Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Kleine auto's minder zuinig dan beloofd

  •  
04-09-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Flickr_VolkswagenPolo_ChristiaanBotha_300.jpg

Door dealers gehanteerd normverbruik gebaseerd op laboratoriumproef uit 1973

Kleine auto’s zijn erg populair, omdat ze een laag brandstofverbruik beloven. Dit brandstofverbruik blijkt in de praktijk echter een stuk hoger uit te vallen dan beloofd. Uit een onderzoek van tankpasmaatschappij Travelcard Nederland blijkt het verschil tussen norm en praktijkverbruik tot vijftig procent op te lopen. Kassa wijdt hier zaterdagavond een item aan.
Travelcard Nederland, die beschikt over de gegevens van 240.000 klanten die in 2009 en 2010 samen 20 miljoen keer gingen tanken. Travelcard liet TNO de kilometerstanden vergelijken en zo ontstond het grootste onderzoek ooit naar het praktijkverbruik van auto’s in Nederland. 
Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat de Seat Ibiza op een liter brandstof niet de beloofde 29,4 kilometer rijdt, maar slechts 18,2. De Volkswagen Polo doet geen 29,4 kilometer per liter, maar 19,4.  Het ‘normverbruik’ van auto’s dat door de dealers en de overheid wordt gehanteerd is gebaseerd op een laboratoriumproef uit 1973. Maar het rolbankritje is een slechte afspiegeling van de realiteit. In de berekeningen van het normverbruik is geen rekening mee gehouden dat auto’s veel krachtiger zijn en moderne zaken als airco, brede banden en elektronica zijn niet meegerekend.
De in de RAI verzamelde autodealers zeggen dat ze bij wet verplicht zijn om het officiële normverbruik bij hun auto’s te vermelden. De RAI zegt er bij de Europese Commissie op aan te dringen dat de test waarmee dat gebruik wordt vastgesteld eigentijdser wordt. De ANWB sluit zich daarbij aan. Tweede Kamerlid Paulus Jansen (SP) zegt dat het dealers natuurlijk vrij staat om naast de officiële verbruikscijfers ook een realistisch cijfer te geven. Verder denkt hij dat de autohandel belang heeft bij een grote afwijking tussen norm en praktijk omdat auto’s die in de test heel goed scoren maar in de praktijk erg slecht tóch een belastingvoordeel krijgen.
Lees meer bij Kassa

Meer over:

nieuws, groen
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.