns af te dragen voor een appel en een ei milieuverziekend over oorlogsgebied vliegt. Alleen om profiteurs zo goedkoop mogelijk naar het ander eind van de wereld te helpen om daar vakantie te vieren. Of om vliegtuigen vol te stampen met bloemen en/of Chinese meuk milieuverziekend over de aardbol te sleuren. Helaas, het moment om eindelijk de stekker uit KLM te trekken is weer voorbij. De Nederlandse arbeider zit alweer dieper in dit nationale debacle dat KLM heet.

6 Reacties
Lamkamp555
Lamkamp55530 apr. 2020 - 14:59

"alleen om profiteurs zo goedkoop mogelijk naar het ander eind van de wereld te helpen om daar vakantie te vieren." Wat een hufter ben jij Giraf.. Daar zijn 298 mensen omgekomen die het volgens jou blijkbaar nog verdienen ook...

Gi Raf
Gi Raf30 apr. 2020 - 19:34

Niemand verdient het om per abuis uit de lucht geschoten te worden 555, ook profiteurs niet. En zeker niet omdat profiteurs het zo nodig vinden om een passagiersvliegtuig over oorlogsgebied te sturen voor dat beetje extra winst. Evenzo verdient niemand het slachtoffer te worden van het coronavirus omdat Schiphol zo nodig lang open gehouden moest worden. Voor de dikke winst. Zonder enige vorm van controle op het virus ook nog. Het is te hopen dat de zoektocht naar de lieden die verantwoordelijk zijn voor deze drama's nu snel van start gaat.

itsme3
itsme330 apr. 2020 - 20:19

"Hypocrieten kijken weg maar het is natuurlijk van de zotte dat een MH17 zonder BTW en accijns af te dragen voor een appel en een ei milieuverziekend over oorlogsgebied vliegt. " 298 mensen dood en u moet nog even over ze heen pissen. Walgelijk!

Jozias2
Jozias230 apr. 2020 - 21:19

wat heeft een vlucht van Malaysian Airways nu precies te maken met steun aan klm te maken?

Paul250371
Paul2503711 mei 2020 - 10:30

Gi Raf Eens.

Lamkamp555
Lamkamp5551 mei 2020 - 13:02

Paul 250371 "eens met Giraf" Blijkbaar is Paul250371 net zo'n hufter als Giraf.

harmmeijer
harmmeijer30 apr. 2020 - 14:26

Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zo als het was? En ik maar denken in mijn naïviteit dat tijdens en na de Coronacrisis men tot bezinning zou komen en aan de doodlopende weg van het neoliberalisme, het grote graaien, het roofkapitalisme, belastingontduiking, zelfverrijking, belastingparadijzen en rijken rijker een einde zou komen. Met dit voorbeeld vrees ik het ergste.

1 Reactie
bolito
bolito30 apr. 2020 - 14:44

Mooi gesproken. Ik denk er hetzelfde over. Nationaal sentiment aangaande "onze" oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld is geheel misplaatst.

Jonathan2
Jonathan230 apr. 2020 - 14:20

Geen stuiver staatssteun naar belastingontduikers, voor bepaalde tijd. Dit moet een vaste regel worden. Bij tweede vergrijp geen gebruik meer mogen maken van voorzieningen van de staat. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Het is nu al zo erg geworden dat gluiperige criminele geesten zoals Hoekstra, niet alleen gelegaliseerd zijn, maar ons ook dagelijks mogen bestelen als lid van de regering en dit dan aan hun gelegaliseerde criminele vriendenkring kunnen uitdelen.

1 Reactie
Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof30 apr. 2020 - 15:46

@Jonathan, Zal ik u een geheimpje vertellen, belastingontduiken is strafbaar en bekastingontduikers krijgen straf, geen staatssteun.

Lamkamp555
Lamkamp55530 apr. 2020 - 14:19

Ik zou erg graag weer willen reizen, andere culturen zien, heerlijke buitenlandse gerechten eten en weer zaken kunnen doen met buitenlandse relaties. Ik hoop oprecht dat KLM overleeft. Ik vlieg al zo'n 30 jaar met ze en dat is altijd zeer tot genoegen in de business class.

2 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt30 apr. 2020 - 15:10

Ook ik wil graag ook in de toekomst blijven reizen. En eerlijk gezegd ben ik nu zo'n 62 jaar KLM klant. En hoewel ze mij de eerste keer zonder koffer lieten staan heb ip een vliegveld ver van de bewoonde wereld heb ik nooit verder te klagen gehad over hun service, Ik vind dat de regering voor elke subsidie aandeel in het bedrijf moet krijgen. Failliet gaan is voor mij geen optie, het zal een enorme invloed op de bedrijvigheid en werkgelegenheid hebben. Maar de holding company wil de tent misschien wel voor een matig prijsje over doen aan ons land. Dat is natuurlijk tegen de schenen van Rutte cs. maar dat moet dan maar. Verder hoop ik echt dat KLM het redt want ik heb ook nog een claim ivm een geannuleerde reis maar daar zal ik niet mieiljk over doen.

Gi Raf
Gi Raf30 apr. 2020 - 15:12

Begrip voor het zieke verlangen naar vervlogen tijden. Tijden waarin het bestond (en nog steeds bestaat) om de milieuverziekend te profiteren over de rug van die ander die minder getroffen hebben. Probeer in ieder geval de herinnering aan dat 30 jaar ''genoegen'' vast te houden. Anders is alles voor niets geweest. De arbeiders houden intussen hun hart vast voor de mokerslag die D66 Koolmees gaat uitdelen aan hun 30 jaar lang (en langer) uit de mond gespaarde verplichte arbeiderspensioen.

erikbos
erikbos30 apr. 2020 - 12:48

Als je je contractuele betalingen niet nakomt dan kunnen de schuldeisers je faillissement aanvragen. Dus ja je kan niet betalen en dan zal de curator de inboedel van KLM verkopen om de schulden mee af te lossen.

2 Reacties
Wappie Kappie
Wappie Kappie30 apr. 2020 - 13:30

Wat wellicht goedkoper is dan deze lijdensweg. Wat ik bedoel is dat het misschien goedkoper is om je als staat bij de inboedelverkoop te melden en na de crisis KLM 2.0 op te starten.

erikbos
erikbos30 apr. 2020 - 14:12

"Wat ik bedoel is dat het misschien goedkoper is om je als staat bij de inboedelverkoop te melden en na de crisis KLM 2.0 op te starten." Dat is zeker een mogelijkheid maar herbergt ook grote risco's. Kunnen de landingsrechten wel meegaan met een faillissement of vervallen die? En hoe zit het met de samenwerkingsverbanden, etc.

Max6
Max630 apr. 2020 - 12:33

Allemaal niet fraai, maar het stelt natuurlijk in verhouding niet zo veel voor. De Nederlandse staat geeft ELK jaar 300 Miljard uit aan uitkeringen, salarissen, subsidies, etc. Hoeveel van die 300 Miljard komt uit bij oliehandelaren, lease-maatschappijen, malafide verhuurders, banken, verzekeringsmaatschappijen en wat we allemaal nog meer kunnen bedenken wat niet deugd...

3 Reacties
Dehnus
Dehnus30 apr. 2020 - 13:37

"ARMEN HEBBEN HET GEDAAN!" Calvinisme® Want zou wou Jesus dat. Even kort: Uitkering: Geeft geld lokaal uit en geeft het meeste geld uit aan dingen zoals eten en ander lokaal geproduceerde producten. Stimuleert dus Nederlandse Economie. Staatsteun aan KLM: Geeft geld niet lokaal uit maar aan miljardairs. Die kunnen percentueel gezien nooit het meeste van dat geld uitgeven aan producten, en al helemaal niet lokaal in de economie. Dat geld word dus uit de maatschappij getrokken en voldoet zijn functie niet meer als gereedschap.

Max6
Max630 apr. 2020 - 14:03

@Dehnus ik heb het helemaal niet over armen... die 300 miljard gaat ook naar salarissen van allerlei ambtenaren, artsen, leraren, etc, etc... de AOW is al 40 miljard. En ook armen geven het grootste deel van hun inkomen uit aan huur/hypotheek, energie, verzekeringen... helemaal niet zo lokaal hoor En ook wat ze lokaal uitgeven bij de buurtsuper gaat gewoon weer door naar multinationals die de producten leveren aan de buurtsuper.

Jonathan2
Jonathan230 apr. 2020 - 14:05

De eigen verantwoordelijkheid proberen af te schuiven met een perverse redenatie. En dan je afvragen waarom er zo veel mis gaat.

Paul250371
Paul25037130 apr. 2020 - 12:08

Dat horen we Wobke de slager natuurlijk niet zeggen. Eng rechtse grootkapitaal bediener. Rechtse potverteerder

Bouwman2
Bouwman230 apr. 2020 - 11:22

Het is nog veel erger zelfs, voor de belastingbetaler. Want wie moet de ordening voor de nieuwe begroting gaan betalen? Ik zelf steek de ringvinger op, want ik heb regelmatig wel betaald maar zelden iets teruggezien. Je moest eens weten wat ik allemaal heb doorstaan, wat mij allemaal is aangedaan. Maar nietemin en ondanks dat, er zit nog leven, heel veel leven in een ouwe kat.

Rick Hofland
Rick Hofland30 apr. 2020 - 11:18

Meer en meer begin ik moeite te krijgen met het overeind houden van de KLM. Mijn voorstel zou zijn dat de overheid de KLM overneemt en daarmee het bedrijf dan los van Air France komt, maar dan wel met de voorwaarde dat de KLM met de helft verkleind wordt in omvang en er dan een beleid komt dat er op gericht is dat er binnen 10 jaar met synthetische brandstof gaat worden gevlogen. Voor de duidelijkheid, synthetische brandstof die opgewekt wordt uit CO2 die uit de buitenlucht is ontrokken en energie die erin gepomt wordt middels overcapaciteit energie van windmolens die opgewekt wordt op momenten dat ze meer energie produceren dan er vraag is. Die syntetische brandstof kan dan de ultieme oplossing zijn om energie in op te slaan zodat winmolens en zonnepanelen daadwerkelijk rendabel worden.

2 Reacties
Rick Hofland
Rick Hofland30 apr. 2020 - 11:22

Nog ter aanvulling, op de energie die gebruikt is om windmolens en andere productiecentrales te bouwen na, gaat er bij verbranding van deze syntetische brandstof dus 0,0 CO2 de lucht in dat niet eerder uit de lucht onttrokken is.

erikbos
erikbos30 apr. 2020 - 12:51

Oke, daar zal dan een behoorlijk prijskaartje aan het KLM vliegticket komen te hangen. Wie gaat dan nog een KLM ticket kopen als je veel goedkoper een vliegticket bij BA, AirFrance e.d. koopt naar dezelfde bestemming?

Klaas Punt
Klaas Punt30 apr. 2020 - 11:11

Ik ben er can overtuigd dat ook KLM geen stuiver te veel betaalt aan andere, net als andere bedrijven en overheidsinstellingen. Dus dat KLM de kosten betaalt die zij contractueel verplicht is lijkt mij niet meer dan normaal. Wellicht kan de schrijver can het stukje zijn huur, energierekening of waterrekening niet betalen als ervaringstest. Wedden dat die binnen niet al te lange tijd zonder stroom of stromend water zit. En wat later zonder woning. Als KLM niet meer kan betalen, gaat ze normaal gesproken failliet. Maar dat zal een belangrijk van Nederland treffen. Ik hoop dan op een Fortis oplossing.

6 Reacties
Paul250371
Paul25037130 apr. 2020 - 12:09

Wellicht kan de schrijver can het stukje zijn huur, energierekening of waterrekening niet betalen als ervaringstest. Wedden dat die binnen niet al te lange tijd zonder stroom of stromend water zit. En wat later zonder woning. Kan de schrijven dan van jou een bijdrage verwachten om te delen in deze kosten zoals de KLM wel doet.

Jozias2
Jozias230 apr. 2020 - 12:28

Die bijdrage krijgen de meesten door de diverse andere maatregelen van de overheid om te zorgen voor loondoorbetaling en behoud van werkgelegenheid. Hierdoor kunnen mensen, waaronder de schrijver, de huur en andere contractuele verplichting blijven voldoen. Net als KLM.

Klaas Punt
Klaas Punt30 apr. 2020 - 12:31

Voor mensen die buiten eigen schuld in de problemen komen zeker. Mijn vertegenwoordigers, de regering doen hun best om niemand te laten onkonen. Ik las dat ze om te beginnen € 4000 zullen storten,daar kan ik met een beetje voorzichtigheid zeker 2-3 maanden van rondkomen. Zelf probeer ik via diverse instelling ala Leger des Heils, AzG een bescheiden bijdrage te leveren. Maar, Paul, het gaat er om dat je je eigen verplichtingen na komt. Geldt voor gedrijven en personen, ja zelfs voor de overheid.

Max6
Max630 apr. 2020 - 12:39

@Paul Ik weet niet precies wie de schrijver is... maar dikke kans dat zijn inkomen al deels van de belastingbetaler komt (via de bijdrage van OCW aan BNNVARA) ;-)

Sam V
Sam V30 apr. 2020 - 12:42

@Paul250371 Rare opmerking. Doet hij ook al als hij belasting betaalt en de oorzaken van de betalingsachterstanden door de huidige crisis komen. Zoals het ook via de belastingen naar KLM gaat.

nikita72
nikita7230 apr. 2020 - 20:13

Gaat de overheid ook uw rekeningen voor huur, energie en water betalen als u failliet gaat?