Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Klaver, de Nederlandse Trudeau?

  •  
23-04-2016
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
klavereffect
Updates onderaan
GroenLinks is terug. De partij die in 2012 nog ten onder leek te gaan aan interne ruzies, oogt nu fris en zelfverzekerd, zeker in vergelijking met moegestreden regeringspartij PvdA en eeuwige oppositiepartij SP. Na een periode van herstel onder Bram van Ojik is Jesse Klaver nu diegene die de partij met nieuwe moed en bijbehorende ideeën richting de verkiezingen van maart 2017 moet leiden. De verwachtingen zijn hooggespannen en er wordt openlijk gesproken over ‘een zetel of tien winst’.
Trudeau Bert Wagendorp noemt Klaver in zijn column van vandaag zelfs ‘een Hollandse Justin Trudeau’ en dat is, buiten de uiterlijke overeenkomsten, niet eens zo’n heel gekke vergelijking. Beide politici zijn begaafde sprekers, met zeer sterke opvattingen over sociale rechtvaardigheid en vluchtelingenbeleid. Trudeau bracht zijn Liberale Partij in oktober 2015 de verkiezingsoverwinning in Canada en is inmiddels uitgegroeid tot een cultheld onder jonge progressieven, vanwege zijn uitspraken over onder meer feminisme en zijn mediagenieke optredens. Of Klaver meme-potentieel heeft moet nog blijken, maar de verwachtingen over zijn speech op het GroenLinks-congres vandaag zijn in elk geval hooggespannen. Dat komt niet in de laatste plaats door Klaver zelf, de Volkskrant schrijft daarover :
"Klaver zet inderdaad niet bescheiden in. Vandaag in Amersfoort zal hij verkondigen dat hij van GroenLinks een ‘brede volkspartij’ gaat maken, waarop ook buiten de grachtengordel en de studentensteden wordt gestemd. Want de milieubewuste, vleesminderende, bakfietsende en internationaal georiënteerde kiezer zal wel weer terugkeren op het oude nest als Klaver verder geen domme dingen doet. Maar zonder op z’n minst een deel van de lager opgeleiden, de automobilisten en de bewoners van de Vinexwijken is het onmogelijk om echt groot te worden."
Piketty Om dat te bereiken is meer nodig dan alleen een groen gezicht. Net als Jeremy Corbyn in het Verenigd Koninkrijk en Bernie Sanders in de Verenigde-Staten, omarmt Jesse Klaver klassiek-linkse economische denkbeelden van schrijvers als Thomas Piketty. In zijn eigen boek De mythe van het economisme spreekt Klaver van ‘de harde strijd tussen kapitaal en arbeid’ en hekelt hij het dominante, kille en cijfermatige bestuursmodel dat Nederland ziet als een bedrijf en economische groei als hoogste doel. Klaver hoopt dat die strategie ook in Nederland succes zal oogsten:
"We moeten de lager opgeleiden bereiken. We kunnen de oversteek maken. Ik wéét dat het kan. Laten we het in elk geval eens proberen. Wij zijn klaar om te regeren."
Het succes van GroenLinks wordt door velen geweten aan het ‘Klaver-effect’, maar het had weinig gescheeld of GroenLinks had vandaag een een andere lijsttrekker gekozen (er zijn geen tegenkandidaten). Voordat Klaver vorig jaar tot fractievoorzitter werd benoemd, zou Bram van Ojik andere partijprominenten, te weten Europarlementariër Bas Eickhout en zijn voorganger Kathalijne Buitenweg – hebben gevraagd of zij zich wilden kandideren als lijsttrekker voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2017. Dat schrijft NRC vandaag.
Update 16.40: Het congres van GroenLinks koos vandaag Jesse Klaver tot lijsttrekker voor de komende Tweede Kamerverkiezingen. In zijn speech pleitte hij voor het overbruggen van tegenstellingen. “We mogen de moslimmoeder en de bouwvakkervader, de hoogleraar en de onderwijzer, niet uit elkaar laten spelen.”
Volgens Klaver is de politiek vijftien jaar lang bezig geweest met het vergroten van tegenstellingen. Maar “er is een aanzwellende onderstroom die genoeg heeft van opgeklopte tegenstellingen, meer markt en meer economisme,” zei hij. “Nederland vindt het tijd voor verandering.”
“Het wantrouwen in de politiek en het pessimisme in de samenleving is groot,” constateert Klaver. “Al dertig jaar horen mensen dat er geen alternatief is voor bezuinigen, flexibiliseren en loonmatiging. Al dertig jaar worden de vruchten van groei en globalisering geplukt door de elite, onder de palmbomen van het Panamese belastingparadijs, terwijl voor de meerderheid van de Nederlanders de onzekerheid toeneemt.”
Volgens Klaver staat de samenleving op een kruispunt en snakt ons land naar verandering. “Als de mythen van het economisme niet meer de argumenten voor de status quo zijn en de valse beloften van Mark Rutte en Geert Wilders niet meer de koers bepalen, dan kunnen wij de verbinding zijn tussen de moslimmoeder en de bouwvakkervader, de onderwijzer en de hoogleraar. Als wij winnen, dan geven wij macht aan nieuwe verbeelding. Dan kunnen wij het motorblok zijn van een nieuw kabinet, de aanjagers van verandering.”
Het congres van GroenLinks koos vandaag Jesse Klaver tot lijsttrekker voor de komende Tweede Kamerverkiezingen. In zijn speech pleitte hij voor het overbruggen van tegenstellingen. “We mogen de moslimmoeder en de bouwvakkervader, de hoogleraar en de onderwijzer, niet uit elkaar laten spelen.”
Volgens Klaver is de politiek vijftien jaar lang bezig geweest met het vergroten van tegenstellingen. Maar “er is een aanzwellende onderstroom die genoeg heeft van opgeklopte tegenstellingen, meer markt en meer economisme,” zei hij. “Nederland vindt het tijd voor verandering.”
“Het wantrouwen in de politiek en het pessimisme in de samenleving is groot,” constateert Klaver. “Al dertig jaar horen mensen dat er geen alternatief is voor bezuinigen, flexibiliseren en loonmatiging. Al dertig jaar worden de vruchten van groei en globalisering geplukt door de elite, onder de palmbomen van het Panamese belastingparadijs, terwijl voor de meerderheid van de Nederlanders de onzekerheid toeneemt.”
Volgens Klaver staat de samenleving op een kruispunt en snakt ons land naar verandering. “Als de mythen van het economisme niet meer de argumenten voor de status quo zijn en de valse beloften van Mark Rutte en Geert Wilders niet meer de koers bepalen, dan kunnen wij de verbinding zijn tussen de moslimmoeder en de bouwvakkervader, de onderwijzer en de hoogleraar. Als wij winnen, dan geven wij macht aan nieuwe verbeelding. Dan kunnen wij het motorblok zijn van een nieuw kabinet, de aanjagers van verandering.”

Meer over:

politiek, wereld, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (140)

worker
worker25 apr. 2016 - 9:07

Working class hero? Nee meer en volgeling van de idee van Bernhard Mandeville.

Minoes2
Minoes224 apr. 2016 - 18:15

Sorry maar ik vind Klaver allesbehalve een begaafde spreker. Op papier oogt hij goed.

cockpol
cockpol24 apr. 2016 - 16:39

Hoe Klaver de bouwvakvader aan de moslimmoeder gaat koppelen zal me benieuwen, tenzij de bouwvakvader een moslim is.

Patricia5
Patricia524 apr. 2016 - 14:46

Och geef hem een kans, hij is tenminste geen oude grijze muis , met een stoffige maatpak.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos24 apr. 2016 - 12:53

Er is geen enkele kans op het bereiken van lager opgeleiden als Klaver blijft vasthouden aan een grenzeloze instroom van vluchtelingen. Die humanitair klinkende, maar onhoudbare opvatting is tegen het zere been van veel lager opgeleiden die nog meer problemen op de arbeidsmarkt voorzien, nog meer woningschaarste aan de onderkant en nog meer verlies van houvast. Het is de val waarin de PvdA is gestapt en GL stapt er weer in. En banen komen er al helemaal niet. Het verraad van links krijgt zo weer een nieuwe dimensie. Het enige dat GL tot een grote volkspartij kan maken is een groot keynesiaans plan waarin werk is voor hoog en laag en waar men elkaar kan vinden. Een groene revolutie, een groen deltaplan kan zoiets zijn. Dat kan banen voor de onderkant betekenen (installatie van zonnepanelen, waterkrachtcentrales en windmolens), het idealisme voor de klimaatreligieuzen, een uitdaging voor ingenieurs, een kans voor inventieve MKB-ers en startups en spekkie naar het bekkie van geopolitici die energie-onafhankelijk willen zijn. Maar zo'n uitgewerkt onweerstaanbaar plan ligt er nog niet. Helaas blijft het bij GL te vaak in algemeenheden en globale filosofieën. De sterke focus op de Piketty-achtigen is erg symbolisch van aard. Het brengt geen baan dichterbij.

1 Reactie
Kees Apollo
Kees Apollo24 apr. 2016 - 16:17

Het zal er wel op uitdraaien dat de arbeider uit de onderklasse de gesubsidieerde in het buitenland gefabriceerde zonnepanelen mag plaatsen op de Groenlinks villa's met hypotheekrenteaftrek- en mindering overdrachtsbelasting subsidie. Om zo ternauwernood de hoge PvdA huur te kunnen betalen voor zijn slecht geisoleerde huurwoning. - Als ZZPer in de bouw, tegen 1 uurtarief gelijk of lager aan het minimumloon, zonder pensioenopbouw, zonder verzekering tegen leegloop, arbeidsongeschiktheid. Of in loondienst waar bij de PvdA elite er ongetwijfeld nog in zal slagen om de doorbetaling bij ziekte af te breken van 2 naar 1 jaar opdat werkgevers de verzekeringspremie daarvoor in hun eigen diepe zakken kunnen steken voor 1 extra vakantie.

peterh2
peterh224 apr. 2016 - 11:16

Meer CPN en PSP, minder D66...

frankie48
frankie4824 apr. 2016 - 10:59

Mooi verhaal, maar ondertussen hebben hier ook veel partijleden waarschijnlijk net zo als zoveel van deze wereldverbeteraars uit andere linkse partijen wel gewoon voor de verandering een koophuis gekocht die voordien een sociale huurwoning voor het volk met een laag inkomen zou worden genoemd. Of zal men bij GL voor de verandering wel met enig historisch besef gewezen hebben op de maatschappelijke verantwoordelijkheid die je als volksvertegenwoordiger hebt als je voor de belangen van het volk met een laag inkomen wilt blijven opkomen.

Van der Wal
Van der Wal24 apr. 2016 - 10:52

Trouwens, waarom de vergelijking met Trudeau? Klaver vergelijkt zichzelf juist met J.F. Kennedy, omdat z'n initialen hetzelfde zijn. En dat is dan weer een vorm van magisch denken, wat weinig goeds beloofd voor de inhoudelijkheid van het GL-programma.

Kees Apollo
Kees Apollo24 apr. 2016 - 10:45

Van het liberale Kunduz Groenlinks naar links voor verkiezing. Waar hebben we het eerder gezien? Juist, de bekende, steeds weer herhaalde PvdA truc. - Eerst maar eens een fors aantal jaren degelijk oppositie voeren met een (groen) links program en vertrouwen opbouwen bij de kiezer. En daar is meer voor nodig dan je simpel afzetten tegen de VVD en de VVD afsplitsing PVV. http://www.transport-online.nl/site/nl/70849/jesse-klaver-richt-zich-op-rutte-en-wilders/ - Voorlopig is er nog geen enkel reden om aan te nemen dat SP Klaver 1 haar beter is dan de draaikonten PvdA elite Samsom, Asscher c.s.

Grozny
Grozny24 apr. 2016 - 10:37

Nog steeds niets geleerd van al die onervaren valse helden. Kijk naar deblasio. Vorig jaar hier nog als held omarmt, dit jaar al weer tot zijn nek diep in de rechtszaken omtrent corruptie.

Alessandro2
Alessandro224 apr. 2016 - 8:47

Je zou zeggen dat iemand met een goed verhaal al die flauwe kul niet nodig heeft.

JanVG2
JanVG224 apr. 2016 - 8:29

sorry maar nee. Hij haalt geen stem extra binnen van de niet-drs-lagen van de maatschappij. Hij zuigt de andere drs-partij D66 leeg (die deze mensen uit de PvdA en GL had gezogen). Het zijn communicerende vaten, maar wat er buiten die vaten zit, wordt er niet echt geraakt. Wil GL echt 'uitbreken', dan zullen ze een deel van de SP moeten bereiken .. en dat zie ik Jelle niet doen. Hij verstaat de taal van die mensen niet ... en spreekt de taal dan ook helemaal niet.

Cees Groninger
Cees Groninger24 apr. 2016 - 8:08

Achter leiders aanlopen lijkt een trend; links jonge naïevelingen en de oude hardleerse gutmenschen hebben er nu ook een gevonden in Jesse Klaver. Zo krijg je vanzelf een grotere partij, hetgeen wat anders is dan een brede volkspartij. Dat is inleveren geblazen, wat betreft je principes en dat betekent dat je verdomd veel op een zichzelf overbodig gemaakte partij, de pvda, gaat lijken.

ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick24 apr. 2016 - 8:01

De GL handtekening staat onder het beleid van deze regering. Het is weer een jaar voor de verkiezingen waarbij partijen ander beleid prediken dan ze werkelijk gaan voeren. GL is al lang een D66 light. Vooral groen maar niet links. De arbeider kunnen ze gaan vergeten dus. Klaver: we kopen het niet.

peterh2
peterh224 apr. 2016 - 7:49

Stel dat Klaver het echt meent: laat hem duidelijk uitspreken dat GL na de verkiezingen CETA en TTIP met een veto zaak treffen, dat dit ononderhandelbaar is. Samen met SP, PVV en PvdD is er dan een ruime meerderheid tegen en kan Nederland weer bepalend zijn in de wereld!

RutgerRe
RutgerRe24 apr. 2016 - 7:43

Het is moeilijk te ontkennen dat klimaatverandering het grootste probleem is dat de wereld te wachten staat, en klaver lijkt me een oprechte politicus. Het wrange is dat een stem op groenlinks ook een stem is voor meer macht naar de EU, waar lobbyisten nog veel meer de dienst uitmaken dan in de landelijke politiek, en laat nou net de Gas en Oliebedrijven het meest effectief lobbyen. Zolang de EU in deze vorm bestaat gaan we het klimaatprobleem niet oplossen.

1 Reactie
ronald8
ronald825 apr. 2016 - 8:31

Je reinste flauwekul om klimaatverandering als grootste probleem te noemen. Misschien haalt het de top 20, maar het is zeker niet ons grootste probleem. Voor klimaatverandering zou ik noemen: - De ontmanteling van het demografische piramidespel van het Westen. Voor wie te onnozel is en nog niet het breder kader van dit aspect heeft gezien; denk dan maar aan de gevolgen: de afbreuk van sociale voorzieningen, afkeer van de politieke elite, afkeer van EU en de opeenvolgende economische crisis. - De backlash van globalisering Ook hier geldt dat mensen niet het breder kader zien, maar wel de consequenties; terrorisme is een verzet tegen de afbraak van tribale samenlevingen voornamelijk via het platform Islam voorgegeven. Moderne en succesvolle economische structuren vragen bijvoorbeeld om de emancipatie van de vrouw en dat past niet bij hun. Ook Trump en Wilders zijn representanten van de gevolgen van Globalisering: zij vertegenwoordigen de losers van globalisering die boos worden. De cocktail van deze twee veel belangrijkere issues kan leiden tot oorlogen en/of uiteenvallen van samenlevingen.

HarryD2
HarryD224 apr. 2016 - 7:21

Bij ieder onhaalbaar plan van PVV en/of SP wordt tot vermoeiens toe het stempel populistisch op gedrukt, bij de onhaalbare plannen van GL van Klaver is er ineens geen sprake meer van populisme?

jellevwal
jellevwal24 apr. 2016 - 7:16

Toen Kennedy president werd had ik daar hoge verwachtingen van, verwachtte niet dat hij een Cuba invasie op touw zou zetten. Toen Omama president werd liepen zwarte Amerikanen te huilen van vreugde, inmiddels ligt de VS politie steeds meer onder vuur door racisme, het bommen gooien in het Midden Oosten gaat maar door. Klaver is zo te zien een leuke jongen, dat zijn ideeën volkomen wereldvreemd zijn, lijkt velen pas duidelijk te zullen worden, mocht hij onverhoopt iets te vertellen gaan krijgen.

Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!24 apr. 2016 - 7:15

Maar mocht links echt groot gaan worden gaat denk ik de EU ingrijpen net als bij de andere landen die het lef hadden niet voor een rechtse regering te gaan kiezen ben ik bang.

2 Reacties
Ryder
Ryder24 apr. 2016 - 10:10

Vertel. Waar en hoe heeft de EU 'ingegrepen'? In Frankrijk bijvoorbeeld.

Rootman2
Rootman224 apr. 2016 - 11:40

@ Ryder : de rapid reaction force is echt niet bedoeld om tegen 72 000 nieuwe Russische troepen te gaan vechten, maar zal conform de Spaanse repressiewetgeving overal in de EU kunnen optreden.

Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!24 apr. 2016 - 7:10

Het is op dit moment de enige politicus waar ik enig vertrouwen in heb dat hij er niet zit om later lekkere baantjes te scoren maar echt uit principes opereert. Hij was bv de enige die de top van het bankwezen nog wat lastige vragen stelde en ongenoegen heeft geuit en daarmee meteen z'n kansen op een luizen baantje later heeft verspeeld. En juist omdat hij nog niet zo lang meedraait en nog niet helemaal in de zak zit van lobby groepen ga ik als die zo blijft weer eens stemmen. Aangezien de rest absolute foute troep is geef ik hem een kans. Hopelijk zien we hem niet op een Bilderberg bijeenkomst want daarna gaat het fout. (Pechtold, Samsung, Rutte enz.) Nederland (het weldenkende/realistische gedeelte) is net als Canada en de VS klaar voor iets anders als Neo-liberaal wat gewoon oerconservatief is. De gewone burger is wel klaar met een overheid die alleen werkt voor de banken, olie/kolen/gas industrie, banken en andere multinationals. Uiteraard de andere partijen nu de Panama papers, die duidelijk maakt wat de belasting moraliteit is van een ieder die net iets meer verdient als modaal (spoiler; ze doen alles om zo min mogelijk te hoeven betalen en zo veel mogelijk voor subsidies). Maar we weten allemaal hier dat de dag na de verkiezingen ze 180 graden draaien en belasting voor de burgers juist verhogen en voor bedrijven omlaag. Populist is tegenwoordig fout maar dat is een vorm van hersenspoeling. Een "nep" polulist als Wilders ok maar waarom zou het erg zijn als iemand oprecht het voor het volk wil opnemen? Alleen omdat dat niet altijd in het belang is van het grote geld. Ik zou willen dat de rest van de politiek voor ons belang een keer zou opkomen ipv het alleen te zeggen en achteraf blijkt dat het tegenovergestelde bereikt word dat wat ze zeiden dat het doel was. En elke keer pakt dat voor de standaard burger negatief uit. Ze gooien het dan op onkunde maar is domweg doelbewust.

[verwijderd]
[verwijderd]24 apr. 2016 - 6:52

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Jaap Vos
Jaap Vos24 apr. 2016 - 9:33

onzin & hoezo is GL radicaal !? Vertel ik ben benieuwd want dan ben ik een radicalist !? Je bedoeld misschien dat ze anders denken dan jij doet !? Progressief lijkt me dan een betere woord......

Demotje
Demotje24 apr. 2016 - 6:49

De samenleving staat op een kruispunt en snakt ons land naar verandering. Het volk is nu net begonnen om Geert Wilders zijn standpunten te gaan koesteren. En Jesse loopt net als de linkse kliek met zichzelf weg.

peterh2
peterh224 apr. 2016 - 6:38

Wil Klaver echt een doorbraak forceren dan zal hij veel concreter moeten worden met zijn sociaal-economische idealen: wat wil hij echt veranderen, hoe wil hij dat doen en hoe snel gaat hij dat realiseren. Het belangrijkste is echter dat hij niet opzichtig moet will en regeren met neoliberale kapitalistische partijen als CDA en D66, maar duidelijk maakt welke punten van zijn 'financiële zuivering' on-onderhandelbaar zijn. Welke punten kan de kiezer op rekenen dat die niet ingeleverd worden bij de eerste onderhandeling met de rechtse kapitalisten van CDA en D66. Waar gaat Klaver zijn poot stijf houden? Hoe gaat hij de wereld echt veranderden, te beginnen in Nederland? Een goed en overtuigend verhaal kan veel teleurgestelde kiezers wegtrekken bij PvdA, SP en ook de PVV. Mensen die nu niet profiteren van de overvloedige exorbitante rijkdom, die een heel ander economisch systeem en een egalitaire maatschappij wensen door niet gebaseerd is op een meritocratie. Dat zijn mensen die een partij de kritische massa kunnen geven voor een doorbraak, maar tegelijk niet zitten te wachten op overdreven milieu-fetisjisme of anti-auto hysterie. Daar komt mijn 2e probleem met Klaver: hij wil een heel ander economisch systeem maar tegelijk is hij ook erg pro-Europa, de neoliberale superstaat die ons marginaliseert. Hoe kan hij ooit serieus verwachten dat hij het systeem kan veranderden zolang we ons niet losmaken van datzelfde systeem? Hoe kan hij pleiten voor een andere samenleving waarin onze onderklasse gaat delen in de rijkdom van de 'winnaars' terwijl hij tegelijk honderdduizenden nieuwe kanslozen wil importeren wat die rijkdom mee gedeeld moet worden? Bevlogenheid is leuk Jesse, maar nu de invulling...

2 Reacties
Paddy3
Paddy324 apr. 2016 - 7:11

Tja, als je klimaatverandering wil tegen gaan. Wat denk je dat dan wel impact heeft, in Nederland aanklooien of Europese maatregelen?

Ryder
Ryder24 apr. 2016 - 9:59

"Daar komt mijn 2e probleem met Klaver: hij wil een heel ander economisch systeem maar tegelijk is hij ook erg pro-Europa, de neoliberale superstaat die ons marginaliseert." De EU is geen superstaat, maar zelfs in een federale staat als de VS bestaat erg veel regionale autonomie, in sommige opzichten meer dan binnen de EU. Ik vind het altijd zwak argumenteren om problemen in Nederland op de EU af te schuiven. Er is veel meer nationale beleidsruimte dan de meesten denken en daar moet GL goed van gebruik zien te maken.

Rode druppel
Rode druppel24 apr. 2016 - 6:22

Gaat Klaver met Groen Links Nederland veranderen ? Dat is de vraag. Wat is er nodig. Stoppen met de globalisering. Invoerrechten dusdanig verhogen dat productie in lage lonen landen niet meer tot extreme winsten leidt. Dan kunnen bedrijven uit Nederland concurrentie plegen op kwaliteit en duurzaamheid. Met een uitzondering. Als bedrijven een minimum loon betalen waardoor een goed leven mogelijk is in de ontwikkelingslanden ,hoeven ze minder invoerrechten te betalen. Zo ontstaat dan een middenklasse, die later ook onze producten kunnen kopen. Multinationals dienen hun macht te verliezen en het MKB verdient ondersteuning. Duurzaamheid betekent een kleinere rooftocht op deze planeet want grondstoffen zijn niet oneindig voorradig. EU en Euro dienen zo spoedig mogelijk ontbonden te worden. Het zijn de loopjongens van multinationals en financiele wereld. Ons financieel economisch systeem is failliet volgens Arnoud Boot in Buitenhof. Hij heeft voor 200% gelijk. De macht van de financiele wereld moet gebroken worden. Deze wereld heeft schuldverlichting nodig. Laat het financieel economisch systeem maar in elkaar donderen en begin opnieuw. Staatsbanken , een eigen centrale bank met munt en geen rente zijn een must voor een stabiele financiele wereld. Gaat Klaver dit doen met Groen Links ? Denk het niet. Sterker nog, geen enkele partij durft dit aan. En dus blijven we voort ploeteren in de modder die veranderd in een moeras met drijfzand, waarin we zullen belanden en langzaam gaan wegzinken totdat het huidige Rome is verzopen.

2 Reacties
peterh2
peterh224 apr. 2016 - 7:18

Goede opsomming! Als Klaver dit echt durft dan stem ik zelfs op hem in plaats van op de SP, maar ik geloof hem gewoon niet...

Rode druppel
Rode druppel24 apr. 2016 - 10:21

peterh. Ik ben het altijd in vele dingen met u eens. Wij verschillen duidelijk in het vluchtelingenvraagstuk. Ik ben voor goede humane opvang ( moslims niet uitgezonderd ). Als SP lid, begin ik steeds meer te twijfelen over de koers. Als de SP nu geen duidelijke afstand neemt van EU en Euro stop ik ermee. Ga dan helemaal niet meer stemmen. De gehele politiek ontbreekt het aan visie. Waar heeft de burger ( allemaal ) het beste baat bij. Voor mij mag iemand 1 miljard verdienen, mits de overige burgers een leuk bestaan hebben met zekerheden van inkomsten, zodat ze het bekende huisje, boompje , beestje kunnen uitoefenen. Want daar draait het in het leven om.

Bernie2
Bernie224 apr. 2016 - 5:57

GroenLinks komt met een stemmenkanon en wat voor een. Of Klaver te vroeg piekt moet nog blijken, maar hij heeft veel mee. Erg veel, zijn charisma niet op de laatste plaats en zijn opbouwende boodschap die energiek en overtuigend wordt neergezet. Da's wel even andere koek dan het aanhoudende zure chagrijn van Wilders, het feodaal-christelijk geleuter van Buma en het uithollende plastic gezicht van Rutte. Hier staat een frisse geest. Energiek en met een nieuwe boodschap. En als hij zich heeft laten inspireren door Obama en vergeleken wordt met Trudeau, dan is dat de wind die ik verdomd graag zie blazen. Mijn steun heeft-ie.

3 Reacties
Ulltrafox
Ulltrafox24 apr. 2016 - 8:45

Je laat je omverblazen door het plaatje. Maar kijk eens naar de inhoud... Klaver die het vluchtelingenprobleem wil oplossen met de collectebus..... Hij kan beter als model gaan werken bij een soort Wehkamp om zijn confectie verzameling van Armani te promoten.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*24 apr. 2016 - 9:21

Dag Bernie. Een fijne zondag aan u. Ik hoop dat er deze regering zal komen, met een linkse samenwerking daarvoor (met name, samen in de volgende regering of helemaal niet), zonder fusies, van drie linkse partijen, na 15 maart 2017, met name: 1. GroenLinks = hopelijk rond 15 zetels, o.l.v. Jesse Klaver 2. de SP = hopelijk rond 25 zetels (Ron Meijer b.v. lijkt mij zeer geschikt als de nieuwe SP lijsttrekker!) 3. de PvdA = hopelijk rond 30 zetels, vooral met stemmen uit de grootste steden van Nederland, samen met stemmen uit het PvdA bolwerk in het noorden en in het oosten van het land, maar dan sowieso zonder Samsom, als lijsttrekker (Hans Spekman kan ook z.s.m. vertrekken, als de PvdA partijvoorzitter, wat mij betreft) 4. D66 = hopelijk, ook rond 15 zetels, minimaal, o.l.v. Alexander Pechtold Een nieuwe regering, na 15 maart 2017, zonder de VVD, na meer dan 6 jaar al, op dat moment, of sinds 2010, lijkt mij een verademing en de PVV'ers samen met die dorpsgek uit Venlo, kunnen natuurlijk nog altijd op de oppositie banken in het Parlement blijven zitten en zoveel lawaai mogelijk blijven maken, als ze dat nog willen!.

Paddy3
Paddy324 apr. 2016 - 10:14

@PeaceLoveNamasteuitMokum, iets waarschijnlijker is dat de PvdA niet boven de 20 uitkomt. Eventuele winst voor GrLinks, betekent minder zetels voor PvdA en D66. Veel waarschijnlijker lijkt dat VVD met CDA en D66 aan zet zijn. Aangevuld met nog een vierde partij.

johanversomeren
johanversomeren24 apr. 2016 - 5:53

Er moet toch heel wat gebeuren wil Groenlinks een brede volkspartij worden. Als eerste zal Meneer Klaver zijn wollige nietszeggende oneliners moeten laten voor wat het is. Deze oneliners die doen denken aan de oneliners die je vooral ziet bij het hippe 21e eeuwse spiritualiteit-geleuter. Blowers en pubers bezigen dit soort oneliners ook

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods24 apr. 2016 - 1:51

Ik stem ook wel eens op GL, zelfs al doen strategische afwegingen me ook wel anders besluiten. Maar ik heb niet de indruk dat Klaver stemmen bij rechts weg gaat halen. Wat hij gaat winnen komt m.i. van andere linkse partijen (PvdA en linkser). Wat veel meer nodig is, is een antwoord op de opmars van de PVV. Weliswaar is die tot stilstand gekomen (al meerdere weken een stabiel aantal zetels in de peilingen), maar er moet nog wel steeds een antwoord op gevonden worden, want ze gaan veel te veel zetels bezetten. Zonder dat ze met (goede) oplossingen komen. Het blijft bij simplistisch, zelfs schadelijk populisme en zinloos gescheld. Al zou ik er wel blij mee zijn als GL zetels weghaalt bij D66; dat hou ik niet voor onmogelijk.

Bram Emanuel
Bram Emanuel24 apr. 2016 - 0:59

"Klaver, de Nederlandse Trudeau?" Als Jesse Klaver's vader ook een oud-premier was, net als die van Trudeau en Bush, dan was die vergelijking raker. Nu zie ik het niet zo.

JohnVKR
JohnVKR24 apr. 2016 - 0:50

Ach ja, de Hollandse Trudeau. Jesse lijkt me wel erg jong om premier van Nederland te worden. Maar ik hoop dat hij zich goed blijft ontwikkelen, zodat ik volgend jaar voor het eerst in lange tijd weer eens niet op de PvdA hoef te stemmen. Want een alternatief voor de PvdA is er tot nu toe helaas nauwelijks geweest. De SP is te veel PVV en te veel de njet-partij die zich nooit constructief wenst op te stellen. En D66 is in veel opzichten te veel VVD. Groen Links is dus het enige alternatief, maar dan moeten ze het in de peilingen wel zo goed doen dat mijn stem op Groen Links er niet toe leidt dat ik daarmee een PVV/VVD-kabinet in het zadel helpt. Want dat laatste blijft het grote risico. Uiteindelijk heeft links, wat daar ook voor door moge gaan, nog nooit een meerderheid gehaald in Nederland, en rechts wel. Dus zal ik altijd strategisch blijven stemmen. Laten we hopen dat Groen Links in de dagen voor de verkiezingen in de peilingen groter is dan de PvdA en D66, zodat ik met een gerust hart op Groen Links kan stemmen. SP zal met zijn anti-Europese politiek nooit voor mijn stem in aanmerking kunnen komen. Dus laten we dan maar hopen op Jesse-effect.

1 Reactie
Ryder
Ryder24 apr. 2016 - 10:22

"Dus zal ik altijd strategisch blijven stemmen. " Ik vraag me af of een strategische stem (op de PvdA) ooit nut heeft gehad. De PvdA werd er meestal niet de grootste mee en ging nooit samenwerken met GL en/of de SP, maar wel met de VVD, CDA en/of D66.

Bert Vlierman
Bert Vlierman23 apr. 2016 - 22:04

Het zal niet wat worden met GroenLinks. Tot m'n teleurstelling. Klaver neigt teveel naar pose en is teveel gericht op regeringsdeelname. Beide factoren zijn afzonderlijk al een risico voor oppervlakkigheid en marchanderen, tezamen zijn ze daarvoor bijna een garantie. GroenLinks blijft de partij van de sociaal voelende middenklasse die meer gericht is op eigen prestatie dan op hulp. Het zoveelste Kunduz-akkoord is in de maak.

Molly Veenstra
Molly Veenstra23 apr. 2016 - 21:48

'Wij zijn klaar om te regeren', betekent concessies doen aan de VVD, het CDA of nog rechtser. Zolang er geen linkse meerderheid kan worden gevormd blijft er van de principes van Groen Links weinig tot niets meer over in een kabinet. Groen Links heeft meer macht als effectieve oppositiepartij dan als lamme regeringspartij. “Nederland vindt het tijd voor verandering.” Hoe komt Klaver daar nou bij? Pas als Nederland in meerderheid stemt op linkse partijen vindt Nederland het tijd voor verandering. Dat is nog nooit gebeurt en dat zal ook bij de volgende verkiezingen niet gebeuren.

Windowjan
Windowjan23 apr. 2016 - 21:14

Jesse Klaver zal nooit een Hollandse Justin Trudeau kunnen worden. Jesse wil open grenzen en Justin is zo slim om een aantal goede vluchtelingen (ze kunnen wat betekenen voor Canada) binnen te halen. Voor nu is Jesse voor mij een klavertje drie, net zoals jongetje Pechtold en blondie Wilders. Een midden verhaal hoor ik van niemand, altijd maar klagen over die ander, maar nooit inhoudelijk reageren op mekaar.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen23 apr. 2016 - 21:12

Kan Klaver niet gewoon de nieuw Klaver genoemd worden? Het beschuit met muisjes is immers nog vers genoeg.

H.Witte
H.Witte23 apr. 2016 - 20:59

Jesse Klaver zou Jan en Alleman op termijn wel eens kunnen verrassen. Zodra hij door heeft iets minder elitair (wat hij niet is) te moeten overkomen zou hij wel eens kunnen beantwoorden aan de frisheid waar velen zo lang al op wachten. De rest zit behoorlijk onder het stof. Niet afzetten tegen Wilders, Jelle. Gewoon je eigen ding doen en in jezelf groeien. Je hebt potentie, maar bent er nog niet.

5 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus24 apr. 2016 - 3:17

"Jesse Klaver zou Jan en Alleman op termijn wel eens kunnen verrassen. Zodra hij door heeft iets minder elitair (wat hij niet is) te moeten overkomen zou hij wel eens kunnen beantwoorden aan de frisheid waar velen zo lang al op wachten." Je kunt best gelijk hebben dat velen meer op vorm dan op inhoud zitten te wachten. Wat dat betreft zit hij al op de goede weg, want veel inhoud valt er niet te bespeuren: het blijft toch hangen op veel loze woorden over wat er allemaal belangrijk moeten zijn gecombineerd met een oproep om vooral te stoppen met rekenen. Dat zal zeker kiezers (met name uit de SP-hoek) aanspreken: lekker stoppen met dat moeilijke gereken en zeggen dat je het nu eenmaal graag wilt. Niet dat je daarmee iets voor elkaar krijgt (en gelukkig maar) maar het geeft in ieder geval een fijn gevoel. Maar krijg je daarmee een brede volkspartij zoals we die in de tijd van de verzuiling kenden? Want hoe vernieuwend het ook mag klinken, wat Klaver wil is het tegendeel: het restaureren van de tijd van de verzuiling, toen mensen uit diverse lagen van de bevolking (vandaar de naam zuil) zich rond een geloof of ideologie verenigden en niet alleen naar dezelfde kerk of politieke bijeenkomst gingen maar elkaar ook op dezelfde school, sportclub, toneelvereniging enzovoorts tegenkwamen. Zo'n zuil kon bestaan omdat de belangrijkste tegenstelling sociaaleconomisch van aard was. Mensen hielpen elkaar zo in eigen kring, in iedere zuil op zijn eigen manier: bij de ene zuil lag de nadruk meer op liefdadigheid, bij de andere op het opeisen van rechten en gelijke kansen. Dat was waarop zij elkaar vonden, naast de waarden die ze samen deelden: hoe om te gaan met sociaaleconomische verschillen en onrechtvaardigheden daarin. Maar in die wereld leven we al lang niet meer, vooral ook dankzij wat de klassieke liberalen en sociaaldemocraten bereikt hebben: we leven grosso modo (er zijn altijd verbeterpuntjes) in een meritocratie, waarin iedereen gelijke kansen heeft. Met als gevolg een enorme opwaartse sociale mobiliteit, waardoor arbeiderskinderen ook kunnen studeren als ze de capaciteiten daartoe hebben. Zelfs kinderen van mensen die als analfabeet het land binnenkwamen bestormen de universiteiten, dus ondanks al het geklaag werkt dat nog steeds. Tegelijkertijd is dat wat de zuilen (en de daaraan verbonden brede volkspartijen) achterhaald heeft gemaakt: je hebt geen zuil meer nodig voor liefdadigheid of het opeisen van rechten om iets aan je sociaaleconomische positie te doen maar de wereld ligt open om daar (naar je vermogen) een plaats in te vinden. De belangrijkste tegenstelling is niet langer sociaaleconomisch maar sociaal-cultureel van aard. Dat zie je ook aan de verkiezingsatlas: hier en daar zie je nog wat restjes uit de tijd van de verzuiling (zoals de bible belt) maar de kaart wordt voornamelijk op basis van heel andere factoren gekleurd. Het duidelijkst wordt dat door de groene gordel die is ontstaan, het gebied waarin veel op GroenLinks en D66 wordt gestemd: dat is een strook waar veel hoogopgeleide mensen wonen en die van Haarlem via Amsterdam, het Gooi en Utrecht verder naar het oosten loopt en daarnaast bestaat uit vlekken rond universiteitssteden elders in het land. Die sociaal-culturele verschillen zijn veel minder makkelijk door een gezamenlijk belang te overbruggen dan sociaaleconomische verschillen. Vanaf beide kanten van die nieuwe bepalende kloof. Kijk maar wat er in de roomse streken is gebeurd: tijdens de ontzuiling is daar korte tijd een emancipatoire opleving van de PvdA geweest. Maar dat was op basis van de sociaaleconomische factor: al snel viel dat uiteen op basis van de sociaal-culturele factor en nu zijn de voormalig roomse gebieden grotendeels verdeeld tussen de populisten van PVV en SP. PVV en SP zijn allebei te zien als de emancipatie van het deel van de bevolking dat op meritocratische gronden is achtergebleven en dat heel hard roept dat dat niet aan hen ligt maar dat het de buitenwereld is die hen wat aan doet (van de elite tot de immigrant en vluchteling). Die breng je echt niet meer onder in een zuil of een brede volkspartij waarin je ze mee kunt slepen in de vaart der volkeren: die luisteren echt naar niemand die het beter weet, want ze zijn zelf 'het gewone volk' en ze weten het veel beter dan wie zijn school wel heeft afgemaakt. Daarom is het ook kansloos om je toon aan te passen, zoals je Klaver adviseert. Minder 'elitair' wordt dan zo hol en plat als dorpsonderwijzer Roemer ze bakt. Of zo hondsbrutaal en leeg als de babbels van Wilders. Op een enkele zich ook miskend voelende hoger opgeleide na die die praatjes wel van pas komen na zul je daarmee toch maar een bevolkingsgroep bereiken. De rest zal er toch ernstige bezwaren tegen hebben om op zo'n manier (en vanaf zo'n niveau) toegesproken te worden. Die stemmen toch echt op een partij met meer inhoud, die een genuanceerder verhaal vertelt. Dat verenig je echt niet meer in een brede volkspartij. Wat overigens helemaal geen probleem hoeft te zijn, zoals je in Amsterdam kunt zien. Daar is het gelukt om een coalitie te vormen van D66, VVD en SP. Hoe je ook over het beleid denkt: het is wel degelijk mogelijk om uiterst verschillende partijen samen te laten werken, ook al kun je die mensen nooit in een partij te verenigen. Dat kan juist door de verschillen te erkennen en te kijken hoe je die verschillende perspectieven zo samen kunt voegen dat het voor ieder winst oplevert. Op zo'n manier kun je wel een brug slaan tussen sociaal-cultureel totaal verschillende bevolkingsgroepen. In ieder geval op lokaal niveau, want landelijk wordt het voor de SP toch wat lastig om de benodigde kwaliteit te leveren. En dat lost Klaver ook niet op door naast leeg ook nog eens volkser te klinken. Het volkse deel van de bevolking trapt daar echt niet in en de rest zit er met kromme tenen naar te kijken en maakt ook dat ze wegkomen.

H.Witte
H.Witte24 apr. 2016 - 9:31

Piet de Geus, je maakt er, zoals wel vaker, je geheel eigen verhaal van en verliest jezelf in een niet te stuiten en (af)dwalende retoriek. Zo verwar je vereniging met verzuiling. Een brede volkspartij is niet perse verzuiling. Vervolgens volgt er een groot epiloog over verzuiling, terwijl die niet ter zake doet. Nergens zegt Klaver dat economie niet belangrijk is. De kern van zijn verhaal is dat economie in dienst moet staan van de mensen, niet de mens in dienst van de economie en dat dus de mens niet uitgedrukt moet worden in waarde(cijfers) voor die economie. Daar zit ook voor mij een wezenlijk verschil. Ik herinner in dit verband aan de uitspraak van Hirshi Ali in Leiden vorig jaar, die vindt dat we alleen vluchtelingen binnen moeten laten die economisch kunnen bijdragen. Een walgelijke opstelling. Je hebt gelijk dat sociaal-economische factoren meer invloed hebben op de huidige samenleving dan sociaal-maatschappelijke en dat is nu precies wat doorbroken moet worden. Voor mij leven we in een post NIX periode. De patat-generatie uit de jaren tachtig en negentig waarin het individualisme hoogtij ging vieren, de saamhorigheid wegviel, de verenigingen leeg liepen, vriendschappen ondergeschikt werden aan persoonlijke carrieres, ook wel eens de coconisering genoemd. Ik zie dat aan mijn eigen kinderen, alle kinderen van mijn vrienden. Er is geen idealisme meer en vooral geen creativiteit om samenleving constructieve impulsen te geven. Het is mijn overtuiging dat, zoals nagenoeg alles in golfbewegingen gaat, ook het idealisme en de creativiteit zullen terugkeren. Dat heeft niets met nostalgie of verlangens naar vroegere tijden te maken. Meer en meer zullen de mensen tot de vaststelling komen dat het geluk niet in dingen zit, dat in het materialisme geen medemenselijkheid, saamhorigheid, vriendschap en eensgezindheid te vinden valt, terwijl dat wel elementaire behoeftes van de mens zijn. Ergens bij willen horen.

Ryder
Ryder24 apr. 2016 - 11:10

Het gebrek aan inhoud wat Piet de Geus ziet, zie ik niet. GroenLinks is meer dan Klaver. Ik verbaas me telkens weer over wat zo'n kleine partij tot stand brengt over tal van thema's. Ik denk dat Piet de presentatie van Klaver, die voor het grote publiek is bedoeld, ziet en zich niet verder verdiept in wat GL in de dagelijkse politieke praktijk doet. Wat ik ook niet zie is dat Klaver terug zou willen naar een soort verzuiling in een inmiddels meritocratische samenleving. Het klopt dat we in een meritocratie leven, althans grotendeels. Er zijn helaas grote groepen die de kansen niet benutten of die de kansen niet krijgen. Recentelijk blijkt dat lang niet iedereen het onderwijs krijgt dat hem/haar zou passen. Dat was natuurlijk al eeuwen zo, maar in de ideale meritocratische maatschappij dachten we dat dit voorbij zou zijn. Niet dus. Ik denk ook dat het voor GroenLinks moeilijk zal zijn om de groepen die afgehaakt zijn, te bereiken. Ze zijn een prooi geworden voor de populisten van PVV en SP. Zodra ze ook daar teleurgesteld zijn zullen ze zich weer onthouden van het stemmen en niet naar GL gaan. Ik zou bijna zeggen, gelukkig niet, want dan zou GL zich verlaagd hebben tot populisme. Eranos heeft gelijk dat de briljant Klaver nog moet groeien, maar ik voeg eraan toe dat dit wel op een manier moet gebeuren die GL zijn eigenheid doet behouden.

Piet de Geus
Piet de Geus24 apr. 2016 - 15:22

"Ik denk dat Piet de presentatie van Klaver, die voor het grote publiek is bedoeld, ziet en zich niet verder verdiept in wat GL in de dagelijkse politieke praktijk doet." Dat denk je dan verkeerd. "Wat ik ook niet zie is dat Klaver terug zou willen naar een soort verzuiling in een inmiddels meritocratische samenleving." Jij maakt een onderscheid tussen de inhoud van een partij en de presentatie aan het grote publiek. Dat is nu bij uitstek een schizofrene situatie die alleen past in de tijd van de verzuiling: de bovenlaag van de zuil bepaalt de inhoud en de strategie om die vervolgens aan de onderste lagen te presenteren om hen mee te krijgen. Dat werkt dus niet meer en stuit alleen maar op wantrouwen en een gevoel van onbehagen onder alle geledingen. In de tijd van de verzuiling kwam je daarmee weg, omdat de onderlaag het gevoel had dat de zuil een geheel was van gedeelde normen en waarden. Terwijl de realiteit natuurlijk was dat toen steeds weer dezelfde mensen in besturen zaten en (achter gesloten deuren, het lijkt TTIP wel) bespraken hoe ze de onderlaag de goede kant op konden leiden. Maar, zoals gezegd, die onderlaag laat zich niet meer leiden. Het heeft dan ook geen zin om voor hen een versimpeld praatje te verkopen, terwijl de anderen zich maar in de echte inhoud moeten verdiepen om achter de goede bedoelingen daarachter te komen. Wat is het succes van Wilders en Roemer bij mensen uit die laag van de bevolking? Dat die kiezer hen betrouwbaar vindt omdat ze achter wat zij zeggen geen enkele strategie vermoeden: dat maakt Wilders en Roemer in hun ogen authentiek. Het antwoord daarop kan niet zijn dat je voor een deel van het kiezerspubliek op je hurken een verhaaltje vertelt en het andere deel wijst op het partijprogramma en dergelijke. Het antwoord moet juist zijn dat je het hele verhaal over het voetlicht brengt. Dus geen goedkope babbels over economisme en we moeten minder rekenen maar een eerlijk verhaal (hoe verdacht die term ook is gemaakt) over welke waarden wel wat geld mogen kosten, wat de opbrengst daarvan is (in termen van welzijn) en hoe dat bekostigd kan worden. GroenLinks heeft zo'n verhaal, in ieder geval op veel deelgebieden. Verkoop dat verhaal dan ook in plaats van een populistische light versie ervan.

Piet de Geus
Piet de Geus24 apr. 2016 - 17:46

"Zo verwar je vereniging met verzuiling. Een brede volkspartij is niet perse verzuiling." Lees dan nog maar eens wat Klaver in die brede volkspartij wil verzamelen. Hij verwijst daarbij terug naar sociaaleconomische verschillen die al lang niet meer bepalend zijn zoals in de tijd van de verzuiling. Juist omdat de sociaaleconomische verschillen tegenwoordig een gevolg zijn van sociaal-culturele verschillen (dus van zelf gecreëerde verschillen, niet van verschillen die aan externe factoren te danken zijn) gaat die invalshoek niet meer werken zoals het ten tijde van de verzuiling (toen er nog grote hoeveelheden talentvolle mensen zaten te wachten op een kans om die talenten te ontplooien). "Ik zie dat aan mijn eigen kinderen, alle kinderen van mijn vrienden. Er is geen idealisme meer en vooral geen creativiteit om samenleving constructieve impulsen te geven." Misschien zou je je dan eens af moeten vragen wat jullie in jouw kringen die kinderen hebben meegegeven, als dat al iets meer is dan de behoefte om vriendjes met hen te zijn. Idealisme in de betekenis van ideologische bevlogenheid zie je gelukkig amper meer, hooguit bij mensen die dat als excuus gebruiken om met de handen over elkaar te blijven zitten. Maar des te meer mensen uit alle generaties zijn op een heel praktische manier bezig om van de wereld een betere plek te maken. De een plaatst een zonnepaneel op het dak, de ander organiseert iets met stadstuinieren en een volgende doet iets met deelauto's of verwerkt tomaten en komkommers met een vlekje tot een soep voor de laagste inkomens. Echt overal barst het van de bevlogen initiatieven: van vrijwilligerswerk tot start-ups. En allemaal met een hands-on-mentaliteit die ouderwetse idealisten in hun hemd zetten.

kapitanlaipose
kapitanlaipose23 apr. 2016 - 20:52

Dit is het verhaal wat de PvdA en de SP af hadden moeten steken. Een (groeiend?) deel van de kiezers is inderdaad de macht van het kapitaal zat. - Een deel van de kiezers wilt geen TTIP met nog meer macht voor bedrijven. Ze geloven niet meer in de ideologie dat bedrijven de motor zijn van Nederland en geen strobreed in de weg gelegd mag worden. - Een deel van de kiezers begint in te zien dat vluchtelingen niet de zondebok kunnen zijn voor een krappe arbeidsmarkt en een krappe woningmarkt. - Een deel van de kiezers begint in te zien dat het 15 jaar haten van moslims ons niet verder heeft gebracht maar dat we verbinding moeten zoeken. - Een deel van de kiezers wilt niet dat Shell gas wint ten koste van burgers etc. etc..

Uitgekleed
Uitgekleed23 apr. 2016 - 20:50

Groen links is door Halsema gelinkt aan D66. Zij willen nu met iedereen samenwerken en verschillen niet benadrukken. Voorlopig erg onduidelijk, maar een sterke verbetering ingetreden onder leiding van Ojik die hij voort kan zetten.

Nailles
Nailles23 apr. 2016 - 20:36

Dit is nadroukkelijk een inzet op uiterlijk vertoon, einigszins populistisch zelfs, en in ieder geval Noord-Amerikaans met de daar kenmerkende licht hysterische juichende campagnestrategie met gillende aanhang. Als er dan gewezen wordt met een opvallende overeenkomstbin presentatie met de links-liberale Trudeau dan contrasteert Klaver's blotebillengezicht in zijn nadeel buiten het veel grotere machismo én de eerder met D66 en VVD te vergelijken inhoud van Trudeau's politiek. Toch ben ik groot voorstander van een hopelijk gerealiseerd overstappen van huidige PvdA en SP-kiezers naar een links-liberaal GroenLinks met Klaver omdat ik altijd al gecharmeerd ben van een GroenLinks waar de minder linkse liberale vleugel leidt en tegelijkertijd groene belangen te dienen. Voor mij reden in verleden al zo nu en dan op een persoon nasr voorkeur te stemmen van deze partij ipv de VVD.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*23 apr. 2016 - 19:45

Wat een azijnpisserij weer, wat betreft veel van die reacties hieronder, van *The usual suspects*, natuurlijk!. *Go for it!*, beste meneer Jesse Klaver!.

Nailles
Nailles23 apr. 2016 - 19:12

De kleintjes dromen er altijd van piloot e.d. te worden Liev...

Visvijver2
Visvijver223 apr. 2016 - 19:08

Sinds de SP een soort PVV zonder de discriminatie is geworden en de PvdA definitief haar ziel heeft verkocht aan het liberalisme is Groenlinks m.i. de enige linkse partij met elan en ambitie!

1 Reactie
Molly Veenstra
Molly Veenstra23 apr. 2016 - 23:20

'Sinds de SP een soort PVV zonder de discriminatie is geworden' Na het Oekraïne referendum moet ik helaas toegeven: Dit is helemaal waar.

roelbuch
roelbuch23 apr. 2016 - 19:05

Hoe gaan groen en links in tijden als deze nog samen ? Ongeremde immigratie leidt tot overbevolking en dus enorme druk op het milieu (denk aan huizen, wegen en riolering). Oftewel, weg groen. Hoe kan je jezelf nu nog groenlinks noemen ? Mij een raadsel. Het lijkt mij nu juist kiezen tussen links of groen, kan niet meer beide tegenwoordig.

3 Reacties
H.Witte
H.Witte23 apr. 2016 - 22:00

haarlem, wat een onzin groen en links gaan niet meer samen. Wie voor het milieu kiest en tegen de ongeremde groei van het kapitalisme is per definitie links. Die door jou genoemde druk op het milieu is niet afhankelijk van waar de mensen zijn. Het probleem zit echt niet in een paar huizen en wegen meer. Hoe stel jij je een (linkse) partij voor zonder zorg voor het milieu? Mij dunkt dat het een issue moet zijn voor elke serieuze partij.

Molly Veenstra
Molly Veenstra23 apr. 2016 - 23:15

@eranos Kijk eens naar de Deense serie 'Follow the Money'. Waarom zou een windmolenfabrikant geen kapitalistische crimineel kunnen zijn?

Het Vrije Woord
Het Vrije Woord24 apr. 2016 - 6:30

@Eranos. [wat een onzin groen en links gaan niet meer samen.] Ik wil daar wel even op antwoorden. Het tegendeel is waar, Groen en links gaan idd niet samen. Links zegt sociaal te zijn voor de mensen. Zodra je sociaal bent voor mensen ben je slecht voor het milieu. Alles moet voor iedereen bereikbaar zijn en de zorg moet van die kwaliteit worden dat mensen 100+ worden en zoveel mogelijk kinderen mogen krijgen. De huidige overbevolking is het grootste probleem voor het milieu en dat wordt alleen maar erger.

freaky45
freaky4523 apr. 2016 - 18:47

Ik vertrouw die 'trouwe hondenogen' van Klaver niet. Net zo min als ik de PVDA vertrouwde tijdens vorige tweede kamerverkiezingen, en dat bleek terecht want ze verkochten hun ziel en zaligheid aan de neoliberale VVD en zijn zodoende rechtsbeleid gaan voeren. Het is een mooi verhaal van Klaver voor de bühne maar vertrouw het niet. Ze zijn ooit wel eens eerder voor rechts beleid gevallen waardoor het terecht GroenRechts werd genoemd. Ik blijf lekker bij mijn SP.

2 Reacties
H.Witte
H.Witte23 apr. 2016 - 20:53

Dat is je goed recht. Alleen zal de SP nooit mee regeren. Ze hebben geen ministeriabele figuren en naast hun bekende dogma's ook geen echte visie. Ik vind Roemer een sympathieke man, maar hij heeft geen inhoud en zal internationaal als hij al aan de bak zou komen zo onder de tafels geschoven worden.

Molly Veenstra
Molly Veenstra23 apr. 2016 - 21:40

Ik hoop dat je geen gelijk hebt. En ik vrees dat je het wel hebt.

Donostia2
Donostia223 apr. 2016 - 18:37

Grappig dat ook deze bevlogen jongeman denkt dat er ergens in Nederland een hele grote groep mensen zijn die zitten te wachten op zinnen als: "Als wij winnen, dan geven wij macht aan nieuwe verbeelding. Dan kunnen wij het motorblok zijn van een nieuw kabinet, de aanjagers van verandering". Even serieus, wat zegt hij nu daarmee? Er is op geen enkele wijze een linkse meerderheid te verwachten, de bevolking van Nederland is een stuk rechtser dan hij kennelijk gelooft. Die willen helemaal geen vleestax, vuurwerkverbod, terrasverwarmersverbod, oude dieselautoverbod, verantwoord beleggen van pensioen fondsen en ga zo maar door. Wat is dat toch, dat je denkt dat mensen zo dom zijn? Dat mensen zelf wel snappen hoe de wereld werkt? Die mensen, gewone Nederlanders, zitten niet te wachten op de volgende linkse verlosser.

H.Witte
H.Witte23 apr. 2016 - 17:59

Wat weten we het allemaal weer beter men neukt maar weer eens menig mier iedereen is weer een allesweter men vindt niet gauw een klaver vier.

Achterberghen2
Achterberghen223 apr. 2016 - 17:58

Klaver is een grote fan van Paul "links lullen , rechts vullen" Rosemüller. Zegt mij al genoeg.

1 Reactie
H.Witte
H.Witte23 apr. 2016 - 20:46

Wat doet Paul anders dan een baan hebben als zo velen.

Hugh Jizzler
Hugh Jizzler23 apr. 2016 - 17:48

Helaas voor Klaver verliest links in heel Europa zwaar terrein, zie wat links socialistisch beleid ons gebracht hebben, na de linkse afbraak moet er weer gebouwd worden aan Nederland, daarbij is helaas geen plaats voor Klaver.

3 Reacties
H.Witte
H.Witte23 apr. 2016 - 20:48

Linkse afbraak???!!! Links heeft nooit een meerderheid gehad. Altijd deden VVD of CDA mee of zelfs de PvdA helemaal niet. Waar haal je die onzin nou weer vandaan?

Rootman2
Rootman224 apr. 2016 - 5:23

@ Eranos: Volgens mij wordt hier de Europese sociaal democratie genoemd: van Labour tot Pasok, van les Socialistes tot de PvdA zijn ze allemaal op hun retour. Het enige onjuiste in de bewering is dat deze partijen weliswaar een links verleden hadden, maar tegenwoordig centrum - neoliberaal zijn. Maar inderdaad, Nederland ligt in meerderheid rechts van deze stroom.

H.Witte
H.Witte24 apr. 2016 - 10:24

Rootman er wordt gesproken over afbraak en dat NEDERLAND weer moet worden opgebouwd. Hij heeft het dus niet over Europa. Ik wijs er dus op dat Nederland nog nooit door links geregeerd is. De afbraak is begonnen met Bestek 81 van Wiegel en Van Agt in 1978. Frappant is dat juist in de decennia daarvoor de sociaal-democratie krachtiger was dan ooit. Van Drees tot en met Den Uyl. Helaas heeft Kok het idealistische pad verlaten en de PvdA in verwarring gebracht. Een verwarring die nog altijd gaande is.

truusbeek2
truusbeek223 apr. 2016 - 16:51

Dus Klaver gaat alle bezuinigingen van afgopen jaren terugdraaien en gaat mooi weer spelen met geld wat we niet hebben, onder het motto na Klaver de zonvloed. Toekomstig debacle schermt hij dan af met mooie woorden en het domme volk juicht.

Pietersen2
Pietersen223 apr. 2016 - 16:39

Hij komt bij me over als een uiterst sympathieke jonge kerel. Waar vervolgens heel naïef links z'n hoop op kan richten. Zoiets als het vroegere D66, dat toch maar niet door wil breken nu het hetzelfde blijkt als een VVD. Alleen dan met meer hekel aan de PVV. Het is allemaal wat mager...Desalniettemin zal ie bij gebrek aan beter toch behoorlijk scoren, denk ik...

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin23 apr. 2016 - 15:55

Ambitie kan je Klaver niet ontzeggen, ik denk niet dat hij het zal kunnen waarmaken, daarvoor acht ik hem te weinig gerijpt en niet substantieel genoeg, iemand als Voortman staat m.i. steviger, of haar personage veel stemmen zou trekken weet ik niet, daar zal Klaver misschien beter scoren, echter in een stevig lijsttrekkers debat zie ik hem vermalen worden tot leuk geprobeerd maar zo werkt het niet, het komt volgens mij neer op een goede balans met haalbaarheidscertificaat en dat ook nog met overtuiging neergezet voor breed draagvlak, voorlopig zie ik het als losse flodders, enfin even afwachten dus.

2 Reacties
Jaap Vos
Jaap Vos23 apr. 2016 - 19:31

waarom altijd weer dat conservatieve denken over een haalbaarheidscertificaat !? we zijn in Nederland toe aan progressie omdat juist conservatief denken stilstand blijkt te zijn. we gaan sowieso de groene economie in omdat daar de economische progressie zit of om jouw te motiveren daar valt het echte toekomstige geld te verdienen. daarom heeft hij mijn zegen maar die had hij sowieso al. ik houdt van echte progressie & die is niet altijd te meten in geld ook in de toekomst niet

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin24 apr. 2016 - 13:08

“waarom altijd weer dat conservatieve denken over een haalbaarheidscertificaat !? “ Heeft m.i. niets te maken met conservatisme als wel met haalbaarheid, zeker als je breed wil gaan, je moet niet alleen aantrekkelijk voor de kiezer zijn, eventuele coalitie partners zijn nog belangrijker, kijk naar Wilders, voor sommige politieke doelen is ruimte, aan andere kan je alleen met “grof geweld” beginnen en rekenen op formidabel verzet, ik denk aan economie, wat niet wil zeggen dat er niets gebeurt, vooropgesteld dat jouw beleid er toe doet, dat je meeregeert, dat zullen we even moeten afwachten, vergezichten moeten we allemaal hebben denk ik, zo zou ik graag zien dat staats crèches met nadrukkelijke participatie van ouders in het leven werden geroepen, cohesie is ver te zoeken, misschien kan dat bijdragen tot meer eenheid door elkaar te ontmoeten, leren kennen en respecteren, is het haalbaar?, welke muren moet je slechten en hoeveel weerstand is er om tot eenheid te komen, misschien dat ik een mailtje naar Jet en Lodewijk stuur om te kijken naar de mogelijkheid en anders wel naar Jesse als ik geen gehoor vind, economie ligt wat mij betreft iets ingewikkelder, dat heeft z’n eigen dynamiek en hoewel de regering verregaande instrumenten in handen heeft te sturen staan inkomsten toch voorop en dat is afhankelijk van tal van factoren, hoe maakbaar dat is naar de hand van Klaver lijkt me een hels karwei en roept de vraag van geloofwaardigheid op, misschien is het nog te vroeg om over het Klaver effect te spreken.

crumb2
crumb223 apr. 2016 - 15:35

“Een Brede Volkspartij” ? Een GGD partij dus, een partij voor de massa, een voor elk wat wils partij, een meer-van-het-zelfde partij, een dertien in een dozijn partij, een partij voor de middenmoot, een partij met vele grijstinten, een partij waar mee te praten valt, een partij van compromissen, een re-ge-rings-partij ! Een partij die ver-ant-woor-de-lijk-heid neemt ! . Prima idee van Klavertje 4 ! Er zijn heel wat beroemde Jesse’s geweest (Jesse Owens, Jesse Jackson, Jesse James), maar die van ons kan naadloos in dat rijtje van celebrities. Yeahhh ! . En….hij heeft de wet van (P.T.) Barnum goed bestudeerd : Nobody has ever lost any money by underestimating the masses. . Zal ik nu ook op GL gaan stemmen ? Kweet’t nog niet hoor. In de grijstinten sector is Sybrand toch ook wel leuk, en Alexander heeft ook van die lieve ogen. Dietje heeft voor mij afgedaan, mij te bazig. En Hansje S. ? Flink oefenen nog maar, zou ik’m willen adviseren. . Markje en Halbe zijn voor mij nicht im frage want….enge stropdassen. Geert ook niet want…..vreselijk kapsel en bovendien niet grijs genoeg. Emile is best aardig maar ik hou niet van onderwijzers en zet zichzelf ook steeds buitenspel wegens “niet grijs genoeg”. . Jesse maakt dus best een goeie kans. . Maar ja, Marianne hè. Absoluut on-grijs, zweverig, streng in de leer, onmogelijke regeringspartner. Moeilijk hoor.

Acid Prune
Acid Prune23 apr. 2016 - 15:34

Reactie op de update alsof je spekman voór de vorige verkiezingen hoort .

Phoenix van Milete
Phoenix van Milete23 apr. 2016 - 15:24

Klaver: "We leven niet in een vrije markt Mark, we delen een samenleving." Zucht; de vrije markt is onderdeel vd samenleving. Ongelofelijk dat dit soort puberale one liners zoveel bijval krijgt. Jaap Jansen ,,Doe het maar zoals die nieuwe premier van Canada. Wit shirt, knoopjes los, mouwen opstropen, diversiteit erachter" Nog zonder kinderlijke oneliner; Canada is een totaal ander land, met andere problemen: wat daar werkt hoeft hier absoluut niet te werken. In Canada zijn ze door de grote ruimte en ander soort immigranten nog lang niet zo hard tegen de nadelen van een multiculturele samelveing aangelopen als in NL. Jesse zal hooguit traditionele linkse stemmers weten te trekken van de andere linkse partijen voor de rest niet. Waar blijft de progressieve politicus die wel realistisch met de huidige problemen kan omgaan?

1 Reactie
jellevwal
jellevwal23 apr. 2016 - 16:50

Trudeau hanteert een strikt immigratiebeleid, laat alleen migranten toe waar Canada iets aan heeft. Klaver is een 'zet de deur maar open' figuur. Canadese windmolens ?; nooit van gehoord. Electrische auto's voorschrijven, ik denk dat Trudeau heel goed weet dat dat een utopie is. GL blijft voor mij de partij van salonsocialisten en utopisten.

trotsopnederland
trotsopnederland23 apr. 2016 - 14:55

Verfrissende verschijning, maar inhoudelijk is het niks. Denk wel dat het de partij goed zal doen.

Machielse93
Machielse9323 apr. 2016 - 14:14

Ik denk dat GL nooit een brede partij kan worden gezien het grootste deel van het electoraat volgens mij helemaal niet meer zit te wachten op zo een idealistische koers. Dat hebben we al vrij lang gehad, het is helaas tijd voor realisme.

msj_meijerink
msj_meijerink23 apr. 2016 - 14:12

Leuke droom van Jesse, maar in het stemhokje zal de kiezer bij zinnen komen en toch weer stemmen op de hen vertrouwde partijen.

1 Reactie
Visvijver2
Visvijver223 apr. 2016 - 19:10

Ik hoop van niet. Op basis van visie en 'behoud van een sociaal gezicht' mag de PvdA definitief van mij een splinterpartij worden.

cormol
cormol23 apr. 2016 - 14:11

Zelfs D66 is uiterst links vergeleken met Trudeau. Zo wordt je dus door de media voorgelicht, maar je bent jong en je wilt wat.. “We will introduce a new tax bracket of 33 percent for individuals earning more than $200,000 each year.” (ca € 141.000) https://www.liberal.ca/files/2015/10/A-new-plan-for-a-strong-middle-class.pdf Gesellschaftliche Sein bestimmt das Bewusstsein - zoals de oude partijgenoten van Klaver binnen Groenlinks zich ongetwijfeld zullen herinneren als ze vroeger goed opgelet hebben in het vormingscentrum van de kameraden. Voor de grachtengordel achterban van Groenlinks is dat inderdaad middenklasse.

Robe Spierre
Robe Spierre23 apr. 2016 - 14:02

Die zetel of 10 winst halen ze makkelijk. Ze staan nu in de peilingen al op 16, 12 winst, waarvan 6 sinds het aantreden van Klaver. Overigens ben ik niet zo'n fan van hem, met dat economische geneuzel waar hij de ballen verstand van heeft. Maar er is weinig als alternatief. Als je EN groen EN liberaal wil stemmen, houd je alleen GL over. Met of zonder Klaver, er zal weinig anders op zitten, want D66 heeft zijn ziel verkocht.

Sjors Spruitje
Sjors Spruitje23 apr. 2016 - 13:52

Jesse Klaver: de hoop van links. Wat ik me altijd afvraag, als ik zo'n jong mannetje weer eens van wal zie steken, is of hij wel gerealiseerd dat het onmogelijk is om op alle vragen antwoord te hebben. Mensen die nooit twijfelen en menen van alles verstand te hebben zijn dom of jong. Soms zijn ze het allebei.

MichaelT2
MichaelT223 apr. 2016 - 13:25

Ik zou graag weer op GL stemmen en heb al meer dan 10 keer bedacht dat ik het ooit weer ga doen. GroenLinks heeft totaal niks meer van wat het ooit was en dat vind ik moeilijk te geloven. Kritische geluiden over economisme klinken leuk, maar in de praktijk zie ik er niks van terug. Alleen sporadisch lees ik iets waar ik me in herken.Steun aan oorlogen, fascistische regimes, afbraak van het studiestelsel is wat de klok slaat.

2 Reacties
Ben Joop
Ben Joop23 apr. 2016 - 19:42

Verhoging van de AOW leeftijd.

MichaelT2
MichaelT223 apr. 2016 - 21:00

@Ben Voor mij was dit filmpje van GroenRechts echt de druppel. https://www.youtube.com/watch?v=LCKXO1Ri64M 'Landen moesten geld lenen om de banken te helpen...' Ammehoela. Ze moesten geld lenen bij dezelfde banken, geld wat gewoon uit het niets gecreëerd wordt en waar wij voor moeten dokken. Pure diefstal is het en GroenRechts praat het allemaal goed. Wat een slap gelul. Laten ze een voorbeeld nemen aan deze Ierse journalist. https://www.youtube.com/watch?v=4LTWmOcFyJ8

Het Vrije Woord
Het Vrije Woord23 apr. 2016 - 13:00

Het is toch wat he? Vroeger lachten we om cabaretiers en luisterden we naar politici, maar nu is dat helemaal omgedraaid. Het is wel een grappig mannetje die Klaver. Lijsttrekker van een dromende partij die allemaal dingen bij elkaar fantaseert, maar ondertussen de meest foute beslissingen ondersteund van het huidige kabinet. Wat wil hij een breede volkspartij vormen en hoe wil hij dit bereiken? Door alles te verbieden of duurder te maken die voor het gewone volk juist heel belangrijk zijn. Overal moet geld naar toe, maar waar het geld vandaan moet komen moet kapot gemaakt worden.

Cinema2
Cinema223 apr. 2016 - 12:51

Gl, ach GL een partij vol idealen, maar wie gaat dit betalen? Onder de betweter Femke Halsema had ik een groot hart voor GL. Als geen ander wist zij een brug te slaan tussen "links en rechts", was er niet vies van om ook haar eigen achterban op haar of zijn verantwoordelijkheid te wijzen. Is niets meer van over, zolang de rekening nog tijdelijk over balk kan worden geflikkerd bij de niet GL stemmer is de lijn Klaver mij volstrekt helder... Ter weet ook ik barst van de idealen, mijn bankrekeningnummer is 38333...............

voxpopuli2
voxpopuli223 apr. 2016 - 12:51

De CPN (Communistische Partij Nederland) is een van de voorlopers van GroenLinks. Over communisten hoor je niet veel meer in Nederland. En dat wil ik graag zo houden. Kijk peilingen zijn als de weersvoorspellingen van het KNMI. Vaak achteraf nog niet in de buurt. Maar de feiten : auto verboden, fietsen verplicht in de steden , groene ideeën die niet stroken met de huishoudboekjes van modaal. En vooral geen visie, maar vooral herhaling van oude koeien uit de sloot.

Nick Ros
Nick Ros23 apr. 2016 - 12:35

De enige volkspartij die mogelijk is : Coördinerend Democratisch Appel Met de 10 geboden in het huisreglement, als compromis.

jellevwal
jellevwal23 apr. 2016 - 12:29

Zelfs de lager opgeleiden begrijpen dat je niet tegelijk kolencentrales kunt sluiten en electrische auto's voorschrijven. Wat betreft het milieu, Telegraaf lezers zien de temperatuurstijging als lagere stookkosten.

Aldus Mei
Aldus Mei23 apr. 2016 - 12:28

Jesse Klaver is door Femke Halsema als kroonprins bij de partij gehaald. Er was wel een tussenpaus nodig, omdat een succesvolle lijsttrekker vrijwel altijd wordt opgevolgd door een zwakkere. Al was het maar omdat het de oude lijsttrekker niet is. (Voorbeelden te over, Brinkman(Lubbers, Melkert(Kok), Kant(Marijnisse). Femkes plan heeft dus gewerkt. Ze houdt zich nu op afstand om Jesse niet in de weg te zitten. Met vergelijken met buitenlandse Politici heb ik niet zo veel. Allemaal onzin. Klaver is Klaver.

2 Reacties
Moeder Pietje
Moeder Pietje23 apr. 2016 - 21:29

2 tussenpausen dan toch zeker? Of was je er eentje vergeten? Volgens mij was Jolanda Sap niet als dusdanig bedoeld. Die oudere man die de boel na Dibi vs Spa bijeen moest vegen , hoe heet die ook alweer?

Aldus Mei
Aldus Mei24 apr. 2016 - 12:35

Het Sap debakel was een ongeplande complicatie.

Common Sense
Common Sense23 apr. 2016 - 12:01

Die Klaver is natuurlijk een onvervalste populist met zijn slappe verhaal over economisme. Een willekeurige huisvrouw kan hem uitleggen waarom dat nu nergens op slaat.

2 Reacties
Ben Joop
Ben Joop23 apr. 2016 - 19:45

Dan moet het voor U helemaal een makkie zijn om dat nu even te verklaren?

Donostia2
Donostia224 apr. 2016 - 8:40

@ Ben Joop. Zijn afkeer van zijn eigen "uitvinding" economisme, een begrip dat staat voor zaken van waarde uit te drukken in geld, die afkeer staat haaks op het adresseren van allerlei sociaal economische thema's. Want die kosten geld. Of het nu je huishoudportemonnee is, je gemeentelijke of overheids portemonnee, je kant geen geld uitgeven wat je niet hebt. Dat kan iedere huisvrouw je supergoed uitleggen. Behalve wanneer je vindt dat je ook recht hebt op andermans portemonnee. Lees anders het stuk van Piet de Geus. Heldere analyse van onze maatschappij en de plaats van Groen Links daarin.

Dale S
Dale S23 apr. 2016 - 11:57

Na de tragische teloorgang van de PvdA begrijp ik dat Links zich ergens op moet richten , maar Groen Links? Mooie beloftes kunnen we allemaal doen maar ik ben bang dat de doelstellingen en de manier waarop deze bereikt moeten worden een tikkeltje te idealistisch zijn en in effect tot weinig resultaat zal leiden. Verder voordat wij kunnen spreken over een intellectueel zwaargewicht zal deze jongeman eerst nog even wat spek op de botten moeten kweken. Hij is mij letterlijk iets te Groen, en te Links maar goed. Das voorkeur.

[verwijderd]
[verwijderd]23 apr. 2016 - 11:49

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Ben Joop
Ben Joop23 apr. 2016 - 19:47

Nogmaals, ik ben geen fan van Groen Links maar u bent nu al de tweede persoon hier op deze pagina beweert dat Groen Links pro-TTIP zou zijn. Hoe kan het dat u dat zo stellig beweert? Hun programma zegt het tegenovergestelde.

H.Witte
H.Witte23 apr. 2016 - 11:36

Het frisse geluid op zichzelf is, binnen de pluriformiteit, niet verkeerd. Bovendien moedigt het anderen aan zichzelf eens wat af te stoffen.

Flipje Tiel
Flipje Tiel23 apr. 2016 - 11:32

Justin Trudeau is vooral populair bij amerikanen die weinig van de Canadese politiek weten. Maar inderdaad hebben beide geen verstand van economie, een koppie dat het wel leuk doet bij vrouwen op leeftijd en totaal geen benul van het volk eigenlijk voor iets is.

Events, dear boy, events
Events, dear boy, events23 apr. 2016 - 11:30

Ach, ik stem al ca 40 jaar VVD, dus op mijn stem hoeft GroenLinks niet te rekenen, maar Jesse Klaver is ontegenzeggelijk een sympathieke, intelligente, integere jongen, die bij de TK verkiezingen volgend jaar zeker voor winst voor GL zal gaan zorgen. Maar om hem nu al de Nederlandse Trudeau te noemen lijkt me wat voorbarig. Laat hij eerst maar eens bewijzen dat hij die virtuele winst in echte winst kan omzetten, en dan moet hij de daaropvolgende jaren maar eens tonen hoe hij een middelgrote partij - zeg 14/16 zetels - overtuigend kan leiden. Maar ik geef hem een meer dan redelijke kans dat hij dat inderdaad kan.

Piet de Geus
Piet de Geus23 apr. 2016 - 11:29

Nu begrijp ik dat gedoe rond dat lelijke zelfverzonnen woordje economisme: Klaver probeert bij de SP de kunst af te kijken hoe je met holle termen laagopgeleide kiezers kunt trekken. Mijn advies: gooi er nog meer lege kreten als 'de menselijke maat' en 'wij kiezen sociaal' door. Maar wees dan niet verbaasd dat de huidige kiezers er gillend van zoveel ondraaglijke leegheid vandoor gaan.

BasVV
BasVV23 apr. 2016 - 11:20

Klaver heeft wel ideeen. Maar niet de uitstraling. Hij is te jong, te lief en naief. De kans dat dat bij een breed publiek aanslaat is niet groot.

Van der Wal
Van der Wal23 apr. 2016 - 11:19

Met 15 zetels ben je geen volkspartij. Je zal minstens het dubbele aantal moeten hebben, en dat na een slechte verkiezingsuitslag. GL kan ook helemaal geen volkspartij worden want daarvoor zijn hun standpunten veel te elitair, veel te gericht op de in de grote stad wonende hoogopgeleide tweeverdiener. Nu zullen die mensen ondertussen wel denken dat heel Nederland uit in de stad wonende hoogopgeleide tweeverdieners bestaat, maar dat is dus niet zo.

Phoenix van Milete
Phoenix van Milete23 apr. 2016 - 11:18

Het huidige klimaat is erg ongeschikt voor utopisten als Jesse Klaver, gelukkig maar, we hebben realisten nodig, geen wensdenkers. Wellicht weet hij alle linkse stemmen naar zich toe te trekken, veel is dat niet, zeker niet genoeg....gelukkig.

1 Reactie
Joe Speedboot
Joe Speedboot23 apr. 2016 - 16:05

'Het huidige klimaat is erg ongeschikt voor utopisten' Uit de peilingen blijkt het tegenovergestelde. Geen grotere fantast als Wilders.

Acid Prune
Acid Prune23 apr. 2016 - 11:15

GroenLinks is een neoliberale middenpartij die sterke overeenkomsten vertoont met D66 . Ik zie niet hoe die veel zetels moeten halen gezien hun natuurlijke achterban door ervaring zich wel 10 keer zou bedenken nog een keer op die partij te stemmen .

Nick Ros
Nick Ros23 apr. 2016 - 11:12

Eerst even kijken hoe die Jesse Klaver door de verkiezingsdebatten rolt.

4 Reacties
Nick Ros
Nick Ros23 apr. 2016 - 11:16

Als bij die debatten de 6 grootste partijen worden uitgenodigd, dan komt Jesse Klaver niets eens in aanmerking voor zo'n debat.

Acid Prune
Acid Prune23 apr. 2016 - 12:03

Wat natuurlijk een aanfluiting voor een democratie is . Want voor de verkiezingen staat iedereen op 0 zetels

jellevwal
jellevwal23 apr. 2016 - 12:30

Kletsen kunnen Groenlinksers wel. Zinnige dingen voorstellen is heel iets anders.

Nick Ros
Nick Ros23 apr. 2016 - 16:10

In de Kamer zitten nu al 16 partijen. Plus ca 8 nieuwkomers. Nou Acid dat wordt een moeilijk debat met 24 partijen.

peterh2
peterh223 apr. 2016 - 11:06

Als GL geaccepteerd wil worden als brede volkspartij dan zal het wat pragmatischer moeten omgaan met de sleetse stokpaardjes: niet kritiekloos op elke km2 een windmolen neer willen zetten of fanatiek auto pesten en cijfers zo verdraaien dat 10km harder gelijk staat aan genocide. Wees redelijk en probeer inderdaad ook de 'gemiddelde' Nederlander te trekken, die heeft een auto en wil best groen maar niet tegen elke prijs.

1 Reactie
Moeder Pietje
Moeder Pietje23 apr. 2016 - 12:17

3 keer meer verkeersslachtoffers sinds de 130 KM maatregel vind ik geen kattenpis. En ik ben geen GL fan.

Rode druppel
Rode druppel23 apr. 2016 - 11:03

Ik vertrouw hem en Groen Links niet. Zie Kunduz 1 en 2 en recenter het leenstelsel. Dan blijft over Piketty waar ze achteraan lopen. Piketty zijn verdienste is het in kaart brengen van feiten, maar voor de rest een hoop gebakken lucht. Groen Links is al vele male onbetrouwbaar gebleken en Piketty wordt al een afgod vereert. Volg Piketty en de problemen worden niet opgelost.

2 Reacties
Acid Prune
Acid Prune23 apr. 2016 - 12:04

Groot gelijk . Pluchegeile neoliberalen die niets meer te maken hebben met hun oorsprong.

Moeder Pietje
Moeder Pietje23 apr. 2016 - 12:20

Links geneigde stemmers laten zich nogal eens bij de neus nemen. Het verhaal PVDA is overduidelijk, toch zullen de wishful thinkers zich de komende verkiezingen weer laten lijmen, bijv door een eigenlijk heel neo liberale harde man als Aboutaleb. Halsema werd geprezen door de VVD als liberaal van het jaar en daarna heeft GL haar spoor vervolgd. Ook na het Dibidrama vertrouw ik er niet op dat ze op hun schreden zijn terug gekeerd.

rbakels
rbakels23 apr. 2016 - 11:01

Het had er in gezeten - tot gisteren die sjachrijnige Liesbeth van Tongeren in zijn fractie een typisch GroenLinks stokpaardje bereed: we mogen van hen geen 130 meer rijden. Dat lijkt me electorale zelfmoord.

pmolenaar71
pmolenaar7123 apr. 2016 - 10:48

Het zou geweldig zijn als er weer een goede, frisse linkse oppositie zou komen! Ik betwijfel alleen of het een brede volkspartij zou kunnen worden. Is en blijft GroenLinks - evenals D66 - daarvoor niet te 'elitair'? Ik begrijp alleen niet dat Canada als voorbeeld voor goed vluchtelingenbeleid wordt gezien. Gaat GroenLinks straks ook maximaal 25.000 asielzoekers per jaar opnemen? En dan alleen gezinnen, vrouwen of LGBTQ (met daarnaast nog veel meer eisen).... Als je een dergelijk beleid voor Nederland voorstelt, dan wordt je al snel in het xenofobe kamp geplaatst...

1 Reactie
Moeder Pietje
Moeder Pietje23 apr. 2016 - 12:25

ik begreep enerzijds dat het 45000 gaat worden en dat er nog meer in the pipeline zit

Rootman2
Rootman223 apr. 2016 - 10:43

Groenlinks heeft voor mij juist weer 2 2e kamerperioden afgedaan met hun JA campagne voor het referendum. Ook vertrouw ik ze nog steeds niet wat betreft NATO missies. Dat het neoliberaal/ neoconservatieve medium de Volkskrant zo´n lovend stuk plaatst wakkert mijn ongerustheid wat dit betreft eerder aan.

Jantje68
Jantje6823 apr. 2016 - 10:40

Kansloos. De lager opgeleiden zitten bij PVV en SP. Klaver komt met een boodschap van meer vluchtelingen, vleesbelasting en tal van andere belastingen die allemaal bij de lager opgeleiden op het bordje komen. De ideale schietschijf voor Wilders

Jhonathan
Jhonathan23 apr. 2016 - 10:39

Het enige dat hem interesseert, is de EU. Op elk probleem met de EU, is zijn antwoord: "Meer EU." Ook het het neoliberale TTIP, wat toch echt schadelijk is voor Nederland, vind hij een prima plan. Voorts benoemt hij problemen zonder met oplossingen te komen, net als Wilders.

8 Reacties
Jhonathan
Jhonathan23 apr. 2016 - 10:46

Excuus voor de tikfouten.

H.Witte
H.Witte23 apr. 2016 - 11:30

Jhonathan >Voorts benoemt hij problemen zonder met oplossingen te komen, net als Wilders.< Inhoudloze kritiek die bovendien onterecht is vermorzelt je gehele reactie. Een kleine greep waaruit duidelijk blijkt dat Klaver heel wat constructiever is dan GW. Klaver doet vijf voorstellen om de ‘hyperrijken’ zwaarder te belasten. Kamerlid Jesse Klaver wil snel een debat met de staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën over de doorgeslagen belastingconcurrentie in Europa. Donderdag verscheen een rapport van de Algemene Rekenkamer waaruit blijkt dat bedrijfswinsten, dividend, rente en royalty’s nauwelijks belast worden. De staat moet weer investeren in duurzame energie, moet massaal medicijnen inkopen om de prijs ervan te drukken en moet zelfs optreden als bankier: een greep uit maatregelen die Klaver voorstelt. Er moet hogere vermogensbelasting komen, maar ook in andere domeinen moet de overheid meer de regie nemen om meer gelijke kansen te creëren. Zo zou de overheid het monopolie van zorgverzekeraars moeten breken. Nam in 2013 het initiatief tot het houden van een hoorzitting over belastingontwijking door multinationals. Kwam in 2014 met een aanvalsplan 'Kansen voor kinderen voor het vmbo'. Daarin wordt gepleit voor investeringen in het vmbo.

Rootman2
Rootman223 apr. 2016 - 11:44

Los van mijn eigen reserveringen over deze man (want ik vind hem ook te kritiekloos pro-EU) las ik wel dat hij TTIP referendabel wil maken: http://fd.nl/economie-politiek/1097883/groenlinks-wil-referendum-over-vrijhandelsverdrag-ttip Wie kan hier uitsluitsel over geven?

Ben Joop
Ben Joop23 apr. 2016 - 13:45

het groen links standpunt in deze: "De Europese Unie en de Verenigde Staten onderhandelen over een vrijhandelsverdrag, het Trans-Atlantisch Handels- en Investeringspartnerschap (TTIP). Dit verdrag tast de Europese democratie aan en zet milieubescherming, voedselveiligheid, sociale rechten en privacy voor Europeanen op het spel. GroenLinks is geen voorstander van het vrijhandelsverdrag en wil dat de EU de onderhandelingen met de VS staakt." bron: https://groenlinks.nl/standpunten/vrijhandelsverdrag-eu-vs U kletst maar wat. Ik zal nooit meer op Groen Links stemmen na Kunduz, maar wat is het nut van dit soort leugens in een discussie?

Dave2
Dave223 apr. 2016 - 15:09

Wilders heeft wel degelijk oplossingen maar niemand wilt er naar luisteren.

Ben Joop
Ben Joop23 apr. 2016 - 19:41

Dave: je bedoelt massadeportaties van moslims? Of bedoel je heel hard "daar moet een piemel in roepen"?

Jhonathan
Jhonathan23 apr. 2016 - 20:13

@ Rootman & Ben Joop, Klopt. Ik was iets te hard in mijn stelling. GroenLinks is tegen ISDS.

H.Witte
H.Witte23 apr. 2016 - 22:07

Jhonatan, je was niet te hard in je stelling, je hebt jezelf gewoon niet goed op de hoogte gebracht van wat Groen Links wil en doet. Dat is niet zo erg, hoor. Ik ga zelf wat dat betreft ook wel eens in de fout.