Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GroenLinks-leden mogen stemmen over fusie met PvdA in Eerste Kamer

Ledenreferendum over verdere linkse samenwerking
Joop

Kleine auto's minder zuinig dan beloofd

  •  
04-09-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Flickr_VolkswagenPolo_ChristiaanBotha_300.jpg

Door dealers gehanteerd normverbruik gebaseerd op laboratoriumproef uit 1973

Kleine auto’s zijn erg populair, omdat ze een laag brandstofverbruik beloven. Dit brandstofverbruik blijkt in de praktijk echter een stuk hoger uit te vallen dan beloofd. Uit een onderzoek van tankpasmaatschappij Travelcard Nederland blijkt het verschil tussen norm en praktijkverbruik tot vijftig procent op te lopen. Kassa wijdt hier zaterdagavond een item aan.
Travelcard Nederland, die beschikt over de gegevens van 240.000 klanten die in 2009 en 2010 samen 20 miljoen keer gingen tanken. Travelcard liet TNO de kilometerstanden vergelijken en zo ontstond het grootste onderzoek ooit naar het praktijkverbruik van auto’s in Nederland. 
Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat de Seat Ibiza op een liter brandstof niet de beloofde 29,4 kilometer rijdt, maar slechts 18,2. De Volkswagen Polo doet geen 29,4 kilometer per liter, maar 19,4.  Het ‘normverbruik’ van auto’s dat door de dealers en de overheid wordt gehanteerd is gebaseerd op een laboratoriumproef uit 1973. Maar het rolbankritje is een slechte afspiegeling van de realiteit. In de berekeningen van het normverbruik is geen rekening mee gehouden dat auto’s veel krachtiger zijn en moderne zaken als airco, brede banden en elektronica zijn niet meegerekend.
De in de RAI verzamelde autodealers zeggen dat ze bij wet verplicht zijn om het officiële normverbruik bij hun auto’s te vermelden. De RAI zegt er bij de Europese Commissie op aan te dringen dat de test waarmee dat gebruik wordt vastgesteld eigentijdser wordt. De ANWB sluit zich daarbij aan. Tweede Kamerlid Paulus Jansen (SP) zegt dat het dealers natuurlijk vrij staat om naast de officiële verbruikscijfers ook een realistisch cijfer te geven. Verder denkt hij dat de autohandel belang heeft bij een grote afwijking tussen norm en praktijk omdat auto’s die in de test heel goed scoren maar in de praktijk erg slecht tóch een belastingvoordeel krijgen.
Lees meer bij Kassa

Meer over:

nieuws, groen

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (12)

Jan_E
Jan_E4 sep. 2010 - 17:43

Dat was toch al lang bekend? Dat theoretische normverbruik is nog nooit in de praktijk gerealiseerd, dat weet iedereen (hopelijk).

grolschje2
grolschje24 sep. 2010 - 17:43

240.000 klanten die op kosten van de baas rijden, en dus totaal niet zuinig rijden. De EU hanteert die norm en weigert die vooralsnog te veranderen. "airco, brede banden en elektronica zijn niet meegerekend" Nee natuurlijk niet. Net zoals het vervoeren van een complete Ikea huisraad niet wordt meegerekend. Maarja is toch wel algemene kennis dat die verbruikgetallen gelden bij een constante lage snelheid in zn vijf zonder tegenwind en perfect wegdek. Neemt niet weg dat die test moet worden aangepast. Mooi dus dat de ANWB en de RAI daar op aandringen bij de EC.

KeesV2
KeesV24 sep. 2010 - 17:43

zolang de wegen vol zitten met leaseauto's waarvan de bestuurder van de werkgever een tankpas heeft gekregen wordt er door (bijna) niemand op het verbruik vande auto gelet. Gevolg: een massa zwaar gesubsidieërde Priussen die gewoon 1 op 14 rijden maar wel vrijgesteld zijn van allerlei belastingen. Waanzin ten top !

Milieunet
Milieunet4 sep. 2010 - 17:43

Het bedrijsleven heeft er een gewoonte van gemaakt om alles ontzettend te overdrijven in marketing. Niet alleen bij het brandstofverbruik van auto's maar op alle fronten. Men mag zomaar van alles roepen en beweren. De consument wordt belazerd. Wie zelf de brandstofrekening betaald, weet al lang dat de cijfers van dealers niet kloppen. Idem met alle groene claims en wie de reclame's op TV, advertententies in kranten en gegevens over producten eens goed bekijkt, komt tot de conclusie dat het met betrowbare informatie slecht gesteld is. In Amerika gaat de Federal Trade Commission de regels zeer binnenkort aanscherpen om een einde ta maken aan misleidende claims. http://bit.ly/akK5Um Is ook daar hard nodig. Onderzoek van 1000 producten in een supermarkt heeft aangetoond dat maar liefst 98% van alle claims misleidend is. Wordt hoog tijd dat er in ons land ook eens maatregelen worden genomen. Helaas is het een heel gedoe om klachten in te dienen bij de Reclame Code Commissie.

Dehnus
Dehnus4 sep. 2010 - 17:43

Erm, was dat niet altijd het geval? Die kilometer aantallen per liter in het boekje wist je dat je die met een korreltje zout moest namen. Die zijn namelijk in perfecte omstandigheden gemeten en in labaratoria. :).

robheus2
robheus24 sep. 2010 - 17:43

Oplossing: autorijden "op kosten van de baas" gewoon afschaffen. Geef de werknemer gewoon wat extra netto-salaris, en laat ze zelf de brandstof kosten betalen, wedden dat het lijdt tot zuiniger autorijden?

Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort4 sep. 2010 - 17:43

Ik haal bijna 1 op 10. net. 20% bijtelling, want zuinig, schijnbaar. lol. Verschil is, en daar gaat iedereen in de huilie huilie modus aan voorbij: als ik ook 24% had moeten betalen voor mijn 118i, dan had ik warschl. de 120i genomen, en reed ik nu 1 op 8 met mijn weggedrag. Dus: 20% besparen op gebruik in ruil voor 4% lastenverlichting: lijkt me een koopje.

[verwijderd]
[verwijderd]4 sep. 2010 - 17:43

Als er in Nederland maar 8 miljoen mensen zouden wonen i.p.v. 18, dan zou iedereen in een Amerikaanse 7 liter V8 kunnen rijden en nog maar een fractie uitstoten van wat we nu doen. Ha, ha die IJsvogel wat een grappenmaker.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen4 sep. 2010 - 17:43

Dat is helemaal waar. Ik ben dan ook sterk voorstander van het invoeren van millieutax op het krijgen van kinderen.

jvanarkel
jvanarkel4 sep. 2010 - 17:43

Volgens mij vergeten we een paar dingen. Priusen en Blie Motion auto's worden geleased alleen vanwege de 14% bijtelling, NIET VANWEGE HET MILIEU!!!! De loodszware prius word knalhard rijdend op meer dan 140 op de linkerbaan gezien als ook andere groene autos. Een tankpas die dus tankt tot je erbij neervalt levert geen groen rij gedrag op. Dus wat zal het jou boeien, gewoon wat vaker tanken met de Travelcard. Als men echt denkt dat mensen groene auto's leasen, want het gaat hier niet om koop auto's ivm de travelcard, vanweg het millieu dan zijn Groen Links stemmers en andere milieu rakkers nog dommer dan dom. Ik zelf rijd geen groene auto, a omdat ik die niet heb in mijn categorie b omdat ik de auto al 3 jaar heb en toen waren ze er nauwelijk, c omdat ik een gezin moet vervoeren ed. Dus ik betaal 24% bijtelling en mij zal het ook roesten hoeveel ik verbruik want dat is nu juist de meerwaarde van een lease auto, GEEN brandstofkosten! Daarnaast kunnen de meeste mensen gewoon niet autorijden, remmen ze te veel ipv het gaslost te laten optijd, schakelen ze te laat en rijden ze te vaak op te zachte banden.

2 Reacties
KeesV2
KeesV24 sep. 2010 - 17:43

ben het zover metje eens dat men niet kijkt naar verbruik bij leaseauto's , zie eerder comment. Jammer dat je zelf ook niet naar het verbruik kijkt, ikzelf rijd 35000 per jaar met een relatief oude diesel (7 jaar) en dan blijkt dat gewoon 100 km/u rijden een verbruik oplevervan 1:20, een stuk zuiniger dus dan de eco auto's op die linkerbaan. Hard rijden kost me direct meer geld dus dan maar wat minder, scheelt me toch een tank diesel per maand. Al kan ik me voorstellen dat het wel eens frustrerend is als je die zg zuinige auto's voorbij ziet scheuren en je bedenkt dat je daar indirect aan meebetaalt . Dus wat milieu betreft is het hele systeem van leaseauto's gewoon niet van deze tijd.

KeesV2
KeesV24 sep. 2010 - 17:43

Overigens is het met 100 Km/u heerlijk rustig rijden. Een stuk minder stress dan met 140 op die linkerbaan. Een aanrader, probeer het eens een tijdje :-)