Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Remkes presenteert stikstofconclusie

Uitstoot boeren-grootvervuilers 'beëindigen' en 'voorlopig' vasthouden aan 2030
Joop

Klink: 'Meer marktwerking in zorg levert half miljard op'

  •  
19-01-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
RTEmagicC_ede_22.jpg.jpg
Minister gaat ziekenhuizen afrekenen op behandelingen en staat meer vrije prijzen toe
Ziekenhuizen voor de helft van hun behandelingen laten onderhandelen over de prijs met zorgverzekeraars, levert in de zorg op termijn een bezuiniging op van een half miljard euro.
Dat blijkt uit berekeningen van het Centraal Planbureau die minister Ab Klink van Volksgezondheid dinsdag heeft bekendgemaakt. Het is een uitwerking van de plannen voor meer marktwerking in de zorg.
Waar ziekenhuizen nu nog met een vast budget werken, worden ze straks afgerekend op het aantal behandelingen dat ze uitvoeren. Ook wil Klink het aantal behandelingen met vrije prijzen opkrikken van 34% naar 50%.
Ziekenhuizen krijgen wel te maken met een tijdelijke begrenzing van hun omzet: dalingen worden gecompenseerd, stijgingen deels afgeroomd. Klink wil niet dat ziekenhuizen plotseling met abrupte financiële gevolgen worden geconfronteerd.
Maandag werd al bekend dat de regering 1,8 miljard euro wil bezuinigen op de zorgtoeslag.

Meer over:

economie, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (11)

doeidoei
doeidoei19 jan. 2010 - 10:36

Wanneer de administratieve lasten (bureaucratie, elkaar tegensprekende regels van overheidsorganisaties enz enz) in de gezondheidszorg fors omlaag zouden gaan, valt daar met ziekenhuisdirecties goede afspraken over te maken. Als 16 % punten extra 500 miljoen opleveren, waarom dan niet naar 75%? Dan is het ziekenhuis meer als bedrijf te runnen en de zorg daar op af te stemmen. Google: if Disney ran your Hospital.

mattiman
mattiman19 jan. 2010 - 10:36

"Waar ziekenhuizen nu nog met een vast budget werken, worden ze straks afgerekend op het aantal behandelingen dat ze uitvoeren" Pas op, dit kan een héél gevaarlijke incentive zijn. Zodra een ziekenhuis afgerekend wordt op het -aantal- behandelingen, zal het ziekenhuis er alles aan gaan doen om zo veel mogelijk behandelingen tot stand te brengen. Dat lijkt misschien goed: voor hetzelfde geld meer behandelingen. Maar het kan net zo goed de andere kant op werken: meer "behandelen" om meer geld binnen te halen. Dit is één van de redenen waarom de zorg in de VS 2x zo duur is als in Europa. Je zult verbaast zijn over de creativiteit van ziekenhuismanagers om dit voor elkaar te krijgen. Artsen worden onder druk gezet om toch vooral met een bepaalde diagnose (en dus behandeling of reeks behandelingen) te komen, bijvoorbeeld. Of doe toch maar zo'n (lukratieve) scan met de MRI, want dat is weer een extra "behandelunit". Geen diagnose behandel combinatie (DBC) = geen geld. Een andere manier waarop marktwerking in de zorg in de VS averechts werkt is dat ziekenhuizen onderling geen informatie meer willen uitwisselen, bijvoorbeeld over betere en efficientere behandelmethoden. Immers, dat is een concurrentievoordeel, dus dat ga je niet aan een ander ziekenhuis/centrum doorgeven. Een volgend probleem is dat behandelcentra vanzelf gaan ontdekken wat lucratief is en wat niet. En in plaats van zich te concentreren op goede zorg, gaat het om de meest lucratieve zorg. Dus stel dat ziekte A meer oplevert dan ziekte B, gaat het ziekenhuis zich op A specialiseren en worden patienten met B doorgestuurd. Makkelijk zat. Het gaat uiteindelijk maar om één ding: de patient voor zo weinig mogelijk geld zo goed mogelijke zorg geven. Alle incentives, van ziekenhuizen, verzekeraars, artsen, etc moeten op die lijn zitten. Niet anders. Ik hoop niet dat we over 10 of 20 jaar hier van die Amerikaanse toestanden krijgen. Met de tijdschriften en TV vol advertenties voor "de beste kankerkliniek van het land bij Dr. Pietje" (één keer raden wie uiteindelijk betaald voor die advertenties).

Raffles2
Raffles219 jan. 2010 - 10:36

bezuinig eens een miljard op de megaverdienende maatschappen van specialisten, die zijn per man goed voor een paar ton, kan best 10 % af, of meer

AnnekeAchttien
AnnekeAchttien19 jan. 2010 - 10:36

Kop bij dit artikel had mijns inziens moeten zijn : Klink : bezuiniging op zorgtoeslag levert 1,8 miljard op. Die besparing is meer dan drie maal datgene dan wat de marktwerking oplevert en dus groter nieuws. Markt kan alleen zijn werking doen als er kwaliteitsverschil bestaat in de produkten die worden aangeboden. Kern van debat is dus waar wat kwaliteit betreft de ondergrens ligt. Dat vermelden artikelen niet helaas.

1 Reactie
Jeroen Mirck
Jeroen Mirck19 jan. 2010 - 10:36

@Anneke: Die beoogde bezuiniging van 1,8 miljard euro hadden we gisteren al gemeld. http://www.joop.nl/economie/detail/artikel/kabinet_wil_18_miljard_besparen_op_zorgtoeslag/ Ik heb het linkje ook even aan het artikel toegevoegd.

JoopSchouten
JoopSchouten19 jan. 2010 - 10:36

Het is asociaal plan, moet direct van tafel. De mensen met schrale loontjes betalen de rekening. De specialisten en management behouden hun asociaal riante salaris. Marktwerking is bedoeld voor kruideniers en aanverwante toko's. 'Terug' met alle nutsbedrijven en zorginstellingen en werk mee aan de val van dit kabinet!

1 Reactie
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods19 jan. 2010 - 10:36

Joop (familie van?), Ook ik bezie de invoering/uitbreiding van marktwerking in de ziekenhuiszorg met op zijn minst grote vraagtekens, maar het zou wat dat betreft misschien beter zijn als dit kabinet zou blijven zitten. Minister Klink zal door de PvdA in ieder geval nog om de complete, uitgewerkte plannen gevraagd worden, en het is verre van zeker dat de PvdA de plannen zal steunen. Wouter Bos had ook al zijn bedenkingen geuit. Als blijkt dat Balkenende wegende informatie heeft achtergehouden tijdens de Irak-debatten moet hij m.i. zeker naar huis en daarmee zal het kabinet vallen, maar het is maar de vraag of na de bijbehorende TK-verkiezingen er minder of meer weerstand tegen deze marktwerkingsplannen zal ontstaan in het parlement.

UrcodeRufter
UrcodeRufter19 jan. 2010 - 10:36

Ik wil pleiten voor meer marktwerking in de politiek. Het is toch niet meer te verkopen dat uitgerekend ministers en Kamerleden die de mond vol hebben van dit kwalijke tijdverschijnsel er steeds in slagen zichzelf als beroepsgroep buiten schot te houden. Er zijn voldoende ter zake kundige managers te vinden die stante pede als flex-minister aan de slag zouden kunnen, tegen een veel lager tarief.

1 Reactie
BartvandeHulsbeek
BartvandeHulsbeek19 jan. 2010 - 10:36

Dat lagere tarief durf ik best wel te bestrijden...

mattiman
mattiman19 jan. 2010 - 10:36

"Waar ziekenhuizen nu nog met een vast budget werken, worden ze straks afgerekend op het aantal behandelingen dat ze uitvoeren" Pas op, dit kan een héél gevaarlijke incentive zijn. Zodra een ziekenhuis afgerekend wordt op het -aantal- behandelingen, zal het ziekenhuis er alles aan gaan doen om zo veel mogelijk behandelingen tot stand te brengen. Dat lijkt misschien goed: voor hetzelfde geld meer behandelingen. Maar het kan net zo goed de andere kant op werken: meer "behandelen" om meer geld binnen te halen. Dit is één van de redenen waarom de zorg in de VS 2x zo duur is als in Europa. Je zult verbaast zijn over de creativiteit van ziekenhuismanagers om dit voor elkaar te krijgen. Artsen worden onder druk gezet om toch vooral met een bepaalde diagnose (en dus behandeling of reeks behandelingen) te komen, bijvoorbeeld. Of doe toch maar zo'n (lukratieve) scan met de MRI, want dat is weer een extra "behandelunit". Geen diagnose behandel combinatie (DBC) = geen geld. Een andere manier waarop marktwerking in de zorg in de VS averechts werkt is dat ziekenhuizen onderling geen informatie meer willen uitwisselen, bijvoorbeeld over betere en efficientere behandelmethoden. Immers, dat is een concurrentievoordeel, dus dat ga je niet aan een ander ziekenhuis/centrum doorgeven. Een volgend probleem is dat behandelcentra vanzelf gaan ontdekken wat lucratief is en wat niet. En in plaats van zich te concentreren op goede zorg, gaat het om de meest lucratieve zorg. Dus stel dat ziekte A meer oplevert dan ziekte B, gaat het ziekenhuis zich op A specialiseren en worden patienten met B doorgestuurd. Makkelijk zat. Het gaat uiteindelijk maar om één ding: de patient voor zo weinig mogelijk geld zo goed mogelijke zorg geven. Alle incentives, van ziekenhuizen, verzekeraars, artsen, etc moeten op die lijn zitten. Niet anders. Ik hoop niet dat we over 10 of 20 jaar hier van die Amerikaanse toestanden krijgen. Met de tijdschriften en TV vol advertenties voor "de beste kankerkliniek van het land bij Dr. Pietje" (één keer raden wie uiteindelijk betaald voor die advertenties).

1 Reactie
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods19 jan. 2010 - 10:36

matthijs, Ik ga er van uit dat Klink dan wel de journalist bedoelde dat de ziekenhuizen meer geld zouden krijgen als ze meer patiënten behandelen. Zo niet, dan zou Klink op staande voet naar huis gestuurd moeten worden, maar ik kan me dat niet voorstellen. Persoonlijk denk ik dat marktwerking in de ziekenhuiszorg niets wordt, vanwege het simpele feit dat ziekenhuizen vaak een regionale machtspositie hebben. Ze voldoen dan niet aan voorwaarde 3a van het volgende (vernieuwde) rijtje voorwaarden voor succesvolle marktwerking: 1. De klant moet keuzevrijheid hebben. [Toelichting: o.a. bij het Centraal Station en op het Leidseplein in Amsterdam staan de taxi's in een rij, met beiderzijds obstakels die in- en uitvoegen verhinderen. Men dient als klant de voorste taxi te nemen, wat een belangrijke reden lijkt te zijn voor het niet dalen van de taxiritprijzen na de invoering van de liberalisatie.] 2. De klant moet van tevoren op relatief eenvoudige wijze de kwaliteit van het product of de dienst kunnen beoordelen. Daartoe dienen zo nodig accurate en inzichtelijke assessments beschikbaar te zijn. 3. Er mag geen machtspositie ontstaan aan aanbiederszijde. Onder andere: a) moeten er voldoende (aspirant-)aanbieders zijn en in de overgangsfase dient er regulatie te zijn, b) moet de markt open blijven voor nieuwe aanbieders, c) mogen er geen prijsafspraken gemaakt worden tussen aanbieders, en d) moet er eerlijke concurrentie zijn tussen aanbieders, zonder concurrentievervalsing als bijvoorbeeld staatssteun. Verder kan nog het volgende gesteld worden over marktwerking: A. Des te belangrijker het product of de dienst is voor het goed draaien van de samenleving (regionaal, provinciaal of nationaal), des te meer gegarandeerd de kwaliteit en beschikbaarheid van het product of dienst moet zijn. Er mag dan des te minder verwacht worden van marktwerking, en de kosten van kwaliteits- en beschikbaarheidscontroles dienen meegerekend te worden in de berekening van de opbrengst van marktwerking. B. Indien volledige marktwerking niet wenselijk of mogelijk is omdat bepaalde groepen klanten beschermd dienen te worden, mag minder verwacht worden van marktwerking. C. Des te harder de concurrentie (en des te strenger de antikartelwetgeving), des te minder de samenwerking(smogelijkheden) tussen aanbieders. D. Voor een grote kans op succes dient de verhouding tussen (uiteindelijk betalende) klant en aanbieder eenvoudig te zijn. Zo heeft men in de gezondheidszorg een contract met een zorgverzekeraar, die weer contracten heeft met zorgaanbieders, soms zelfs in de vorm van ketenzorg. Men is dan als klant in principe verplicht zich voor zorg bij die bepaalde zorgaanbieder(s) te melden. Als de klant zijn keuzevrijheid qua eindproduct of -dienst volledig of grotendeels wil behouden, kan de marktwerking mislukken omdat de zorgaanbieder een machtspositie kan krijgen ('Men komt toch wel.'). E. Exclusieve concessies gegund voor een bepaalde periode en een bepaald gebied (bijv. streekvervoer of zorg) kunnen problemen en dilemma's geven. Een korte periode van de concessie kan de vaak langere-termijninvesteringen ontmoedigen die nodig zijn voor onderhoud, kwaliteitsverbetering en innovatie. Bij een lange periode kan de druk van concurrentie beperkt zijn omdat die pas tegen het einde van die periode optreedt. Een klein gebied geeft kostennadelen van kleine schaal, een groot gebied beperkt het potentiële aanbod tot een gering aantal grote partijen. Bij een groot gebied en een lange tijd is het de vraag of concurrenten kunnen overleven (waar, hoe lang?) totdat een nieuwe gunning aan de orde is. (Dit punt vrij naar: Bart Nooteboom, We denken veel te simpel over marktwerking - kijk beter naar de knelpunten, NRC Handelsblad 24 mei 2008.)