Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Kinderknokpartijtjes op school voortaan geregistreerd

  •  
08-07-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
131 keer bekeken
  •  
knokken_300.jpg
Minister Bijsterveldt denkt dat het schoolklimaat veiliger wordt met registratie
Incidenten met geweld op de basis-, speciaal, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs moeten voortaan verplicht geregistreerd worden. Bij registratie wordt alleen gemeld of de betrokkene een leerling, docent of een derde is. Met dit voorstel van minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) heeft de ministerraad vrijdagavond ingestemd.
Per september 2012 moeten scholen hun registratiesysteem op orde hebben. Volgens Bijsterveldt zorgt registratie voor een veiliger schoolklimaat. ‘Incidenten worden zo bespreekbaar en scholen zijn zo beter in staat om maatregelen te nemen’, denkt ze.
Scholen melden geweldsincidenten soms niet omdat ze bang zijn voor een slecht imago voor de school. Dat bleek uit onderzoek van EénVandaag en vakbonden AOb en CNV schrijft de Volkskrant. Bijsterveldt wilde de regeling eigenlijk al dit jaar invoeren, maar de scholen eisten toen langer de tijd om zich voor te bereiden.

Meer over:

politiek, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (36)

Averroes
Averroes8 jul. 2011 - 19:54

Ik vraag me af of dit niet de eerste stap is in de richting van het criminaliseren van kleuters.

Backtobasics
Backtobasics8 jul. 2011 - 19:54

Ik heb ook al jaren last van hanggroepkleuters hier in het speeltuintje. De buurt denk er dan ook over om camera's te laten plaatsen om hun criminele activiteiten vast te kunnen leggen. Zou me niets verbazen als er in verdovende middelen gehandeld word..........hahahahaha.

Dehnus
Dehnus8 jul. 2011 - 19:54

LEUK! nu word de pestkop NOG meer beschermd. Het gebeurde al in de politiek nu ook op het schoolplein. Hoe vaak ik niet moest nablijven omdat ik weer zo'n pestende kakker een pak klappen heb gegeven (en altijd de leraar aan zijn kant natuurlijk) is niet te tellen. Maar nee mijn fiets slopen, net zo lang blijven jennen tot iemand boos word, op mensen pikken die zwakker dan zij zijn, je met een mes bedreigen.. het mag allemaal.. maar terugslaan hoooo maar. Ik dacht dat dit zo'n kabinet was van zelf beschikking waar je de crimineel weer je "huis uit mocht slaan" volgens hun eigen bewoordingen.. kennelijk geld dat alleen voor pestkoppen. De beste oplossing kwam nog van mijn Christelijke vervolg school ;). "Dennis is Aggresief? En slaat zo maar mensen in elkaar? Nou dat geloof ik niet gewoon laten uitrazen. Die andere zal wel wat gedaan hebben om hem boos te maken! Niemand word zo maar zo boos zoals u zegt. En als het wel zo iets is dan zijn ze niet boos maar dan zijn het treiteraars en die moeten we hier niet. Komt hij snel genoeg achter". Was het antwoord van de hoofdmeester van die school toen die kutleraren achter mijn rug naar de vervolgschool belden. Ik heb in het eerste jaar gelijk wat mensen van 4 klassen hoger in elkaar getrimd die dachten mij eventjes rond te drukken en het was gelijk over :), geen getreiter meer :).

AlbertHofmann
AlbertHofmann8 jul. 2011 - 19:54

...eh, als we nu alle leerlingen van te voren registreren....dan gaat daar misschien een preventieve werking van uit. Trouwens op het schoolplein van mijn kinderen gaan meestal de ouders met elkaar op de vuist

Soupkip
Soupkip8 jul. 2011 - 19:54

=='Incidenten worden zo bespreekbaar en scholen zijn zo beter in staat om maatregelen te nemen', denkt ze. == Bijsterveldt kan beter het denken aan anderen overlaten. Bij 'de gelovige medemens' eindigt hun rationeel denkvermogen bij god's wil/ wet.

Mindfulness
Mindfulness8 jul. 2011 - 19:54

De nieuwe schoolregels: - Om kwart over acht verzamelen op het schoolplein. - de kinderen gaan twee aan twee per klas met het gezicht naar de vlaggestok staan. - Tijdens de klanken van het Wilhelmus wordt langzaam door twee leerlingen de vlag in top gehesen. - Na het Wilhelmus wordt door de leerlingen de mantra "Heil Geert" geroepen. - De leerlingen macheren naar de lokalen voor hun lessen. In de pauze zetten de docenten hun bewakingspet op om de leerlingen te controleren op afwijkend gedrag. Dit wordt genoteerd en doorgegeven aan de controlerende minister. Ik schrok wakker, wat een nare droom!!

hannogroen
hannogroen8 jul. 2011 - 19:54

Als kinderen geen fouten mogen maken, geen grenzen mogen opzoeken, niet ziek mogen worden etc, dan halen ze dat doorgaans op latere leeftijd wel in waarbij de schade niet zelden aanzienlijk groter is.

EdwinVink
EdwinVink8 jul. 2011 - 19:54

Je kunt niet vroeg genoeg een label op iemand drukken. Dat heet toch vrijheid?

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa8 jul. 2011 - 19:54

Registreert de leraar het ongewenste gedrag van zijn eigen kind, neef of kleinzoon die toevallig in zijn klas zitten ?!! Ik niet, als ik leraar was. Dan maar niet eerlijk!

Soupkip
Soupkip8 jul. 2011 - 19:54

citaat trolletje 'des duivels': ==Ik zal eens kijken of ik dit onderzoek nog ergens kan vinden. Het is in het engels, maar daar heeft u vast geen problemen mee.== Al gevonden? Of kreeg je voldoende voedsel? Ik ben nu al een tijdje nieuwschierig naar je verdere onderbouwing. Teruglezende ben ik niet de enige. Kom eens over de brug? Of vlucht je weer eens weg? Mag ook in het Duits/ Frans/ Spaans hoor.

DerUnterMensch
DerUnterMensch8 jul. 2011 - 19:54

Maar er wordt dus niet geregistreerd wie? Onzinregel overigens want er is elke week wel een ruzietje op die scholen en de helft van de tijd weten de leraren het niet eens. Daarbij komt ook nog eens dat een gepest jongetje het meest krijg te voorduren maar als wordt gevraagd wie het heeft gedaan zal er direct naar hem gewezen wordt. Het slachtoffer wordt daardoor dus in de schuldrol geduwd (tenslotte gaan de meeste leraren uit dat als iedereen dat zegt het wel zo zal zijn). Dat is nu al het geval maar als dat dan ook nog geregistreerd zou worden dan is dat helemaal slecht voor die persoon.

flounder
flounder8 jul. 2011 - 19:54

Typisch weer om dit voorstel belachelijk te maken door er een afbeelding van 2 vechtende basisschoolleerlingen bij te zetten. Het gaat natuurlijk uiteindelijk met name om geweldsincidenten op het voorgezet onderwijs.

FritsGuevara
FritsGuevara8 jul. 2011 - 19:54

Dat wordt weer eens heel ingewikkeld. Als je het heel simpel zou noteren in een verslag, dan zou er geen verschil te onderscheiden zijn tussen een klap of echt extreem geweld. Als het niet verplicht is om bedreiging te registereren staat een klap of een duw wel geregistreerd maar niet een bedreiging met een mes of andere extreme bedreigingen. Dat zal dus een vraag oproepen naar een duidelijkere registratie, waardoor de scholen die toch al met tekorten aan capaciteit zitten, urenlang elke handeling van elke leerling minitieus beschrijven. Totdat ze het schrijven zelf ook nog eens gaan bijhouden. En de overheid heeft natuurlijk tijd, geld en motivatie genoeg om dit minitieus te gaan bekijken en een oplossing te geven, nietwaar?

kraai21
kraai218 jul. 2011 - 19:54

Duidelijk in scene gezet, kinderen van die leeftijd vechten maar heel zelden op dergelijke manier.

2 Reacties
matrix2
matrix28 jul. 2011 - 19:54

Klopt, op die leeftijd regelen ze zaakjes meestal met een kalashnikov..

sjaakie2
sjaakie28 jul. 2011 - 19:54

Duidelijk in scene gezet, kinderen van die leeftijd vechten maar heel zelden op dergelijke manier. Goh komt er nog eentje achter.

Berthold2
Berthold28 jul. 2011 - 19:54

Sinds wanneer breng je ouders normbesef bij door hun kind die zijn vuisten gebruikt te registreren? Weer een taakje erbij voor het onderwijs, nutteloze registratielijsten waar zij helemaal niets mee kunnen. Onbegrijpelijk eigenlijk, kamerleden hebben toch ook wel eens kinderen,? Die zouden moeten snappen dat dit tot niet leidt

1 Reactie
Archie2
Archie28 jul. 2011 - 19:54

Precies. Camera's in het Ov., op helmen van agenten, in uitgaanscentra etc. De overheid is alleen bezig met juridisch indekken en het produceren van ljstjes. Een slecht imago van een school wordt sowieso wel bekend via mond op mond reclame.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman8 jul. 2011 - 19:54

Hè ja, laten we gezellig nóg iets nutteloos gaan registreren. Dan is het net of we iets doen, en al dat papierwerk zorgt weer voor zo'n gezellig managerbaantje hier en daar om die onderwijzers aan te sturen...

2 Reacties
bewustanoniem
bewustanoniem8 jul. 2011 - 19:54

Je was me voor, gek wordt je hier van die registratie wang. En als het nu zou helpen....

matrix2
matrix28 jul. 2011 - 19:54

Nutteloos? In Denemarken doen ze dit al jaren. Zo zijn ze erachter gekomen dat in sommige culturen het gebruik van geweld vele malen hoger is dan in de Deense cultuur. De Deense regering heeft inmiddels maatregelen genomen zoals u wellicht weet.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos8 jul. 2011 - 19:54

Dit is compleet ziek. Dossierrepressie. Kinderen vechten soms, en vallen uit bomen, en kwetsen elkaar, en zijn bezig met hun eigenbelang etc. In mijn tijd werden vechtende kinderen gewoon uit elkaar gehaald en op de gang gezet, kregen gewoon straf of het werd uitgepraat. De gezonde ontlading die een knokpartijtje kan hebben werd toen nog onderkend, mits er geen zwaar letsel werd toegebracht natuurlijk. Vooral jongetjes moeten af en toe hun energie kwijt. De maatschappij is steeds repressiever geworden naar vormen van geweld en de lat komt ook qua leeftijd steeds lager te liggen. Terwijl tegelijkertijd onderzoek uitwijst dat de hersenen nog doorgroeien tot een jaar of 23 lijkt de praktijk zich niet te kunnen aanpassen. De dossiervorming, de registratie is om andere redenen iets waar je grote vragen bij kunt zetten. Want wiens perspectief komt er in dat dossier, welke waarheid wordt hier geregistreerd. Het woord registratie verondersteld een bijna objectieve meetbaarheid. Dat kan niet. Waar twee vechten hebben doorgaans twee schuld of het moet gaan om structureel pestgedrag. Mag een kind er dan ook niet opslaan? Dat lucht voor een gepest kind vaak op, geeft zijn eigenwaarde terug en schrikt pesters af. Hoe wordt dat dan geregistreerd? En door wie, en door welke bril. En hebben ouders daar nog invloed op? En hoe lang wordt je nog gebrandmerkt als je als kind agressief bent? De praktijk is dat het jarenlang in dossiers bij allerhande jeugdorganisaties blijft hangen en het is niet ondenkbaar dat je daar ook in de rest van je leven last van zal hebben. Mensen hebben in hun leven nieuwe kansen in nieuwe situaties nodig maar de vraag is hoe dat kan met deze repressie die uiteindelijk ook weer een vorm van geweld is, een onzichtbare en impliciete vorm van geweld. De filosoof Michel Foucault noemt dat de disciplinering van de macht. De registraties zullen het effect moeten hebben van een permanente monitoring om kinderen onder de duim te houden zodat ze zich op den duur vanzelf aanpassen. En iedereen weet wat er met deze onderdrukking uiteindelijk gebeurt, stigmatisering, verlies van eigenwaarde, een door hogerhand ingevuld perspectief en zal uiteindelijk later in het slechtste geval toch tot nieuw geweld leiden. Deze criminalisering van kindergedrag zal vervolgens ook weer een nieuwe veiligheidspsychose teweegbrengen want het zal nooit genoeg zijn. De criminalisering van het dagelijkse leven gaat door tot we allemaal gestoord of crimineel worden bevonden.

1 Reactie
Rokvok
Rokvok8 jul. 2011 - 19:54

Omdat u Foucault noemt is allicht dit interessant om te lezen: http://press.umich.edu/pdf/9780472099825-ch5.pdf Dit betoogt aan de hand van liberale filosofen dat de hernieuwde aandacht op begrippen als individualisme, verantwoordelijkheid en personaliteit een strafstaat nodig hebben om tot volle wasdom te komen. http://sociology.berkeley.edu/faculty/wacquant/wacquant_pdf/penalispovertyneolib.pdf Dit is een beroemde leerling van Foucault die wat geschreven heeft over straf in de laat 20ste eeuw en vroege 21ste eeuw.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman8 jul. 2011 - 19:54

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom Nederlandse kinderen nog steeds geen na de geboorte een oormerk krijgen. Dat kan bij koeien tenslotte ook. Dan kunnen daar meteen alle gegevens over godsdienst en cultuur van de ouders, en de herkomst van de voorouders tot in de twintigste generatie op worden gezet. En daarna kan elke boze buurman via z'n IPhone op die tag laten vastleggen dat de betreffende peuter 'm "ouwe lul" heeft genoemd. De camera's die nu overal staan opgesteld kunnen worden uitgebreid met het inlezen van alle tags die langskomen. Philips kan daar vast wel een leuk miljardenprojectje van maken. Dan kunnen we de gegevens vervolgens permanent opslaan, en aan de Amerikanen verkopen. *Dat* lost nog eens problemen op, nietwaar?

4 Reacties
bewustanoniem
bewustanoniem8 jul. 2011 - 19:54

Welja, ga jij Philips even op ideeën brengen :-)

Joeri2
Joeri28 jul. 2011 - 19:54

NxP doet dat nu met autos, dus dat moet met mensen ook wel kunnen. Ik neem deze vakantie maar weer eens paar Philip K Dicks mee. Soms verlang ik terug naar het pad dat christenen met ons voor hebben, het is zoveel vrolijker dan dat van de moderne liberalen.

JoopSchouten
JoopSchouten8 jul. 2011 - 19:54

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom Nederlandse nageboorten nog steeds geen een oormerk krijgen.

toshiba
toshiba8 jul. 2011 - 19:54

De invoering van de microchip is niet ver meer. Is tenslotte al verplicht voor paarden, honden en katten. LNV worstelt nog om inspuiting bij koeien en varkens tegen te houden, maar Veribac zet stevig door. En dan. Tjsa. dan kan de mens toch niet achterblijven. Lekker makkelijk bij de kassa, betalen met je ingespoten chip, ID via chip, opsporing via chip. Incident in de straat? Het chipvolgsysteem vertelt ons wie in de buurt was en dus de getuige cq verdachte zo gevonden. Is meneer Teeven ook weer gelukkig. Ideaal toch? Orwell heeft zich teveel ingehouden

JoopSchouten
JoopSchouten8 jul. 2011 - 19:54

Registratie lossen de oorzaken van ongecontroleerd gedrag niet op.

1 Reactie
JoopSchouten
JoopSchouten8 jul. 2011 - 19:54

'...lost de oorzaken...'

[verwijderd]
[verwijderd]8 jul. 2011 - 19:54

Ik vind dit beter dan in mijn tijd. Nu moet de schoolleiding in elk geval wat doen. Als ik vroeger tegen de meester zei dat ik door andere jongens gepest werd, zei hij dat ik niet mocht klikken, de schoft.

1 Reactie
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman8 jul. 2011 - 19:54

Wat helpt tegen pesten is als de onderwijzer er stelling tegen neemt, en pesten als onderwerp gaat behandelen. Registratie van vechtpartijtjes helpt daar totaal niet tegen. Pesten gebeurt tenslotte zo veel mogelijk uit het zicht van volwassenen...

[verwijderd]
[verwijderd]8 jul. 2011 - 19:54

Er bestaan al diverse andere methodes om de scholen positief te beinvloeden. Ik begrijp niet waarom minister Bijsterveld weer een methode probeert die bij voorbaat al achterhaald is. Bij ons op de basisschool wordt gewerkt met de vreedzame school methode en d.w.z. er wordt onderwezen in een schoolcultuur, waarin verantwoordelijkheidsgevoel, betrokkenheid op elkaar en conflictoplossing centraal staan. Omdat het kinderen zijn vinden er uiteraard nog af en toe scheld- en knokpartijtjes plaats maar de betrokken kinderen worden dan wel apart genomen en er wordt gepraat onder begeleiding van een ouder kind die is aangewezen als mediator in dat jaar en de kinderen worden uitgedaagd om zelf een oplossing te bedenken en die uit te spreken, komen ze er niet uit dan wordt de leerkracht er in betrokken. Sowieso is er ruggespraak. Ik vind de sfeer op school goed en ook de sfeer bij de leerkrachten onderling komt heel amicaal over. Diverse leerkrachten hebben cursussen in braingym gehad en ook dit wordt onder de les gebruikt en de possitieve effecten zijn bewezen. http://www.braingym.nl/ Ik sprak de afgelopen week een juf en zij mag nu ook een workshop kinderyoga volgen. Ook de positieve effecten daarvan zijn bekend. http://www.kidsyoga.nl/ Er zijn op deze school activiteiten met alle groepen samen waarbij de oudere kinderen de jongere kinderen helpen zoals knutselmiddag, toneel, zang, dans etc. De vreedzame school is bewezen effectief en had voor het eerst succes in een achterstandswijk in Utrecht. Ik begrijp niet waarom dit niet algemeen wordt doorgevoerd. De lesprogramma's bestaan al kant en klaar. De inhoud van de lessen Blok 1: een positieve klas Blok 2: conflicten zelf oplossen Blok 3: communicatie Blok 4: gevoelens Blok 5: mediatie Blok 6: anders en toch samen http://www.devreedzameschool.nl/

3 Reacties
Reinaert de Vos
Reinaert de Vos8 jul. 2011 - 19:54

En af en toe een lekker vechtpartijtje. Is goed voor mensen.

cdruiter
cdruiter8 jul. 2011 - 19:54

beste Anja, Ja, echt ongelooflijk-- hoe klein een land kan zijn. In de VS voert President Obama School Wide Behavior Support (SWPBS) landelijk in. Deze methode is bewezen effectief om gedragsproblemen op school (basis- en middelbare school) te verminderen. In Nederland wordt er inmiddels ook door een aantal scholen mee gewerkt. Maar blijkbaar weet mevrouw van Bijsterveldt daar niets van en gaat ze 'registeren'. Daar is Nederland inmiddels wereldkampioen in, en het helpt NIETS. Kost wel geld en energie die 100 x beter besteed kan worden. Als je googlet op SWPBS & school, kom je heel veel informatie tegen. Een aanrader dus voor onze Minister.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman8 jul. 2011 - 19:54

Anja wat geweldig! En wat hoopvol dat er al zoveel scholen zijn die op deze manier te werk gaan! "Opvoeders stellen wel duidelijke grenzen, maar geven daarbij veel uitleg, bevorderen de ontwikkeling van eigen verantwoordelijkheid, zijn zuinig met gebruik van machtsmiddelen, en vertonen moreel voorbeeldgedrag. Kinderen zijn gesprekspartner, die een zekere mate van verantwoordelijkheid kunnen dragen." Dit is de manier geweest waarop ik mijn kinderen heb opgevoed (althans, geprobeerd heb op te voeden). Het is volgens mij de enige manier die werkt, en die recht doet aan zowel ouders als kinderen.