Door dealers gehanteerd normverbruik gebaseerd op laboratoriumproef uit 1973
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Dat was toch al lang bekend? Dat theoretische normverbruik is nog nooit in de praktijk gerealiseerd, dat weet iedereen (hopelijk).
240.000 klanten die op kosten van de baas rijden, en dus totaal niet zuinig rijden. De EU hanteert die norm en weigert die vooralsnog te veranderen. "airco, brede banden en elektronica zijn niet meegerekend" Nee natuurlijk niet. Net zoals het vervoeren van een complete Ikea huisraad niet wordt meegerekend. Maarja is toch wel algemene kennis dat die verbruikgetallen gelden bij een constante lage snelheid in zn vijf zonder tegenwind en perfect wegdek. Neemt niet weg dat die test moet worden aangepast. Mooi dus dat de ANWB en de RAI daar op aandringen bij de EC.
zolang de wegen vol zitten met leaseauto's waarvan de bestuurder van de werkgever een tankpas heeft gekregen wordt er door (bijna) niemand op het verbruik vande auto gelet. Gevolg: een massa zwaar gesubsidieërde Priussen die gewoon 1 op 14 rijden maar wel vrijgesteld zijn van allerlei belastingen. Waanzin ten top !
Het bedrijsleven heeft er een gewoonte van gemaakt om alles ontzettend te overdrijven in marketing. Niet alleen bij het brandstofverbruik van auto's maar op alle fronten. Men mag zomaar van alles roepen en beweren. De consument wordt belazerd. Wie zelf de brandstofrekening betaald, weet al lang dat de cijfers van dealers niet kloppen. Idem met alle groene claims en wie de reclame's op TV, advertententies in kranten en gegevens over producten eens goed bekijkt, komt tot de conclusie dat het met betrowbare informatie slecht gesteld is. In Amerika gaat de Federal Trade Commission de regels zeer binnenkort aanscherpen om een einde ta maken aan misleidende claims. http://bit.ly/akK5Um Is ook daar hard nodig. Onderzoek van 1000 producten in een supermarkt heeft aangetoond dat maar liefst 98% van alle claims misleidend is. Wordt hoog tijd dat er in ons land ook eens maatregelen worden genomen. Helaas is het een heel gedoe om klachten in te dienen bij de Reclame Code Commissie.
Erm, was dat niet altijd het geval? Die kilometer aantallen per liter in het boekje wist je dat je die met een korreltje zout moest namen. Die zijn namelijk in perfecte omstandigheden gemeten en in labaratoria. :).
Oplossing: autorijden "op kosten van de baas" gewoon afschaffen. Geef de werknemer gewoon wat extra netto-salaris, en laat ze zelf de brandstof kosten betalen, wedden dat het lijdt tot zuiniger autorijden?
Ik haal bijna 1 op 10. net. 20% bijtelling, want zuinig, schijnbaar. lol. Verschil is, en daar gaat iedereen in de huilie huilie modus aan voorbij: als ik ook 24% had moeten betalen voor mijn 118i, dan had ik warschl. de 120i genomen, en reed ik nu 1 op 8 met mijn weggedrag. Dus: 20% besparen op gebruik in ruil voor 4% lastenverlichting: lijkt me een koopje.
Als er in Nederland maar 8 miljoen mensen zouden wonen i.p.v. 18, dan zou iedereen in een Amerikaanse 7 liter V8 kunnen rijden en nog maar een fractie uitstoten van wat we nu doen. Ha, ha die IJsvogel wat een grappenmaker.
Dat is helemaal waar. Ik ben dan ook sterk voorstander van het invoeren van millieutax op het krijgen van kinderen.
Volgens mij vergeten we een paar dingen. Priusen en Blie Motion auto's worden geleased alleen vanwege de 14% bijtelling, NIET VANWEGE HET MILIEU!!!! De loodszware prius word knalhard rijdend op meer dan 140 op de linkerbaan gezien als ook andere groene autos. Een tankpas die dus tankt tot je erbij neervalt levert geen groen rij gedrag op. Dus wat zal het jou boeien, gewoon wat vaker tanken met de Travelcard. Als men echt denkt dat mensen groene auto's leasen, want het gaat hier niet om koop auto's ivm de travelcard, vanweg het millieu dan zijn Groen Links stemmers en andere milieu rakkers nog dommer dan dom. Ik zelf rijd geen groene auto, a omdat ik die niet heb in mijn categorie b omdat ik de auto al 3 jaar heb en toen waren ze er nauwelijk, c omdat ik een gezin moet vervoeren ed. Dus ik betaal 24% bijtelling en mij zal het ook roesten hoeveel ik verbruik want dat is nu juist de meerwaarde van een lease auto, GEEN brandstofkosten! Daarnaast kunnen de meeste mensen gewoon niet autorijden, remmen ze te veel ipv het gaslost te laten optijd, schakelen ze te laat en rijden ze te vaak op te zachte banden.
ben het zover metje eens dat men niet kijkt naar verbruik bij leaseauto's , zie eerder comment. Jammer dat je zelf ook niet naar het verbruik kijkt, ikzelf rijd 35000 per jaar met een relatief oude diesel (7 jaar) en dan blijkt dat gewoon 100 km/u rijden een verbruik oplevervan 1:20, een stuk zuiniger dus dan de eco auto's op die linkerbaan. Hard rijden kost me direct meer geld dus dan maar wat minder, scheelt me toch een tank diesel per maand. Al kan ik me voorstellen dat het wel eens frustrerend is als je die zg zuinige auto's voorbij ziet scheuren en je bedenkt dat je daar indirect aan meebetaalt . Dus wat milieu betreft is het hele systeem van leaseauto's gewoon niet van deze tijd.
Overigens is het met 100 Km/u heerlijk rustig rijden. Een stuk minder stress dan met 140 op die linkerbaan. Een aanrader, probeer het eens een tijdje :-)