Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Droogte dreigt Rijn onbevaarbaar te maken, industrie in de problemen, prijzen omhoog

Klimaatcrisis hindert bestrijding klimaatcrisis
Joop

Kinderombudsman: Wet passend onderwijs faalt

  •  
08-09-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
passendonderwijs300
Een jaar na invoering van de wet gaat er nog steeds teveel mis. Kinderen zijn hiervan de dupe
Het nieuwe systeem om kinderen die extra zorg in de klas nodig hebben op de juiste plek te krijgen, werkt niet. Dat is de conclusie van kinderombudsman Marc Dullaert een jaar na de invoering van de Wet passend onderwijs. Dullaert presenteert zijn bevindingen vandaag in zijn rapport ‘Werkt passend onderwijs?’. De ombudsman dringt bij staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) aan op snelle aanpassing van het beleid.
De in 2014 ingevoerde wet verplicht alle reguliere scholen in het basis- en voortgezet onderwijs plek te maken voor élke leerling, ongeacht of deze extra ondersteuning nodig heeft. Een jaar na de invoering van de wet, zijn er nog altijd kinderen die niet de juiste vorm van onderwijs ontvangen. Ook zitten duizenden kinderen nog steeds thuis. 
De ombudsman concludeert dat scholen en samenwerkingsverbanden falen het kind centraal te stellen: ‘Scholen bespreken de situatie van het kind en nemen de belangrijke beslissing of hij of zij wel of niet wordt toegelaten. Maar dat gebeurt soms alleen maar op basis van een dossier, of op basis van financiële belangen. Het kind en de ouders hebben ze nooit ontmoet.’
Ouders en kinderen worden hierbij onvoldoende geïnformeerd. Daar waar het wel goed gaat, heeft dat volgens Dullaert alles te maken met ‘lef en persoonlijke betrokkenheid’ binnen de scholen. De ombudsman is van mening dat om passend onderwijs te laten slagen, een omslag nodig is in de houding van alle scholen. 
Verder concludeert Dullaert dat essentiële randvoorwaarden ontbreken om passend onderwijs voor alle kinderen mogelijk te maken. Zo zouden oude regels en wetten maatwerk in de klas belemmeren. Denk hierbij aan de leerplicht die geldt voor alle kinderen, of de beperking op thuisonderwijs. Hierover zegt Dullaert: ‘Voor sommige kinderen is het psychisch of medisch heel lastig om vijf dagen per week naar school te gaan, terwijl dat wettelijk wel verplicht is. In bepaalde gevallen zou van die wet afgeweken moeten worden.’ De onderwijsinspectie heeft het wel mogelijk gemaakt voor sommige kinderen om onderwijs op de thuislocatie te volgen, maar het is voor ouders en professionals nauwelijks te achterhalen hoe en wanneer ze daar een beroep op kunnen doen. 
Staatssecretaris Sander Dekker is het niet eens met de ombudsman. In een reactie laat hij weten: ‘De ruimte voor maatwerk is met het passend onderwijs enorm toegenomen, scholen moeten er alleen beter gebruik van maken.’ De staatssecretaris vind het te vroeg om te concluderen ‘dat de wet waarvan de inkt net droog is volledig op zijn kop gezet moet worden.’
Twee jaar geleden boog de Kinderombudsman zich ook al over de problemen rond het passend onderwijs. ‘Het is wrang om te zeggen, maar de knelpunten die toen zijn gesignaleerd, bestaan nu nog steeds, blijkt uit ons nieuwe rapport.’ Dullaert begrijpt dat de invoering van de nieuwe wet tijd nodig heeft, maar hij kan niet toestaan dat kinderen en hun ouders maar geduldig moeten afwachten tot er wellicht in de toekomst meer duidelijkheid is. ‘Dit is aan kinderen niet uit te leggen. Zij zijn onze toekomst en hun toekomst begint vandaag.’
cc-beeld: Anna Gutermuth

Meer over:

politiek, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (15)

richarrd
richarrd8 sep. 2015 - 9:08

De VVD is veel te groot, er is maar één partij aan de macht eigenlijk, en dat is echt heel slecht voor Nederland. Er hoeft niet veel meer overlegd te worden, ze doen maar zo iets, niemand die er op let, en dan is het maar hopen dat alles goed komt, maar dat doet het dus niet.

ziekin2013
ziekin20138 sep. 2015 - 9:08

Dit krijg je als mensen vanuit de politiek zich met het onderwijs, de zorg of dergelijke zaken gaan bemoeien. Ze denken er wat willekeurige rekenmodelletjes op los te kunnen laten, verpakken hun doelstellingen in een flinterdun jasje van goede bedoelingen en laten vervolgens de belanghebbenden jarenlang lijden onder de ontstane situatie. Meneer Paul Rosenmöller van de VO-raad herkende de signalen vorige week niet. Dat viel te verwachten, zijn blik is slechts gericht op de vermeende successen en andere geluiden of beelden wil hij gewoon niet serieus nemen. Een Zonnekoning. Het gaat over mensen. Leerlingen, hun ouders, maar ook leraren die steeds proberen de rare sprongen vanuit Den Haag, vaak onderweg nog toegejuicht door -in dit geval- onderwijsmanagers, om te buigen in een acceptabele situatie. Er is echter een eind aan wat mogelijk is.

Armagaddon
Armagaddon8 sep. 2015 - 9:08

>>> Citaat: Kinderombudsman: Wet passend onderwijs faalt >>> Tja...de canon van de partij opportunistisch falende nationale politiek was al eerder begonnen en werd nogmaals versterkt met het aantreden van Rutte I +II met de politiek van symboliek en de daar uit logische ontwikkelingen van een canon aan contra productiviteit, die uiteindelijk in een duurder en langer inspanning kost om deze enigermate te herstellen of terug te draaien, bewijs de staatsschulden stijgen nog steeds...rechtse hobby's, dus terecht ....mean smile... De Staatsschuld stijgt met 480 euro per seconde! http://www.destaatsschuldmeter.nl/

falendemoeder
falendemoeder8 sep. 2015 - 9:08

Heel, heel triest. Ik kan me voorstellen dat het zwaar wordt voor leraren met tegenwoordig klassen van 37 leerlingen en veel te weinig personeel. Intriest, omdat het voor de stelselwijziging wel mogelijk was met twee uur per week hulp per leerling, waarvan een leraar met ontzettend veel ervaring met leerlingen met de allerernstigste problemen. Die heeft onze zoon gekalmeerd en onze leraren zodanig geholpen dat ze op dan duur als team gespecialiseerd waren. Maar 'onze' school is er al zo ontzettend lang mee bezig geweest, en dat gold ook voor de basisschool. Het effect van de inzet van school plus basisschool was dat onze zoon uitermate stevig en zelfstandig is geworden. En nu met succes op een vervolgopleiding zit zonder dat nog speciale hulp nodig is. Vroeg in het leven genoeg hulp (twee uur per week in plaats van speciaal onderwijs in zijn geval) levert op jonge leeftijd genoeg veiligheid en later genoeg zelfstandigheid op. Helaas vinden veel mensen dat die die twee uur hulp per week in plaats van speciaal onderwijs doodzonde was van het geld. Daarom moeten zoveel kinderen het nu zonder hulp redden. ER zijn duizenden kinderen zonder school in Nederland. Kinderen met dezelfde soort problemen als onze zoon had. Ik ben er doodziek van. Ons kind gered en daarmee ben ik medeschuldig aan het feit dat kinderen nu zonder hulp zitten op school. Ik voel me intens schuldig als ik ouders van jongere kinderen zonder hulp tegenkom. Ik mag het niet zeggen, maar ik voel me als een ouder van wie het kind een levensreddend medicament heeft gekregen, terwijl andere kinderen met hetzelfde probleem tegenwoordig wegteren door bezuinigingsdrang. Ik kan echter niets doen om dat te voorkomen, alleen politici aan de mouw trekken. Ik ben op de dag dat de 'wet passend onderwijs' door de Tweede Kamer ging, vlak voor Rutte-I viel, op de fiets naar het Binnenhof en terug gefietst begin maart, zonder dat ik in vorm was, dat was in totaal bijna 70 km. Dat heb ik toen aan een aantal Kamerleden gemaild en de boodschap was bij een paar van hen binnengekomen in de mailbox. Maar dan nog het is een chaos die wet en de klassen zijn veel te groot. En had ik dan geen hulp moeten aanvaarden? Dan lag mijn zoon nu in de goot. En was mijn zoon ook onder toezicht gesteld omdat ik hulp weigerde. Onze zoon en wij aanvaardden de hulp en dus mochten mijn man en ik zelf de ouderlijke macht houden en ging het goed met hem.

ziekin2013
ziekin20138 sep. 2015 - 9:08

@Cali Mero: Al doe ik nog zo mijn best, ik snap er helemaal niets van. Begrijp alleen dat je wilt zeggen dat alles wat mis gaat de schuld van rechts is. Was het maar zo simpel trouwens.

BertF2
BertF28 sep. 2015 - 9:08

In de eerste helft van de jaren negentig ging Weer Samen Naar School van start. De bedoeling was dat kinderen met leer- en gedragsproblemen vaker in het basisonderwijs zouden worden opgevangen en minder doorverwezen naar het speciaal onderwijs. Weer Samen Naar School is een grote flop geworden. Scholen die ruimte boden aan kinderen met problemen werden door inspecties bestraft als de leerprestaties onder een landelijk gemiddelde lagen. Als gevolg daarvan werden er juist vaker kinderen naar het speciaal onderwijs doorverwezen. Intussen was WSNS een organisatorisch miljoenen verslindend gedrocht geworden. De voornaamste oorzaak van het falen van WSNS was dat het in essentie een bezuinigingsoperatie was, waar voor het goede fatsoen gewoon een ideologisch kleedje overheen werd gehangen. In dit geval, Wet op het passend onderwijs, is er sprake van hetzelfde kleedje, bezuinigen, over hetzelfde motief, volwaardiger kansen, waardoor aan de uitvoering veel te weinig aandacht is besteed. De kinderombudsman, en natuurlijk de kinderen en ouders, kunnen het in hun zak steken: de Wet op het passend onderwijs wordt een mislukking.

JodeJo
JodeJo8 sep. 2015 - 9:08

Kinderombudsman: Wet passend onderwijs faalt! VVD: Ons doel is bereikt!!

ziekin2013
ziekin20138 sep. 2015 - 9:08

@Muse: Die opmerking slaat werkelijk nergens op. Mensen kunnen zich ergens druk over maken, maar dat betekent niet dat andere zaken volledig genegeerd worden. Als je eigenlijk wilt zeggen dat vreemdelingenhaat terecht is, doe dat dan. Niet dat ik het daarmee eens ben trouwens, maar het is een ander probleem.

falendemoeder
falendemoeder8 sep. 2015 - 9:08

Ik moest uitkijken dat ik geen straatvrees kreeg in die tijd. Als andere ouders hun kind van school halen omdat jouw kind erop zit, ga je je in de buurt en zeker op het schoolplein unheimisch voelen. Gelukkig, zodra het 'rugzakje' er was - het zo luxe rugzakje, twee uur per week hulp ipv speciaal onderwijs, een schande volgens velen die luxe - werd het rustiger. De andere leerlingen hadden toen ook geen last meer. En er waren enkele ouders die me moreel steunden. Zeer waardevol. Het 'rugzakje' bestaat niet meer. En de klassen waren toen nog niet zo groot als nu.

Simbro
Simbro8 sep. 2015 - 9:08

Uit ervaring in het Voortgezet Onderwijs weet ik dat in een klas van 30 of meer leerlingen differentiatie binnen klassenverband al knap lastig is. Als daar dan ook nog leerlingen tussen zitten die onevenredig veel extra aandacht nodig hebben, gaat dat altijd ten koste van de andere leerlingen. Dat heeft men natuurlijk van tevoren geweten, het gaat hier gewoon om een bezuinigingsmaatregel. Het argument dat het beter is voor de kinderen waar het om gaat tussen 'gewone' leerlingen les te krijgen, is m.i. een verkooppraatje. Ik vraag me af of daar goed onderzoek naar is gedaan. Waarschijnlijk weer een van de onderwijsvernieuwingen die zonder experimenten vooraf op het bordje van de leerkrachten wordt gedropt. Behalve dat het ten nadele van andere kinderen is, zou het ook nog wel eens slechter kunnen zijn voor de leerlingen die passend onderwijs nodig hebben: ze krijgen toch minder aandacht dan in het speciaal onderwijs. Bovendien zouden ze wel eens een grotere kans kunnen lopen gepest te worden.

1 Reactie
Dehnus
Dehnus8 sep. 2015 - 9:08

En weer gerefereerd uit afgunst. "Ten koste van anderen". Waarom zitten er uberhaubt 30 in een klas terwijl leraren niet aan de bak komen omdat de oude lullen er maar niet uit willen. Oh wacht elke keer als ze dat willen, worden de klassen gewoon groter gemaakt.

johannn2
johannn28 sep. 2015 - 9:08

De Wet passend onderwijs past misschien zelf niet zo goed. Product van politieke daadkracht die, zoals bekend, niet altijd door inhoud wordt ondersteund, wel door bezuiniging natuurlijk. .

1 Reactie
Armagaddon
Armagaddon8 sep. 2015 - 9:08

>>> Kijk at noem ze nu symbool politiek, dat niet alleen contraproductief uitpakt maar in wezen duurder uitpakt om dat enigszins evenwichtige humaan verantwoorde banen te leiden typisch het rechtse denken en niet tot de kern doordringen van de ontstane problematiek te kunnen doordringen, zie wet op oorzaak en gevolg...

Roberti
Roberti8 sep. 2015 - 9:08

Dat is dan te danken aan al die schreeuwers die vreemdelingenhaat belangrijker vinden dan goed onderwijs voor hun kinderen.

1 Reactie
Nuanimo
Nuanimo8 sep. 2015 - 9:08

Natuurlijk, Muse, het is de schuld van de schreeuwers..... En nu zoet gaan slapen!